Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 492 reacties
Submitter: amoth

Het Utrechtse bedrijf Mana is een Kickstarter-campagne begonnen om een 5,5"-smartphone met oled-scherm uit te brengen die stock Android draait. Voor een prijs van 325 euro claimt het bedrijf in staat te zijn de toestellen vanaf november te leveren.

Het toestel heeft de naam 'Velocity One' en is volgens het bedrijf ontworpen omdat 'geen andere fabrikant eenzelfde soort toestel aanbood'. Het toestel heeft 8GB werkgeheugen en draait op een Snapdragon 821-soc van Qualcomm. Indien beschikbaar, moet deze soc uiteindelijk vervangen worden door een Snapdragon 823. Het geheugen bedraagt 64GB en kan uitgebreid worden met twee sd-kaarten. De behuizing is gemaakt van een combinatie van aluminium en magnesium.

De Velocity One is verder voorzien van een dubbele zestienmegapixelcamera met Sony-sensor aan de achterkant en een achtmegapixelmodel aan de voorkant. Andere eigenschappen zijn een 3350mAh-accu, draadloos opladen, quick charge 3.0 en een vingerafdrukscanner. Bovendien is er ruimte voor twee simkaarten en moet het apparaat te gebruiken zijn op alle gsm-frequenties. In eerste instantie draait de telefoon op Android 6.0 en zal later voorzien worden van de meest recente Nougat-versie. Een ontgrendelde bootloader is ook aanwezig.

Het Mana-team heeft zich tot doel gesteld om tot 17 oktober een bedrag van 300.000 euro op te halen. Vanaf een bijdrage van 325 euro ontvangen backers een Velocity-toestel, dat overal ter wereld leverbaar moet zijn. Het idee voor het toestel ontstond in maart 2015 en het project is opgericht door Mike Bonenkamp.

Mana Velocity OneMana Velocity OneMana Velocity One

Update, 9:07: Zoals meerdere tweakers terecht opmerken, roepen de foto's van het toestel vragen op rond de echtheid ervan. Tweakers onderzoekt momenteel de details van het project. Zodra er meer informatie is, volgt een aanvullende update.

Update 2, 10.50: Tweakers heeft van de zeventienjarige Mike Bonenkamp uitleg ontvangen over het project. Hij geeft toe dat het plaatsen van de oem-foto's van de Qiku Q Terra en de Ulefone niet handig was, maar dat dit een besparing van de kosten betekende en dat hij wel een licentie op de ontwerpen heeft. Hij biedt aan om foto's van het prototype te maken en deze op de Kickstarter-pagina's te zetten. De gifjes op die pagina zouden wel van het prototype zelf zijn.

Het is de bedoeling dat de toestellen uit de fabriek van Oppo komen, waardoor de kosten voor de verzending laag zouden blijven. De productiekosten van de telefoon moeten rond de 250 dollar uitkomen en de uiteindelijke prijs van het toestel zou 375 euro gaan bedragen; de prijs die nu op Kickstarter is vermeld, is 'eigenlijk een soort actieprijs'. Op de vraag wat er gebeurt als de telefoon de verwachtingen niet waar kan maken, antwoordt Bonenkamp dat de gebruikers die in de eerste week niet tevreden zijn hun geld terugkrijgen. En als het bedrag van 300.000 euro niet wordt gehaald, zijn de standaard Kickstarter-regels van toepassing en gaat het hele project niet door.

Tot nu toe zou het prototype van het toestel naar behoren functioneren, op een sissend geluid uit de luidsprekers na. Dit verwacht Mana op te lossen door de luidspreker te vervangen. Dat het pcb-design nog moet plaatsvinden klopt volgens Bonenkamp niet: het ontwerp moet nog geoptimaliseerd worden.

Het is lastig de claims van de jongen na te trekken. De doelstelling voor een levering in november en de prijs in combinatie met de genoemde componenten lijkt hoog gegrepen, zelfs voor een build-to-order chinaphone. Er zijn regelmatig Kickstarter-projecten die mislukken omdat de initiatiefnemers onderschatten wat er bij de productie en levering komt kijken en de hooggespannen beloftes niet kunnen waarmaken. Lang niet altijd zien de mensen die de projecten gesteund hebben hun geld daarbij terug.

Update 3, woensdag, 15.00: Bonenkamp is zijn Kickstarter 'wegens alle commotie' gestopt.

Velocity One: te mooi om waar te zijn?

Wat is jouw oordeel over de Kickstarter voor de Velocity One?

Poll




Aantal stemmen: 12.337. Deelname sluit op 11-10-2016 11:14.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (492)

1 2 3 ... 10
De derde afbeelding lijkt wel verdacht veel op de afbeelding van de Ulefone future:

http://www.enostech.com/wp-content/uploads/2016/04/1-1.jpg

Ze hebben gewoon het logo weggephotoshopped. De telefoon inclusief achtergrond en doos is precies hetzelfde.

De achterkant lijkt daarentegen weer op de Qiku Q Terra zonder vingerafdrukscanner.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 20 september 2016 08:36]

En het eerste plaatje op de Ulefone, met de achterkant weggeshopt.

En als ik het tweede plaatje bekijk, dan kom ik inderdaad uit bij deze site

Volgens mij staat er geen origineel plaatje tussen. Voelt heel erg aan als een scam.
Zelfs de laatste video op hun kickstarter website hebben ze gekopieerd van de originele ulefone future en een beetje bijgesneden.

https://www.kickstarter.c...erful-yet-affordable-smar > laatste video op de pagina

https://www.youtube.com/watch?v=4HlbQ4VikVc

Het zou mij ook niks verbazen als de andere video's ook gekopieerd zijn. Daarnaast valt het me op dat ze in de videos alleen de voorkant van het toestel laten zien, want de achterkant zou namelijk wel verschillen met de achterkant van de ulefone future.

Nu vertrouw ik het al helemaal niet meer ...

[Reactie gewijzigd door Jvann op 20 september 2016 08:58]

Dit kan wel kloppen hoor, ben zelf ook lange tijd bezig geweest met china, om toestellen groot in te kopen, specs zijn matig voor de prijs (Ulephone uit eerdere reacties), kan beter, als je een topmodel wilt hebben en goed onderhandeld zit je ongeveer op 280-300 euro per toestel, met deze specs zitten de kosten voor hun echter rond de 180-200. Het toestel op kickstarter heeft goeie specs en zal rond de 280-300 liggen. (afhankelijk van aantallen uiteraard)

Ben er zelf een maand of 3 a 4 mee bezig geweest. Heb veel documenten van begin dit jaar met deze specs. Enige nadeel is dat je vaak niet de DRM-Drivers van de chipsets krijgt, dus alsnog afhankelijk bent van de chineze fabrikant. Wij waren bezig om deze toestellen te krijgen om in eerste instantie ze met Android 6 te leveren en dan OTA updates net als Nexus uit te voeren, en ten tweede voor een custom OS, vandaar dat wij die drivers nodig hadden. (KDE Plasma OS).

Maar sindsdien is het zo lastig geworden om een juiste leverancier te vinden die je toegang geeft tot je juiste drivers. Daarnaast ook de juiste personen in dienst te hebben om hiermee om te gaan.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 20 september 2016 15:06]

Specs zijn matig? Wat zou er dan nog beter aan kunnen?

Zit ongeveer alles op wat er kan opzitten.
Excuses, die specs waren op die Ulephone gericht, mijn fout. Deze specs zijn aannemelijk voor het toestel.
Zelfs de sketch die zo op de Kickstarter hebben staan is gejat:
http://www.slashgear.com/...al-camera-setup-03391622/
Inmiddels heeft hij de plaatjes aangepast.
https://www.kickstarter.c...smar#prototype-slide-3786

[Reactie gewijzigd door masterjorie op 20 september 2016 17:17]

Jongens, let op, want aan de informatie rammelt er meer, denk ik.
antwoordt Bonenkamp dat de gebruikers die in de eerste week niet tevreden zijn hun geld terugkrijgen.
Volgens de consuwijzer mag je je online aangeschafte product binnen twee weken retourneren, door de wet koop op afstand.

Ik weet niet of dit ook geldt voor kickstarter, maar als je van een bedrijf koopt, ga ik uit van wel. Plus:
Moet de ondernemer mij informatie geven over de bedenktijd?
Een ondernemer moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. Hij moet uitleggen hoe de bedenktijd werkt. Hij moet u ook een formulier geven dat u kunt invullen als u van de koop af wil. Geeft de verkoper deze informatie niet? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar.
Geld terug
De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten
Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten of andere kosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de verkoper u hierover heeft geïnformeerd toen u de aankoop deed.
Dit lijkt me ook vrij duidelijk ;)

250 dollar is trouwens ongeveer ¤225, plus BTW is ongeveer ¤275, daar moeten dan nog invoerrechten bij.
Hou er rekening mee, dat de post waar je op reageerd van voor de update is of net gemist kan hebben.

Daarnaast, ik had de vraag ook al gesteld, je kan het ook zien als een investering, een risico dus voor de investeerder. Hoe dat met garanties e.d. zit, kan dus ook anders zijn dan bij een normale aankoop via internet.
Hoe WKOA van toepassing is op een investering is mij even niet bekend.

Zie mijn reactie, plus het antwoord; CH40S in 'nieuws: Nederlander begint Kickstarter voor 5,5"-toestel met stock ...

[Reactie gewijzigd door CH40S op 20 september 2016 16:36]

Het gevaarlijke aan kickstarter is de beeldvorming die men ervan kan maken. Er is geen duidelijk verwachtingspatroon van de producten die daar gekocht worden. Ook ik heb me hieraan bezeerd en bezet nu een product van ¤140 wat slechter functioneert dan een vergelijkbaar product van ¤25. Klagen wordt beloond met "ja, maar" en "zeur alsjeblieft niet" reacties.

Ik sta dus behoorlijk kritisch tegenover kickstarter. Het is een prachtig principe, maar het kan zo goed misbruikt worden. Ik verbaas me ook keer op keer over bedrijven die je met een kluitje in het riet willen sturen wat betreft garantie. Als die bedrijven via kickstarter hun zaken kunnen verkopen, is het hek van de dam, lijkt me...
Ja dit klopt, maar er zijn echt goede voorbeelden van projecten die zonder het bestaan van Kickstarter of dergelijke nooit van de grond zouden komen(Divinity: Original Sin 1 & 2 bijv.) maar dat zijn dan ook projecten die van echte bedrijven vandaan komen.
En er zijn ook echt goede voorbeelden van hoe het niet moet. Het punt is en blijft: hoe kunnen we kaf van koren onderscheiden en van kickstarter een succes maken en niet een soort kansspel?
Tja, Kickstarter werkt op basis van investeringen. Kickstarter gaat jou dus niet vertellen of en wanneer je wel of niet moet investeren, dat is geheel aan jou, je bent immers baas over eigen geld. Het is de gok die jij dus neemt. ;)

Kickstarter biedt alleen een platform zodat mensen kunnen investeren in diverse projecten en zo helpen om startups van de grond te komen, meer doet Kickstarter niet.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 08:46]

Maar hoe verdien je die investering terug dan? Naar mijn weten is het gewoon een donatie wat je doet (lees; geld weggeven)? Waarbij je bij sommige producten bijv 300 euro moet doneren maar dan krijg je ook dat product twv bijv 350 euro.
Naar mijn weten als je hem 100 euro geeft, krijg je daar niks van terug = geen investering in mijn ogen maar een donatie.

Met dit project en dan de reacties als: ohja was niet zo handig van mij om een andermans toestel te gebruiken als voorbeeld / foto's. Is het denk ik een loze donatie. De bank zal hem wellicht geweigerd hebben doordat het plan voor de kanten niet klopt, en dan stap je naar kickstarter voor easy money.

Ik geloof er niet in helaas, hij krijgt dan ook geen cent.

Edit: ik zie ook nergens een werkend prototype behalve dan wat fouten her en der en: ja beetje stom van me achtige praktijken.. Trappen mensen hier dan ook daadwerkelijk in of?
Het enige wat hij had, waren ''gestolen'' foto's van een ander merk toestel, die gebruikte hij als ''prototype / render''.

Misschien kan hij beter eerst een jaartje werken, een werkend prototype laten maken en dan naar kickstarter gaan om zijn handjes open te houden.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 21 september 2016 15:08]

Met dit project en dan de reacties als: ohja was niet zo handig van mij om een andermans toestel te gebruiken als voorbeeld / foto's. Is het denk ik een loze donatie. De bank zal hem wellicht geweigerd hebben doordat het plan voor de kanten niet klopt, en dan stap je naar kickstarter voor easy money.
Als je de tweede update leest, had je geweten dat het toestel op basis van die apparaten was geweest en dat nieuwe productfoto's zouden komen.
Edit: ik zie ook nergens een werkend prototype behalve dan wat fouten her en der en: ja beetje stom van me achtige praktijken.. Trappen mensen hier dan ook daadwerkelijk in of?
Het enige wat hij had, waren ''gestolen'' foto's van een ander merk toestel, die gebruikte hij als ''prototype / render''.

