Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

BenQ introduceert twee dlp-beamers met een resolutie van 1920x1080 pixels en een 16:9-beeldverhouding. De projectoren zijn bedoeld voor de woonkamer en een van de twee modellen is een short-throwprojector.

De BenQ W1090 en BenQ W1210ST hebben naast de 1080p-resolutie en het 16:9-formaat twee hdmi-poorten, waarvan een mhl ondersteunt. Ook beschikken ze over een usb type a-poort en een mini-usb-poort, naast vga-weergave via d-sub.

De BenQ W1090 levert een maximale helderheid van 2000 ansi-lumen en dit model bevat een enkele 10W-speaker. Voor de audio zijn er een minijack-input en -output en ook heeft dit model composiet- en componentingangen.

Benq W1090 Benq W1090 Benq W1090

De BenQ W1210ST is een short distance-projector. Projectoren van dit type kunnen dankzij de aanwezigheid van een asferische lens een groot beeld op kortere afstand tot het oppervlak weergeven dan reguliere beamers, in dit geval een 100"-weergave op 1,5 meter. De W1210ST biedt een helderheid van maximaal 2200 ansi-lumen en heeft twee 10W-luidsprekers, maar ondersteuning voor composiet en component ontbreekt.

Benq W1210ST Benq W1210ST Benq W1210ST

De BenQ W1090 en BenQ W1210ST hebben adviesprijzen van respectievelijk 839 euro en 1259 euro. De fabrikant levert optioneel een wireless kit voor draadloze beeldoverdracht mee voor 539 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ik heb geen ervaring met BENQ projectoren maar als dit half zo goed is als hun beeldschermen dan wordt het top! Echter lijkt mij de prijs erg hoog voor de consumenten....
Ik gebruik al 3 jaar met volle tevredenheid een w1070 (ook 1080p) en al 1 lamp versleten na 1200 uur ongeveer.

Wel frappant is dat die destijds maar 699725¤ was, maar de dollar was toen heel erg laag.

Ik zou zonder twijfel direct weer een benq kopen maar wacht heel stiekem op de het zakken van de prijzen van 4K beamers over een jaar of 2 /3 dus nog één keer een lamp vervangen á 120¤ denk ik. :)

[Edit]prijs was iets te rooskleurig

[Reactie gewijzigd door Flagg op 25 oktober 2016 16:59]

Ik vind die slijtende lampen nog altijd het grootste nadeel van een beamer, LED is veel duurzamer en ook LED lamp zijn tegenwoordig fel genoeg voor home cinema toepassingen. Een LED lamp op een aluminium heatsink met lens doet het prima en kan als kant en klare vervanging worden verkocht mocht hij toch stuk gaan. De prijs hier van zou niet meer dan ¤70 euro hoeven zijn voor een hoge kwaliteit LED.

http://www.ebay.com/itm/1...m:mbxDKtXpnEQqDyBhCb0djkQ
Tja ik heb relatief kort gedaan met de eerste lamp, maar een originele lamp bij benq in NL kostte me 120¤, bij aliexpress koop ik er een voor 80¤ meen ik. Vervangen is 2 minuten werk.

Dat is 3 jaar lang gemiddeld 1 uur per dag á 1 eurocent.

Uhm wat was het probleem ook alweer? :)
Met een beetje geluk gaat een LED beamer ongeveer 10x zo lang mee en produceerd minder warmte/geluid. Dus naast de kosten zijn er meer voordelen te behalen.
Oh ja die zijn ook wel beter, maar tegen de tijd dat die betaalbaar/leverbaar zijn, zijn er laserbeamers en dan zijn die weer beter. En daarna de holoprojector, en daarna de chip direct in de hersenen. :P

Dit is nu al prima betaalbaar en werkt ook prima.

Grootste voordeel voor led wat mij betreft is de eventuele duurzaamheid, want de leds gaan wel lang mee maar de electronica erachter niet en die worden weer heel erg warm dus eigenlijk lost led niks op. Dan moet je naar laser gaan ws. Hoe dan ook zal het warm worden.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 25 oktober 2016 17:24]

Deze LG PF1000U shortthrow full hd LED projector is al redelijk betaalbaar:

https://tweakers.net/pricewatch/516747/lg-pf1000u.html

Edit: Mensen die in deze shortthrow LED projector geïnteresseerd zijn kunnen het beste de duitse LG Adagio (PF1000UT) versie nemen die qua specificaties beter is)

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 26 oktober 2016 16:54]

Maar 1000 lumen is wel redelijk beperkt.
Je hebt ook nog de full hd LG Largo (PF1500EU) LED projector met 1400 Lumen voor ¤ 1249, die is alleen niet shortthrow:

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 26 oktober 2016 16:58]

Dat is wel te doen, maar je ziet wat ermet de prijs is gebeurd he?

