Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Submitter: Nexusser

De Amerikaanse keuringsinstantie FCC heeft foto's gepubliceerd van een Google-apparaat dat de volgende versie van Glass zal worden. De ar-bril is in de nieuwe versie opvouwbaar en heeft de Power-knop aan de achterkant van het apparaat.

Het lijkt erop dat Google de bril later zal aankondigen dan dat het eerst van plan was. De FCC keurde de nieuwe versie van Glass deze zomer al goed en toen vroeg Google de instantie om onder meer de foto's een half jaar geheim te houden. Die periode is nu verlopen en de FCC heeft volgens afspraak de foto's gepost, zo spotte 9to5Google.

De foto's tonen een apparaat dat veel lijkt op de vorige Explorer-editie van Google Glass, maar de behuizing is nu vouwbaar als een reguliere bril. Hardwarematig is uit de test op te maken dat de Glass wifi-ac ondersteunt en dus ook contact kan maken met wifi-netwerken op 5GHz, iets dat onmogelijk is met de Explorer-editie. Voor het laden zijn vijf pinnetjes zichtbaar, waarbij de lader vermoedelijk op zijn plek gehouden wordt met magneetjes.

De bril zou een Enterprise Edition zijn, die alleen bedoeld is voor toepassingen bij bedrijven. Het is onbekend welke toepassingen dat zijn, maar het is voor te stellen dat de bril van pas komt in beroepen waarbij mensen wel binnenkomende berichten moeten kunnen zien zonder dat ze hun handen kunnen gebruiken. De Explorer-editie was onder meer in gebruik om ziekenhuisoperaties te streamen en zo mee te kunnen kijken met de arts zonder dat die een camera in de hand hoefde te houden.

Volgens eerdere geruchten krijgt de zakelijke variant van de bril een Intel Atom-soc mee. Wanneer Google de bril voor de zakelijke markt gaat presenteren, is onbekend. De bril heeft het typenummer GG1. Google bracht de Explorer-editie van Google in 2012 uit en stopte enige tijd geleden met de verkoop.

Google Glass Enterprise EditionGoogle Glass Enterprise EditionGoogle Glass Enterprise EditionGoogle Glass Enterprise EditionGoogle Glass Enterprise EditionGoogle Glass Enterprise Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Heb de foto's even op imgur.com gezet: https://imgur.com/a/4k7gm
(direct linken naar de PDFs werkte niet)

[Reactie gewijzigd door Swelson op 29 december 2015 07:52]

Gek, de foto's stonden vanaf de publicatie als gallery in het artikel, maar die werkten niet. Nu wel. Dank voor de opmerkzaamheid en voor het uploaden van de plaatjes op Imgur zodat iedereen ze alsnog kon zien :)
Als de tweakers er ook niet zouden zijn :+
Hoe zit die bril nou in elkaar? Ik herken er helemaal geen bril vormen in.

Zie ik het goed dat het eigenlijk een halve bril is ofzo? Die maar op 1 oor leunt en voor 1 oog zit?

edit
Ah, ik zie nu het plaatje met een bril eraan vast. Nu snap ik 'm!
Is dus inderdaad een soort van halve bril :)

[Reactie gewijzigd door Tsux op 29 december 2015 09:18]

Zou fijn zijn als de foto's inderdaad IN het artikel staan :)
"You are not authorized to access this page."

Dank, deze werken wel :)

[Reactie gewijzigd door mat.hi.as op 29 december 2015 07:54]

