Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Colombiaanse hacker Andrés Sepúlveda claimt dat hij in 2012 werd betaald om ervoor te zorgen dat een bepaalde kandidaat de Mexicaanse verkiezingen zou winnen. Hij maakte daarvoor gebruik van malware om tegenstanders af te luisteren en zette Twitter-bots in.

Sepúlveda zit op dit moment in de gevangenis voor het uitvoeren van hacks tijdens de presidentsverkiezingen in Colombia in 2014 en vertelde zijn uitgebreide verhaal aan Bloomberg. Daarin claimt hij dat hij in 2012 een bedrag van 600.000 dollar kreeg om de uitkomst van de Mexicaanse verkiezingen te beïnvloeden, dat is omgerekend 527.000 euro. Hij zou ervoor moeten hebben gezorgd dat kandidaat Peña Nieto als winnaar uit de bus kwam. Zijn budget zou afkomstig zijn van een politiek consultant uit Venezuela, die vanuit Miami opereerde.

Het geld zette hij vervolgens in om een team aan hackers te verzamelen en de computers en telefoons van partijen van politieke tegenstanders met malware te besmetten. Daardoor had hij toegang tot agenda's en toespraken op het moment dat deze nog geschreven werden. Hij had ook toegang tot BlackBerry-, Apple- en Android-telefoons met behulp van Russische software, waarvan hij claimt deze voor omgerekend 44.000 euro te hebben gekocht.

Een ander deel van zijn budget zou Sepúlveda hebben gebruikt om een aantal Twitter-accounts aan te schaffen, die ten minste een jaar oud waren. Deze gebruikte hij om meningen te beïnvloeden over belangrijke onderwerpen als drugsgeweld. Ook had hij beschikking over een klein leger van 30.000 Twitter-bots, waarmee hij trending onderwerpen kon creëren. Een andere claim is dat hij tienduizenden kiezers in een belangrijk kiesdistrict om drie uur 's ochtends met vooraf opgenomen boodschappen belde in naam van een politieke tegenstander, om deze schade toe te brengen.

De activiteiten in Mexico zouden maar een klein deel van de opdrachten zijn, die de Colombiaan in Zuid-Amerika heeft uitgevoerd.

sepulvedaAchterkant van het hoofd van Sepúlveda, de qr-code zou een encryptiesleutel bevatten

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

De voorkant van z'n hoofd: http://www.eluniversal.co...es/201405/sepulveda_1.jpg :)

Is overigens wel een flink bedrag wat hij er voor kreeg.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 april 2016 19:26]

Hmmm...
"Een team aan hackers": min. 50.000$ p.p.p.j. (let wel; verkiezingen in 2014, opdracht in 2012).
Reken op 4 á 5 mensen: 250.000$-300.000$.
44.000$ voor malware en software + wat kleine postjes: nog eens 50.000$.
Twitter-accounts + bots: gokje; 25.000$?
Extra kosten: 25.000$
Dan zit je dus al op 400.000$
Betekent dat hij er zelf 200.000$ aan overhield.

Dat is 100.000$ per jaar; dat is bar weinig voor zo'n linke actie...
"Een team aan hackers": min. 50.000$ p.p.p.j. (let wel; verkiezingen in 2014, opdracht in 2012).
Onzin. In Zuid-Amerika kun je jongens die bij de beste van de beste horen makkelijk inhuren voor nog niet de helft daarvan. Een beetje een gemiddelde programmeur (met gratis overuren en zonder vakantiedagen) heb je al voor zo'n 10k EUR per jaar. Je vergeet even dat de lonen en belasting daar VEEL lager zijn dan hier terwijl het ICT onderwijs niveau en hoeveelheid "slimme mensen" ongeveer gelijk ligt. Rechten heb je er amper als werknemer (vandaar de onbetaalde overuren). Standaard werkweek = 48 uur (dus ook op zaterdag werken) en vakantiedagen daar mag je er een handjevol van hebben na je eerste werkjaar. Als je je loon netjes op tijd ontvangt zoals afgesproken dan wordt dat beschouwt als een zeer luxe "secondaire arbeidsvoorwaarde".

