Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Submitter: Jean-wean

De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft een groepsvordering ingediend tegen Proximus namens klanten van de provider. Test-Aankoop eist dat Proximus zijn eerdere belofte nakomt om een jaar geen kosten te rekenen voor de huur van een nieuwe decoder.

De tv-aanbieder deed die belofte, omdat klanten bij de overstap naar een nieuwe decoder verplicht worden tot het aangaan van een huurconstructie. Daarbij moeten zij acht euro per maand betalen voor de decoder. Voorheen konden klanten de decoder zelf kopen. Het jaar huren zonder te betalen is een compensatie voor klanten die de oude decoder hebben gekocht. Enkele maanden geleden hadden 400.000 van de 1,8 miljoen tv-klanten van Proximus die oude decoder nog staan. Minder dan 10 procent daarvan had die decoder gekocht.

Proximus liet het gratis jaar ingaan in juni, maar de oude decoder werkt nog tot 31 januari volgend jaar. Daarmee is de gratis periode beperkt tot een maand of zes, redeneert Test-Aankoop volgens een artikel op de site de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. De consumentenorganisatie eist dat Proximus zijn eerder gedane belofte nakomt en inderdaad een jaar geen kosten rekent voor de huur van de nieuwe decoder.

Sinds een paar jaar kunnen consumentenorganisaties een groepsvordering indienen namens een groep consumenten, vergelijkbaar met een class action-zaak in het Amerikaanse recht. Daarbij vertegenwoordigt de consumentenorganisatie in de rechtszaal de belangen van die groep.

Proximus heeft nog niet gereageerd op het indienen van de groepsvordering. De vordering kan niet als een verrassing gekomen zijn. Test-Aankoop stelde al eerder dit jaar dat het dat zou doen, als Proximus niet zou reageren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Het huren voor § 8 per maand vind ik best schappelijk. Een beetje decoder kost toch al gauw § 250+ zodra er PVR mogelijkheden in zitten. Voor dat geld kun je zo'n decoder feitelijk bijna 3 jaar huren. Het voordeel van zo'n huurconstructie is dat je altijd een nieuw apparaat krijgt zodra die van jou stuk gaat of de technologie ervan verouderd is.
Ze worden verplicht deze af te nemen. Andere mogelijkheden hebben ze niet.
Bij andere aanbieders is het niet anders toch? Als ik Ziggo heb krijg ik een Horizon Box door mijn strot gedouwd, bij KPN een decoder die via ethernet werkt enzovoorts. Dat je er op papier niet voor betaalt bij die aanbieders betekent gewoon dat ze de kosten in de prijs van het abbonement hebben verrekend...

Bij Ziggo kan (kon?) je dan ook nog een CI+ module krijgen, maar daar moest je ook voor betalen, je verliest alle interactieve diensten, je kunt niet meer opnemen van de versleutelde kanalen, en de CI+ kaart werkt alleen maar in door Ziggo goedgekeurde toestellen (zelf meegemaakt dat een identiek model, verkocht door een nederlandse webshop, maar met een duitse landcode niet door Ziggo werd geaccepteerd omdat het productnummer niet matchte).

Om een lang verhaal kort te maken: Proximus is hier in niks beter of slechter dan alle andere grote partijen als je het mij vraagt...
volgens mij niet. Ik heb een Cisco decoder van Ziggo, en die is gewoon van mij en hoef ik dus ook niet terug te sturen als ik bij Ziggo wegga. Normaal moet je ervoor betalen, maar vanwege een actief (lang, lang geleden), kreeg ik hem gratis bij het afsluiten van mijn abonnement.
De enige reden dat je die Cisco niet hoeft terug te sturen is dat ze die toch al uitgefaseerd hebben denk ik ;-). Ik heb mijn Cisco box destijds wel gewoon terug moeten sturen toen ik een Horizon kreeg, en onlangs moest de Horizon ook gewoon weer terug toen ik ben overgestapt naar glasvezel (op straffe van het verliezen van de borg van bijna 90 euro).