En dan moet je nog afwachten af ze daadwerkelijk langer meegaan, ik heb tot nu toe nog geen enkele ledlamp de levensduur waar zien maken.
Zeker goed punt, maar die goedkope chineze LED's met hoog vermogen moet je met een korreltje zout nemen. Stoken meer weg dan je denkt. Een ideale LED is bijvoorbeeld een luminus cbt-120, Heeft direct al een 16:9 verhouding, met de juiste lenzen kan je die zo inbouwen als vervanger voor originele lamp.
Het was slechts een voorbeeld, er zijn ook zeker betere kwaliteit LED's van het zelfde vermogen, meerdere mensen die hier bijvoorbeeld enorme zaklampen van maken, youtube staat er vol mee. Het licht (kleur temperatuur) van de betere kwaliteit LED's komt ook overeen met hoge kwaliteit studio lampen
3x365x0,01= ¤10,95 de berekening is het probleem :)
Dubbel

[Reactie gewijzigd door Systemlord Max op 26 oktober 2016 12:34]

Probleem van dit soort LED's is de kleurweergave.. Denk je nu werkelijk dat de beamer fabrikanten al niet naar dat soort LED's heeft gekeken? Think again.. Er is een hele geode reden waarom dat soort leds niet gebruikt worden..
Je wilt overigens liever gewoon een R,G, B LED's gebruiken zodat het kleurenwiel bij DLP gedumpt kan worden..
Fatsoenlijke LED beamers die de kwaliteit en lichtsterkte hebben van de UHP lampen zijn er helaas nog niet veel, en degene die er zijn, zijn vaak duur..
Ik ben zelf bekend met de lichtopbrengst van 100W LED (35° Spotlight) in de filmwereld en een 6500K 200W LED lijkt mij goed in staat om in een donkere ruimte op 100" HDR materiaal weer te geven.
Dit is Tweakers, heeft nooit iemand dit geprobeerd te modden?
Je moet wel 1000-2000 lumens genereren . Geen idee wat zo'n led lamp opbrengt.

Tegenwoordig vallen de kosten wel ee, mijne is een 90¤ voor 3-5000 uren. Is toch enkele jaren gebruik.
Wow, na 1200 uur de lamp al versleten? Ik heb in april 2008 een Panasonic PT-AX200E gekocht. Ik heb al twee keer de melding "lamp vervangen" weg geklikt en de lamp heeft nu al meer dan 6000 branduren. Lichtopbrengst zal vast iets minder zijn geworden, maar zo lang ie het nog doet...
Die van mij was nog lang niet versleten, maar zei gewoon *poef* gewoon domme pech.
Kijk wel uit dat de lamp dan niet poef zegt en dan echt uit elkaar knapt. Dan is je beamen echt stuk. Na 6000 uur zou ik toch vervanging overwegen
Kan je dat ergens mee onderbouwen ? Een poef zal naar mijn idee namelijk enkel wat meer tijd kosten om de lamp te vervangen.. de lamp zit daarbij normal in een afzonderlijk deel van de behuizing ivm warmte... Bang zijn voor andere onderdelen die door een poef defect gaan lijkt me daarom niet aanwezig..
Als de lamp knapt ( waar ervaringen genoeg van zijn) hangt het sterk af van waar de troep terechtkomt of dit schadelijk is. Mijn oude Sanyo z3000 was dusdanig gebouw dat ik verwacht dat hier veel schade uit voort zou komen. Maar goed iederen zijn eigen ding
BenQ bouwt in vergelijking met andere DLP-fabrikanten zéér degelijke beamers. In tegenstelling tot het meeste wat van de Delta fabriek komt (denk Optoma, Acer, Ricoh en nog tientallen merken) bouwen ze 'm zelf.
Qua pricing - voor een degelijke Home-Cinema beamer ben je wel zo'n ¤700-800 kwijt. Daaronder hebben ze momenteel nog teveel nadelen naar mijn mening. Maargoed, daarvoor heb je wel 90"-110" i.p.v. een klein TV'tje van 50".
Ik heb tijden van een BenQ w1060 genoten maar het moeten uitrollen van het scherm etc maakte het toch wat hoogdrempeliger dan even de TV aan doen.