Dat is de norm voor "wit" werken, voor illegale activiteiten zal het niet veel anders zijn, omdat ze er niet anders gewend zijn.

Verder zou ik aan dat bedrag van 600.000 ook niet teveel waarde hechten. Het blijft latijns Amerika en als die jongen flink veel geld verdient heeft gaat hij dat niet aan de grote klok hangen denk ik zo. Bij "flink veel geld" moet je op het niveau van politiek en drugs-bendes al gauw aan vele miljoenen denken en niet aan een paar honderd duizend. Een van de publieke geheimen van die president in Mexico is dat hij voor zijn campagnes (flink veel) geld ontvangen heeft van de drugs-cartels. Het staat eigenlijk ook wel vast dat hij nog steeds samenwerkt met die cartels (anders zou hij namelijk dood zijn).

//Offtopic: dit is o.a. waarom ik niet snap dat Nederlandse bedrijven geen buitenlandse techneuten "importeren" ondanks het zogenaamde "tekort". Er ligt letterlijk een goudmijn aan goedkoop talent te wachten in het buitenland. Te denken aan: Cuba, Colombia, Chili, Filipijnen, Mexico, Panama. Mij hoor je verder niet klagen. Ik ben zelf zo'n techneut die zichzelf in Nederland veel te duur verhuurt dankzij de krappe arbeidsmarkt, maar goed :+

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 1 april 2016 22:26]

Ik snap wat je zegt. Maar ken je dat verhaal nog van die buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die voor Nederlandse bedrijven komen werken met eenzelfde 'goedkope goudmijn' gedachte? Not sure about that. Op zich natuurlijk mooi om die mensen een kans te geven. Maar helaas houdt het daar niet op denk ik.
Ik ken dat verhaal niet. Het lijkt me sterk dat de vergelijking op gaat: vrachtwagen chauffeur is een laag-opgeleid (binnenkort weg-geautomatiseerd) beroep. Geen tekort aan vrachtwagen chauffeurs in NL voor zover ik weet.

Bij technische specialisten is dat wel even anders.
Ah ok, check dan vooral dit:

http://www.chauffeurstoekomst.nl/

en eventueel dit:

http://www.radio1.nl/item/342448-7-februari-2016:-Schijnzelfstandigheid-onder-vrachtwagenchauffeurs.html


Opleiding vormt voor deze vergelijking geen criterium. Of het nu gaat om een uitstekende programmeur of een super vuilnisman. Er zijn namelijk meer voorbeelden met vergelijkbare situaties. En wat je zegt is waar; er is ook inderdaad geen tekort aan chauffeurs. Er is juist veel ingevuld juist door zeg maar...buitenlands 'talent'. Waarbij dit ten koste gaat van de werkgelegenheid voor de nederlandse beschikbare arbeidsmarkt. Dat is wat ik opperde als observatie. Ik basseer mijn mening echter wel op dit nieuws gegeven.

[Reactie gewijzigd door Juantinto op 1 april 2016 23:29]

Er is juist veel ingevuld juist door zeg maar...buitenlands 'talent'. Waarbij dit ten koste gaat van de werkgelegenheid voor de nederlandse beschikbare arbeidsmarkt. Dat is wat ik opperde als observatie. Ik basseer mijn mening echter wel op dit nieuws gegeven.
Helemaal mee eens. Zie ook mijn laatste zinnetje dat ik toegevoegd heb. Het zou voor mij zelf (als techneut) en anderen techneuten in Nederland niet goed zijn als er buitenlands talent Nederland binnenstroomt. Loon wordt lager, leuke banen vinden wordt moeilijker, etc.

Maar als ik me even inbeeld dat ik een high-tech bedrijf ben, dan zou ik juist heel erg graag buitenlands goedkoop talent aantrekken... Dit gebeurd in Nederland echter totaal niet, wat ik best raar vind. Dat soort markt-werking ontbreekt.
Veel van de bedrijven waarvoor ik gewerkt heb zijn terug aan het huizen naar Nederland.

