Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

De Belgische provider Scarlet verhoogt de datalimieten van twee abonnementen. Dat meldt ZDNet op basis van een bron binnen het bedrijf. De provider verdubbelt de datalimieten van zijn goedkoopste en zijn duurste abonnement, zo bevestigt een woordvoerder desgevraagd.

Scarlet fpaZDNet schrijft dat het goedkoopste abonnement, Scarlet Red, tien keer zoveel data krijgt, met een verhoging van 50 naar 500MB. De prijs van de Red-variant blijft ongewijzigd: 8 euro per maand. Er is geen wijziging van het aantal belminuten of sms'jes.

De duurste abonnementsvorm, Scarlet Chili, ondergaat een verdubbeling van de datalimiet en gaat van 2 naar 4GB. Ook daar blijft het aantal belminuten en sms'jes ongewijzigd. De prijs van het abonnement blijft volgens de informatie van ZDNet eveneens gelijk: 28 euro per maand.

Ook in mei wijzigde de provider al zijn datalimieten. Toen verdubbelde Scarlet de datalimieten van zijn Hot- en Chili-abonnementen, respectievelijk naar 1 en 2GB. De nieuwe verhogingen moeten vanaf dinsdag op de website van de provider te vinden zijn en gelden vanaf de volgende factuur ook voor bestaande klanten, aldus ZDNet.

Een woordvoerder van Scarlet heeft tegenover Tweakers bevestigd dat de wijzigingen dinsdag ingaan.

Abonnement Minuten / sms Data Prijs per maand
Scarlet Red 150 / 1000 500MB (was 50MB) € 8
Scarlet Hot 500 / 2000 1GB (was al 1GB) € 18
Scarlet Chili 1000 / 5000 4GB (was 2GB) € 28
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Ze zouden beter hun limieten voor vast internet terug afschaffen, tot een paar maand geleden was het nog unlimited zonder FUP. Tegenwoordig is "unlimited" 500GB per maand... In tijden van streaming en 4K content is dit toch echt niet meer voldoende. Voor §5 koop je 500GB bij, maar dit mag ik nu zo'n 2-3 keer per maand doen.
bwa, ze zijn wel de goedkoopste van de markt. Ik betaal 39 euro voor telefoon, tv, internet. daar bovenop nog 6 euro voor het zenderbundeltje met discovery en history channel etc (letterlijk de enige zenders die ik bekijk), waardoor ik ongeveer 45 euro per maand betaal, het equalivant bij telenet, orange of proximus kost me al gouw 55-65 euro per maand dus die FUP neem ik er met plezier bij.
Ben je tevreden over scarlet?

Ik ben momenteel klant bij proximus maar uitermate ontevreden. Ik wil overstappen op scarlet.

Zou me 21 euro per maand besparen das erg veel en daarvoor wil ik wel wat inleveren.

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 10 oktober 2016 17:52]

Je beseft dat Scarlet een dochterbedrijf van Proximus is? Scarlet biedt zo goed als hetzelfde maar goedkoper. Daartegenover staat dan ook minder snel geupdate hardware (vb. de oude bboxen werden langer gebruikt bij Scarlet) en mindere support (lange wachttijden en Proximus krijgt voorrang in werken uitvoeren).

Ikzelf ben al een hele tijd Scarlet klant en mijn algemeen gevoel is goed, alleen wanneer er iets fout gaat hang je vast in de helpdesk. Enkel Telenet heeft denk ik zijn helpdesk iets beter onder controle.
Ik besef dat maar al te goed. Toch wil ik daarvoor kiezen. Ik ben sinds een anderhalve maand klant bij proximus en heb al minstens 8 uur aan de lijn gehangen met de klantendienst. Ik denk niet dat het veel erger zal worden dan dat.

Zonet nog een half uur aan de lijn gehangen met de klantendienst. Ik krijg een herinneringsbrief van een factuur die ik nog moet betalen maar zelfs de herinneringsbrief was te laat. Ik moest betalen tegen 09/10/2016. Het is trouwens mijn eerste factuur die ik kreeg dus snap het niet. Dus half uur weer verspild. Gelukkig is het weer in orde maar als je als totaalfactuur meer dan 300 euro krijgt dan schrik je wel even.
Goh, de klantendienst was een paar maanden geleden niet bereikbaar. Boodschap aan de telefoon: "deze lijn werd afgesloten <tuut>" :+

Allemaal zeer leuk, tot je in de praktijk over je data gaat en dan 25 euro aan extra verbruik aangerekend krijgt :O Dan is Scarlet opeens wat minder leuk.

Ik ga naar ORANGE over gaan (33 euro, onbeperkt sms en bellen, 5GB) en je kan maximaal 10 euro extra aangerekend krijgen voor data.

