Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

Klanten van Vodafone namen deze winter gemiddeld goedkopere abonnementen af dan in de periode ervoor. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de provider. Ook het aantal abonnees nam licht af, zo staat in de cijfers.

Het aantal abonnees nam af met 5000, zo staat in de kwartaalcijfers die Vodafone online heeft gezet. Het aantal klanten komt uit rond vijf miljoen, waarvan meer dan driekwart een abonnement heeft. De rest gebruikt prepaid.

Klanten betalen steeds minder aan Vodafone voor een abonnement. Gemiddeld betaalde een Vodafone-klant afgelopen maanden 30,50 euro, waar dat in dezelfde periode vorig jaar 32,70 euro was. Dat is een daling van 6,7 procent. Prepaid-klanten betaalden wel steeds meer. Waar dat vorig jaar gemiddeld 3,60 euro was, is dat nu 4,10 euro. Dit komt doordat steeds meer klanten een goedkoper abonnement hebben.

De hoeveelheid gebruikte data in de wintermaanden viel 37 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van eind 2015 daalde het aantal verbruikte terabytes met 0,6 procent. Ongeveer twee miljoen klanten kunnen 4g-gebruiken, omdat ze zowel een abonnement als toestel hebben die geschikt zijn voor 4g, zegt Vodafone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

Ten opzichte van eind 2015 daalde het aantal verbruikte terabytes met 0,6 procent.
Het opvallendste aan dit bericht vind ik nog wel dat het aantal verbruikte terrabytes een (bijna verwaarloosbare, maar toch) daling vertoont ten opzichte van 2015. Ik verwachtte dat dataverbruik alleen maar toe zou blijven nemen de komende jaren (i.v.m. streamingdiensten, bellen met facetime en whatsapp e.d. en het feit dat je steeds sneller data binnen kan halen met 4G enz.).

Ben erg benieuwd waar dit door komt.
[...]
Ben erg benieuwd waar dit door komt.
Ik vermoed dat het komt omdat diensten als Facetime en andere 'real-time' diensten best veel moeite hebben op 4G. Ik probeer soms te bellen met WhatsApp in de auto en dat eindigt meestal in een drama, maar zelfs Skype is daar niet happig op. Dus als ik dergelijke zaken doe, dan zit ik op Wifi. Daarom heb ik vaak op het werk ook wifi en gebruik daarmee minder 4G.
De 'penetratie' van wifi neemt nog steeds toe. En met Android onthoud je ook nog eens je wifi punten als je wisselt van toestel. Waardoor ik alle wifi punten van vrienden en familie in mijn toestel heb.
Ik denk dat dit een grote oorzaak is: je hebt steeds vaker en beter wifi. Waarom zou ik betalen voor iets wat ik ook (legaal!) gratis kan krijgen. Alleen wanneer ik prive gevoelige zaken (denk bank saldo's checken) op mijn telefoon doe, doe ik dat via 4G (als ik niet thuis ben dan). Dat ga ik niet via openbare wifis doen...
Zo is het maar net. Als je in de ¨ bewoonde wereld¨ rondloopt, is het tegenwoordig geen enkel probleem om ergens een gratis netwerk op te pikken (ga b.v. maar in de buurt van een supermarkt staan).
Ik baal sowieso ontzettend van die achterlijke data limieten. Dat is echt iets van de tijd dat we nog modems gebruikten. Afschaffen dus. Nu maak ik in elk geval uit pure ergernis over deze melkkoe bijna geen gebruik van mijn 500 Mb data die (nota bene) mijn werkgever voor mij betaalt.
Het ergste is nog dat Vodafone daar niks van merkt, want wat ik niet gebruik valt terug in de grote ¨pool¨ van abonnementen die mijn werkgever bij Vodafone afneemt. Eigenlijk dus wel een beetje ¨actie hopeloos¨. Maar verder wel prettig voor autorijdend / fietsend Nederland, want hoewel ik me daarmee niet afsluit van telefoontjes, is het zo toch onmogelijk dat ik onderweg data-gerelateerde berichten krijg en mij daardoor laat afleiden in het verkeer.
Hoe is telefoneren via Whatsapp voor jou via Wifi? De laatste paar keren dat ik dat probeerde had ik steeds een lag van een paar seconden, wat telefoneren extreem vervelend maakt.
Dat zal denk ik voor een groot deel afhangen van de kwaliteit van je Wifi verbinding. Daarbij hoort dan zowel de sterkte van je verbinding (aantal streepjes zeg maar), het aantal storende zenders op hetzelfde kanaal, en de hoeveelheid data er op dat moment overheen gaat.

Sta ik thuis in line-of-sight van mijn 5GHz router dan is Wifi-bellen voor mijzelf niet te onderscheiden van "gewoon" bellen. Sta ik in de schuur die achterin de tuin staat, op zo'n 20 meter van de router en met 2 muren ertussen, dan ontvang ik alleen nog maar het 2,4 GHz signaal waar ook veel storing op zit van de buren. Daar moet ik echt niet proberen om via WhatsApp te gaan bellen.
Okee, interessant. Wat ervaar je dan met een slechter signaal?

Ik vraag het omdat er bij mij altijd lag was, ook al zat ik vlak bij het modem, en de snelheid van de verbinding is prima als ik b.v. een video stream.
Okee, interessant. Wat ervaar je dan met een slechter signaal?
Pfoe, goeie. Is al een tijd geleden dat ik dat geprobeerd heb, was toen WhatsApp bellen nog nieuw was en ik dacht "jeuj, altijd gratis bellen in het dorp!" (want overal wel een Ziggo hotspot of een bekende wiens netwerk ik in de telefoon heb staan).
Wat ik me meen te herinneren was inderdaad veel vertraging op de lijn. Waarbij je dus denkt dat de ander het niet gehoord heeft, je opnieuw je vraag stelt en dan natuurlijk net de reactie terughoort in je oor, waardoor je effectief door elkaar heen aan het kletsen bent.