Het was wel fantastisch om het Wk en Ek erop te kijken. Dat zie je zelden op 120 inch :9 :9 :9 :9 :9 :9
Ik ben al lag niet meer mee in de projector wereld, na een uitstapje met een Panasonic LCD projector, waar ik overigens ergens tevreden over was. Als je naar een zeer groot beeld wil gaan dan is een projector geen slechte aankoop.

Ik heb indertijd voor een LCD model gekozen, met een chickenwire patroon over het beeld, nadat ik gaan kijken was naar DLP modellen. Het kleurenwiel maakt wat lawaai, maar dat is bij een projector op zich nog niet zo een groot probleem. Het rainbow effect stoorde me echter enorm.

Zo snel maar even zitten zoeken, maar blijkbaar zijn er nu 'betaalbare' 3-chip DLP projectoren.
https://www.amazon.com/Ei...-EIP-WX5000/dp/B00DUGDRII
Vroeger zat je rond de 20k euro of zo. Een belangrijk aspect van de kostprijs bij DLP was de belachelijk dure licentie kost voor de Texas Instruments chip en ik vermoed dat ze nog steeds niet gratis zijn.
Inderdaad, "een wireless kit voor draadloze beeldoverdracht mee voor 539 euro" lijkt me wel erg veel? :?
Precies, chromecast doet het voor minder ;p
Ofja, wireless display hoeft tegenwoordig niet duur te zijn.
Toch even nuanceren dat deze kit wel zonder compressie etc zal werken. Daar hang je dus gewoon je playstation ofzo aan voor geweldig beeld met lagere latency. Niet dat 539 goedkoop is :+
Voor dat geld kan je ook een sleuf in je muur en/of plafond laten frezen, een pijp erin leggen, weer netjes afwerken en er een HDMI kabel heen trekken. Lijkt me een betere oplossing.
Tsja voor het geld natuurlijk wel, maar als je de beamer verplaats van je woonkamer naar je huiskamer etc zoals ik weleens deed is zo'n kabelgoot ook niet altijd even handig.
Ah, van daar.
Had er niet zo overnagedacht aangezien latency vaak niets boeit bij een beamer (film, presentaties etc).

Leuk dat ze de mogelijkheid geven en moet inderdaad zeggen dat draadloos display qua latency (voor gamen) niet echt bruikbaar is.
Zelf een BENQ 720p beamer, prachtig beeld. 3D is echt een ervaring zo groot op je muur! Ik wil hem nog wel upgraden naar full hd 3D dus de W1090 zou een mooie opvolger kunnen zijn.
Wanneer gaat een projectorfabrikant eens dusdanig innoveren dat ze ook daadwerkelijk consumentenprijzen kunnen rekenen voor een degelijk product?
Een beamer is in principe een hopeloos ouderwets stukje techniek no matter wat er in zit.
Het geval bestaat uit een lichtbron, ingewikkeld stukje lenzen en bijbehorende mechaniek en een dlp of lcd systeem om kleuren mogelijk te maken. Onlangs zijn er ook modellen verschenen met LED's en lasers wat een aantal aspecten versimpeld. Maar je blijft nog altijd zitten met complexe optica en mechaniek. Om een beamer goedkoop te maken moeten we af van de complexe lenzen/lampen en dure chips. Op het moment dat een witte laser beschikbaar is wordt de optica veel simpeler en kunnen we op basis van LCD techniek goedkope beamers realiseren. Maarja, begintijd van witte lasers met voldoende opbrengst zal ook niet goedkoop zijn.Als je het zo bekijkt valt het zelfs nog mee met de prijs, size/price ratio kom je met een beamer er nog best goed van af.
DLP beamer is een 500 ¤ . Spreek je van makkelijk een 100-120" scherm met een goede beeldkwaliteit .


Waarom zou de optica simpeler zijn met een andere lichtbron? DLP met kleuren bijvoorbeeld gebruikt een draaiwiel met de verschillende . LCD gebruikte verschillende LCD schermen.

Zet daar een LED in blijft hetzelfde.
Wat is mis met die prijzen? Er worden 65" tv's verkocht voor 3000¤ en dan is dit teveel?

Enig realisme is wel op zijn plaats lijkt me.

