Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Linksys introduceert Velop-routers voor mesh-wifinetwerk

Door , 53 reacties

Linksys heeft een nieuwe lijn van consumentenrouters met de naam Velop aangekondigd. De routers zijn bedoeld voor een meshnetwerk waarbij de gebruiker naadloos kan wisselen van node als hij een andere ruimte betreedt.

Velop is een 802.11ac-router met mu-mimo die bij gebruikmaking van meerdere apparaten voor een meshnetwerk zorgt. Daarnaast zijn de netwerktopologieën punt-naar-punt, ster, lijn of tree in te stellen. Anders dan bij een router met satelliettoegangspunten of -range extenders, zijn alle Velop-routers in het netwerk identiek. Als de verbinding tussen twee routers wegvalt, kunnen resterende nodes zichzelf configureren om de verbinding weer tot stand te brengen.

Het gaat om tri-band-routers die een eigen 5GHz-verbinding tot stand brengen voor de onderlinge communicatie. Daarnaast biedt het systeem dynamische kanaalselectie. Linksys claimt dat het toren-ontwerp er niet alleen voor zorgt dat consumenten minder geneigd zijn de routers weg te stoppen op plekken die nadelig zijn voor het signaal, maar dat hogere plaatsing van de antenne ook voor beter bereik zorgt.

Het installeren verloopt via een app die beschikbaar komt voor iOS en Android. De smartphone communiceert via bluetooth 4.0 met de routers, waarbij een notificatie-led de gebruiker op connectiviteit wijst. In de Velop zit een Cortex-A7-soc, 512MB ddr3-ram en 4GB flashgeheugen. Op termijn moeten de Velop-onderdelen ook ondersteuning bieden voor Amazons Alexa-assistent om bijvoorbeeld gastnetwerken met stembediening in en uit te schakelen.

Linksys verkoopt Velop vanaf 15 januari in bundels van drie routers voor 599 euro, terwijl een pakket met twee routers 429 euro kost. Los is een Velop ook te krijgen, voor 249 euro. Volgens het bedrijf zijn drie routers voldoende om een groot huis van dekking te voorzien, maar optioneel is een meshnetwerk van maximaal vijf routers op te zetten. Met Velop gaat Linksys de concurrentie aan met Sitecoms HuddleNetgear Orbi, Google Wifi en Eero Home Wifi, al zijn deze laatste twee niet beschikbaar in de Benelux.

Reacties (53)

Wijzig sortering
Voor dat bedrag zou ik toch echt een netwerk kabel (laten) trekken en dan op een tweede plaats in huis een Ubiquity Unifi zender bijplaatsen..

Prijs stelling lijkt erg op die van Sonos e.a.
Dat is precies wat ik heb gedaan, kabel doortrekken naar de 1e verdieping en daarop een WiFi router aangesloten en mag nu genieten van een fantastisch bereik!!! Als je handig bent, dan kan je voor een fractie van de prijs dit configureren.

Spelregels zijn heel simpel, de hoofdlijnen:

- Bij het aanmaken van een SSID, gebruik een identieke naam!
- Zorg dat de WiFi kanalen van elkaar verschillen (configureer 2.4GHz routers *niet* op hetzelfde WiFi kanaal, gangbaar is 1, 6 en 11. Bij 5Ghz geldt dit hetzelfde).

Qua netwerk configuratie:
WiFi ROUTER 1: WAN poort aangesloten aan het Internet modem (zoals een Ziggo modem)
WiFi ROUTER 2: LAN poort (WAN poort wordt *niet* gebruikt) en sluit deze aan op het LAN poort van WiFi ROUTER 1.

Op WiFi ROUTER 2 configureer je handmatig een IP adres en schakel DHCP server uit, op Router 2 natuurlijk!.

Klaar.

Edit: mijn thuis configuratie ziet ongeveer hetzelfde eruit... alleen op de TP-Link router heb ik OPENWRT geïnstalleerd. Omdat het kan en leuk is.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 3 januari 2017 14:54]

- Bij het aanmaken van een SSID, gebruik een identieke naam!
Blijft de verbinding niet "plakken" aan de eerste AP waarmee de verbinding is aangegaan?
Ook al loop je van de kelder naar de zolder zeg maar?