Tegenwoordig gebruik ik het eigenlijk vrijwel niet meer, tenzij ik bijvoorbeeld thuis zit, aan het WhatsAppen ben met iemand en dan besluit dat het handiger is om te bellen. Is echt incidenteel dus, en die keren komt het op mij praktisch gezien op hetzelfde neer als "gewoon" bellen.
Maar binnenshuis heb ik overal goede Wifi dekking op de 5GHz band, met uitzondering van uithoekjes op zolder. ;)
Wel goed om te weten. Ik zal het nog eens proberen. Ik heb vast geen 5GHz, maar als hij Youtube op 1080p kan streamen, zou je denken dat telefoneren ook wel zonder lag moet kunnen...aan de andere kant was het wel Skype precies hetzelfde, paar seconden lag.
Ik weet niet waar je deze veronderstelling op baseert? Je gebruikt zelf het 4G netwerk van Vodafone? Want vanaf dag één dat ik KPN 4G heb, maak ik regelmatig gebruik van FaceTime, Tango, Skype etc. om te beeldbellen en/of bellen via internet.

Zeker FaceTime werkt met gemak en plezier via 4G en heb zelden last van haperingen, of ''moeite''.
Ik weet niet waar je deze veronderstelling op baseert?
Op eigen ervaring met verschillende mensen op verschillende plaatsen.
Als je op een 'vaste' plaats bent is 4G (of zelfs 3G) prima te doen, maar zodra je bijvoorbeeld in de auto of trein zit is het al snel ellende.
Sinds de 3G tijd probeer ik het zo af en toe (1-2x per maand) met verschillende mensen onder verschillende omstandigheden (en daarmee verschillende providers) en in veel situaties schakel ik over op klassiek bellen nadat de verbinding een paar keer is gaan storen.
Dit komt wel overeen met mijn ervaringen op het Vodafone netwerk. De 4G dekking is waar ik veel kom binnenshuis duidelijk zwakker. Buitenshuis is de dekking landelijk, maar niet krachtig genoeg om ook binnen een stabiele 4G verbinding te bieden. Bij gebrek aan 3G-900 inzet, zoals T-Mobile en KPN wel hebben val je bij Vodafone dan meteen terug naar voor internet onbruikbaar 2G.

Wat Vodafone mij kon bieden was een minder product voor een premium prijs. Als klant kan je dan winst halen door naar prepaid (you?) bundels, Hollandsnieuwe (onbegrijpelijk, ook tegen bijbetaling geen 4G!), of Ziggo Mobile te gaan als Vodafone in jouw regio de beste ervaring biedt. Een keertje KPN bellen voor een overstap aanbod of een T-Mobile actie nemen werkt misschien nog beter.

Ook bellen via Skype of What's app via mobiele verbindingen gaat bij T-Mobile, KPN en Tele2 prima, bij Vodafone matig met haperingen en uitval. Speedtests: idem. Trage 4G verbindingen bij Vodafone. Browsen en email gaat trouwens wel vlot bij Vodafone. Dat is echter ook bij de andere aanbieders het geval.

Mijn conclusie is dat Vodafone momenteel op achterstand is gekomen met de upgrade naar een nieuw all-ip en 4G netwerk. Door gebrek aan 3G-900 mist Vodafone snelle dekking in 4G dekkingsgaten tot ze 2G uit kunnen zetten. Vodafone zou ervoor kunnen kiezen om meer masten naar 4G om te bouwen. Waarbij de andere providers bijna overal al 4G hebben toegevoegd, blijft Vodafone echt achter op de ombouw van 2G opstelpunten. Halen ze in op 4G dan komt het goed. Anders duurt het nog zeker 3 tot 4 jaar voor Vodafone weer bij is als 2G uit kan.

Ben je nu Vodafone klant met bijvoorbeeld een dure Red bundel? You 'd better run! Is mijn goedbedoelde advies als je jezelf de komende jaren niet tekort wilt doen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 18 mei 2016 13:13]

Minder dagen in het kwartaal?
Klinkt idioot simpel,
maar het zou niet eens zo gek zijn als het daadwerkelijk zo is.

Daarnaast speelt ook nog eens mee dat de laatste periode sowieso niet de beste referentie is ivm feestdagen,
en steeds meer gebruikers wijzen elkaar op ad-blockers.

Zo lang de data-bundels niet groter worden verwacht ik geen grote stijging. Meeste mensen kennen wel iemand die een leuke rekening heeft gekregen en niet betalen is ook geen serieuze, krijgt gelijk de deurwaarder en gegevens worden doorgespeeld als niet-betaler bij BKR.
Meeste mensen kennen wel iemand die een leuke rekening heeft gekregen en niet betalen is ook geen serieuze, krijgt gelijk de deurwaarder en gegevens worden doorgespeeld als niet-betaler bij BKR.

Dat is gelukkig niet (meer) zo.

Mobiele providers zijn enkele jaren geleden gestopt met aanmelden bij het BKR, juist vanwege de hoge foutmarge aan hun kant, en ook de grote gevolgen. Veel financiele aanbieders in Nederland weigeren 'alles' bij het minste vlekje. Zeker in die tijd. Omdat bij mobiele BKR notitie shet bedrag niet vermeld werd, was het bovendien lastig voor meer wellwillende financiele aanbieders een onderscheid te maken tussen eenmalig een klein bedrag te laat en een notoire wanbetaler.

