Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google introduceert app die locatie doorgeeft aan 'vertrouwde contacten'

Door , 117 reacties

Google heeft de app Vertrouwde Contacten in de Play Store vrijgegeven. Daarmee kunnen gebruikers contacten aanwijzen die kunnen zien of er recentelijk nog activiteit heeft plaatsgevonden. In een noodgeval kan de gebruiker zijn daadwerkelijke locatie delen.

Met de app kunnen vertrouwde contacten bovendien de locatie van de gebruiker opvragen. Dit verzoek kan geweigerd worden, maar als de gebruiker na vijf minuten niet weigert, wordt de locatie alsnog doorgegeven. Dit moet van pas komen als iemand niet in staat is om een verzoek goed te keuren of af te wijzen, aldus Google. Deze instellingen zijn door de gebruiker aan te passen.

Om de app te kunnen gebruiken, is het vereist om toestemming te geven dat de app de locatie deelt met anderen en dat er een privékaart wordt opgesteld van de locatiegeschiedenis van een gebruiker. De functie om de locatie op te vragen werkt ook als het toestel offline is, aldus Google. In dat geval deelt de app de laatst bekende locatie. Door de locatie actief te delen, moet het bovendien mogelijk zijn dat iemand 'virtueel met je mee naar huis loopt'.

De app vereist minimaal Android 4.1 en is inmiddels in de Play Store te vinden. Na installatie kan de gebruiker verschillende 'vertrouwde contacten' selecteren, die vervolgens daarvan op de hoogte worden gesteld door middel van een e-mail.

Reacties (117)

Wijzig sortering
Opzich een leuk idee, maar ik vertrouw Google niet zo met die gegevens :+ De gegevens zullen linksom of rechtsom wel door Google gebruikt (kunnen) worden. Handig die kaart, weten ze gelijk waar ik ben geweest. Ik zie tegenwoordig steeds meer leuke ideeën voorbij komen waar ik toch liever geen gebruik van ga maken. Simpelweg omdat ik bang ben dat mijn privacy helemaal verdwijnt. Nu vind ik het niet erg dat bijvoorbeeld mijn vriendin weet waar ik ben, maar Google hoeft dat niet te weten. Al is 5 minuten wel erg weinig. Dan gebeurd het te vaak dat ik niet zal reageren, zonder dat er wat ernstigs aan de hand is.

Misschien ook handig als je telefoon gestolen wordt. Dan kan mijn beste vriend snel kijken waar de telefoon zich bevind. Al met al leuk idee, maar ik ga het waarschijnlijk nooit gebruiken.
Opzich een leuk idee, maar ik vertrouw Google niet zo met die gegevens :+ De gegevens zullen linksom of rechtsom wel door Google gebruikt (kunnen) worden. Handig die kaart, weten ze gelijk waar ik ben geweest. Ik zie tegenwoordig steeds meer leuke ideeën voorbij komen waar ik toch liever geen gebruik van ga maken. Simpelweg omdat ik bang ben dat mijn privacy helemaal verdwijnt. Nu vind ik het niet erg dat bijvoorbeeld mijn vriendin weet waar ik ben, maar Google hoeft dat niet te weten. Al is 5 minuten wel erg weinig. Dan gebeurd het te vaak dat ik niet zal reageren, zonder dat er wat ernstigs aan de hand is.

Misschien ook handig als je telefoon gestolen wordt. Dan kan mijn beste vriend snel kijken waar de telefoon zich bevind. Al met al leuk idee, maar ik ga het waarschijnlijk nooit gebruiken.
Voor Google of andere grote spelers in de markt ben ik niet bang, tot op zeker hoogte hebben ze toch vrijwel alles wat zij belangrijk vinden al van je gekregen.
Bij ingebruikname van je telefoon wordt je IP al vastgelegd, in de meeste gevallen zal de klok de juiste tijdzone herkennen.

Waar ik me meer aan stoor, is de gemakkelijkheid waarin gebruikers nog steeds alles met de buitenwereld willen delen.
Iedereen met de mond vol over privacy .... maar vervolgens wel hun telefoon vol in gebruik op alle onmogelijke plekken, delen van foto's en locatie's "kijk mij eens in Abu Dabi zitten"
"Kijk mij eens prijs gewonnen te hebben .... whoot whooot"
Maar als een Google/FB/Apple/Microsoft/overheid iets bedenkt, is het "privacy"

Stop dan ook met de pinautomaten, tolwegen, autorijden, fitness, werken .....
Allemaal plaatsen waar je zo geliefde privacy kan en word geschonden ...