Het kwam meer dan af en toe voor dat ik het werk van bijvoorbeeld Indiase collega's over kon doen.
In het meest gunstige geval was het enkel stap voor stap controleren.
Mijn ervaringen met outsourcing zijn ook in die lijn. Soms ligt het aan cultuurverschillen (bv in India zal een mannelijke werknemer niet snel 'nee' antwoorden op een vraag over zijn competenties zoals 'Can you write this exactly to spec?'; achteraf blijkt dan dat t alsnog redelijk crappy is gedaan), maar de afstand (dus niet samen op 1 plek zijn) helpt vaak ook niet mee wanneer je elkaar niet zo heel goed kent.
Samen genomen zorgt het ervoor dat outsourcing toch niet zo goedkoop uitpakt als veel bedrijven een paar jaar terug dachten.
Er zijn nu 2 posts waar India in genoemd wordt. Als het over outsourcing gaat in Nederland wordt India altijd genoemd. Waarom altijd India? De wereld is groter, er zijn meer lage-lonen landen (lees: de rest van de wereld is een lage-lonen land inclusief ons buurland Duitsland om maar wat te noemen).

Verder doelde ik niet op outsourcen, maar op talent letterlijk naar Nederland halen. Gewoon contact opnemen met mensen in andere landen, een paar interviews doen via hangout en dan op het vliegtuig zetten. Als ik een (groter) Nederlands tech-bedrijf was wist ik het wel...

Ik denk dan bewust NIET aan India en China, maar WEL aan: Cuba, Colombia, Chili, Filipijnen (want beter in Engels dan Nederlanders), Mexico, Panama, Rusland.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 2 april 2016 09:52]

In mijn branche (niet IT maar farma) heb ik ervaringen met China en India.
Mensen die hierheen kwamen waren veelal universitair geschoolde Oost-Europeanen of mensen uit de Filipijnen of Centraal Amerika.

Goede collega's en zeer kundig, maar toch moesten ze gecontroleerd worden anders ging er toch wat vaker iets mis dan bij mijn andere collega's.

Het is niet gewoon om te zeggen dat je iets niet snapt, maar toch waren we verplicht analyse-methoden in het Nederlands te schrijven.
Als je niet vanaf je geboorte Nederlands leert is het toch te lastig.
Ik vrees een beetje dat onze 'hacker' ondergaat aan z'n eigen successen...
hij was heel nuttig om bepaalde doelen te bereiken, maar hij weet natuurlijk ook enorm veel schadelijke info over bepaalde mensen en dat maakt hem gevaarlijk. Aangezien hij zijn nut al bewezen heeft en verder niet meer nuttig is gaat men deze man 'netjes' opruimen..

Hoe spijtig en onrechtvaardig ook, maar deze man z'n dagen zijn geteld; hij zal wellicht in een of andere dodgy gevangenis (huis van bewaring / jailhouse) zitten en nog voor zijn zaak voor de rechtbank komt en hij zijn boekjes moet opendoen zullen er relletjes uitbreken of iets dergeijks waarbij onze goede hacker toevallig een ongelukje heeft waarbij hij het niet meer kan navertellen. De echte gevangenis (strafinrichting / prison) zal hij dus misschien nooit te zien krijgen, al hoop ik voor hem van wel; of dat hij er met een mooie deal van afkomt... (donald trump hacken zodat die ook verliest en ze in mexico niet geconfronteerd worden met een zot die wil dat ze daar tegen hun zin een muur bouwen en er nog zelf voor zouden moeten betalen ook...