Misschien kan hij beter eerst een jaartje werken, een werkend prototype laten maken en dan naar kickstarter gaan om zijn handjes open te houden.
Ook hier weer, lees de tweede update goed. Dan weet je dat er een prototype zou zijn en dat die ook getoond zou gaan worden. Door alle commotie is vandaag zelfs update drie gekomen, omdat het project van Kickstarter is gehaald. Vind het jammer dat het zo heeft moeten lopen, wie weet hoe het had gegaan als het allemaal wel goed was gegaan. Nu is haast het internet de schuld aan het falen van dit project, zonde imo.

Als er niet zo zwart geluld werd, had het project blijven staan en was het wellicht nog gelukt ook, maar omdat de projectleider "maar een jochie is" en "foto's steelt" heeft het nu zo ver niet mogen komen... Zelfs de kans om het toch te proberen is hem hierdoor wel ontnomen, imo.

Ik vind het ergens nog kinderachtig ook, al begrijp ik het aan de andere kant wel, aangezien het voorkomen had kunnen worden. Als het uiteindelijk van de grond had gekomen, had ik wellicht (ondanks de eerdere berichten) wel zo'n toestel willen hebben.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 15:34]

Ja, die had ik inderdaad nog niet gezien toen ik mijn reactie typte, inmiddels wel overigens, maar dat doet niet af voor mijn mening. :)
Als er niet zo zwart geluld werd, had het project blijven staan en was het wellicht nog gelukt ook, maar omdat de projectleider "maar een jochie is" en "foto's steelt" heeft het nu zo ver niet mogen komen... Zelfs de kans om het toch te proberen is hem hierdoor wel ontnomen, imo.

Gewoon 1 stukje van wat je zegt. Klopt het project was blijven bestaan met veel, heel veel gedupeerde. Wat daar goed aan moet zijn weet ik niet. Hoe wil je doorgaan met iets als iedereen erachter komt dat niks van alle info klopt en alles gewoon voorgelogen werd? Maakt niet uit of die gene 17 of 57 is, blijft fout.
Tja, hij zou ook met meer bewijzen komen, om de beweringen kracht bij te zetten, maar ook die kans is hem ontnomen, omdat men toch al met de grote boze vinger naar hem wees. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 16:42]

Waarom is die kans ontnomen? Hij kan nog altijd met bewijzen komen dat hij wel met bedrijven samenwerkt en wel de juiste foto's heeft laten zien..
Echter hebben de bedrijven al aangegeven nooit van hem gehoord te hebben.. Dan mag hij gerust opnieuw zijn photoshop skills laten zien, maar wat hij daaraan heeft? Enige wat hem dan te wachten staat is een rechtzaak...

Tenzij al die verschillende bedrijven zouden liegen en hij wél een samenwerking met die x aantal bedrijven had. Mja ..
Echter hebben de bedrijven al aangegeven nooit van hem gehoord te hebben.. Dan mag hij gerust opnieuw zijn photoshop skills laten zien, maar wat hij daaraan heeft?
Als je er (nu al) standaard vanuit gaat dat het (als het zover is) inderdaad Photoshopped is, ben je behoorlijk bevooroordeeld voor de toekomst idd.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 17:55]

Hij pakt van google een foto van een toestel (meerdere foto's) en hij photoshopt de naam volledig weg en zegt: kijk jongens, dit wordt hem, uniek he?
En hij heeft echt nice die naam weggepoetst van het echte merk.

Maar goed, je mag gerust anders denken dan wat ik vind.. Ik zou zeggen, maak hem maar wat geld over dan als hij zo'n goeie jongen is.
Hij pakt van google een foto van een toestel (meerdere foto's) en hij photoshopt de naam volledig weg en zegt: kijk jongens, dit wordt hem, uniek he? En hij heeft echt nice die naam weggepoetst van het echte merk.
Het ging er toch over als ie het weer gaat proberen? Hoezo dan vast blijven houden en hem nu al niet vertrouwen? Als hij zegt dat hij met meer informatie dan komt en dat dan ook kan aantonen, met bevestigingen etcetera, wat is het probleem dan, dat hij een bestaand toestel pakt qua designs? Zolang hij daar licenties voor heeft, zie ik echt absoluut het probleem niet.
Maar goed, je mag gerust anders denken dan wat ik vind.. Ik zou zeggen, maak hem maar wat geld over dan als hij zo'n goeie jongen is.
Ik wil het dan ook niet goed praten wat er gebeurd is, ik wil enkel een ander licht laten schijnen. ;)
[/quote]
Bevooroordeeld? Vertrouwen kan je maar één keer kapot maken, en dat is de beste knul prima gelukt.

Waarom zou ik hem in tweede instantie wel geloven, als hij nu mensen heeft proberen te belazen? Gejatte fotos, leugens over samenwerkingsverbanden.... hij zoekt het maar uit. :)
Jij bent vroeger nooit jong en naïef geweest, begrijp ik?
Jong wel.

Leugens vallen niet onder de categorie naïviteit, maar onder bedrog. Vergis je niet dat dit ventje wel om 3 ton vroeg, op basis van leugens, valse documenten en plagiaat.

Rijp voor een baan bij de gemeentelijke plantsoendienst. Die hebben dagelijkse zichtcontrole en af en toe de boel een beetje belazeren (schoffel leunen) is ingecalculeerd.
Als je het project backed, geldt koop op afstand niet, omdat je een investering doet op een project, en geen product koopt! Dus als een project mislukt door onderschattingen(en dus niet misleiding en bedrog) ben je dus gewoon je geld kwijt!

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 20 september 2016 17:03]

Behalve dan dat op Kickstarter (en vergelijkbare sites) eerst het minimum bedrag moet worden bereikt voordat het geld überhaupt geïnd wordt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 22 september 2016 09:13]

Wet koop of afstand is alleen van toepassing wanneer je het product niet gebruikt hebt...
Het is wat minder zwart dan hoe je het nu stelt. Je mag het product uit proberen zoals je dat ook in de winkel zou kunnen. Het is niet de bedoeling om er inderdaad twee weken mee rond te lopen en dan besluiten terug te sturen.
a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.
bron: https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand
Maar punt is dat je geen product koopt, er is ook geen garantie dat je het product ook daadwerkelijk krijgt (bijvoorbeeld omdat het project de Kickstarter stopt, zoals deze, of omdat gewoonweg het project gefaald is, zoals met de OwnPhone (nieuws: Kickstarter-project OwnPhones heeft geen geld meer en kan product nie...) en de Zano (nieuws: Onderzoeker Kickstarter: Zano-project was naïef maar niet frauduleus).

Je doet een investering (je helpt dus in de financiering!) in een (opstartend) bedrijf of product en uit die investering komt al dan niet een product, maar dat is ook precies de gok die je neemt.
Dat snap ik, maar daar reageer ik ook helemaal niet op. Ik reageer op de stelling van Systemlord Max die het heeft over wet koop op afstand en een gebruikt product.
Beter goed gejat dan slecht bedacht zal hij wel gedacht hebben. }>
Ik denk dat het geld van de backers uiteindelijk gewoon goed gejat wordt.

Verder niets
Tja, het is een Kickstarter, dus je betaald sowieso pas als de eerste goal bereikt is, daarvoor niet.
Ja, wat me ook opviel is dat er een vingerafdrukscanner aanwezig zou zijn, maar die is op geen enkele afbeelding te zien :?
De vingerafdrukscanner zit 'aan de zijkant', net als bij de Ulefone future.

Hmm Coincidence ?
Wellicht bestelt hij gewoon evenveel ulefone's als er backers zijn en loopt hij naar Mexico met de winst....
Zoek ook even op Mike Bovenkamp. Het enige wat ik kan vinden is een student. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Gestolen foto's. Dit moet een hoax zijn. En het artikel lijkt een overgeschreven persbericht te zijn (doen journalisten vaak). Dus ik betwijfel of iemand van tweakers hier kritisch naar heeft gekeken.

[Reactie gewijzigd door hakariki op 20 september 2016 08:48]

En toch blijft het meest vreemde aan dit verhaal dat tweakers nog geen seconde onderzoek heeft gedaan naar de herkomst van deze submit. Met dergelijke "onmogelijke" specs zou je toch op z'n minst een kleine checkup verwachten, anders kunnen we hier binnenkort een artikel plaatsen van iedere Aziaat die een 200tb usb verkoopt voor $10.
En hier een reactie van hem op de aankondeging van de OnePlus 3
Overduidelijk dat hij zijn eigen telefoon bedoelt zonder dat duidelijk te zeggen. Maar de specs zijn ondertussen allemaal net iets anders.
Al is het logisch dat je in een vroeg stadium nog alles aanpast, maar in combinatie met alles vertrouw ik het gewoon niet.

En dat was 2 dagen nadat hij Shapeprototype zou hebben benadert.
amoth
25 februari 2016 20:57
Ik weet al dat er tegen die tijd een toestel van Europese bodem op de markt komt met de volgende specificaties voor slechts rond de $350 :

6GB lpddr4
128gb
2K borderless screen
3600 mah batterij
Fingerprint
Nfc
Unibody aluminum
USB C
Snapdragon 820

Dat wordt de echte flagship killer

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 20 september 2016 12:30]

Amoth postte dat 25-2-2016.
Zojuist werd dit op GoT gepost door een splinternieuw account onder de naam Anarath:

Mana Velocity

Niet direct aan elkaar te linken maar iemand die een nieuw account aanmaakt met dezelfde 'naam stijl' om interesse te tonen in dit project? Ik weet het niet.

Eerst fatsoenlijke bedrijfsgegevens zien, echte foto's van het prototype én een korte video van de maker, waarbij hij het prototype ook vasthoudt. Dán pas ga ik het een beetje geloven.

**edit sorry maar waarom is dit een downmod waard? Jullie hoeven geen bedrijfsgegevens, productfoto's, prototype foto's en filmpjes te zien?
Wow.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 20 september 2016 12:13]

Prachtig. Denk dat ik ook maar eens een flagship killer ga uitbrengen:

12GB Ipddr4
1TB SSD
4K screens on both sides
Holographic projector 2,3 m³
Retina scanner
Flux Capacitor
Carbon fiber body
2x USB C
Intel Celeron 300Mhz
Wireless Bluetooth charging

¤199,- :+
Doe er nog even DAB+ bij.
Briljant. Ik zou bijna dit artikel zelf submitten met alle opmerkingen ;)

Uit het profiel:
Professionele ervaring
Beeldbewerking
Videobewerking

[Reactie gewijzigd door celshof op 20 september 2016 09:04]

Ik snap de 'fuzz', maar bedenk je dat iemand ook nevenactiviteiten kan hebben, naast studie of regulier werk. Laten we dus eerst de update van Tweakers even afwachten.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 20 september 2016 09:48]

Ik doel meer op de geshopte foto's en film en dat hij dit in zijn professionele ervaring heeft staan.
Ik doel meer op de geshopte foto's en film en dat hij dit in zijn professionele ervaring heeft staan.
Professioneel technische zelf niets.
Zie Linkedin.
Education

Hogeschool TIO UTRECHT
International economic studies
En:
Velocity one

Team members:
Mike Bonenkamp, bas de lyon , jord rupp
Als ik de juiste personen erbij gevonden heb.
Dan:
Education
Bonifatius college
Hoe kunnen zo'n mensen überhaupt een smartphone ontwikkelen.

Ik ben benieuwd wanneer hij op oplicht gaat komen.

De One Plus 3 kost ¤ 399,- dan denkt een 17 jarige jongen zonder eigen fabriek een smartphone met betere specificaties kunnen leveren voor een prijs van ¤ 325,-.

Aan juridische personen, hoe strafbaar is dit, als dit als oplichtingsproject opgezet is?
Dat bepaalt Kickstarter. Hun verplichtingen naar mensen die intekenen, zijn vrij laag. Kickstarter wordt immers niet als verkoopskanaal gezien, maar als een kanaal voor (risicovolle) investeringen. "Their fundamental obligation to backers is to finish all the work that was promised. Once a creator has done so, they’ve fulfilled their obligation to their backers."

Al de rest klinkt vooral schimmig. Op Tweakers noemen ze zich een besloten vennootschap, op hun eigen website noemen ze zich een limited company. Een Ltd. heeft als voordeel bij oprichting dat er geen eigen kapitaal hoeft ingebracht te worden, dat er geen financieel plan hoeft opgemaakt te worden, en dat je als oprichter geen aansprakelijkheid hebt.

Alles bij elkaar is er dus geen sprake van oplichting. Het is gewoon een (omstreden) vorm van handel, waarbij alle risico bij de feitelijke kopers komt te liggen.

