ABN Amro brengt Wallet-app uit voor Android - update

ABN Amro heeft zijn Android-app Wallet voor het doen van mobiele betalingen via nfc uitgebracht in de Google Play Store. In september voerde de bank een beperkte pilot uit met de app, deze is inmiddels afgelopen.

AMD AMRO Wallet-appEen woordvoerder van de bank bevestigt dat de proef met vijfduizend klanten is afgelopen en dat de app nu voor iedereen beschikbaar is. Er zouden enkele verbeteringen zijn doorgevoerd naar aanleiding van de proefperiode, onder andere in de manier waarop gebruikers betalingen doen. Met de app kunnen gebruikers hun smartphone inzetten om een betaling te doen via een contactloos betaalpunt. Voor bedragen onder de 25 euro is het niet nodig om een code in te voeren.

De app komt alleen voor Android uit, omdat Apple de nfc-chip niet toegankelijk maakt voor derden. Om de app te gebruiken is een toestel met minstens Android-versie 5.0 vereist, tijdens de pilot was dat nog Android 4.4. Daarnaast is de lijst met toestellen waarop de app niet werkt, veranderd. Dit zijn nu de Elephone P9000, HTC One M7, HTC One M8, Huawei Ascend P7 en de LG G3. Deze toestellen presteren volgens de bank 'niet op niveau' in combinatie met de app. De app is tot 1 januari 2018 gratis te gebruiken, daarna zijn er kosten aan verbonden, aldus de bank. Gebruikers worden op de hoogte gesteld van de nieuwe tarieven. Tweakers heeft navraag gedaan naar de kosten bij ABN. Vergelijkbare apps zijn er van ING en Rabobank.

Update, 15:37: Op de website van ABN Amro stond foutief vermeld dat de Samsung Galaxy S4 niet zou werken met de app, deze werkt wel. Bovendien is de Samsung Galaxy S3 niet ondersteund omdat deze geen Android 5.0 heeft. Het is nog niet bekend wat de kosten van de Wallet-app worden, aldus ABN.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

28-11-2016 • 13:55

217

Submitter: Maxi.Maal

Reacties (217)

217
209
109
16
3
63
Wijzig sortering
Ik heb de afgelopen 2 maanden mee gedaan met de pilot. Het werkt opzich wel maar wel een paar nadelen:
- Het betalen met je mobiel duurt langer dan met je pas, het lijkt wel alsof er een delay richting de NFC op je mobiel is
- Je moet het toestel tegen het betaalapparaat houden en direct stil houden, bij beweging wordt de betaling afgebroken. Heel irritant als er een rij staat en de cassiere je naar aan staat te gapen.
- Bij bedragen boven je standaard limiet ( 25 contact en pinloos betalen ) moet je het toestel op de betaalautomaat houden, terug pakken op je toestel een pincode invullen en opnieuw het toestel op de betaalautomaat houden. Terwijl je met de pas 1 maal verbinding hoeft te maken en vervolgens een pincode moet invullen.
- Je moet rekening houden met het hoesje van je telefoon aangezien deze blokkerend kan zijn voor je NFC module.

Voor de rest prima innovatie, maar pinpasloos op pad gaan, dat doe ik nog liever niet.
De delay komt doordat de NFC transactie voor een deel in de ABN-Amro app zelf ge-emuleerd wordt. De requests van de payment terminal gaan eerst naar de NFC chip, dan naar de main processor in je smartphone, via de kernel en een paar context switches naar de ABN Amro app, en weer terug. Op recente telefoons is dat bijna even snel als een dedicated chip (zoals die in je pinpas), maar op midrange/oudere toestellen soms langzamer. Het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je stopt in het optimaliseren van de transactie-tijd in de app zelf. Ik heb de ABN app nooit gebruikt, maar de ING app is behoorlijk rap op mijn Pixel.

De reden dat een transactie op Android niet altijd door een dedicated chip wordt afgehandeld is niet eens een technische reden; vaak zit zo'n chip (secure element) wel in de telefoon, maar is hij eigendom van de fabrikant (bijv. Samsung), of als hij in de simkaart zit is hij eigendom van de telco. Je kan je voorstellen dat Samsung niet graag toegang geeft tot z'n chip als ze zelf Samsung Pay willen promoten. Telco's willen wel toegang geven, maar vragen daar dan geld voor. Dit zou betekenen dat banken als ABN Amro en ING deals moeten sluiten met iedere telco en fabrikant, en dat is niet bepaald praktisch. Alleen Rabo past dat model nog toe volgens mij (werkt alleen op bepaalde Samsung telefoons), al vraag ik me af hoe lang dat nog duurt.

Om dit business-probleem te omzeilen heeft Android "Host Card Emulation" - het emuleren van een smart card in een app.

Source: Ik werkte in het Android NFC team en heb HCE zelf gebouwd :-)
Alleen Rabo past dat model nog toe volgens mij (werkt alleen op bepaalde Samsung telefoons), al vraag ik me af hoe lang dat nog duurt.
SE op de SIM was natuurlijk de snelste manier om mobiel betalen te introduceren, gezien het dezelfde technologie is als waar ING, RABO en ABN in 2013 al een pilot mee hebben gedraaid in Leiden.

En inderdaad moet je je afvragen of dit wel zo'n slimme keus van de Rabobank is geweest en hoe lang ze dit blijven doen. Hun Wallet scoort op dit moment een 2,2 in de Play Store, terwijl de ING Wallet met HCE een 3,7 scoort.

En als ik dan even vlug kijk naar de commentaren bij de ING app, dan zie ik veel klachten over het moeten betalen voor de app. En dat kan ik me ook goed voorstellen, want iedereen betaalt al voor zijn bankrekening en fysieke pas. Om dan ook nog eens voor een virtuele pas te moeten gaan betalen voelt niet heel lekker. Zeker niet omdat andere apps van de bank wel gratis zijn. Als ABN AMRO geen geld vraagt voor dit product, zie ik wel een goede toekomst.
Idd Heb zelf een aantal weken met de Wallet gelopen op een Note4 maar vond het niet super werken. Zat idd de genoemde vertraging in en bij mij was het "first contact" altijd een mislukking. Een tweede ging wel maar duurde idd wel iets langer als je gewend bent.

Grootste probleem vond ik dat het te veel tijd koste (in mijn specifieke geval). Telefoon uit zijn heuptasje halen, pincode voor unlock telefoon, app starten en dan pas kunnen betalen wat de eerste keer niet goed gaat...

Liefst had ik dat de Wallet app altijd actief was en automatisch opkomt als er een "betaal communicatie binnen komt op de NFC chip" zover ik weet moest ik telkens handmatig de app openen.

Leuk idee in elk geval maar werkte voor mij niet optimaal en geen echt toegevoegde waarde op een pinpas. En die kan je altijd meenemen in het evt hoesje van je telefoon :)
Kan mij niet helemaal vinden in jouw belevingen met de Wallet App.
Ook ik heb intensief gebruik gemaakt van de App tijdens de test pilot (met mijn Oneplus 3).

- De delay vergeleken met de pas is in mijn ervaring minimaal. Misschien dat ik enkel in contact ben geweest met relatief nieuwe pin kastjes?

- Zelf nooit meegemaakt dat mijn transactie werd verbroken bij het contactloos betalen. Ook nooit mijn telefoon tegen het kastje aangehouden, altijd "er langs laten zweven".

- In de Wallet App kun je keurig van te voren alvast je PIN invoeren.
De uitvoering is misschien wat onhandig maar dit hele probleem kan voorkomen worden door even na te denken of je nou wel of niet meer dan je ingestelde limiet moet gaan betalen. Twijfel je? Tik gewoon preventief je Wallet PIN in.