Ook kan de mobiele provider niet zomaar de deurwaarder laten langskomen. Wel kunnen ze commerciele incassobureaus inhuren. Deze hebben echter geen juridische bevoegdheid anders dan stalken en de gewone civielgerechtelijke procedures. Echter veel mensen verwarren beide, en daar maken incassobureaus dankbaar gebruik van.
[...]
Ben erg benieuwd waar dit door komt.
Ik vermoed dat het komt omdat data alleen maar duurder lijkt te worden.
Lijkt is het goede woord want de meeste abonnementen krijgen toch regelmatig een grotere databundel zonder de prijs hoger wordt.
Dit is een gemiddelde. Je hebt dus klanten die betalen meer en ook klanten die minder betalen.

Als je kijkt is er een kleine daling. Waar zou deze mee te maken kunnen hebben?
- Meer Whatsappen?
- Meer VoIP bellen?
- Minder bellen?
- Meer Wifi gebruiken inplaats van Vodafone netwerk?

Ik vermoed zelf dat de mensen bewuster met hun datagebruik zijn geworden en bellen wordt wat ik zie overal een stuk minder.
Ja zelf denk ik ook dat mensen meer op hun gebruik zijn gaan letten en daar hun abonnement op aanpassen.
Vroeger was het vreemd indien je aan het einde van de maand NIET over je bundel heen was, vanaf dat moment ga je zoeken naar grotere bundels maar heb je bijna altijd een overcap.

Echter betaal ik al een hele tijd een x bedrag, vroeger kreeg ik daar 500mb internet voor, ondertussen was dat al 4GB geworden ( voor hetzelfde bedrag ). Leuk dat ik 4GB kan gebruiken, maar ik ben nog 0x boven de 1GB gekomen. Oftewel mijn abonnement heb ik goedkoper gezet naar 2GB (1GB is volgens mij niet eens meer mogelijk).

Ik denk dus dat mensen eerst een abonnement met een overcap nemen en vervolgens zien ze dat ze het niet benutten en het goedkoper zetten. Althans, dit is wel in mijn situatie het geval.
zat hier met precies hetzelfde
bellen en smsen doe ik in feite niet en gebruik hoofdzakelijk de whatsapp..

had eerder zon leuk abbo met telefoon erbij voor 46 in de maand.
telefoon gehouden en overgestapt naar sim only.

kon geen 1gb krijgen (met ook minuten te nemen) dus ben voor de goedkoopste optie gegaan 10 euro in de maand (100 bel / sms en 500mb data)

zit hoofdzakelijk op wifi en gebruik de telefoon eigenlijk alleen om bereikbaar te zijn / whatsapp

bij mijn vorige abbo had ik elke maand zoveel over dat het gewoon geen nut had (en je betaald voor niets in feite)
Ja precies, dan had ik in mijn studententijd wel iets meer dataverbruik vanwege het gebruik van het OV, maar sinds dat inmiddels een aantal jaar geleden is en ik met de auto naar werk ga.. Gebruik ik uiteraard onderweg geen data, op de standaard e-mail / whatsapp na die automatisch die binnenkomt.

Dan ben ik stiekem wel een stuk meer kwijt dan 10 euro, ik vind het onbeperkt bellen wel weer belangrijk en dan wordt het al snel een stuk duurder bij KPN. Maar het data boeit me het minst en ik was met 1GB ook al tevreden geweest. Dus 4GB was onnodig duur dus waarom niet minder betalen en alsnog een overcap op de data te hebben.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 17 mei 2016 17:04]

Even naar prepaid van een andere provider.

Had tele2 en nog een andere provider (simpel of simyo) niet maandelijks opzegbare abo's?
Inderdaad kan je daar kiezen voor een maadelijks opzegbaar abonnement. Ook Ben en een aantal virtuele providers bieden dat. Probeer als je op Vodafone prepaid zit naar eens Vodafone You met de fantastic Friday deals. Soms goedkope bundels voor bellen, internet en 4G.

Wil je van provider wisselen, dan kan ik je aanbevelen om een keer Tele2 simonly te proberen als maandelijks opzegbaar abonnement. In 4G en 4G+ zijn ze veel sneller in download dan Vodafone. Ook in 4G dekking doen ze niets onder voor Vodafone. In de randstad is het behoorlijk fijnmazig en alle masten zitten op supersnelle glasvezelverbindingen. Mist hun eigen Tele2-4G netwerk even ergens dekking, dan schakel je via (voor jou gratis) roaming terug naar het nieuwgebouwde T-Mobile netwerk. Bevalt het niet, dan kan je na een maand weer overstappen.
Ik denk dat de prijzen van de abonnementen omhoog zijn gegaan wat mensen doet besluiten voor juist een goedkoper abonnement te kiezen. Het resultaat is inderdaad dat mensen dat bewuster worden in hun verbruik, en er achter komen dat het met wat minder ook prima kan.
Probleem is en dat is niet alleen bij Vodafone maar ook andere providers. Dat providers bij hun vaste klanten totaal geen korting geven waardoor ze wel naar andere moeten gaan. Enige acties die elke provider biedt is alleen voor nieuwe klanten. Maar bestaande klanten krijgen helemaal niks. En spreek uit eigen ervaring. Dus is het voor mij altijd switchen na 1 jaar.
Consumentenbond of een vergelijkbaar panel heeft dat een tijdje ook eens bekeken het was niet gunstig om een abonnement voor 2 jaar te nemen maar voor maximaal 1 jaar. Dit door de veranderende tarieven. Meest gunstige was een eigen toestel met een sim only abonnement. Daarbij als kanttekening dat je wel soms hogere aanschafkosten voor een toestel hebt.

Persoonlijk deed ik ook telkens switchen. Eerst even de oude provider opbellen en kijken wat ze me aanboden. Ze deden veelal niks. Dus was weer switchen naar een andere provider.