Privacy is NIET gelijk aan anonimiteit, Privacy is het bepalen WAT je zelf deelt, en met wie, op welk moment.
Je vergeet dat degenen die klagen over hun privacy niet dezelfde mensen zijn als degenen die zo'n app als deze installeren. Ikzelf bv klaag regelmatig over privacyschending door commerciele bedrijven en overheden en ben dan ook niet iemand die z'n leven op social media zet. Ik heb zelfs geen enkel social media account en ook geen android apparaten.
Dat je 2 verschillende geluiden hoort is omdat iedereen z'n eigen mening er op na houdt, variërend van paranoïde ("ik heb helemaal geen smartphone en pinpas") tot vreselijk naief ("hoi internet, ik heb niks te verbergen en ik ben nu op vakantie, dus mijn huis staat de komende 2 weken leeg. hier heb je nog een selfie. inbrekers zitten niet op internet toch?").
Ik heb vrijwel alle items die je noemde wel, maar ben daarnaast selectief in het delen.
Gisteren nog zo'n 90¤ aan boodschappen laten staan omdat de kassadame van de Lidl mijn rijbewijs wilde scannen, voor de 4 flessen wijn.
Alleen maar omdat mijn oudste van 15 erbij was, werd ik voor het 'blok' gezet om mijn gegevens te overhandigen.

Ik weigerde, dus zei op haar beurt 'dan kan ik de flessen niet scannen'
Wat onzin is, want als ik op dinsdagmorgen 2 flessen wijn meeneem, gaan ze over dezelfde kassascanner naar mijn mandje.
"Ik scan ze niet, voor ik uw rijbewijs of IDkaart heb laten inlezen ..."
Ik heb al de boodschappen op de band laten staan, en afscheid genomen, "dan hoef je voor mij vandaag helemaal niets te scannen, doei "
* FreshMaker ziet er ECHT niet uit als 17 jarige, met mijn grijze plukken en 100+ kilo aan gewicht.
Groot gelijk! Ze mogen hem bekijken om te zien dat je 18+ bent, maar kijken doe je met je ogen en niet scannen zodat ze een profiel kunnen opstellen van jouw alcohol gebruik.
In 1 woord, hulde!!! _/-\o_
Zou ook absoluut mijn reactie zijn!
tot vreselijk naief ("hoi internet, ik heb niks te verbergen en ik ben nu op vakantie, dus mijn huis staat de komende 2 weken leeg. hier heb je nog een selfie. inbrekers zitten niet op internet toch?")
Daar heb je een leuke Twitter @inbreker voor:

https://twitter.com/inbreker/status/743906047165931520
https://twitter.com/inbreker/status/706600644703076352

Edit:
Moet ik wel het juiste linkje plakken..

[Reactie gewijzigd door FvdM op 5 december 2016 19:10]

OK denk dat de mensen die elke maaltijd op FB posten niet dezelfde mensen zijn die om privacy schreeuwen.
Indien je Google services gebruikt dan weten ze dat nu ook al, het enige wat je in feite doet is iemand anders daar ook toegang tot geven, een uitbreiding van de API.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 5 december 2016 16:28]

Indien je Google services gebruikt dan weten ze dat nu ook al, het enige wat je in feite doet is iemand anders daar ook toegang tot geven, een uitbreiding van de API.
Veel Google services sturen pas gegevens door op het moment dat ik concreet gebruik maak van die service. Het probleem is in mijn ogen het feit dat deze service bedoelt is om altijd gegevens te verzamelen, dat terwijl andere services dat niet doen. Natuurlijk heeft Google de macht het stiekem toch te doen met alle services die ze hebben, maar voor dat soort praktijken wordt bijvoorbeeld vanuit de EU een stokje voor gestoken. Het is natuurlijk erg handig als mensen gewoon zelf aangegeven permanent gevolgt te willen worden. Ik vind het dan nog niet eens erg dat mijn telefoon een kaart heeft met al mijn reisgegevens, maar wel dat dit hoogstwaarschijnlijk gewoon door Google gebruikt mag/gaat worden.

- Een kaart met eigen locatiegegevens: leuk. Deze gegevens delen met Google en andere partijen: niet leuk.
- Een fancy keyboard app die een geweldig toetsenbord heeft: leuk. Alle letters die je typt doorsturen naar een andere partij: niet leuk.