- Ik heb gebruik gemaakt van een Otterbox case en de Sandstone cover.
Enkel bij het installeren van de Wallet App had ik wat moeite om mijn NFC chip te lokaliseren. Verder nooit problemen gehad.


Al met al ben ik persoonlijk zeer te spreken over de Wallet App.
Maar ook ik hou liever m'n pinpas in de portemonnee. Just in case ;)
Hetzelfde. Heb ook erg intensief gebruik gemaakt van de Pilot op mijn Oneplus 3, geen enkel probleem ondervonden. Alleen dat hij niet werkte op een CM14.1 Nightly, maar dat is te verwachten, aangezien het geen stable ROM is. Moet ik de Pilot nog verlaten of iets dergelijks? Of kan ik heb gewoon blijven gebruiken.
Hetzelfde. Heb ook erg intensief gebruik gemaakt van de Pilot op mijn Oneplus 3, geen enkel probleem ondervonden. Alleen dat hij niet werkte op een CM14.1 Nightly, maar dat is te verwachten, aangezien het geen stable ROM is. Moet ik de Pilot nog verlaten of iets dergelijks? Of kan ik heb gewoon blijven gebruiken.
Je kan de app updaten naar de verbeterde launch versie voor minder storingen bij het betalen. Daarna kan je hem blijven gebruiken. Vanaf januari 2017 betaal je dan 50 cent per maand abonnementsgeld aan ABNAMRO om de app te mogen gebruiken.

Edit: nav. de info hieronder: bij ABNAMRO pas kosten per 2018. Wat het dan per maand kost is nog onbekend. ING rekent na 6 maanden app gebruik wel 50 cent per maand per rekeningnummer.

Nog een tip: als je voor het betalen alvast je mobiel betalen pin invoert, dan gaat er een tijdsbalkje lopen. Treuzelt de persoon voor je, dan kan je de tijd opnieuw starten door op het refresh pijltje naast de balk te tikken. Dat werkt goed en je hoeft je mobiel niet 2 keer aan de automaat aan te bieden.

Ik heb zowel deelgenomen aan de Ing als de ABNAMRO betaal pilot. De ING app werkt beter, sneller en is langer ip de markt en dus ook beter doorontwikkeld. Bij ING nog nooit problemen ervaren met de app, bij ABNAMRO juist in de meest recente update toch helaas haperingen met een Samsung S7. De mogelijkheden om feedback te geven in de ABNAMRO pilot vond ik trouwens matig. Je kon alleen voorgedefinieerde antwoorden geven in de feedback. Het leek mij of het diagrammetje met positieve scores meer het doel van de pilot was dan het echt uitzoeken waar verbeter kansen liggen. Maar mogelijk komt dat ook door de ING pilot waar je veel meer je feedback kon delen.

Beide apps zijn een aanwinst. Helaas kan je slechts 1 bankpas in je toestel registreren. Als je bij 2 banken zit of 2 ABNAMRO rekeningen wilt koppelen, dan kan dat ip dit moment (nog) niet. Meerdere passen van dezelfde bank gaat vast komen, ik vrees wel dat de bank van je eerste keuze vervolgens gebruik van NFC betalen met passen van andere banken of creditcards blijft blokkeren net als nu. Ik weet niet of dat technisch bepaald is, of nog kan komen. Op dit moment is de stand van zaken dat ABNAMRO mobiel betalen, ING mobiel betalen, maar bijvoorbeeld ook Vodafone Wallet elkaar niet verdragen.

Aangezien je helaas niet overal een draadloos NFC pinapparaat tegen komt en je gewone pas nog nodig blijft is het nu nog onvoldoende een alternatief voor je bankpas. Voor een dienst waarvan het gemak nu nog minder is lijkt mij betalen nog te vroeg. Bij mij gaan de apps er dus voor 1 januari af. NB. voor je de app verwijdert moet je niet vergeten om mobiel betalen in de app uit te zetten. Anders ga je alsnog betalen!

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2024 15:07]

Vanaf januari 2017 betaal je dan 50 cent per maand abonnementsgeld aan ABNAMRO om de app te mogen gebruiken.
Het is 2018, niet 2017.
50 cent per maand vind ik eigenlijk best veel voor zo'n "simpele" app. Gemak dient de mens, maar ik weet niet of ik dat dan die €6 per jaar wel waard vindt. Zeker gezien de app maar 1 pinpas tegelijk lijkt te willen opslaan. Ik ben zelf drie passen van ABN Amro, als ik ze alle drie had kunnen laden in de app was het me die kosten waarschijnlijk wel waard geweest.
Ik ga er waarschijnlijk ook nooit voor betalen, dus zal na de gratis periode ook geen Wallet meer gebruiken. Ondanks dat het werkt, vind ik nog altijd mijn pinpas makkelijker in gebruik.
Tuurlijk ga je er wel voor betalen :) Straks wordt de app gratis en stijgt je maandelijkse bijdrage 'vanwege gestegen kosten'.
Onder het mom van: Om onze dienstverlening te verbeteren en op peil te houden.....

Banken....een noodzakelijk kwaad. Die gasten lachen zich echt rot. Je betaalt al een bijdrage voor je pinpas en je eigen rekening. Met andere woorden, je betaalt de bank om je geld zogenaamd te beheren en wat doen zij met jouw geld ? Juist, beleggen en nog meer van dat soort zaken waarmee ze veel geld verdienen. Je zou daar eigenlijk iets van moeten terug zien, maar dat krijg je in de praktijk niet want de rente daalt naar een historisch dieptepunt en zal over niet al te lange tijd negatief zijn.
Inderdaad, ik heb de info hierboven toegevoegd.

Mogelijk worden de kosten tegen die tijd opgenomen in de dan vast weer iets "in prijs gewijzigde" betaalpaketten.
Die 50 cent is wellicht wat ING vraagt, maar wat ABN AMRO gaat vragen en of er uberhaupt betaald moet gaan worden is nog helemaal niet bekend.
Helaas kan je slechts 1 bankpas in je toestel registreren. Als je bij 2 banken zit of 2 ABNAMRO rekeningen wilt koppelen, dan kan dat ip dit moment (nog) niet.
Meerdere zou gewoon moeten kunnen, mits je Android versie en build dat een beetje ondersteunen. Je kunt namelijk binnen android, in de HCE settings kiezen of een bepaalde app altijd voorrang heeft, of dat de actieve app voorrang heeft.
Inderdaad, mooie aanvulling. De 50 cent en datum van 1 januari 2017 was inderdaad van ING. Daar is nu echter ingesteld dat je pas na 6 maanden gebruik die 50 cent per maand per rekeningnummer moet gaan betalen. Voor studentenrekeningen trouwens gratis. (Je eerst verslaafd maken voor de kosten komen....hehe!)

ABNAMRO gaf info over het in de toekomst gaan berekenen van kosten in de beoordelingsapp tijdens de pilot. Ik weet echter niet meer wat daar stond. Met de info van jou en Tweakers ga ik daarom nu inderdaad ook uit van januari 2018. Een prijs werd niet genoemd. Een gewone extra bankpas kost bij ABNAMRO echter 79 cent per maand. Tegen die tijd hebben ze er vast al meer functionaliteit aan kunnen toevoegen en zijn er vast ook nog meer pinapparaten vervangen en daarna geschikt voor draadloos betalen.