Ik ben de voorbije 3 jaar al meer dan 10 keer veranderd van provider. Heb ze allemaal gehad (ook de kleintjes) en eigenlijk ben ik nergens tevreden. :X

[Reactie gewijzigd door ? ? op 11 oktober 2016 12:05]

Hier ook enkele maanden geleden overstap gemaakt. Technieker wist waarmee hij bezig was en qua internet/tv/telefoon kwaliteit of stabiliteit nog niets van problemen gehad. Het grootste verschil is dat je tv programmes van tot 36 uur geleden niet meer kunt terugkijken (net gemist). Kijken niet zo vaak tv dus geen gemist. Bottomline: heel tevreden
Dat is super, hopelijk heb ik ook zoveel geluk.

Pfff zie mijn post hierboven op reactie van siteoptimo, echt ben het zo moe.
Ik ben iemand die snel ontevreden is als er iets mis gaat dus daarmee.
Op welk vlak ontevreden ? want het is dezelfde technologie bij scarlet, alleen goedkoper ! :)
Ik ben ontevreden naar facturen toe en naar klantenservice. Natuurlijk zal wel praktisch hetzelfde zijn bij scarllet. Maar wat ik vervelend vind is dat je voor de ene zaak naar de winkel moet en voor de andere zaak moet je bellen naar de klantendienst en dat is echt vervelend. Dan heb ik liever 1 kanaal voor al mijn vragen.
Reeds 9 jaar klant bij scarlet; (dus lang voor de overname vanwege proximus) .
3 keer verhuisd, met behoud van een oud abonnement wegens voordeliger dan nieuwe pakketten, het abonnement dat ik nu heb verkopen ze al 5 jaar niet meer. Bij telenet wijzigen ze gewoon je abonnement en indien niet akkoord mag je oprotten.

1 keer probleem gehad met facturatie maar is opgelost geweest.

Af en toe een technisch probleemje maar als tweaker kun je die meestal zelf oplossen. (in de tijd opgezocht hoe ik firmware kon aanpassen van de oude modem)
Ik ken mensen die niet tevreden zijn van scarlet, maar ik heb in heel die periode nooit in een stadium geweest dat ik een nieuwe provider wou.

ondertussen heb ik al 15 keer de korting gehad voor aanbrengen van nieuwe klant, en die mensen praten nog allemaal tegen mij :)
Ik ga waarschijnlijk instappen als mijn probleem met proximus opgelost is.

Heb ook gezien dat ik 39 euro gratis krijg als ik via sodexo bij scarlet instap :)

Bedankt vooor de info

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 11 oktober 2016 12:24]

Ik haalde 4K streaming aan om maar een voorbeeld te geven. Ik merk van mijzelf dat mijn verbruik als maar stijgt, een jaar of 3 geleden was 500GB voor mij ook wel genoeg, nu merk ik dat ik elke maand dik over de 1TB zit.

Edit: Moest een reactie zijn op K995, zie niet direct hoe ik dit kan aanpassen...

[Reactie gewijzigd door Oz. op 10 oktober 2016 16:27]

Geen probleem, in mijn geval is dat hetzelfde echter woon ik sinds kort alleen waardoor ik geen overige gezinsleden heb die van mijn internet gebruik maken :) voorheen hadden we met 5 zeker een gebruik van 2000GB+ iedere maand, nu alleen zit ik rond de 350-450 al hou ik me soms wel in :)
4k is wat, 5GB /uur in 4k? Streaming
2000 GB= 400uur aan 4k .

Is er al zoveel 4k beschikbaar?
4K streamen via Netflix kom je inderdaad uit op ongeveer 6,75GB per uur. Als ik zelf 4K stream via Plex is dat ongeveer 27GB per uur. Voor 1080p is dat ongeveer 8GB per uur.

Volgens mij heeft Netflix de laagste 4K kwaliteit van alle streaming diensten, dus kan alleen maar meer worden dan 6,75GB per uur.

Zelf zou ik uit het raam springen als ik een 1TB limiet kreeg in een huis met 3.
Mijn broer gebruikt Netflix als achtergrond muziek en straks is alles standaard 4k.
Ik ben blij met Nederland, wij hebben hier naar mijn weten nooit data limieten gehad voor vast internet. Alleen iets met fair use.
Ik heb al jaren ADSL Unlimited voor vast Internet en betaal 39,5 Euro per maand.
Tot voor kort had ik nog echt onbeperkt internet maar net gezien dat er een limiet op gezet is tot 500 GB per maand, maar dat krijg ik tot hiertoe gelukkig nooit op.
Het steek me wel wat tegen dat ze er ineens zonder waarschuwing wel limieten op zetten, moesten ze nog meer gaan verlagen kan het wel zijn dat ik ooit verander van provider.