Het probleem is dat je tegenwoordig bij veel van dit soort apps en services vast zit aan het delen van jouw gegevens. Wil je dat niet, dan kun je geen gebruik maken van de service. Het is een soort van nieuwe standaard geworden. Daarbij worden er dingen ontwikkeld met als doel zoveel mogelijk gegevens verzamelen, het gaat dan niet eens om de service zelf. Wie weet zit er nu iemand bij Google heel hard te lachen omdat ze een methode hebben gevonden om meer gegevens binnen te halen (met toestemming van de gebruiker!). En later kunnen ze dit gewoon standaard in Android zetten en het aanbieden als een extra feature voor de gebruiker. Heel veel ideeën vind ik erg tof, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is zie je gelijk dat er meer achter zit. En dat is jammer. Het is niet alleen een service, het is altijd meer dan dat. Of je het nu wilt of niet, ze doen het gewoon.
Veel Google services sturen pas gegevens door op het moment dat ik concreet gebruik maak van die service.
Dat klopt niet helemaal. Als je op Android onder instellingen aangeeft dat je je locatiebepaling wilt verbeteren dmv wifi, dan krijgt Google continue je locatie door.
Aangezien GPS alleen vaak niet voldoende is hebben veel mensen die extra functie aanstaan op Android (velen staan er niet eens bij stil!).

Denk ook aan de verkeersvisualizatie van Google Maps: dacht je echt dat er zoveel mensen met Google Maps aan rondreden dat ze op basis daarvan op zoveel plekken kunnen zien of er file staat? Ik heb het niet uitgezicht, maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook via die "wifi locatie verbeterings functie" binnenkomt.

Dus: Zoals Zwarte_os zegt: Google kreeg die gegevens vaak al binnen.

iOS verzamelt overigens ook gewoon gegevens. Wat ze ermee doen weet ik niet, maar standaard matchen die (ook) wifi netwerken met je locatie en nog wat andere vage dingen.

Oh, en iOS had al lang een functie om vrienden toegang te geven tot je locatie.

Het verschil met Google is dat Apple zijn geld (grotendeels) niet verdient met jouw gegevens terwijl dat bij Google wel anders ligt.

Dus wat betreft dit nieuwsbericht: helemaal niets nieuws onder de zon! Je privacy was (hoogstwaarschijnlijk) al naar de maan! :D

[Reactie gewijzigd door Menesis op 5 december 2016 17:14]

Yep! Volgens mij kun je hier ook je geschiedenis in zien:
https://www.google.nl/maps/timeline
Ik heb het destijds uitgeschakeld...
ga eens naar deze url met je inlog van je telefoon?
https://www.google.nl/maps/timeline?hl=nl
Geen bezochte plaatsen.... En nu? 😉
"- Een kaart met eigen locatiegegevens: leuk. "

Tenzij je de gegevens enkel met gps opbouwt, vraag jij al bij google vua een Service je wifi locatie op. Of houd de telefoonmaatschappij bij welke masten je aanstraalt.

Tenzij je offgrid gaat is er al meer informatie gelekt dan leuk.


Leuk_he?
Eh ... ja ... en handig. Wat is je punt?
Indien je Google services gebruikt dan weten ze dat nu ook al,
Gelukkig heb ik dat niet. :+

Privacy is een keuze, zeker voor tweakers. Er zijn ook soortgelijke oplossingen die je via een eigen server kan hosten (inclusief OpenStreetMap).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 december 2016 16:48]

Alleen gaat dit eigenlijk helemaal niet helpen, je moet al aangeven dat je niet wilt dat ze er wat mee doen, wat A. mensen niet doen of B. mensen niet weten. En als je het aangeeft mogen ze hier ook niks mee doen.
Nu zullen er vast wel weer mensen zijn die dit niet geloven en zeggen dat ze er alsnog mee aan de haal gaan.
Bij het instellen van een nieuw Android device met daarop een Google account, is één van de vragen die je moet beantwoorden of Google al dan niet van je locatie gebruik mag maken.
Wanneer je een dienst wil gebruiken die je locatiegeschiedenis nodig heeft, zal je als die af staat ook een melding krijgen met de mogelijkheid om die aan te zetten. Verder kan je dat per apparaat apart regelen, en kan je ook stukken uit je geschiedenis wissen.
Als we er dus vanuit gaan dat Google zich aan je keuzes houdt, geven ze je redelijk wat informatie en keuze. Als ze zich daar niet aan zouden houden, zou het hun beste dag niet zijn, moest dat ooit uitlekken.

[Reactie gewijzigd door GORby op 5 december 2016 16:37]

Opzich een leuk idee, maar ik vertrouw Google niet zo met die gegevens :+ De gegevens zullen linksom of rechtsom wel door Google gebruikt (kunnen) worden.
Wat denk je wel dat Google met je gegevens doet dat je het niet vertrouwt?
Zo proberen bedrijven je gegevens vrijwillig afhandig te maken door je 'handige' appjes voor te schotelen. Dat krijgen we dadelijk helemaal met de PSD2, waarbij bedrijven je rekening mutaties mogen verwerken omdat het 'handig' is voor jou. Daarna gaan ze natuurlijk allemaal aanbiedingen toesturen omdat ze alles van je financiële situatie weten.