Ik heb de info via een edit toegevoegd aan mijn bovenstaande bericht.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2024 15:07]

Weet jij toevallig hoe die limiet precies werkt? Is het dezelfde limiet als die welke nu op contactloos betalen met een pas staat? Is dat €25 per dag bij contactloos betalen, of hoe werkt dat? De laatste keer dat ik ernaar zocht vond ik het onduidelijk omschreven.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 24 juli 2024 15:07]

Er zijn meerdere limieten. Bij een pas meestal de volgende:
- enkele transactie zonder PIN: €25 (afgedwongen door de betaalterminal)
- Maximale enkele transactie: €50 (wel met PIN)
- cumulatieve limiet voor transacties zonder PIN: €50/€100
Zodra je een transactie met PIN doet (contactrijk of contactloos), wordt de cumulatieve limiet weer gereset.

Voor mobiel is de eerste optioneel (dus <= €25 zonder PIN. Je kunt ook altijd-PIN afdwingen), is de derde volgens mij €50 (totaal bedrag transacties voordat je PIN moet invoeren) en de tweede weet ik niet (maximum voor een enkele transactie). De limiet voor een enkele transactie is €2500 (via lemming)

[Reactie gewijzigd door celshof op 24 juli 2024 15:07]

OK dank voor de informatie. Alleen snal ik die €50 "maximale enkele transactie": betekent dat niet hetzelfde als "enkele transactie zonder PIN"? En wat betekent dat €50/€100 bij "cumulatief": is dat omdat je dat zelf kunt aanpassen?
Met een pas kun je niet boven de €50 contactloos betalen, ook niet met gebruik van je PIN. Met cumulatief €50/€100 bedoel ik het bedrag dat je in totaal, zonder gebruik van PIN, kunt doen. Stel dat het €50 is, dan kun je bijv. 2 aankopen doen van €25. De volgende aankoop heb je je limiet bereikt van contactoos betalen, dus moet die sowieso (contactrijk) met PIN (je krijgt dan een afkeuring op de terminal te zien)

[Reactie gewijzigd door celshof op 24 juli 2024 15:07]

Oo nu begrijp dat eerste onderscheid.

Cumulatief begrijp ik, maar waarom twee bedragen, 50 en 100? Is de ene misschien contactloos en de ander je pas in de gleuf steken maar geen code hoeven in te voeren (bestaat dat?)?
50/100 verschilt. Meestal is het 50 volgens mij. En bij een pas in de gleuf steken is altijd een pin-code vereist.
Wat fab zegt. Ik ken niet de limieten die de verschillende banken gebruiken.
Met een pas kun je niet boven de €50 contactloos betalen, ook niet met gebruik van je PIN.
Is dit wel echt zo?? Heeft ABN dit zo ingesteld, want deze limiet is een flink stuk lager dan wat ING en Rabobank hebben.
Ik zou er inderdaad wel eens naast kunnen zitten (heb zelf ING+Triodos trouwens). Wellicht is het in de loop der tijd gewijzigd, of ben ik in de war met een andere limiet.
De banken proberen met Betaalvereniging Nederland dezelfde limieten toe te passen.
Zie ook:
https://www.betaalvereniging.nl/kaartbetalingen/pinnen/
en
https://www.pin.nl/consum...lpas-of-mobiele-telefoon/
Anoniem: 325463 @celshof29 november 2016 08:14
Bij de mediamarkt heb ik toch laatst een draadloze headset van €240 met mijn mobiel afgerekend, de limiet voor een enkele transactie met wallet code is €2500
Dank voor de aanvulling, die €2500 wist ik niet
Verschilt per bank welk risico ze willen pakken. 2500 klinkt normaal.
En ook iedere keer als je in totaal 50 euro betaald hebt via de app, moet je weer de pin intoetsen.

Inderdaad vrij jammer dat je 2 maal het toestel moet laten scannen bij pincode. Cassiere denkt dan vaak dat het niet goed gegaan is.

Ik durf ook nog niet de pinpas thuis te laten :) m'n telefoon heb ik meestal wat makkelijker gepakt dan m'n portemonnee / pasje eruit halen, dat is wel prettig
En ook iedere keer als je in totaal 50 euro betaald hebt via de app, moet je weer de pin intoetsen
Dit is niet een andere limiet dan contactloos met je plastic pas. Dan moet je na 50 euro cumulatief ook een PIN invoeren, maar dan op de terminal van de winkelier in plaats van op je telefoon.
thanks, was me nooit opgevallen eigenlijk...waarschijnlijk omdat je pincode intoetsen op zo'n apparaat normaal vindt en niet gelijk opvalt
Ik gok dat je het daar ook veel minder tegen komt omdat die 50 euro teller ook gereset word zodra je een keer betaalt met de chip op de pas en pincode, ongeacht het bedrag. Omdat er soms nog geen NFC beschikbaar is doe je dit ongemerkt nog best vaak.
Met een mobiel is dat natuurlijk niet mogelijk vandaar dat het misschien meer op valt ook?
O interessant, nu heb ik eindelijk een idee van hoe die limiet bij contactloos betalen werkt! Het was altijd een beetje een mysterie voor me wanneer ik opeens moest pinnen in plaats van zweven.
Sinds het begin zit ik in de pilot.

Het slechter 'herkennen' had je dat ook in de afgelopen weken? Dit is namelijk flink verbeterd.
Je krijgt nu bijvoorbeeld direct feedback op het scherm als hij 'verbinding heeft'.
Gezien hij hem bij mijn S7 al op zo'n 5CM pakt had ik in het begin veel fouten. Ik bewoog door en hield hem strak tegen de scanner. Door het doorbewegen kreeg ik dan een fout.
Gezien je nu feedback krijgt als je hem goed hebt gaat dat eigenlijk vanzelf.

Bij bedragen boven de 25,- kun je ook vooraf je code al intoetsen. (even de app starten dan zie je onderin een 'link')
Het blijft een extra handeling maar qua veiligheid snap ik die keuze. Persoonlijk vindt ik het pakken van je portemonnee en het zoeken van de juiste pas meer werk dan de extra stap op mijn mobiel.
Je kunt er evt ook voor kiezen dat die code altijd nodig is.

Ik heb verschillende hoesjes van Spigen en daar is het geen enkel probleem mee.
In het begin dacht ik dat ik mijn telefoon strak tegen de scanner moest houden maar hij pakt hem, met cover, al op zo'n 5CM dus er is best wat buffer.
Waarschijnlijk zul je alleen met de speciale NFC-block hoesjes problemen hebben. ymmv

Het is voor mij de standaard betaalmethode geworden.
Gezien ik kortingspasjes ook via een app heb komt mijn portemonnee mijn broekzak niet meer uit :)
Ik ben dan bij de ING, maar inderdaad, als ik weet dat het boven de 25 euro is, vul ik de pincode al in als ik bijna aan de beurt ben. Dus dan is de vertraging minimaal.

Verder is het bij de ING zo dat je de Betalen-App niet actief hoeft te hebben, enkel het scherm ontgrendeld (<25 euro). In Android kun je de standaard Tap-to-pay-app instellen op (bijv.) ABN en dan wordt die dus automatisch gebruikt.
Het niet openen van de app heeft ABN er ook in zitten. Enkel je scherm actief maken is voldoende inderdaad. Wat jij zegt, dit komt door de app de standaard tap-to-pay app te maken in Android. Maar dat kan er maar een tegelijk (als je bij ABN en ING tegelijk hebt)
Weet iemand hier waarom dat zo gaat?
Ik begreep altijd dat NFC in principe ook moet werken als je accu leeg is?
Je hebt actieve en passieve NFC. Actief is doorgaans de lezende kant en passief het device dat gelezen wordt (bankpas, OV pas, prijslabel in de winkel, etc). Bij een passieve tag is geen batterij of accu nodig, de energie wordt overgezonden vanuit de actieve kant.

