Facebook voert reactie-emoji's als aanvulling op Like-knop de komende weken in

De komende weken voert Facebook voor alle gebruikers de mogelijkheid in om op posts te reageren met een 'reactie-emoji'. De verschillende gezichtjes zijn op te roepen door langer op het 'vind ik leuk'-duimpje te drukken.

In oktober vorig jaar begon Facebook met een test van de nieuwe reactie-emoji's. In een uitgebreid interview met Bloomberg bevestigt Chris Cox, Chief Product Officer van het sociale netwerk, dat de nieuwe icoontjes gedurende de komende weken wereldwijd worden ingevoerd.

Met de emoji's kunnen Facebook-gebruikers meer emoties gebruiken om te reageren op berichten van vrienden. De keuze voor de emoji's zou gemaakt zijn aan de hand van veelgebruikte reacties. Het 'Yay'-gezichtje heeft de uiteindelijke selectie echter niet gehaald, omdat deze uitdrukking niet 'universeel' begrepen zou worden.

Geen yay

Facebook heeft de nieuwe icoontjes eerst uitgetest in Spanje en Ierland, later volgden Chili, de Filipijnen, Portugal en Colombia. Begin januari kwamen de reactie-emoji's ook naar Japan. Cox stelt tegenover Bloomberg dat de emoji's veel gebruikt werden tijdens de terroristische aanslagen in Parijs, in november 2015.

De nieuwe manier om op een andere manier dan met een 'like' te reageren komt voor uit de wens voor een 'ik voel met je mee'-knop. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg sprak zich in september 2015 voor het eerst uit over een dergelijke functie als aanvulling op het duimpje omhoog.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-01-2016 • 16:01

94

Reacties (94)

94
81
43
1
0
7
Wijzig sortering
Ik heb geen Facebook, Twitter of wat dan ook. Maar ik heb wel eens de beruchte verhalen gehoord van:

"Mijn oma is zojuist overleden :(."
Dit bericht heeft 1337 likes gekregen.

Ik moet dus zeggen dat dit een goede zaak is.
Alleen krijg je dus nu 'Dit bericht heeft 1 'haha' gekregen' van Meneer Troll op dat bericht.
Dat valt te voorkomen door een nieuwe feature in te voeren waar je mag bepalen wat voor emoji gebruikt mag worden.

Gaat wat ver, maar goed.. :P
Ik moet zeggen dat het nog niet eens zo'n slecht idee is hoor en het verloop van tijd is voor dit ook nodig is. Het zal bij sommigen mensen namelijk wel hard aankomen als er een 'Haha' bij een overleden Flappie het konijn wordt gezet.
Simpel, dan knal je toch niet online dat Flappie overleden is.
'Save space' is een illusie, dus denk na voordat je wat online zet als je een mentale inzinking krijgt als niet iedereen 'stoked on you' is (denk aan die South Park-aflevering met een jankende Steven Seagal). Man man, het lijkt wel alsof door social media de mensheid (of iig. een deel daarvan) mentaal aan het devolueren is... :(

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 29 juli 2024 17:42]

Ik ken die aflevering en ik ben het ook volledig met je eens. Daarom heb ik dus ook geen sociale media, pure zooi is het die het niveau van de mensheid met grote snelheid omlaag haalt.
Dat ligt helemaal aan wat je er zelf op zet. Maak de wereld zelf eens wat mooier/interessanter/intelligenter. Aan elitair "ik doe hier niet aan mee"-gedrag heeft de mensheid net zo weinig als aan de onzinposts waar je tegen ageert.
Je vergeet alleen een belangrijk punt. Velen zijn uren kwijt aan Social Media. De tijd die zij daaraan kwijt zijn besteed ik gewoonweg aan nuttige dingen waarmee ik een steentje bijdraag aan de maatschappij.
Dit bericht krijgt van mij 1 'haha'.
Facebook is al safespace ansich, omdat je waarschijnlijk alleen mensen als vriend hebt geaccepteerd die je daadwerkelijk ergens van kende. Er zullen dus geen of weinig trollen tussen zitten. Doet iemand het wel dan is diegene zo uit de vriendenlijst verwijderd maar dan vraag ik me af waarom diegene in de eerste plaats al in je vriendenlijst stond.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 29 juli 2024 17:42]

Niet iedereen die je ergens van kent hoeft jou aardig te vinden, of het met alles eens te zijn met wat je publiceert.
Ook is het zo dat Facebook nogal aandringt om ook mensen te accepteren die vrienden van jouw vrienden zijn.
Vond het zelf ook wel een aardig idee, maar goed haha.