Doet me denken aan dat spionage kastje wat de verzekeraars willen dat je in je auto bouwt om minder premie te moeten betalen. Iedereen met meer dan een halve gram hersenen begrijpt natuurlijk dat dit als een 'blame tool' gebruikt gaat worden.
Misschien ook handig als je telefoon gestolen wordt. Dan kan mijn beste vriend snel kijken waar de telefoon zich bevind.
Daar is dit voor uitgevonden:
https://www.google.com/android/devicemanager
Het punt is net dat ze je data niet verkopen en dat zullen ze nooit doen. Ze gebruiken je data zelf om gepersonaliseerde advertenties te tonen maar je data zal nooit aan een ander bedrijf verkocht worden.
"maar je data zal nooit aan een ander bedrijf verkocht worden."

Klopt, en dat is maar logisch ook want anders zijn ze zeer snel hun grootste competitief voordeel kwijt. Dat gaan ze echt niet zomaar te grabbel gooien voor andere bedrijven (concurrentie). Uiteindelijk is hetgeen ze nu doen van lange termijn bedrijfsmodel het meest logische. Verkopen kan je één keer doen maar als je zelf de volledige controle over de data behoudt en simpelweg een service aanbiedt dan moeten de adverteerders telkens terug bij jou langskomen.

P.s. neemt niet weg dat er wel degelijk databrokers actief zijn op het internet, maar Google valt hier idd niet onder.
Het enige risico is een lek waardoor anderen er wél bij kunnen.

Voor mijn part gaat die personalisatie niet ver genoeg. Als ik Google op een koffiezetapparaat en dat ding vervolgens koop word ik nog wekenlang achtervolgd door advertenties van datzelfde apparaat. Kom op. Koppel dan ook mijn aankoopgegevens aan mijn account, en spam dan accessoires en koffie die ik lekker vind. Dat apparaat heb ik immers al.
Dit verzoek kan geweigerd worden, maar als de gebruiker na vijf minuten niet weigert, wordt de locatie alsnog doorgegeven.
Fijn als je even in een meeting zit...
Nou, vreselijk dat iemand die je van te voren toestemming hebt gegeven dan je locatie kan zien. O-)
Hij bedoelde waarschijnlijk "meeting" xD

En mocht het over de melding gaan die je dan waarschijnlijk krijgt, je telefoon hoort toch op stil te staan bij een meeting dus dan is dit geen probleem ;-)


Op zich wel een handig idee, je kan het gewoon aan en uit zetten als je wilt. Even bij je app permissions is een minuutje werk. Ga je een avondje stappen dan zet je het aan.
Al zou het mij op zich niet storen dat de (2) mensen die hier toegang toe krijgen zien waar ik ben.

Voor op de moto werk ik met dogtags met mijn info of mijn tanktas met naam, adres en ICE en NKA papiertje onder het doorzichtige raampje.

Ik heb het ook al gehad, een zatte vriendin die niet wist waar ze was en dan ze maar zo ver krijgen dat ze mij 2 straatnamen gaf zodat ik haar kon localiseren.

Bij Apple kan je vermoedelijk gewoon inloggen op die persoon zijn account of ipad en "zoek mijn telefoon" doen met zowat hetzelfde effect.

Even kijken straks hoe de app er net volledig uitziet en wat je kan aan en uitzetten.
Als je het "tracken" zelf kan regelen is dit ook al goed.

Verder blijft het zinnig voor de mensen die het willen (meisje in Freiburg had er gebruik van kunnen maken misschien of het meisje in sint niklaas - even een kleine copy uit het nieuwsartikel dat ik vanochtend las-: Azrak F. verkrachtte zijn slachtoffer, een negentienjarig meisje, in de nacht van 6 augustus 2016. Hij volgde haar vanuit een café in Sint-Niklaas na een nachtje stappen. Het meisje had in de gaten dat ze gevolgd werd en stuurde daarover nog een sms naar haar vader. Ze belde ook de hulpdiensten, maar dat telefoontje werd onderbroken door geschreeuw. F. had haar te pakken. In een verlaten steegje verkrachtte hij zijn slachtoffer op brutale wijze)

Mensen die het niet willen installeren het gewoon niet...
Inderdaad afgrijselijk dat je een notificatie van een noodgeval krijgt tijdens een meeting.

Kunnen ze niet effe met dat noodgeval wachten??

[edit] Ik heb het principe van de app compleet verkeerd begrepen :+

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 5 december 2016 16:45]

Waar @RVervuurt natuurlijk op doelt is dat als iemand je locatie opvraagt tijdens een meeting, je deze niet kan afwijzen binnen timeframe van 5 minuten, niet dat mensen op de hoogte gehouden worden van een noodsituatie..

