Sony maakt adviesprijzen Bravia-uhdtv's met hdr-ondersteuning bekend

Sony brengt zijn line-up nieuwe Bravia-tv's in maart op de markt. Het grootste model, een 75"-uhdtv met hdr-ondersteuning, gaat 5000 euro kosten. De goedkoopste uhdtv met hdr kost 1800 euro. Alle uhd-modellen zijn voorzien van Android TV.

Op de CES kondigde Sony zijn nieuwe Bravia-uhdtv's met hdr-ondersteuning aan. Het absolute topmodel, de XD94 met diagonaal van 75" en een full array led-backlight met local dimming, komt niet naar de Benelux. Het model ontbreekt op de prijslijst die Sony heeft vrijgegeven. Wel komt de XD93-serie beschikbaar, die van een edge-lit led-backlight met local dimming is voorzien. Zowel de 65"- als 55"-uitvoering zijn op het dunste punt 11,8mm dik.

Alle nieuwe uhdtv's van Sony met hdr zijn van een Sony X1-beeldprocessor voorzien en hebben Android TV als besturingssysteem. De modellen in de XD85-serie zijn niet van een 'zwevend' ontwerp voorzien, maar hebben een regulier design. Sony verkoopt hiervan het grootste exemplaar, met diagonaal van 75", voor een adviesprijs van 5000 euro.

Naast uhdtv's brengt Sony ook een aantal nieuwe fullhd-tv's uit met afmetingen van 32" tot 48". Prijzen beginnen bij 380 euro en lopen op tot 750 euro voor het grootste model. De modellen in deze serie beschikken over 1920x1080 pixels en zijn niet voorzien van Android TV.

Bravia uhdtv's met hdr Adviesprijs Bravia fullhd-tv's Adviesprijs
KD-65XD9305 €3500 KDL-48WD65 €750
KD-55XD9305 €2500 KDL-40WD65 €560
KD-75XD8505 €5000 KDL-32WD60 €410
KD-65XD8505 €2800 KDL-40RD45 €530
KD-55XD8505 €1800 KDL-40RD45 €380

Videopreview van de nieuwe Sony-tv's op de CES2016. Sony lijkt de XD94 niet in de Benelux te gaan leveren.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-02-2016 • 20:04

88

Reacties (88)

88
82
39
1
0
24
Wijzig sortering
Voor mij de aanwezigheid Android TV een reden om ver van deze nieuwe tv's weg blijven.
Zelf geen ervaring mee en dit is dus ook oprechte nieuwsgierigheid , maar wat is er mis met Android TV?
Mijn sony android tv valt vanzelf uit. Een goeie reden.
Ik heb ook even Sony android tv en die start regelmatig vanzelf opnieuw op. Gemiddeld wel 1 keer per week. Zeer storend, soms zit ik in een game en dan valt de tv uit... Kan ik 2-3 minuten wachten. De game ben ik dan meestal verloren natuurlijk.

Daarnaast vind ik het home-scherm echt bagger. Je kunt amper iets aanpassen en je hebt constant apps op je scherm staan die je nooit gebruikt.

Of YouTube suggesties. Man, ik wil gewoon een hele cleane interface met de meest gebruikte inputs vooraan.

Maarja, de tv zelf is prachtig en mooi beeld, maar Android verziekt het plezier toch wel behoorlijk.

Hopelijk komt er snel een update die alles verandert. Maar geen Android tv meer voor mij.
Dacht dat de meest gebruikte inputs automatisch vooraan kwamen? En die suggesties kan je gelukkig via het menu uitzetten. Verder heb je gelijk over het home-scherm, daar ben ik ook niet van gecharmeerd.

Teletekst is ook moeizaam. Kan je nooit direct selecteren maar moet je eerst op de blauwe toets drukken. paginanummers intikken gaat altijd moeizaam, als je te langzaam bent springt ie weer automatisch terug naar de huidige pagina. En het ergste is het automatisch bladeren in subpagina's wat de TV doet.