Het blijft inderdaad wat lastig soms, je ziet een bericht voorbij komen waarvan je denkt "Goh, wat sneu zeg.." en dan staat er alleen een like knop. Mooi dat deze emoji's erbij komen, maar alsnog kun je trollen o.i.d. Dan lijkt het idee van mij inderdaad een vrij simpel maar toch nuttige toevoeging. :P

Facebook, hit me up. :Y)
+1 like was niet veel beter.
Maar dat kon je nog 'goedpraten' omdat men niet anders kon dan een like geven. Nu kun je heel specifiek niet een 'sad' geven maar een 'haha' op zo'n bericht en op die manier trollen.
Weet je meteen wie je kunt de-frienden ;)
Wellicht dat Priscilla aan Mark heeft gevraagd om eens wat te veranderen op zijn site.
Kan me voorstellen dat het wat karig aanvoelt als je als social media-miljardair moet berichten dat je vrouw voor de derde keer een miskraam heeft gehad en je >1 miljard advertentie-kijkers alleen kunnen reageren met 'Vind ik leuk!'.
Alsof Facebook deze icoontjes niet toevoegt omdat er in het leven meer emoties zijn dan 'Like/leuk'.
Na meermaals bij condoleance berichten te hebben gelezen (na het overlijden van zowel oudere levens als dat van een jong leven) het aantal 'Vind ik leuk', was ik Facebook-klaar.
Zuckerberg heeft zelf een droom van 'Alles delen met iedereen'. Dat hij daar persoonlijk gevolg aan geeft en zijn priveleven op zijn site gooit; prima.
Dat zijn site-gebruikers op een miskraam/tsunami/ebola/whatever-bericht alleen konden reageren met 'Like!' is zijn eigen keuze geweest.
Dat was dus ook mijn eerste gedachte hier bij. "Dit bericht heeft 5 Likes, 3 Loves, 4 Haha's, 8 Wow's, 13 Sad's, en 4 Angry's gekregen." Wordt een hele scorekaart op deze manier.
zou wat zijn als je een status report je ook emoticons kan gebruiken,
"Uw status is verwijderd op basis van de vele boze emoticons van gebruikers,"
Ja je kan dus nu ook een eigen mening en toon aan je bericht koppelen, zo lopen we niet allemaal als schapen te liken, en hoef je je minder te verantwoorden en is sarcasme ook duidelijk te herkennen.
Ik merk het ja. Ik ben voornamelijk een lurker, schrijf ik eens wat nuttigs, krijg je dit weer.
Als Tweakers nu een Sad icoontje had, dan had ik het ingedrukt. ;(


Edit: Heb je bericht verkeerd begrepen. Moet er wel hard om lachen nu ;)

[Reactie gewijzigd door Macfreak101 op 29 juli 2024 17:42]

Volgens mij is het de bedoeling dat de persoon die het bericht plaatst kan aangeven welke emoji's aangeclickt kunnen worden.
Dan bepaal je dus hoe en met welke emotie mensen alleen maar kunnen reageren op jouw bericht.
Uit zelfbescherming dus maar emoji's uitzetten zodat je niet gekwetst wordt? Dan kun je beter je facebook weg doen.
Gekwest worden door emjoi's ook, wat dat betreft. D'r was een satire ergens dat iemand maar een abortus ging nemen omdat haar foto te weinig likes kreeg.
Off-topic: grappig dat je op Tweakers het "random" getal van 1337 pakt ;)

On-Topic: Ik ben net als andere in de reacties benieuwd naar de notering hiervan.
Heeft iemand hier al voorbeelden van.
Zo random was dat niet hoor ;). Was met opzet.

