Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Het dataverkeer op het Nederlandse netwerk van Vodafone is afgelopen maanden met meer dan een kwart gestegen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de provider. Inmiddels verstoken smartphonegebruikers bij de operator gemiddeld meer dan 1GB per maand.

Het dataverbruik steeg volgens de kwartaalcijfers van 9633TB in de lentemaanden naar 12.095TB in de zomer. De groei lijkt in elk geval deels te danken aan seizoensinvloeden, want vorig jaar steeg het dataverkeer met rond 20 procent in de zomermaanden. Het ligt voor de hand dat gebruikers vaker buiten zijn in de zomer, bijvoorbeeld op het strand of op festivals, en daardoor minder vaak binnen bereik zijn van wifi-netwerken.

De stijging volgt op een daling afgelopen winter. In de herfst daalde het dataverkeer toen met 10 procent, terwijl in de wintermaanden het dataverkeer ongeveer gelijk bleef. Met de stevige stijging komt voor het eerst het gemiddelde dataverbruik per smartphonegebruikers uit boven de 1GB.

Het aantal klanten bij Vodafone daalde met 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op een aantal van iets onder de vijf miljoen. De omzet van de Nederlandse tak van de provider daalde afgelopen half jaar - Vodafone rapporteert geen cijfers per drie, maar per zes maanden - en bedroeg 909 miljoen euro. Dat is een daling van 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De brutowinst of ebitda was 316 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Heeft dat ook niet te maken dat nieuwe en verlengende klanten bij een deel van de abonnementen 3 maanden onbeperkt data krijgen?
Persoonlijk heb ik 700gb data verbruikt in die 3 maanden. Alles op youtube in hd en netflix etc. Was veel onderweg in die tijd en was ideaal voor vermaak in openbaar vervoer.

Overigens bleek daardoor dat de unlimited bundel een bundel van 200gb was. Ze hadden nog best moeite om dit weer te unlocken voor mij de eerste maand omdat ze niet verwachten dat iemand hier overheen zou gaan. Neem het ze zeker niet kwalijk.

[Reactie gewijzigd door Zigiz op 15 november 2016 12:35]

Waarom gaan ze er zo erg vanuit dat men op hun telefoon <200GB zullen gebruiken? Ik zit op 2/3 van de maand altijd over mijn 20GB heen, en dat terwijl ik er alsnog op let wat ik doe met mijn data.

Als ik onbeperkt internet zou hebben zou ik makkelijk 200GB per maand halen. De wifi thuis is traag. 10mbit down, zou goed moeten kunnen, maar vooral die latency man. Die pakt me echt. Zit eigenlijk vrijwel altijd op 4G dus.
Ik heb al jaren onbeperkt internet op m'n mobiel. (oud KPN 2009 abonnement met onbeperkt data, inmiddels via 4G+, voor 15 euro per maand :9) maar kom eigenlijk nooit boven de 40GB terwijl ik nooit op wifi zit en zeker een heavy user ben met youtube enz.
Vraag me af hoe je aan >200GB komt. Dat is echt veel :D
Heb jij hierbij wel de maximale snelheid tot je beschikking? Videostreams passen zich aan aan je snelheid, dan kan je meer verbruiken. De onbeperkte abonnementen hebben tot nu toe een snelheidscap gehad bij KPN. Is die er nu vanaf?
Ik heb geen snelheidscap volgens mij, haal meestal ergens tussen de 150 en 200mbit
Videostreams kijk ik altijd (waar mogelijk) in 1080p.
Tethering. Uploaden van filmpjes, streamen (ook upload, maar ook download), eigenlijk zijn er weinig momenten dat mijn telefoon niet aan het zenden/ontvangen is. Download soms ook een paar ISOs op een dag om te virtualizen
Omdat niet iedereen zo'n absurd verbruik heeft?

Hell, hoeveel media moet je wel niet willen consumeren op zo'n schermpje om 200GB erdoorheen te jagen binnen één maand?

Een serie van een uurtje is wat, 500mb ofzo? Dus dan kun je met je verbruik bijna 400 uur series of films kijken.

Stel dat je per dag 4 uur via je mobiele netwerk kijkt, dan kun je dat drie maanden lang doen, en dan pas zit je op die 200GB.

