Microsoft onderzoekt claim dat privémodus Edge bezochte pagina's opslaat

Microsoft onderzoekt een melding van een beveiligingsonderzoeker dat browser Edge uit Windows 10 bij het browsen in de InPrivate-modus bezochte pagina's opslaat. Daardoor zou alsnog te achterhalen zijn welke pagina een gebruiker in de privémodus heeft bekeken.

Microsoft bevestigt het probleem niet direct, maar zegt wel dat het 'dit zo snel mogelijk wil oplossen', blijkt uit een statement dat het bedrijf gaf aan techsite The Verge. De site zegt het probleem in elk geval deels gereproduceerd te hebben en zonder specialistische kennis een bezochte pagina te hebben gezien nadat de sessie was afgesloten.

De ontdekker, Ashish Singh, schreef enkele maanden geleden dat Edge diverse sporen lijkt achter te laten bij InPrivate-browsing. De bedoeling van die modus is juist dat er geen sporen van terug te vinden zijn, zodat de gebruiker kan browsen zonder zich er zorgen over te hoeven maken dat er details terug te vinden zijn op de pc.

Microsoft introduceerde Edge als opvolger van Internet Explorer in Windows 10 afgelopen zomer. Omdat Microsoft IE niet als basis heeft genomen, is de softwaremaker nog altijd bezig met het toevoegen van functies aan de browser. Zo moet er vanaf dit jaar ondersteuning voor extensies komen in Edge.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-01-2016 • 20:57

121

Reacties (121)

121
108
24
1
0
17
Wijzig sortering
Ik heb bij Edge toch wel de indruk dat het veel te vroeg uitgerold is. Het mist essentiele functionaliteiten -- in mijn optiek is een browser die het niet mogelijk maakt om zaken als Ghostery of adblockers te installeren niet compleet en zelfs onverantwoord bezig.

Het heeft zeker potentie, maar het is nog lang niet 'productie rijp'. Bugs zijn er altijd, en het enige interessante aan deze bevinding is te zien hoe snel het verholpen is. Ik wil geen negatieveling zijn, maar ik heb niet de indruk dat het ontwikkelen van Edge, wat een 'belangrijk onderdeel van Win 10 is', erg veel prioriteit heeft.
Mwoah, het bevat alle functionaliteit die ik zou willen. Ads, als ik het al zou doen, zou ik toch blocken via hosts-file.
Ik snap serieus niet dat niet meer mensen dit even regelen via host file. Zeker op tweakers vind ik het ronduit zonde/jammer dat mensen hier nog iets abstracts en geheugenvretents als een adblocker gebruiken. Ga gewoon naar someonewhocares.com en zet de inhoud in je host file
Geheugenvreters.. Wellicht vervelend met je 486 maar daar maak ik me al jaren niet meer druk om.
Anoniem: 391502 @mikesmit28 januari 2016 00:56
Dat is absoluut niet vergelijkbaar. Je blokkeert met een hosts bestand hele domeinen, terwijl adblockers specifieke onderdelen kunnen blokkeren zonder het hele domein eruit te knallen. Bovendien doet een adblocker aan element hiding (eventueel op basis van een eigen regel) en kun je in het geval van problemen op een website even snel je adblocker of een losse regel uitschakelen. Sommige adblockers bieden geavanceerde functies (zie het matrix systeem van uBlock bijvoorbeeld), waardoor het gedrag inzichtelijk is en nog veel verder naar je hand gezet kan worden. Je kan sites zelfs debuggen door te kijken wat er exact wordt ingeladen op de achtergrond en wat er precies door welke lijsten geblokkeerd wordt. Dat is naar mijn mening veel tweakeriger dan een statisch hosts bestand waar het overzicht en dus de controle snel zoek is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 391502 op 25 juli 2024 00:43]

Anoniem: 221563 @mikesmit27 januari 2016 23:55
Simpel, het gemak. De functionaliteit. De sites die geen opdringerige ads tonen gewoon toelaten. Dat ga ik echt niet allemaal via m'n host file lopen uitvogelen. Daar staan mn eigen zaken al in, dr hoeft geen rommel bij ;)

Ieder z'n ding. Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Omdat adblock gewoon handiger is, kan je individuele elementen op een pagina mee blokkeren etc.
Mag ik ik de optie van een eigen DNS server noemen op een Rpi? Sinds een aantal maanden Pi-Hole in gebruik en kan niet anders zeggen dat ik erg enthousiast ben. De reclames bereiken de clients niet meer, wat met name voor de clients die de kinderen gebruiken erg prettig is. Geen onnodig geklik en getik meer op reclames, zelfs niet in-app reclames.
Je bedoelt someonewhocares.org? Op .com zie ik een of andere verzekeringsagent :+

Nu nog een manier om die file in de router te zetten en het hele netwerk is in 1 keer een stukje veiliger...