Enige uitzondering hier is dat de garantie en support niet helemaal komt te vervallen, maar daarvoor ga je niet bij die jongens moeten zijn, maar rechtstreeks bij de leverancier.
Dat valt reuze mee. Als ze een juiste fabrikant hebben (Oppo lees ik in dit geval), word al het werk gedaan, je dient alleen een aanbetaling te hebben. 300k in dit geval dus. Het is dus best 'denkbaar' dat dit gewoon klopt.
Dat valt reuze mee. Als ze een juiste fabrikant hebben (Oppo lees ik in dit geval), word al het werk gedaan, je dient alleen een aanbetaling te hebben. 300k in dit geval dus. Het is dus best 'denkbaar' dat dit gewoon klopt.
Het printontwerp komt zo uit de lucht vallen?
En Oppo is volgens mij geen third party fabrikant ze produceren volgens mij alleen voor Oppo en Oneplus.
Dan moet je meer aan bijvoorbeeld Foxconn denken.
Begint steeks gekker te worden dit.

amoth in 'nieuws: OnePlus 3 wordt aan het einde van het tweede kwartaal aange...

Ik weet niet meer of dit nieuws zo positief is. Materiaal photoshoppen en met dit soort berichten je vermoedelijke product aanprijzen is shady business.
Shady? JA!
Maar geef toe, je moet wel een beetje lachen om het amateurisme. En als je mensen wilt scammen met een IT-product, is het wellicht niet zo slim om je product op Tweakers te submitten, want die googlen zich suf om de onderste steen boven te halen.

[Reactie gewijzigd door celshof op 20 september 2016 09:39]

Het roept nogal de kreet 'monkey see, monkey do' op.. Beetje jammerlijk om dan beeld materiaal van een ander te gebruiken.
Ik deed dat op die leeftijd al jaren niet meer (materiaal stelen); verzin je eigen dingen, of doe iets anders.

Zie ook totaal niet de vernieuwing hierin; 14 in een dozijn.
Hij heeft blijkbaar bij Huawei en Xiaomi gewerkt (?!)

Comment: http://i.imgur.com/ESLCAaj.jpg
Archief: http://archive.is/aNCMt

Nog een interessant berichtje: :Y)

Comment: http://i.imgur.com/KhOb5t9.jpg
Archief: http://archive.is/jrDWn
Hij heeft het in ieder geval niet in z'n LinkedIn gezet, wat me behoorlijk indicatief lijkt dat hij daar nog niet eens als schoonmaker gewerkt heeft.

Zelfs als hij als telefoonreparateur bij Dynafix of Teleplan aan toestellen van die merken heeft gesleuteld maakt hem dat nog niet bepaald gekwalificeerd.
In de eerste comment heeft hij het over een "3600 Ghz accu".
Voor zover ik weet meet je accu's in mAh en niet in Ghz , kan een foutje zijn natuurlijk, maar wel een vrij cruciale.
Hij reageerde op iemand die het over een 3600 Ghz batterij had, hij kaart dus aan dat dat niet klopt net als jij :)

Hier reageerde hij dus op:
Dus neem jij de Moto Z Force met een 3600Ghz accu, of je stopt een bepaalde moto mod op je telefoon die extra accu geeft.

Nu reageer je enkel negatief op de configuratie die kennelijk niet voor jou is, terwijl je de configuraties die wel voldoen aan jouw eissen negeert. Opmerkelijk.
Over het algemeen meet je de capaciteit van accu's in Wh ;)
Zal weer afhankelijk zijn van de grootte en de nauwkeurigheid die gewenst is ^^
Dat lijkt me niet ;) De lading in Ah geeft geen maat voor de hoeveelheid energie (gemeten in Joules of Wattuur) die een accu bevat. Dat is namelijk ook afhankelijk van de spanning, en die is weer afhankelijk van het soort accu.

Zo heeft een autoaccu doorgaans een nominale spanning van 12V, waardoor die bij een lading van 50Ah uitkomt op 600Wh. Een litium-ion accu zit op 3.7V (per cel), en dan zou het dus minder dan 200Wh zijn.
Omdat mensen de verkeerde eenheid gebruiken ;) (net zoals sommige mensen denken dat Wh Watt/uur is, terwijl het Watt * uur is)
dus eigenlijk gebruiken alle fabrikanten een verkeerde eenheid zonder verklaarbare reden is wat je probeert te zeggen, toch?
Jep, en als je wat beter had opgelet bij natuurkunde, dan had je dat ook geweten :) Het staat zelfs verkeerd op de Nederlands wiki pagina! Op de engelstalige: https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere-hour klopt het wel.
De verkeerde inderdaad, maar alsnog vergelijkbaar omdat ze op dezelfde spanning werken. V * A = W (oid), maar als V dus vast staat zegt A net zo veel als W.

Anyway op de batterij zelf staat meestal wel het Wh, maar ook het Voltage en meestal ook het aantal Ampere...
Ik weet goed genoeg hoe het werkt hoor, dankjullie wel voor de uitleg :) Het enige wat ik probeerde aan te geven wat dat telefoon accu's veelal in mAh worden uitgedrukt. Maar ik had kunnen weten dat ik daarmee wel iemand zou triggeren om een gigantische betweter-spree te beginnen (zo werkt het hier op T.net nou eenmaal).

[Reactie gewijzigd door dennizv2 op 20 september 2016 17:19]

Dat is eigenlijk ook best lelijk. Wordt gedaan omdat vrijwel alle telefoons gebruik maken van standaard lipo cellen op 3.7V waardoor je mah wel weer kan vergelijken onderling. Zelf zou ik het preferen alles in wh te doen.
Zo te lezen op zijn profiel heeft hij in ieder geval wel twee tevreden klanten :-)
Whois op de domeinnaam levert de volgende gegevens op:

*knip*

KvK komt overeen:
Mana Velocity B.V.
KvK 66788013
Vestigingsnr. 000035382767
*knip*
Vervaardiging van communicatieapparatuur
Admin-edit:(Her)publicatie van persoonsgegevens is niet de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 20 september 2016 10:34]

Ik snap niet waarom dit als -1 wordt gemod. Dit is publieke informatie.
Dat het opvraagbaar is betekend niet automatisch dat je dan toestemming hebt het ook te mogen publiceren. ;) Daarnaast vind ik niet dat iemand aan de schandpaal genageld hoeft te worden, ook al zijn de foto's wat shady.

De vraagtekens snap ik volkomen, maar ik vind niet, dat omdat er vraagtekens zijn, dat iemand dan ook maar aan de schandpaal genageld moet worden (met NAW-gegevens en al).
Vind je dan ook dat data van iemand z'n LinkedIn pagina niet gepubliceerd mag worden? Is ook openbaar.
Dat is informatie die een persoon zelf deelt. Dat is wat anders dan zomaar de NAW-gegevens van iemand anders op internet te posten.
Dit is informatie die hij zelf ook deelt. Je hebt zelf de keuze waar een bedrijf te registreren. Ook is er de mogelijkheid om de data te maskeren van domeinnamen.

Daarnaast: hij is een bedrijf gestart. En vraagt mensen geld over te maken. Vind je het dan ongepast om onderzoek te doen naar het bedrijf? Dat hij zijn bedrijf registreert op z'n (waarschijnlijk) huisadres is zijn keuze. Laat dit dan een lesje zijn voor hem (en anderen) voor de toekomst.
Dit is informatie die hij zelf ook deelt. Je hebt zelf de keuze waar een bedrijf te registreren. Ook is er de mogelijkheid om de data te maskeren van domeinnamen.
Dus? Dat geeft niet automatisch toestemming dat je de NAW-gegevens publiekelijk maakt. Overigens is in de Algemene Voorwaarden opgenomen dat zoiets niet gedaan mag worden. ;)
Daarnaast: hij is een bedrijf gestart. En vraagt mensen geld over te maken. Vind je het dan ongepast om onderzoek te doen naar het bedrijf? Dat hij zijn bedrijf registreert op z'n (waarschijnlijk) huisadres is zijn keuze. Laat dit dan een lesje zijn voor hem (en anderen) voor de toekomst.
Dus om een bedrijf te onderzoeken moet je de NAW-gegevens delen? :? 8)7
Er wordt niet "zomaar" NAW gegevens van een persoon gepubliceerd. De NAW gegevens van een bedrijf worden gepubliceerd. Dat dit hetzelfde is als zijn huisadres is niet alleen zijn eigen keuze, maar is tevens een indicatie over hoe serieus dit bedrijf opereert. Dus er is zeker toegevoegde waarde in het publiceren van deze data in deze thread. En het is heel normaal om in een thread waarin onderzoek gedaan wordt naar de geloofwaardigheid van dit bedrijf de beschikbare data te vergaren.

Het gaat niet om de persoon. Het gaat om het bedrijf. Ik zou het met je eens zijn als we een willekeurig persoon pakken en zijn data gaan plaatsen.
Er wordt niet "zomaar" NAW gegevens van een persoon gepubliceerd. De NAW gegevens van een bedrijf worden gepubliceerd. Dat dit hetzelfde is als zijn huisadres is niet alleen zijn eigen keuze, maar is tevens een indicatie over hoe serieus dit bedrijf opereert. Dus er is zeker toegevoegde waarde in het publiceren van deze data in deze thread. En het is heel normaal om in een thread waarin onderzoek gedaan wordt naar de geloofwaardigheid van dit bedrijf de beschikbare data te vergaren.
Je moest eens weten hoeveel startups vanuit huis beginnen... Apple, HP en Microsoft zijn zelfs begonnen in een garage... Dus zo 'raar' is het niet, om vanuit een huisadres te beginnen. Met een ambitieus plan als deze heb je gewoon het geld niet om naar een deftig kantoorpand te gaan als je startup bent.
Helemaal met je eens! En als je masking aanzet bij je domeinprovider dan kan niemand je adresgegevens achterhalen. Neemt niet weg dat wij gewoon research mogen doen over een bedrijf dat ons iets wil verkopen.
Dat het mag, of dat het kan, betekent niet dat je het ook zou moeten doen. Het is niet voor niets dat moderators hebben ingegrepen en een deel van je post hebben verwijderd.

Het zijn persoonsgegevens die je deelt. Daar zou je wat terughoudend mee moeten zijn. Uiteraard kun je de persoon zelf verwijten dat hij deze informatie publiek beschikbaar gemaakt heeft, maar het zijn bad manners om er zo mee te koop te lopen.
Niet alle providers en webhosters bieden anonimisering van gegevens aan, omdat daarmee juridisch gezien ook het een en ander verschuift. TransIP doet er om die reden dan ook niet aan. ;)

En vul je valse gegevens in, pleeg je valsheid in geschriften. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 11:38]

[...]
Je moest eens weten hoeveel startups vanuit huis beginnen... Apple, HP en Microsoft zijn zelfs begonnen in een garage... Dus zo 'raar' is het niet, om vanuit een huisadres te beginnen. Met een ambitieus plan als deze heb je gewoon het geld niet om naar een deftig kantoorpand te gaan als je startup bent.
Zoek de verschillen en kleur de plaatjes.

De 3 bedrijven die je noemt hadden minimaal 1 persoon die heel goed was in elektronica en/of IT. Bij HP 2 man, Bij Microsoft 2 man , Bij Apple 1xman (Steve Wozniak)
Dat mist zo te zien bij: Mana Velocity B.V.
Mike Bonenkamp - is the founder and Co-owner of Mana Velocity Co. Ltd, probably one of the youngest entrepreneurs you know and a guy who looks forward to the future.

Lia Los - is the Co-owner of Mana Velocity Co. Ltd, a woman who gets excited of every new tech gadget.

Carel Los - is counselor at Mana. He advises us how to become a successful brand and gives us a lot of moral support.
Edit: de data is van hun eigen Kickstarter pagina.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 21 september 2016 11:06]

De tijden zijn natuurlijk ook veranderd; veel bedrijven beginnen tegenwoordig als dozenschuiver of zetten iets in elkaar aan de hand van bestaande componenten. Het is anno 2016 dus veel makkelijker om zoiets te maken, waar dat toen veel lastiger was en je vooral op jezelf aangewezen was.