De decoder zelf houden heeft ook geen enkele zin, want die wordt gewoon gedeactiveerd en kan niet meer op het Ziggo netwerk, en 99% zeker ook niet op die van een andere aanbieder (wederom ook zelf meegemaakt toen ik na twee weken mijn Horizon weer wilde terugsturen omdat ik het een verschrikkelijk ding vond, en mijn oude Cisco die ik nog niet had teruggestuurd niet meer werkte).
UPC had een huurmodel, Ziggo een koopmodel. Voormalig Ziggo-klanten hebben vaak nog eigen apparatuur staan die niet terug hoeft, wat ze de nodige euro's per maand aan huur scheelt. Het nieuwe bedrijf heet Ziggo, maar is eigenlijk UPC, met bijbehorende huurconstructies. Neem je een Horizon, dan moet je die huren en gaat je abonnementsgeld omhoog.
Inderdaad, ik heb Ziggo en dan alleen de TV. Ik betaal iets van 18 Š 19 Euro en heb twee CI+ modules en een Humax decoder in eigendom.
Ik heb nog een oud contract, en heb meer zenders dan de Kabel TV variant die je nu kan krijgen.
Als je een vergelijkbaar pakket wil dat ik nu heb betaal je 24,95 maar krijg je er wel een mediabox bij een extra mediabox kost ook nog eens 4 Euro.

Dus als ik nu een vergelijkbaar abonnement zou aanschaffen bij Ziggo ben ik 24,95 + 4 + 4 = 32,95 kwijt terwijl ik nu ongeveer 18 Euro betaal. Dat is nogal een forse kostenverhoging.

Als Ziggo iets zou gaan aanpassen zodat ik geen CI+ module of eigen decoder meer kan gebruiken dan stap ik over naar Glas voor TV (Heb nu al Internet en Bellen over Glas).
want die wordt gewoon gedeactiveerd
Ze deactiveren je kaart, niet de ontvanger. Of die Cisco-ontvangers ook op andere netwerken te gebruiken zijn is me ontduidelijk, maar de Humax-ontvangers die veel Ziggo-klanten gebruiken zijn prima met bijvoorbeeld glasvezelaanbieders te gebruiken die DVB-C aanbieden.
Lang lang geleden moest ik er ťťn kopen (dat samsung gedrocht).
Nu zijn de Abonnementskosten van het oude gelijk getrokken met het nieuwe.
Toen maar een gratis CI+ module geeist omdat volgens het nieuwe abonnement deze er bij zit.
Nu dus een Humax en CI+ module in huis, kan ik opnemen en TV kijken tegelijk, en dat is goedkoper dan zo'n nieuwe dure Humax met 2 tuners :)

Maar eigenlijk vind ik het van de zotte dat ik niet zelf mag kiezen. Als ik een decoder met 2 tuners in huis wil hebben dan vind ik het onzin om voor een ongebruikte decoder te gaan betalen per maand.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 1 december 2016 15:05]

Die cisco decoder moet je wel terug sturen als jij je abonnement opzegt... of zelfs als je abbo aanpast, persoonlijk mee gemaakt.
Bij Fiber.nl moest ik gewoon 50 euro borg betalen voor mijn decoder. Als ik een tweede decoder wil, dan betaal ik nog eens 50§ borg. Ik krijg dit terug als ik hem weer inlever.

Dat vind ik eigenlijk de enige aanvaardbare manier van zaken doen: als je je decoder NODIG hebt om tv te kunnen kijken, waarom is het dan een extra kost bovenop je gewone abonenemntskosten?

Ik betaal daarnaast gewoon 40§/maand voor 100/25Mb internet (reŽle snelheid: officieel 100/30 maar ik haal 'slechts' 100/25), TV, en telefoon, het is dus niet zod at ik alsnog voor de decoder betaal met hoge abonnementskosten.

