Steam voert mogelijkheid tot betalen met bitcoin in

Valve heeft een betaalmogelijkheid aan Steam toegevoegd: gamers kunnen nu ook afrekenen met bitcoins. Valve maakt gebruik van betaalprovider BitPay. Uitgevers en ontwikkelaars worden door Valve uitbetaald in reguliere valuta.

BitPay kondigt de komst van bitcoinbetalingen op Steam aan op zijn blog. De functie is al geactiveerd en het is per direct mogelijk om af te rekenen met bitcoins. Vorige week verscheen er al een bericht dat Valve naar ontwikkelaars had gestuurd met uitleg over de nieuwe betaalmethode.

Volgens BitPay heeft Valve de mogelijkheid om te betalen met bitcoins toegevoegd omdat het bedrijf op zoek was naar een snelle internationale betaalmethode voor opkomende markten als India, China en Brazilië. In dergelijke landen zijn opties zoals betalen met een creditcard of via PayPal niet altijd beschikbaar.

Door de bitcointransacties via een betaalprovider te laten verlopen is er geen risico voor uitgevers en ontwikkelaars die hun games op Steam verkopen. Zij hoeven geen bitcoinprijs aan hun game te hangen; die wordt door de betaalprovider omgerekend aan de hand van de actuele prijs in de valuta van het land van aankoop.

Bitcoin op steam

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-04-2016 • 13:21

76

Reacties (76)

76
74
49
4
0
7
Wijzig sortering
Anoniem: 461585 28 april 2016 13:49
Kan je met Bitcoin aangekochte producten in de store die je weer wilt terug 'brengen' ook uit laten betalen via een ander middel? En hoe zit dat met koersfluctuaties tussen moment van aankoop en teruggaaf (kan namelijk een verlies betekenen voor Steam daar je volgens mij 14 dagen hebt of een aantal uur spelen).

Laatst kocht ik een spel via me ene credit card en liet het per ongeluk terug betalen op me andere credit card. Lijkt me in het geval van bitcoins een stuk gecompliceerder en meer fraudegevoelig.
Steam krijgt gewoon op een spel van 14.99usd dus 14.99usd op de rekening gestort van Bitpay. Dus mochten ze de boel terug moeten storten, dan storten ze gewoon 14.99usd terug. Er is niet echt verlies dus.
Anoniem: 461585 @Yzord28 april 2016 13:59
Sorry, je hebt gelijk, had de laatste alinea van het artikel geïnterpreteerd. Maar desalniettemin, de betaalprovider rekent het dus wel om tegen actuele prijs van de valuta. Daar zou dan toch wel risico in liggen voor de betaalprovider?
Steam zal wel een percentage aan bitpay af moeten staan. Met dat geld zullen ze zich in moeten kunnen dekken mochten bitcoinnetwerk minder waard worden.
Duren die betalingen nog altijd 10+ minuten?
Nee, betalingen via Bitpay gebeuren op basis van 0 confirmations. Daar speelt Bitpay de rol van garantie. Verschillende gebruikers kregen onmiddellijk hun tegoed :)
De betaling is instant. Alleen de bevestiging dat het veilig en onomkeerbaar is duurt 10 minuten.
-niet relevant-
vraag verkeerd begrepen.

[Reactie gewijzigd door mbosma op 22 juli 2024 15:09]

Nee. Een bitcoin betaling is direct. Alleen de validatie door de miners is afhankelijk van de transactie fee die jij mee geeft.

Betaal je geen fee. Dan kan je 48h wachten op je validaties.
Betaal je 1 eurocent aan fee. Dan heb je binnen 10 minuten zeker 6 validaties.

Het is aan de ontvanger hoeveel validaties hij vereist om jouw bitcoin betaling als geldig te beschouwen. Maar doorgaans krijgen vrijwel alle legitieme transacties heel snel een validatie.

Mensen die klagen over lange validatie tijden hebben een te lage of geen fee mee gestuurd voor de miners. Zo eenvoudig is het. Uiteindelijk worden alle geldige transacties gevalideerd. Ook als ze geen fee hebben mee gestuurd voor de miners.
Binnen 10 minuten 6 validaties is een beetje onmogelijk als er maar een block per gemiddeld 10 minuten gegenereerd word.. ;)
Confirmations duren inderdaad gemiddeld 10 minuten, maar Bitpay neemt dit risico op zich en de consument en Steam krijgen direct een bevestiging en kunnen direct de koop afwikkelen.