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 25 juli 2024 00:43]

Moet je dan niet heel vaak die file updaten? Of kan dat op de een of andere manier automatisch?
Geen idee eigenlijk. Je kan misschien een scriptje bouwen dat de file automatisch download en in de juiste directory zet?
Om de hosts file aan te passen heb je (elevated) admin rechten nodig. Ik zou je aanbevelen serieus te overwegen of dit wel een goed (en veilig) idee is...
Dat is een windowsprogrammatje, en mijn router draait geen windows...
kijk een naar pihole. Dat zet je op een R-pi en laat deze als interne DNS server dienst doen. Wel ff zorgen dat logging en swap je SD-kaartje niet vermoordt, maar werkt verder prima.

http://jacobsalmela.com/b...-a-raspberry-pi-hole-2-0/

@mxcreep: ik heb mijn Pi aangesloten op de USB poort van m'n firewall. Dat kost geen extra vermogen en dus blijft m'n stroomrekening lekker laag. Probeer zo iets maar eens met een VM te doen.

pi-hole werkt zelf de lijst continu bij. Dus win win.

Natuurlijk kun je ook een vm draaien op de machine die je gebruikt, maar als je huisgenoten hebt is een centrale oplossing wel zo makkelijk.

[Reactie gewijzigd door boner op 25 juli 2024 00:43]

Dat kun je dan ook niet R-pi specifiek maken, gewoon een interne dns server gebruiken. Die kun je namelijk ook simpel als virtuele machine installeren, of soms zelfs op je router. Alleen zul je nog steeds lijsten met domeinen bij moeten houden die je gaat blokkeren.
Ik heb het eerder uitgeprobeerd en het voelde echt alsof iemand je bij je hand vastpakt en je elke keer aantikt wanneer je iets wilt doen. Rechter muisknop menu was vreselijk gelimiteerd en ik kon niet eens links opslaan of kopieeren. Verder kon ik geen bookmarks importeren en de performance was nou ook niet zo super als de meesten claimden. Ik heb het gauw verwijderd en vervangen door Firefox, het alternatief die nog slechter werkt :).

Elke browser heeft wel wat, Chrome luistert altijd mee, Edge is voor kleine kinderen en Firefox denkt nog vooruit te kunnen met een single thread process (Verandering komt eraan). Ik vertrouw gewoon op de expertise van de developers en switch gewoon mee met wat op dat moment voor mij het mooist uitkomt. Het kiezen van een kant heeft gewoon geen zin want elk stukje software word constant geupdate en aangepast. Waarom zou je ranten op iets wat je zelf niet een hebt gemaakt toch? Aan de nadere hand moet ik je echt gelijk geven, Edge was gewoon nog niet klaar.
Ghostery is nou niet bepaald standaard functionaliteit. Ik denk van alle gebruikers dat er maar een minuscuul deel dit geïnstalleerd heeft..
Denk dat het grootste gedeelte er niet eens van gehoord heeft. Net zoals de meeste denken dat duckduckgo iets anders is dan een zoek machine...
Ze hebben inmiddels vaak genoeg aangegeven dat extension support eraan komt met de volgende windows update (Redstone) ;) Maar even serieus. Als dat het enige is waar je mee zit google voor de grap adblock Microsoft Edge in en je ziet dat je wel degelijk ads kan blokkeren: bron

Microsoft edge is in veel gevallen echt stukken sneller dan Chrome, maar ook ik met mijn Surface Pro 3 en grote liefde voor Microsoft geef wel toe dat er nog wel eens stabiliteits problemen kunnen plaats vinden die ik met Chrome niet heb. Ik zal met de Redstone update nogmaals Edge browser een poging geven!
Ik denk dat dat een persoonlijke mening is. Zelf ervaar ik Edge als een complete browser en heeft mijn voorkeur gekregen. Het is minder loaded dan andere browsers. Het enige wat nog zou moeten is een native adblocker. Dus geen plugin maar native support.

Het moet eens afgelopen zijn met plugin ondersteuning in browsers. Zo veel meer kans op ellende.
Anoniem: 145867 @Rarz28 januari 2016 05:04
Wat is wel productive rijp? Microsoft heeft nu toch echt wel de naam alles te vroeg te willen uitrollen zonder dat het af is. Ze hebben hedendaagse op verschillend fora al een trademark gekregen genaamd: Soontm

Bij alles wat Microsoft aangekondigt mag je lopen wachten.