Dat laatste is precies wat Mana Velocity doet, net als vele andere bedrijven, dus ik zie verder het probleem niet zo wat dat betreft. Qua support en garantie zal precies hetzelfde gebeuren. Mike is wellicht wat aan de jonge kant, maar dat maakt hem niet minder ambitieus. ;) Er zijn veel mensen die graag een dergelijke telefoon zouden willen, maar niemand heeft het idee opgevat om er een Kickstarter voor te beginnen, hij wel, omdat hij er wel een kans (en dus geld) in ziet. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 10:07]

De tijden zijn natuurlijk ook veranderd; veel bedrijven beginnen tegenwoordig als dozenschuiver of zetten iets in elkaar aan de hand van bestaande componenten. Het is anno 2016 dus veel makkelijker om zoiets te maken, waar dat toen veel lastiger was en je vooral op jezelf aangewezen was.
Ik denk dat je het in elkaar zetten van een device met bestaande componenten erg onderschat. Ik vermoed dat je geen elektronica kennis hebt.
Maar bijvoorbeeld verkeerd gelegde sporen kunnen als grote problemen veroorzaken, waardoor je een (re)design moet maken. En het ontwerpen en prototypen van PCB's is erg duur.
In tegenstelling tot hoe Apple hun Apple I bouwde toen kwam voor het prototype met een experimenteer print al erg ver. Frequentie veel lager, SMD componenten bestonden nog niet.
Dat laatste is precies wat Mana Velocity doet, net als vele andere bedrijven, dus ik zie verder het probleem niet zo wat dat betreft. Qua support en garantie zal precies hetzelfde gebeuren. Mike is wellicht wat aan de jonge kant, maar dat maakt hem niet minder ambitieus. ;) Er zijn veel mensen die graag een dergelijke telefoon zouden willen, maar niemand heeft het idee opgevat om er een Kickstarter voor te beginnen, hij wel, omdat hij er wel een kans (en dus geld) in ziet. ;)
Nee, veel andere bedrijven zoals Philips met Aristona ging naar China en keek welke producten ze in hun assortiment wilden hebben. Daar namen ze er x duizend van af en de fabrikant plakte daar de naam Aristona op.
Dat is niet wat Mana Velocity doet, ze nemen de hele ontwikkeling op zich. Hun eerste prototype in een heel andere behuizing dan het uiteindelijke design, wat heel erg onlogisch is.

Ik wil een Fiarphone op geen enkele manier in verband brengen met Mana Velocity.
Maar kijk voor de aardigheid wat een niet High-end Smartphone in kleine aantallen kost.

Daarom dit project is naïef en/of het stinkt.
Ik denk dat je het in elkaar zetten van een device met bestaande componenten erg onderschat. Ik vermoed dat je geen elektronica kennis hebt.
Op zo'n manier zal Mana Velocity denk ik ook niet werken. Gezien de voornaamste medewerkers ook nog leerplichtig zijn, denk ik niet dat ze heel veel tijd hebben om zelf een PCB te ontwerpen. Het zou mij dus totaal niet verbazen dat ze dus een build-to-order Phone aan het maken zijn, net zoals dat je dat hebt voor laptops. ;) Kan aan mij liggen, maar dan heb je een stuk minder kennis nodig van electronica en hoef je zeker geen PCB's te ontwerpen.

Overigens is jouw aanname gedeeltelijk correct. Ben geen hoogvlieger, maar een totale no-no ben ik ook niet. ;)
Voor wie het wilt weten. Mike Bonenkamp is mijn officiële naam het adres op whois en bij de KVK komt met elkaar overeen. dus nummer 36
De 2e foto bevat ook geen antenne sleuven in de behuizing en lijkt op een HTC met een extra camera erin geshopt. Ik denk dat dit een project is om aan te tonen hoe makkelijk mensen ergens intrappen.
En als je op de info-pagina van het bedrijf kijkt op hun Kickstarter-project dan zie je dus een facebookpagina, een webpagina (waar niets op te vinden is wat betreft vestiging of bedrijfs-info) en als laatste zie je maar een enkele geverifieerde gebruiker met de naam Cornelia Hendrika Van Der Wurf. Daar valt ook niets over te vinden....
Cornelia is Lia Los, de vrouw van Carel Los.

Er is een pinterestpagina van Lia Los met in de url wurfje01
Haha ik had ook al gegoogled. Is echt een broekie ja.
Dat was Zuckerberg ook toen hij Facebook begon.
Dus? Gates en Jobs waren beiden drop outs. Dat wil nog niet zeggen dat je je kans om miljardair in de IT business vergroot door met je opleiding te stoppen.
Uhm wat ie dus wilt zeggen is dat het geen hol uit maakt dat het nu een broekie betreft, net als opleiding niet perse wat zegt...
Een community beginnen of een online dienst die uitgroeit tot een miljardenbedrijf: ok, dat is mogelijk. Als 14 jarige een "flagship killer" smartphone uitbrengen: nee. Zoiets realiseer je niet in je eentje. Daar heb je miljoenen aan investeringen, specialisten, een organisatie, ervaring, etc. voor nodig.

Dus dit is wel degelijk lachwekkend en wat andere "broekies" in heel andere situaties hebben weten te realiseren heeft daar niks mee te maken.
Zo te horen ben jij nog van de oude garde.
Het gaat er om een goed idee te hebben, niet om een slecht idee vol te pompen met veel geld.

[Reactie gewijzigd door Thebestchoice op 20 september 2016 17:51]

Ooit gehoord van bekend merk van consumenten electronica? Het logo heeft de vorm van iets wat vaak in een fruitmand ligt. Weet je hoe dat merk begonnen is en wat ze toentertijd produceerden?

We zijn in Nederland zo goed om iemand die z'n kop boven het maaiveld uit probeert te steken, direct keihard om laag te halen. Laat het hem proberen, wellicht slaagt hij. Zou mooi zijn toch? Ik gun een ander zo'n succes.

Wat een hoop zuurpruimen hier zeg.
Apples en peren vergelijken, daar zijn we hier ook goed in. :+

Lekker scheve vergelijkingen van een pionier in simpeler tijden die een eenvoudig apparaat wist te maken en DUS kan iedere flapdrol een bemande raket voor marsmissies in elkaar zetten, want dat is precies hetzelfde als een broodrooster! 8)7

Dit is gewoon veel hooi op je vork nemen voor een 1 persoons onderneming. Mag best slagen van mij hoor, maar enige scepsis lijkt me wel op z'n plaats.
Is gewoon een KVK geregistreerd bedrijf.
Zie reactie.

[Reactie gewijzigd door mrfu op 20 september 2016 11:01]

Grappig ik heb die jonge vroeger gekend, het was het broertje van een vriend van vroeger.

Ik ken ze nu helaas niet meer om te kunnen zeggen waar hij nu in het leven staat of hij dit kan waarmaken. Maar het lijkt me sterk...

Hoe dan ook ik vind het geen persoon die zou gaan scammen, meer een enthousiasteling met games en ontwikkelen (zover ik nog herinner, 9 jaar terug). Het lijkt mij sterk, iemand die zichzelf zo durft neer te zetten met en BV en juist adres, om dan te gaan scammen... Wie weet dat de jeugd van nu er sneller bij is met contacten op grote afstand, dankzij het veel meer toegankelijke internet.

Lijkt mij sterk dat iemand die slim is op deze manier een scam gaat opzetten.

Of het is een schoolopdracht om aan te tonen dat je makkelijk kunt scammen met kickstarter :X

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 20 september 2016 16:28]

Student gebaseerd op zijn snel in elkaar gezet LinkedIn pagina. Maar kijk je naar zijn Facebookpagina dat zie je dat het een tiener is. Gebaseerd op zijn foto's is hij een jaar of 14 a 16.

Snap dit dat Tweakers dit heeft geplaatst zonder iets uit te zoeken.
Sterker nog, doe is een google reverse image search op de 2e afbeelding, die foto is een rip off van "Moto" lijkt het wel, en de 1e afbeelding in reverse search is gewoon leentje buurtje van de "Ulefone Future". Ik vind dit soort copycats zeer ongeloofwaardig, wacht dan met foto's van het product of geef pas foto's uit zodra je een concept model hebt waar je zelf foto's van kan maken...
Nou waarschijnlijk IS dat hun concept model, want als je al in November wilt leveren en je hebt er nu nog geen gaat er iets niet goed. Dit is gewoon gestolen ontwerp toch? Ik vraag me af of dat wel mag en of ze er mee weg komen?..ik houd me er in ieder geval ver vandaan.
Nee ze gebruiken een Ulefone future als model maar dan met aanpassingen (staat op hun kickstarter.) Want de ulefone future heeft een mediatek soc en deze krijgt dus een snapdragon 821.

Wel flauw dat ze letterlijk foto's van ulefone gebruiken.. :|. Had dan op z'n minst wat leuke 3d renders gemaakt, dat hoeft niet eens echt duur te zijn.
Het is auteursrechtenschending, dus iets meer dan alleen maar flauw.
Hebben ze geen licenties hiervoor aangeschaft? Anders had het bedrijf waarvan de toestellen zijn al lang ingegrepen
Volgens de timeline op KS heeft een selecte groep het prototype V1 al gezien. Dus daar komen ze ook niet mee weg
Volgens de timeline is het idee in maart 2015 ontstaan maar zeggen ze even verderop;
We have been working for the past few years to develop the V1
Zou dus niet te letterlijk nemen wat er staat.
"The V1 is OEM but improved

While we wanted to create our very own smartphone we didn't achieve this completely. We partnered up with Dragon Innovation and Shapeprototype to create an OEM phone with an existing design. However, we improved the PCB and the design itself so it will be our own."

Aldus de kickstarter site. Hun eigen - gekozen - hardware in een al bestaand design. Of dit daadwerkelijk zo is, geen idee.

[Reactie gewijzigd door G33st op 20 september 2016 16:49]

Hoezo hun eigen hardware? Er gaat toch een Qualcomm CPU in? I.c.m. Android blijft er volgens mij maar weinig van hun zelf over. Alleen de aanpassingen die ze aan de behuizing hebben gedaan.

Waar ik trouwens benieuwd naar ben is waarom het ze niet gelukt is. Waarschijnlijk zullen we het nooit horen, net als bij vele anderen maar als je het mij vraagt konden ze dat verwachten op het moment dat Google en Qualcomm erbij werden betrokken.
Tijd dat er eens een fabrikant komt die minder aan snelle winst denkt en ze in de eerste instantie gewoon negeert. Die heeft geen unlocked bootloader nodig en ook niet een nader gespecificeerd OS.
Ook zelfs de tweede afbeelding is discutabel.

Zo te zien ook een gefotoshopte achterkant van een chinese telefoon..
WOW!!! Het is zelfs zo erg dat het exact de zelfde hand is.
Alle lijnen vorm en houding is exact het zelfde. Het enige wat anders is, is de kleur.
Maar de oorspronkelijke kleur van de hand wordt verraden door de reflectie op het toestel zelf.
Misschien is-ie op vakantie geweest :+
Dat doet me denken aan die telefoon van 14 euro, waarbij ze een sticker over de merknaam hadden geplakt
Elk vlekje in het structuur op de doos zit op de zelfde plek.
Door te fotoshoppen vertrouw ik het nu al niet...

Ook klopt het plaatje van de achterkant met de voorkant niet.
Op de achterkant is de witte strepen op de zijkant niet zichtbaar, van voren wel.
Hoe dan ook zijn het geen foto's van het toestel dat je zal krijgen.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 20 september 2016 08:52]

Was beter aan het kijken aan de hand van je opmerkingen. Dus nog even iets dieper in de materie (details) gedoken.

Rand/bezel: Plaatje 1 en Plaatje 2
Plaatje 1: De bezel is een ronde rand 'a la' iPhone design.
Plaatje 2: De ronde bezel is plots een 'strakke' rand geworden zonder de 2 'witte' antenne dividers

Hoeken + Randen scherm: Plaatje 1 en Plaatje 3:
De hoeken van de telefoon komen niet overeen
en de kromming van het glas is anders op beide foto's

Ik probeer altijd het beste te denken van initiatieven. Maar 3 verschillende foto's en dan je eigen product zo pluggen 'zonder dit eerlijk aan de redactie' te vermelden vindt ik niet zo netjes.

Een verklaring/reactie van amoth zou ik op prijs stellen.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 20 september 2016 09:24]

Het eerste wat ik dacht bij het zien van die achterkant was dat ze een restpartij van de HTC One M8 hebben opgekocht en het bovenste cameragat wat groter gemaakt.
Gerapporteerd op Kickstarter :)
Wat wil dit dan zeggen?
Is het te vertrouwen?

Bedankt voor je post
Waarschijnlijk hebben ze gewoon een geschikt toestel van de Chinese markt en zetten ze daar stock Android op.

Waarschijnlijk wel te vertrouwen, maar hun to-do lijst in hun Kickstarter met o.a. 'PCB design' is daardoor wel complete bullshit.
Toen ik het artikel las, dacht ik direct hartstikke fake, maar er zijn er meer zo te lezen die hetzelfde over denken. Zolang tweakers nepshops in hun pricewatch hebben staan, moet je altijd op je hoede zijn hier.
*Sorry voor off-topic*

Staan er nep shops in de pricewatch?
Of ze er nog steeds staan weet ik niet, maar eentje waarvan bekend was dat die niet leverden stond doodleuk tussen de resultaten. Geldt ook voor shops waarvan bekend was dat die failliet was. Sindsdien ben ik op mijn hoede.
En er wordt te weinig gedaan aan fake reviews.

Over het artikel:
en draait op een Snapdragon 821-soc van Qualcomm. Indien beschikbaar, moet deze soc uiteindelijk vervangen worden door een Snapdragon 823
Dit is toch heel vreemd dat ze mocht hij beschikbaar zijn het in eens aanpassen.
Lijkt mij als je een toestel ontwerpt niet 123 van soc verwisseld.
Waarom niet? Als ze pin compatible zijn, dus min of meer uitwisselbaar....
Gezien dat de drie 'toestellen' niet met elkaar overeen komen...