Bij een moord krijgt de opdrachtgever de zwaarste straf en de uitvoerder een minder zware straf dan de opdrachtgever; zonder de opdrachtgever had de moordenaar namelijk niet die moord gepleegd. Bij een hacking wordt er enkel naar de hacker gekeken, alsof het de grootste terroristen zijn, terwijl hun opdrachtgevers meestal in zoveel dingen gemoeid zijn dat je er de bijbel en de koran samen over kan volschrijven... pak dus die opdrachtgevers op; het zal veel meer opbrengen...
Hoe spijtig en onrechtvaardig ook, maar deze man z'n dagen zijn geteld; hij zal wellicht in een of andere dodgy gevangenis (huis van bewaring / jailhouse) zitten en nog voor zijn zaak voor de rechtbank komt en hij zijn boekjes moet opendoen zullen er relletjes uitbreken of iets dergeijks waarbij onze goede hacker toevallig een ongelukje heeft waarbij hij het niet meer kan navertellen.
Mwoa. Misschien heb je gelijk, misschien niet. Ik denk dat je redelijk onderschat hoe verrot het justitiële systeem in latijns Amerika is. Ik denk niet dat deze man lang in een gevangenis zal zitten om een aantal redenen:
1. De opdrachtgever is nog steeds president in Mexico. Die zal zoveel mogelijk aan de ene kan deze man uit het Mexicaanse nieuws willen houden. Aan de andere kant zal hij (als hij slim is) er alles aan doen om deze man te helpen buiten de Mexicaanse gevangenis te blijven. Zodra hij vastgezet wordt in Mexico zou dat slecht uitstralen op de president. Rechtszaken in Mexico zijn echt een lachertje. Je kunt een rechtszaak en rechters voor zeer weinig geld omkopen en... in het geval van de president: ompraten/dreigen/chanteren.
2. Hij zit nu überhaupt niet in Mexico maar in Colombia. Zolang hij in Colombia vast zit kan hij rustig alles over Mexico vertellen: de Colombianen gaan echt niet een Colombiaan uitleveren aan Mexico (wel aan de VS sinds Escobar) :)
3. In Colombia zal hij na het uitzitten van zijn straf natuurlijk gewoon dit soort dingen blijven doen. Politici en andere "belangrijke mensen" zullen staan te springen om zijn diensten. Zolang zijn opdrachtgever(s) aan de macht zijn heeft hij niets te vrezen. De reden dat hij nu in de gevangenis zit, is omdat zijn voormalige opdrachtgever in Colombia (Uribe) geen president meer is. Dan durven rechters/journalisten/politie/politici ineens wel uit te zoeken en te publiceren wat hij allemaal fout heeft gedaan.
4. Gevangenissen met gelijke behandeling voor gevangenen bestaan niet echt in Colombia (daar zit hij nu vast). Het is meer een hotel: als je geld hebt krijg je een luxe kamer en zonder geld ben je de sjaak. Deze jongen heeft geld dus zelfs als hij echt daadwerkelijk te gevangenis in moet gaat dat wel goed.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 3 april 2016 10:13]

zuid amerikaanse gevangenissen zijn totaal niet vergelijkbaar met westerse gevangenissen...
dit zijn meestal 'open' gevangenissen waar de gevangenen samenleven en waar in sommige gevallen zelfs familie inwoont (vrouw & kind) bij de gevangene. je koopt of huurt daar een cel, de macht is er verdeeld tussen de gevangenisdirecteur, de afgevaardigden van de afdelingen (elke afdeling heeft 1 afgevaardigde) en in sommige gevallen ook nog een superboss (denk bv aan iemand als el chapo) die zoveel voetvolk in het systeem heeft zitten en zo veel geld heeft dat hij zonder pinken zich boven al de rest kan zetten en nieuwe regels kan maken. vaak worden zo'n mensen in het systeem 'el capitan" genoemd of een andere bijnaam gegeven die duidt op heerschappij..
In zo'n gevangenissen is het enorm simpel om van iemand 'af te geraken", aangezien de agenten daar niet met wapens rondlopen, en er uberhaupt geen agenten tussen de bewoners rondlopen... ongelukjes zijn dus snel gebeurd, al is het over het algemeen veelal pijs en vree in zo'n gevangenissen en hebben de mensen het er beter dan op straat omdat er een economie is in het systeem (men kan er bv een voedselkraampje inrichten in z'n cel en eten gaan bereiden+verkopen, of spullen maken om buiten het gevang te laten verkopen... Het systeem is veel meer gericht op herintegratie in de samenleving dan onze westerse gevangenissen... ik zou liever daar zitten dan hier om eerlijk te zijn. (1 uur per dag buiten of een ganse dag in het zonnetje... ik weet het wel).