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 december 2016 14:29]

het is dus niet zod at ik alsnog voor de decoder betaal met hoge abonnementskosten.
Klopt, dat geld dat jouw decoder heeft gekost is opgehaald bij een liefdadigheidscollecte in Syrie.

Doet niet zo raar, natuurlijk zijn de kosten voor die gratis decoder verrekend in je abonnement. Maar waarschijnlijk is dat bedrag niet zo ridicuul hoog.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 1 december 2016 14:42]

Je hebt gelijk dat er hoe dan ook voor betaald wordt en dat dit door de klant gebeurt. Echter, 8§/maand is enorm veel voor de cheapo-crap hardware die Ziggo en KPN in hun decoders stoppen: een budget smartphone is vaak al een pak krachtiger dan die lompe, energieslurpende bak die je van Ziggo moet huren.

Waar het me om gaat is dat die decoder me geen significante bedrag kost: als ik meer decoders neem, stijgt mijn maandbedrag niet. Dat wijst er op dat ik geen significant bedrag betaal voor die decoders want anders zou mijn provider wel een extra maandbedrag rekenen. En dat is ook niet vreemd: als je kijkt naar de werkelijke kosten van decoders, die totaal geen bijzondere of krachtige hardware hebben, liggen die vaak op amper 70-100§.

Voor Proximus en Ziggo is die decoder gewoon een zoveelste manier om extra winst te pakken, bij Fiber heb ik het gevoel dat dit niet zo is.

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 december 2016 15:56]

Voor Proximus en Ziggo is die decoder gewoon een zoveelste manier om extra winst te pakken, bij Fiber heb ik het gevoel dat dit niet zo is.
Dat, gecombineerd met een vleugje 'not invented here'-syndroom. Ik heb het idee dat televisieaansluitingproviders de gevestigde standaarden vaak een klein beetje aanpassen, waardoor er een speciale CI+-module of decoder gebruikt moet worden om van hun diensten gebruik te maken. Of ze die wijzigingen t.o.v. de standaard invoeren om geld te verdienen, of dat ze denken het beter te weten dan de organisatie de de standaard heeft ontwikkeld weet ik niet zeker, maar de consument is er de dupe van. Het is tijd dat er, onder het mom van milieubelasting (extra energie en productiekosten verschillende decoders) of consumentenrecht (ik kies ze de televisie die ik wil, niet de televisie die mijn kabelprovider ondersteund) wetgeving komt die standaardisatie waar mogelijk verplicht stelt.
Inderdaad gratis bestaat niet, en ik snap best dat je een fee moet betalen voor een decoder zolang het maar binnen proporties is.
Bij andere aanbieders is het niet anders toch? Als ik Ziggo heb krijg ik een Horizon Box door mijn strot gedouwd, bij KPN een decoder die via ethernet werkt enzovoorts. Dat je er op papier niet voor betaalt bij die aanbieders betekent gewoon dat ze de kosten in de prijs van het abbonement hebben verrekend...
Proximus heeft een nieuwe decoder uitgebracht en klanten die in het verleden zelf een oude decoder gekocht hadden worden nu verplicht om die nieuwe te huren omdat Proximus de oude opzettelijk onbruikbaar gemaakt heeft, terwijl er technisch gezien geen enkel probleem is met die oude decoders. Daar zou ik als klant ook niet mee gediend zijn en ik zou de aankoopsom van mijn oude decoder terugeisen en dan naar een andere provider overstappen.
Decoders voor ziggo kon je tot ongeveer anderhalf jaar geleden ofzo gewoon in de winkel kopen, heb er destijds 1 bij de mediamarkt gekocht voor de tv op de slaapkamer.
En bij mijn abonnement kreeg ik ooit een decoder met korting.
Die dingen staan nu thuis te verstoffen aangezien ik nu bij kpn zit.
Toch jammer, er zit een hele Atom pc in met een 500GB HDD, zou leuk zijn om er een plex media server van te maken ;)
Oh, zal eens wat info gaan zoeken daarover dan. Bedankt voor de tip.
Ik weet niet of het bestaat hoor, maar op die Horizon mediabox draaid gewoon een fork van XBMC. Dus het moet wel mogelijk zijn.
Die horizon box is volgens mij wel een huurbox, ik heb nog zo'n oude Cisco decoder staan met hdd waar gewoon nog een smartcard in moet.
Bij Ziggo kan (kon?) je dan ook nog een CI+ module krijgen, maar daar moest je ook voor betalen, je verliest alle interactieve diensten, je kunt niet meer opnemen van de versleutelde kanalen
CI+ kost alleen geld (§1,-) bij het tweede en verdere toestel. Bij het eerste toestel is dat niet het geval.
Ik sta helemaal niet op interactieve apparaten te wachten die extra stroom slurpen.
en de CI+ kaart werkt alleen maar in door Ziggo goedgekeurde toestellen (zelf meegemaakt dat een identiek model, verkocht door een nederlandse webshop, maar met een duitse landcode niet door Ziggo werd geaccepteerd omdat het productnummer niet matchte).
Heb je het getest op afgegaan of wat Ziggo zegt?
Ziggo zegt alleen dat ze die toestellen ondersteunen, dat wil niet zeggen dat de andere niet werken. Ze zullen je bij de niet ondersteunde toestellen niet helpen als het niet werkt dat is alles.
Nee hoor je hoeft het niet af te nemen. Je kan ook gewoon een andere box kopen. Of een CI module gebruiken.
Telenet biedt mogelijkheid tot CI+ module, mits eenmalige activatie van denk §20.
Bij een standard TV abonnement krijg je een normale decoder, alles daarboven is de Horizon box bij Ziggo.
Bij andere aanbieders is het niet anders toch?
Om een lang verhaal kort te maken: Proximus is hier in niks beter of slechter dan alle andere grote partijen als je het mij vraagt...
Toch wel.