Hoe zorg je ervoor dat wanneer je in het (betere) bereik van de andere AP komt deze gaat verbinden met deze AP?

(Dat is iets wat met UniFi wel kan)
Dat is vooral afhankelijk van de roaming van de client. Kun je bijv in de netwerkdriver settings van een windows client instellen. Als het er in zit.

Maar je hebt gelijk. Roaming op die manier is niet ideaal. Je wilt de intelligentie in een controller hebben.
Nee, de verbinding blijft niet "plakken" of verbonden bij de WiFi router waar de client in eerste instantie mee was verbonden. Wanneer er meerder WiFi routers (wel hetzelfde SSID meegeven, heel belangrijk) in een omgeving staan, dan zal een client het beste signaal eruit pakken, dat is inherent aan WiFi. Zorg dat je WiFi netwerk op orde is en de client (je smartphone) zal automatisch een verbinding opzetten naar de router/ap die het sterkste signaal biedt.
De functionaliteit waar je over praat (roaming en handoff) wordt normaal alleen aangeboden via een controller. Er zijn tegenwoordig ook mesh routers die hetzelfde emuleren maar simpelweg twee routers met een zelfde ssid configureren werkt niet op Windows en Mac. Je zal verbonden blijven met je initiële netwerk tot deze volledig wegvalt. Hierna wordt er pas gezocht naar een ander netwerk.

OK, laat maar. Ik lees de reacties hieronder nu pas :z

[Reactie gewijzigd door dycell op 4 januari 2017 13:20]

Lijkt mij allemaal een heel sterk verhaal dat je verbinding niet blijft plakken aan de router waar op dat moment het signaal vandaan komt. in principe werkt het zo nooit optimaal.
Pas als het signaal vrijwel geheel is weggevallen gaat het wifi verkrijgend toestel een sterker signaal zoeken.
dus je zit altijd met een zwak signaal voordat je naar een ander accespoint gaat.
Ik heb zelf als bovenstaand de zaak geconfigureerd en ik vind het een matige oplossing,
Loop ik bijvoorbeeld buiten dan pak mijn telefoon het accespoint op de zolder, opzich geen probleem, loop ik dan naar binnen dan schakelt hij niet naar het accespoint in de woonkamer, omdat de hier zolder nog een beetje bereik heeft. De snelheid is in tussen waardeloos en ik moet handmatig overschakelen.
Ik heb bij een klant een setje Velop getest en overal waar je loopt volle bereik!! De eigen verbinding tussen de Velop-stations neemt naadloos de wifiverbinding mee waar je ook loopt.
In elke hoek van de toch forse woning van deze meneer 100% bereik, ik kan je zeggen dat het ondanks de meerprijs en de vergelijking met mijn eigen netwerk het mij de prijs meer dan waard is. Want met kabels en accespoints/routers vind ik het behelpen.
Heb zelf een paar asus routers geconfigureerd als AP met dezelfde ssid, roaming gaat prima. Zie de meerwaarde niet.
Ik heb een soortgelijke opstelling. Alleen doordat de apparaten hier niet voor gebouwd zijn en dus geen rekening houden met wisselen van AP. Zorgt dit ervoor dat clients vaak aan de eerste AP blijven hangen waar ze contact mee hadden terwijl een andere AP een veel sterker signaal levert.
dat ligt niet aan de Accesspoint oid maar aan de client. In WiFi land is het zo dat de client bepaalt. Die hebben een threshold waaronder ze op zoek gaan naar een ander AP.