Ik vertrouw het inderdaad niet...

Toestel 1 en 2 hebben niet op dezelfde hoogtes de 'plastic' lijnen voor de antenne's (1 zit ver boven de afronding van de hoek en 2 in de radius/aansluitend op de afronding) en foto 3 was ook al vrij duidelijk niet origineel...

Het zou mij echt niks verbazen als dit een flinke scam zou blijken. Maar goed, laten we hopen dat ik gewoon wat paranoïde ben door een oplichter als vorig werkgever en mensen hier toch een leuke telefoon aan overhouden.... en men tijdens het ontwerp gewisseld is naar een andere vormgeving.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 20 september 2016 09:04]

Tevens, de tweede afbeelding is volgens mij een Qiku Terra 808.

http://p1.pstatp.com/large/8720/2112761424

http://gadgets.ndtv.com/qiku-terra-808-3093

/edit:

Volgens het KvK is er maar 1 bedrijf in Utrecht wat Mana heet en dat is:
Mana Tolk- en Vertaalbureau.
Curaçaostraat 23 Utrecht

Daarnaast heeft het toestel wel echt rare specs voor een zeer laag prijsje. De in de prkatijk onbewezen vingerafdrukscanner, 8GB RAM (waarom?) welke je accu leegzuipt zonder dat het iets toevoegt, en de 821 (met beloofde update naar 823, waarom zou ik nu backen dan als ik in de toekomst iets beters kan krijgen?) en 64GB flash welke beide wat mogen kosten.

Ik heb de zure geur van een scam in mijn neus.

/edit 2:

Ik wilde al dit als comment posten om toekomstige backers te waarschuwen maar de comments gingen ineens naar "backers only". Damage control?

/Edit3:

Het bedrijf staat wat nu blijkt wel sindskort ingeschreven bij het KvK maar niet in Utrecht maar De Meern.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 20 september 2016 11:22]

Tja, een Xiaomi mi5 met snapdragon 820 kost nu ook nog maar 250 euro in China en dat is via een handelaar op Aliexpress die er zelf nog aan verdient. Dus ja in feite kan die prijs prima. Maar dat ze afbeeldingen gebruiken van verschillende telefoons is wel gek.
Als je hem dan koopt via legale wegen (wat een bedrijf moet doen) dan is de prijs toch ietjes hoger.

pricewatch: Xiaomi Mi 5 32GB Zwart

En dan heb je nog steeds niet de 8Gb, hoge resolutie scherm, de 821 en de sonische vingerafdruk scanner.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 20 september 2016 11:14]

Via Aliexpress bestellen is ook legaal en bedrijven zouden dat ook kunnen doen. Met belasting zou je dan ergens rond de ¤300 zitten. Maar willen de tussenhandelaren hier natuurlijk ook geld verdienen, vandaar dat belsimpel ¤429 voor het basis model vraagt.
Bestellen is legaal, maar wat jij doet niet. Je moet hem inklaren, douanerechten en omzetbelasting erover betalen. Iets wat je als particulier zelf moet aangeven, maar jij hebt dat duidelijk niet gedaan. Een rekenvoorbeeld van een legale smartphone zou als volgt zijn.

Kosten smartphone: 260eu

260 + 17,50 (inklaringskosten) = 277,50eu
277,50 + 4,3% douanerechten = 289,43
289,43 + 21 % omzetbelasting = 350.21

En nu we het toch over een commercieel bedrijf hebben laten we er een magere 20% overhead en winst overheen gooien.

350,21 + 20% = 420.25eu

Dat is wat het toestel zou moeten kosten als hij legaal wordt ingevoerd.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 20 september 2016 15:38]

Niet alleen onbekend bij de KvK, maar onderaan hun website staat ook "Mana Velocity co. ltd." wat zou aanduiden dat het een buitenlands bedrijf is.
en het toestel op foto 1 en 3 is anders als het toestel op foto 2...
Verdacht veel ?
Google Image toont exacte overeenkomsten.
Is het niet logisch dat ze een 'stock phone' gebruiken en daar stock Android op zetten? Er zijn natuurlijk honderden Chinese Android mobieltjes verkrijgbaar.
Je kan de naam wel weghalen, maar is gewoon van de Kickstarter pagina. Verderop komt hij nog een paar keer voor. Toch niet onaardig om te weten wie er achter het project zitten.

*edit: Zie dat hij inmiddels verwijderd is van de Kickstarter pagina.

[Reactie gewijzigd door Chilly_Willy op 20 september 2016 17:03]

Ik zal het heel even verduidelijken.

Mijn naam is Mike Bonenkamp, werkend bij Mana Velocity B.V. geregistreerd te De Meern. Het afgelopen jaar hebben wij samengewerkt met Shapeprototype en Dragon Innovation om een OEM toestel te produceren, dit is een mix van zowel de Qiku als de Ulefone Future (designrechten zijn betaald). Echter hebben wij onze eigen hardware erin gezet waardoor het toestel mooier, sneller en functioneler werd.

Sorry voor de onduidelijkheden. Indien er vragen zijn, binnenkort zullen we in zowel Utrecht als Amsterdam staan voor een demonstratie van de prototypes. Een beperkte oplage zal hier ook aan journalisten meegegeven worden.

Greetz,
Mike
Gewoon als intresse vraag, heb je enige ervaring met het laten produceren van producten in CN? Kan je "beloftes" van de producent naar waarde inschatten? Kunnen ze de vereiste onderdelen van je BOM in de juiste periode bemachtigen, en is er genoeg capaciteit op de machines voor jouw product? Heb je enige ervaring met transport vanuit CN naar de rest van de wereld (of op zijn minst naar de EU?). Ervaring met douane?

Allemaal vragen die wel zeer relevant zijn voor het slagen voor je genoemde deadlines...... En dat gaat verder niet in op het punt of dit een eenvoudige rebrand is (wie levert de Android updates bv?) of daadwerkelijk zelf designed.

Ik ben trouwens wel benieuwd of de andere 3 daadwerkelijk weten dat ze hier / op kickstarter genoemd worden als onderdeel van het project team? En waarom de Co. Ltd en de B.V. ? Waarom is het vestigingadres een woonhuis? En is dat je eigen mobiele nummer in je domein registratie?
Waarom is het vestigingadres een woonhuis? En is dat je eigen mobiele nummer in je domein registratie?
Misschien een beetje offtopic, maar dat gebeurd vaker en met name door jonge ondernemers die net beginnen. Zo ook met mijn bedrijf. Wij deden af en toe wat werk voor kennissen en zo nu en dan kwam de vraag of wij een rekeningnummer hadden en het ook 'als bedrijf' (KVK, BTW-nummer) deden. Op dat moment zijn waar daar over gaan nadenken op een zolder bij iemand thuis. Willen we meer gaan doen samen? Wat voor ideeën hebben we? We besloten een zakelijke (voor ons gezamenlijke) rekening te openen, maar dat kon alleen met een KVK registratie. Gaan we dat doen? JA! Hoe tof is dat! Uiteindelijk konden we nog als laatste terecht en stonden we op een vrijdag om 16:55 bij de KVK. Veel ideeën, maarja je bent 18 en hebt verder geen middelen. We besloten om het bedrijf te vestigen bij een van mijn medeoprichters en zijn telefoonnummer te gebruiken.

Hoewel het mogelijk niet professioneel is, is dat wel onderdeel van het avontuur. Je begint met niets vanuit een zolderkamer en gaat samen iets opbouwen. Misschien een beetje naïef, maar al gaandeweg leert men. We hebben een aantal jaren gezamenlijk bij onze ouders in huis gewerkt, maar uiteindelijk is dat niet handig. Inmiddels hebben we een kantoorunit en maken we nog steeds grote stappen. Dus wat dat betreft begrijp ik Mike Bonenkamp wel. Ik hoop dat hij zijn beloftes waar kan maken en dezelfde toffe ervaring heeft!
Hoe wil je een toestel uitbrengen zonder developers? Een ROM moet ook gemaakt worden. Op Kickstarter staan maar 4 werknemers vermeld.

Zal het geleverd worden met de Play Store?
Inderdaad.

Een telefoon ontwerpen met slechts:
- een grafisch designer,
- iemand die "enthousiast" wordt van gadgets (maar eigenlijk bij een bakker werkt in De Meern), en
- iemand die moreel support geeft.

Succes! :)

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 20 september 2016 11:03]

Het is toch gewoon een OEM toestel? Ik zie het probleem niet echt van deze campagne. Het toestel bestaat al en waarschijnlijk hebben ze de fabrikant zo ver gekregen om een andere processor op de pcb te plaatsen. De fabrikant zal een standaard Android rom meeleveren op het toestel en zorgt ervoor dat de bootloader unlocked is.

Ze geven aan de designrechten te hebben, dus ook vervangen van het logo door een eigen logo is prima. Dit is precies wat 99% van de importeurs doen. OEM importeren, stempel erop en je hebt opeens een eigen merk dat je kunt verkopen.

Het doel van de campagne is 300k, waarschijnlijk zo'n 1000-1500 toestellen die ze FOB in Nederland kunnen krijgen. Dan nog een percentage naar Kickstarter en de rest is voor Mana.

[Reactie gewijzigd door ouweklimgeit op 20 september 2016 11:13]

Uit je reactie kan ik afleiden dat je niet weet hoe een Android ROM gebouwd wordt. De Qiku wordt geleverd met een SD808 en de Ulefone Future bevat een Mediatek SoC. Dit ding bevat totaal andere hardware dan de genoemde toestellen, ze lenen alleen het design, ze moeten gewoon vanaf scratch beginnen met het bouwen van de ROM.

Wat importeurs inderdaad doen is een eigen stempel erop zetten. Dat kan in dat geval, want de hardware is hetzelfde. Dat gaat hier NIET op.
Neen, dat moeten ze niet. De Chinese firma die het PCB ontwerpt en bouwt (ook dat zal niet exlusief voor deze telefoon zijn, maar een ingekocht ontwerp) zal reeds een standaard ROM hebben voor dit toestel die clean is. Gewoon zien dat de ROM goed vertaald is en je bent vertrokken.
Precies wat u zegt.

*Ter verduidelijking voor alle mensen op Tweakers etc.*

De V1 zal in samenwerking met Shapeprototype en Dragon Innovation geproduceerd worden in de fabriek van OPPO volgens een gemixt (licht gewijzigd) design van de Qiku en de Future. Doordat het toestel onder OEM valt was de ontwikkelingstijd niet zo lang als een telefoon die onder ODM zou vallen.

In samenwerking met de ontwikkelaars van Dragon Innovation wordt de stock android van de V1 onderhouden. Google apps (GApps) zullen licentie kosten voor betaald moeten worden/betaald worden, dit is mede waar de Kickstarter voor is.

Mana Velocity B.V. is een bij de KVK geregistreerd bedrijf onder KVK nummer 66788013.
Precies wat u zegt.

*Ter verduidelijking voor alle mensen op Tweakers etc.*

De V1 zal in samenwerking met Shapeprototype en Dragon Innovation geproduceerd worden in de fabriek van OPPO volgens een gemixt (licht gewijzigd) design van de Qiku en de Future. Doordat het toestel onder OEM valt was de ontwikkelingstijd niet zo lang als een telefoon die onder ODM zou vallen.

In samenwerking met de ontwikkelaars van Dragon Innovation wordt de stock android van de V1 onderhouden. Google apps (GApps) zullen licentie kosten voor betaald moeten worden/betaald worden, dit is mede waar de Kickstarter voor is.

Mana Velocity B.V. is een bij de KVK geregistreerd bedrijf onder KVK nummer 66788013.
Ik denk dat het allemaal erg naïef is en je je te gelijkertijd in dekt.
Naïef, zie je hier al: Shaking up China’s manufacturing industry – to make it friendly to hardware startups
Indekken, door een B.V. te starten i.p.v. een bedrijf waar je hoofdelijk voor aansprakelijk bent.

Ik denk dat dit hele project een heel kleine kans van slagen heeft. Voor de (IMO naïeve) backers is het te hopen dat de ¤300.000,- niet gehaald gaan worden dan zijn ze hun geld niet kwijt.

Hoe je als 17 jarige een B.V. hebt kunnen oprichten is me een raadsel.
Minderjarige ondernemers
Toestemming ouders? Of misschien is ie niet de persoon in de registratie. (Ik heb een account bij de kvk om het op te vragen, maar wil geen overbodige kosten maken nu)
Als je een Android versie levert, wordt je verplicht om de zogenaamde Gapps mee te leveren (Google Apps), in het Gapps package zit de playstore
Je bent hiertoe absoluut niet verplicht. Je moet een licentie hebben om de Google Apps mee te leveren, hiervoor moet je een bedrag per toestel betalen. Daarnaast moet Google je ROM en apparaat goedkeuren voor je deze mag meeleveren.

http://arstechnica.com/ga...-for-play-store-licenses/

Ook kleine bedragen tellen bij een prijs zo laag, vandaar de vraag.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 20 september 2016 16:31]

Is het niet zo dat Google je rom pas goedkeurt als de Gapps erbij zitten? Er hierover namelijk nog al wat rechtszaken overgeweest
Google hoeft je ROM niet goed te keuren. Android is vrijgegeven onder Apache 2.0 en de kernel onder GPL. Het staat je vrij ermee te doen wat je wilt, zolang je de licentie in acht neemt.