Bij Telenet hoef je niet te huren, maar kun je ook kopen.
OK, ze hebben de optie wel wat verstopt, maar ze is er tenminste.

Bij TVVlaanderen kun je ook eigen ontvangers gebruiken.
Dit is waar, wij zijn aangesloten bij Scarlet (een dochter van proximus) en hebben 2 decoders staan (v4 sinds 2 maanden daarvoor v3). Hier betalen we 16 euro huur per maand op, en dit voor een verouderde decoder (proximus heeft al v5).

Vind dit wel veel voor iets dat je echt nodig hebt of je kunt geen tv zien.

Een beetje tweaker kan met een raspberry pi een veel snellere/zuinigere/kleienere tv-decoder in elkaar zetten, dus nap niet dat dit zoveel huurgeld kan kosten.

[Reactie gewijzigd door AndyD op 1 december 2016 14:14]

Die TV decoder is pure maffia, CI+ module van Telenet die geen enkele standaard volgt ... nu goed, over 10 jaar is de TV gewoon deprecated en zitten we allemaal naar een tablet te staren.
Dan mag ik hopen dat deze flink groot is en aan de muur hangt.

Man wat een drama een film kijken op je iPad, over "geen beleving" gesproken.
Casten van je PC naar je TV.

Met Smart TV kan je meestal ook mediaserver op je PC bereiken, mits wat gefoefel krijg je zo ook alle streaming mogelijkheden op je PC.

Binnenkort verhuizen en dan komt er enkel internet, geen TV, geen telefoon, noppes. Want uiteindelijk gebruik ik enkel internet.
Dat werkt misschien voor de een, maar voor de ander niet.
Ik ben Scarlet tech en je betaald geen §16 huur per maand maar §4 extra voor de tweede extra decoder en de 1ste decoder is in het abonnement van §39 inbegrepen. En technisch zijn de nieuwe V5 decoders niet zo heel verschillend van de V4 enkel kleiner en en met een verwisselbare HD, De V5 mini heeft geen HD aan boord en is een streamer met opnames op de de server van de ISP die 60 dagen bewaard blijven.