Als de beide links nou ook nog zouden werken.. ;)
"You are not authorized to access this page."
Blijft een achterlijk ding om met zo'n kubus in je zichtsveld rond te lopen. Waarom niet een gewone bril met een hud? Lijkt me praktischer (meer oppervlakte, overlay voor bijvoorbeeld gps, augment reality toepassingen, beter om de hud aan te passen naar de wensen van de gebruiker), en esthetischer voor het publiek
Omdat brildragers het dan niet kunnen gebruiken.
Hoezo niet? Met een Hololens kun je gewoon je bril blijven dragen.
Nog mooier zou zijn wanneer de acieve glazen je sterkte/minte zouden kunnen compenseren.
2 in 1 8-)
Maareh over deze. Zou dat niet raar voelen die onbalans op je hoofd?
Een HoloLens, als ik mij niet vergis, is meer een soort masker dat over je ogen (en evt bril) gaat, terwijl een Glass compacter moet zijn, en niet zozeer gericht is op VR games.
Ik denk dat er genoeg slimme mensen rondlopen bij Google die iets bedenken voor die onbalans (immers, de Explorer versie kon dacht ik ook al door brildragers gedragen worden).
Lijkt me niet ondenkelijk dat google tegen meerprijs brillen op sterkte kan aanbieden mits het daadwerkelijk een ding wordt.
Het levert voor Google teveel werk op als je brillen op maat moet gaan maken, teveel gedoe met opticiens lijkt mij.
Zou niet weten waarom, opticien is geen beschermd beroep. En als er een markt voor is, dan zie ik ook niet in waarom Google hier geen werk in zou willen steken.

Sowieso verzint de markt hier wel iets op. Er zullen nog altijd oogmetingen gedaan moeten worden en ik zie mensen niet vanuit het hele land naar 1 of 2 google vestigingen rijden voor die meting noch dat google vestigingen door het hele land opent. Dan zullen er wel dealtjes gesloten worden met opticiens voor metingen en als verkooppunt oid tegen een bepaalde marge.

Maar dit is allemaal hypothetisch geleuter aangezien Google vooralsnog bij dit kubus concept blijft.
Het is meer dat het al een aantal weken duurt voordat een gewone bril gemaakt en bezorgd is. Ik denk niet dat Google erop zit te wachten dit hele proces op zich te nemen als het probleem ook opgelost kan zijn met een simpel opzetstuk.
Toch weer zo'n stomme camera er in. Dat gaan mensen niet leuk vinden.

Het zou mij niet verbazen als hackers waarschijnlijk dat lichtje dat brandt als de camera loopt software matig kunnen uitzetten. De meeste camera modules hebben namelijk niet een 'enable' of zo iets om de camera te starten. Het zal dus door een I/O poort van de processor gestuurd worden, welke weer software matig wordt bestuurd.

Opmerkelijk dat ze voor een Intel processor hebben gekozen, maar gezien de kleine markt voor dit soort apparaten denk ik niet dat Intel er veel wijzer van wordt. De echte aantallen zitten nog steeds in de mobieltjes markt en daar heeft Intel vrijwel geen marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 29 december 2015 10:01]

Google moet daar gewoon een fysiek schuifje opzetten en de randen van de cameralens rood kleuren. Schuifje open: rode randen zichtbaar. schuifje dicht: zelfde kleur als de bezel. Maar zolang Google als bedrijf bemand wordt door wearable-tech hipsters die denken dat privacy iets van de vorige eeuw is, zullen ze blijven proberen om zoiets mainstream te maken.

Nochtans is het zo eenvoudig om dit wel geaccepteerd te krijgen: schuifje open, schuifje toe. Dat enkele techneuten daar een melkwittransparant schuifje in gaan zetten zal niet betekenen dat 99% van de googleglass dragers dat heeft gedaan. Diezelfde techneuten hebben nu ook al hemdknopen met camera's als ze dat willen.

Zelfs in bepaalde sauna centers mag men hier en daar met een tablet werken: zolang je belooft dat de camera af staat. Ik zie die dingen er toch liever niet. Maar zolang omstaanders er zeker van zijn dat er sprake is van enig fatsoen, is er vaak acceptatie van zulke technologie.