Maar als ik het goed begrijp kan je de timeframe voor afwijzing wel aanpassen :)
Maarja, aan de lokatie te zien kan de persoon dan wel afleiden dat je in een meeting zit.
Maar is dat echt zo erg als je deze persoon specifiek toestemming hebt gegeven? Het is niet dat dit publiek beschikbaar is.
Dat kan erg zijn, omdat de context ontbreekt.

Zelfs personen die ik vertrouw zou ik niet ten aller tijde toegang geven tot mijn lokatie. Zelfs al vertrouw ik ze, het gaat ze geen reet aan. Maar in een noodgeval wellicht wel, en dit systeem kent die nuance niet: het is alles of niets.
Hij bedoelt vast dat hij in een 'meeting' zit met een vrouwelijke collega in een hotelkamer en zijn vrouw de locatie opvraagt... Snap dat toch mensen hij probeert discreet te zijn hier, je weet niet wie er mee leest! :+
Maar op zo'n moment moet je toch wel slim genoeg zijn om die app niet te gaan draaien in die periode.. LOL..
je installeert het zelf, en geeft zelf aan welke personen je vertrouwd. Als die personen constant ongewenst je locatie opvragen moet je ze niet vertrouwen. :+
Daarom zijn het 'vertrouwde contacten', als je niet wilt dat iemand zoiets kan vragen moet je die gewoon niet toevoegen of even je gps etc uitzetten.
"Deze instellingen zijn door de gebruiker aan te passen."
Telefoon al uitzetten op het werk, dan geeft de app de laatstbekende locatie door.

Krik ze...
Zeker een prima concept, voor ouders die hun kinderen van een feestje thuis verwachten en ze al te laat zijn. Even kort controleren of ze al onderweg zijn. Aan de andere kant "aluhoedje op" Dit is alleen maar meer informatie geven en meer sociale controle.
Toch kan ik mij goed voorstellen dat het handig is om tijdelijk in te stellen, voor het geval er iemand ineens verdwijnt tijdens een feest bijvoorbeeld. Erna gewoon weer lekker uitzetten of de app verwijderen.
Dit probleem hadden wij dus op een festival. We waren iemand kwijt en diegene belde ons verward op dat hij geen idee had waar hij was. Hij had te veel gezopen ('gezopen') en was ergens tegen een boom gaan zitten. Hij kwam niet meer op, had geen water en begon het koud te krijgen. Uiteindelijk hebben omstanders ons met zijn telefoon weten te bereiken en hem naar een centraal punt gebracht. De dag erna een goed gesprek over verantwoordelijkheden gehad.

Op dat moment had ik deze app inderdaad toch erg graag tot mijn beschikking gehad, dat had ons een hoop drama kunnen besparen. Er is geen beginnen aan om iemand op een dergelijk festival terrein te gaan zoeken, en het is moeilijk van je avond te genieten als je niet zeker weet of iedereen oké is.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 december 2016 01:01]

Vroeger werd er minstens zoveel gezopen en we hebben het allemaal overleeft zonder mobiele devices....
Vroeger ging het toch echt ook geregeld mis, waarschijnlijk vaker dan nu.

Als iemand mij zelf besluit te bellen met de mededeling dat het niet goed met hem gaat, dan ga ik er in eerste instantie van uit dat het serieus is. We waren het er over eens dat het vast niet levensbedreigend was, maar alsnog had het ons een hoop tijd en moeite bespaard en had die gast minder lang in de kou hoeven te liggen als we hem gewoon direct hadden kunnen vinden.

Zo kwam je vroeger uiteindelijk ook wel waar je moest zijn zonder navigatie, kun je elkaar ook best gewoon in cash terugbetalen na een etentje, en krijg je borden met een afwasborstel prima schoon. Als de technologie er is om bepaalde dingen nét wat makkelijker te maken, dan maak ik daar in veel gevallen graag gebruik van.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 5 december 2016 19:37]

Er gaan nogal wat bezopen mensen dood in de kou. Die overleven het dus niet.
Daarnaast heeft de OP het niet over alcohol maar over andere substanties gehad.
Dat noemen we natuurlijke selectie.
Sorry, kon het niet laten.
Gezien er nogal wat mensen dierbaren aan alcohol verloren hebben is het misschien beter die opmerking wel te laten.
Ach kom. Vroeger bouwden ze ook met asbest, waren sigaretten nog gezond en ging je dood op je 60e.