Je kan echter ook twee actieve NFC devices met elkaar laten praten, bijvoorbeeld twee telefoons, of een telefoon en een betaalterminal, hierbij dienen echter wel beide devices stroom te hebben, een actieve chip is namelijk niet gemaakt om energie te ontvangen.

Daarnaast zit je natuurlijk nog met het probleem dat de app (op de achtergrond) moet draaien.

edit @ hieronder:
@ Procyon - in principe gebeurt dat ook, voor dit soort betaalsystemen wordt de NFC chip van je telefoon in emulatie modus gezet. Echter zijn er wat beperkingen:
  • De chip in je telefoon niet even secure als die in je pas, banken zullen dus niet graag permanent een telefoon chip ombutsen tot bankpas. Daarnaast zou de chip permanent omprogrammeren er toe lijden dat je er niets anders meer mee kan.
  • De chip in je telefoon is niet gemaakt om energie te ontvangen, dus als de accu leeg is dan werkt hij alsnog niet. Hoewel in principe de hardware natuurlijk te redesignen is om dit wel te kunnen (maakt het geheel alleen iets complexer).
  • De chip in je telefoon is aanzienlijk complexer, hier zit een CPU/microcontroller in omdat deze chip aanzienlijk meer moet kunnen als een pasje. Op het moment dat jij wilt betalen dan stuurt de chip een code naar android: ik zie een betaalterminal, dit wordt door android doorgespeeld naar de ABN app, die vervolgens de chip overneemt en deze in emulatie modus (doen alsof het een passieve pas is) zet. De app blijft hier echter in beheer van de communicatie. Op het moment dat de betaling gedaan is geeft de app de NFC chip weer vrij en wordt deze uit emulatie modus gehaald.
    Er zijn dus twee beperkingen op het moment dat de accu leeg is: ten eerste is het verdwijnt de code in de microcontroller van de NFC chip, als deze er nog in zou staan, en ten tweede zit het security deel van het betalen in de app.
  • ABN heeft een extra authenticatie ingebouwd om digitale zakkenrollers te voorkomen: je moet op het scherm op de knop duwen om te betalen, ook niet mogelijk als de accu leeg is.
Tip: Als je wilt betalen met je smartphone zoals dat met je bankpas: koop een hoesje en stop een tweede bankpas tussen je telefoon en je hoesje in ;)

@ Tormbo - Energie ontvangen en data ontvangen zijn twee verschillende dingen (hoewel data ook altijd een zekere hoeveelheid energie bevat). NFC chips/antennes/circuits worden ontworpen om energie te verzenden of te ontvangen. De NFC chip van een telefoon wordt dan wel in emulatie modus gezet (doen alsof het een passieve chip is) op het moment dat je wilt betalen, maar energie winnen vindt nog altijd niet plaats, de extra hardware die nodig is om energie te winnen is namelijk niet aanwezig.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 juli 2024 15:07]

Snap ik, maar dan is het nog niet beantwoord.
Ik bedoel, in onze bankpassen zit een passieve chip.

Deze is geprogrammeerd.

Waarom kan je de ingebouwde NFC chip niet programmeren zodat hij exact hetzelfde doet als je bankpas?
De NFC chip in je telefoon kent 3 modi volgens de standaarden; Peer2Peer, ReadWrite en Card Emulation.

Card emulation (dwz simuleren van een plastic pas) gebruikt 3 van de 4 ISO14443 standaarden, terwijl plastic passen alle ISO14443 delen implementeren.
omdat daar een master key in zit die niet te copyeren valt , en een telefoon leeg hoord te zijn, want het doet meer dan enkel een bank pass emuleren.

by de telefoon is de master key de app (visueel gesproken)
bij een bankpass zit dat er in

dus er valt niet te copyereen zolang je die master key niet hebt, plus zou dat wel heel dom zijn, zou leuk zijn wanneer ik een telefoon vind , rooten en uitlezen clonnen en betalen.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 24 juli 2024 15:07]

Thanks Ace & Jhilta.
Duidelijk en makes sense!
een actieve chip is namelijk niet gemaakt om energie te ontvangen.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want dan zouden twee actieve devices niet kunnen communiceren.
Er zit logica in de app die de communicatie via NFC regelt. Het is geen vaste NFC chip met daarin de logica voorgeprogrammeerd.
Ik begreep altijd dat NFC in principe ook moet werken als je accu leeg is?

RFID tags zoals in je bankpas wel omdat de stroom van de 'lezer' komt, maar de chip in de telefoons is vaak een actieve NFC chip die wel degelijk zelf stroom nodig heeft vanuit je accu. Ook draait een deel van de software vaak op de telefoon.
Als ik het zo lees, duurt het dus langer en werkt het minder handig. Dat kan ik geen innovatie vinden...

Persoonlijk zie ik het nut van dit soort apps niet zo. Het is eerder zo dat ik m'n telefoon niet bij me heb dan dat ik m'n portemonnee niet bij me heb (al is het alleen maar vanwege de legitimatieplicht -> rijbewijs). Pas als alle pasjes vervangen zijn door een app gaat het opschieten...maar dan ben je waarschijnlijk langer bezig de juiste app op je telefoon te vinden dan dat het nu kost het juiste pasje uit je portemonnee te vissen.
Op zich ben ik het met je eens.
Ikzelf prefereer ook om mijn portemonnee mee te nemen.

Vergeet alleen niet dat dit gewoonweg een alternatief is voor anderen die wel liever alleen met een telefoon van huis gaan.
Ik gebruik een app met daarin zo ongeveer al m'n bonuskaarten, klantenkaarten en kortingspasjes: Alle bar-code kaartjes zitten erin. Ook een scan van de voor en achterkant van m'n rijbewijs, welke overigens ook gewoon met een barcode is uitgerust.

App doet op basis van locatie gegevens m'n bonuskaart al te voorschijn toveren als ik bij een appie of gamma in de buurt kom, hoef dus niet te zoeken.

en qua contactloos betalen: pinpas in 't hoesje van mn telefoon. Werkt perfect: hou gewoon m'n telefoon tegen de pinautomaat en 't werkt; zonder app. :-)
Stocard maar er zijn er meerdere
Stocard werkt ideaal met een smartwatch! (helaas werken niet alle scanners met LCD-barcodes)
Welke smartwatch heeft lcd dan?🙈Hihi bij mij werkt het wel
Ehm Moto360?

pricewatch: Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)

Maar het lijkt mij onhandig stocard op te smartwatch. Sta je dan met je horloge te hannesen om je loyalty card tevoorschijn te halen of kan dat met voicecommands?
Je kan stocards met een voicecommando starten, maar de laatste 3 gebruikte apps staan altijd bovenaan in het Wear menu en ik gebruik het vaak genoeg zodat het bovenaan staat.
Navigatie naar de juiste card is simpel zat; als je een Wear watch heb, zo ik je aanraden het gewoon eens te proberen.
Met "LCD" bedoel ik een electronisch scherm ipv. een papieren/plastic kaartje met lijntjes erop.
De zelfscan-hoek van de AH XL herkent telefoons en horloges, de handscanner bij de kassa van de Gamma en Karwei ook.

De kassa's van de AH en Kruidvat bijvoorbeeld daarentegen niet; die werken met een ouderwetse rode laserstraal ipv een imagescanner (die nemen een 'foto' zeg maar).
Daar moet je dus je telefoon/horloge aan de caissière (M/V) laten zien zodat ze de cijferreeks kunnen overtypen. Reacties zijn altijd wel grappig als je je pols voor hun neus houdt.
Ik doelde meer op mijn smartwatch die oled heeft. Zelf denk ik soms van ik neem de kaart wel mee en als ik er niet aan denk heb ik hem op reserve op mijn telefoon.