Ik zou echt van gekkigheid niet weten hoe je ooit boven de 100GB gaat uitkomen met een beetje normaal gebruik van een telefoon.

Als je ISO's van spellen gaat downloaden, tja, misschien dan. Of als je alleen genoegen neemt met 4K bluray releases voor op je smartphone...
1080p Video op Youtube heeft over het algemeen een bit-rate van 8 Mbps. Dan is een uurtje opeens al 3.6 GB in plaats van 500MB.

Dan ben je na 56 uur kijken al over 200GB heen, nogal een verschil.
Ik zit elke dag in de metro van de ene kant naar de andere kant van Amsterdam. Ik forceer mijn YouTube altijd op 1080p, Netflix ook. Spotify draait op 320kbps, browse reddit (waar die idiots nog STEEDS 30+MB gifjes uploaden, die ik dus binnen een paar sec op mijn scherm heb)... En dan heb je nog tethering. Het is niet zo heel absurd hoor.
Dat lijkt me wel ja, volgens mij hebben ze dat ook pas net 3 maanden geleden geďntroduceerd :+
Ik heb mijn Red abonnement in mei afgesloten en kreeg 3 daar maanden onbeperkt data bij, dus 6 maanden geleden.

Waarschijnlijk speelt het ook mee dat de meeste databundels vanaf april verdubbeld zijn.

nieuws: Vodafone presenteert nieuwe abonnementen met grotere databundels

edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Udrene op 15 november 2016 11:26]

Inderdaad! Ik had eerst 2 GB, maar na die nieuwe abbo's contact op genomen met hun en heb nu ook de 5 GB bundel gehad, en waar ik eerst OK was met me 2 GB ben ik nu ook OK met me 5 GB, ga sneller op 4G als me wifi een beetje hapert..
Dat zou dan ng niet zijn opgenomen in deze cijfers. Die zijn van voor de herfst.
Als ik kijk naar mijn vrouw die voorheen circa 1 tot 1,5 GB gebruikte en nu na een verlenging ook 3 maanden onbeperkt krijgt, die zit inmiddels op 4,5 GB na krap een maand. Ze zegt zelf: wifi zet ik niet eens meer aan, zo heb ik altijd een prima verbinding.... En daarmee dus een grootverbruiker qua Netflix en de downloads van 'Linux distro's' van een paar honderd MB per stuk ;)

Maar ook spelletjes gebruiken steeds meer data, want ze speelt een tweetal simpele Candy Crush achtige spellen, en die gebruiken dus in een maand tijd ook elk rustig 250 MB, zonder dat er echt online functies in zitten ander dan een koppeling met FB. Waarschijnlijk halen die spellen ieder level keer op keer op vanaf een centrale server.

Gelukkig zijn ongelimiteerde data abonnementen steeds beter betaalbaar :)
Maar ook spelletjes gebruiken steeds meer data, want ze speelt een tweetal simpele Candy Crush achtige spellen, en die gebruiken dus in een maand tijd ook elk rustig 250 MB, zonder dat er echt online functies in zitten ander dan een koppeling met FB. Waarschijnlijk halen die spellen ieder level keer op keer op vanaf een centrale server.
Dat is de naieve verklaring.

De minder naieve is: waarschijnlijk uploaden die spellen ieder level een sloot persoonlijke data op naar Facebook en/of de spelletjesmaker.
Denk eerder dat dit komt door alle (video)reclames die tussendoor weergegeven worden.
Ik heb mn 3 maanden goed gebruikt. 40 gig per maand :P
vergeet niet dat in de zomer Pokemon go is gelanceerd!
Is te verwachten met hun gemene actie.

Eerste 3 manden onbeperkt "om te kijken hoeveel je nodig hebt".
Mensen gewennig maken aan veel en de indruk wekken dat het dan de norm is na die 3 maanden als men er gewend aan is.

Binge... betaal.

Ze hebben niet voor niets in capaciteit geďnvesteerd.
Beter wachten op het punt na de "veel hype" wanneer de prijzen voor dezelfde "data" omlaag gaan.