OT: Ben zelf inderdaad wel benieuwd of iemand bronnen hiervan heeft. Feel free to post them.
Ik zou het bericht op zich al vreemd vinden als je op facebook zet dat je oma is overleden ... ik bedoel waarom ??? ....familie en beste vrienden zijn dan waarschijnlijk al op de hoogte .. nee facebook is alleen maar .. kijk ees hoe zielig of hoe goed ik ben .. is niks sociaals aan juist het tegenovergestelde ...
De dislike knop willen ze waarschijnlijk niet omdat dat alleen maar voor negativiteit zorgt.
Nieuwe lelijke profielfoto? -> Dislike

Wat ze dan liever hebben is dat je 'sad' kan doen om begrip te tonen als iemand z'n hondje dood is in plaats van 'like'
Volgens mij is de voornaamste reden om geen dislike knop te gebruiken een commerciële overweging. Een product liken is veel beter voor de verkoop dan disliken. Product branding op Facebook is toch een belangrijke manier voor bedrijven.
Tsja je weet wel gelijk of je product naar wens is.
Dat maakt toch niet uit? Zolang het maar verkoopt. Niemand wil een nepdrol hebben, betekent niet dat het niet verkoopt / grappig is.
Waarom zou je een nepdrol op facebook zetten? Er staat al genoeg shit op :+
Volgens mij is de voornaamste reden om geen dislike knop te gebruiken een commerciële overweging. Een product liken is veel beter voor de verkoop dan disliken. Product branding op Facebook is toch een belangrijke manier voor bedrijven.
Met andere woorden, ze zijn bang dat er te veel reclame-onzin, 'like and share'-acties en 'like dit bericht om voor ons kindje met kanker te bidden!' dislikes op gaat leveren in plaats van de likes die het nu krijgt.
Mensen roepen hier dat men nu massaal gaat trollen met dislike en ongewenste emoticons maar het is nog steeds gekoppeld aan een naam. Sociale controle/druk zal ervoor zorgen dat mensen dat niet snel zullen doen en anders is die persoon zo verwijderd uit de vriendenlijst. (maar dan vraag ik me af waarom iemand zo'n irritante trol in de eerste plaats uberhaupt geaccepteerd heeft als vriend). De meeste mensen hebben een redelijk compacte vriendenlijst tegenwoordig met alleen mensen die ze ergens van kennen dus denk dat het wel mee zal vallen.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 29 juli 2024 17:42]

Dat 'Yay' niet 'universeel' begrepen zou worden lijkt me maar apart, ik mis nu juist een emoji die een dergelijke emotie uitstraalt.
Mee eens, past heel goed als iemand geslaagd is of iets dergelijks. De rest past dan toch minder mooi.
Lijkt me dan dat "yay" vrij dicht in de buurt komt van de bedoeling van een "like". Wellicht dat dat ook mee speelt.
Mee eens, een duim omhoog lijkt naast de andere emoticon nu meer op sarcasme
Doet me denken aan het intranet van een grote instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Utrecht. Was er een medewerker rond zn 45e overleden aan een nare kanker na een rottig ziekbed. In haar oneindige wijsheid had het management besloten ook de 'like' functie toe te voegen aan het reageren op intranet-items.

12 mensen vonden dit leuk (met naam erbij).

Op facebook laat iedereen zijn geweldige kant zien. Lekker in de zon op vakantie, lekker tof met iets leuks bezig. Leuk, leuk, leuk! Zo zit het leven niet in elkaar. Deze nieuwe emoji's (wat een kutwoord) brengen het overspannen leuk-doen misschien weer wat terug naar normale proporties.
Als ik je verhaal zo lees, ben ik het wel met je eens hoor. Social Media is gewoon heftig kut.
Ik heb eerlijk gezegd best wel een probleem met dit soort media, omdat ik een stuk socialer ben dan heel wat mensen die ik dagelijks tegenkom in mijn leven.. Helaas zul je via Facebook zien wat mensen allemaal doen en als jij dit ook niet doet, zul je merken dat je minder likes krijgt enzo.