Bij Ben heb ik nu een klein probleempje. Ik heb een abonnement (maand abonnement) en deze is al het goedkoopste van alle providers. Het is dus niet gunstig om naar een andere provider te gaan. Maar Ben heeft nu op zijn website een jaar abonnement waardoor ik over een heel jaar in totaal bijna ¤33,60 zou verdienen (Dat zijn 3 maanden abonnement geld). Ik mag alleen niet van Ben naar Ben toe. Dat is niet mogelijk. Terwijl ik nergens lees dat dit niet kan/ mag.
Als je kijkt is er een kleine daling. Waar zou deze mee te maken kunnen hebben?
Het kan ook zo zijn dat mensen met duurdere abbo's overstappen naar concurrenten.
Misschien is bijvoorbeeld hun iPhone of Galaxy 7 combinatie aanbieding niet zo scherp en dan verlies je een deel van de high end abbo's
Ik ben juist weg bij Vodafone omdat ik opeens een rekening kreeg van ¤45,00 aan datakosten.
Bij navraag schijnt mijn telefoon dat s'nachts tussen 2 uur en 7 uur gebruikt te hebben en dat terwijl ik lag te slapen met de telefoon aan de lader op m'n nachtkastje.
En als je dan om een specificatie vraag WELKE data gebruikt is en waarheen/vandaan dat mogen ze dat niet zeggen ivm privacy, ik moet hun dus maar gewoon geloven op hun woord.
.Rekening heb ik nadat m'n nummer weg geporteerd was direct gestorneerd, kosten waarvan ik wel verantwoordelijk was weer betaald en weiger de spookdatakosten te betalen zonder een specificatie.
(iPhone 6 Plus zonder jailbreak en eigen wifi AP op 3 meter afstand van nachtkastje)

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 17 mei 2016 10:26]

Dat had echt bij elke provider kunnen gebeuren. Ik geloof niet dat KPN wel inzicht kan geven in je dataverbruik.. Het zou mij niet fijn lijken als de provider kan zien naar welke sites e.d. ik allemaal kan gaan. Dus wat dat betreft heeft Vodafone wel gewoon gelijk dat ze het vanwege privacy niet kunnen zien. Beetje vreemd als dat je reden is om weg te gaan bij VF. Lijkt me juist een pluspunt maar goed.
De reden waarvoor is weggegaan ben is dat ik -naar mijn idee- onterecht ¤45,00 aan datakosten moest betalen.
Het lijkt mij dat jij niet ook zomaar een rekening betaald die jouw inziens onredelijk is.
Heb ook een keer een factuur gehad van VF. Data verbruik in het buitenland a 19 euro. Dat terwijl ik een sms had gestuurd om data in het buitenland aan te zetten (x aantal MB per 2 euro) vervolgens had ik daarop een bevestiging gehad dat data in het buitenland aan stond en dat dit van die 2 euro af zou gaan.
Na een kort telefoontje ook uitgelegd dat ik pas ben gaan internetten nadat ik het sms had verstuurd (en reactie terug had ontvangen)
Dat konden ze ook zien (ze kunnen wel zien wanneer je dataverbruik start)
.. dus ik werd in mijn gelijk gesteld en kreeg zonder problemen gewoon de factuur kwijtgescholden.
Sowieso nog nooit problemen gehad met service bij VF.
Dan vraag ik me wel af hoe ze in eerste instantie dan aan dat factuur bedrag gekomen zijn, vreemde zaak, dat zou immers betekenen dat er daar bij VF duidelijk structureel iets niet klopt met de facturatie.
VF zei 'Je bent te vroeg begonnen met internetten, het duurt vaak een paar minuten voordat de inschakeling actief is'
Dat heb ik direct onderuit gemaaid door de vraag te stellen waarom ik dan een response sms had gekregen. Toen was het snel gedaan.. :P
Ik heb het zelfde gehad bij KPN toen ik in het buitenland zat. Sms gestuurd voor internet in het buitenland voor 10 euro per 100 MB, bevestiging gehad en daarna gaan internetten. Achteraf stond op mijn factuur een bedrag voor internet in het buitenland maar niet de 10 euro voor toen 100MB maar een veel hoger bedrag.
1 telefoontje naar KPN, met mijn probleem, en de eerstvolgende 3 maanden hoefde ik niet te betalen aan abonnement, dat werd dus verrekend. Dit ook in overleg. Ze konden precies zien wanneer de sms verstuurd en ontvangen was en ook wanneer ik ben begonnen met internetten.
Was en is een abonnement van 17 euro, simonly.
Als tweaker heb je ook nog een eigen verantwoordelijkheid. Ten eerste heb je de mogelijkheid om je telefoon automatisch data te laten blokkeren als de data een door jou opgeven grens hebben bereikt.
Daarnaast kun je zelf in je eigen telefoon vaak zien waar precies data is verbruikt.

Daarnaast, is de rekening gewoon niet betalen nooit een optie. Je moet een procedure starten. Zonder dat komen er alleen maar kosten bij voor je. En de rekening blijft openstaan. Hij zal verveelvoudigen.
Ten eerste, voor Vodafone ben ik geen tweaker, maar gewoon een gebruiker.
Vandaar dat mijn telefoon ook niet gejailbreaked is/was.
Ik heb een data-app op m'n telefoon staan, die heeft het dataverbruik niet geregistreerd.
Vodafone had daar geen bericht aan.
Ten tweede, ik ga geen procedure starten wat me honderden, zo niet duizenden euro's gaat kosten aan advocaatkosten (rechter zal in 'n geval als dit over het algemeen oordelen dat de partijen voor eigen juridische kosten opdraaien).
En als laatste (ten derde), de rekening zal helemaal niet verveelvoudigen.
De rekening zal voor mij HOOGUIT ¤40,00 meer worden (Wet normering buitengerechtelijke incassokosten) en aangezien Vodafone pertinent weigert om mij de informatie te geven hoe dit data gebruik tot stand is gekomen (welke sites/ip adressen zijn hiervoor verantwoordelijk) staan ze sowieso al vreselijk zwak.
Ik betaal altijd m'n rekeningen, maar op het moment dat er een fout gemaakt wordt of er iets niet klopt dan uiteraard niet, als jij dat wel doet, sja, veel succes met achteraf je gelijk krijgen.
Ik hoef achteraf helemaal geen gelijk te krijgen. Ik betaal een ga verder met de belangrijke en leuke dingen in het leven.
Als je geld teveel heb dan kan ik deze redenering begrijpen.
Ik spendeer het geld liever aan m'n kinderen dan een foute rekening.