Of vergeet je gemakshalve even alle doden die voorkomen hadden kunnen worden door dit soort toepassingen? Kinderen die ineens vermist werden en pas veel later ergens aangetroffen werden, verkrachtingszaken, kinderlokkerij etc?

Vroeger was het écht niet beter. Je kwam je dorp niet uit, trouwde met het buurmeisje en moest van de kerk 12 kinderen produceren.
('gezopen') was niet duidelijk genoeg om te hinten dat het niet over alcohol gaat?
Zeker een prima concept, voor ouders die hun kinderen van een feestje thuis verwachten en ze al te laat zijn. Even kort controleren of ze al onderweg zijn. Aan de andere kant "aluhoedje op" Dit is alleen maar meer informatie geven en meer sociale controle.
Handig voor een Grooming offence / loverboy
Kinderen / jonge mensen vertrouwen nu eenmaal sneller iemand.
'voeg me FF toe' en de kidnapper in spé weet met gemak waar je bent.

Weer een oplossing voor een probleem wat er eigenlijk niet is.
En niet installeren is een dooddoener, want zo'n kind installeert het dan op verzoek van de "aanvaller"
Ik hou de apps op de telefoons wel ( een beetje ) in de gaten, maar zou zo niet kunnen vertellen wat er precies op de telefoon van mijn oudste staat.
wél weet ik dat er AFwall op staat, en dat zonder mijn pincode, er geen toestemming voor GPS/Data/Wifi verbruik is
Het probleem is er wel. Ik wil graag dat mijn vriendin me kan vinden als ze zich zorgen maakt, maar niet dat ze me voortdurend onbewust kan tracken. Ik ken daar op moment geen oplossing voor.
Tenzij er ernstige medische noodzaak is om je te laten vinden, gaat ook deze app je niet helpen, daar zijn betere oplossingen voor

Waarom zijn mensen toch zo afhankelijk van techniek tegenwoordig ?
Als ik mijn telefoon vergeet, thuis of op het werk, dan ligt die daags erna nog steeds daar.
Ik reageer wel als ik daar tijd voor heb, dat is mijn keuze.
Je kan met een beetje 'effort' 24/24 online zijn, makkelijk met een dataverbinding op je telefoon, of via een wifispot ergens, maar het kan.

Maar de noodzaak om dan ook 24/24 traceerbaar te zijn is een probleem wat niet hoeft te bestaan, daar geef je aan toe, en is de eerste stap in de volgende levensfase.

Mijn ouders gaven me mee dat ik bij ontsteken van de straatlantaarns thuis moest komen, die hadden kennelijk een vaste tijd ( nog steeds ), en als ik dan thuis kwam was het eten klaar.
was ik niet op tijd thuis, was het klaar, maar koud ... pech, magnetrons bestonden (nog) niet.
Bleef ik bij een vriendje eten, moest ik bellen, dat kon meestal daar wel, en anders moest ik op en neer lopen.
Mijn vrouw wil ook continu weten waar de kids uithangen, ik heb dat niet, laat ze ontdekken en leren, dat is beter dan continu controleren.
Zo creëer je geen onafhankelijkheid, maar hou je de rubbertegel maatschappij in stand, waarin iedereen maar van mening is dat hij/zij geholpen wordt door anderen.

Ik wil best geholpen worden, maar dan vraag ik er om, zonder de veronderstelling dat de ander dat dan ook maar direct doet.
Ik geef je helemaal gelijk. Echter maakt ze zich toch zorgen, dat is geloof ik zo'n beetje de ziekte van der tijd (net als jouw vrouw zich zorgen maakt).
Of dan een app of een gesprek beter is is dan wel de vraag.
Zorgen is niet het woord, iig niet aan deze kant.
We zijn beiden verstandig genoeg om te laten weten wat we doen, en wanneer.
bv. afgelopen vrijdag en zaterdag was ze met een vriendin in amsterdam, om naar de Ziggodome te gaan, mij interesseert dat niet, dus ik was bij de kinderen.
Wel regelmatig 'updates', niet zozeer uit zorgen, maar eerder uit delen met thuisfront ( vroeger stuurde je een ansichkaart, nu een foto van/met Guus Meeuwis ;) )

