Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

TH Swiss heeft de Irix 15mm f/2.4 aangekondigd. De ultragroothoek komt in uitvoeringen voor Canon, Nikon en Pentax op de markt en is geschikt voor fullframe-spiegelreflexcamera's. Het is het eerste objectief van het nieuwe Zwitserse merk, dat het Irix-objectief in Korea laat maken.

De Irix 15mm f/2.4 heeft geen autofocus, maar beschikt wel over elektronische contacten zodat het diafragma ingesteld kan worden vanaf de camera. Voor de optische constructie maakt de fabrikant gebruik van vijftien lenselementen in elf groepen. De minimale scherpstelafstand is 28cm en het diafragma, dat ingesteld kan worden van f/2.4 tot f/22, bestaat uit negen lamellen.

Het objectief heeft afmetingen van 114x100mm en een 95mm-filterdraad. Ook is er aan de achterkant van de lens een houder aanwezig om gelatinefilters van 30x30mm te plaatsen. De behuizing van de Irix 15mm is afgedicht tegen stof en vocht.

Er komen twee varianten: de Blackstone en de Firefly. Eerstgenoemde is iets zwaarder en steviger gebouwd. Het gewicht is 685 gram voor de Canon-uitvoering en 653 gram voor de Nikon-variant. De lichtere Firefly heeft een ergonomische scherpstelring en weegt respectievelijk 608 en 581 gram voor Canon en Nikon.

De Zwitserse fabrikant brengt de Irix 15mm f/2.4-objectief op de markt in uitvoeringen met Canon EF- Nikon F- en Pentax K-vatting. Vanaf de lente zou het objectief beschikbaar moeten zijn, een adviesprijs is nog niet bekendgemaakt.

Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4Irix 15mm f/2.4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Volgens mij is het een Zwitsers ontwerp, gefabriceerd in Korea...
"Swiss precision and Korean ingenious solutions make a powerful mix"
bron: http://irixlens.com/idea.php

En wie maakt er in Zuid Korea optische spullen? Juist ja...
http://www.techtoyreviews...-new-technology-launched/
"Designed by the Irix company from Switzerland and manufactured in South Korea, sources said its SamYang lens’s outsourcing company"

Wel goed dat dit ťťn van de weinige groothoekobjectieven is met schroefdraad (weliswaar een forse 95mm) voor een filter. EN een achterinsteekfilter.
Handig snufje is het gaatje in de zonnekap, zodat je met de zonnekap erop, toch met je vinger een eventueel (CPL) filter kunt roteren.

De plaatjes van de zonnekap vermelden in ieder geval "made in Korea"

Nog wat meer handelsregisterinfo over TH Swiss uit Baar, Zug, CH.
Recentelijk opgericht in maart 2015 door een Poolse staatsburger.

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 21 maart 2016 12:52]

Juist ja...
Dus? Samyang maakt werkelijk uitstekende lenzen, alleen in erg goedkope plastic behuizingen en nooit met automatisch diafragma voor Canon. Zo te zien kunnen ze dat dus wel beter (alhoewel dit allemaal 3D renders zijn).
Het uiterlijk van deze lenzen is duidelijk afgekeken van Zeiss.
Liever goed gejat dan slecht bedacht. ;)
Nuttige info, voeg ik nog even toe :)
15mm is toch niet zo erg groothoek? De camerafabrikanten zelf hebben lenzen tot 10/11mm. Wat is er dan zo speciaal aan deze lens?
Die 10mm die je noemt is voor APS-C.

Op FF heb je momenteel de volgende brandpunten als max. (fisheyes niet meegerekend): Samyang = 14mm, Canon = 11mm, Nikon = 14mm, Sony = 16mm, Sigma = 12mm. Andere heb ik zo even niet in mijn hoofd. Deze gaan echter maximaal tot f/2.8, sommigen zelfs tot f/4. Een 15mm f/2.4 is dan toch weer een mooie verbetering voor astrofotografen, die ieder beetje lichtsterkte ten zeerste kunnen waarderen :) Glow in the dark-markeringen en een click bij scherpstellen op oneindig doen dan ook suggereren dat dit (een deel van) de doelgroep is voor deze lens.