Morgen komt de volgende update trouwens uit. Dus wie weet zijn de problemen dan eens opgelost.
Mijn ex-schoonvader zijn sony met beeldbuis van 15 jaar terug startte af en toe ook vanzelf op. Vraag me af waarom dit met Android te maken heeft, kan je dat aantonen?
Dit probleem (herstarten van Android TV) komt vaker voor en is in onderzoek bij Sony. De update van begin februari heeft het probleem bij veel mensen (deels) opgelost maar nog niet bij iedereen. We zullen zien wat de update van vandaag brengt.
En dat ligt aan Android? Ik heb hier tig Android apparaten liggen die alleen maar uitgaan als de batterij leeg is.
Ja natuurlijk ligt dat aan Android TV. Ik heb altijd al Sony TV's gehad en die werkten allemaal perfect. Ik vond Sony vroeger een top merk voor TV's. Nu met Android TV er op lijkt het wel een low end tv te zijn door alle problemen die ik er mee heb. Al zeker 100 keer mijn TV moeten rebooten en ja dat ligt dus aan Android TV want het is het besturingssysteem van de TV
Ik denk eerder dat de hardware die die software moet draaien in jouw geval niet adequaat is.
Zal niet per definitie aan Android liggen, elk ander besturingssysteem zou waarschijnlijk ook niet lekker draaien.

Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk ook niet gecharmeerd ben van Android-TV.
Ja dat ligt 100 procent aan de combinatie van sony en android tv. En dat de mobieltjes goed werkenz zegt niks over de tv's.
Vindt je de eigen brouwsels van de fabrikanten dan een betere optie :?
De kans dat je daar geen updates of support voor krijgt is vele malen groter.
Als ik een TV koop dan wil ik een TV, niet een smart TV platform.

Maar waarom geen Android TV? Waarom zou je Google helpen in het monopoliseren van NOG een markt? Waarom zou je vrijwillig nog een dataverzamelpunt toevoegen aan het arsenaal van Google?
Heerlijk, een medestander. Een TV moet voor mij een scherm zijn. Punt. Ik wil geen (geïntegreerde) software/cpu/ethernet/etc. Een TV gaat bij mij ~8 jaren mee en alle meuk die dan intern op je TV draait is dan de laatste 50% van zijn levensduur 'niet meer ondersteund, verouderd, barst van de beveiligingsrisico's, etc etc enz enz'. We zien het met Android telefoons icm de fabrikanten; het eindproduct daarvan vind ik, in de 2de levensfase, minder dan waardeloos.
Dus een goed dom scherm met een kleine HTPC/NUC alstublieft! Maar ieder zijn ding... :)
Ik heb jaren lang een HTPC met Kodi (toen was de naam nog XBMC) gebruikt. Toch is mijn nieuwste HTPC de deur uit gegaan nu ik een Sony X830 bezit. Een losse HTPC voegt eigenlijk niets meer toe en heeft vooral nadelen (rommel).

Kodi draait namelijk perfect op AndroidTV. Bediening kan met de originele afstandsbediening. Hardware decoding werkt zowel op x264 als x265. Bestanden met 4K en bitrates van 100+ Mbps zijn geen probleem. Dat laatste heb ik via USB 3 getest maar ook via de Wifi zou het geen probleem moeten zijn aangezien speedtest ruim 100 Mbps op 5 Ghz noteert. aangezien ik Kodi al minstens 5 jaar gebruik verwacht ik minstens zo lang met deze TV te kunnen doen.

Dus in algemene zin ben ik het met je eens en zijn de smarttv's met WebOS, Netcast, Tizen etc op de lange termijn niet zo nuttig. Bij AndroidTv denk ik daar heel anders om. Puur omdat hij "gewoon" Kodi draait. Team Kodi kijkt ook actief mee in het Sony Bravia topic op Kodi.tv.

Tv kijken doe ik overigens niet zo vaak. Wel gebruik ik weleens de youtube app (for Android TV) en natuurlijk Netflix. Die laatste werkt beter (sneller starten, sneller naar hoge kwaliteit, betere bediening voor remotes) dan de Windows 8 App.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 05:24]

Inderdaad, als ik een tv koop wil ik een tv. Geen complete computer waarbij je de kans hebt op brakke software waar je niets aan kunt doen om het te fixen. Continu verbinding hebben met de fabrikant en allerlei andere onzin.

