Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Er lijkt een versie van Facebook Messenger te komen die geschikt is voor Apples besturingssysteem OS X. Een foto van de nog onaangekondigde software dook op. Het lijkt erop dat de software vooralsnog alleen intern bij Facebook wordt getest.

TechCrunch heeft de bewuste foto online gezet, en stelt deze van een bron te hebben gekregen die de software ook zelf heeft gezien. Op de afbeelding is een Mac te zien waarop een onuitgebrachte Facebook Messenger-applicatie draait. Alhoewel de afbeelding niet volledig scherp is, lijkt het te gaan om een officiële app, die volgens de bron wordt gebruikt door een Facebook-medewerker.

Als de berichtgeving klopt is het aannemelijk dat Facebook de Messenger voor OS X intern aan het testen is. Het bedrijf wilde tegenover TechCrunch niet reageren op de vondst, waardoor nog onduidelijk is of en wanneer de software wordt uitgebracht.

Facebook bracht eerder al een versie van Facebook Messenger uit voor Windows, maar inmiddels is daarvan de ondersteuning gestaakt. Op mobieltjes biedt het bedrijf wel een losse chatapplicatie. Onduidelijk is of tegelijkertijd met de versie voor OS X ook een nieuwe versie voor Windows wordt uitgebracht. Overigens zijn voor Mac en Windows al wel webapplicaties beschikbaar.

Facebook Messenger voor OS X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Ik gebruik al sinds jaar en dag Goofy (http://www.goofyapp.com), het is een webview app, maar werkt wel gewoon goed.
Thanks voor spreading the word :) Heb er niet veel problemen mee als Facebook zelf ook met een web-wrapper komt; Goofy bewijst dat het prima te doen is. Facebook heeft dan natuurlijk wel een voordeel t.o.v. ons qua stabiliteit en introductie van nieuwe features.
Enige echte probleem wat ik er mee heb is dat de notificaties niet in te stellen zijn. Als ik hem dus ook maar eventjes niet actief heb dan heb ik zo weer 5 notificaties van één gesprek, dat is wel irritant.

Verder werkt die messenger prima ;)
"Overigens zijn voor Mac en Windows al wel webapplicaties beschikbaar."

Dit ziet er heel erg uit als een wrapper om Safari heen waar deze webapp in geladen wordt. In de mac app store heb je ook een aantal WhatsApp applicaties staan (de een nog slechter dan de ander helaas. Ook geen van allen garanties dat ze niet naar huis bellen e.d.) die ook puur Safari wrappertjes zijn, aldanniet met heel licht aangepaste fe voor notificatie counters en dergelijken.

Het zou me oprecht verbazen als Facebook werkelijk een app ervoor uitbrengt, alhoewel ze aan de andere kant wel graag met WhatsApp concurreren. En met je eigen producten concurreren is vaak geen heel slecht idee... Ondanks dat WhatsApp een totaal andere insteek heeft.
WhatsApp werkt op het moment niet (goed) op desktops, en mist ook features zoals meerdere telefoonnummers per account. Dat zijn toch goede redenen om Messenger boven WhatsApp te gebruiken, ook al zijn ze uiteindelijk van hetzelfde bedrijf.
In specifieke gevallen misschien.
Het werkt in mijn ervaring perfect op desktops, kan er geen problemen in vinden; ben benieuwd wat voor problemen je ermee hebt? :)

Meerdere telefoonnummers... Tja. Daar is WhatsApp nu eenmaal niet voor gebouwd. (Al is ermee geëxperimenteerd... Wie weet komt het nog, oa voor dualsim toestellen. :))
Maar ik denk ook dat dit voor het merendeel van de gebruikers niet zo boeit... De meeste mensen hebben één mobiel nummer; en een aantal zakelijke gebruikers houdt het juist liever gescheiden dan binnen één installatie (ik ook, trouwens), dus vinden het ook totaal niet erg.

Dan hou je slechts een selecte groep over die werkelijk meerdere nummers tegelijk wil hebben... Denk niet dat dit voor veel mensen een reden is om FB Messenger te pakken ipv WhatsApp. :)

De veiligheid en privacy bescherming van WhatsApp in tegenstelling tot Facebook Messenger is voor mij een heel stuk belangrijker in ieder geval, en een zeer groot voordeel.
Ik gebruik momenteel ChitChat, ook een webview app en werkt perfect voor de Mac.

https://github.com/stonesam92/ChitChat/releases/latest

[Reactie gewijzigd door TheAshcat op 11 januari 2016 10:48]