Facebook is echt de grootste bullshit van de eerste plank. Ik heb er ook al nare ervaringen mee gehad en het maakt meer kapot dan je lief is. In ieder geval is whatsapp geen drol beter..
Het lijkt mij voor een opgroeiende jongeman/jongedame inderdaad behoorlijk lastig om mee om te gaan. Ik hoor vaak om me heen dat je als schoolkind echt je social media bij moet houden en een toffe FB-pagina moet hebben omdat je er anders gewoon niet bij hoort.

Enfin. Als ik vroeger, in de jaren 90 in het gooi, geen ribbroek en suede schoenen en 4000-gulden-scooter en eastpack rugzak en levi jeans en wat niet al aanhad, en je ging niet stappen in de Doelen en je zat niet op hockey, dan hoorde je er eigenlijk ook niet bij. Ik heb er vrolijk niet aan meegedaan en vertoefde dus in de kringen der goddelozen: de ravers, de rappers, de alto's (toen nog ernstig in de minderheid) en natuurlijk de 'nerds' (nu vaak CEO's of account managers hier of daar). Pas in 5 of 6 VWO ging die ergste stress een beetje over.

Dus die tijd zal altijd wel lastig kunnen blijven voor kinderen. Erbij horen of niet, de bizarre groepsgewoontes, wat 'cool' is en wat niet, en de stress om je dat allemaal eigen te maken om maar niet op te vallen als die ene sukkel en zo pestervaringen te voorkomen: het zal wel van alle tijden zijn. Logisch dat in deze tijd het cool zijn zich sterk op het digitale vlak bevindt. Het is misschien alleen de vorm die verandert. De inhoud is dezelfde.
Ja, je hebt ook een punt wat betreft erbij horen. Dat soort zaken hou je altijd wel, maar wat schadelijk is aan Facebook en Whatsapp is de ergernis, ruzies en gezeik die het veroorzaakt.. ik denk dat ik de afgelopen jaren alleen een grote mond via whatsapp heb gekregen. Zoiets gaat op den duur ook niet helpen aan de sociale zaken van onze maatschappij.

Met het ''erbij horen'' doe ik ook niet mee. Ik vind het belangrijker resultaat te halen, dan werk te hebben om een paar schoenen of kledingstukken van 300 euro te kopen.. Nee, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Er zijn veeeel belangrijkere zaken in het leven, dan met zulke dingen mee te gaan. Het ergste is daarbij wel, dat de mensen die er niet bij horen altijd wel een stempeltje opgedrukt krijgen.
Anoniem: 319464 @Znorkus27 januari 2016 21:18
Dat zie je heel vaak. Paar miljoen mensen hebben david bowie zn dood geliked
Leuk, nog makkelijker om inhoudsloze shit neer te plempen onder inhoudsloze berichtjes!

Nee maar serieus Facebook. Dislike-knop invoeren! Niet met zaken komen waar niet om gevraagd wordt.
Hier is juist heel goed over nagedacht. Facebook wil jou niet de optie geven een negatieve reactie achter te laten (dat zou alleen maar negatieve user experience geven). Ze hebben onderzoek gedaan naar hoe kunnen ze wel mensen een meeleef reactie geven en dat doen ze dus zo.
Een negatieve ervaring voor de ontvanger misschien, maar wat heb je als user eraan dat je de helft van je emoties niet mag uiten? Kan ook aardig frustrerend werken, lijkt me.
Dat is toch precies de bedoeling van facebook. Ze willen het makkelijk maken om positieve emoties te delen. Als je dan toch iets stoms wilt zeggen, dan mag dat van mij ook best wat moeite kosten :P
Een negatieve emotie is niet per definitie stom. Bovendien kun je die met dit soort emoticons nog op een veel vervelender manier uitdrukken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 juli 2024 17:42]

Dat is toch precies de bedoeling van facebook. Ze willen het makkelijk maken om positieve emoties te delen. Als je dan toch iets stoms wilt zeggen, dan mag dat van mij ook best wat moeite kosten :P
Als er een dislike-knop kwam dan had ik hem op alle 'like and share'-spam, uitnodigingen voor spelletjes, homofobe uitingen en 'deel dit bericht om Pietje in het ziekenhuis te redden'-hoaxen ingedrukt.