Een interessante ontwikkeling welke gaande is bij Bitcoin is overigens het Lightning Network en wordt naar men verwacht dit jaar nog geïmplementeerd. Het Lightning Network is een netwerk van contracten die in de blockchain zijn opgenomen, waardoor er met behulp van cryptografische berichten geld naar elkaar kan worden verzonden.

Het resultaat is dat mensen die zo'n contract hebben openstaan vrijwel gratis en ongelimiteerd (micro)transacties kunnen overmaken en ontvangen die direct gegarandeerd zijn. 10 minuten wachten (of langer) zal dus niet meer nodig zijn, alleen om zo'n contract te openen of te sluiten in het lightning network.
Ik vind het erg riskant wat ze hier gaan doen. De bitcoin markt is niet echt stabiel en kan elk moment in storten of flink stijgen. Ik denk niet dat de bitcoin lang stand gaat houden dus vind het een grote risico voor ze.
Opzich weinig risico toch. Als het instort stoppen ze direct met Bitcoin en kun je gewoon verder betalen via de gebruikelijke opties. Als ze zelf niet garant hoeven staan voor Bitcoin transacties hebben zij geen centje pijn. ;)

Het is gewoon een extra betalingsoptie.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 15:09]

Nee maar ze nemen de bitcoin aan toch? Dus dadelijk hebben ze BV 1000 bitcoins die 0 euro waard zijn. Dan hebben ze toch veel mis gelopen? Of zullen ze de bitcoins meteen verkopen naar "echt" geld?
Als je via Bitpay je site klaarmaakt om in BTC te betalen kun je via een admin pagina instellen welk percentage geld en bitcoin je wilt ontvangen. Het kan dus zijn dat Steam geen enkele bitcoin ziet uiteindelijk
Simpel gezegd: alle bitcoins die ontvangen worden van de consument worden meteen weer verkocht op de "bitcoinbeurs" en omgezet in euro's. Dus Bitpay/Steam hoeven nooit lang bitcoins in handen te houden. En binnen 1 seconde zal de koers van de bitcoin niet opeens met 90% dalen. En zelfs als dat zou gebeuren, zou dat hoogstens de omzet van gedurende die ene seconde voor Steam of Bitpay met 90% verlagen: de omzet van eerdere maanden/jaren was al lang omgezet in harde euro's.
Nee die nemen ze niet aan. Ze hebben een derde partij aangeschaft die dat voor ze regelt. Steam krijgt gewoon dollars op de rekening gestort.
Dat risico draagt bitpay, niet steam. Anders zouden ze het niet doen, denk je wel?
Aha vandaar, nee nu snap ik hem. Daar heb je gelijk in dat gingen ze anders niet doen. Dan is het wel een goede optie vind ik :)
Ik vind het erg riskant wat ze hier gaan doen. De bitcoin markt is niet echt stabiel en kan elk moment in storten of flink stijgen. Ik denk niet dat de bitcoin lang stand gaat houden dus vind het een grote risico voor ze.
Het valt wel mee. De meeste bedrijven die BTC accepteren maken gebruik van een paymentprovider om alle betalingen af te handelen. Die paymentprovider zorgt voor contact met banken en wisselkoersen. Dat doen ze ook als je vanuit Nederland iets koopt bij een internationale webshop, dan moeten jou euro's ook worden omgeruild voor (bv) dollars.
Wisselen tussen Euro's en Bitcoins werkt niet anders. De verkoper zet gewoon een prijs op z'n product in z'n eigen munteenheid en de paymentprovider rekent het om naar de munteenheid van de klant en handelt de betaling af. De verkoper krijgt z'n geld van de paymentprovider en hoeft niet te weten of er in Euro's, Dollars, Bitcoins, kamelen of interpretatieve dans is betaald.

De wisselrisico's liggen bij de paymentprovider. Die zet BTC waarschijnlijk zo snel mogelijk om in dollars om het risico er af te halen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 15:09]

Even tussen jou en mij...waarom schrijf je BC terwijl het BTC is? En waarom schrijf je BitCoin?