Meer normale tv's AUB!
Ik heb nooit geklaagd over de brouwsels van Sony. Ik hoef dan ook al die smartzooi niet meer nu ik weet dat dat een onstabiele TV oplevert. Dankzij Android TV heeft Sony voor mij afgedaan. Hier komt nooit geen Sony meer binnen en al zeker geen Android TV meer.
Jep, komt er niet in. Simpel as that.
Sony is exit dus.
Opzouten met die Google Android spyware.
Krijg je dan straks ook TV-advertenties op maat?
quote van de website / link
McMillan was watching the movie through an Amazon Fire set top box, and as an experiment, tried playing it from his computer connected to the TV through an HDMI cable. In both cases the Army ad appeared at the one-minute mark, leading McMillan to deduce that the ad was being served by Samsung, and that the internet-connected TV was using content recognition to show ads on top of any video coming in through the TV’s input.
Wow, ik wist dat er natuurlijk advertenties op smart tv's worden getoont, maar dit slaat natuurlijk alles. Dat betekent gewoon dat Samsung constant in de gaten houdt wat je kijkt en op basis van wat je kijkt een ad laat zien. Lekker als je dan ook nog je Samsung phone gekoppeld heb aan je account.

Ik vraag me eigenlijk af of dit zo wel mag. Advertenties tonen mag geheid, maar 'meekijken en luisteren' naar wat je kijkt, ook als je via externe bronnen kijkt, en op basis hiervan een advertentie tonen... Als ik zo'n TV had en ik stream via mijn mediaplayer en zou zo'n ad krijgen, dan zou ik .. euh iig pissed off zijn en terug naar de winkel.
Wat des te meer reden is om een smart TV nooit aan te sluiten op het Internet al gebruik je die functionaliteit niet. ;)
Wil je die reden ook met de lezers delen?
Heb sinds kort een Sony KD-X8005C met Android TV.
Ding werkt perfect en kan me dan ook helemaal niet vinden in de slechte recensies die je over Android TV vind op internet.
Google zit natuurlijk ook niet stil en de eerste update was al binnen tijdens het instellen van de TV.
Voordeel is dat ik nu mijn losse mediaspeler de deur uit heb kunnen doen, Kodi en andere media apps draaien als een tierelier
Hoewel ik wel klachten hoor over traagheid bij het zappen, ben ik zelf zeer tevreden met Android tv. Met de huidige versie op mijn Sony tv zelfs geen enkele klacht.
Gebruik zelf de horizon mediabox voor tv dus de tv kijk functie die in Android tv zit gebruik ik niet. Wel veel Netflix en plex, werkt super!
En terecht. Ik heb een paar maanden geleden een Sony 4K TV gekocht en het is één van mijn slechtste aankopen in jaren geweest. De TV op zich is prachtig, goed beeld, goed geluid, mooie vormgeving maar dan is er Android TV. Ik dacht dat Android TV iets was wat je zelf moest opstarten zoals bvb Apple TV maar helaas dus niet.

Om de week is er wel iets mis. Als de TV niet crasht dan werkt Netflix plots weer niet meer. Ik heb denk ik al honderd keer de stekker moeten uit trekken om de TV te rebooten. Ik vind dat echt niet kunnen voor een TV. Ik heb liever al die smartzooi als aparte modules niet als iets dat je TV kaapt.
Net of die andere platformen zo lekker zijn. Steeds naar huis bellen om te checken voor updates omdat de fabrikant zo begaan is met het functioneren van je apps of er gewoon mee kappen als de servers er uit liggen (link). Optiefen met die bemoeienis en laat mij zelf beslissen of ik de boel wil updaten of niet en gooi de boel zeker niet dicht als je geen fiat krijgt van de update servers.
Wat een onzin, Android TV werkt uitstekend op mijn X8509C, kan wat sneller maar verder geen problemen.
Op zich redelijk geprijsd. Die 55 inch, X93 mits goede reviews zeker kandidaat om de TV uit 2010 te vervangen. Ben wel benieuwd hoe die nieuwe backlight het doet.
Hopelijk is hij vrij uniform, mijn huidige bravia heeft een super egaal beeld (Hij is dan ook niet LED backlighted). Sommige nieuwere TV's hebben duidelijk lichte plekken...
Is wel te hopen! Ik wil vooral groter omdat ik nu op 40 inch zit. Als je dan meteen 4K en HDR erbij kan pakken is alleen maar mooi. Vind die OLEDs van LG dit jaar wel erg hoog geprijsd.. Maar idd weinig zin in bleeding. Die full array leds zie ie dit jaar alleen weinig, alleen op modellen met echt bizarre groottes. En daarmee prijzen ;)
Jammer dat het weer over android of laten we zeggen het smart gedeelte van de tv gaat. In mijn ogen eerst het beeld en waarom niet het geluid ( moet minimaal bij de prijs passen) en pas dan het smart gedeelte beoordelen. En bij het smart gedeelte lijkt mij de update/houdbaarheid van het systeem een belangrijke factor en dan zit je direct bij google beter als hij de systemen van fabrikanten zelf.
Helemaal eens.