Ah en gamma neem ik inderdaad per definitie niet mee.
Mjah is lekker irritant. Zit ik met een random zijn telefoon in de hand het barcode nummer in te typen.
->⌚️<- tis dat het in nl nog niet werkt maar hier valt me wel op dat apple dit beter voor elkaar heeft. Telefoon bij de terminal houden met vinger op touch id en je bent klaar. Of dubbelklikken op je watcht knop en daarna ervoor houden

Als je het over creditcard hebt dan
Als ik het zo lees, duurt het dus langer en werkt het minder handig. Dat kan ik geen innovatie vinden...
Sinds wanneer is iets geen 'innovatie' meer als het in sommige opzichten niet noodzakelijk een verbetering is? Het woord innovatie betekent niet 'algemene verbetering', sterker nog, innovatie hoeft niet eens uberhaupt een verbetering te zijn (hoewel het dan meestal niet leidt tot een succesvol product, dat is wat anders). Dit zeggen is hetzelfde als zeggen dat elektrische auto's van nu niet innovatief zijn, omdat ze niet zo ver komen als auto's met verbrandingsmotor.

Het gaat hier om een andere aanpak om hetzelfde probleem aan te pakken. Hoewel ook de ING app iets trager werkt dan de gewone pinpas, vind ik het toch handig omdat je niet altijd je portemonnee bij je hoeft te hebben en dat je bij de kassa toch sneller met je telefoon in handen staat (te wachten) dan met je portemonnee. Niet iedereen hoeft de waarde er van in te zien, als er maar genoeg anderen zijn die dat wel zien.
Tja, dat is een definitiekwestie waar je uren over kan discusseren. Ik zou hier eerder spreken van evolutie dan van innovatie, maar goed. De wikipedia afbakening heeft wel een interessante kadering:

"Pas als een ontdekking in productie genomen wordt en waarde voor de onderneming toevoegt, zelfs als dat in de vorm van kostenbesparingen is, kan het een innovatie genoemd worden. In deze laatste omschrijving kan innovatie niet los gezien worden van marketing; zonder succesvolle vermarkting - commercialisatie - bestaat er geen innovatie."

Als we dat meenemen, zal dit pas per 1 januari 2018 een innovatie zijn (omdat het nu nog geen kosten bespaart, want die app kost geld en levert nu niets op) :+
Het is ook niet zozeer handiger maar wel een stuk veiliger, aangezien een contactloze pas geen code of beveiliging nodig heeft en je in dit geval een vingerafdruk/wachtwoord/patroon als tussenstap hebt.
Tja, net zo veilig als wireless betalen op je PIN-pas uitzetten dus (of toestaan tot €1 ofzo) en gewoon altijd pinnen...

Dit zal altijd een afweging tussen gemak en veiligheid blijven. De pas heeft (tot een bepaald bedrag) juist geen PIN nodig om het betalen van kleinere bedragen sneller en makkelijker te maken aan de kassa. Klant blij (want minder gepruts - pas erop en klaar), winkel blij (want afrekenen kost een stuk minder tijd). Die tussenstap zal vanuit de gebruiker en de winkelier dus vaak ongewenst zijn.
Maar als je contacloos uitzet, of een lage limiet zet, ben je juist wel weer langer bezig dan met je telefoon. Het is een middenweg, misschien niet net snel maar als je het kwijtraakt hebben ze geen toegang tot je rekening. Dat is met contactloze passen wel zo.
Ik gebruik het er gewoon naast ipv als vervanging. Ik was laatst mijn bankpas vergeten terug te stoppen in mijn portemonnee na online iDeal betaling. Kon ik op het werk toch nog gewoon betalen voor mijn lunch, omdat ik met mijn telefoon kon betalen via de ABN AMRO Wallet app. Normaliter gebruik ik mijn bankpas, want dat gaat nog steeds wel sneller.
Je hoeft de app niet te starten, enkel het scherm ontgrendelen (en ingesteld hebben dat je een standaard tap-to-pay-app hebt in de Android-instellingen, maar dat is eenmalig)
Je hoeft geen app te starten om met je mobiel te betalen, nog sterker zelfs, je hoeft 'm niet eens te unlocken. Dit komt er dus op neer dat het betalen via de telefoon sneller gaat dan met een pasje die je uit een portemonnee moet peuteren.

Ik gebruik het betalen op deze wijze al sinds ik de Note 3 had, dus dat is inmiddels al een jaar of 4 geleden. Toen kon ik het nog niet zo vaak gebruiken omdat veel winkels nog geen NFC automaat hadden, maar gelukkig tegenwoordig wel.
Grote bedragen is het inderdaad wat jammer voor de 2e keer bij de automaat moet houden na invoer pin (of na een reeks kleine bedragen afgerekend te hebben).
Verder is het echt vele malen prettiger om je telefoon uit je broekzak te halen ipv een portemonnee en je pas eruit moet halen, plus het feit dat ik niet altijd m'n portemonnee bij me heb en m'n telefoon wel.

In de Rabo-app kun je ook pasjes opslaan zodat je in de winkel ook vanaf je scherm kan (laten) scannen. Bij de Albert Heijn scan ik m'n bonuskaart ook vanaf m'n scherm voor zelfscan, dus heb ook dat pasje niet nodig. Er zijn ook andere apps waarin je dit kan doen, maar het is wel handig dat deze functie ook in de betreffende app zit.
Wat ik hier leuk vind te lezen, is dat het dus heel erg van de persoon afhangt of dit iets toevoegt of niet. Mijn telefoon zit in een 'buidelhoeje' dus die eruit halen kost minstens net zoveel moeite als pasje uit portemonnee halen. Daarnaast zit m'n telefoon in de binnenzak van m'n jas, m'n portemonnee in een zak aan de buitenkant (gaat andersom ook niet passen gezien het formaat van de jaszakken). Ik heb dus m'n bankpas veel sneller bij de hand dan m'n telefoon. Dat nog los van het feit dat ik m'n telefoon vaker niet bij me heb dan dat ik m'n portemonnee niet bij me heb.

Wat sneller is, is dus van veel meer afhankelijk dan van de techniek.
Dat ben jij maar ik vergeet m'n portomonee nog wel eens. Gelukkig heb ik een wallet op de telefoon anders kon ik mooi niet tanken :P
Je hoeft geen app op te zoeken; enkel je beeldscherm activeren en telefoon tegen betaal terminal houden. ezpz
Ik heb de pilot ook vanaf de start elke dag getest.

Het betalen duurt soms langer. Ik merk dat sommige pin automaten het niet zo snel oppakken als anderen.
De pin bij de AH is voor mij even snel als met mn pas. Vooral fijn als je ook scant met je telefoon.
Dan scan je de barcode op de telefoon, om hem vervolgens direct tegen de pin aan te houden. En dan scan je je telefoon bij de poortjes om naar buiten te kunnen :P
Kan het zijn dat dit verschilt per telefoon? Of start je de app van te voren op? Bij mij is betalen met m'n bankpas ook duidelijk iets sneller dan met m'n telefoon.
Ik heb een S6.