[Reactie gewijzigd door jaberico op 1 december 2016 17:05]

Dat klopt niet dat je 16 euro moet betalen voor die huur. Echt niet dat zegt Scarlet zelf ook dat je die gedetailleerde factuur nooit moet volgen dat is iets intern.

En Scarlet is en blijft het goedkoopste(ik ben er zelf ook bij)

Ik vind scarlet heus niet slecht en beter dan Proximus soms...
Een nieuwe decoder als deze verouderd is? Bij welke maatschappij bent u aangesloten? :P
dit staat los van het oorsprokelijke bericht maar proximus ( of anthans Belgacom voorheen ) ruilde weldegelijk modellen om wanneer deze te oud waren.

Ik heb gedurende mijn looptijd reeds 2x een nieuw model gekregen, zonder dat het vorige echt defect was
de eerste keer was wel bij een technische inlichting maar waarbij de decoder perfect werkte, mocht ik van de telefonische support gewoon in een winkel gaan ruilen voor recente model
de tweede keer werd hij gewoon toegestuurd

zo ook met de modems trouwens, heb ook upgrades gekregen van adsl - bbox2 - bbox3 zonder dat vorige defect waren
Als ik uw vraag goed begrijp: Telenet. Ik zit bij Telenet en mocht een nieuwe halen omdat de oude verouderd was. Je moet het wel zelf opvolgen of de oude moet defect gaan. Ik denk niet dat ze je zelf opbellen om het te melden, maar als een nieuwe uit komt kan je je huidige inwisselen voor een nieuwe zolang je maar zelf de stap zet om naar een Telenet punt te gaan.
Is dat niet wat er nu gaande is? Men wordt verplicht het verouderde model bij te werken waardoor hun aanschaf nu niets meer waard is?
Ziggo doet dat tegenwoordig. Als zij hun netwerktechiek wijzigen waardoor je een nieuwer type decoder nodig hebt en je het verouderde model bij hun huurt, krijg je zonder meerkosten vervanging.
250 euro, jij bent gek. Zo'n apparaat kost de provider waarschijnlijk minder dan 50 euro. Opname mogelijkheden gaan allang niet meer met het apparaat zelf maar wordt ook gestreamed. Daarvoor zit er dus ook geen hardware in.

‹berhaupt huren vind ik belachelijk. Het is gewoon een manier om redenen te bedenken om extra te cashen. Je moet bij een aantal providers ook nog extra betalen om te kunnen opnemen.

Als je onder de streep bekijkt wat je krijgt (standaard zenders met waardeloze programma's en belachelijk veel reclame) en wat je uiteindelijk betaald is het gewoon slecht. Ik zit serieus te overwegen om alleen internet te pakken en alleen streaming diensten te pakken van wat ik echt wil.
hij kan wel gek zijn, maar misschien is er geen alternatief in BelgiŽ...
Opname's maken gebeurt inderdaad bij de ISP. Dat maakt huren wel weer logischer, want dan zitten de kosten die de provider maakt voor die hele IPTV infrastructuur verwerkt in die huur.

Bij KPN is dat echter dan wel weer wat krom dat je per extra decoder moet betalen, terwijl bv. de opnamecapaciteit per aansluiting is (en dus niet per decoder!).

Als KPN die kastjes zou verkopen, en KPN wil om wat voor reden dan ook een ander systeem gaan gebruiken kunnen ze dat eigenlijk niet, zonder dat iedereen gaat klagen. Nu kunnen ze een groot omruilproject op touw zetten als ze iedereen andere decoders willen geven.

Ik ben ook geen fan van huren, maar ik snap het wel vanuit de ISP.
Dat laatste moet je maar hopen, best kans dat een defect jou schuld wordt genoemd en je het moet betalen.