Met een google-glasshole heb je enkel maar zekerheid van onfatsoen, privé-spionage en dat de bedoeling van de gebruiker van zo'n bril alleen maar zijn eigen populariteitsego opboosten is door zijn hele leven op youtube te zetten of het gewoon live te streamen. Daar zitten de andere mensen niet op te wachten. Mensen reageren nogal heftig wanneer ze doorhebben dat ze bespioneerd worden.
Niet eens zo'n slecht idee. Ik zou Google hier over aanschrijven als ik jou was ;)
Ze kunnen er een electrisch magneetje voor gebruiken zodat de gebruikers van die bril hem niet eens moeten afzetten. Goed ja. Er zullen bij Google wel een paar ingenieurs rondlopen die dat kunnen bedenken? Zolang het voor de andere mensen maar een duidelijk fysiek gegeven is dat er geen beelden kunnen gemaakt worden op een bepaald moment.
Je bent er van bewust dat de bril ook nog andere opties heeft dan een camera he?
Absoluut, en door middel van enkel al de GPS, het ingebouwde compas + gyroscoop en dat display kunnen er al heel handige applicaties ontwikkeld worden. Bijvoorbeeld door plaatjes te tekenen met wat extra informatie en ja zelfs recklame wanneer je voor een boetiekzaak staat*. Daar is m.a.w. geen camera voor nodig. Dus dat schuifje kan voor 90% van de toepassingen gewoon dicht.

* Ik vraag me wel af hoe leuk de boetiekzaken het gaan vinden moest zo'n google-glass ding heel populair worden en men dan recklame over gelijkaardige producten gaat tonen van concurrenten, wanneer mensen voor de virtrine naar een artikel kijken. Volgens mij gaat men na een tijd de output van dat scherm als publieke ruimte beginnen beschouwen in de rechtspraak. Goed ja. Da's nu nog niet (gelukkig, vind ik).
Wanneer Google de bril voor de zakelijke markt gaat presenteren, is onbekend. De bril heeft het typenummer GG1.
GG1, om aan te geven dat de eerste versie echt een betaversie was.

Als ik het zo zie blijft het een zeer klein schermpje waar je naar moet kijken. Dat en de positie van het scherm ten opzichte van je oog maakte de vorige Glass echt lastig in gebruik. Een halve minuut naar het scherm kijken resulteerde bij mij al in hoofdpijn.
Is het niet de bedoeling dat je alleen zo nu en dan naar het scherm kijkt, als er een notificatie binnenkomt? Volgens mij is het een toevoeging op je smartphone, niet een vervanging?
Naar mijn mening moet er nog veel gebeuren willen ze dit concept goed van de grond krijgen. Heb eerlijk gezegd nou niet veel mensen rond zien lopen met z'n Glass sinds de lancering van het apparaat.
Dat komt omdat ze alleen in Amerika verkocht werden en in kleine aantallen. Tevens werden de apparaten sociaal niet geaccepteerd omdat mensen bang waren om gefilmd te worden. Zie je iemand al met zo'n ding een toilet binnenstappen? Of een kleedkamer? Ik kreeg laatst al opmerkingen toen ik mijn telefoon rechtop z'n kant had staan. Sommige mensen dachten dat de camera aan stond.

Ik denk dat men dit concept beter ten ruste kan leggen. Google wil dit ding weer gebruiken om ons allerlei advertenties voor te schotelen en mensen zitten daar gewoon niet op te wachten.
Daarbij was de uitvoering van de eerste Glass niet al te best. Slechte accu, behoorlijk traag
wat was er slecht aan dan? 570mah in zon klein formaat is anders best goed te noemen en het is een polymer.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 30 december 2015 00:13]

Ik ben benieuwd wat de prijs gaat worden en of dit straks ook samen gaat werken met je Android telefoon. Want ik zou best kunnen zoiets willen maar dan wel als een echte bril achtig uiterlijk en zonder dat dikke ding aan de zijkant. Gewoon het beeld in het glas maken zonder grote bezels.


Komop, ze kunnen al naar andere planeten vliegen enz. Zoiets moet dan toch ook wel mogelijk zijn?
we vlogen al naar andere planeten met hardware van mindere specs dan de hedendaagse wasmachine :+
Zulke opmerkingen haat ik echt zo erg, dingen vanuit je eigen perspectief bekijken is niet erg, maar eisen stellen aan dingen vanuit je eigen perspectief terwijl je zelf niet actief bent in het veld en ook niet eens zeker weet of je het product gaat kopen is gewoon zeiken omwille van het zeiken.