Dat is ook zo gedaan omdat ze anders op het moment dat er twee AP's zijn met hetzelfde SSID de client continu aan het flipfloppen is tussen de AP's.
Dat tenzij je 802.11r en 802.11k in de mix gooit aka Fast BSS Transition

//edit
ubiquity heeft ook wat support

Is dit overigens iets soortgelijks van ubiquity als wat linksys hier introduceert? https://www.amplifi.com

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 3 januari 2017 15:47]

Weer wat geleerd, bedankt. Nog een kleine bijdrage aan mijn kant:
Geeft een bondige overzicht van de technieken:
(suite toevallig op een artikel van Apple)

Wi-Fi network roaming with 802.11k, 802.11r, and 802.11v on iOS
https://support.apple.com/en-us/HT202628


QUOTE:
(het gaat mij om het achterliggende techniek)

802.11k
The 802.11k standard helps iOS to speed up its search for nearby APs that are available as roaming targets by creating an optimized list of channels. When the signal strength of the current AP weakens, your device will scan for target APs from this list.

802.11r
When your iOS device roams from one AP to another on the same network, 802.11r uses a feature called Fast Basic Service Set Transition (FT) to authenticate more quickly. FT works with both preshared key (PSK) and 802.1X authentication methods.

iOS 10 includes support for adaptive 802.11r on Cisco wireless networks. Adaptive 802.11r offers FT without the need to enable 802.11r on the configured Cisco wireless network.

802.11v
iOS supports the basic service set (BSS) transition-management functionality of 802.11v on certain devices. BSS transition management allows the network’s control layer to influence client roaming behavior by providing it the load information of nearby access points. iOS takes this information into account when deciding among the possible roam targets.

When you combine 802.11k and 802.11v’s ability to speed up the search for the best target AP with FT's faster AP association, apps can perform faster and you get a better Wi-Fi experience in iOS.


EDIT-1: Waar het kennelijk allemaal om draait op de producten van Linksys:
802.11s
https://ntrs.nasa.gov/arc....nasa.gov/20140011882.pdf

Meshed netwerk
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11s
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Wireless_Mesh_Protocol

EDIT-2:
https://www.open-mesh.org/projects/batman-adv/wiki/Wiki

Op OPENWRT:
https://wiki.reseaulibre.ca/guides/openwrt+batman/

kmod-batman-adv
3.18.20+2014.4.0-1
B.A.T.M.A.N. advanced is a kernel module which allows to build layer 2 mesh networks. This package builds version 2014.4.0 of the kernel module.


Wel, om nu dit allemaal te gaan proberen zou mij teveel tijd kosten, terwijl ik nu al zeer tevreden ben over de performance bij mij thuis. Het techniek is wel heel interessant en zal een keer dit allemaal op mijn gemak doorlezen.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 4 januari 2017 08:42]

dat ligt niet aan de Accesspoint oid maar aan de client. In WiFi land is het zo dat de client bepaalt. Die hebben een threshold waaronder ze op zoek gaan naar een ander AP.

In aanvulling van Mr_Light die aangeeft dat 802.11r (o.a. ondersteund door iPhone) wel degelijk een verschil maakt, zijn juist slimme mesh systemen ins taat een client te dwingen te schakelen, door associatie met het 'verkeerde' AP te weigeren en zo nodig zelfs een eigenwijze client te disconnecten.

Juist omdat client vaak erg 'dom' zijn in het kiezen van het juiste AP, is een slim AP behulpzaam.

(En zonder 802.11r weet een client ook niet dat twee netwerken mete en gelijk SSID ook gelijke netwerken zijn, dus heeft het ook goede reden om niet zomaar te schakelen.)
Volgens Ars Technica UK, kun je de twee Gigabit Ethernet-poorten die er in zitten gebruiken om bedrade backhaul mogelijk te maken. Op deze wijze hoef je dus geen performance in te leveren en krijg je ook de roaming die je wilt hebben. Dan zijn ze dus misschien nog wel mooier dan de Ubiquiti, want je kunt zowel Mesh als bedraad werken. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld in de woonkamer geen kabel wilt trekken, maar toch in de keuken beter performance wilt hebben.
Ik doe dat ook liefst zo, maar omdat je het vraagt - een meerwaarde zit 'm in voorkomen dat een apparaat met een slecht signaal op een AP blijft "plakken" dat een sterk signaal heeft.