In tegenstelling tot Android (AOSP), zijn de Google Apps niet open source.
Wil je graag de Play Store meeleveren, dan moet Google je hier een licentie voor geven. Je betaalt een fee per toestel en je moet alle bloatware van Google meeleveren. Dit is dan ook de rede dat je op ieder Android toestel G-Mail, YouTube, Google+, Google Play Videos, Google Play Music, etc hebt staan, dit is onderdeel van de licentie en een vereiste om de Play Store mee te mogen leveren.

Overigens, GApps is een custom ROM term. En bovenstaande licentie is de rede dat je nooit Google Apps in een custom ROM hebt zitten (tenzij gebaseerd op stock). Google gedoogt het dat deze als flashable zip wordt aangeboden, in principe is het hun intellectual property. Meer info: http://wiki.rootzwiki.com/Google_Apps#Licensing

Heb je een linkje naar die rechtzaken? Zou niet weten welke je bedoelt.
Ik heb mij vergist, je krijgt alleen toegang tot de playstore, als je gmail etc ook meelevert, klopt, ik ken de term ook daarvan!

Hier voor de rechtzaken
http://www.nu.nl/mobiel/4...chtsmisbruik-android.html
https://www.theguardian.c...ust-charge-against-google

Mogelijk als je wat dieper zoekt op google vind je nog betere bronnen
Als je het niet erg vindt wachten we de review van T.net even af, voordat we massaal geld gaan storten.
Als je het niet erg vindt wachten we de review van T.net even af, voordat we massaal geld gaan storten.
Tuurlijk vind ik dat niet erg. Wij hebben zelf ook niet gepromote via Tweakers :)
Wie was ookalweer de submitter? :o
Wie bepaalt uiteindelijk of, maar vooral hoe dit bericht dan de wereld in geslingerd wordt? Juist, tweakers. Gebeurt dit bij andere fabrikanten net zo goed? Ja.

Ik snap wel dat mensen sceptisch zijn, zeker gezien de verschillende foto's, snap dat zelf ook niet helemaal, komt er nou 1 toestel uit of 2? Maar hij heeft niet heel de site vol gespammed met links naar zijn site

Just my 2 cents
Behalve dan dat je dit artikel submit. Ik heb een paar vragen voor je:

1. Hoe denk en jullie voor 300.000 euro, een smartphone met behoorlijk high-end specs (8GB RAM, 2 SD slots, bijzonder behuizing etc.) te kunnen gaan leveren, voor maar 325 euro? Jullie hebben zelf nog een pot geld liggen?
3. Hoe zorgen jullie voor voldoende marge, gezien jullie nog geen grootgebruiker zijn zullen jullie de hoofdprijs voor componenten moeten betalen lijkt me.
3. Hoe voorkomen jullie een slechte afloop van dit project, helemaal gezien de grote beloftes en het weinig beschikbare geld?
4. Je praat over protypes, waarom daar geen foto van gemaakt en gebruikt ter promotie in plaats van foto's van andere telefoons (al dan niet betaald) hrgebruiken? Dit wekt alles behalve vertrouwen in een start-up.
Hij heeft volgens mij al uitgelegd dat het prototype een OEM-model is waar ze zelf deels eigen hardware in plaatsen. Het is dan aannemelijk dat het fotomateriaal van het OEM-model is en dat de foto's die mensen hier hebben opgedoken gemerkt zijn met een logo door een andere afnemer.

Het OEM-verhaal verklaart wellicht ook hoe ze de kosten laag kunnen houden.

Vergeet ook niet dat het niet de submitter is die een nieuwsartikel plaatst. Dat doet nog altijd de redactie zelf. Als submitter heb je nooit de garantie dat je nieuwsbron daadwerkelijk in een artikel wordt gegoten. Belangrijker vind ik dat Mike (amoth) zich tot dusver behoorlijk bescheiden opstelt.

Wellicht is Kickstarter en niet Tweakers het aangewezen platform voor kritische vragen. Daar wordt het project immers geëtaleerd door de makers zelf.
>Het OEM-verhaal verklaart wellicht ook hoe ze de kosten laag kunnen houden.

Betwijfel ik immers koop je dan van iemand anders en moet die ook zijn winst hebben.
Natuurlijk, maar als kleine producent is het nog steeds goedkoper dan helemaal zelf een telefoon ontwerpen en produceren. Dat laatste kost niet alleen meer geld maar vraagt ook om veel know-how die je als startend bedrijfje misschien nog niet in huis hebt.
Ja en nee, als een bedrijf als Oneplus dat via oppo eingelijk wel de kennis in huis heeft maar toch klein en lage kosten is , moeite heeft om iets aan te bieden tegen dergelijke prijs en met een pak lagere specs ...

Je zou juist verwachten dat ze niet die weg gaan om kosten te drukken en de extra werkdruk op zichzelf nemen.
Oneplus gebruikt toch ook geen OEM-ontwerp? Dan is het logisch dat ze duurder zijn. Een generiek ontwerp uit China is natuurlijk spotgoedkoop geworden. De winkels hier in Azië liggen vol met dat soort modellen voor soms belachelijk lage prijzen. Als dit project deze telefoon kan produceren voor 3 tot 4 keer de prijs van een low budget China phone dan lijkt mij dat niet onmogelijk.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij de software. Hardware is belangrijk maar software is nog belangrijker. Voor een goede werking moet een ROM niet alleen goed geoptimaliseerd zijn maar ook regelmatig updates krijgen. En dat liefst toch minstens een paar jaar. Een telefoon met zoveel RAM en rekenkracht zou makkelijk 5 tot 6 jaar mee moeten kunnen. Maar als de software niet meegaat dan heb je er na verloop van tijd alsnog weinig meer aan.
OnePlus levert op dit moment een van de meest scherpe telefoons qua prijs en specs. Zij hebben hier heel hard voor gewerkt, de kosten continue laag gehouden en hadden een lage marge op hun telefoons (in ieder geval de OP1, weet niet hoe het bij de OP3 zit nu). In het algemeen geld: over alles wat je uitbesteed verlies je marge. Immers wil de OEM ook verdienen (zoals al aangegeven).

Laat ik het anders stellen: waarom zou een OEM telefoons gaan produceren voor een ander bedrijf, die dan winst gaat maken op een product die goedkoper aangeboden word dan hun eigen toestel (prijs/specs verhouding)? Geen idee waar die OEM, of het bedijf in kwestie dan hun winst vandaan moet halen.

Los daarvan: een smart phone die 5/6 jaar overleefd is erg lastig te behalen, helemaal indien niet modulair/goedkoop te repareren. In theorie kan 8GB RAM voldoende zijn, in praktijk zal de telefoon eerder kapot zijn of andere specs outdated en alsnog een reden om te upgraden. Stel nou de Samsung Galaxy S1 had 2 GB 1 GBRAM gehad, dan zou je hem vandaag de dag toch ook niet meer willen gebruiken i.v.m. alle andere specs die toch wel erg achterlopen? Destijds zou 2 GB 1 GBook het dubbele geweest zijn van wat er op de markt was.

-EDIT- thanks jay123

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 20 september 2016 14:09]

Destijds zou 2 GB ook het dubbele geweest zijn van wat er op de markt was.
(pst: 512mb RAM)
Oneplus heeft idd geen OEM ontwerp echter is een oneplus wel van betere kwaliteit/higher specs dan de gemiddelde ulephone .

Hier wil ze het beste van alles hebben zonder eigenlijk voor iets verantwoordelijk te zijn tegen heel lage prijs. Dat werkt gewoonweg niet, hoe meer je uitbesteed en hoe minder je zelf doet hoe meer je de prijs opdrijft.
Ik kan me voorstellen dat de 'fabrikant' de onderdelen inkoopt en mogelijk doen ze de productie/inkopen voor veel meer modellen van andere merken waardoor ze toch wel weer in het groot kunnen inkopen...
Maar of dit ook een echte werkbare constructie is...
Tuurrlijk, zo werken al die onbekende chinese telefoons. Je gaat gewoon shoppen. Een ontwerp hier, een display daar, een PCB van ginder en de fabriek draait alles in elkaar.
Op je eerste twee vragen zou ik iig antwoorden: Niet jouw probleem, ofwel, gaat je niets aan.
Kickstarter is een investeringsplatform, niet de vrijdagmarkt. Als je 300.000 euro van investeerders wil ophalen, dan is het absoluut relevant om duidelijk, open en juist te communiceren. Als je dat niet wil of niet kan, ook goed, maar ga dan naar een winkel en zoek naar kopers in plaats van investeerders.

Fijn dat ook jonge mensen zich achter dit soort projecten willen zetten, maar op deze manier rammelt het gewoon langs alle kanten.
[...]


Tuurlijk vind ik dat niet erg. Wij hebben zelf ook niet gepromote via Tweakers :)
mischien is dat het eerste dat je dan moet doen "Mischien!". ;) het zal ons wel veel publiciteit opleveren. Ik wens Mana het beste ooit van alle smartphones
Hoe kun je zonder enige hardware specialist, software engineer, hardwarde engineer enzovoorts een telefoon ontwikkelen? Alles, maar dan ook echt alles wijst op een slechte oplichtingspoging.

Besef wat je aan het doen ben, als het daadwerkelijk een hoax is: Stop ermee. Verwijder je campagne. Biecht het op. Klaar.
Niet. Er wordt niks ontwikkeld. Zie het als een optie voor een groepsaankoop, waarbij je op voorhand die 325-400 euro betaalt, en achteraf nog eens de BTW en invoerrechten. En zoals het er nu naar uit ziet, zal ook de garantie en ondersteuning achteraf hooguit beperkt worden tot morele steun. De rest kan je zelf in China gaan uitleggen.
Wellicht was het slim geweest om dit in je campaign pagina te vermelden? Nu heb je van heel veel mensen (incl mij) al scepticisme.. Anyway, wanneer ga je in Utrecht staan? Ik wil hem wel zien.
Was inderdaad slim. Staat er nu in, sorry voor de verwarring namens Team Mana en mij persoonlijk!
Nogmaals, wanneer sta je in Utrecht, ik zie dat nog niet op de Kickstarter pagina staan. Ook zie ik niet terug komen dat:
dit is een mix van zowel de Qiku als de Ulefone Future (designrechten zijn betaald)
Kun je daarnaast ook afbeeldingen maken van een prototype die niet gefotoshopt zijn?

[Reactie gewijzigd door JDVB op 20 september 2016 09:52]

Naar verwachting over drie weken!, Meer info daarover volgt
En wanneer ligt het prototype bij T.net?

Naar verwachting over drie weken lees ik als, naar verwachting wanneer de kickstarter afgelopen is. Dat komt wederom niet heel betrouwbaar over.

En als jullie echt al een poosje samenwerken met Dragon, waarom zie ik jullie dan niet hier tussen staan?

Ik heb ook even een e-mail gestuurd naar Shapeprototype met de vraag of ze daadwerkelijk samenwerken, met daarin een link naar deze kickstarter.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 20 september 2016 10:12]

Laat ons de reactie even weten ajb.
Een poosje is natuurlijk een breed begrip, dat iemand niet op die pagina staat hoeft niet meteen te betekenen dat hij geen klant is. Tenslotte bepaald het bedrijf zelf (na toestemming) wie er wel en wie er niet word vermeld op hun website. En geloof me niet iedereen komt er op te staan, ik heb die ervaring zelf ook en het zijn meestal alleen de grotere merken die worden vermeld als klant.
En als jullie echt al een poosje samenwerken met Dragon, waarom zie ik jullie dan niet hier tussen staan?
Vindt je dat heel vreemd? Bedrijven geven alle noemenswaardige klanten/partners op op hun website. Als Dragon Innovative Mana Technologies niet noemenswaardig genoeg vond zullen ze hen niet op de site zetten.

Ik bedoel, zie je echt Mana Technologie snel in een lijstje staan met o.a. Pebble (Groot smartwatch merk), Leap (Groot hand-gesture motion control merk), Makerbot (3d printers) en Coin (Smart pinpas)?
In Utrecht zou het meest logische zijn op Firstlook 7-8-9 oktober. In Amsterdam weet ik even geen event gericht op tech te noemen.

Maar over 3 weken is er nog maar een week tot het einde van de kickstarter. Dat is erg weinig tijd om mensen op tijd een weloverwogen beoordeling te laten maken om te steunen. Dan kan je beter daar voor al een prototype naar Tweakers.net en Hardware.info sturen. Zij hebben namelijk ook de tijd nodig om er over te kunnen oordelen en een artikel te schrijven. Deze 2 sites zijn heel wat belangrijker dan willekeurige journalisten die bij je stand langs komen.