Natuurlijk gaat de bril werken met android, daar is hij origineel voor ontworpen. En tenzij Google vasthoudt aan Android en niet zijn ecosfeer laat draaien om Chrome zie ik geen reden waarom dit zou gebeuren.

Vergeet niet dat het ontwerpen van zulke miniatuur elektronica erg moeilijk is en jaren kan kosten om innoverende concepten op de markt te brengen. Ik ben al blij dat 'tie vouwbaar is. Los daarvan vind ik het een knap staaltje werk om zoveel accu te proppen in zo'n klein apparaat; in combinatie met de geruchten dat dit een stand alone device zou kunnen worden heb ik alleen maar diepe respect voor de ontwikkelaars.
Zulke opmerkingen haat ik echt zo erg, dingen vanuit je eigen perspectief bekijken is niet erg, maar eisen stellen aan dingen vanuit je eigen perspectief terwijl je zelf niet actief bent in het veld en ook niet eens zeker weet of je het product gaat kopen is gewoon zeiken omwille van het zeiken.
Mooi man, klagen op een ander omdat jij het er niet mee eens was.
Als de gebruiker, consument of gewoon een random persoon niet "klaagde" dan waren veel dingen niet zoals we nu hebben.

Daarbij klaag jij over mijn geklaag over de klaag dat ik klaag over een product waarvan jij niet eens weet of je het wel of niet gaat kopen en ook niet actief bent in het veld.
Natuurlijk gaat de bril werken met android, daar is hij origineel voor ontworpen. En tenzij Google vasthoudt aan Android en niet zijn ecosfeer laat draaien om Chrome zie ik geen reden waarom dit zou gebeuren.
Hoezo natuurlijk? heb je daar bronnen van? omdat een oudere versie iets doet betekent niet meteen dat een nieuwe versie dat ook doet. Als dat wel zo is dan zou ik graag willen weten wat je bronnen zijn hier voor, kan ik meteen even hier intern klagen dat een of andere aryan1171 op tweakers allemaal geheimen uitlekt.
Vergeet niet dat het ontwerpen van zulke miniatuur elektronica erg moeilijk is en jaren kan kosten om innoverende concepten op de markt te brengen. [
Dat zeiden ze ook van de computer, kleuren TV en ga zo verder
Ik ben al blij dat 'tie vouwbaar is.
Jij mag daar heel erg blij om zijn.
Los daarvan vind ik het een knap staaltje werk om zoveel accu te proppen in zo'n klein apparaat; in combinatie met de geruchten dat dit een stand alone device zou kunnen worden heb ik alleen maar diepe respect voor de ontwikkelaars.
Sinds wanneer zijn geruchten een bron van aaname? als ik geruchten moest geloven dan zag de iPhone er zo uit of had BlackBerry dit uitgebracht en MicroSoft? microsoft is helemaal een wow factor.


Nu klaag jij om lekker op mij te kunnen klagen zonder een hele goede reden, bronnen, en andere nuttige informatie en om maar even te zwijgen dat je niet actief bent in het veld en dat je het vanuit je eigen perspectief bekijkt! Dat kan echt niet hoor....

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 29 december 2015 11:06]

Eender't wie ik tegenkom met een google glass bril op - laat ik gewoon oppakken en vervolgen.
Ik ben van mening dat men mij toelating moet vragen om me te mogen filmen.
Die mening mag jij hebben, maar die mening strookt niet met de werkelijkheid. Portretrecht gaat over _publicatie_ van de beelden. Op de openbare weg is het toegestaan dat er fotos of films van je gemaakt worden. Zie ook http://blog.iusmentis.com...-portretrecht-geschonden/ en http://blog.iusmentis.com...ilmd-is-dat-rechtsgeldig/

[Reactie gewijzigd door Jerie op 29 december 2015 21:11]

Die mening mag jij hebben, maar die mening strookt niet met de werkelijkheid. Portretrecht gaat over _publicatie_ van de beelden.
Alles wat je met Google Glass doet wordt ge-upload naar Google, die gebruikersvoorwaarden heeft die het slachtoffer nooit heeft geaccepteerd. Je kan dus spreken van een publicatie van de drager naar Google. Let op dat dit niet alleen gaat om beelden, maar ook om geluid.