En zou je ook zo denken dat het niet om ¤45,00 gaat maar om ¤4500,00?

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 18 mei 2016 09:07]

Fout in jouw beperkte visie. Voor mij is er geen goed of fout maar een groot grijs gebied.
Alleen al daarom had ik het abo zo ingesteld dat het internet langzamer word ipv 2 euro per 100mb ofzo.
Dan heb ik er geen problemen mee
Om even advocaat van de duivel te spelen: Om te weten welke data je wanneer hebt gebruikt zou je als provider alles moeten bijhouden over de verbinding: zender, ontvanger, duur en bovenal van elk verstuurd datapakketje 'deep packet inspection' moeten toepassen om te bepalen wat de inhoud is. Alleen dan kun je antwoord geven op jouw vraag welke data is gebruikt.

Providers doen dit niet om twee redenen: 1) Het vreet opslagcapaciteit. Stel maar voor dat je alles moet bijhouden elke seconde van de dag voor elke klant. Dan heb een compleet datacentrum nodig om alleen maar alles te kunnen opslaan.

2) Een grotere inbreuk op je privacy bestaat er niet. Want ALLES wat je dan op het internet doet is dan geregistreerd. Het emailtje dat je naar je grootmoe stuurde? Woordelijk bekend. Dat filmpje dat je keek? Bekend. Die Tor-site die je bezocht die je graag verborgen wou houden? Bekend.
Alles registreren is de natte droom van de inlichtingendiensten. Dus dat Vodafone dit niet doet in verband met de privacy is alleen maar toe te juichen.
Om even advocaat van de duivel te spelen: Om te weten welke data je wanneer hebt gebruikt zou je als provider alles moeten bijhouden over de verbinding: zender, ontvanger, duur en bovenal van elk verstuurd datapakketje 'deep packet inspection' moeten toepassen om te bepalen wat de inhoud is. Alleen dan kun je antwoord geven op jouw vraag welke data is gebruikt.
Dat deed Vodafone vroeger. Toen gaven ze zelfs een slap aftreksel ervan op via de rekening. Toen ik een keer een rekening van 600 EUR kreeg ivm datagebruik buiten de EU konden ze precies nagaan wat ik had gedaan (toen kwamen ze er ook achter dat ik had lopen tetheren met m'n laptop, wat toen officieel niet mocht). Of ze dat nog steeds doen weet ik niet.
Providers doen dit niet om twee redenen: 1) Het vreet opslagcapaciteit. Stel maar voor dat je alles moet bijhouden elke seconde van de dag voor elke klant. Dan heb een compleet datacentrum nodig om alleen maar alles te kunnen opslaan.
Mwah, zo heel erg veel is het niet voor de overheid (politie ed.) maar OK.

Dan nog blijft over metadata. Dat stond vroeger in die rekening. Hoe dat nu zit, weet ik niet. Maar metadata zegt heel veel over het gebruik. Wanneer Goldwing1973 even wat software updates via Vodafone netwerk had binnengeslurp via Apple.com dan is dat heel eenvoudig te herleiden aan de hand van de gebruikte hostname, target port, URL, enz.
pure non informatie, vodafone kan (en tot 2015 moest) precies bij houden hoelaat en met wie en hoe lang je hebt gebeld, voor internet gelden/golden dezelfde regels, dus kunnen ze precies zien hoeveel datapakketjes jij met server x hebt uitgewisseld...

het zo beruchte DPI waar jij over praat begint pas na deze stap en gaat van die pakketjes kijken wat er in staat: bijv dat het torrent verkeer is en gaat over iets met een header dat lijkt op: windows 10 cracked .iso. maar dat is hier niet eens aan de orde, als ze gewoon laten zien dat jij die avond 10uur verbinding had met de servers van youtube weten we eigenlijk al genoeg...
Wifi-assistentie aan staan? Als je vaste provider een storing of onderhoud had op dat tijdstip en er net op dat moment updates gaan draaien is het goed mogelijk. Maar dan zou je onder - mobiel netwerk - Gebruik mobiele data voor: - een paar flinke uitschieters moeten zien.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 17 mei 2016 11:11]

Precies, die debiele Wi-Fi assistentie die Apple vreemd genoeg standaard aanzet is de reden van beetje hoge rekeningen zo werd laatst ergens gemeld. Providers zijn blij met deze rare gang gang zakken bij Apple.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 17 mei 2016 19:38]

Hele grote kans dat dit komt omdat je WiFi assistentie aan had staan. Dit terwijl je telefoon aan het updaten was en je WiFi een korte storing of iets dergelijks had. Dit zorgt er vervolgens voor dat de downloads in dit geval via Vodafone zijn gegaan.
Dat hebben we als eerste gecontroleerd toen ik belde, Wifi Assistentie stond gewoon uit.
Daarbij staat het automatisch updaten van Apps bij mij sowieso al uit, evenals het automatisch updaten van iOS.
Tsja ik had dat probleem met de iphone 5s. Wanneer het beeld uitging sloeg 5 min later ook de wifi uit waardoor alles via de mobiele data ging. Met de iphone 6 en android telefoons nooit last van dit probleem gehad.
Maar goed bij jou is er schijnbaar geen data te zien in de telefoon dus dat is wel vreemd. Maar ik vind een iphone met hoog data verbruik dus geen vreemd iets na mijn ervaringen met de 5s. Nog nooit zoveel data verstookt als in die periode.
Ik heb het ook gehad maar dan in het buitenland, nog erger. In de nacht is hij als een gek data gaan verbruiken. Bug. Grapje kostte me ruim 1000 euro. Jaren geleden dus. Nu kan dat niet meer.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 17 mei 2016 19:42]