[Reactie gewijzigd door tobiasvs op 21 maart 2016 11:47]

Voigtlander heeft ook nog 10mm f/5.6 voor mirrorless fullframe
Vooralsnog is dat alleen nog maar een belofte. ;)
Ik heb er toch al echt een filmpje mee gezien op een beurs.
Dat geloof ik graag, maar daar heeft de rest van de wereld op het moment nog vrij weinig aan. Niet dat ik betwijfel of ze het voormekaar krijgen. :Y)
Technisch gezien is elke lens met groter gezichtsveld dan het menselijk oog een wide angle lens.
Op een full frame camera (of 35mm film) komt 50mm overeen met wat je ziet met je oog.
Bij kleinere sensoren (met crop factor) ligt dit natuurlijk anders, voor APS-C is het bvb 35mm.

sorry, reactie bedoeld voor GekkePrutser

[Reactie gewijzigd door botervlieg op 22 maart 2016 08:34]

De lenzen die jij beschrijft zijn vaak voor APS-C of MFT sensoren. Deze gaat tot full-frame, wat volgens mij wel redelijk uniek is bij lenzen met deze focallength. Ik vind zelf vooral dat filterslotje aan de achterkant wel tof. Nooit eerder gezien, maar kan me voorstellen dat het een toffe optie is om relatief goedkope ND filters etc toe te voegen.
Uniek? Er zijn genoeg 14 en 15mm FF lenzen te vinden hoor. f/2.4 met deze beeldhoek is wel uniek.
Dat filterslot is ongeveer hetzelfde als een drop in filter die je vooral op grote telelenzen ziet (in het algemeen bij lenzen met te groot frontelement).

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 21 maart 2016 11:59]

Ah ja, ik bedoel inderdaad in combinatie met deze aperture.
Misschien dat het heerste objectief is van deze fabrikant? Altijd interessant om te zien hoe ze zich positioneren.
15mm op fullframe is echt wel groothoek. Die 10/11mm lenzen waar jij het over hebt, zijn aps-c lenzen. Die zijn ongeveer even wijd als deze lens op fullframe.
15mm is toch niet zo erg groothoek? De camerafabrikanten zelf hebben lenzen tot 10/11mm. Wat is er dan zo speciaal aan deze lens?
Het gaat hier over een Full-Frame Objectief. Als crop lens is deze inderdaad extreem groothoek
Ah dat was me niet duidelijk, bedankt! Idd zijn die kortere lenzen vaak APS-C idd.

Ik heb zelf alleen een cropcam vandaar dat ik er niet aan dacht.
Voornamelijk de prijs. Die is, net als alternatieven als Samyang (ook manual focus) stukken lager dan de merk eigen lenzen. (Zo heeft Canon een 14mm 2.8, met autofocus, maar die gaat voor een +/- 2300,- euro)
Er is nog al een verschil tussen 10mm en 15mm. Google maar eens op afbeeldingen van 10mm vs 15mm ;)
15mm op een fullframe body is ontzettend wijd, zonder fisheye vertekeningen!

Er zijn zat 10/11 mm lenzen te vinden maar die zijn voor aps-c sensoren (cropfactor van ong 1.5)
Hoewel ik niet echt interesse heb in een ultragroothoek vindt ik het wel jammer dat deze niet uitkomt voor Sony camera's.
Een EF na FE adapter? Ik zie het eigenlijk niet als een probleem. Er zijn genoeg adapter voor Sony nex FE mount.
Hoewel de adapters inderdaad werken hebben deze het nadeel dat ze vrij duur zijn (denk aan de Metabones, welke rond de 300-500 zit dacht ik). Extra gewicht toevoegen (150g). En 'lengte' toevoegen (3cm).