Voor degenenen die niet kunnen wachten: er bestaat al een zeer goede open source versie van Facebook Messenger voor OS X die ik al een tijdje naar tevredenheid gebruik (samen met de Whatsapp Web fork).
die whatsappwebfork _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Thanks allot!
Zoals eerder ook vermeld gebruik ik zelf goofy voor fb messenger. ChitChat voor whatsapp is dan wel echt ideaal.
Huh, Facebook Messenger werkt toch gewoon al in Messages.app ? Gewoon je FB account toevoegen en je krijgt het gewoon te zien naast je normale iChat/etc berichtjes.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2016 12:00]

Die functie werkt niet meer sinds mei. Bron
Huh? Ik kan geen FB toevoegen in de Messages.app.... Hoe doe jij dat dan?
Add Account, Other, kies "Jabber", vul je FB naam in: username@chat.facebook.com , Create.
Werkt dat nog dan. Facebook heeft ondersteuning voor xmpp gestaakt in oktober. (jabber) Althans dat zijn mijn bevindingen op pidgin, waardoor je nu een plugin moet gebruiken. (niks mis mee)
Yup, dat werkt inderdaad prima. Wat ik me nu afvraag... als er een losse app voor gaat komen, blijft de XMPP/Jabber modus nog werken? Ik kan me voorstellen dat ze een ding willen bouwen wat alle andere features van Messenger op mobile ook ondersteunt maar het zou meer dan dat in het vooruitzicht kunnen hebben.
Dat is al een tijdje mogelijk inderdaad, maar het is altijd zo geweest dat (heb het sinds de originele iChat niet meer gebruikt moet ik toegeven) je echt niks meer kon dan tekst versturen. Inmiddels is Facebook Messenger al een stuk verder geëvolueerd qua functionaliteit. Dus als zo'n officiële OS X app meer biedt lijkt me dat mooi.

Ook niks mis met meerdere opties hebben.
Neen, begin april heeft Facebook bekend gemaakt te stoppen met XMPP (het protocol dat je dan gebruikt). XMPP werkte toen nog wel, maar niet alle login methoden werkten.
Begin november heeft Facebook XMPP ondersteuning helemaal stopgezet, en zijn ze volledig overgestapt op het nieuwe MQTT protocol.
Krijg het inderdaad niet meer voor elkaar Facebook toe te voegen aan Messenger (OS X)
Een native app gaat altijd boven een web app vind ik. Een web app is leuk, maar heeft zo zijn beperkingen. Een goed voorbeeld hier van is dat je wachtrij maakt van bestanden die je wilt uploaden. Maar als je tijdens het uploaden de connectie verliest of de browser verlaat en je start de web app weer op, dan kan de web app geen toegang meer maken met de file system. Je upload is hierdoor mislukt. Ik vind dit is echt enorm vervelend, waardoor ik altijd weer terug keer naar native app. Gewoon directe toegang tot het OS, ipv van tussen laag aanspreken van een browser. Tevens is de snelheid van native app ook een stuk sneller. Hopelijk gaat er de komende jaren wat veranderen kwa web gebeuren! HTML5 is al goeie stap in de richting. Als iemand tips heeft, ik hoor het graag!

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 10 januari 2016 12:04]

Dat probleem met files uploaden zou in principe op te lossen zijn, de app weet immers welke bestanden geupload moeten worden en krijgt netjes door wanneer het uploaden van een bestand mislukt. Ik weet dat messenger.com bijvoorbeeld je een melding geeft als het sturen van een bericht niet lukte, met een 'probeer opnieuw' knop.

Grootste irritatie tegenwoordig is dat een webapp meestal in een losse browser tab zit, ipv in het alt/cmd-tab menu. Er zijn een paar applicaties die een webapp gewoon in een los venster stoppen met eigen icoon enzo. Chrome kon het een tijd geleden ook met app shortcuts, maar dat werkt niet lekker meer.
Het probleem met het uploaden van bestanden via het web is dat je niet de complete path weet van het bestand. Je krijgt alleen maar de naam van het bestand terug en wat meta data. Hierdoor weet je eigenlijk niet zo veel van het bestand. Er is hiervoor gekozen om de gebruiker te beschermen, maar zorgt gelijk voor dat het een enorme beperking is. Ik had liever gezien dat een browser vraagt aan de gebruiker of de web app toegang mag hebben tot de file system, dan kan je in 1 klap alles oplossen. Dit zelfde idee word al toegepast door locatie bepaling. De browser vraagt eerst aan de gebruiker of de web app de locatie mag weten van de gebruiker. Zegt de gebruiker nee, dan weet de web app ook niks. Een prima oplossing als je het mij vraagt.
In 1 klap toegang tot het hele file system? Je maakt een grapje toch?