Edge is prima qua webstandaarden e.d. maar het is nog niet echt gebruiksvriendelijk. Misschien over een tijdje. "Soon" zeg maar. ;)
Hiero! Edge is lekker snel en ook de dev tools zijn goed. Qua dev tools prefereer ik nog steeds Firebug, maar toch.
google crome had hierin ook enkele problemen alleen dan via de flash cache.
Edge is wel een van de weinige browsers die in de categorie "app" valt en niet als "programma". Een volwaardig iets, ontstaan uit de Metro versie van Internet Explorer uit WIndows 8. Wat dus al voordeel heeft dat er geen restjes in het OS terecht komen. Maar als er geen ongewenste aanvullingen mogelijk zijn, dan ook geen gewenste aanvullingen.
Ik hoop wel dat Microsoft de status "app" weet te handhaven en het niet degradeerd tot "programma", anders zijn er veel betere alternatieven.
Privé modus van iOS laat anders ook sporen na. Ga maar eens in een Privé tab naar een Tweakers artikel en herstart dan je iDevice. Als je dan Safari opnieuw opent dan staat die tab er gewoon weer. Dus dat wordt ergens opgeslagen.
Ben zoal tegen internet browsers bij commerciële partijen die ook online diensten aanbieden. Gewoon kwestie van wachten tot ze hun eigen diensten in bescherming nemen.
Wanneer kan je nou eindelijk dubbelklikken en stukken van een link in edge selecteren. Dit simpele dingetje irriteert mij mateloos.
Je zou verwachten dat bij private browsing helemaal niets hiervan naar storage behalve CPU, RAM en GPU gaat.
Indien het zou uitkomen dat die data in het bezit van inlichtingendiensten komt, zou dat een flinke deuk in het imago van Microsoft worden. Echter, als dit al gedaan wordt zullen ze er juridisch met geen woord over moeten spreken.
Ongeacht of het zo is vind ik het goed van MS dat ze hier wel aangeven dat ze er mee bezig zijn, en niet hun kop in het zand steken.

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 25 juli 2024 00:43]

Alsof ze een keus hebben daarin.
Ze kunnen moeilijk zeggen: 'we onderzoeken niks, zoek het maar uit. Als je het niet vertrouwt gebruik je maar wat anders.'
Ze hadden ook gewoon niets kunnen zeggen, ondanks dat ze het intern misschien wel gaan uitzoeken. De meeste technologiebedrijven doen dat in de hoop dat er zo minder commotie bestaat en omdat dat bedrijven van oudsher nou eenmaal gewend zijn zo min mogelijk naar buiten te brengen. Dat werkt ook nog vaak, goeie kans dat bijv. Tweakers dit bericht niet opgepakt zou hebben als MS geen officiële reactie zou hebben gegeven.
Anoniem: 467952 @auto66027 januari 2016 21:57
Bestaat het Edge team niet gewoon uit een 12-tal personen?
Het Edge team is het voormalige Internet Explorer team, wat in 1999 uit 1000 personen bestond, dat zal in die 17 jaar waarschijnlijk wel meer zijn of gelijk gebleven. Maar minder dan 200 zal het zeker niet zijn.
Anoniem: 616444 27 januari 2016 21:06
Microsoft ligt toch al zwaar onder vuur voor het schenden van de privacy van hun gebruikers. Dit nieuws kunnen ze er niet bij hebben.

Goed dat Microsoft het oppakt, wel benieuwd wat de uitleg van Microsoft wordt.
Het "schenden van de privacy van hun gebruikers" is echter vooral een hoop ongeïnformeerd geblaat van de meute die maar wat graag van sensatie snoept. In het echt liggen ze helemaal niet zo onder vuur, zeker niet in vergelijking met andere technologiebedrijven.
ongeïnformeerd geblaat van de meute
Ik wordt anders al bezorgd genoeg door Microsoft's eigen privacy policy.
Als je Cortana aan hebt staan verzamelt Windows:
Je locatie, text messages, emails, de geschiedenis van bel, sms en email, input data: speech, type en ink data, data van Microsoft apps, third-party service data "For example, choosing to sign into Facebook or LinkedIn within Cortana allows Microsoft to access certain Facebook or LinkedIn data so that Cortana and Bing can give you more personalized recommendations", Browsing history en Search History. Daarbij wordt je Windows installatie/account gekoppeld aan een advertising ID.

Als ze niet onder vuur liggen wordt het wel eens tijd.
zeker niet in vergelijking met andere technologiebedrijven
Dat zou ik niet zeggen. Daarnaast maakt "dat Facebook en Google het ook doen" het niet ok.

[Reactie gewijzigd door Jaahp op 25 juli 2024 00:43]

Heb je überhaupt enig idee waar Cortana voor is? Een persoonlijke assistent. heb je daar ene moer aan als die geen toestemming heeft om ook maar iets met je data te doen?? (die vraag was overduidelijk retorisch, maar voor de zekerheid: NEE!). Enige reden waarom ze dit vermelden, is juist vanwege steeds scherpere privacy wetgeving (overigens een goede zaak). Zou wel lekker werken joh, een secretaresse aannemen, die dan vervolgens geen toegang geven tot je agenda of bestanden en ze moet permanent geblinddoekt en met oordopjes rondlopen. Zal de productiviteit vast erg bevorderen! ;)

Blijft flauw dat mensen juist de openheid en duidelijkheid tegen Microsoft gebruiken.
Helemaal eens met Mathieu_Hinder: ongeïnformeerd geblaat van de meute. In vergelijking met andere is Microsoft erg duidelijk over welke data ze wel en niet voor advertentiedoeleinden gebruiken. Het aangeven welke data je verwerkt is verplicht, en dat wil niet zeggen dat die data ook voor advertentiedoeleinden of andere evil purposes wordt gebruikt
Hmn.. maar waarom doet Apple dit dan lokaal en op een andere manier? Het toont aan dat het dus toch anders kan. Daarbij wordt er niet vermeld dat er niemand bij die data op Microsoft servers kan en zou het eventueel ook met de politie gedeeld kunnen worden.