Ben door KPN in het verleden ook een keer voor rare kosten verantwoordelijk gesteld waarvan ik zeker wist deze niet gemaakt te hebben, ook gestorneerd maar KPN bleef afschrijven. KPN geblokkeerd via de bank en mocht toen 5jaar geen abbo meer bij KPN afsluiten! :+
Wel dom dat je geen inzicht kan krijgen waar jij volgens hun je data aan besteed hebt in verband met privacy.
Nja van de ene kant misschien dom, maar van de andere kant..
Wat als er morgen een nieuwsbericht komt met de melding: Vodafone houd alle data verkeer van hun klanten bij, dit is nodig zodat mensen dit kunnen opvragen. Dusja ook u pron verkeer wordt goed genoteerd zodat alle werknemers dit kunnen inzien voor hun klanten.
Ik zie de reacties al voorbij komen: privacy dit en dat.

Dusja het ligt er maar aan wat jij dom vind.
u heeft 759mb gedownload van ip 123.45.67.89 we weten niet of dit een torrent of een ftp verzoek was maar op zijn minst kunt u nu nagaan waar dat ip bij hoort...

lijkt me niet echt een privacy probleem, pas op het moment dat dat ip te backtracen valt naar kinderporn.hub zie ik er een probleem, maar, als die site al bestaat, neem ik aan dat je daar zowiso niet wilt komen!
Sowieso een privacy probleem. Dat je enkel privacy nodig zou hebben of zou moeten willen hebben als je iets illegaals/smerigs doet is echt een belachelijk standpunt...
Dat je geen inzicht kan krijgen is simpelweg omdat een provider geen inzicht mag hebben. Vergelijk DPI met briefgeheim. De postbode mag ook je brief niet open maken.
Om bij je vergelijking te blijven, de postbode weet prima hoeveel post jij per dag krijgt en meestal ook waar het ongeveer vandaan komt.
De provider weet ook precies hoeveel data er is verbruikt. Ze mogen alleen niet in de datastroom kijken.
ze hoeven ook helemaal niet IN de datastroom te kijken, ze hoeven alleen maar te zeggen sessie start: 12.20 ip: (ip van tweakers.net) sessie end 12:30 verbruikte mb 80 OEH dan heb ik mogelijk een videoreview gekeken! fixed and tyvvm.
En dat zeggen ze ook. Maar als jou dataverbinding constant openstaat wordt t een lastig verhaal...
Sure,
Ik vraag de lijst vandaag bij mijn postbode op 8)7
Beeldspraak te moeilijk voor je? TPG heeft echt wel log files van alle post die door het sorteercentrum gaat.
Grapje te moeilijk te begrijpen ?
Niet uit je reactie of je emoticon. Meestal gebruik je een smiley als je iets grappig bedoelt.
Volgens mij kun je op je rekening zien hoeveel data je hebt verbruikt, en waar dat is verbruikt.
Net als je geschiedenis van oproepen/berichten.
Nee, het is nergens terug te vinden op de rekening waar de data aan is verbruikt.

Ik heb precies hetzelfde probleem met Vodafone gehad. In 1 nacht was er voor ¤ 100,- aan data verbruikt. Het gekke was dat de verbruiksmeter binnen iOS niet eens aangaf dat er zoveel data was verbruikt en dat ik nog netjes binnen mijn databundel zat. Na het versturen van screenshots, is de ¤ 100,- gecrediteerd. Niemand kon aangeven waar dit dataverbruik vandaan kwam.

[Reactie gewijzigd door Thom2289 op 17 mei 2016 10:36]

neej dat kan niet
Volgens mij kun je op je rekening zien hoeveel data je hebt verbruikt, en waar dat is verbruikt.
Net als je geschiedenis van oproepen/berichten.
nee dat kan niet, vodafone zegt geen data te loggen over, met welke server je hoeveel data verbruikt, al geloof ik daar geen prostituée van, want volgens mij moeten ze die gegevens juist bewaren voor een leuk haags anti-terreur/kinderporno weetje.. (bewaarplicht) ik kan me niet voorstellen dat die servers nu ineens uitstaan terwijl ze diezelfde gegevens kunnen gebruiken voor facturatie.

maar ik zou ook gewoon niet betalen, als ik niet weet waar het van komt, en vodafone kan het niet aantonen - dan bestaat het gewoon niet, en moeten ze hun systemen maar eens gaan updaten / nakijken.
dat mogen ze dat niet zeggen ivm privacy,
Dat lijkt mij niet een logisch argument aangezien jij de gebruiker van de telefoon bent.

Je hebt zelfs recht op inzage van de gegevens die een organisatie over je bijhoudt:
https://autoriteitpersoon...cyrechten/recht-op-inzage
Het is wettelijk verboden voor providers om te bekijken wat voor data je gebruikt. Ze mogen bijhouden hoeveel data je gebruikt, maar ze mogen niet inzien wat er eigenlijk 'in' die data zit. Dit is om te voorkomen dat providers sommige data voordeliger gaan behandelen dan andere data.
Providers moeten de metadata van een internet sessie bewaren, en laat die metadata nou precies zijn waar ik om vroeg.
Ik hoef niet te weten wat er gebruikt is, ik wil weten waarmee er verbinding gemaakt is geweest gedurende 02:00 en 07:00.
En zelfs die data, die ze van de overheid moeten bewaren willen ze niet geven.
Die reclame van Vodafone (?) Een IPhone 6 voor MAAR 45 euro per maand. Je moet wel gek zijn om zoiets privé te nemen.
helaas bestaan dat soort mensen wel wooronder mijn pa. weet het niet zeker, maar gellof ik betaald hij +-50 in de maand en dan nog 200+ bijbetalen voor zn Iphone 6s+. Dan heb het over T-mobile.
Dat ligt eraan wat je erbij krijgt. Soms is het goedkoper om een toestel met abonnement te nemen, dan het toestel los te kopen met een sim-only... Kwestie van goed kijken en alles narekenen.
Ik wilde overstappen naar Vodafone, omdat hun sim only abonnementen momenteel best gunstig geprijsd zijn imho, maar ben toch voor een ander gegaan omdat ik niet aan een 1 of 2 jaar contract periode vast wil zitten.