Daar ga ik mijn toetsenbord niet aan vuil maken om een reactie onder te gaan schrijven.
De knop die jij zoekt zit al een tijd in facebook: "Bericht verbergen (zie minder soortgelijke berichten)"
:)
De knop die jij zoekt zit al een tijd in facebook: "Bericht verbergen (zie minder soortgelijke berichten)"
:)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor soortgelijke berichten verdwenen. Alleen maar dat er daardoor meer van die rommel van anderen op mijn tijdlijn verscheen.

Je wil liever een signaal naar de user afgeven dat ze die troep niet meer moeten delen.
Anoniem: 221563 @SomerenV27 januari 2016 16:06
Dislike heeft een negatieve toon, er is al genoeg negativiteit op 'Social' Media. ;)
ben het helemaal met je eens, waarom die knop er niet is is mij nog steeds een raadsel......nu weer een kans gemist met deze emoji;s!
Niemand vroeg om een toestel met touchscreen, toen Apple het introduceerde. Er werd toen niet gevraagd om touchscreens, maar om betere keyboards (vgl. blackberry). Maar kijk eens nu met hun ongevraagde touchscreen --- wat iedereen nu toch gebruikt!
hun ongevraagde touchscreen --- wat iedereen nu toch gebruikt!
Omdat je vrijwel geen keuze hebt. Toestellen met (goed) toetsenbord zijn vrijwel niet aanwezig. Ik mis mijn Communicators of desnoods de N900 nog steeds. Zelfde verhaal met schermgrootte, wil je een rappe telefoon kan je vrijwel niets vinden dat onder de 5 inch diagonaal zit.
Dus die redenering gaat niet echt op.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Het Love hartje zal ik vermoedelijk heel erg vaak zien, met Mooi of Prachtig er bij (zucht, reacties op foto's) maar er is in ieder geval nu een mogelijkheid om te reageren op een overlijden of zo zonder inhoudelijk te reageren.
Welnee, als er werkelijk veel vraag zou zijn geweest naar toestellen met fysieke toetsenborden, dan zouden er nog steeds meer gemaakt worden. Je zit helaas in een minderheid en het is niet zo interessant om voor die minderheid toestellen te maken.
Toestellen met fysieke alfabetische toetsenborden zijn niet voldoende breed op de markt geweest om een flinke aanhang te krijgen. Als je een product niet kent zul je er als klant toch minder snel naar vragen. Apple heeft ze nooit gehad, en de mainstream Android-producenten ook niet. Ik verwacht toch wel een potentieel marktaandeel van ettelijke procenten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 juli 2024 17:42]

Samsung, Sony, HTC, Motorola... dat zijn zo wat grote Android merken waarvan ik weet dat ze toestellen met fysieke toetsenborden uitgebracht hebben. Welke doel jij precies op?
Valt me nogak mee; je ziet ze zelden. Ik wist et alleen van Motorola.
99.9% van mensen mist geen fysiek toetsenbord. En voor andere is de BB Passport op de markt;
Ik zal mijn E6 de komende jaren nog wel gebruiken. Typen gaat toch echt veel fijner en sneller op een fysiek toetsenbord, en dat zullen mensen die het ooit geprobeerd hebben zonder meer beamen. Jouw 0,1% kan zomaar tot meerdere procenten of zelfs meer stijgen als er meer zulke toestellen op de markt waren en mensen die makkelijker konden proberen.
Tja visie en inzicht en vooruitzien zijn een groot goed bij onze nerds, redenen die wij zo 123 niet kunnen zien aankomen, dat maakt ze ook zo bepalend en aantrekkelijk.
Kort geheugen ... Er waren veel toestellen met touchscreen, inc die van Dell. Het probleem was dat ze met pure resistive schermen waren ( waar je zo een vervellende pennetje voor moest gebruiken als je letters wou typen ). Het grote verschil kwam toen Apple met Capacitive touchscreens kwam.