Als de wallet code nodig is dan is betalen met de telefoon duidelijk omslachtiger, omdat je de telefoon er twee keer naast moet houden, en het iets langer duurt. (Daarbij vind ik het intoetsen van een pin code op de telefoon zelf minder prettig.)
Voor kleine betalingen vind ik de wallet wel makkelijk omdat ik m'n telefoon makkelijker erbij pak dan m'n pinpas.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 24 juli 2024 15:07]

Zou kunnen. Ik heb het net gebruikt voor koffie en je krijgt een icoon in beeld. Een tel later is de pin bezig met de betaling en dan klaar. Het is een fractie langzamer als een pinpas misschien.

Je kunt het bedrag van 25 euro ook verhogen als je het irritant vindt. Of je toetst je pin in voordat je afrekent.
Hoe doe je dat verhogen? Ik kan alleen kiezen tussen altijd code intoetsen of pas vanaf 25 euro.
oh vreemd, ik kan het niet meer instellen. Bij het eerste gebruik bij de test kon ik het bedrag kiezen dacht ik...
Al weet je meestal wel wanneer het boven de 25 euro gaat uitkomen, dan kan je in de rij de app alvast opstarten en de wallet code van te voren intikken.
Sinds ik de app gebruik merk ik toch dat ik mijn pasjeshouder in mijn zak laat zitten, even tappen met de telefoon is toch sneller gedaan dan pas uit houder -> tappen -> pas terug in houder.
owww, dat wist ik niet, dat je al pin kon intoetsen vantevoren! thanks :)
Ik kreeg deze reactie van de ABN AMRO nadat ik jouw feedback stuurde.
"Top dat je ons deze feedback terug geeft ;) Ik zorg ervoor dat onze ontwikkelaars deze onder ogen krijgen!"
Ook kreeg ik deze reactie:
"Pinpasloos op pad zou ik je nu (nog) niet adviseren inderdaad. Altijd goed om een alternatief bij de hand te houden ;)"
Hier herken ik me ook niet in, vanaf het begin doe ik mee met m'n Nexus 6p en eigenlijk werkt het vanaf het begin bij mij vrijwel vlekkeloos. Ik heb 1x bij een Hema gehad dat het niet werkte, maar daar buiten altijd soepel, foutloos en snel. Het is inmiddels mijn favoriete manier van betalen geworden!
Ik doe ook met de pilot mee en ik moet zeggen dat ik het over het algemeen met je eens ben maar toch een paar opmerkingen:
- Het betalen met je mobiel duurt langer dan met je pas, het lijkt wel alsof er een delay richting de NFC op je mobiel is
Hier heb ik geen last van met me Sony Z2. Die doet het meestal instant
- Je moet het toestel tegen het betaalapparaat houden en direct stil houden, bij beweging wordt de betaling afgebroken. Heel irritant als er een rij staat en de cassiere je naar aan staat te gapen.
Vind ik mee vallen maar kan ook door me telefoon komen
- Bij bedragen boven je standaard limiet ( 25 contact en pinloos betalen ) moet je het toestel op de betaalautomaat houden, terug pakken op je toestel een pincode invullen en opnieuw het toestel op de betaalautomaat houden. Terwijl je met de pas 1 maal verbinding hoeft te maken en vervolgens een pincode moet invullen.
Je kan van te voren al de code intoetsen waardoor je hem er maar 1 keer nast hoeft te houden
Idd, ook gemerkt als proefpersoon.
Ook viel het me op dat ruim onder de 30 euro limiet ik toch vaak de pincode moest intikken.

Tevens is het jammer dat de Fingerprint optie niet gebruikt wordt als pincode zeg maar.

Na een paar keer voor lul te hebben gestaan ben ik er ook een beetje mee gestopt.
En hoe zit het met een gelockde telefoon? Wat als (de inhoud van) notificaties niet zichtbaar zijn op het lockscreen?
Bij de ING app is het alleen nodig dat het scherm aanstaat. Als je mijn telefoon jat kun je dus betalingen verrichten tot 25 euro per keer / 50 euro per dag (hetzelfde als wanneer je mijn bankpas jat trouwens).
Het is niet tot 25 euro per keer / 50 euro per dag

Het is tot 25 euro per keer en tot 50 euro cumulatief (dwz alleen gerelateerd aan wanneer je je PIN invoert, niet gerelateerd aan over hoeveel tijd je de betalingen uitspreidt).
Het scherm moet aan, maar je hoeft je telefoon niet te unlocken.
- Bij bedragen boven je standaard limiet ( 25 contact en pinloos betalen ) moet je het toestel op de betaalautomaat houden, terug pakken op je toestel een pincode invullen en opnieuw het toestel op de betaalautomaat houden. Terwijl je met de pas 1 maal verbinding hoeft te maken en vervolgens een pincode moet invullen.
Dat hoeft niet altijd. Je kan ook voor je hem tegen de terminal aan houd al de app openen en de code intypen. Dan hoef je hem maar 1 keer tegen de terminal aan te houden. Nadeel is dan wel dat je eerst dus de app handmatig moet openen.
Bij bedragen boven je standaard limiet ( 25 contact en pinloos betalen ) moet je het toestel op de betaalautomaat houden, terug pakken op je toestel een pincode invullen en opnieuw het toestel op de betaalautomaat houden.
Dat kan sneller. ;) Als je de app opstart, zie je een optie om direct van te voren de PIN-code in te vullen en verschijnt er een soort zandloper (balkje wat leeg loopt), nadat je de juiste PIN-code hebt ingevuld, dan hoef je niet 2x de telefoon op de PIN-automaat te leggen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 15:07]

Bij heel veel automaten moet je alsnog je pas er in doen als je pincode vereist is (dat heb ik in ieder geval best vaak). Dan duurt het veel langer dan even je pincode op je telefoon invoeren.

Wel raar dat ik met de ING betalen app eigenlijk niks van deze punten herken (behalve natuurlijk het hoesje). Zit daar zo'n verschil tussen dan of zou ik het gewoon niet door hebben. Ik moet hem soms juist even bewegen om de goede plek van de nfc-chip te vinden.
Ik heb de afgelopen ook mee gedaan met de pilot en ik kan me niet vinden in de nadelen die jij opnoemt.

- De delay is bij mij totaal niet aanwezig. Snelheid is vergelijkbaar en de range is zelfs groter dan die van mijn pinpas.
- Stil houden kan ik me ook niet in vinden, bij mij is het zelfs al vaker voorgekomen dat de betaling al succesvol was voordat ik men toestel tegen het pinautomaat drukte. Ik heb zelfs eenmaal gehad dat het zo snel ging dat ik niet eens in de gaten had dat de betaling al succesvol was.

-Het invoeren van je pincode op je toestel is inderdaad onhandig maar komt gelukkig niet heel vaak voor.

-Hoesjes heb ik weinig ervaring mee omdat ik altijd dezelfde heb. Ik gebruik nu het UAG hoesje op mijn galaxy s7 edge en dit is geen probleem. Kan me echter voorstellen dat het bij metalen hoesjes lastiger is.

Ik wil niet zeggen dat ik meteen pinpasloos op pad ga aangezien nog niet alle bedrijven een NFC pinapparaat hebben maar ik gebruik mijn telefoon nu in 80% van de gevallen om te betalen als ik een grove schatting doe.
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat ik bij een bedrag onder de 25 euro toch m'n pincode moest invoeren op m'n telefoon, dat heb je niet altijd direct in de gaten bij pinautomaten die de NFC aan de zijkant ipv bovenop hebben zitten.

Een keer toen ik zo'n pincode moest invoeren, vertikte hij het. Na 3 keer (want stug doorgaan) blokkeerde de pas en moest ik m'n plastic pas gebruiken. (Die pas heb ik toch altijd nog op zak voor plaatsen waar geen NFC betalen mogelijk is, zoals bijv. de parkeerautomaat). Gelukkig kon ik thuis met behulp van de e-identifier de blokkade ongedaan maken, maar ik was eerst heel even bang dat ik naar de bank moest gaan.