wat denk je bovendien dat het meeste nieuws pakt van de volgende koppen:
- hacker legt bom onder presidentschap mexico in rechtzaal
- hacker die presidenten aan macht brengt onverwacht vrijgelaten (reken maar op enorm veel interviews achteraf!)
- rellen in columbiaanse gevangenis, presidenthacker bij de slachtoffers

ik denk nu toch eerlijk dat de laatste headline het minste backlash zal veroorzaken... zo lang hij in leven is zullen de paparazzi proberen om hem voor de camera te krijgen en een interview af te nemen met zo veel mogelijk smerige details, wanneer hij zou omkomen bij 'relletjes" dan lijkt dit eerder per ongeluk omdat hij een hacker is en daardoor ook niet wordt aanzien als een "survivor" in het geval van rellen, hackers & nerds worden beschouwd als mensen die aan de computer zitten, niet erg actief zijn en fysiek niet zo sterk staan, dat uitgerekend hij bij de slachtoffers zit komt dan zeer plausibel over. Bovendien is er voor veel mensen een grote last van hun schouders weg want de geheimen zijn met hem gestorven.

Het is niet fair, maar zo zit de wereld in elkaar... kijk maar naar de verdeling van de welvaart; 1% van de wereldbevolking bezit meer dan de overige 80% samen.... is dat eerlijk?
Je vergeet even dat de lonen en belasting daar VEEL lager zijn dan hier terwijl het ICT onderwijs niveau en hoeveelheid "slimme mensen" ongeveer gelijk ligt.
Dit is dus gewoon pertinent niet waar.

De kennis is helemaal niet gelijk aan dat van hier in Nederland of even domweg gezegd de wat 'rijkere' EU landen. Als we alleen al beginnen met de opvoeding, dan is het namelijk niet de normaalste zaak van de wereld dat je een fatsoenlijke PC hebt daar waar je mee kunt leren/starten. Vervolgens is alles gewoon wat verouderd. Alles loopt jaren achter, in de IT wellicht iets minder maar alsnog ervaar je daar zeker last van.

Dit grapje hebben veel bedrijven gedacht. Dat begon ongeveer 5-6 jaar geleden. Lekker uitfaseren naar die (ik wil bijna zeggen 3e wereld landen) goedkopere landen voor goedkope krachten. Ja, 95% van die bedrijven is anno 2016 lekker terug gegaan naar inhouse of de wat "betere" landen. Bijvoorbeeld van India naar Tsjechië. Zodoende is het sneller om te communiceren, door bijvoorbeeld daar een zaakje te openen en één of twee gasten van jezelf daar neer te gooien om alles te leiden.

Het ging/gaat geregeld fout op:

- Mooie praatjes maar niets waar kunnen maken
- Enorme slechte communicatie ; cultuur, taal, afstand etc.
- Niet conform de eisen die hier worden gesteld.
- Enorm slechte kwaliteit.
- Verouderde meuk
- Geen kennis hebben van de westerse manier van bedrijfsvoering
- Geen idee hebben hoe dingen hier in elkaar zitten qua functionaliteiten (wat is een IBAN nummer bijv.)

Er zijn enkele bedrijven die nog steeds "dom werk" (slicen van PSD naar html bijv.) lekker in India doen, maar er zijn er echt heeeel weinig die nog boeiende projecten uitfaseren.

Mooi voorbeeld is de wanpraktijken van Capgemini in India.
Tech Mahindra is een Indisch bedrijf dat zowat voor elke grote Europese telecom provider 3rd line support doet en het netwerk onderhoud. Ik moet daar soms met bellen voor escalaties en dat is echt een OMG ramp. Zelfs hun IVR (in het Engels) is amper verstaanbaar. Maar ze zijn wel goedkoop.
En weer iemand die over India begint. Ik heb het niet over India, ik heb nergens in het bericht waar je op geageerd India genoemd. Dit nieuwsbericht gaat over Colombia en Mexico. Ander continent, andere kant van de wereld.