Ziet er namelijk raar uit :) of zit je niet in die wereld?
Ziet er namelijk raar uit :) of zit je niet in die wereld?
Eh, goh, goed punt, geen idee wat me bezielde.
Ik denk niet dat de bitcoin lang stand gaat houden dus vind het een grote risico voor ze.
Ik ben altijd wel geïnteresseerd in waarom mensen denken dat het niet lang stand gaat houden. Ik ben zelf namelijk voor een deel financieel afhankelijk van het succes van bitcoin en het is daarom belangrijk om open te staan voor eventuele dreigingen.
Het is geen officele valuta en dit zal het waarschijnlijk ook lange tijd nog niet worden. Overheid heeft hier te weinig controle op. (iets waar ze niet tegen kunnen). En de uitvinders zijn er mee gestopt en opzoek naar een nieuwe "munt" zodra ze die hebben is de kans groot dat die " munt" dan helemaal in is en de bitcoin niet meer. Wat ook erg riskant is het zijn, maar paar hash wat mensen zien als geld. Makkelijk te hacken en zelf te minen. Ook voor de onderwereld is dit een heel makkelijk manier om geld wit te wassen. Waarmee de overheid natuurlijk niet mee eens is en de bitcoin liever niet wilt. En uiteindelijk zullen de bitcoins op raken en hierdoor hun waarde verliezen.
Bedankt voor je reactie
Wel goeie manier om bitcoins wit te wassen, omdat je skins van csgo weer via websites kan verkopen voor cash :p Of ben ik de enige die daar overna denkt?
Goed punt. En daar ben je zeker niet de enige in :) Waarschijnlijk gebeurt dit nu al. Zo zijn er een tal van mogelijkheden om je geld "wit te wassen", maar uiteindelijk moet je vermogenbelasting betalen. Dus je kunt zoveel zwart geld wit wassen, maar uiteindelijk betaal je er wel weer netjes belasting over.
Dat is natuurlijk ook witwassen he. Lekker coke verkopen op een Darknet, en dan ineens 1000'n gebruikers die je veels te dure skin of DLC (in de toekomst opnieuw?) kopen. Heb je gewoon weer netjes geld om een dure wagen of boot te kopen zonder dat iemand weet waar het geld echt vandaan komt.
Jij had nog niet gehoord dat politie tegenwoordig in verkeersfuiken ook geregeld de belastingdienst op sleeptouw heeft, waardoor je een realistisch risico loopt dat je dus te voet verder mag, in plaats van je V12 AMG van 150K?

Daarnaast hebben banken al jaren een meldplicht van "ongebruikelijke" transacties. Basically, als jij ineens bedragen van 15K of meer gaat rondpompen zonder dat je dat vanuit je bedrijf kunt onderbouwen (voor een autodealer zal dat geen vraagtekens oproepen, voor de bakker op de hoek wel) dan kom je automatisch bij de Belastingdienst op de radar.
Dat is het juist, je kan het wel onderbouwen, want je hebt ze legitiem ontvangen via de verkoop van skins/DLC's. Je hebt daar van Steam dus netjes bewijs van. Stop je zo in je boekhouding.

En alsof de belastingsdienst weet dat het realistisch is dat jij 100, 1000 of 10000 DLC's verkoopt op een jaar.
Als jij voor €100.000 skins verkoopt, zal je toch echt ook de aankoop van die skins moeten verklaren, die leidt naar de bitcoins en die kan je niet verklaren zonder je coke.
Je koopt de bitcoins natuurlijk niet me je eigen account. Een bitcoin is anoniem* je betaald in dexe situatie vanuit verschillende wallets.
BS, je hebt niks te maken met Bitcoins. Je krijgt gewoon betalingen van Steam op je rekening, waarschijnlijk zie je niet eens waar het geld precies vandaan komt.

Tenzij je enorme bakken geld erin stopt zal je er makkelijk mee weg kunnen komen.
Je zet natuurlijk een botnet op die jouw BTC's uitgeven vanop ghost accounts naar jouw account. En dat kan met BTC's omdat ze anoniem zijn.

Veel mensen die reageren zonder een idee te hebben wat witwassen is blijkbaar.
Kun je ze dan niet beter door zo'n tumbler heen gooien?
Als jij inderdaad als handelaar te boek staat en dat kunt onderbouwen, prima. Maar de belastingdienst staat bij dergelijke bedragen sowieso bij je op de stoep - vooral als je dat vanuit het niets ineens gaat doen - en zal dan ook willen weten hoe je het spul dat je verkoopt in je bezit hebt gekregen.