Er is niet zo heel veel toegevoegde waarde ten opzichte van een plastic pas; die heb ik net als m'n telefoon los in m'n voorste broekzak zitten. Maar het is wel leuk om met je telefoon te kunnen betalen!

PS. Sony Xperia Z3 Compact

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 24 juli 2024 15:07]

HELEMAAL mee eens ...
Idd onder het bedrag toch pincode en dan de juiste invullen en het werkte niet en geblocked.
Hier ook op een S7 Edge.
Tot 2x toe gehad en na een aantal keren dus voor lul te hebben gestaan (zo van 'kijk hem eens populair doen met zijn telefoon' omdat het het niet werkte ben ik ermee gekapt.

Onbegrijpelijk dat je fingerprint niet kan koppel als pincode, dat zou het nog makkelijker maken ook bij grote bedragen immers een pincode kan afgekeken worden.
Je pincode ligt zo weer voor het oprapen als je die 'even snel' bij de kassa moet intoetsen. Weet niet hoe het bij de ABN is, maar bij ING kan je ALLE transacties doen met die pincode.

Qua verzekering zal de bank vast vermelden dat je het zelf hebt gedaan, immers het ging via je telefoon en je pincode.
Bij de ABN app stel je een pincode in die puur en alleen is voor het contactloos betalen met de Wallet. Je kan met deze code geen geld overmaken of wijzigingen op je rekening doorvoeren.
Wat doet dit nu dan meer dan dat je nu al kan met de pinpas met NFC? Ze willen nl. kosten gaan rekenen voor gebruik van de app. Ik vraag me af wat het gemak is dat je als consument krijgt waarvoor je zou willen betalen (ik snap wel dat de bank hun investering in de app terug willen verdienen).
Helemaal niets dus. Zodra ik ervoor moet betalen (januari 2018) dan kap ik ermee. Voorlopig is het betalen met een PIN pas een stuk fijner dan met de telefoon.
Ik heb ook meegedaan met de pilot herken niet wat je zegt.

Betalen gaat voor mijn gevoel net zo snel, op de automaat houden (sony z5) en hij trilt en er is betaald. Zou niet weten hoe dit sneller moet gaat. Niks geen vertragingen op mijn toestel. Stil houden is ook niet nodig zoals je dat zegt. gewoon net als de pas er even bij houden is voldoende. Misschien dat dit ook afhankelijk van het toestel is???

Bij een bedrag boven mijn limiet kan ik gewoon de wallet openen, pincode intoetsen en dan pas op de automaat houden om te betalen. Transactie komt dan gewoon door. Je kunt dus van te voren al je code intoetsen.

Maar een en ander zal misschien van je toestel afhangen.
Ik heb ook het gevoel dat het een stuk langer duurt met de telefoon dan met de pinpas. Ik gebruik wel een Samsung Galaxy Note 4 met een dikke S-View Cover. Ik zou het wel eens kunnen proberen met de normale achterkant, misschien dat het iets sneller gaat.

Ik hoop dat ze binnenkort met een optie komen om de vingerafdruk te scannen in plaats van een code te gebruiken. Naast de PIN code en bankieren code is er nu ook een Wallet code. Niet erg handig.
Het was een test die ik vrij prettig vond. Eigenlijk werkte alles direct via mijn Sony Xperia Z3 compact.
Alle betalingen zijn goed verlopen en het enige waar je rekening mee moest houden, was dat je scherm aan moest staan tijdens de transactie. Het scherm hoefde niet ontgrendeld te worden.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 24 juli 2024 15:07]

Moet je ook de app eerst aanzetten voordat het kan?
Nee, puur nfc aanhebben en het scherm aan.
Ook ik heb mee gedaan aan de pilot. Ook op mijn toch alweer wat gedateerde Xperia Z1-compact (wel met Android 5.1) werkte de app direct prima!

Het enige dat ze van mijn nog zouden mogen toevoegen is de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen de twee betaalrekeningen waar ik toegang toe heb. Nu kan je er maar eentje tegelijk in de Wallet hebben staan.

Ben wel benieuwd hoe duur deze mogelijkheid in 2018 gaat worden. Maar tot die tijd ga ik het zeker blijven gebruiken :).

Het lijkt mij ook iets veiliger dan via de NFC chip op de betaalpas. Op m'n telefoon kan ik er namelijk eventueel voor kiezen om NFC tussendoor uit te zetten :).
I know ;) . Zelf maak ik me niet zo'n zorgen over NFC skimming.

Daarvoor moeten ze bij mij overigens ook nog wel verdomd goede apparatuur hebben. Want er is geen enkele OV- of betaalterminal die ik ken, die mijn volle portemonnee accepteert, met 5 passen erin die op NFC reageren :D
Waarom voegen ze dit niet gewoon toe als optie in de huidige ABN Amro Bankieren app? Vind al die losse apps een beetje irritant.

Ik gebruik bijvoorbeeld 2 bankieren apps (buitenland) waar gewoon een schuifoptie in zit om NFC betalingen aan of uit te zetten en een limiet in te stellen. Dit werkt gewoon perfect en heb er in Nederland ook vaak mee betaald. Snel en simpel. In de NFC opties van Android kies je vanaf welke compatible app de betaling gedaan moet worden.

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 24 juli 2024 15:07]

Het experimentele karakter plus het doel van de originele abn app. Dat is anders.
Deze dat dat iets met de veiligheid van je bankrekening temaken heeft...
Simpel schuifje om het aan en uit te zetten (dit kan in mijn gebruikte bankieren apps) en daarnaast kun je het ook nog eens in Android zelf uitzetten (dan staat het dubbel uit).
Oke, ik zie inderdaad dat ze vanaf 2018 hier tarieven voor gaan invoeren 8)7
Net zoals ze dat nu al voor je bankpas doen... ;) Die kost nu iets van 2 euro per kwartaal of zo, dus verwacht niet dat de app veel duurder wordt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 15:07]

maak daar maar 2 euro per maand van hoor.
Ik heb in de pilot meegedaan met mijn Huawei P8.
het heeft van het moment van installatie tot nu toe perfect gewerkt.
Het zou alleen mooier zijn dat je de app helemaal niet zou hoeven te openen.
Dat als je je telefoon er voor houd dat die automatisch opent.
Ik heb ook aan de pilot meegedaan (met een Nexus 5) en bij mij werkte het precies zoals jij beschrijft. Ik moet wel mijn telefoon aanzetten, maar zelfs als het scherm nog gelocked is kan ik er gewoon mee betalen.
Anoniem: 404669 @Alex)28 november 2016 14:37
Klopt, dat is zoals ze het zelf ook aangeven.
Het scherm moet aanstaan, gelockt maakt niet uit.

Een erg simpel trucje om te voorkomen dat ze met een mobiele scanner even je broekzak scannen ;)
Je hoeft de app ook niet te openen, alleen het scherm van je telefoon hoeft aan te staan.
Hoe weet het toestel dan welke app hij moet openen/gebruiken? Ik heb zoveel geld (lol) dat ik rekeningen heb bij meerdere banken.
Je kan in Android een standaard betaal app aangeven.
Ohh kijk dit is nuttig om te weten! Het werkte bij mij de eerste keer niet. Ondertussen heb ik een ander toestel. Ik zal het eens uit testen! danku voor de info!
'Het zou alleen mooier zijn dat je de app helemaal niet zou hoeven te openen.'