De markt is veel kleiner en dus de producten wat duurder, zelfs als ze de prijs zouden kunnen halveren gaan ze niet 2x zoveel verkopen omdat er meer factoren meespelen (geschikte muur, waf, etc)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 25 oktober 2016 17:09]

Er worden ongetwijfeld ook tv's van een ton verkocht. Dat wil nog niet zeggen dat 1200 voor een tv niet teveel is voor de gemiddelde consument.
Het is teveel voor de gemiddelde consument die voor een duppie eerste rang wil zitten. Maar deze prijzen zijn wat mij betreft zeer schappelijk.

Voor sommige mensen is alles te duur of ze het nou wel of niet kunnen betalen.
Je kunt voor ¤600 ook al een Full HD beamer met een 3000+ ansi lumen lamp kopen hoor en dat is voor veel mensen prima, net zoals een middenmoot TV dat voor veel mensen is. Echter uiteraard alle waar naar zijn geld. Voor een écht mooie bioscoop ervaring zul je wat dieper in de buidel moeten tasten en kom je al gauw op ¤1000+ uit (en dan heb je nog een scherm en eventueel plafond beugel nodig).
Er is verschrikkelijk veel concurrentie dus als ze het zouden kunnen, zouden ze het wel doen gok ik
Dit ZIJN consumenteprijzen, ik vind het zelfs nog best meevallen.. En overigens kun je voor nog geen 600-700 euro een hele degelijke beamer kopen (probleem vaak is dan wel dat die geen lensshift heeft, dus moet je em recht ervoor kunnen plaatsen en boven of onder).. Ja digital keystone correction hebben alle beamers wel, maar daar wil je alleen in het uiterste geval gebruik van maken..
Is 2k lumen niet erg weinig als je hem ook bijvoorbeeld overdag wil gebruiken?
Met de gordijnen open dan he :*)

[Reactie gewijzigd door Clavis op 25 oktober 2016 16:54]

Ja als de gordijnen open moeten en de zon op het scherm schijnt dan voldoet geen enkele beamer meer.

Maar ik kan met 2000 lumen prima projecteren met enkel de laxuflex dicht. Maar hangt nu in de redelijk verduisterd mancave aan de ps4 en dan is 2000 teveel, dus draai altijd op de ecostand.

En dan is de vraag nog wanneer je overdag met de gordijnen open gebruik gaat maken van een beamer? Ik vrijwel nooit. :)
Tja, als ik bijvoorbeeld vrij ben en wil overdag gamen/tv kijken laat ik de gordijnen wel open (heb (nog) geen mancave).
Geen probleem, zolang het spel geen donkere horrorgame is.
Hangt ervan af hoe licht het binnen is.
2000 lumen is met felle zon naar binnen te weinig maar als het iets donkerder word is 2000 lumen wel voldoende.

Hebben zelf op werk ook Benq en deze werken inmiddels ook alweer 4 jaar probleemloos. Deze hebben echter 2500 lumen en prima beeld. Heb bij 1 inderdaad de lamp moeten vervangen.
Bedankt voor de opheldering :) Dan is mijn vraag beantwoord.
Zoals het weer en licht nu is bijvoorbeeld kan je prima met de gordijnen open draaien. :)
Hangt er vanaf hoe goed je je beeld wilt. 2k lumen zal je nog wel zien met wat invallend licht, maar het zal zeker geen goed beeld zijn. Bij daglicht in je huiskamer moet je toch al 8K hebben om echt goed te zien, maar da's natuurlijk wel exponentieel duurder.
Een beamer is gewoonweg niet geschikt om fatsoenlijk tv te kijken overdag met gordijnen open..
Het enige wat mij constant weerhoud om een projector te kopen, is het feit dat telkens een goede zoomlens ontbreekt. Enkel Panasonic had een 2x of zelfs meer zoomlens standaard bij de projectoren. Tegenwoordig is het meestal maar 1.2 gemiddeld. In een grotere woonkamer waar je van verderaf moet projectoren dan wel meer flexibiliteit heb je gewoon een goede zoomlens nodig.
Uit de tekst:

De BenQ W1210ST is een short distance-projector. Projectoren van dit type kunnen dankzij de aanwezigheid van een asferische lens een groot beeld op kortere afstand tot het oppervlak weergeven dan reguliere beamers, in dit geval een 100"-weergave op 1,5 meter.