Mobiel internet interesseert me niet echt wegens zeer beperkt gebruik, zelf 50 MB per maand krijg ik zelden op.
Internetten moet ik op een vast toestel kunnen doen met groot scherm.

[Reactie gewijzigd door GoldBit op 31 oktober 2016 22:00]

Wat een prijzen voor een beetje data zeg.
Welkom in BelgiŽ. ;)
Hetgeen je hierboven ziet is zowat het goedkoopste dat je kan vinden.
Ik ben blij dat bijv. Tmobile een stel zelf samen abonnement heeft.
Ik bel (bijna) nooit. Ik betaal vol tarief als ik bel en ik ben nog steeds goedkoper uit als ik dat doe in plaats van 100 belminuten.

Maar die belgen 1000 minuten en 5000 smsjes? Dat krijg ik in een jaar nog niet eens op.
Aan de andere hand is de 4GB binnen een weekje of 2 al op.
Best jammer dat het in BelgiŽ nog duurder is...
Goed nieuws, ik heb Scarlet Red :)
Is een mobiele operator waarbij ook geen roamingtarieven gelden (max 45 dagen per jaar in het buitenland zijn is de voorwaarde)
Ik zit momenteel bij SFR wegens overname van het kabelnetwerk van Telenet door eerst numericable en vervolgens SFR die numericable opkoopt. Wat het gsm netwerk betreft is het wel gewoon weer Base dat dan weer opgekocht werd door Telenet. Omdat ik al bij Base zat voor de gsm heb ik het dan toch maar laten overzetten naar SFR, omdat ik 1 jaar kon krijgen voor 25 euro per maand ipv 35.

http://www.sfr.be/nl/mobile.html

Ik heb SFR black voor 25 euro per maand, onbeperkt bellen, sms en 6GB data.

Tot voor kort was daarvoor het normale tarief 35 euro en 4GB data. Uiteindelijk heb ik dus nooit meer dan 25 euro betaald wat toch nog veel is eigenlijk :) Er zijn ook wel nadelen aan verbonden. Ik kan bijvoorbeeld geen sms ticket kopen voor De Lijn bussen. Gelukkig kan het nu wel via een app. Dat is zo wat het grote nadeel van die kleinere spelers op de markt. Je kan vaak niet dingen doen via sms.

edit: fup voor onbeperkt bellen is eigenlijk 10.000 minuten en 5.000 sms.

[Reactie gewijzigd door bbc op 10 oktober 2016 16:51]

Die site is vertaald via google translate zeker?
Red, Hot en Chili. Is deze provider gericht op jongeren? Waarom geen vierde abonnement met de naam Peppers? :)
Lijkt me dan niet gericht op jongeren, meeste waren nog niet geboren als die begonnen . :)

[Reactie gewijzigd door k995 op 10 oktober 2016 16:10]

Leuk. Nu kan ik mijn vrouw downgraden naar het laagste tarief met daar een optie van 1GB bij. Dat is toch weer 5 euro bespaard elke maand.
Man man man wat een prijzen daar in BelgiŽ..
Idd je krijgt nu meer maar betaald nog steeds te veel in vergelijking met andere landen.
Tja, dat is BelgiŽ, veel betalen voor zowat alles en er weinig voor terugkrijgen.
De regering ging daar in het verleden iets aan doen maar buiten wat geleuter is er noot iets gebeurt, en de regering heeft steeds meer geld nodig en zo stijgen de prijzen gewoon voor alles verder en blijven de lonen al jaren bevroren.
Wij zijn ook, samen en na Griekenland, het enige Europese land waar de inflatie erg is gestegen.

[Reactie gewijzigd door GoldBit op 31 oktober 2016 22:11]

Ik heb een kaartje en woon in Belgie. 15 euro per maand, 4gb internet, 80 min. bellen

Mobistar, heel tevreden van maar 4gb is voor een beetje gsm gebruikers al te weinig geworden...
Ik vind jou definitie van 'een beetje GSM gebruiker' vreemd. Erg veel mensen zullen nooit over 1gb heen gaan.