Dat gebeurt vaak terwijl je wegloopt met je telefoon, in dat geval ontvangt bijv. je telefoon alles nog prima maar kan het niet sterk genoeg zenden waardoor dat signaal niet betrouwbaar aankomt op je WiFi AP / router.

Mijn WiFi Acces Point (een N66U router met AsusWRT-Merlin firmware) heeft een optie "Roaming assistant" welke een apparaat ook disconnect wanneer deze slecht te ontvangen is.
Ik heb ook een router en een access point. Beiden met een ethernetkabel doorverbonden en dezelfde SSID gegeven. Voor web surfen is dat prima. Voor Skype en bijv. een Remote Desktop verbinding werkt dat minder. Als ik van de ene ruimte naar de andere ruimte loop en ik ga over op een ander AP, dan verlies ik bijvoorbeeld mijn Skype gesprek. Zo'n meshsysteem zou dat voorkomen.

[Reactie gewijzigd door lvmeijer op 3 januari 2017 18:06]

heerlijk om te lezen :)
Ubiquity Unify heeft inderdaad ook al roaming en hun eigen Zero-Handoff. Die kosten "maar" 100 euro per stuk en hebben zich al bewezen, dus waar Linksys dit in de markt wil zetten tegen deze prijzen?
Tot mijn verrassing, ik dacht dat mijn AP-AC-Pro's dit ondersteunden, las ik dat de Ubiquiti Unifi AP's geen zero-handoff (meer) hebben. Er wordt gesteld dat dit in de meest gangbare situaties ook niet nodig is, en dat de functionaliteit niet goed functioneerde (implementatie van Ubiquiti zou niet conform standaard, i.e., een 'hack' zijn).

Een requirement voor zero-handoff is dat alle AP's op hetzelfde kanaal zitten voor een SSID en dat deze hetzelfde MAC-adres hanteren. Hierdoor wordt het netwerk gevoeliger voor interferentie en wordt de throughput beperkt, zeker in deployments met een hogere dichtheid van AP's.

Roaming van AP's door 'moderne wifi clients' zou voldoende zijn om in VoIP gesprekken zonder verbroken te worden te kunnen roamen tussen AP's. Het configureren van MinRSSI kan hierbij helpen. YMMV.

[Reactie gewijzigd door Inny op 3 januari 2017 16:01]

Tot mijn verrassing, ik dacht dat mijn AP-AC-Pro's dit ondersteunden, las ik dat de Ubiquiti Unifi AP's geen zero-handoff (meer) hebben.
Dat heet nu dan denk ik: "Minimum RSSI".
Zero-Handoff word niet meer ondersteund in de AC reeks.
Nu wil je dat ook niet als 802.11r aanwezig is.
Let wel op dat dit nog in ontwikkeling is, word maar gedeeltelijk ondersteund

minimum RSSI is weer iets anders, en niet geheel binnen de 802.11r standaard.

Wat dit eigenlijk doet is op AP niveau de disconnect sturen naar de client, waardoor deze "verplicht" word te roamen
Helemaal mee eens. Heb zelf ook Ubiquity en daarmee ben ik uitermate tevreden voor een lagere prijs. Het is iets wat al heel lang bestaat maar omdat het de basis heeft in de professionele markt voor veel consumenten niet bekend..
Ik zou die ubiquity wel willen installeren thuis... wat zou best zijn in een recent huis met veel beton... zijn de gewone goed genoeg? of toch die LR?
Dit is afhankelijk van het oppervlak wat je probeert te bedienen en de hoeveelheid muren die er tussen zitten, maar 1 ap per verdieping zou geen overbodige luxe zijn.
Je kan de snelheid en betrouwbaarheid testen door een AP neer te zetten waar je hem wil ophangen en dan dmv "Wifi Analyzer" en "Speedtest" kun je het bereik, snelheid en stabliteit testen/meten. Hieruit kan je dus ook halen hoeveel AP's je nodig zal hebben. Bij wijze van zou je 3 AC-lite's kunnen neer hangen en dan ben je waarschijnlijk al voor zien voor heel het huis.
Ikzelf zit ook sinds een aantal maanden in een nieuwbouwhuis en heb een enkele AC lite in het trappengat hangen ter hoogte van de eerste verdieping vloer (dus tussen de begane grond en de 1ste verdieping in) en heb echt megabereik op de begane grond en eerste verdieping. De zolder heeft echter minder bereik, dus voor het mooie zou een extra AP fijn zijn.
Volgens mij zijn de lites helemaal prima voor thuis.
Of je gaat geen bedrijf steunen die graag dingen van anderen jat.