In praktijk tegenover bijvoorbeeld de Dell x50 was de iPhone niet zo revolutionair. Het grote verschil was: Capacitive, een beter OS en de mogelijkheid tot bellen. En er waren verschillende toestellen dat je kon bellen + PocketPC.

Hun grootste winst was gewoon de marketing. De hype dat ze konden maken. Waar de concurrenten nog met de oude Windows Mobile ( crappy OS ) zaten en vooral focus op de zaken markt.

------------

Ontopic:

Persoonlijk vind ik dit nieuwsbericht totaal nutteloos. O kijk ... Facebook krijgt een andere like know. *Geeuw*... Laten we aub ook even ook het nieuws posten op Tweakers hoe WeChat nu Rode Enveloppen heeft. Of de nieuwe iconen of ... Of WhatUp nu ook ...

O wacht... die programma's ondanks hun massieve marktaandeel krijgen niet het licht van de dag. Het is alsof alles wat Facebook doet zo een wonder is. *zucht* ..
Facebook heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Zoiets heeft dus aardig wat impact en vind ik van aardige nieuwswaarde.

Het hele 'like' principe is met Facebook groot geworden en wordt nu als normaal gezien, hieraan iets veranderen heeft veel impact.

Tevens over jouw hype verhaal. Volgens mij verdient de iPhone wel meer dan een 'hype'. Apple heeft gewoon een goed product gemaakt en liep voorop de concurentie, een hype alleen maakt je geen wereldleider. Of je Apple haat of niet, dit zijn de feiten, kijk om je heen.
En vergeet ook niet de data bundels die er kwamen i.c.m. een iphone.
Niet met zaken komen waar niet om gevraagd wordt.
Maar meer opties dan 'like' is juist waar al jarenlang het meest om gevraagd wordt. :?
Je kan toch ook de boze smiley gebruiken?
Wat een lelijke icoontjes! En dat ter zijde: Facebook komt hiermee niet alleen een lange wens van gebruikers tegemoet! Door meer opties te bieden om een post te beoordelen (ipv alleen "like") verzamelt Facebook ook weer meer informatie over welke posts welke emoties oproepen bij gebruikers; wat ze weer in staat stelt meer gerichte ads te tonen.
Anoniem: 633773 27 januari 2016 16:09
HAHA :D vind ik een welkome aanvulling want er valt genoeg (uit) te lachen op Facebook. Dat hartje moet weg, want dat zorgt alleen maar voor klef gedoe en is leuk voor stalkers.
Stalkers kun je blokkeren en bij de poltie melden die dan hun gegevens bij facebook op kunnen vragen om ze een omgangsverbod op te leggen, heeft niks met hartjes te maken.
Anoniem: 319464 @YopY27 januari 2016 21:20
Omdat je hartjes plaatst. Geloof me politie doet daar nana mee
De verschillende gezichtjes zijn op te roepen door langer op het 'vind ik leuk'-duimpje te drukken.
Hmm kijken hoe dat in de praktijk uitpakt, maar dat klinkt mij niet echt als de meest gebruikersvriendelijke optie... Een hover lijkt me veel beter. Bij een lange klik bij een bericht die je expliciet niet wil liken (zoals een melding van een sterfgeval of zo) wordt het veel te makkelijk om het per ongeluk toch te liken in plaats van die andere emojis naar boven te toveren.

edit: nu ik het opnieuw lees, 'er op drukken'... dat klinkt eigenlijk meer alsof ze het over de app hebben of zo. Hoveren kan natuurlijk ook niet op een touchscreen (zonder merkspecifieke functies), dat zal wel de reden zijn dat ze dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 29 juli 2024 17:42]

Het zou me niks verbazen als het angry-emoticon een verkapte dislike knop wordt.
Anoniem: 319464 27 januari 2016 21:16
Ik wil een dislike knop. Zo heb je nog een paar knoppen die altijd positief zijn en geen alternatief

Oh ja bij een evenement. Maybe of yes kun je dan kiezen. Ik wil NO!! Kunnen kiezen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.