Het kan best zijn dat je een heel goed idee in handen hebt en het technisch voor elkaar kan krijgen. Ook kan het best zijn dat je inderdaad hebt betaald voor design gebruik waardoor je de gefotoshopte foto's mag delen en het toestel hier enigszins op zal lijken. Maar zelfs als alles eerlijk is verlopen is, dan is er tot nu toe geen goede aanpak te zien in marketing. Ophef had je zeker kunnen verwachten.


Hoe meer ik het bekijk, hoe duidelijker het is dat dit een scam is.
Geen reden om advies te geven aangezien hier niks mee wordt gedaan, omdat de telefoon waarschijnlijk niet bestaat.

-Afbeeldingen zijn gejat
-Zelfs de tekst is van een andere startup gejat
-Hij voldoet niet aan de eisen van Kickstarter zelf
-Hij tipt zijn eigen startup aan Tweakers, maar ontkent het via Tweakers te promoten.
-Tweakers die geen bewijs kan krijgen die de echtheid bevestigd (is niet zo moeilijk om te bewijzen, alleen de haalbaarheid is moeilijk te bewijzen)
-Zelfs al is alles echt, dan is het vrijwel onmogelijk om op zo een korte tijd zo een ambitieus project uit te voeren en voor zo een prijs op de markt brengen.
-Nog zo veel andere kleine dingen te noemen die hier in de reacties staan...

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 20 september 2016 14:15]

Welke versie van gorilla glas zit erop?
Mike, ik vnd het jammer om te zien dat de lancering van de MV1 met zo veel kritische geluiden gepaard gaat. Ik geef de critici gelijk die zeggen dat er zometeen (te) veel komt kijken bij de productiefase: ik heb dat gezien bij een eerder Kickstarter project dat ik gebackt heb. Ik zou daar in de aankomende communicatie zeker de aandacht op vestigen. Ook zou ik vroeg in de campagne komen met hands-on sessies met je prototype door onafhankelijke testers. In de laatste week voor de Kickstarter-deadline zal te laat zijn om je campagne de nodige schwung te geven.

Qua specs i.c.m. prijs sla je mijns inziens de spijker op de kop. Sinds de gefaalde Kickstarter/Indiegogo-campangnes van de voor mij te dure en onzekere Saygus V2 zit ik al te wachten op een Android toestel met
- 2x microSDXC, zoals je dat ook ziet in audio players als de de FiiO X5II en iBasso DX90.
- dualsim die niet koste gaat van de microSD slots (zoals Huawei en Lenovo dat wel plegen te doen)
- voldoende RAM (>2GB die ik in mijn huidige Motorola X Play dual sim zit)
- fatsoenlijke batterij (3350 mAh zit aan de ondergrens wat mijn wensen betreft)

Onlangs kocht ik zowel voor mijn vrouw als mijn zus de door gebruikers goed geteste Oukitel K6000 pro met Android6/3GB/32GB/FullHD/6000mAh/MediaTek Soc/220g/dualsim/geen kompas/SD gedeeld met SIM/Geen 4G op alle NL-netwerken, voor slechts EUR 167 (inmiddels rond EUR 150, zie ik) inclusief alle kosten. (Het toestel is perfect voor hun, want ze zijn geen heavy users en kunnen dat ding dagen in de tas laten zitten zonder op te hoeven laden.)

Dus critici die zeggen dat goede specs voor een bepaalde prijs niet kunnen, trek ik in twijfel. Als de Oukitel al geproduceerd en geleverd kan worden voor de helft van de prijs van de MV1, kan de MV1 ook gemaakt worden. Of je dat ook voor november gaat lukken, trek ik in twijfel, maar ik wens je succes.

Voorlopig geef ik je het voordeel van de twijfel en ik ben een van de (op dit moment) 43 backers.
Succes met de campagne en het overtuigen van de critici. Laat je niet uit het veld slaan!
Voordeel van de twijfel? Wat dacht je dan van het plagiaat dat ze gepleegd hebben

mstx in 'nieuws: Nederlander begint Kickstarter voor 5,5"-toestel met stock A...
Ik ben benieuwd naar de eerste prototypes, daarvoor wil ik best naar Utrecht afreizen. Doordat de telefoon niet in mijn straatje past, qua formaat, zou ik hem zelf niet aanschaffen. Het beoordelen van een telefoon zou ik nog wel kunnen tijdens zo'n sessie. Ik ben altijd wel geïnteresseerd in nieuwe start-ups, maar ze moeten het nog wel waar maken. Vooral op het gebied van ondersteuning staat of valt een bedrijf. Mocht er een telefoon uitkomen, dan weet je pas na enkele maanden hoe het zal zijn met de ondersteuning en garantie.
Hoe krijg je QI charging voor elkaar op een toestel met een metalen achterkant?
Misschie handig om in overleg met de redactie het nieuwsbericht even in orde te maken. Vind namelijk niet dat deze kickstart hieronder zou mogen lijden. Super specs trouwens!
Zelfs de teksten op de Kickstarter pagina hebben ze niet zelf geschreven.

https://www.kickstarter.c...fordable-smar/description
We have been working for the past few years to develop the V1. We are past the starting stages and are moving into manufacturing and distribution.

Along with building a good smartphone comes challenges and obstacles. Over the past year we have learned a lot from some of our mistakes and brought on world class partners in manufacturing, supply chain management, logistical distribution, and project management. We have mitigated against any future delays by securing timelines with our vendor partners and working closely with our advisors to overcome challenges as quickly as they come at us.

While we undoubtedly will face more surprises and challenges on our journey, the Mana team is prepared to tackle them! Our goal is to make the highest quality smartphone possible and get it in your hands!
https://www.indiegogo.com/projects/saygus-v-squared#/
We have been working for the past few years to develop the V SQUARED. We are past the development stages and are moving into manufacturing and distribution.

Along with building the best smartphone in the world comes challenges and obstacles. Over the past year we have learned a lot from some of our mistakes and brought on world class partners in manufacturing, supply chain management, logistical distribution, and project management. We have mitigated against any future delays by securing timelines with our vendor partners and working closely with our advisors to overcome challenges as quickly as they come at us.

While we undoubtedly will face more surprises and challenge on our journey, the Saygus team is prepared to tackle them! Our goal is to make the highest quality smartphone possible and get it in your hands!
Reactie:
@JustinvanKessel This is indeed taken from Saygus, because it was easier for us to do because it's not an important piece of text. Furthermore, this device is an OEM with the mix of Ulefone and Qiku. Both companies have been paid for the design rights and pictures. Cheers!

Het was makkelijker om alles even te jatten 8)7
Dat is ook een mooie. Dus de tekst bij de paragraaf die gaat over de Risks & Challenges is "not an important piece of text". Dat is juist essentieel bij risicovolle platforms als Kickstarter |:( Interessant dat ze dus een dergelijke argument/antwoord geven.
Zonder dat ik afbreuk wil doen aan hun campagne (heb mij nog niet helemaal ingelezen in de reacties hier en de campagne op KS) is het Engels dat ze spreken/typen wel van het niveau "Bedenkelijk".

Zeker voor een bedrijf dat claimt dat ze al een tijdje bezig zijn met de start-up, zou een fatsoenlijk woordje Engels zeker bijdragen aan de geloofwaardigheid.
Zo, scherp gevonden. Het laatste greintje vertrouwen wat ik erin had is hiermee wel verkeken. Als je een kickstarter-project opzet kun je op zijn minst zelf je eigen teksten schrijven in plaats van plagiaat te plegen. De gelijkenis is schrikbarend, er zijn alleen hier en daar kleine details gewijzigd.
Scherp!
We have been working for the past few years to develop the V1.
Het idee ontstond naar eigen zeggen maart 2015. Hoezo few years?
Ach, een telefoon van een Nederlands bedrijf waarbij de 'CEO' erg graag benadrukt dat het een Europees product is. En waar in het promotiefilmpje werkelijk elke acteur een aziatisch uiterlijk heeft....

Ja, nee, dat komt lekker over. Het is gewoon een projectje van een aantal Havo-scholieren voor hun Economie-examen dat wat uit de hand is gelopen. En kennelijk denken ze nu zelf dat ze een bedrijfje hebben. Heel schattig hoor, maar je bent echt compleet gestoord als je dit gaat backen.
Even alles op een rijtje zetten…
Dan kan iedereen beter de conclusies trekken.
Nu staan alle claims en info namelijk overal en nergens in de reacties.
Ik heb even een zooi verzameld wat mij is opgevallen.

Velocity One
  • Een telefoon die wordt uitgebracht door Mana Velocity en geproduceerd wordt door Shapeprototype en Dragon Innovation.
    Dragon Innovation heeft dit ontkend.
  • Hij zal lijken op Ulefone Future en Qiku en naar hun zeggen is er voor de rechten van het design betaald.link
    Deze claim is vandaag ontkent door Ulefone, het design is gestolen link
  • De specs van de telefoon zijn erg hoog voor de prijs die ervoor wordt gevraagd en vele betwijfelen of dit haalbaar is.
  • De prijs van 325 euro zal na de kickstarter omhoog gaan naar 375 euro.
  • Het oorspronkelijke idee van deze telefoon zou een andere CPU, RAM, opslag en accu hebben. link
Het Kickstarter project
  • Blijkbaar werd de kritiek te veel en is de kickstarter tijdelijk gecanceld. link
  • Deze is opgezet op 19-07 en eindigt op 17-10.
  • Het doel van ¤300.000 momenteel is daar ¤18.791 van gehaald.
  • Vrijwel alle foto's en filmpjes die geplaatst waren zijn gekopieerd van andere telefoons en vervolgens gefotoshopt. link link link link
  • Kickstarter vereist dat je foto's van prototypes upload, maar beide foto's kwamen niet van Mana vandaan. De ene was een concept tekening van de OnePlus 2 en de andere een gefotoshopte Ulefone Future. Beide foto's zijn ondertussen verwijderd en er zijn nu 2 andere foto's geüpload. link
  • Een groot stuk tekst op de kickstarter is woord voor woord een kopie van de startup van de Saygus V Squared. link
  • Een paar Tweakers hebben gemeld deze kickstarter te hebben gerapporteerd, of Kickstarter hier wat mee doet is onbekend.
  • Mike Bonenkamp heeft contact gehad met Tweakers, maar heeft geen duidelijk bewijs kunnen aanleveren dat het geen scam is.
Mana Velocity
  • Op de kickstarter worden 2 namen genoemd, Mana Velocity BV en Mana Velocity Co. Ltd. link
  • Waarom er een Nederlands en een Engels bedrijfsvorm genoemd wordt is onbekend. Het kan een fout in de tekst zijn, of er zijn 2 bedrijven waarbij onbekend is wat de rol van het 2e bedrijf is.
  • Mana Velocity BV heeft een geldig KVK registratie op nummer 66788013 link
  • Het is de eerste telefoon van het bedrijf, dus er is erg weinig ervaring binnen het bedrijf.
Het team:

Mike Bonenkamp
  • Oprichter van Mana en bedenker van de telefoon.
  • Op Tweakers heeft hij als gebruikers naam Amoth. link
  • Een 17 jarige jongen die zegt te hebben gewerkt voor Huawei en Xiaomi. link
Jord Rupp
  • Grafische vormgever.
  • Zijn naam is ondertussen uit de lijst is ge-edit. link
  • Het is onbekend waarom hij verwijderd is en of hij nog voor Mana werkt.
Lia Los
  • Mede oprichter van Mana
  • Een tech enthousiast.
  • Lia is waarschijnlijk een roepnaam, volledige naam is hoogst waarschijnlijk Cornelia Hendrika Van Der Wurf. link
Carlo Los
  • Waarschijnlijk de man van Lia Los.
  • Marketing adviseur voor Mana.
  • Heeft op twitter gepost dat hij een telefoon gekocht heeft bij Mana zonder er bij te zeggen dat hij zelf werkt voor Mana. link
  • Geeft morele support, wat mogelijk kan betekenen dat hij een hele kleine rol in het team heeft.
Onbekend of er meer dan deze 4 voor Mana gewerkt hebben. Wat inhoud dat het waarschijnlijk een extreem klein team is, vooral nu er 1 naam minder is.

Tijdlijn

<2015
-Volgens de kickstarter hebben ze de laatste paar jaar gewerkt aan de telefoon (echter is dit de gestolen tekst van een andere startup en daarom onbetrouwbaar). link

Maart 2015
-Het idee is geboren volgens hun kickstarter tijdlijn.
-Echter klopt dit niet met de gestolen tekst omdat het over jaren ontwikkelingen spreekt.