Is toch best 'ouderwets' dat je niet maandelijks op kan zeggen? Of ligt dat aan mij?
Ik vind niet ouderwets heb er totaal geen problemen mee, zou niet weten waarom ik ineens na 3 maanden zou willen opzeggen.
Ik wil kijken of de service / het bereik / etc van Tele2 mij bevalt. Als ik na 3 maanden ontevreden ben over de geleverde service / dienst dan wil ik zonder zorgen op kunnen zeggen en naar een andere provider kunnen gaan. Als ik dan aan een 1 of 2 jarig abonnement vast zit, dan zit ik dus 9+ maanden met de gebakken peren.

Dát is de reden voor mij. :)
De telecommarkt in Nederland uberhaupt... Ik hoor van buitenlanders die op bezoek komen (sommige uit de meest gare landen) dat de dataprijzen hier enorm zijn... Hoe kan dat nog maar?
Tsja Nederland is gewoon duur..
Benzine / diesel / gas / tabak / woongrond is in België / Duitsland / elk ander land zo'n beetje veel goedkoper dan in NL.
Eten / drinken is in NL veel duurder vergeleken Luxemburg, Spanje, Griekenland, Kroatië en etc.

Eigenlijk is alles duurder in NL vergeleken vrijwel elk ander land.

Maar wat verdienen die buitenlanders uit de ''meest gare landen'' zoals jij het noemt per uur? Vermoedelijk zouden ze voor diezelfde functie in NL meer verdienen. Ergens is er wel een balans, maar dan nog indien je naar de salarissen van onze buurlanden kijkt, wat zo goed als gelijk is aan die van NL, is het daar allemaal goedkoper.
Volgens mij zijn de NLse supermarkten goedkoper dan de meeste Europese landen
Duitsland staat erom bekend dat Supers daar veel goedkoper zijn, ga zelf maar eens kijken. Zelfs de Aldi is er goedkoper dan de Nederlandse Aldi :)
Daar heb je gelijk in maar dan moet je wel dichtbij de grens wonen , als je 10% goekoper bent gemiddeld in Duitsland dan moet je natuurlijk niet meer dan 10 euro benzine per rit betalen lijkt mij anders kun je het net zo goed in Nederland kopen.
Dat kan :P

In sommige landen ben je goedkoper uit door te gaan uiteten dan thuis te gaan koken.. Maar je hebt gezonden producten en producten vol met E proefjes erin (zoals in de Nederlandse supermarkten). Wil jij ''gezond'' eten zonder alle E dingetjes erin, dan ben je al snel duurder uit.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 17 mei 2016 12:07]

Even over de E-nummers. E nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen. Dat betekend niet dat ze slecht zijn. E300 is namelijk vitamine C en E307 is vitamine E.
"Weet je dat in één tomaat, biologisch of niet, al tien tot vijftien E-nummers zitten! Dagelijks krijgen we met onze voeding zo'n 5 à 10 gram aan stoffen met een E-nummer binnen, ook al eet je helemaal geen bewerkte producten. Dus mensen die zeggen dat ze absoluut geen E-nummers willen eten, zijn veroordeeld tot het drinken van water en het eten van zout en suiker. Maar of je het daar lang op volhoudt?"
https://www.gezondheidsne...in-en-onzin-van-e-nummers

[Reactie gewijzigd door tunnelforce1 op 17 mei 2016 17:33]

Precies, wordt het min of meer ook bevestigd. Jij quote een klein stukje wat mij tegenspreekt, de rest van het gehele artikel zegt gewoon: probeer het te ontwijken.
Kinderen die er druk van worden, mensen die astma aanvallen kunnen krijgen.
Zoals de deskundige het zegt:
Om zo min mogelijk kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen binnen te krijgen, moet je niet-biologische kant-en-klare producten laten staan.
EN
Ook krijgen mensen van bepaalde E-nummers allergische reacties, zoals netelroos en astmatische aanvallen. Want laten we wel zijn, vooral onder de E200 stoffen zitten echt een paar gemene jongens

Mij maakt het allemaal niet uit hoor, ik zelf krijg ze ook binnen.. Maar goed VERSE BOTERHAMMEN WORST die 1 maand geldig is... Dat is alles behalve vers, dat is zodanig aangepast dat het alles behalve gezond is.

Zoals unox
http://www.volkskrant.nl/...og-worst-lusten~a4172234/

Tsja vlees wat je gewoon maanden lang kunt bewaren, dat is geen vlees, is helaas kankerverwekkend bewezen (tsja wat niet, maar goed bij dit soort producten vind ik het niet gek).
Maar goed kijk je in het buitenland waar alles goedkoper (en in dit geval van eten ineens weer duurder zou zijn) is het in mijn ogen niet vreemd dat daar het etenswaar duurder is in de standaard supermarkt. Daar ligt geen boterhammenworst in de koeling die een maand houdbaar is en zodanig bewerkt dat het meer chemische stofjes zijn dan wat anders.