Daarbij staan al deze functies standaard aan. Heb je Cortana? Dan wordt niet alles lokaal op de computer opgeslagen maar doodleuk op de servers van Microsoft. Is het nodig als ik alleen maar 1 PC met Microsft Windows heb, nee maar het gebeurt toch.

Er valt inderdaad wat voor te zeggen dat een persoonlijke assistent niet werkt zonder data in te zien, maar het gaat mij wel erg ver om dit alles meteen op externe servers op te slaan (is het dan ook versleuteld? Zo ja, voldoende veilig? En wie heeft er allemaal een sleutel?). Het maakt mij niet uit dat de data gebruikt wordt voor advertenties of om het in een achterkamertje in het archief te stoppen, ik hou er persoonlijk niet van als er data van mij opgeslagen is waar ik geen controle over heb.

Dus flauw wil ik het zeker niet noemen. Ik vertrouw Microsoft niet met mijn persoonlijke data. Ik heb dit dan ook allemaal uitgeschakeld op mijn computer en gelukkig is dit mogelijk ten opzichte van Android waar Google vrolijk alles naar binnen toe hengelt.

Dus ik noem jou naïef om Microsoft zomaar te vertrouwen met al deze data waarbij je geen flauw benul hebt hoe veilig het überhaupt op de Microsoft servers staat, waarschijnlijk ga je er vanuit dat het veilig is omdat het bedrijf anders aan reputatie schade zal leiden, dit vind ik dan niet genoeg.

Kritisch zijn is altijd goed, mits er een beetje onderbouwing bij is. Dus respecteer alstublieft mensen die nog een beetje serieus met hun eigen gegevens omgaan en geven om privacy.

/rant
Oja de data van Siri blijft lokaal? Laat me niet lachen... http://www.wired.com/2013/04/siri-two-years/
Zou wel lekker werken joh, een secretaresse aannemen, die dan vervolgens geen toegang geven tot je agenda of bestanden en ze moet permanent geblinddoekt en met oordopjes rondlopen.
Er is geen probleem als het OS/de secretaresse er bij kan, er is een probleem als de agenda's en bestanden van alle werknemers naar de ene verkoper van bedrijfsruimte gaat.
Blijft flauw dat mensen juist de openheid en duidelijkheid tegen Microsoft gebruiken.
Jammer dat hetgeen waar ze open over zijn problematisch is. Jammer dat ondanks de openheid nog steeds weinig mensen weten wat er gebeurt.

Ik vind het absoluut geen fijn idee dat Microsoft straks de invoer, sms, bel, email, locatie, browse en zoek data van miljarden mensen in handen heeft. Het is dan maar een kwestie van mensen bij een popup op "OK" te laten klikken en ze kunnen er mee doen wat ze willen.
Jammer dat hetgeen waar ze open over zijn problematisch is.
Hoezo is het problematisch als je alle verzamel opties uit kan zetten en je cortana niet hoeft te gebruiken?
Ze zouden onder vuur liggen als je Cortana niet uit kon zetten. Je kan het toch uitzetten als je bezorgt erom ben? Zie persoonlijk het probleem niet eigenlijk. :)

Anyway, het is mooi dat Microsoft de bug oplost. Vind zelf op dit moment edge de fijnste browser. Is lekker snel en stabiel en neemt weinig resources in beslag. Het gemis van een adblocker kan een beetje tweaker ook zo oplossen.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 juli 2024 00:43]

Ik ben ook niet bezorgd voor mezelf, maar voor de 99% die niet weet dat je het uit kunt zetten, die niet eens weet dat het gebeurt of wat het betekent.
Als je Windows 10 voor het eerst door installeert kan je dit allemaal inzien. Tevens, als je al zorgen maakt om cortana, dan moet je helemaal zorgen maken om de data honger van Google. :) Daar kan je niks uitzetten, alleen achteraf verwijderen,.
Als je Windows 10 voor het eerst door installeert kan je dit allemaal inzien.
Maar de meute doet dit niet en het probleem blijft.
Tevens, als je al zorgen maakt om cortana, dan moet je helemaal zorgen maken om de data honger van Google
Doe ik ook, maar alsnog is dat niet relevant.
Wat is het probleem dat Microsoft gegevens verzameld van iemand anders dan jezelf? Wat kan je dat nou boeien?