Een tv moet van mij primair... beeld geven. Voor mijn media center pc en mijn XBox die er onder staan. Die situatie ben ik helemaal tevreden over, dus ga ik niet vervangen.

Het tweede waar ik volgende keer op ga selecteren is geluid - specifiek dingen als de pass-through functionaliteit van de HDMI input naar de digitale uitgang (Wordt dat bijv doorgegeven als stereo of als dolby digital?).

3D vind ik ook nog wel leuk als dat kan. Mijn volgende TV heeft dus ondersteuning daarvoor.

Apps e.d. ga ik er toch niet op draaien; maw: in mijn overwegingen zie ik Android op een TV eerder als een soort bloatware dan dat het iets toevoegt... ik zie in de reviews vooral issues daarmee, van mij mag het eraf :)
Het lijkt alsof je je laatste zin niet afgemaakt hebt.
Nee sorry dit was her😊
Nee sorry dit was het 😊
1 als hij(wie?) de systemen van fabrikanten zelf... verkoopt? fabriceert? er lijkt hier nog een werkwoord achter te moeten komen.

2 je kunt je reacties bewerken.
Ik mag hopen dat dit niet de complete line-up is van Sony 2016, zit een flink gat in prijs van rond de 1000 tot 1200 euro, zou graag een 50" zien rond die prijs.
Heb zelf een Sony Android TV (55X9305C) in bezit sinds twee weken. Had hele slechte verhalen gehoord over Android TV toen het bijna een jaar geleden uitkwam. Echter had ook gelezen dat er sindsdien vele updates zijn geweest. De gok gewaagd, en gelijk bij het opstarten kwam er een update binnen van februari. Ervaring tot nu toe, gewoon prefect!! Android loopt soepel en snel en helemaal geen problemen, zeer tevreden met TV :)
Er zit alleen wel een bizar trage SoC in die TVs wat bij veel Games op Android gewoon dikke lag / frame rate drops veroorzaakt. Dat is voor mij echt een afknapper op zo een dure TV.
Wat ik me nu altijd afvraag bij zulke High-Definition, is er eigenlijk al een optie om Blu-Ray kwaliteit films te downloaden ergens? Streamingkwaliteit is meestal vrij slecht om volledige 4K eruit te halen, laat staan HDR

(Illegaal is het meestal ook een compressed HD-file van +- 4 tot 8GB waar een echte BluRay tot 50GB gaat...)

Iemand die zoiets gevonden al heeft? :)
ik heb Netflix 4k account? of is dat maar nep 4k?
Het aantal pixels zal kloppen, maar de bitrate is natuurlijk bepalend voor de kwaliteit en die zal het niet redden om je 4K tv recht aan te doen.
Het punt bij Netflix is dat je 4K stream 15.6 Mbps HEVC is en daarmee effectief ongeveer gelijk is aan een 30 Mbps x264 stream. Als jij een non-4K (smart) tv aanschaft dan blijf je steken op "super HD" wat neerkomt op 6 Mbps. Dat is nogal een verschil...

Voor iedereen die graag Netflix gebruikt levert 4K dus meteen een flinke meerwaarde op. Natuurlijk kan het nog mooier, maar dat verandert niet dat je voor het Netflix platform een waarneembare verbetering krijgt.