Buiten dat loop je trouwens ook nog risico dat Valve je van Steam af trapt. Voor zover ik weet staat in de voorwaarden dat je steam keys niet zomaar mag doorverkopen - zeker niet in de aantallen die je nodig hebt om een noemenswaardig bedrag aan illegale bitcoins wit te wassen.
Witwassen doe je altijd als handelaar. Omdat een particulier die geldstromen niet kan verklaren. Ik ken niets van skins/DLC's maar als je witwas kan je wel iemand legaal inhuren op factuur om dat te maken voor je.

Je verkoopt ook helemaal geen key's, je verkoopt skins aan fictieve personen (die jij niet in hun boekhouding moet hebben maar wel Valve)
Volgens mij begrijp je de definitie van witwassen niet.
Zou je 50% verlies hebben door het witwassen, criminelen gaan dit nog steeds doen.
Ja en het leuke is; het verlies valt super erg mee! Per dure skin (bijv. een knife wat 200 euro) betaal je de steam belasting (bij aankoop) en de directe verkoop belasting (bij website waar dat kan) waarna je het geld keurig op je PayPal rekening binnen krijgt. Tja, met PayPal kan je hardstikke leuke meubeltjes kopen en andere spulletjes zonder dat er (naar mijn weten!) een haan naar kraait.

Prima oplossing voor de vernuftige makkers die een overschot aan bitcoins hebben en af en toe wat uitgaven willen doen. Boven de 20K zou ik het natuurlijk anders doen.. :P
Dat is een manier alleen rijst nog steeds de vraag hoe je aan die skin kwam. Als de Belastingdienst echt wilt komen ze er weer achter dat je met btc hebt betaald, dus ja.
Hoe zouden ze daar achter komen? Je maakt wat fake steam accounts aan. Gaat de BD steam bellen? Of de payment provider? Die lachen ze gewoon het gebouw uit.
Ik denk dat de Belastingdienst terugkoppelt dat ze (sinds kort) niet meer op stoomkracht werken en niet geïnteresseerd zijn :+
Skin zelf maken of een freelancer dat laten doen? Kost je 1000 euries ofzo. Mooi op factuur. Laat de BD maar komen.
Je zou verwachten dat de bitcoin koers zou gaan stijgen met zulk nieuws, maar nee die is 4% gezakt de afgelopen 24 uur.
Dat komt omdat het nieuws al een week oud is. In die zin dat het een gerucht cq. interne mailing was.

nieuws: Steam gaat mogelijk bitcoins accepteren

En nooit vergeten:

Buy on rumor, sell on news ;)

[Reactie gewijzigd door Yzord op 22 juli 2024 15:09]

Ik heb het liever zo, buy low, sell high. ;)
Dit nieuws is al bijna een week oud. In de afgelopen week is de koers ook licht gestegen. Wat je nu ziet is dat hij weer terug gaat naar het voorheen "geaccepteerde" niveau.
Koersen van coins wisselen uberhaupt vrij abrupt, zowel omhoog als omlaag. Wat het onbetrouwbaar, doch spannend maakt.
Een goede ontwikkeling naar mijn menign.
Ik heb al een tijd niks meer van Bitcoin gehoord maar ik heb wel het idee dat het door een best grote groep wordt gebruikt, weliswaar minder in het legale geldcircuit.

Verder zal ik het zelf niet gebruiken.
Nee cash wordt niet in criminaliteit gebruikt 8)7 Altijd die link naar criminaliteit als het over bitcoin gaat....
Je kunt de link tussen Bitcoin en criminaliteit niet ontkennen. Criminelen hechten simpelweg meer waarde aan het verbergen van hun identiteit dan de gemiddelde burger. Dat wil niet zeggen dat de Bitcoin iets slechts is, integendeel zelfs.
Als je je identiteit wilt verbergen, dan werk je met cash veruit het makkelijkst.

In Bitcoin in het op zich mogelijk om een Bitcoin wallet te maken waar geen naam aan hangt. Maar elke transactie is zichtbaar en blijft dat ook, die zijn openbaar.
Voor elke transactie zul je een aparte wallet moeten maken en geldstromen nooit in aanraking laten komen met een wallet die naar jou traceerbaar is. Privacy in Bitcoin is niet zo makkelijk als het misschien lijkt, juist vanwege dat openbare karakter. Het kan wel, maar dat vraagt wel commitment.
Om iemand te betrappen op zoiets trouwens ook, maar dat is een kwestie van follow the money en dat is goed te automatiseren.