Wat doe je allemaal om die 4gb op te krijgen? Kijk je ook onderweg video's of iets dergelijks?
Op het werk ben ik er veel mee bezig, een uurtje youtube kijken en er is weer 1 gb erdoor gejaagd, als ik een voetbal westrijd wil zien is het 600 mb per helft ofzo.
Ik moet me vaak inhouden en dat zou niet hoeven vind ik.
Ja, als ik zo mijn mobiel internet zou gebruiken haal ik makkelijk 30gb per maand. Daar willen we natuurlijk heel graag naartoe, maar is niet waarvoor mobiel internet nu gebruikt wordt door de meeste mensen.
Denk ook even vanuit de ISP.
Voordelen datalimiten:
  • Minder belasting op het netwerk en dus kostenbesparing
  • Minder (illegaal) downloaden (want limiet ontoereikend) en dus mind administratieve rompslomp voor de isp ten gevolge van juridische procedures over gedrag van hun gebruikers.
  • Motivatie voor klanten om een duurder abonnement met hoger datalimiet te nemen.
Dat het niet meer van deze tijd is ben ik met je eens maar dat jij er niets aan hebt betekent niet dat er geen motivatie voor is.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 10 oktober 2016 15:44]

Voor een ISP (in Nederland) (dus niet een mobiele provider) zijn datalimieten zelfs verboden. Dat is al zo sinds jaar en dag gelukkig.

Alleen in de VS hebben providers de vrijheid en macht om het fijn wel te doen. Comcast heeft zelfs klanten met voorheen onbeperkt vast internet een 1TB limiet gegeven, met een tientje per maand erbij voor elk blok van 50GB.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 10 oktober 2016 16:02]

Voor een ISP (dus niet een mobiele provider) zijn datalimieten zelfs verboden. Dat is al zo sinds jaar en dag gelukkig.
Geen idee waar je dit vandaan haalt. In BelgiŽ zijn datalimieten alvast de norm. Scarlet heeft deze zelfs nog pas vorige maand opnieuw ingevoerd, na eerder limietloze abonnementen aan te bieden. Eerst 300GB/maand, maar na wat minder positieve reacties van klanten verhoogd naar 500GB/maand.

De twee grote ISP's in BelgiŽ - Belgacom/Proximus en Telenet - hebben altijd al datalimieten gehad. Enkel in hun duurste pakketten pakken ze uit met "onbeperkt*". Voor Telenet is dat dan §72.15/maand ; voor Proximus §48.20/maand. En "onbeperkt" is met een asterisk waaruit blijkt dat dit helemaal niet onbeperkt is. In het geval van Proximus betekent dat 500GB/maand en daarna een automatische verlaging van bandbreedte van 70mbps naar 5mbps. Voor Telenet 750GB/maand en daarna ook verlaging van 200mbps naar 10mbps. Goedkopere abonnementen hebben datalimieten van 100GB / 150GB of 200GB.

Providers die een abonnement aanbieden zonder datalimieten kan je in BelgiŽ op ťťn hand tellen. Scarlet was er ťťn van tot begin September dit jaar.
EDPnet is nog steeds onbeperkt.
Je kan bij Proximus wel onbeperkt gratis volume toevoegen via MyProximus. Ik voeg regelmatig 500GB extra toe. Dat duurt nog geen minuut.. Dus ik noem dat, onbeperkt...
Van de website van scarlet:
De internetdiensten van Scarlet zijn uitsluitend bestemd voor privť gebruik. De downloadsnelheid wordt vanaf 15/09/2016 beperkt tot 3 Mbps zodra je een surfvolume van 500 GB per maand overschrijdt. Deze snelheid is voldoende om te surfen op het internet, voor standaard e-mail gebruik en video streaming… Wanneer je 500 GB bereikt hebt, heb je de mogelijkheid om via de Comfort-optie extra surfvolume te bestellen voor § 5 per maand. Hiermee kan je tot 500 GB extra verbruiken zonder snelheidsbeperking.
Hoezo onbeperkt?
In Nederland mag het iig niet. Ik nam aan dat het elders evengoed zo was.
>Voor een ISP (in Nederland) (dus niet een mobiele provider) zijn datalimieten zelfs verboden. Dat is al zo sinds jaar en dag gelukkig.


Onzin, wij hadden in de jaren 90 gewoon "gezonde concurentie" waardoor we heel snel geen datalimieten meer hadden. De begin dagen van de kabel waren gewoon exact hetzelfde als in BelgiŽ, met een FUP en een zacht limiet.

Zelfs vandaag de dag hanteren de meeste providers nog altijd een FUP, maar dankzij o.a. KPN heeft het internet hier gewoon minder overboeking.
Als je het laatste tabelletje had gelezen zie je dat het om een mobiel abonnement gaat ;)

edit: het staat zelfs in de titel

[Reactie gewijzigd door hhoekstra op 10 oktober 2016 14:37]

Oh shit! helemaal over heen gekeken! dankje dat je het zegt, jeetje wat een domme fout van me!
Ze zijn goed voor de aandeelhouders ;), verkoop van extra GBtjes brengt goed op :).
Volgens mij gaat het hier gewoon om een mobiele provider.
Verder staat er ook een tabel in het artikel met belminuten en SMS. En in de titel staat ook MOBIELE DATA en dat gaat bij een ISP vrij moeilijk ;)