Ik zorg ervoor dat Microsoft van mij en de mijnen niets kan verzamelen, voor de rest kan het me niet zoveel schelen..

Feitelijk wil ik dat ze zoveel mogelijk data van anderen kunnen verzamelen en verkopen aan advertentie bedrijven, want hoe meer ze daarvan kunnen "leven" des te groter de kans dat we "gratis" mogen blijven genieten van hun software..

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 25 juli 2024 00:43]

Toen ik voor het eerst mijn auto kocht heeft de verkoper ook niet gezegd dat ze mijn kenteken scannen. Toen ik de parkeer garage in reed wist ik ook niet dat mijn kenteken gescand werd. En wat maakt het uit. De mogelijk is er voor mensen om het te controleren. Doen ze dit niet is dat dan een probleem van MS? Nee.
Bij Windows 10 is de hoeveelheid data die verzameld wordt zo groot dat veel mensen die het weten het uit zetten want je geeft toch veel macht over persoonlijke informatie uit handen.
Nu is er de 99% die al blij zijn als het werkt en gewoon op "Express installation" klikken zonder te weten wat ze dan allemaal toestaan. Straks wordt er via deep learning met het gedrag van mensen geëxperimenteerd, en degenen die er van weten staan er los van, en degenen die er niet van weten worden erdoor beïnvloed. Dat is een probleem wat MS maakt en de mensen treft, waar MS flink aan verdient en mensen flink aan kwijtraken. Tot een bepaald punt is dat gewoon een commerciele tactiek, maar het begint ongezond te worden.
Bij Google kan je zoveel uitzetten, dat is dus een leuke kreet, maar volledig onjuist.
Ik doelde niet alleen over Google now, maar over de data dat wordt verzameld als je Android, Chrome, ChromeOS en andere Google services gebruikt. Google leeft op privé gegevens en zal dat altijd als eerste prioriteit zien.

Dus nee, dit is zeker niet onjuist. Ook al zet je Google now uit op je Android device, er zal altijd privé data van je worden verzameld. Enige manier om dit tegen gaan is een AOSP ROM te gebruiken zonder enige Google services of je device volledig rooten en alles uitzetten.

Vandaar mijn opmerking dat ik niet vind dat Microsoft slecht met privé data omgaat.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 juli 2024 00:43]

Nogmaals onjuist, ik ben heel erg bekend met Google diensten en je kan als je wilt eigenlijk (bijna) alles uitzetten qua data verzameling / privacy inbreuk. Dat Google z'n geld verdient met gepersonaliseerde advertenties wilt niet zeggen dat ze geen opt-outs aanbieden. Het zou me overigens niks verbazen als maar weinig mensen gebruik maken van die opt-outs, zowel bij Google als Microsoft. En dus maakt het voor Google's inkomsten niet uit dat er een paar mensen zijn die dat doen.
Jij doelt vast op de opt-outs van Google Chrome? Zo geweldig staat die niet aangeschreven als je wat verder kijkt dan wat Google beloofd.
En dus maakt het voor Google's inkomsten niet uit dat er een paar mensen zijn die dat doen.
Paar mensen niet nee, maar het moet ergens beginnen. Als de grote massa volgt dan zal dit wel een probleem voor Google worden aangezien advertenties nog steeds hun cash cow is. Waarom denk je dat Google+ en alle voorgaande versies totaal niet gebruikt werden, de grote massa had er geen behoefte aan.

Tevens vind ik een extension totaal niet te vergelijken als de duidelijke melding die je krijgt als je Windows 10 installeert. Er wordt daar overduidelijk weergegeven welke data Microsoft verzameld als je bepaalde opties aanzet.

[Reactie gewijzigd door vali op 25 juli 2024 00:43]

De serieuze pers zoals geeft toch een heel ander beeld aan dat de privacy zorgen inderdaad terecht zijn. Zoals Forbes en de nytimes.

Goed als niet alles in de doofpot beland of simpelweg wordt weggewuifd als onzin of 'iedereen zegt maar wat' engoed wordt uitgezocht.

Privacy is een serieus onderwerp, je kunt er niet voorzicht genoeg mee omgaan. Want als met een datalek al je gegevens in verkeerd handen vallen zijn de rapen gaar.
Datalek? Het is veel breder dan dat: bedrijfsovernames, waarbij het nieuwe bedrijf een stuk minder om privacy geeft als het overgenomen bedrijf, bijvoorbeeld.
Maar, nog simpeler: het is gratis, dus jouw gegevens zijn de betaling. Het verzamelen van data gebeurt op grote schaal, door heel erg veel bedrijven (dus niet alleen MS, Google en Facebook), met de doodsimpele reden dat jouw gegevens geld waard zijn.