En met dat in het achterhoofd, slaat deze quote van jou echt helemaal nergens op:
Als we alleen al beginnen met de opvoeding, dan is het namelijk niet de normaalste zaak van de wereld dat je een fatsoenlijke PC hebt daar waar je mee kunt leren/starten. Vervolgens is alles gewoon wat verouderd. Alles loopt jaren achter, in de IT wellicht iets minder maar alsnog ervaar je daar zeker last van.
Dit is werkelijk helemaal nergens op gebaseerd. Ik heb in mijn leven veel gereisd en de hoog-opgeleiden (en dus meestal rijken) in Colombia en Mexico hebben toegang tot exact hetzelfde spul als dat wij hier in Nederland hebben. Juist op het gebied van ICT (en bijvoorbeeld iets minder op het gebied van dure bio-chemie of deeltjes fysica labs). Wat je daar roept is totaal niet van toepassing op de landen in dit nieuwsbericht of de landen die ik daar in mijn reactie noem.

Ik snap eigenlijk ook niet waar de obsessie van Nederlandse bedrijven met India vandaan komt. Toch een soort "mode" dingetje denk ik.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 3 april 2016 14:31]

Wat betreft het niveau van IT kennis in Mexico of Colombia, heb ik weinig kennis.
Het zou dus best kunnen zijn dat deze beter zijn dan de gebruikelijke outsourcing paradijzen.

Mijn ervaringen met outsourcen in het algemeen zijn echter zeer negatief.

Bij verschillende opdrachtgevers waar ik op locatie heb gezeten, waren outsourcing partijen verantwoordelijk voor de IT.
Met de volgende ergernissen:

- Tickets die als succesvol opgelost worden afgesloten zonder dat er iets is gebeurd, alleen om de KPI's goed te houden en geen boetes te krijgen.
- Hele dagen dat niet te werken was, vanwege een haperende Citrix server, waarop jij die dag was aangemeld.
IT doet niets en geeft aan: morgen zal hij het wel weer doen.
- Draadloosnetwerk ligt eruit terwijl bedraad niet meer bestaat. IT wacht op groen licht van Amerika (die als het hier 7:30 is nog wel een werkdag slapen)
Oplossing duurde daarna nog 2 uur, ze moesten bij ieder access point de stekker uit de contactdoos halen 15 s wachten en erweer terug in.

Bij mijn toenmalige werkgever, waarbij 192000 werkplekken waren, was de centrale IT dienst ook ondergebracht bij een outsourcing partij.
Maar lokaal waren wel eigen IT afdelingen, die zelf ook problemen mochten oplossen en voor de grotere problemen konden ze direct de 2e of zelfs 3e lijn aan.
Het voordeel van deze opzet was dat je de mensen van de decentrale IT afdeling persoonlijk kende en zij jou ook.
Je bent dan geen onbekend nummertje, wat de betrokkenheid en bereidheid verhoogt.
Maar wat diegene terug krijgt voor dit bedrag is niet mis, dus geen verkeede investering
Op het CCC camp in 2015 was hier een presentatie over hoe dit in zijn werk gaat in onder andere Mexico. Zeer interessant om eens te bekijken als je wilt weten hoe ver dit gaat.

https://media.ccc.de/v/ca...mexican_botnet_dirty_wars
Hele vette video en echt interessant om te zien hoe ver dit gaat. Verder zou het wel eens goed zijn als de Nederlandse media hier ook aandacht aan besteden. Ik kan me niet voorstellen dat dit door Nederlandse politieke partijen niet gebruikt is, nu gebruikt wordt en/of gebruikt gaat worden.