http://libertybsd.net/ubiquiti/

Gewoon een goed ondersteunde router met openwrt/lede is ook meer dan degelijk.
dit gaat over AirOS.... niet de unifi, noch de edgeos firmwares
Verschil is dat deze routers in de doorsnee computer- en elektronica winkel komen te liggen, en die van Ubiquity niet. Eenmaal in de winkel wordt dit verkocht als het neusje van de zalm.
Punt is dat je bij 3 verdiepingen het liefst dan 2 kabels moet laten trekken. als je geen loze leiding meer hebt liggen wordt het al wat lastiger, plus het netjes laten aanleggen kost ook een paar honderd euro al snel en dan moet je nog de AP's erbij kopen van 100 euro per stuk.

Deze systemen zijn draadloos met dedicated chip voor onderlingen verbindingen, dat maakt het dan best interessant voor die prijs. De techniek bestaat al langer in professionele apparatuur, alleen nu wordt het wat betaalbaarder en eenvoudiger te gebruiken voor de consument. Logisch dat het in het begin nog wat duur is, over 5 jaar is dit standaard :)
Unifi ondersteunt tegenwoordig ook wireless uplinks, dus het kan net zo functioneren als deze apparatuur (ook automatisch kiezen voor andere uplink als er wat wegvalt). Kost je natuurlijk wel bandbreedte t.o.v. bekabeld, maar voor plaatsen waar geen kabel ligt en de eisen beperkt zijn is het ideaal. Heb het laatst een keer geconfigureerd en het werkt heel eenvoudig!
Ook voor de helft van dat bedrag! ;) Met twee UniFi AC AP's heb ik overal in huis (meer dan) genoeg bereik/snelheid, misschien dat er ooit een derde komt (niet omdat het moet...)

Dit is nog een grotere hype/farce dan de alien/insect routers die al voor veel te veel geld op de markt zijn.

Waarom zou je meer betalen voor minder mogelijkheden?
Wat een geldwerk zeg, 600 voor 3 APs ;(
Dit is toch niet een compleet nieuwe technologie? Waarom moet het zo duur zijn?

Een alternatief wat nog in NL moet uitkomen is AmpliFi (1 router + 2 APs voor 199 euro)
https://www.amplifi.com/
Dat zijn de HD varianten :9
Er zijn 3 varianten dus? Basis, LR en HD. Is de HD versie niet de beste versie?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 3 januari 2017 13:43]

De HD en LR varianten hebben een TX vermogen van 26 dBm t.o.v. 24 dBm van de basic en ook 10.000 sq. ft versus 20.000 sq. ft. De HD variant heeft tevens 18 MIMO chains t.o.v. 10 bij de anderen.

Voor normaal gebruik moet de basic genoeg zijn.
Bij een professioneel gebruik zijn dat de prijzen per enkele AP. Valt nog best mee, alleen is dit eerder small office en Ubiquiti-niveau waar ze zich op richten. Als je dit in de gewone computerwinkel legt gaat men vermoedelijk het verschil niet zelf vinden, je moet dit echt verkopen als oplossing voor villa's en grote moderne huizen met veel beton en dead spots. En dan moet de eigenaar ook nog eens het geld er voor over hebben...
Denk dat voor velen de overstap naar Entreprise-grade netwerk producten uit eindelijk voor betere prestaties zal zorgen, daarnaast in sommige gevallen goedkoper.