In de winkel zag ik het verschil tussen dezelfde full HD demo video op 2-3 meter afstand namelijk niet bij weergave op een 4K vs een full hd tv. Maar koop je nu een full HD tv dan zit je voorlopig wat Netflix betreft vast aan een beperkte beeldkwaliteit. Dat is dan ook de reden dat ik zelf 'alvast' voor een 4K tv ben gegaan. Tot heden geen spijt van mijn aankoop (X830).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 juli 2024 05:24]

Wannabe 4k, een gemiddelde bluray film ziet er beter uit
Je hebt resolutie, in dit geval 4k. Dat klopt wel. Een ander belangrijk element is de zgn. bitrate en compressietechnieken (h264, h265, etc.. afhankelijk van afspeelapparaat of dit kan).

Bitrate is simpel gezegd, hoe hoger hoe meer details.

Bijv. 720p met bitrate 8000kbit/s is scherper dan 4k met 2000 kbit/s. of het beeld moet stil staan :)

Compressietechnieken: hoe moderner hoe beter, soms ook hoeveel meer rekenkracht ze vereisen.
H.265 is alleen niet universeel beter en niet bij elke bitrate. De werkelijke winst hangt dus nogal van het materiaal af wat je comprimeert. Nu gold dat altijd al voor de meeste codecs, maar extra voor H.265.
Bestandsgrootte (of bitrate) zegt niks over de qualiteit zelf. BluRay (H.264) kan prima 50GB zijn, daar waar H.265 de helft in neemt. Sterker nog, de ruwe film is vele terabytes groot; die stream je ook niet even snel. Ik zeg niet dat 4-8GB films het kunnen tippen aan de 50GB bestanden, maar soms komt het toch aardig in de buurt met de goede instellingen/codec.

@hieronder: uiteraard met dezelfde instellingen wel :)

[Reactie gewijzigd door Feanathiel op 24 juli 2024 05:24]

Het zegt wel degelijk iets.
Echter, omdat jij waarschijnlijk net als ik gewoon op een HD tv zit te kijken op enige afstand is het niet altijd merkbaar.
Maar ik zie het wel degelijk als je bijvoorbeeld grote vlakken hebt die een verloop hebben van een bepaalde kleur, b.v. een blauwe lucht. Je ziet dan een moire patroon in pplaats van een mooi kleurverloop. En zo valt het op wel meer plekken op, b.v. met lichtbundels.

Mensen die op een projector kijken zullen veel sneller verschil zien tussen een gecomprimeerd 15GB MKV bestand en een untouched blu-ray image van 30-50GB. Alle oneffenheden worden immers opgeblazen op het grote doek.
Het zegt wel degelijk iets.
uiteraard met dezelfde instellingen wel :)

offtopic:
GP kon het reageer knopje klaarblijkelijk niet vinden :P
ga ik toch even niet met je eens zijn,
granted bestands grootte zegt niet alles, maar als men onder dezelfde settings encodeert dan kan je toch zeker stellen dat meer bits per frame een betere beeldkwaliteit oplevert, omdat er minder weg gecomprimeerd hoeft te worden.
Vanaf maart zijn de eerste UHD Blurays te koop :) dat zou tot dan de beste en mooie kwaliteit zijn die er te verkrijgen is.

http://www.amazon.com/s/r...1953011&field-keywords=4k

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 24 juli 2024 05:24]

Wel eerst effe een nieuwe BR player kopen denk ik. Of is dat bwc?
Jup en die moeten ook snel komen.
Net zoals je mkv's kan vinden, kan je ook volledige Bluray ISO's vinden ;) Dit zijn volledige dumps of remux van Blurays van 25-50GB. Kan je afspelen via mediaspelers die ISO's afspelen (of gewoon een computer/laptop).

Ik bekeek regelmatig 3D films van 25-50GB ISO's omdat dat de enige manier is om volwaardig 3D te kijken (keek ze met de HMZ-T1 van Sony em een 3D mediaplayer). 3D films in formaten zoals MKV zijn geen echte 3D films omdat ze side-by-side technieken gebruiken. Alleen volledige ISO's ondersteunen echt 3D (Full 3D vaak genoemd). Maar zo kan je ook ISO's vinden van 2D films, van 25-50GB.