[Reactie gewijzigd door new.hope op 15 november 2016 13:18]

Wat is er gemeen aan die actie?
Gewennig maken aan veel onder een onschuldig voorwendsel maar altijd door afleiding van de daadwerkelijke feiten.
Want dat is de trend en het daadwerkelijke verkoopargument, "onbeperkt".

De prijzen kunnen omlaag als mensen gematigd blijven in plaats van veelvraten, dat is pas cool maar levert de netwerkboer niet méér op.
Zoveel mogelijk mensen voor de komende 2 jaar strikken omdat de prijzen na de hype omlaag gaan.

Deze mensen betalen allemaal te veel omdat ze denken dat ze veel data kunnen en gaan gebruiken maar de waarheid is dat datagebruik zakt nadat het nieuwe/de hype er vanaf is terwijl het abbo loopt.

Bespaar me de praatjes van "maar IK ben wel slim grootverbruiker" want ik praat over de consumentenzombies die niet nadenken maar slaafs hun "gevoel" en vriendjes volgen.

"Veel" voor "weinig" is de oudste in het boek.
Het gemene ligt hem in de uitwerking/vorm en toepassing, als tactiek, voor één ten koste van een ander maar het liefst velen.

Leuk voor de netwerkboeren die aanbeden worden en aan wie mensen grote offers brengen in de vorm van veel geld en liefde, maar ze maken de consument hardstikke gek, bezeten en meer arm dan rijker.

Gaat niet zozeer om de hoge vormen, die leiden af met obscurity, maar juist de problematiek aan de basis.

[Reactie gewijzigd door new.hope op 15 november 2016 14:38]

Jij noemt het gemeen, ik noem het slim.
Ik vind het niet slim als je denkt dat je de gevolgen kunt ontvluchten.
De actie zelf is ook van het niveau bazaar.

[Reactie gewijzigd door new.hope op 15 november 2016 17:55]

want ik praat over de consumentenzombies die niet nadenken maar slaafs hun "gevoel" en vriendjes volgen.
Je bedoelt al die mensen die het normaal vinden om een bedrag tegenover een hoeveelheid data te zetten?
Waar praat je over, iedereen die mobiel online is wordt sowieso al belazerd. En de verslavingsfactor wordt al tig jaar bij alles wat maar iets met computers/internet te maken heeft standaard uitgebuit.
En omdat het "de norm" is geworden mag je er niet over praten?
Juist als er de boel belazerd word... :)

Verklaren en rechtvaardigen zijn er twee...

[Reactie gewijzigd door new.hope op 15 november 2016 17:35]

Wow wat gemeen. Je zou bijna denken dat Vodafone een bedrijf is wat geld wil verdienen.
Er was ooit een tijd dat mensen de aarde bewerkten voor brood.
Nu bestaat bedrijvigheid voor het grootste deel uit luie en gehaaide intellectuele spelletjes. Zoveel mogelijk voor zo min mogelijk en snel, ongeacht het grote plaatje want de focus ligt bij alles wat verdeeld is.
Omdat het de norm is geworden en "een bedrijf" is, maakt dat het nog lang niet verantwoord.
Alle klanten krijgen ja de drie maanden onbeperkt data periode netjes een mailtje met hun dataverbruik van de afgelopen drie maanden. Er wordt dan de optie getoond dat eventueel klanten kunnen overstappen naar een hoger abonnement en dat ze dan enkel het verschil in maandbedrag betalen voor het abonnement. Verder worden de tarieven getoond die gelden als de klanten eroverheen gaan. Toestelbijbetaling blijft uiteraard hetzelfde. Dus klanten hoeven zeker niet opeens te gaan betalen voor een hogere rekening. ;)
Dat zeg ik ook niet. ;)
De grens word opgerekt en lekker gemaakt. :)

[Reactie gewijzigd door new.hope op 15 november 2016 17:32]