In dit geval gaat het om mensen die al een decoder gekocht hebben en daar nu mee zitten.

‹berhaupt vond ik dit soort huur constructies maar geld melkerij. Maak dan het abonnement duurder en lever de decoder er bij. Stuk overzichtelijker dan abbo+huurprijs+vastrecht+verzin nog eens wat, waarmee vergelijken tussen aanbieders voor de consument lastiger wordt.
Het is ook gewoon melkerij. Ziggo laat je ook blij 2 euro p/m betalen voor een CI+ module van rond de 50 euro. Gezien ik nog geen nieuwe nodig heb gehad had ik dus bij Ziggo al een 100 euro of zo betaald na al die jaren.
En ze zijn gestopt met de verkoop van smartcards om mensen deze kant op te drijven.
Heb ik inderdaad meegemaakt bij Ziggo. Ik had een oude Smartcard die ik weer wilde gaan gebruiken maar kreeg deze niet geactiveerd. Toen belde ik de helpdesk en toen zeiden ze me dat de smartcart kapot was. Ik wilde een nieuwe hebben maar die gaven ze niet want dat moest ik maar overstappen op Play (en zo 7 Euro meer betalen).

Daarna nog een keer gebeld naar Ziggo want ik had op internet gelezen dat je een smartcard die lang niet meer gebruikt is moet laten heractiveren (kan niet op de standaard wijze). .
Het huren voor § 8 per maand vind ik best schappelijk. Een beetje decoder kost toch al gauw § 250+ zodra er PVR mogelijkheden in zitten. Voor dat geld kun je zo'n decoder feitelijk bijna 3 jaar huren. Het voordeel van zo'n huurconstructie is dat je altijd een nieuw apparaat krijgt zodra die van jou stuk gaat of de technologie ervan verouderd is.
Ik heb zo'n decoder niet, maar als ik op de website kijk lijkt me geen decoder met PVR te zijn.
Proximus TV manual and installation guide

Tevens moet je er rekening me houden dat Proximus i.v.m. de aantallen een heel hoge korting krijgt op de decoder.
Ik vind een prijs van § 8,- per maand voor zo'n decoder belachelijk hoog.

Tevens zou er op Europees niveau verboden moeten worden dat je verplicht wordt om een bepaalde TV-decoder te gebruiken .

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 1 december 2016 15:02]

Het gaat het hem hier niet over het verplicht huren van de decoder, maar over de belofte gedaan door Proximus die ze dan feitelijk niet nakomen.

Gebruikers wat x-tal jaar geleden een v3-decoder gekocht hebben, hebben begin dit jaar een brief in de bus gekregen met de melding dat die decoder vanaf 31 januari 2017 niet meer ondersteund zal worden. Ter compensatie stelde Proximus voor dat die gebruikers een jaar lang de nieuwe decoder gratis kunnen huren. Voorwaarde was wel dat je voor eind juni moest reageren en dat het jaar gratis huren vanaf dat moment inging.

In de praktijk komt het er dan op neer dat je eigenlijk pas vanaf 1 februari gratis huurt en dat voor de resterende periode van dat gratis jaar. Eigenlijk zou je met je oude decoder gratis gebruik hebben kunnen maken tot 31 januari 2017 en zou dat jaar gratis huren pas vanaf 1 februari in mogen gaan. Dat is waar Test Aankoop nu klacht tegen indient, dat dat gratis jaar huren vanaf 1 februari 2017 ingaat, niet vanaf 1 juli 2016.
Bij Telenet krijg je eenzelfde oude decoder als je andere defect gaat hoor. Voor een nieuwe decoder moet je dan terug activeringskosten betalen...
Dat is dan toch nu niet meer het geval, onze oude was stuk en werd zonder extra kosten omgeruild naar een nieuw model.
In theorie gebeurt dit enkel als je de oude decoder 4 jaar gehuurd hebt. Ben je vroeger en je wilt een nieuwer model, moet je wat euro's betalen (was vroeger 25§ als ik mij niet vergis).
Je krijgt bij Telenet de nieuwe(bij defect) mits 25 euro opleg,geen activatie kosten
En een gehuurde wordt gratis geruild bij defect in 'n Telenet center.