Het meest bijzondere vond ik nog wel dat je met behulp van bots blijkbaar Twitter trends kunt "verwijderen" of stuk maken. Dit door een hashtag bewust keihard te spammen. Expres zodat de Twitter algoritmes een origineel journalistiek eerlijk bericht als "spam" herkennen en verwijderen/downgraden. Zo werd slecht nieuws over de president (z'n dochter kreeg een leuk baantje bij het staats-olie-bedrijf) "weg gespammed".

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 1 april 2016 22:23]

Andere methoden zijn al geimporteerd. De one-liner bijvoorbeeld, en framing. Bah.

Of denk aan die burgemeester die een huis-aan-huisblad liet schrappen omdat er wat lelijks in stond over hem.
</HEAD>
<BODY>
In je nek, je moet het maar verzinnen _/-\o_
Dat is één van de meest voorkomende "nerd tattoos" op internet :')
Heeft iemand wat meer info over die QR code? Is het niet zo dat je die nu gewoon kan scannen en dan heb je die encrytion code, of is dit maar een deel ervan? Vind het wel vet, zo'n tattoo
Dit is het uiterste linker hoekje. Een QR-code is wat groter en bevat doorgaans 3 van die grotere vierkantjes op de hoeken.
Dit is het uiterste linker hoekje. Een QR-code is wat groter en bevat doorgaans 3 van die grotere vierkantjes op de hoeken.
Er zijn micro QR codes. Die hebben maar 1 vierkant ter identificatie en oriëntatie.

Volgens de standaard is de maximale opslag in een micro QR code 35 cijfers. Dat is ongeveer 116,27 bit (en soortgelijke bit waardes voor de andere coderingen, zoals 115,29 voor alfanumeriek gebaseerd op deze index).

Mogelijk als je van de standaard afwijkt (zoals alle error correction bits vervangen) hou je meer bits over. Een sleutel van 128 bits (voor algoritmes zoals AES) zou misschien kunnen, hoewel bijvoorbeeld een 3DES sleutel van 112 bits zou passen zonder van de standaard af te wijken.

Je kan natuurlijk ook een sleutel hebben van 120 bits en de laatste 8 bits als byte-waarde onthouden. De HTML tags geven dat misschien aan als hint. ;)

En natuurlijk hoeft de sleutel niet compleet te zijn, als het al een sleutel is, en niet de tekst 'wie dit leest is gek' (in het Spaans?).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2016 16:43]

zou die dan stiekumpjes de rest van de code op zijn andere ledematen hebben laten zetten ? :o
Ik heb hem geprobeerd over te tekenen, maar de code valt inderdaad niet te scannen (met mijn QR code scanner app): http://imgur.com/XfAz5UI
Alleen jammer dat je nooit zeker weet of je wordt gescand omdat je QR code achterop zit
Het geld zette hij vervolgens in om een team aan hackers te verzamelen en de computers en telefoons van partijen van politieke tegenstanders met malware te besmetten. Daardoor had hij toegang tot agenda's en toespraken op het moment dat deze nog geschreven werden. Hij had ook toegang tot BlackBerry-, Apple- en Android-telefoons met behulp van Russische software, waarvan hij claimt deze voor omgerekend 44.000 euro te hebben gekocht.
Kijk, hier zit dan weer een verschil met een ontwikkelend land en een ontwikkeld land. In Nederland heb je als politicus dat soort trucs niet nodig. Je kunt gewoon lekker bij je vrienden bij de politie shoppen :)

Australie kent dit mogelijkheden al sinds 2004 wetten al. Frankrijk kennende zal het daar ook wel al lang en breed kunnen (daar hebben ze net wat meer dan andere landen kans gekregen de "anti-terrorisme" kaart te spelen)...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 1 april 2016 22:52]

Ik denk niet dat dit soort dingen veel voorkomen tijdens tijdens verkiezingen in Nederland.. Door de vergelijking met Mexico ga je eigenlijk mee in het kader dat slecht omgaan met privacy gelijk staat aan botte censuur en manipulatie en (automatisch gevolg) wij in Nederland goed omgaan met privacy. Dat wil zeggen: je maakt een fatsoenlijke discussie over principes onmogelijk.
Door de vergelijking met Mexico ga je eigenlijk mee in het kader dat slecht omgaan met privacy gelijk staat aan botte censuur en manipulatie en (automatisch gevolg) wij in Nederland goed omgaan met privacy.
Kun je deze zin eens proberen opnieuw te schrijven, want ik snap totaal niet wat hier staat?
Je probeert kritiek te leveren op de situatie in Nederland. Dat doe je door de situatie in Nederland met de situatie in Mexico te vergelijken.