Overigens is Bitcoin ook prima legaal te gebruiken. Net als cash dat is. Je zult het meer en meer gaan zien, of vergelijkbare technologie, verwacht ik. Als je het nu al kunt omarmen doe je je er denk ik een voordeel mee.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 22 juli 2024 15:09]

Er zijn natuurlijk ook bitcoin mixers, dan kan je niets meer traceren.
Hoe anoniem is cash dan wel niet?
Veel succes met het wisselen van 10 mil nadat de biljetten veranderd zijn.
Op Steam?

Niet.

Credit cards zijn op naam, PayPal is op naam (maar al wat makkelijker te faken), iDeal is op naam... Contant geld is inderdaad niet te traceren, maar daar kun je op Steam dan weer weinig mee.

De enige echt anonieme methode op Steam zou volgens mij een prepaid credit card zijn. En nu dan bitcoin.
Je kan volgens mij ook Steam gift cards krijgen bij bijvoorbeeld Primera. Deze kan je kopen met cash...
Maar Bitcoin is toch juist helemaal niet annoniem? OF heb ik dat verkeerd begrepen? Er moet toch bijgehouden worden wie in het bezit is van welke Bitcoin?
Er wordt bijgehouden welk walletadres geld vandaan komt, waar het naar toe gaat, etc. Elke bitcoin is op basis van wallet adres te traceren.

Echter, die Wallet adressen zijn niet (eenvoudig) te traceren aan personen. Vergelijk het met een anonieme bankrekening.
Hij ontkent het niet, maar geeft aan dat hij (en zo denk ik er ook over) een beetje moe word dat het keer op keer met illegale/criminele zaken in verband word gebracht, zelfs bij een artikel waar juist gaat over een nieuwe legaal punt waar je met bitcoins kan betalen :)
Naast cash en bitcoins gebruiken criminelen ook gewoon een bankrekening die via via via via via via geld overmaakt.

Maakt weinig uit dus, criminelen vinden altijd een weg.
De reden dat je niks van Bitcoin hebt gehoord is omdat de prijs redelijk stabiel is en dus niet echt interessant voor de media om dit op te pikken, maar er zijn meer een meer sellers die Bitcoin toevoegen aan hun betalingsmethodes en dus juist meer in het legale circuit.

Elke dollar heeft ook al in een neusgat gezeten of is er een vlok coke mee betaald. Dus om Bitcoin elke keer te associëren met de criminele circuit is gewoon fud.
je opmerking is goud waard hahaha
Meen me te herinneren dat Bitcoin vorige week ofzo nog bij de wereld draait door nog uitgebreid werd aangehaald, met een demo in legosteentjes en al.
Dit is wat mij betreft zeer goed nieuws, er zijn inmiddels al een hele boel winkels die Bitcoin accepteren en nu het grootste gameplatform dat ook gaat doen betekend dat weer een stapje in de goede richting.
Eind 2011, toen ik zelf Bitcoin ontdekte, was het nog bijna onmogelijk om ergens te betalen met de munt. In 2013 kwam Humble Bundle met Bitcoin betalingen, en daar zijn bij mij al heel wat coins doorheen gegaan, nu met Steam zal dat weer een graadje erger worden :+
werkt vrij goed! nu wachten op de volgende steamsale :*)
En tombraider is op linux verkrijgbaar sinds vandaag, wel tof.
Bitcoin wil maar niet dood gaan. En dat is juist het succes van bitcoin!

Elke dag dat bitcoin langer bestaat is een direct signaal dat de levensvatbaarheid van de bitcoin er echt is!

Voor mensen die sceptisch zijn of denken dat het voornamelijk voor witwassen word gebruikt heb ik maar 1 advies. Lees er over, informeer je zelf en ga er eens mee spelen. Ook het argument dat bitcoin betalingen lang gaan duren, het netwerk vol zit of ander sentiment gevoelige argumenten kan je pas beoordelen als je de techniek begrijpt. En deze techniek is echt tweaker waardig!

Dus lees je zelf in, koop wat (deeltjes) bitcoins en speel er mee. Niemand kan de toekomst voorspellen maar op betalingsgebied heeft bitcoin de zelfde potentie als het internet op communicatiegebied heeft. En als deze potentie er in zit, dan kan jij er maar beter van af weten!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.