[Reactie gewijzigd door Jean-wean op 1 december 2016 16:47]

En dat zijn die activeringskosten...
Dat was te omzeilen door een tweede decoder aan te vragen (dat is gratis)
Op het moment dat je die tweede hebt laat je weten dat je die eerste niet meer nodig hebt en terugbrengt.
Mocht het systeem niet zo buggy zijn zou ik er ook minder mee inzitten. Momenteel verdwijnen opnames frequent, opnames starten soms niet tot dat je het menu opnieuw hebt opgezet, soms tonen opnames de foute opname, ...
Die bakskes zijn ook echt wel underpowered. Verder- en terugspoelen is ook altijd goed gokken. Je moet bijna halfweg de reclame op play duwen om de volgende frame aan het eind van de reclame te zitten.

Ik kan me overigens niet inbeelden dat die decoders § 250+ zouden kosten, de recentste zijn gewoon streamers die geen HD hebben etc.
Het huren voor § 8 per maand vind ik best schappelijk. Een beetje decoder kost toch al gauw § 250+ zodra er PVR mogelijkheden in zitten. Voor dat geld kun je zo'n decoder feitelijk bijna 3 jaar huren. Het voordeel van zo'n huurconstructie is dat je altijd een nieuw apparaat krijgt zodra die van jou stuk gaat of de technologie ervan verouderd is.
Eenieder zou op zijn minst vrij moeten zijn om te kiezen tussen het huren of zelf aanschaffen van een decoder.
Persoonlijk vind ik 8 euro namelijk allesbehalve schappelijk. Dit betekent namelijk bijna een verdubbeling van de kost aan de klant (al is dat moeilijk exact te becijferen, TV wordt meestal verpakt in een totaalpakket). In elk geval betekent dit een extra jaarlijkse kost van 96 euro, allesbehalve weinig..
Bovendien kost een decoder in werkelijkheid zeker geen 250 euro. Proximus heeft in het verleden trouwens zelf vaak promoties gehouden met haar decoders, waarbij deze voor ent onder de 100 euro konden worden aangeschaft. En dit ligt vast en zeker nog ver boven de werkelijke prijs.
In mijn ogen is de verplichte huur van de decoder dan ook niets minder dan een serieuze verhoging van het abonnementsgeld...
Ja of je wordt van het kastje naar de muur gestuurd als het ding niet naar behoren werkt. Je kan niet uitwijken naar een ander merk of type b.v. Bovendien hoeft het niet zo te zijn dat je een nieuwe krijgt als die kapot is, kan best zijn dat je een '4e hands' ding krijgt wat er niet meer uit ziet.