Ik weet waar ze is, maar heb dan niet de behoefte om dat één op één bij te houden, net zoals ze mij mijn gang liet gaan op de TT of als ik met vrienden en kids op een camping zit.
Eeeehhhhh lijk je zelf niet wat op zo'n fout figuur door gebruik data, gps en wifi geforceerd af te dwingen? What happened to praten met je kind? Hoe moet je kind zelf leren er mee om te gaan als je ze er voor afsluit? Kinderen moeten fouten kunnen maken voor een normale groei. Dààr moet je als ouder mee om leren gaan en je kind helpen als er iets niet goed gaat. Dat schept een band en dan kun je ze ook bijpraten over privacy en wat ze wel en niet op internet moeten zetten
Als dat ervoor zorgt dat de ouders minder ongerust zijn, zonder dat ze zitten te zagen wanneer de kinderen 10 minuten later dan verwacht thuis zijn, kan dat best positief zijn. Wanneer de ouders daarentegen met de regelmaat van de klok gaan kijken waar hun kinderen precies uithangen, dan lijkt het me serieus te ver te gaan, maar dat lijkt me hiermee wel op te vallen, aangezien je blijkbaar een melding krijgt wanneer iemand je locatie wil zien.
Dat ligt dan meer aan de ouders dan aan de app lijkt me. Ouders die dat doen zullen zonder deze app ook raar zijn.
Inderdaad, dat lijkt me ook... Ben zelf opgegroeid met overbezorgde ouders, en dat gaf wel eens wat spanning af en toe. Eens ik een GSM had en ze me konden bereiken (of ik hen) als ik eens iets later was, waren ze veel geruster, ook al hebben ze daar eigenlijk nooit echt gebruik van gemaakt... het simpelweg hebben van de optie hielp al :)
Informatie geven valt denk ik wel mee. Google weet al continu waar een gebruiker zit. Als ik in de IKEA loop of welke andere willekeurige winkel dan ook komt er in beeld 'Photos of this place <INSERT NAAM WINKEL> are popular, please add some more'. En je deelt het natuurlijk alleen met vertrouwde contacten.

Verder ben ik ook niet van het informatie verzamelen hoor :P slechte zaak.
Maar dan heb je zelf aangegeven dat die informatie mag worden doorgestuurd. Dat kan je uitzetten.
Het is mogelijk, maar je kan het natuurlijk uitzetten.
WA deelt dat niet, dat is google. Je kunt het uitzetten.

Edit: snap het nu pas, he wilt liever geen wa hebben dan Android te moeten gebruiken. Never mind.....

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 5 december 2016 17:49]

Haha ja het is echt zo. Maar is van Google Maps. Niet van WhatsApp. Maar als jij je locatie op je telefoon aan hebt staan, weet Google exact op welk moment jij waar bent. Iig je account. Dus jij. Je kunt de locatiegegevens uitzetten, maar dan werkt je navigatie niet zo fijn. Sterkte alvast. Het is ook wel Retarded dat het zo moet overigens. Ben het met je eens. Ik ben alleen een schaap in de kudde. Wel een bewust schaap, dat wel.

Edit: oh zo :p

[Reactie gewijzigd door spokje op 5 december 2016 22:07]

Ben ik de enige die denkt dat dit binnen niet al te lange tijd van publiceren verkeerd zal gaan?
Er zullen vast weer hackers volgen die hierdoor altijd weten waar je zit.
Vertrouw het toch nooit zo als telefoons je locatie gaan versturen...
Dat doet je telefoon al hoor, heeft dit niks mee te maken.
ben er nooit een voorstander van geweest.
Google had dit eigenlijk toch al? Log in je gmail en do find my phone. Zelfs was je telefoon offfline, je laatste locatie wordt weergegeven. Enigste nieuwe eraan is, dat het nu een app is.

Edit:

linkje naar de app
https://play.google.com/s...roid.apps.emergencyassist

[Reactie gewijzigd door erwin26 op 5 december 2016 16:19]

Het nieuwe is dat geselecteerde vertrouwde personen het nu ook kunnen opvragen. ;)
Het is ook niet omdat iemand een vertrouwd contact is dat je die persoon ook gelijk toegang geeft tot heel je google account.

Het nieuwe is dus dat je nu andere personen dan jezelf toestemming kan geven om je locatie weer te geven.
Google latitude leek hier op.

in google maps kon je dan andere google gebruikers koppelen die dan jou locatie konden zien, je kon ook de locatie opvragen als er al lange tijd niet meer geudate was.

toennertijd kon je via een api ook de locatie, nauwkeurigheid en update tijd opvragen, dit gecombineerd met de maps api nog wat leus mee gemaakt.

google heeft dit (beide) de nek op gedraaid met de komst van hongouts als ik me niet vergis.

En nu komt het in iets aangepaste vorm weer terug.
Zooo 2009 ...

Raar, Google+ vervolgens kies je linksboven in het menu voor "Locations" en je hebt LocationSharing... Is de opvolger van Google Latitude https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Latitude , een systeem dat je je vrienden en bekenden een 'ongeveer' (op stad niveau) en op exact (GPS) locatie toegang geeft tot je locatie..

Wordt nu geintroduceerd alsof het nieuw is..