Als je die vergelijking goed doet zul je echter tot de conclusie komen dat de situatie in Nederland veel beter is dan de situatie in Mexico. Zelfs de meest serieuze problemen in Nederland lijken klein in vergelijking met de problemen in Mexico.

Deze manier van denken werkt dus in het voordeel van diegenen die in Nederland een bedreiging vormen voor privacy en andere rechten. Zij willen graag dat je misstanden hier vergelijkt met China of Mexico. (Ik begrijp dat je niet probeert de problemen hier weg te relativeren, maar het is wel een gevolg van jouw manier van denken).

[Reactie gewijzigd door tmnvanderberg op 2 april 2016 13:49]

Als je die vergelijking goed doet zul je echter tot de conclusie komen dat de situatie in Nederland veel beter is was dan de situatie in Mexico.
Ik heb even bovenstaande wat aangepast. En ja dat is overdreven, de situatie in Nederland is (op dit moment nog) beter dan die in Mexico, maar als de politici zo door gaan duurt dat niet lang meer.

Mijn punt was overigens dat het afluisteren van concurrent-politici hier makkelijker/anders kan dan in Mexico. In Mexico heb je daar blijkbaar hackers voor nodig. In Nederland is de politie geavanceerder dan in Mexico (want ze kunnen/mogen spyware inzetten voor afluisteren) en kun je dus als politieke man of partij direct bij de politie aankloppen en daar "vriendjes" omkopen. Of nog beter: die van de geheime dienst. In Nederland wordt per definitie iedereen afgeluisterd (zo niet door Nederlanders dan wel door de NSA). Dus ook politici worden afgeluisterd via de "sleepnet" methode. Er zijn dus individuen in Nederland die over die informatie (over Nederlandse politici) beschikken: medewerkers van de AIVD/NIVD/Politie. De meeste mensen hebben "een prijs" en zijn omkoopbaar. Dat is natuurlijk nogal eng. Dit is een gevaar waar (bijna) niemand het over heeft na de Snowden onthullingen en na de onthullingen dat de NIVD en AIVD zonder beperkingen bij de NSA mogen shoppen naar gegevens over Nederlanders.

En wat dat betreft zijn we geavanceerder (op een negatieve manier) dan Mexicanen. En wat dat betreft zijn we inderdaad niet te vergelijken met Mexico.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 3 april 2016 12:03]

Iets te veel hitman gespeeld denk ik
Edit: Het is 1 april mensen gefopt

[Reactie gewijzigd door twancoable op 1 april 2016 19:21]

Tja, ik dacht ook dat het vandaag wel zou kunnen. Maar ik zie bij elke trol, dat er mensen gemint worden :/.
Ik geloof vandaag even niets meer :?
Tja, je moet je afvragen of dit soort dingen ook in NL gebeuren. Waarom gaan mensen nog steeds naar de klassieke partijen toe terwijl de meeste NL niet veel beters hebben gedaan. Gelukkig hebben we het poldermodel in Nederland maar je moet je voorstellen dat Trump een paar hackers een paar mil geeft om zo ook de verkiezingen de beïnvloeden.

Dit nieuws roept toch een hoop vragen op. Hoe ver laten we ons eigenlijk leiden door de media?

PS ik zoek nog de ¤¤¤! motiecon!

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 1 april 2016 20:23]

De Colombiaanse drugsmaffia heeft grote belangen in Mexico als doorvoerhaven ...
Wow... over directe aanval op de democratie gesproken... Amerikaanse overheid betrokken? Hoop van niet...
Alsof 4chan niet de Amerikaanse verkiezingen beïnvloedt :'(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True