Laat ook wel zien dat 'limitaties' wel effect hebben op het groeien van dataverbruik ook al wordt door providers vaak aangegeven dat dit niet het geval is. Jouw internet gedrag veranderd flink als je geen limiet in je achterhoofd hebt zitten.
Tuurlijk. Als ik geen limiet zou hebben, zou ik wifi niet aanzetten, want qua snelheid merk ik met normaal gebruik geen verschil tussen wifi en 4G. Scheelt weer een antenne en dus stroom.
Mijn telefoon (S4 mini LTE) gebruikt ver uit meer batterij op 4g als op WiFi. Als dat niet zo was, dan zou 4g voor mij ook voldoen.
Dat is gek want 4G is in principe energiezuiniger dan WIFI.
http://forums.androidcent...wifi-uses-more-power.html

Weet je het zeker? Ik heb geen getallen, dus ben benieuwd naar de jouwe.
Je liet me even denken dat er iets mis is met mijn telefoon. Echter blijkt je stelling in ieder geval voor diverse toestellen niet juist:

reviews: Hoe snel en zuinig is KPN's 4g-netwerk?
Sterker nog: 4G is sneller in de praktijk.
In theorie. Thuis haal ik met 5Ghz wifi iets minder dan 200 mbit en op 4G+ haal ik in de praktijk onder de 100 mbit. In theorie zal 4G wel sneller zijn, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. (bij mij in elk geval)
Oké, verschilt dus per persoon. Ik denk dat GJvdZ echter in de meeste gevallen gelijk heeft. Niet iedereen (zeer weinig zelfs) investeert in zijn wifi netwerk en heeft een goede router met 5Ghz en een abonnement van 200 Mbit.

Thuis hangt mijn (standaard Ziggo) router beneden. Boven heb ik genoeg bereik, maar de stabiliteit is matig. 4G is in heel mijn huis uitmuntend.
Op mijn werk is het nog triester gesteld, daar lukt het mijn telefoon meestal niet eens om verbinding te krijgen. 4G is hier dus helemaal subliem.

En tuurlijk, met bepaalde investeringen is overal wifi beter te maken dan 4G, maar vrij weinig mensen doen dat.

Enige reden dat ik wifi gebruik is de datalimiet.
Dat klopt helemaal, ik ging van 500MB per maand naar ruim 10GB per maand toen ik een tijdelijke onbeperkte bundel kreeg. Kanttekening is dat ik wel van een 3G telefoon naar 4G ging, wat internetgebruik ook echt wel aanjoeg in mijn geval.

@bas_f
Ik zet wifi inderdaad ook helemaal niet meer aan. Alleen wanner ik de chromecast gebruik eigenlijk nog.

[Reactie gewijzigd door Onno b op 15 november 2016 12:17]

Mijn schoonzus, onebeperkt data bij een verlenging voor 3 maanden dacht ik. Ze heeft wel 30gb verstookt per maand, non stop netflix kijken. Als meer mensen dat doen dan stijgt je gemiddelde wel ja.
Netflix op dr mobiel kijken of de telefoon als hotspot en dan bijv in de trein? Vind het echt knap als je hele series volgt op zo'n klein scherm, de beleving is dan snel weg.
> Vind het echt knap als je hele series volgt op zo'n klein scherm, de beleving is dan snel weg.

Mening. Ik kijk graag alles op mijn telefoon. Prima beleving hoor.
Het verhaal kun je prima volgen ja, maar dat is maar één deel van beleving.
Het geluid is er ook 1.

Nog steeds een mening man. Bedankt dat je me knap vind! Wist ik wel al, maar altijd fijn als mensen het even bevestigen.
Gaat prima hoor in de bus :) belevenis is minder, maar ja, als je zo'n beetje verslaafd bent en nog een aantal seizoenen te gaan hebt is de verleiding groot ..
Trein ja. Op een iphone 5s. De powerbank is veelvuldig gebruikt.
Grote telefoon kopen en een goed zittend setje doppen en weg hoor. Ik verstook maandelijks 24GB.
De beleving hangt erg af van het soort content. Als het vooral om de dialogen gaat is het wat anders dan als het actieseries zijn.
Ben blij dat ik weg ben bij vodafone. Naar mijn ervaring was het netwerk gewoon slecht te noemen. Soms kreeg ik geen verbinding met internet terwijl ik wel gewoon 4G zag staan. Telefoon gesprekken die plotseling werden beeindigd of niet eens kon worden opgezet. En dat voor 50 euro in de maand. Nu een tijdje bij T-Mobile en nergens last van. Als ze niet nog meer klanten willen verliezen raad ik ze aan om iets aan het netwerk te doen!
Ik zit al 10 jaar bij vodafone en ben dus toch door die tijd meer dan 1 plek geweest, en overal waar ik kom altijd prima bereik.