Dat hoeft allemaal niet als ze ook voor de sony mounts uitbrengen. En zoals @TripleTech zegt, misschien is de markt niet groot genoeg. Dat is dan weer jammer, gezien de Sony A7r II toch een gigantisch goeie camera is. (volgens menig, beter dan meeste dslr's in zijn prijsklasse).
Dat hoeft allemaal niet als ze ook voor de sony mounts uitbrengen.
Ik heb sommige van deze E-mount versies, en wat mij opvalt is dat ze meestal die extra 3cm zelf al toevoegen aan de lens. Vooral bij groothoeklenzen is dat zonde, omdat die hierdoor veel groter worden dan een op maat gemaakte versie. Je loopt met die 3cm extra met een afzichtelijk grote toeter rond op je kleine camera.
Logisch, want als je de lens zonder die extra 3 cm op een E-mount camera zet wordt het beeld 3 cm achter de sensor geprojecteerd (daar zou het beeld scherp zijn). D.w.z. de lens zou opnieuw ontworpen moeten worden om hem geschikte te maken voor E-mount.
Mijn punt is dat als je ziet hoe groot sommige van deze lenzen op zich al zijn je zeker niet die drie centimeter erbij wilt. Je groothoeklens lijkt dan op een serieuze telelens, wat vooral als je er publiekelijk foto's mee maakt niet handig werkt. Dus: een E-mount versie (zoals geopperd door Da_Teach) is dan geen echt prettige oplossing. Je wilt dan veel liever een maat-oplossing die eer doet aan je mirrorless.
Geeft zo'n adapter geen kwaliteitsverlies? Ik kan me voorstellen dat je het liefst een lens met de juiste mount wil hebben, zonder gebruik te maken van adapters.
Nee het is als het ware niet meer dan een spacer die de lens op de juiste flange distance brengt, er zit geen glas in. Dat is het mooie van Mirrorless, je kan er lenzen van vele andere systemen op mounten. Vooral met Manual Focus lenzen werkt dat goed omdat je dan geen elektronisch contact nodig hebt, maar met AF lenzen begint het ook steeds minder een probleem te worden voor bepaalde combinaties zoals Canon EF op Sony E.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 21 maart 2016 11:54]

Jawel, je hebt te maken met toleranties. Met name bij extreme groothoek merk je dat sneller, zoals decentering.
Voor niet iedereen een probleem, maar als je kritische scherpte nodig hebt, is native beter.
Op lensrentals.com hebben ze het effect getest
Op die manier is overal wel wat op aan te merken, er zijn talloze potentiŽle problemen op ieder aspect van het gele systeem. Laten we maar niet beginnen over de imperfecties van een spiegelsysteem, of de lenzen zelf, er zijn er geen twee hetzelfde.

Dergelijke problemen zijn vast een reŽel risico als je er 1 uit China haalt van ebay, maar wanneer je 'gewoon' een degelijk merk neemt is de kans klein. Gebeurd het wel dan is het product niet in orde en heb je gewoon recht op vervanging of retourneren.
Gevonden: https://www.lensrentals.c...pisode-763-lens-adapters/

Door de extreme invalshoeken op de sensor zul je juist met groothoeklenzen de problemen van adapters tegenkomen.

Het hangt vooral af van je normen of je er last van hebt. Ik gebruik ze zelf ook bij tijd en wijle, maar je moet geen wonderen verwachten
Op Sony camera's kun je gebruik maken van de EF adapter.

Ik ben benieuwd wat de optische kwaliteiten zijn, zeker ook vergeleken met de Samyang 14mm f2.8. Dat is een niet zo hele dure lens (voor wat hij biedt) en toch optisch redelijk goed (alleen veel vervorming).
Ik neem eigenlijk aan dat men bedoeld dat het fijn zou zijn als dit objectief ook voor Sony A-mount zou uitkomen.
Op zich zijn er voor Sony camera's goede alternatieven voor dit objectief, die minstens gelijkwaardig of beter zijn. Het is meer een zaak voor de fabrikant dat Sony niet genoeg marktaandeel heeft voor dit type objectieven(?!).
Agree. Vooral de Sony FE wordt vaak vergeten. Het is het enige waar ik stiekem beetje spijt hebt met mijn keuze voor A7 serie. Inmiddels zijn er wel keus aan lenzen maar enorm duur. Okť er zijn adapters maar naast dat ze aardig prijzig zijn, geven ze ook geen garantie dat ook alles werkt zoals het moet (met name de snelheid en zeker icm autofocus). Al moet het met een manual-focus lens geen problemen opleveren. Behalve de extra gewicht en lengte door gebruik van adapter. 15mm op fullframe lijkt mij een mooie toevoeging voor mijn collectie.
Of voor 4/3 (MFT). Zou graag naast Zeiss wel anders bij mijn Blackmagic camera. ;)
Hoezo? Er zijn toch alternatieven? Wat vind je zo speciaal aan deze dan?
Een paar mooie features heeft deze lens, maar ik ben een beetje bang voor de optische prestaties. Ze laten enkel een MTF zien van de centrumscherpte en gezien de lichtsterkte i.c.m. uwa en het relatief kleine frontelement verwacht ik flinke vignetting. De prijs is wel netjes en als astigmatisme en coma onder controle zijn, dan is dit een mooie astro-lens.
vraagje .

maar focus callibration is toch gewoon auto focus ?

of is dat een ander soort techniek?