Anyway, my 2 pennies..

[Reactie gewijzigd door onedutch op 5 december 2016 16:20]

Niet alsof het nieuw is. Het verkooppraatje is anders. De insteek is anders. Dat de techniek hetzelfde is, tja.
Ik snap even niet hoe de insteek anders is. Voorheen kon je alleen met bekende/vertrouwde contacten realtime locaties delen, en dat is m.i. onveranderd, of zie ik iets over het hoofd? Was voorheen wel fan van Latitude, vooral met vriendengroepen op festivals/in pretparken ideaal.
Het verschil hier is dat je - wanneer iemand je locatie wil zien - een melding krijgt en het al dan niet kan goedkeuren. Doe je niets, dan wordt het na een bepaalde tijd (standaard 5 minuten) doorgestuurd. Hier kan je ook alleen maar je precieze locatie mee delen, waar je bij G+ de keuze hebt tussen precies of ongeveer.

Ook geeft het informatie over of je al dan niet actief bent (dus misschien gewond naast de weg ligt in je autowrak).
Ja prachtige app, ik heb het altijd vreemd gevonden dat die ineens verdwenen was.
*Doet aluhoedje op* Waar is de privacy gebleven??
*Doet weer normaal* Interessant idee. Ik ben alleen wel benieuwd hoelang het duurt voordat de eerste lekken ondekt worden. Helaas zitten deze er in het begin nog wel vaak in. Maar al met al kinkt het naar mijn idee wel als een interessant idee. Zeker handig met festivals!
Maar dit is dus eigenlijk een soort van uitbreiding danwel alternatief op hetgeen Google+ al heeft genaamd 'Locatie delen'?

Google+, Je locatie delen - https://support.google.com/plus/answer/2998354?hl=nl-NL
Ja leuk, iedere onderdrukte man/vrouw met paranoïde echtgenoot m/v kan zo een stuk makkelijker gedwongen worden om altijd en overal te laten weten waar die persoon zit.

En als je ergens bent geweest waarvan hij/zij het niet vertrouwd kan je thuis een portie klappen krijgen.

Volledig doorgeschoten in locatiefunctionaliteit, dit is alleen handig in a perfect world, maar nu "red" je 1 persoon en veruineer je de levens (nog verder) van vele anderen met een beetje pech.
Wordt het dan niet tijd een goed gesprek met je partner te beginnen? Ik vind het flauw de schuld hiervan bij Google in de schoenen te schuiven
Ja en zonder deze tool is die relatie natuurlijk wel gezond? Deze tool is niet het probleem, maar de relatie, en daar veranderd dit helemaal niks aan.
Wat je doet is lekker schoppen tegen de symptomen, en niet bijdragen aan het oplossen van het werkelijke probleem.
Ik denk dat je iets gemist hebt, nl het feit dat je niet verplicht wordt om dit te gebruiken. |:(
Wat een onzin. De echtgenoot kan toch ook gewoon zeggen "deel je locatie" via whatsapp.
De personen die Flagg 'bedoelt' wordt niets aan gevraagd, die zitten onder de zgn. plak.

En dat is precies mijn probleem ook, de controlfreak wordt hierin wel heel erg aangewakkerd, net zoals de discussie over de "blauwe vinkjes" en dat je ze uit kan zetten.
Sommige mensen ( slachtoffers ) hebben die keuze gewoonweg niet.
Maar laten we daar de gebruikte middelen niet de schuld van geven. Als jij de blauwe vinkjes niet uit mag zetten van je eega heb jij een probleem, niet whatsapp.
Ik hoef hierover geen verantwoording af te leggen, maar er lopen duizenden mensen in dit land rond die dat WEL moeten.
Daar zijn de problemen achter de voordeur groter dan het wel of niet uitzetten van vinkjes.
En de app op zich helpt er dan ook niet aan om die situatie te verbeteren.

Juist in dat soort gezinnen, waar macht de boventoon voert, heeft het slachtoffer al geen rust, en van afstand is het makkelijk te zeggen "dan zet je ze toch uit" of "dan ga je toch weg" maar zo werkt het nu eenmaal niet.
Als je perse iemand wil volgen, kan dat ook met Find my iPhone/Prey ed.? En met deze nieuwe app kan je dus juist aangeven dat je je locatie niet door wil geven (binnen 5 minuten).
Werkt dit ook voor mijn ma met een iPhone, dat ze kan kijken op een Android device?
Dat weet ik niet, voor Apple naar Apple is er in ieder geval Find My Friends.
ik heb dezelfde vraag
Vroeger had je latitude en dit werkt voor ios en android perfect. Ik kon op m'n iphone zien waar de android mensen waren en omgekeerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*