Dusja liever iets goedkoper internet en duurdere(gezondere) boodschappen dan duur internet en goedkope boterhammenworst :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 mei 2016 09:26]

Ja E nummers kunnen allergie opwekken maar niet meer dan andere voedingstoffen....

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat vlees gezond is.. verwerkt en ook onverwerkt...

In bv Duitsland heb je ook gewoon houdbare vleeswaren... net als we dat in NL-se supermarkten hebben.


Als je ergens druk om wil maken kijk dan eens naar de Ham die wordt verkocht, die is ingespoten met koe-eiwitten..
Ik zit nogal vaak naar Engelse tv te kijken (per schotel heb je nl. een schier onmogelijke hoeveelheid kanalen in huis). Ik heb steeds de indruk dat internet daar überhaupt goedkoper is dan in Nederland (het vaste netwerk).
Kortom: ik vermoed dat we sowieso in het pak genaaid worden: lage snelheden voor weliswaar voor ¨ te betalen prijzen¨ maar hoge snelheden te prijzig of in een handig - maar vrij nutteloos - koppelverkoop abonnement met televisie en telefonie. Voor mobiel internet en telefonie vermoed ik iets dergelijks.
Afijn: probeer dat maar een aan de ACM uit te leggen. Die zijn - als ik het goed heb bijgehouden - nog niet eens zo ver dat monopoloïde kabelaanbieders concurrentie op hun netwerk moeten toelaten.
Verdien model 2016
:)
Hoe kan dat nog maar?
Waar mensen 'veel' geld kunnen uitgeven valt ook veel te verdienen ;)
Klopt. En ook het onderhouden van een netwerk en winkels zal duurder zijn als bv in Polen. En dat zal ook terug verdiend moeten worden.
Hoe is dit in verhouding tot de abbonements prijzen? Mijn indruk is dat de abbonementen juist duurder zijn geworden, bestaat hier ook een overzicht van?
Volgens mij zijn Vodafone abo's overall wel iets goedkoper geworden.
Ik heb nu een jaar Red met 3GB (2+1) en onbeperkt bellen gehad, via friends&family website besteld voor ¤28 per maand. In 2014 was dit duurder.

Vorige week Tele2 aangevraagd, onbeperkt bellen met 4GB kan voor ¤22 maar door meer via wifi te internetten wil ik mijn verbruik verlagen. Heb daarom voor ¤17 1.5GB. Mijn eis was wel een maandabo ipv jaar. Met een jaarabo ben je nog goedkoper uit bij Tele2.

Conclusie: jaarlijks shoppen is dus wel verstandig.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 17 mei 2016 11:38]

Nou dat lijkt misschien zo, en zal ook per gebruiker verschillend zijn.

Vroeger betaalde je ontiegelijk veel voor bijv 1GB data en wat (onbeperkt) belminuten. Nu vind je die al in de goedkoopste abonnementen. Waardoor je nu minder betaald dan zeg pakweg 5 jaar geleden.

Dit is niet alleen bij Vodafone, maar ook bij mijn mobiel van KPN, maar ook bij mijn vaste lijn van Ziggo/UPC.
Bij KPN krijg ik nu een stuk meer voor minder geld vergeleken 5 jaar geleden.
Bij Ziggo/UPC betaalde je eerst 70-80 euro voor het 100mb/s pakket. Dat is nu 60 euro voor 150/15.

Mensen kijken na de naam: alles in 1 basis = 40 euro, duurste is 80 euro. Vroeger was het duurste 75 euro(bijvoorbeeld) oftewel het duurste pakket is nu 5 euro duurder dan 5 jaar geleden. Maar indien je je pakket aanpast aan je gebruik, kan het goed zijn dat je nu met een minder duur pakket, alsnog meer krijgt als een tijd terug. Mede doordat de goedkopere pakketten ook verbeterd worden en op een punt komt waar jij wel voldoende aan hebt.

''Vroegah'' betaalde je bijvoorbeeld voor een 50mb lijn 75 per maand (compleet pakket) dat is nu 45-50 euro.

Zo pas ik ook mijn abonnement aan, aan mijn gebruik waardoor ik overall juist goedkoper uit ben vergeleken een x aantal jaar geleden. En dit is dan ook terug te zien in het artikel, mensen nemen een goedkoper abonnement omdat die wel voldoet aan de eisen. Vroeger moest je al snel richting de duurdere abonnementen om niet over je limiet heen te gaan, nu liggen de limieten veeeel hoger, ook bij het goedkoopste abonnement.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 mei 2016 09:39]

Het gaat enorm goed met Nederland, we zijn uit de crisis. Not.
Weet iemand of die gemiddelde ¤30,50 inclusief afbetaling van een toestel is?
En waarom is de omzet in Q2 steeds hoger?

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 17 mei 2016 13:25]

Ik heb voor de grap eens gekeken bij Vodafone kijk dan kost goedkoopste red abbo 26 euro, en dan moet toestel kosten enzo er nog bij.
Als ik dan de Iphone SE 64GB neem zit ik al gelijk op 46 euro. dan betaal je nog 0 euro eenmalig extra.

En dan kon je nog zoveel opties om bij te betalen dat je maandlasten lager worden, kan dus ook zijn dat veel mensen dus extra 1malig een groter bedrag afleggen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 mei 2016 14:13]

Ik heb ook van Vodafone..
200minute
500mb 4G
500mb 3G
na 500+500mb kosteloos buitentarief op *langzame 3g*
16euro per maand..

[Reactie gewijzigd door Kcetin1994 op 17 mei 2016 14:38]

Zo. En jij verwacht dat wij van zó een zin iets zinnigs ( :+ ) kunnen maken!? :S

[Reactie gewijzigd door dartbord op 18 mei 2016 10:20]

Prepaid. Lekker betalen wat je ook echt gebruikt. Prijzen voor 4G zijn in NL nog steeds te hoog voor hetgeen dat je ervoor terug krijgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True