Het zou een leuke optie zijn naast het zelf kopen van zo'n decoder of het aanschaffen van een PCI-E kaartje voor in een HTPC b.v.
Zo duur zijn die dingen echt niet. Ik heb mijn v5 decoder 80 euro betaald.
Ik vind dat duur. De nieuwe proximusdecoder is ook geen echte pvr, maar een klein doosje waar een app op draait. Opnames worden gemaakt in de cloud en niet op het toestel zelf. Ik gok dat de reŽle kost van die dingen wellicht niet meer dan een §50 is. Het probleem, zoals eerder al aangehaald, is dat je nu verplicht bent die te huren. Ik zou het vergelijken met een auto kopen om dan te horen dat je die moet weggooien om dan in een leaseconstructie te moeten stappen.
Het is alleen een beetje zuur als je net een decoder hebt gekocht die op 31 januari 2017 niet meer werkt. Dan is het schappelijke wel eraf.
deze nieuwe generatie decoders kosten maximaal 50 § aan proximus, waarschijnlijk zelfs minder.
Het huren voor § 8 per maand vind ik best schappelijk.
Het is niet schappelijk wanneer je bedenkt:
  • dat dit uiteraard slechts een instaptarief is. Indien het bedrijf een instaptarief van 20 euro zou hebben gehanteerd, dan waren vele mensen overgestapt. Het bedrijf reeds een plan heeft voor de prijs op termijn. Bijvoorbeeld, over 5 jaar zou het 16 euro kunnen kosten. Het bedrijf geeft daar geen inzicht in vanwege "bedrijfsgevoelige informatie".
  • Bedrijven bewegen steeds meer richting huren ipv kopen. Bekend voorbeeld is Adobe, waar je Photoshop niet meer kunt kopen maar wel huren. Wat er niet bij wordt verteld is dat als je 5 jaar Photoshop hebt gehuurd, dan was het goedkoper geweest dan kopen. Dus op de lange termijn is het veel duurder voor de consument. Zoiets zal bij Proximus
  • Bij huren heeft Proximus altijd het laatste woord. Zij kunnen de voorwaarden aanpassen, zij kunnen functionaliteit verwijderen, prijs verhogen etc. Dus als consument weet je niet precies waar je aan toe bent. Dat is niet schappelijk
Best wel grappig hoe bedrijven beschuldigd worden om (extra) winst te willen maken..
In welke droomwereld leven sommige mensen. Elke bedrijf bestaat met de doelstelling winstgevend te zijn.

Aan ieder de keuze wat voor hun belangrijk is en wat ze hiervoor willen betalen.
Tv kijk is en zal nog fel veranderen de komende jaren. Maar gratis zal het nooit worden.
Wij hebben er geen last van, zelf Proximus klant. Hebben we een probleem met het toestel? Dan even de helpdesk bellen, enkele oplossingen proberen en zo niet naar de winkel ermee en je krijgt een nieuwe, soms ook modernere, decoder.
Ach doen ze gewoon de Canal Digitaal constructie: pushed gewoon een firmware update (voor de "veiligheid" zodat de ongewenste decoders blijven crahen .... en dan geen support geven zodat de mensen wel aan een nieuwe (constructie) moeten ...
Ik snap niet dat je gaat vorderen dat iemand ergens geen geld voor gaat vragen. Je kiest er toch zelf voor om het geld te geven of niet? Als iemand geen recht heeft op mijn geld geef ik het niet. Simpel.
.

[Reactie gewijzigd door Jelle Mees op 1 december 2016 18:25]

het aanrekenen van huur decoder is sowieso al schandalig omdat je voor het gebruik in BelgiŽ een peperduur tv abonnement in pakket moet nemen. omliggende landen zijn veel goedkoper. in ieder geval kunnen onze overheid en bedrijven fier zijn op hun onderscheiding als zijnde een van de duurste landen ter wereld.
Tuurlijk Moeten bedrijven winst maken. Maar hier gaat het om een overheidsbedrijf en dient de winst enkel om het dividend voor de roverheid op te krikken. Verkapte belasting eigenlijk. Ze weten goed genoeg dat huur uiteindelijk meer opbrengt dan een eenmalige verkoop. Daarom maken ze nu alle aangekochte decoders in een klap waardeloos voor de gebruiker en passeren ze dus tweemaal langs de kassa. Want een refund krijg je niet.Was 320 euro nu 0. Daarvoor wil ik dan wel 12x8 ipv 6x8 als compensatie.
Ein verrŁckter Sex brauchen. Kerl. Wer sich fŁr den Abend MaŖnahmen eine geile, junge Dame, die? Ich bin den Prozess zu Łbernehmen kŲnnen. MŲchten Sie diesen heute Abend !! In Verbindung treten. wenn Sie wirklich wollen, die in Kontakt zu treten treffen ... Mein Foto & Video hier
Die apparaten werken straks niet meer, alleen de apparaten die je kunt huren werken nog na 31 januari


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True