Of je het verschil noemenswaardig vind om daarvoor 50GB ipv ~10GB (gemiddelde mkv film die ik heb is 8-15GB overigens) op te slaan is maar de vraag. Als je lekker snel internet hebt en films maar één keer kijkt, heb je in ieder geval weinig te verliezen ;)
Zo heb ik dus nog dergelijke 3D remuxes gebrand liggen op dual layer 50GB blu-ray schijven. Puur omdat je dan het 'real 3D' hebt en geen SBS.
Niet legaal

* En maar af vragen waarom mensen downloaden 8)7 *
Wat ik me nu altijd afvraag bij zulke High-Definition, is er eigenlijk al een optie om Blu-Ray kwaliteit films te downloaden ergens?
Nee, dat is nog lang niet beschikbaar, niet via legale bronnen tenminste. En Blu-ray gaat dit jaar alweer de volgende stap nemen, dan krijg je 60~100GB met H.265. Om die reden zijn optische disks nog lang en lang niet afgeschreven en eigenlijk het enige medium om alles uit de nieuwste high-end TVs te halen.

Downloads beginnen nu wel langzaam aan een redelijke kwaliteit te krijgen, maar top is het nog lang niet. Om over streaming nog maar te zwijgen. Jammer, want downloads/streaming zijn natuurlijk wel erg handig en het scheelt een boel ruimte, maar de bandwidth is er gewoon nog niet. Nederlanders (uitgezonderd die in centrum van grote steden en de echte buitengebieden) zijn misschien wel gewend aan 100mbit verbindingen, maar in de rest van de wereld zijn ze vaak heel erg blij met 8mbit. In grote landen als USA en Duitsland heb je nog hele gebieden waar zelfs 4mbit al een luxe is.
de films die bluray zijn zijn in staat full hd weer te geven.
Voor omzetten van films naar uhd zal je met divx moeten omzetten om de 4 k te kunnen realizeren.
Het is het zogenaamde hvec formaat wat je met de divx converter kunt omzetten, en ja die is gratis te downloaden.

http://www.divx.com/

veel plezier. :)
@Julian huijbrechts

Het model. KDL-40RD45. Staat 2 keer in de lijst met 2 verschillende prijzen. Is dit correct?
.
Die van 380 is voor de 32 inch :)
Zie veel reacties hier gaan over "randzaken" zoals UHD content en het besturingsysteem van deze toestellen.

Belangrijker vind ik het opvallende feit dat dit allen LED toestellen zijn en geen OLED. Dat is toch de belangrijkste nieuwste techniek op dit moment in televisie land?

Zou eerlijk gezegd alleen maar nog interesse hebben in een UHD OLED 3D toestel met HDR ondersteuning in een fatsoenlijk formaat als 55 of 65". Laat dan ook deze modellen links liggen en wacht in spanning af op de echte vooruitgang namelijk OLED.
Voor mij geen Sony TV meer. De smart TV heeft nooit goed gewerkt, youtube al helemaal niet, NOS app ook niet. Netflix zit er ook niet op. Ook hebben ze iets gedaan met een firmware upgrade waardoor mijn Raspberry Pie ook niet werkte, terwijl dat op mijn oudere Pioneer en nieuwe LG wel werkt.
Volgens mij is het allemaal auteursrechtelijk beschermd of zo.
... Ook hebben ze iets gedaan met een firmware upgrade waardoor mijn Raspberry Pie ook niet werkte, terwijl dat op mijn oudere Pioneer en nieuwe LG wel werkt.
Volgens mij is het allemaal auteursrechtelijk beschermd of zo.
Dat een TV opeens niet meer het signaal van een Raspberry Pie zou kunnen verstaan is nieuw. Heb je van dit probleem ook bij andere pie bezitters met nieuwe smart tv's gehoord?
Ik zat een beetje op google en te kijken maar kan iemand mij het verschil vertellen tussen de oudere Sony Sony KD-55X8505C en de opkomende KD-55XD8505. Op het uiterlijk na (beugel's etc) kan ik niks in de specs eigenlijk terug vinden wat een groot verschil zou moeten maken, toch zit er tussen beide een gat van 400-600€

[Reactie gewijzigd door Tjona100 op 24 juli 2024 05:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.