EDIT: Of bedoel jij het andersom? :)

[Reactie gewijzigd door RobinMM op 25 oktober 2016 16:56]

Short throw is voor mij totaal niet interessant, ik zoek echt een betaalbare projector met een zoomfactor (optisch) van 1:2 of meer.
Hebben er genoeg, ik heb de Epson tw6600 kan wel 6m ver (lens dan ) met body erbij is dat toch 6.5m ver al.

http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.htm
Valt best mee, iemand die serieus naar een beamer kijkt zit wel in die prijsklasse.
Zou je in plaats van de draadloze beeldoverdrachtskit niet gewoon een miracast dongletje kunnen plaatsen?
Ja. Lijkt mij derhalve ook een beetje belachelijk geprijst. Voor zulke bedragen leg ik er wel een AppleTV bij via HDMI. En dan airplay mirroring.
Zover ik weet, geeft een tv van 1200 euro nog altijd een beter beeld dan een projector van 1200 euro.
Ligt er helemaal aan..
Voor dat bedrag verwacht ik eigenlijk ook wel dolby surround ingebouwd :P
Hoewel dit natuurlijk een flauwe grap is, vind ik een ingebouwde 10W speaker ook bijzonder. Ik zie het maar als een debug-hulpmiddel, want je moet toch wel een flink gehoorprobleem hebben wil je zoveel geld uitgeven voor (als ik de reacties hierboven lees) kwalitatief goed beeld, en dan de thuisbioscoopervaring volledig vergallen met een 10W speakertje.
Lekker zo een film kijken als al je personages, beesten en voertuigen zich waarschijnlijk 2-3 meter achter je bevinden loodrecht op je kruin (een beetje de plek waar je het minste van hoort.
Ik denk dat de speaker een debug middel is of als je je kind niet per se via de dolby wilt laten luisteren.

Ik ben sterk aan het overwegen om deze beamer te kopen! Schappelijke prijs voor de prijs van een benq.
Als de beamer boven je hoofd hangt zou je 'm als atmos speaker kunnen inzetten :+)

moet het wel iets meer dan 10w worden denk ik.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 25 oktober 2016 18:17]

Wat mij nog steeds verbaast, is dat er geen ARC of digitale geluidsuitgang aan zit.
Wel een analoge audio-uit, maar niet eens een fatsoenlijke S/PDIF of TOSlink. Moet toch geen probleem zijn zou je denken, als je bedenkt dat op eBay zulke kitjes voor een paar dollar te krijgen zijn. Dat gebruik ik nu, maar het geeft zo'n extra wirwar met kabels.
Wordt eens hoog tijd dat ze met laserprojectoren komen voor in de huiskamer, en dan wel in de prijsrange van onder de 3000 euro..
Wat een gezeur over de hoge prijs. Ik kocht mijn eerste beamer (Benq HT480W), ruim tien jaar geleden, voor 2500 euro. En heb er nooit spijt van gehad.
Inderdaad. Ik vind juist dat beamers in de laatste jaren niet alleen stukken beter zijn geworden (min of meer logisch), maar ook stukken goedkoper. Wilde men een aantal jaar geleden een fatsoenlijke beamer kopen, dan moest men al gauw 1500 euro of meer neertellen, en dan had je natuurlijk géén HD beeld (bestond nog niet) en misschien 600-800 lumen. Tegenwoordig kun je met minder dan de helft van die prijs al een Full HD 3D beamer met 2000 lumen hebben.

Ben zelf van plan om volgende maand een Benq W1110 te kopen, hopelijk gaat de prijs daarvan (nu zo'n 700 euro hier in Finland) door de komst van deze nieuwe beamers binnenkort wat omlaag... :)
"Tegenwoordig kun je met minder dan de helft van die prijs al een Full HD 3D beamer met 2000 lumen hebben."

Je bevestigt dus dat de Benq beamers (te) duur zijn. :)
Hoezo? Hier in Finland kost een Benq W1110 (Full HD, 3D, 2000 lumen) 700 euro, en dat is volgens mij toch wel minder dan de helft van 1500 euro...
Gek genoeg (of niet) bedoelde ik de beamers uit het artikel. Die kosten meer dan de helft en zijn dus duur.
Als ik in de Pricewatch een beamer zoek met vergelijkbare specificaties als mijn Benq HT480W kom ik op een prijs van rond de 350 euro. Dat is een factor 7 lagere prijs dan dat ik er ooit voor heb betaald.
Dus beamers zijn enorm in prijs gedaald en je koopt nu een goede beamer voor de prijs van een TV. Dat is in de begintijd van de beamers voor thuisgebruik wel anders geweest.
Het ging me niet om algemene prijzen van beamers. De nu geintroduceerde benq beamers zijn (te) duur in vergelijking met andere merken.