(Uit de Tekst)
(De Irix 15mm f/2.4 heeft geen autofocus, maar beschikt wel over elektronische contacten zodat het diafragma ingesteld kan worden vanaf de camera)
maar focus callibration is toch gewoon auto focus ?

of is dat een ander soort techniek?
Wat ik zo begrijp uit de informatie, is dat dit enkel een bijstelling is van het focusmechanisme. Dus als er een afwijking in zit (iets wat bij Samyang vaak is), dat je dit kunt bijstellen. Dus als je de focusring op oneindig instelt, dat de focus niet echt op oneindig zit, maar er voorbij. Dan kun je dit dus bijstellen.
(Uit de Tekst)
(De Irix 15mm f/2.4 heeft geen autofocus, maar beschikt wel over elektronische contacten zodat het diafragma ingesteld kan worden vanaf de camera)
Dat is gewoon een elektronisch diafragma, zoals je ook hebt bij alle Canon lenzen en de Nikon E lenzen (redelijk nieuw).
Hoe bedoel je alleen centrum scherpte? Ik zie in dat grafiekje MTF's voor 30%, 70% en 100% field of view. Wat er niet bij staat is voor welk diafragma dat is...

Ik verbaas me wel dat er Łberhaupt nog markt is voor een nieuwe lens fabrikant...
Je hebt gelijk, ik keek niet goed. Maar wat een onhandige manier van MTF maken vergeleken met wat andere fabrikanten doen.
Ligt het nu aan mij of is dit een gekke mtf? Dacht altijd dat ze anders van opzet waren.
Op reddit loopt er ook een discussie over deze lens. Een user claimt dat hij met een rep heeft gesproken en de lens vast heeft gehad. Volgens hem is de adviesprijs voor de weather sealed versie £500/§600 en voor de non weather sealed versie £400/§500. 'They claimed they're aiming to enter the market to compete as a more premium / QC focused manufacturer against Samyang / Rokinon etc. '
Op reddit loopt er ook een discussie over deze lens. Een user claimt dat hij met een rep heeft gesproken en de lens vast heeft gehad. Volgens hem is de adviesprijs voor de weather sealed versie £500/§600 en voor de non weather sealed versie £400/§500. 'They claimed they're aiming to enter the market to compete as a more premium / QC focused manufacturer against Samyang / Rokinon etc. '
Voor die prijs kan ik me niet voorstellen dat het objectief in Zwitserland gemaakt is.
Tevens is de prijs erg laag, zelfs lager dan Sigma.

Ik zou eerste de reviews afwachten voordat je een lens van een helemaal onbekende fabrikant koopt.
Objectieven bouwen is niets dat je even doet.
Er staat "Made in Korea" op de lenshood. En ik denk niet dat alleen het stukje plastic daar vandaan komt. ;)
Zoals anderen hierboven al gezegd hebben lijkt het een door Samyang geproduceerd objectief te zijn.

Dus ja. Niet alleen het kappie.
Voor die prijs kan ik me niet voorstellen dat het objectief in Zwitserland gemaakt is..
Als je de moeite had genomen omhet vetgedrukte onder de titel te lezen van het artikel, had je in de laatste zin ervan het volgende kunnen lezen:
Het is het eerste objectief van het nieuwe Zwitserse merk, dat het Irix-objectief in Korea laat maken.
:+
Klinkt goed. In dat geval heb ik zeker interesse, helemaal als ze ook cinema alternatieve gaan bouwen. Het ziet er op de plaatje zeer degelijk uit. Die prijs is wel zeer interessant. Samyang maakt geen lenzen met soort kwaliteit behuizing.
Thanks to sophisticated optical construction and special neutrino coating, color aberration, ghosting and flare effects have been reduced to the absolute minimum, so the lens is ready to meet the requirements of the 50+ megapixel sensors of the newest cameras.
Dat klinkt niet verkeerd. Kan iemand iets meer zeggen over die Neutrino coating? Ik lees hier niets over in het Tweakers artikel.
Ik denk niet dat het iets revolutionairs is, anders hadden ze er wel dieper op in gegaan,

Iedere fabrikant geeft er zn eigen naampje aan, zo heb je bij "Nano cristal coat" bij Nikon. of "High Transmittance Electron Beam Coating" bij fuijifilm