Dus inderdaad: privacy kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn...
Nee hoor. In ieder geval niet meer dan andere software bouwers.
MS ligt onder vuur omdat ze hun privacy beleide inzichtelijk hebben gemaakt. Er zijn meerdere sites die de voorwaarden van MS met die van Google en Apple vergeleken hebben, daar komt MS niet slechter uit dan de rest.

Jammer dat juist het duidelijker maken ze onder vuur heeft gebracht :).
Anoniem: 511810 @roy-t27 januari 2016 22:17
Wordt hier een beetje moe van.

Als ik Facebook of Android gebruik weet ik dat ik in ruil voor het gebruik mijn privacy verkoop.
voor ms Windows heb ik betaald. Daar houdt de vergelijking en hopelijk ook deze eeuwige drogredenatie nu eens helemaal op.
Als ik Facebook of Android gebruik weet ik dat ik in ruil voor het gebruik mijn privacy verkoop. voor ms Windows heb ik betaald

Nu is het daarom niet toevalig dat vanaf Windows 10, het OS dan ook gratis is ...
Als Windows 10 zo gratis is, waarom mag je dan, als je een PC bouwt, alsnog gewoon 100+ euro aftikken voor een Windows 10 licentie?

Je bent in de war met de upgrade vanaf Windows 7 en/of 8. Die is inderdaad gratis. Je hebt immers al voor de licentie op Win7/Win8 betaald. Een verse Win10 licentie kost je gewoon geld, net als vanouds.

[Reactie gewijzigd door Seal64 op 25 juli 2024 00:43]

Het is gratis voor eindgebruikers.

OEM bouwers betalen nog steeds voor het recht om het vooraf te installeren. Daar krijgen ze ook support etc voor van Microsoft. En ja natuurlijk rekent men dat door aan de klant.

Een zelfbouw PC kun je echter upgraden of via ISO zelf installeren zonder deze kosten te betalen.
Een zelfbouw PC kun je echter upgraden of via ISO zelf installeren zonder deze kosten te betalen.
Mits je al een (legale) licentie had. :) (OEM sleutel telt niet.)
Als je geen Windows 7/8 sleutel hebt, mag je ook niet gratis Windows 10 installeren. (Uiteraard ook niet met een illegale 7/8 sleutel upgraden naar 10 om zo een gratis sleutel te krijgen die zijn dan nog steeds illegaal.)

Als je dus nog geen Windows hebt, dan moet je een sleutel kopen.
En die sleutel kost €279,- bij Microsoft. Dat is niet bepaald gratis :P
http://www.microsoftstore...0-Pro/productID.320433200

Een zelfbouw PC kun je dus upgraden of zelf via ISO installeren; mits je eerst een legale Windows 7/8 sleutel laat omzetten naar een Windows 10 sleutel. Zo niet, dan moet je lappen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 juli 2024 00:43]

Alleen er bestaat er ook een niet geactiveerde windows. Ik kan windows gewoon van de MS downloaden en geen key in voeren. Is het dan ineens illegaal? Nee het is een niet geactiveerde windows. Maar werkt voor de rest prima.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 25 juli 2024 00:43]

Anoniem: 511810 @Armin28 januari 2016 00:49
Er is niets gratis aan Windows 10.

Je kunt een Windows 7 of 8 licentie omzetten, daarmee is Windows nog niet gratis
Je download windows. En vult geen key in. Tada je gratis windows.(wel netje van de MS site afhalen)
Heel veel pc's hebben een vendorkey in het bios / slic zitten
Windows pakt die tijdens de installatie netjes op, ik heb op meerdere pc's zonder key in te vullen, gewoon de 'activatie' gekregen.
De één bijna direct, anderen na een dag of 2

Vooral een laptop/notebook kun je al direct 'schoon' installeren, nadat je de iso gehaald hebt met de mediacreator
Ja maar ik heb het niet over pre-build systemen. Maar gewoon zelfbouw. Krijg je alleen soort water merk dat windows niet is geactiveerd. En doe je automatisch mee als insider. Wat soms voor problemen kan zorgen.
Anoniem: 511810 @loki50428 januari 2016 17:19
OEM licentie die ook betaald is.
Lees even iets veder. Gewoon niet activeren. Doe je vanzelf mee aan de insiders preview. Maar je windows is wel gratis.
Anoniem: 511810 @loki50430 januari 2016 11:01
OK, even wat duidelijker en to the point dan maar.

Ik refereer aan systemen die bedoeld zijn als productie systeem waar dus stabiliteit nodig is.

Dan koop ik een PC/laptop/tablet of ik zet zelf iets in elkaar.
In het geval van de aangekochte systemen is in 99% van de gevallen door mij betaald voor een windows licensie, die ik nu kan omzetten naar een windows 10 licensie.Ik heb daar dus voor betaald, dat moge klip en klaar zijn.
In het geval ik een systeem zelf in elkaar zet heb ik geen windows licensie.Als ik er dan voor kies om mijn op productiviteit gericht systeem te kunnen benutten met windows 10 waarbij ik niet wil meedoen aan insider previews e.d. dien ik eerst een windows 7 of 8 licensie aan te schaffen (of gewoon windows 10 te kopen).