23 februari 2016
-Mike Bonnenkamp post dat hij contact heeft opgenomen met Shapeprototype. link

25 februari 2016
-Een post op Tweakers van Mike Bonenkamp, hij zegt dat hij weet over een flagship killer die er aan gaat komen. Waarbij hij vrijwel gegarandeerd zijn eigen idee bedoeld. Het is namelijk 2 dagen nadat hij zijn idee aan Shapeprototype zou hebben voorgelegd.
-De specs die hij opnoemt wijkt af van de specs die de telefoon uiteindelijk wordt. link

19 september 2016
-Kickstarter project is opgezet.

20 september 2016
-Artikel is op Tweakers beland en de hele discussie chaos is gestart.
-Het artikel is door de Mike Bovenkamp gesubmit, echter beweerd hij geen promotie via Tweakers te hebben gezocht. link
-Als reactie op de opmerkingen van hier heeft Mike aanpassingen gemaakt op de kickstarter pagina. Onbekend hoeveel er ondertussen aangepast is. link

7-8-9 oktober 2016?
-Waarschijnlijk zal in dit weekend de prototype in Amsterdam en/of Utrecht getoond worden. Het meest logische evenement in Utrecht zou dan Firstlook zijn. link
-Een beperkte oplage aan prototypes zal dan aan journalisten worden meegegeven. link

17 oktober 2016
-Einde van de kickstarter.

November 2016
-Vanaf deze maand zouden de telefoons verstuurd worden.

Conclusie

Persoonlijk vertrouw ik dit voor geen meter en denk zelfs dat het een scam is. Als het geen scam is dan gaat het nog steeds knap zijn om een goede telefoon voor zo een prijs mogelijk te maken. Ook zijn er veel onderhandse praktijken uitgevoerd voor de promotie, waardoor ik al tegen zo een bedrijf zou zijn, zelfs al is het geen scam en kunnen ze de telefoon inderdaad voor die prijs leveren.

Maar ieder is vrij om zijn eigen conclusie te trekken. Het oordeel dat het om een scam gaat is voorlopig nog in de minderheid, al zijn dat er nog steeds veel meer dan de mensen die er op vertrouwen. Ben enorm benieuwd waar de poll op zal eindigen!

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 22 september 2016 09:22]

Oei... Daar gaat een belangrijke bewering van Mike Bonenkamp.
Zelfs al is hij van plan de telefoon te verkopen, dan kan hij een rechtzaak verwachten wat veel geld (die er niet is) zal kosten.
Trouwens wat is er gebeurt met de regels van KS zelf? Vanwege de verschillende oplichters in het verleden zou het tegenwoordig toch nodig zijn om op zijn minst iets van prototypes te laten zien voordat een project geaccepteerd zou worden?
https://www.kickstarter.com/rules/prototypes en https://www.kickstarter.com/rules
When a project involves manufacturing and distributing something complex, like a gadget, we require projects to show backers a prototype of what they’re making, and we prohibit photorealistic renderings.
EDIT:
Ze hebben hun prototype fotos ondertussen aangepast...
Ik ben benieuwd hoeveel ze nog meer snel proberen te verbergen!


Nou hij heeft 2 fotos van prototypes gepost:

Proof of Concept
added on September 14, 2016
Any explorations that test ideas and functionality.
Behalve dat dit een gejatte afbeelding is...

Production Prototype
added on September 14, 2016
A prototype that matches the final product in appearance, function, and manufacturing methods.
Wat de gefotoshopte foto is die hier als eerste als verdacht werd aangemerkt.

Blijkbaar controleert kickstarter de echtheid van een prototype niet, dus zolang je maar iets upload dan voldoe je aan de eisen van het systeem om de kickstarter op te zetten.
Maar aangezien het geen echte prototypes zijn heeft hij geen voet om op te staan. Wanneer kickstarter zijn meldingen behandelt kan de neppe prototypes al genoeg zijn om deze kickstarter offline te halen.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 21 september 2016 10:08]

Proof of Concept
added on September 14, 2016
Any explorations that test ideas and functionality.
Behalve dat dit een gejatte afbeelding is...
Sorry, maar als je hierin al twee dezelfde telefoons ziet (waarvan de tweede zelfs schetsen zijn), zijn ze allemaal hetzelfde, wat bij telefoons al heel gauw aan de orde is... ZIe Samsung vs Apple en de design rechtzaak.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 21 september 2016 17:50]

Inderdaad, dit project voldoet absoluut niet aan de regels.

Onderaan de Kickstart pagina, is een "Report to Kickstarter" knop te vinden.
Het project zal vandaag of morgen wel verdwijnen van Kickstarter..
325 euro is echt geen geld voor dit toestel, maar dit is wel de prijs voor de backers. Ik verwacht dat de uiteindelijke prijs een stuk hoger zal liggen. De OnePlus 3 is met zijn 399 euro al scherp geprijsd en die heeft wat mindere specs dan dit toestel.

Ben ook erg benieuwd hoelang de software updates zal zijn.

Uit de kickstarter link kan ik ook nog de volgende informatie halen:
  • Processor: Qualcomm Snapdragon 821 (will be upgraded to 823 if available)
  • Memory: 8GB RAM / 64 GB onboard
  • Screen: 5.5" OLED 2K, 2.5D
  • Rear Camera: 2x 16MP Sony
  • Front Camera: 8MP
  • Battery: 3350 mAh
  • Dual Expandable storage slot
  • Bottom High-definition audio
  • Supersonic fingerprint scanner by Qualcomm
  • Dual Micro SIM
  • NFC support
  • IP68
  • Wireless QI Charging
  • Quick charging 3.0
  • Bluetooth 4.2 LE
  • GPS enabled
  • All GSM frequencies supported
  • Stock Android 6.0 (will be upgraded to 7.0 with OTA)
  • Unlocked bootloader
Verder blijft de garantie behouden bij unlocken, rooten en bricken:
The V1 will be delivered with an unlocked bootloader and open source drivers. You can load Exodus or any other ROM you want, and the V1 will still be under warranty, even if you brick it.
Het is alleen wel vreemd dat ze de telefoon al klaar lijken te hebben, maar dat ze nog wel moeten beginnen met de PCB ontwerpen, dan gaan ze de telefoon toch nooit klaar hebben in november.

Durf mijn geld er nog niet op in te zetten.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 20 september 2016 08:38]

Het lijkt inderdaad een enorm mooi lijstje met specs voor een enorm mooi prijsje. Ik geloof nooit dat dat kan...

Vaak is het zo dat als iets te mooi is om waar te zijn is het ook zo, ik twijfel erg aan het hele project.

Edit:
Op de site staat nu deze reactie van een van de mensen achter het project:

@MenachemGoldstein We will be using an algorithm that makes the two camera's work together. One for monochrome colours and one for RGB colours. This will result in some beautiful pictures! The estimated shipping time will be in November/December 2016. We can do it that fast because we work together with Dragon Innovation and Shapeprototype.

Dit klinkt verdacht veel als een ander truukje wat we laatst in een telefoon zagen.. Ook November/December vind ik extreem snel! Op mijn werk is de levertijd van onderdelen soms al 8 weken, laat staan als je 'm ook nog in elkaar moet schroeven..

[Reactie gewijzigd door Ravocs op 20 september 2016 08:49]

Ja dat is het inderdaad zeker. Het kan ook zijn dat de eerste 500 backers het project mogelijk kunnen maken, waardoor ze uit de R&D en productie kosten kunnen komen. Waarna het toestel vervolgens op de retail markt 400 / 500 euro o.i.d. moet gaan kosten.

OnePlus heeft dezelfde strategie gehad met mijn One toestel. Op elk One toestel maakte ze 5 dollar winst, vergeet niet dat het toestel super high-end specs had voor 269 euro. Het kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 20 september 2016 08:43]

super high-end specs had voor 269 euro
Nee dat was gewoon high end, gewoon in lijn met de high end toestellen van de andere merken, maar dan wel voor een hele nette prijs natuurlijk.

Het toestel waar dit artikel over gaat heeft super high end specs, specs die met kop en schouder boven de huidige high end markt uit steken!
Met kop en schouders boven de high end markt uit? Als ik de specs bekijk lijkt het toch redelijk op een one plus 3 met wat extra's. Lijkt mij zeker niet onmogelijk voor de prijs die ze op kickstarter vragen als je er van uit gaat dat ze dezelfde strategie gebruiken als one plus: een hypetrain. Op je eerste toestel maak je geen winst, vervolgens heb je in korte tijd een bekende merknaam in handen. De verwachtingen voor je tweede toestel zijn hoog en iedereen hangt aan je lippen als je hem aankondigt. De prijs blijkt niet zo spectaculair als de eerste keer maar is nog steeds netjes voor de specificaties. En zonder ook maar een cent aan marketing uit te geven is iedereen er van op de hoogte.
snapdragon 821(3) vs 820
6 vs 8gb ram
Supersonic fingerprint scanner /dual camera /ip68/dual sim+sd /wireless QI/rootableunlockable android 7

Basic is dit eingelijk alles wat mensen willen/zouden kunnen willen en er is in 1 phone en dat een stuk goedkoper.
Waarbij Oneplus natuurlijk een bedrijfsonderdeel van Oppo bleek te zijn, waardoor de kosten ook lager gehouden konden worden.
Maar Oneplus had het geluk om mee te kunnen liften op de krachten van moeder-bedrijf Oppo.
Na September PCB design en November/December al leveren is wel erg snel idd. Ik ben bang dat hij dat niet gaat redden.
De prijs is excl. Btw.
Maar als ik het project wil pledgen dan komt er ¤15,- bij en dat is shipping geen BTW.
Je hebt gelijk. Het komt op ¤340. Best aantrekkelijk!
Tenzij de toestellen rechtstreeks vanuit de fabriek naar je thuisadres worden gestuurd en Postnl het pakketje 'onderschept'. Dan kun je BTW en invoer aftikken.
De specs zijn zeker interessant. Toch even afwachten of het iets gaat worden.
Lijkt me een duidelijk geval van een typische Kickstarter.


Eerst iedereen hypen, vervolgens uitstellen, dan leveringsproblemen, en misschien heb je over 3 jaar een telefoon die enigszins lijkt op wat je hebt gebacked.

Zie ook Turing Phone...
Ben ik de enige die hier nogal argwanend tegenover sta? Dergelijke specs voor zo'n prijs vind je momenteel nergens op de markt. De telefoon zou al jaren in ontwikkeling zijn, maar de foto's en het design zijn gejat van Ulefone Future (op de achterkant na), een telefoon uit 2016. Ook bestaan er bij mijn weten geen of toch amper toestellen met 2x SD-slot én 2x SIM-slot. Daar komt dan nog een 3350mAh accu bij en een supersonic vingerafdrukscanner, welke momenteel nog niet op de markt is.

Op een maand tijd 300000¤ ophalen lijkt ambitieus, maar haalbaar, benieuwd of het lukt. Om dan een maand later de toestellen al te kunnen leveren, lijkt nóg ambitieuzer. Op zich maar een kleine 1000 toestellen dus niet overdreven, tenzij ze zwaar over die 300000¤ gaan. Voor mij klinkt het ook allemaal een beetje te mooi om waar te zijn.
Jammer dat Tweakers geen onderzoek doet voordat ze berichten plaatsen. Zoals veel mensen hebben aangegeven zijn de foto's van andere toestellen.

Een snelle Google search laat zien het opgezet is door een tiener en tieners houden eenmaal van dromen.

Met 300K dit opzetten en binnen 2 maanden leveren is zo goed als onmogelijk.
Die fingerprint scanner bestaat al wel :)
Ik heb die op mijn leeco le max 2
Nou, even kickstarter bekeken en meest recente comment heeft al wat geks gevonden :
http://www.enostech.com/wp-content/uploads/2016/04/1-1.jpg

too good to be true

nou, ik heb hem gevonden denk ik en is zoals verwacht gewoon te koop bij aliexpress*

promo foto uit aliexpress :
https://ae01.alicdn.com/k...77a2782de6d8be352c7e6bfac

promo foto uit kickstarter :
https://ksr-ugc.imgix.net...4b8ab70ccea258402fe53b5ff

aliexpress.com : https://nl.aliexpress.com...6-0-Octa/32664246936.html
fabrikant : http://ulefone.com/products/future/features.html

[Reactie gewijzigd door SYQ op 20 september 2016 09:50]

Ik zet het hier toch ook nog maar even neer.

Ulefone heeft na mijn tweet aan hun ook zelf een tweet eruit gegooit.

https://twitter.com/uleFoneMobile/status/778534402770898944
Ulefone users take attention, this phone has stolen Future's design. We have no business with them. https://www.kickstarter.c...erful-yet-affordable-smar … #Kickstarter
Het project is canceled door de user. Dit staat op Facebook:
Due to all the commotion around our Kickstarter project we decided to cancel it. We appreciate the trust of all our backers. In the near future we will be back with a new project which will be more clear and more honest than before.
Cheers,
Team Mana
En op de kickstartpagina:
Funding Canceled

Funding for this project was canceled by the project creator 7 minutes ago.
1 2 3 ... 10


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2