De onderlinge Wifi connectie van de consumenten netwerk producten blijft storing gevoelig, ben wel benieuwd naar hoe deze producten nu presteren.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 3 januari 2017 13:31]

De Ubiquiti Access Points schakelen vanzelf om naar een ander kanaal als ze interferentie meten. Ook van elkaar.
aangepast, bedoelde de wifi connectie tussen de AP's
Waarom zijn routers altijd zo duur? Zijn ze ingewikkelder dan ik doorheb?

Ook is de prijsontwikkeling nagenoeg vlak als je naar een ruim 2-jaar oude router kijkt:
pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart
Waarschijnlijk de technologie en hardware die wordt gebruikt naast natuurlijk de premium.

Het is voor merendeels van de mensen niet handig om een router's/ap's boven de ¤200 euro te halen te halen, aangezien veruit de meeste clients nog niet voorzien zijn van de door router ondersteunde technieken.

Ik kijk zelf met Mesh nog de kat uit de boom en mijn persoonlijke voorkeur ligt bij bekabelde Entreprise producten indien er meer dan 2 Ap's nodig zijn, Ubiquiti bijvoorbeeld.

Vooralsnog lijkt Orbi de beste te zijn maar nog steeds niet naar mijn tevredenheid te presteren.
In de video van Linksys zie je duidelijk dat je de units kan linken met elkaar door de muren heen. In de instructievideo van Eero bijvoorbeeld wordt gezegd dat ze elkaar liever willen "zien". Als die apparaten per se met line-of-sight ge-daisychaind willen worden heeft Mesh systeem weinig zin IMO. Als ze dus vanuit gaan dat iedereen een studio heeft.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 3 januari 2017 13:48]

Waarbij je je ook nog kan afvragen wat je dan uberhaupt met zo'n dure roaming kit moet moet als je woning één grote open kamer is. Daar gaat elke knappe router immers prima werken als je niet in een loods woont.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 3 januari 2017 14:26]

Kan je met deze dingen ook een mesh netwerk creeren met bijvoorbeeld je buren op een bepaald gast kannaal? En zo de hele straat van WiFi voorzien?
De systemen van Google en Eero gebruiken dual band communicatie, dus de onderlinge communicatie tussen de AP's zit op hetzelfde kanaal als de clients. Netgear en nu ook Linksys gebruiken een apart 5Ghz netwerk voor de intern-AP communicatie. Bij Netgear blijkt dat beter te werken dan de dual band systemen.
En weer een erbij. Logisch ook, iedereen heeft wel issues met wifi. Mooie methode om meer apparaten te verkopen. Gaat een behoorlijke grote markt worden.

Binnenkort zelf ook maar eens aan de mesh. En wel met Meraki.
Binnenkort zelf ook maar eens aan de mesh. En wel met Meraki.
Dan zal je wel een heeeeel groot huis hebben met heeeeeel veel apparaten want voor thuisgebruik is Meraki veel te duur en volslagen overbodig. De goedkoopste accesspoints zijn tegen de 550 euro. En zonder de uitgebreide software (dacht 1500 per jaar) geen spat beter dan een 50 euro router.

Heb je soms alleen die naam horen langskomen?

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 3 januari 2017 19:41]

Niet als je er een gratis AP krijgt bij deelname aan een gratis webinar :P

https://meraki.cisco.com/lp/free-demo
Ik hoor die naam meer dan regelmatig voorbijkomen. Beroepsmatig welteverstaan.

En een groot huis, dat valt erg mee. Maar ik wil ook wifi in de schuur en in de tuin erachter. Dat red je dus niet met een enkel AP.

Ik wil neerzetten waar de komende jaren niets meer aan hoef te veranderen.
Prijs? Mwoah, daar hoef jij je geen zorgen om te maken.
meraki is voornamelijk heel duur IVM licenties.

wat dat betreft heeft over het algemeen Ubiquiti betere hardware, geen licentie structuur per AP, en zijn ze bij sommige producten 50% van de Meraki counterparts in list pricing