Duidelijk toch? Niets gratis aan!
Klopt. Ik geef alleen aan dat je ook gewoon voor kan kiezen geen licentie aan te schaven voor je zelf bouw pc. En dat werkt windows 10 nog steeds.
Anoniem: 511810 @loki50430 januari 2016 14:41
Nee, dan werkt Windows 10 als productivity OS niet.
Anoniem: 511810 @loki5041 februari 2016 18:21
omdat ik dan niet kan kiezen om brakke updates uit te schakelen, omdat mijnzakelijke info de cloud ingaat, ....
Ja voor jou productie misschien wel ja. Maar dat wil niet zeggen voor iedereen.
Anoniem: 511810 @loki5043 februari 2016 09:00
Ik denk het wel.
Ik wil wel eens iemand zien die een presentatie staat te geven met een watermark op zijn scherm terwijl halverwege het systeem gaat rebooted om updates te installeren waarbij de gratis periode ineens uitgeschakeld wordt.
Heb nog geen reboot gehad op xnotebook laptop. En ook daar heb je weer overzakkelijk. Ik gebruik mijn laptop om af en tie te surfen. En een simpel spelletje te spelen. En kan prima af zonder een geactiveerde windows.
Anoniem: 511810 @loki5043 februari 2016 09:08
En ik heb het inderdaad over zakelijk gebruik waarbij ik betaald heb voor de licentie en de daarbij behorende service verwacht en eis. Hier ging de discussie in eerste instantie over, mag je als betalende licentie houder van Microsoft verwachten dat je niet ook nog eens met je privacy betaald.
Klopt. Alleen 90% willen extra dingen in windows. En vinden privacy minder belangrijk.

Ik gaf alleen aan dat windows wel semi gratis kan zijn.
Anoniem: 511810 @loki5043 februari 2016 17:56
Ik denk niet dat extra functionaliteit een vereiste van 90 % is, zie bijvoorbeeld de hele Browser en media discussies mbt Windows.
Daarnaast zijn we het nu gelukkig eindelijk eens dat Windows niet gratis is.
Veel mensen hebben niet voor Windows 10 betaald... Dan krijg je eenzelfde model als FB en Google (Apple kan het nog gratis weggeven omdat zij in principe geld via hardware binnenkrijgen).
Ik ben niet veel mensen en ik gebruik mijn systeem voor werk. Ik heb betaald voor WIndows en ik heb simpelweg een upgrade (die min of meer door mijn strot is gedouwd) voor mijn betaalde, gelicenseerde windows 8 geinstalleerd.

Ik begrijp dat er nu, tijdelijk, een 'insider versie' voor niet wordt aangeboden maar dat mag en kun je niet verwarren met betaalde, stabiel veronderstelde software waar ik dus niet nog eens wil betalen met mijn privacy.

Ja, dit en deze discussie zit me hoog.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 511810 op 25 juli 2024 00:43]

Die keylogging was tijdens beta en voor de mensen die niet een geactiveerde windows hebben.
Fout: ga naar Privacy > Algemeen: "Informatie over de manier waarop ik schrijf naar Microsoft versturen".
Linux word pas een optie als er niet zoveel varianten van zijn. Hoe weet een consument wat voor linux hij moet draaien. Er zijn 100 guis voor en 5000 server varianten.

Ik weet dat ik overdrijf maar je begrijpt mijn punt. Er moet gewoon 1 linux package zijn
Mee eens. Ik ben ook van de ene distro naar de andere gehobbeld. Uiteindelijk kom je dan toch weer terug bij de 'grote' jongens zoals bv. openSUSE, Fedora, maar ook Ubuntu.
"verstuurd vanaf je android" zeker? Houd eens op over privacy schendingen zolang we allemaal nog massaal google gebruiken
grapjas ... het is eerder "verstuurd vanaf enig niet zelf gemaakt device"
Elk apparaat wat in staat is om telemetrie te verzenden naar de fabrikant, zal dat tot op bepaalde hoogte ook doen.
Hoe open en 'lief' het bedrijf ook is, het gaat uiteindelijk om data verzamelen.
Is het iets eenvoudigs over gezondheid van een component, tot misschien agendapunten in de privésfeer, het is 'tegenwoordig' ( sinds global networking ) gewoon niet meer te controleren.
Wat wij lezen, is maar het topje van een ijsberg, ik denk dat als je al je data gaat analyseren, tot de laatste bit, er nog geschrokken gaat worden.