Ik zie het nog wel gebeuren dat een deel van de eerste dragers een blind rechteroog overhoudt doordat de Google Glass verbrijzeld erin is gedrukt door een vuist. Dat men Google in huis haalt (bijvoorbeeld Chromecast) en wat men verder thuis doet wordt sociaal gezien sneller geaccepteerd dan dat mensen ongevraagd gefilmd worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 december 2015 17:03]

ongevraagd filmen mag ten alle tijden in het openbaar iemand bedreigen dat dit niet mag kan zelfs leiden tot een gevangenisstraf tot een hoogte van 1 tot 4 jaar. iemand chanteren kan 4 jaar opleveren volgens artikel 285A Wetboek van Strafrecht.in de laatste alinea kan zelfs poging tot doodslag worden opgelegd en ga je voor 8 jaar het cachot in.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 30 december 2015 00:22]

Je kan dus spreken van een publicatie van de drager naar Google. Let op dat dit niet alleen gaat om beelden, maar ook om geluid.
Uploaden naar een cloud is toch echt niet hetzelfde als publicatie.
Bij publicatie moet het werk inzichtelijk worden voor derden.

Portretrecht kan dus geen rol spelen bij het enkel uploaden van informatie naar de cloud.
Google zorgt er wel voor dat het opt-out is net als die illegale wifi wardriving van hun. Ik denk dat jij zo'n QR-code op je voorhoofd zal moeten tatoeëren. Dan kan google glass je een AR anonimiseringsblokje over je ogen heen projecteren.
Vervolgen voor wat precies?
Als er meer dan een aantal personen op de video staan is het toegestaan.

Verder als het niet wordt gefimt heb je geen poot om op te staan (ook niet met film)
Whahaha, knal jij dan ook alle camera's op stations, openbare wegen etc eraf? Of laat je die ook vervolgen? Dit statement van jouw klinkt best wel naief in mijn optiek. Misschien maar eens de documentaire "Panopticon" kijken, zal een eye-opener zijn voor jou. :)

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 29 december 2015 21:30]

Dat is geen vergelijking.
De camera op het tankstation is bijvoorbeeld om het kenteken van mensen die wegrijden zonder te betalen vast te leggen.
Op openbare wegen staan camera's om o.a. de verkeersdoorstroming in de gate te houden (denk je dat overal mannetjes met walkietalkies filemeldingen staan door te geven)?

Als iemand met google glass op straat loopt te filmen heb ik geen flauw idee wat zijn doel hierbij is. Dat is naar mijn idee wat mensen verontrust.

Als iemand op straat met een videocamera voor je neus gaat staan zou je hem waarschijnlijk ook vriendelijk vragen om iemand anders te gaan filmen. Waarom met zon google glass niet?
Misschien is het doel dan wel bekend, maar dat betekend niet dat er altijd zorgvuldig mee wordt omgegaan. Zeker niet met camera's van de overheid etc.

Anyways om in jouw statement te duiken: Zie de Google Glass als een dashcam voor op je auto. Je weet niet of er wat gaat gebeuren, maar als er wat gebeurt is het toch mooi vastgelegd en kan ik het mooi gebruiken als bewijs net zoals bij een dashcam. Is bij deze dan het "doel" helder? Je wordt overal gefilmd en van gegevens gefileerd, ik zie niet precies waarom een apparaat dat wel mag doen maar een persoon niet. Tuurlijk kan je het m vriendelijk vragen, maar als ik een autobestuurder vraag om z'n dashcam uit te zetten gebeurt dat ook niet.