Het werkt ook altijd nooit gesprekken die beëindigd worden, ja misschien eens als je in de trein zit ofzo(Bepaalde stukken).
Same here, dit jaar 10 jaar klant, nog nooit problemen gehad.

Goede klantenservice ook, 1 x vergeten een buitenland bundel aan te zetten, rekening 300 euro, na een brief naar de klantenservice hebben ze het recht gezet, alsof de bundel wel aan stond en kreeg ik een rekening van slechts 10 euro..

En recentelijker heb ik 5GB bundel gekregen die ze nu hebben bij Vodafone ipv de oude 2GB. Ook een belletje naar de klantenservice en het was geregeld, enige voorwaarde : me resterende aflossing van de telefoon in 1 keer betalen (dat maakt niet echt uit, of in 1 keer of verspreid over meerdere maanden nog) en dan kon me abbo worden omgezet naar de nieuwe vorm, contract duur veranderde niet, en me prijs (voor puur abbo) ging zelfs nog naar beneden. Meer GBs minder Euro's.
Grappig, ik had het precies andersom. Ik was 10 jaar klant van Vodafone, op gegeven moment verbruikte ik steeds meer (met resultaat bijbetalen) en verschilde dit ook met de meting in mijn telefoon. Ik werd zowel voor dataverbruik als de buitenlandbundel aangeslagen (wel rechtgezet) en voor data in een land waar roaming uit heeft gestaan. Toen Vodafone zei dat ik daarover loog ben ik direct overgestapt naar Tmobile, geen spijt van gehad. Goedkoper en veel prettiger bedrijf.

Vodafone lijkt toch vooral te gaan voor winstmaximalisatie, op zich niets mis mee maar ze lijken wel de klant uit het oog te verliezen. Voor mij geeft Vodafone inmiddels een V&D gevoel.
Ik had alleen het idee dat vodafone met bundels achterbleef, dus 2GB, waar bv t-mobile al 3 gaf, en daarna zelf 4 of 5GB bijna standaard. Daar zat ik dan nog met me 2GB.

Maar nu moet ik zeggen dat ik nog steeds heel tevreden ben, en nog steeds nooit problemen. Gelukkig maar :) Maar goed, als jij elders beter zit, dat is alleen maar goed! Voor ieder wat wils.
Zelfs die storing toen in rotterdam of den haag niet eens gemerkt, pas tot dat iemand het zij :P.
Er was toen die brand echter waren de telefoons toen nog minder, dus echter internetten zat er dacht ik voor vele niet in.

Ik weet nog dat ik op school zat toen ROC, en in de middag op weg na huis bij de tram zij iemand van goh geen bereik.
Ik bedacht mij toen ja het is wel heel rustig inderdaad, en het klopte ik had geen bereik ook :+ .

Maar ook klantenservice inderdaad altijd vriendelijk, en als er wat was gewoon goed geholpen altijd.
Wou net zeggen. Ik ben nu ook al bijna 9 jaar klant en op die paar landelijke storingen na heb ik echt nergens last van. Ja, de klantenservice heeft wel eens te wensen over gelaten, maar dat is bij iedere provider.
Ik had het precies andersom. Ben al bijna 15 jaar bij Vodafone, en ben tussendoor een keer een jaartje overgestapt op T-Mobile. Nooit weer! Ik had nergens bereik waar ik anders met Vodafone prima bereik had.
Sinds 2015 is het netwerk van T-Mobile drastisch veranderd. Het heeft een van de modernste netwerken van Europa. Het 4G netwerk werkt super. Maar voor 2015 was het netwerk inderdaad dramatisch.
Het zal ook wel een beetje komen door de Pokémon hype en ik vermoed dat alle operatoren wel een stijging genoteerd hebben.
Pokémon GO verbruikt nauwelijks data, zal niet zo'n grote stijging zijn.
Het is inderdaad niet veel per gebruiker, maar heel veel gebruikers die allemaal elke dag weer een kleine hoeveelheid data extra verstoken, kunnen op het totaal wel degelijk een grote impact maken, dus ik zou de impact van Pokemon Go hierin niet zomaar wegcijferen.