Denk dat ze dat niet willen om veiligheidsredenen, hoewel ik het met je eens ben dat je met een contactloze pinpas uiteraard ook (tot 25 euro) 'onbeveiligd' kan betalen.
Apart dat ze die toestellen specifiek noemen, zijn genoeg andere merken die gelijkwaardige specs hebben (en wel NFC/Android 5.0), maar daar zou het wel kunnen werken?
Secure storage gok ik. Daarom doet de rabobank het met secure storage op een kpn simkaart.
Slechte testresultaten, door in detail andere implementatie van software en in mindere mate hardware.
Of gewoonweg niet getest. In het betaal-verkeer geldt doorgaans een expliciete opt-in, dus toestellen die dezelfde hardware hebben en dezelfde software zijn doorgaans nog steeds niet toegestaan, tenzij expliciet getest/certificeerd.
Dat valt wel mee, ik spreek uit ervaring
Ik werk achter de kassa in een supermarkt en op dit moment snappen veel mensen nog niet hoe het werkt. Voordat ze eenmaal hebben betaald doen ze er nog best lang over, zeker als je het vergelijkt met pin of contant. Natuurlijk, het is makkelijker want je hoeft je pin niet mee te nemen, maar zolang de mensen nog niet weten waar je hem op de automaat moet houden kan je beter pinnen.

EDIT: pin=pinPAS

[Reactie gewijzigd door Zen1581 op 24 juli 2024 15:07]

Anoniem: 287804 @Zen158128 november 2016 14:01
Is het niet zo dat je sowieso boven een bepaald bedrag moet pinnen? Ik weet van de betaal app van ING dat je dan een pincode op de telefoon moet invullen. En ik gebruik 'm ook niet - het werkt niet altijd even handig, en ik ben sneller met contactloos betalen via mijn kaart.
Dit werkt hetzelfde. Ik denk dat larssieboy met pin je betaalkaart bedoelt.
Dat klopt, even aangepast :)
Boven de 25,- moet je je code invoeren op je telefoon.
Dit kan vooraf dan is 1 keer scannen genoeg.
Het kan ook achteraf. Na de eerste scan vraagt je telefoon dan om de code. Hierna moet je hem nogmaals tegen de scanner houden.

Als je wilt kun je instellen dat de code altijd nodig is.
Dan heb jij toch een maatschappelijk verantwoorde plicht om jou klanten het te leren, zodat zij het de volgende keer wel meteen goed kunnen en je behoudt je klant ook wanneer je deze helpt en niet denkt dat ze dan 'maar beter kunnen pinnen'.
Nu ik het eenmaal weet doe ik dat ook, maar de eerste keer keek ik ook verbaasd op omdat ik er zelf ook niks van wist. Nou ken ik techniek waarschijnlijk wel iets beter dan de gemiddelde kassamedewerker en zullen zij ook niet weten dat het (net zoals een pinpas) met de NFC chip werkt, dit is ook hoe ik wist dat je hem op dezelfde plek moest houden als de pinpas.

Naar mijn mening moeten banken hun klanten in dat opzicht wel iets beter inlichten (Ik weet niet of en zo ja, hoe, ze dat op dit moment doen), want voor de rest van de klanten is het vervelend als ze een tijdje moeten wachten omdat iemand iets nieuws wil proberen, mij maakt het niet zoveel uit want ik krijg hoe dan ook wel betaald ;)
Kwestie van wennen.
Ik betaal inmiddels regelmatig met m'n telefoon, zeker op dagen als deze, als ik bijv. snel even iets wil halen bij een AH to Go o.i.d. en geen zin heb om m'n handschoenen uit te doen en m'n pinpas op te duikelen is het ontzettend handig en snel.

Ik doe het overigens wel via ING, zelfde concept, unlocken is niet nodig. Een enkele keer werkt de app niet, maar in de regel wel. Prima idee en wat zou het fijn zijn als je je OV chipkaart er ook mee kon linken. Enige probleem is dat je wat beter op je telefoon moet letten.

E: In de app van ING is overigens een tutorial te vinden.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 24 juli 2024 15:07]

Waarom kiezen banken ervoor om deze dienst betaald te maken? ING vraagt bijvoorbeeld 50 cent per maand om met de telefoon te kunnen betalen. Het is niet dat er aanpassingen aan de automaten moeten komen (werken namelijk ook voor de NFC passen) en ik geloof niet dat de servers en de overige backend zo'n grote kostenpost zijn dat er voor betaald moeten worden.

Of willen ze voorkomen dat de klanten die er geen gebruik van maken niet hoeven te betalen voor deze extra dienst?
Je zal je er nog over verbazen hoeveel er aangepast moet worden in de automaten zelf, maar ook op de backend services.
Protocol waarmee ge communiceerd word tussen een pas en een terminal is anders dan een telefoon en een terminal. Telefoon stuurt bijvoorbeeld zelf een pincode mee, een bankpas kan dat niet en dat zal de terminal zelf dan vragen. Dit is natuurlijk een wereldwijd iets en vooral mastercard heeft hier een handje in, er zijn ook maar een handjevol leveranciers die een mastercard gecertificeerde NFC library hebben die daadwerkelijk mogen communiceren met de terminals.
NFC betalingen zonder secure element in de telefoon maken vaak gebruik van een secure element in de cloud. Dit maakt gebruik van keys die eenmalig gebruikt kunnen worden voor een betaling. Deze keys worden ook weer gecommuniceerd met terminal en payment provider, die hebben daar ook weer een aanpassing nodig in de betaalsystemen.

Kortom, heel de infrastructuur moet op de schop, en dan de ontwikkeling van de app zelf nog... Alles kost helaas geld in deze wereld.
Omdat een bank een commercieel bedrijf is? Zijn vast genoeg mensen die denken "O, maar 50 cent per maand", is dat 6 euro per klant per jaar extra inkomsten. En als er dan veel gebruikers zijn kun je de kosten langzaam opschroeven.

Ik zie persoonlijk niet in waarom ik het zou gebruiken, zeker niet als het een betaalde dienst wordt (bovenop de kosten die ik al maak voor mijn betaalpakket). Of ik nu mijn telefoon uit mijn broekzak moet halen, moet ontgrendelen en pincode toetsen bij betalingen boven de 25euro of mijn "gratis" pinpas pak en die tegen de terminal houdt en eventueel mijn pincode intoets...

[Reactie gewijzigd door jongetje op 24 juli 2024 15:07]

Misschien geeft het extra werk voor de helpdesk. Bijvoorbeeld "hij doet het niet", maar dat blijkt dan aan de telefoon (hardware/OS) van de klant te liggen, ipv aan iets waar ABN voor verantwoordelijk is.
Maar ze moeten daar wel bij helpen, al is het maar het bepalen of dat het geval is of niet.
Dat zijn reele extra kosten waar die klanten als groep voor zorgen.
Waarom gebruiken de Nederlandse banken ook niet gewoon Android Pay?
Is nog niet in Nederland beschikbaar.
Ik vraag me af of de vertraging door het type NFC komt, de telefoons die hier genoemd worden hebben allemaal de 'actieve' of 'host' versie, terwijl de apparaten een 'slave' verwachten. Ik vraag me af wat het op Windows Phone zou doen, of met de 'slave' NFC versie. En qua vertraging zou het ook wel interessant kunnen zijn om te zien hoe snel Apple Pay is en de PalPal variant. Of Google Wallet hetzelfde kan weet ik niet, maar stel dat die ook bank-NFC betalingen doet zou dat ook interessant kunnen zijn om er naast te leggen.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Heeft windows Phone ook deze NFC functies?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.