Daar kan ik heel wat leuke kwaadaardige sites mee opzetten.
Plus met een web uploader krijg je wel degelijk het pad, hoe anders denk je dat het online op de facebook pagina wel werkt? In de HTML5 spec hebben ze het zelfs eenvoudiger gemaakt om te previewen, upload status en multi upload.
Kun je mij dan een bron geven?
denk daar weer precies het tegenover gestelde van; wat is nu van een app wanneer die geen of beperkte meerwaarde/functie biedt boven de webapp? daarlangs is een webapp (meestal) platform onafhankelijk. zo zie je veel websites en diensten die een app aanbieden, die werkelijk geen meerwaarde heeft voor de consument; maar juist voor de uitgever/ontwikkelaar, zij krijgen ineens toegang tot diverse persoonlijke data [..]
Bovendien is de webapp daarbovenop nog veranderen door de gebruiker met behulp van bijvoorbeeld adblockers en andere extensies die de gebruikservaring verbeteren.
Ja heel leuk dat platform onafhankelijk, maar applicaties die niet aansluiten op de look en feel van het OS zijn wat mij betreft een no-go.
Grappig dat je Apple mentaliteit zegt, als je een beetje rondzoekt op Tweakers zul je direct zien dat ik niet die mentaliteit heb.

Anyway... De look and feel van het OS gaat verder dan de layout. Het gaat over hoe zaken werken, dat dit aansluit op de 'design guidelines' van het desbetreffende platform. Het is in mijn ogen juist de 'Apple mentaliteit' om bijvoorbeeld een design te maken die goed werkt op het platform van Apple, en deze ook gebruikt op platforms van Google en Microsoft.

Een applicatie die aansluit op het OS, welk OS dan ook, zal altijd een groot pluspunt hebben tegenover een applicatie die dat niet doet. Of dat nou web of native is.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 10 januari 2016 13:18]

Ik had er misschien aan moeten toevoegen: tegenover applicaties die de look en feel van het OS wel respecteren. Want iets blijft natuurlijk altijd beter dan niets. In veel gevallen tenminste...
Amen!

Helemaal mee eens.
Helemaal mee eens.
Het is ook het geval bij bijv. games.
Unity is WebGL heel erg aan het pushen, maar ik vind het niks aan. Omdat het in de browser moet afspelen moet eerst de hele game worden gedownload. Elke keer weer.

In het verleden viel het wel mee met die simpele flash games, maar nu zijn die games veel gecompliceerder en soms wel 500MB...
Lijkt mij gewoon https://www.messenger.com in de browser te zijn?

[Reactie gewijzigd door Li1quid op 10 januari 2016 11:59]

Het lijkt inderdaad sterk op wat ik draaien heb. Adhv Chrome kan je een shortcut maken waardoor het browservenster zelf niet te zien is. Dan ziet het er exact zo uit.
Laatst nog het bericht van de 800 miljoen gebruikers. Tsja, als je faacebook opent en er staat een cijfer bij de chat alsof mensen tegen je chatten, dan wordt iedereen nieuwsgierig en installeert de app. Zo kom je wel snel aan de cijfers.

Wel vreemd trouwens dat er wel een Windows app was, maar gestaakt. En dan gaan ze verder met de user base van OSX? Niet dat dat weinig is, maar toch.
Er komt een hele nieuwe Facebook messenger app voor Windows. Een UWP app. Zie ook de presentatie van W10 waar Facebook van al hun diensten een Windows 10 apps UWP maakt. Dus Facebook, Facebook Messenger, Instagram en Whatsapp. Het duurt alleen even. Alleen van de Facebook app is er inmiddels een beta.
Toen ik dit artikel las dacht ik precies het zelfde.
Facebook Messenger verzamelde op je mobiel zoveel gegevens over je, van de inhoud van je adressenboekje tot en met details waarvan je je afvraagt wat ze er mee moeten zoals energiegebruik. Daarom gebruik ik m niet. Dat is misschien niet meer in die mate mogelijk nu iOS is aangepast, maar ik hou het wel bij de webvariant, dank u feestelijk.
Windows krijgt ook een Messenger. Dit is aangekondigd om het Microsoft Windows 10 Devices event.

Er komen Universal Apps voor allerlei Facebook apps, waaronder Messenger

Nog een bronnetje
Gekeken naar de foto lijkt me dat wat betreft uiterlijk een 1:1 kopie van https://web.whatsapp.com/ ? Wat natuurlijk niet vreemd zou zijn, immers beide van Facebook dus waarom zou je opnieuw beginnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True