[Reactie gewijzigd door Dropshot89 op 15 november 2016 11:58]

Klopt, maar als geanalyseerd word waar alle data voor is gebruikt weet ik niet hoe veel Pokémon go dan gemiddeld per gebruiker zou zijn. Wel bedenk ik net dat het goed kan dat ouders een hotspot hebben geopend voor hun kinderen, zodat ze het konden spelen. Dan worden er natuurlijk ook nog andere apps gebruikt tegelijkertijd, dus dan is het inderdaad wel wat.
En wat ik dan denk is: die Pokémon Go spelers maakten voorheen geen gebruik van mobiele data, maar nu dus wel voor hun spel. Als ze dan ook de FB app (en uiteraard nog andere) hebben draaien op de I- of smartphone, vliegen de MB's je ongemerkt en ongewild om de oren. Op die manier zou de Pokémon Go release een indirecte oorzaak kunnen zijn.
Tja ik zit ook al jaren bij Vodafone en net het idee opgevat alles via vodafone te nemen (triple pakket voor thuis), ..... en dan gaan ze samen met Ziggo, dus nu per januari alles weg bij vodafone ...
dus nu maar weer nieuwe zoekactie wat het beste is voor mijn situatie .. :-(
Je kan dan toch alsnog gewoon via vodafone gaan? Alleen mobiele pakketen worden samen gegooid op de infra als ik het me goed herinner. Hierdoor hebben zowel vodafone als ziggo een groter bereik. Ziggo blijft nog steeds op de kabel en VF op glas en xDSL.
Inderdaad, dan kom je bij ziggo terecht ...(in mijn regio ex-UPC) met de meest waardeloze service die ik ooit meegemaakt heb ... maandenlang volhouden dat het probleem bij mij lag (terwijl binnen een week hun eigen monteur tegen de eigen helpdesk zat te gillen dat het NIET zo was .... en maar traineren ... en excuses kun je vergeten.
Ik heb ook Canal digitaal (ook al waardeloze service) (maar zolang het werkt , werkt het, maar als je dat wil combineren kom je bij online terecht (en dat gun je je vijand nog niet ;-)
zal helaas wel KPN worden (heb ik nu ook GV van), maar die is toch weer een stukje duurder, maar moet zeggen altijd goede ervaringen mee gehad).
Ah dat nieuwsbericht heb ik hier gemist dan. ;).

Ik dacht dat VF thuis wel nog gewoon bleef. Maar komt VF dan ook op de kabel of wordt alles exact hetzelfde als Ziggo? Dus een soort van Ziggofone?
Het zijn net te weinig cijfers om een conclusie te trekken, maar wat grappig dat er in Q3 2 jaar achter elkaar een piek zit. Waar zou dat door komen? Vakantie ofzo?
Ja dat geven ze dus zelf ook al aan in het artikel. Waarschijnlijk omdat mensen vaker buiten zijn.
Overigens zie je dat de groei van Q2 2015 naar Q3 2015 ook al 21% was. Dus wat betreft is het een herhaling van vorig jaar. Je zou het bijna een trend noemen.
Allemaal nieuwe abbos met onbeperkt data voor 3 maanden, grote kans dat daar er veel van zijn. Meestal eind van het jaar zijn er nieuwe toestellen, iphone, pixel, mooi moment voor nieuw abonnement.
Het aantal klanten bij Vodafone daalde met 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op een aantal van iets onder de vijf miljoen. De omzet van de Nederlandse tak van de provider daalde afgelopen half jaar
Dat lijkt mij veel interessanter dan de zoveelste stijging van dataverkeer (welke logisch te verklaren is want het seizoen en daarnaast de toename in 4G gebruik).

Dan vindt ik de kop van Nu.nl toch een stuk beter de lading dekken:
http://www.nu.nl/mobiel/4351014/aantal-vodafone-klanten-neemt-wederom-af.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 15 november 2016 12:41]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2