Het principe van (multi) coating is dat je reflecties verminderd doordat je een aantal verschillende coatings stapelt.Hierdoor heb beter contrast met tegenlicht, en minder last van flares. De samenstelling van deze coatings is natuurlijk geheim

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 21 maart 2016 13:05]

Nanocoating is iets anders dan gewoon zo'n stapeltje van opgedampte laagjes (MgF2 oid). Nanocoatings hebben een soort poreuze structuur waardoor ze onder een veel groter bereik van invalshoeken effectief blijven, terwijl normale coatings zodra de invalshoek niet loodrecht is minder licht doorlaten (en dus reflecties veroorzaken).
http://photo.stackexchang...stal-coat-do-on-this-lens

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 21 maart 2016 13:42]

neutrino coating ;(

Neutrino's hebben een zeer zwakke interactie met 'normale' materie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutrino

met andere woorden het is marketing babble.
Leuk, een nieuwe speler in de markt van cameralenzen.

Wel een aparte keuze om te starten met een 15mm ultra wide angle. Die dingen zijn best lastig te maken en zeker voor een merk dat zich nog moet bewijzen een gewaagde stap.

Daarnaast vraag ik me af hoe deze lens presteert ten opzichte van bv de Rokinon/Samyang 14mm 2.8. Die lens schijnt heel erg goed te zijn en kost maar 400 euro.

Maar zoals ik al zei: een nieuwe speler op de markt is nooit slecht (al is het alleen al om de gevestigde orde weer eens wakker te schudden).
Wel een aparte keuze om te starten met een 15mm ultra wide angle. Die dingen zijn best lastig te maken en zeker voor een merk dat zich nog moet bewijzen een gewaagde stap.
Eerlijk gezegd vind ik het wel logisch om voor zoiets te gaan als nieuw merk. Wie zit er te wachten op de zoveelste standaardlens? (zeg alles in de 24...85mm range).
Dit lijkt mij een mooie tegenhanger van de samyang 14mm f2.8
Die lens word veel gebruikt voor astrofotografie maar heeft een vervelde vervorming die lastig te corrigeren is, en daardoor niet erg geschikt voor architectuur. Als deze irix minder vervorming heeft zou ik m verkiezen boven de samyang.

Het verschil tussen f2.4 en f2.8 is niet dramatisch

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 21 maart 2016 12:24]

Als deze irix minder vervorming heeft zou ik m verkiezen boven de samyang.
Er staat een grafiek van de vertekening bij de plaatjes hoor. Ziet er uit als lichte tonvormige vertekening (geen golfvormen erin).
Geen autofocus = dealbreaker. Hoe mooi een lens ook is.
Door de grote scherptediepte op een UWA is manueel scherpstellen super simpel!
De samyang had ik standaard op een focusafstand van 4m staan hiermee waren de meeste foto's van hoek tot hoek scherp.
Klopt wel, maar toch blijft het een gok op f2.4. Ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in de autofocus van mijn camera dan handmatig. Zeker in lowlight situaties waar het lastig te zien is door de OVF van je camera.
Mwah, sommige van de beste foto's ooit zijn met volledig handmatige camera's gemaakt.
Toch wel een leuk lensje op het eerste gezicht:

- Geschikt voor FX & DX
- F/2.4: een halve stop sneller dan de meeste FF groothoeklenzen in dit bereik
- Er passen schroeffilters op: de meeste FF UWA's in deze klasse hebben een filterhouder nodig
- Fluorescerende markeringen op de lens: erg handig voor astro -en nachtfotografie

Opvallend dat ze met 2 uitvoeringen komen (standaard model: firefly; luxe model: blackstone).
VIgnetering zou nog wel eens een probleem kunnen worden o.b.v. de specs.
Ik heb zelf de Samyang 14mm gehad voor astrofotografie en die scoort al zeer slecht op dit onderdeel.

Inmiddels heb ik de Samyang verruild voor de Tamron 15-30 2.8 die ondanks dat het zoomlens is op alle vlakken beter presteert.
Deze lens is echter wel een stuk duurder maar relatief gunstig geprijsd in Duitsland (+/- 1000 euro).
Ik ben vooral benieuwd wat deze Irix qua prestaties en prijs gaat doen.
Meer keuze is goed voor de consument :)
Geen idee of dit een kosjere toko is maar hier staat die Tamron voor 606 euro...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True