http://hackaday.com/2015/...-trustworthy-x86-laptops/
Waarom zouden ze, de pagina's die je op een browser bekijkt, komen als URL toch al langs. De inhoud moge dan wel geencrypt zijn, maar met meta-info kun je al erg veel.
Aluhoedje weer op? Edge bevat gewoon een bug en Microsoft gaat die oplossen, goede zaak.
Ach elk foutje van Microsoft wordt nu aangehaald om te zeuren over privacy in Win10 terwijl dat echt een non-issue is. Iets met schaapjes... (bijna alles wat ze aanhalen zat al in Win7 en was toen lastiger uit te zetten)

En dat terwijl MS het afgelopen jaar met Win10 juist een goede weg is ingeslagen. Ze moesten ook wel iets doen om het image te verbeteren, ik voel me door het insider programma in elk geval meer betrokken. Ze lijken ook maar open te worden.
Ik denk dat Microsoft wel degelijk meer de kant op gaat van Google op het gebied van het gebruiken van privé gegevens, maar ik vind dat geen slechte zaak. Net als bij Google, kan je bij veel zaken opt-in/opt-out gebruiken om je gegevens niet te delen met deze bedrijven plus geeft het delen van je gegevens voordelen zoals een persoonlijke assistent (Cortana / Google Now).
Precies, alsof safari, ff of chrome geen sporen nalaten. Om heel eerlijk te zijn vind ik W10, WP10 en edge zeker geen slechte producten. Ok, je moet ff graven voor wat privacy settings maar dat moet je ook bij osx, ios android en diverse linux distros. So what.
en diverse linux distros.

Mhh dat is me dan schijnbaar ontgaan, voorbeelden?
Ik denk dat hij doelt op Ubuntu en Amazon search.
Een bug is een foutje, dat kan altijd gebeuren. Maar we hebben het hier over de core fuctie van die hele modus. Die is geen bug, dit is een complete functie die niet werkt.
Dat is niet waar. Ze hebben echt wel bepaalde stappen moeten ondernemen om het te reproduceren. Het is echt niet zo dat die modus nu alleen een andere kleurtje en icoontje laat zien. Er is een bug dat het de webcache niet word gedelete als de private session word afgesloten.
klik hier

Apple ligt nooit onder vuur.

Yeah right.
Anoniem: 382732 @jqv27 januari 2016 22:33
"Voordat de spyware geïnstalleerd kan worden, moet de NSA het apparaat fysiek in bezit hebben gehad. "

Daar is natuurlijk niets tegen bestand.... De kans dat de NSA iets op mijn en jouw devices zet op deze manier is zo goed als 0.
Als Microsoft niet kan ontsnappen aan de wetten en regels van de NSA waarom zouden Google en Apple dit dan wel kunnen? Niets is in principe veilig, wie weet werkt Tweakers samen met de NSA? Hoe ga jij bewijzen dat dit niet zo is? Het probleem is alles wat nieuwsdiensten tegenwoordig doen is blindelings artikels versprijden die misschien niet eens kloppen. Iedereen weet dat er iets mis is met de Privacy in Windows 10, maar waar zijn correcte bronnen hiervan? Heeft iemand als eens nagekeken wat er werkelijk wordt doorgestuurd? Of zag een random persoon veel Privacy opties en dacht die toen "Microsoft's windows 10 zit vol met privacy schendingen!" ?
Voornamelijk dat laatste(denk ik). Er zijn maar weinig mensen die echt wijs worden uit die elle lange lappen tekst. En de gemiddelde nederlander is er geen van. Maar de gemiddelde Nederlander doet zich wel voor als privacy expert.

/edit. En nee ik ben ook geen privacy expert. Want 9/10 keer is het ook abracadabra.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 25 juli 2024 00:43]

Gisteren had een privacy expert die bij F-secure werkt een thread op reddit gemaakt omdat het Privacy day was. Hij had het echter vooral over cookies, scripts en andere webgerelateerde dingen. Dus ik denk niet dat hij zich zorgen maakt over Windows (10).

Link: https://www.reddit.com/r/...h_cybersecurity_expert_i/
Als de NSA eender welk Amerikaans bedrijf om je data vraagt, dan krijgt de NSA die ook.

De concurrentie mag zo luid toeteren als ze willen, dat is nu eenmaal de wet.
Dat is nu juist het probleem met de Snowden-onthullingen. Er was helemaal geen wettelijke basis voor de dataverzameling. Het ging juist buiten het recht om! Er was dus helemaal geen wettelijke basis om mee te werken!
A U.S. spying program that systematically collects millions of Americans' phone records is illegal, a federal appeals court ruled on Thursday, putting pressure on Congress to quickly decide whether to replace or end the controversial anti-terrorism surveillance.

Ruling on a program revealed by former government security contractor Edward Snowden, the 2nd U.S. Circuit Court of Appeals in Manhattan said the Patriot Act did not authorize the National Security Agency to collect Americans' calling records in bulk.
Dus.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 25 juli 2024 00:43]

Ok, je hebt wellicht gelijk.

Het punt was dat MS niet "gretig samenwerkt met de NSA". Microsoft heeft geen keuze. De NSA vraagt iets en de NSA krijgt het ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.