Microsoft brengt Lumia 550 op de markt voor 129 euro - update

Microsoft is begonnen met de verkoop van de Lumia 550. Het budgettoestel is uitgerust met een Snapdragon 210-soc en een 4,7"-scherm dat een resolutie van 1280x720 pixels heeft. De Windows 10-smartphone kost 129 euro.

Microsoft Lumia 550De Qualcomm Snapdragon 210 die in het toestel zit is een quadcore met een kloksnelheid van 1,1GHz. Er is 1GB ram aanwezig en 8GB opslagruimte, dat met een micro-sd-kaart uitgebreid kan worden. De verwisselbare 2100mAh-accu is volgens Microsoft goed voor tien uur internetten via wifi, of ruim zeven uur films afspelen. Het lte-cat4-modem ondersteunt 4g met maximale down- en uploadsnelheden van 150Mbit/s en 50Mbit/s.

Aan de achterzijde van de Lumia 550 zit een 5-megapixelcamera die filmpjes schiet met een resolutie van maximaal 1280x720 pixels. De lens heeft een diafragma van f/2.4 en een brandpuntequivalent van 28mm. De selfiecamera heeft 2 megapixels en een diafragmaopening van f/2.8.

Net als de duurdere Lumia's ondersteunt het scherm van de 550 de Glance-, of Glimp-functie, waarmee informatie op het scherm kan worden getoond zonder het aan te zetten.Het toestel heeft verder bluetooth 4.1, maar geen nfc. De afmetingen bedragen 136,1x67,8x9,9mm en het gewicht 141,9 gram.

Microsoft kondigde de nieuwste budget-Lumia op 6 oktober aan, tijdens de presentatie van de high-end Lumia 950 en 950 XL. Vanaf nu is het toestel leverbaar in Europa. Zowel in de Nederlandse als Belgische Microsoft Store is de smartphone nu beschikbaar voor 129 euro in een zwarte en witte variant.

Update, 22:37: Microsoft blijkt de Lumia 550 in zijn Ierse webwinkel te verkopen voor 99 euro, inclusief vat. Het lijkt niet om een tijdelijke aanbieding te gaan. Ook vanuit Ierland wordt het toestel gratis geleverd in de Benelux. Wel krijgen kopers hier hoogstwaarschijnlijk een lader met Britse stekker.

Update, 9 december: De Lumia 550 kost nu 139,99 euro in de Ierse webwinkel. Mogelijk was de prijs van 99 euro die eerder stond vermeld een fout.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-12-2015 • 19:58

140

Submitter: Anoniem: 80466

Reacties (140)

140
134
112
3
0
0
Wijzig sortering
Toch eens spiegelen wat je nu voor je geld krijgt vergeleken met een jaar terug. Dit redenerende vanuit mijn referentiekader, het kopen van een Nokia Lumia 630 begin 2014. Ik beperk mij even tot de verschillen.

Microsoft Lumia 550
Prijs: 118 Euro (nu)
Schermdiagonaal: 4,7"
Resolutie: 1280x720
Geheugengrootte: 1GB
CPU/SoC: Qualcomm Snapdragon 210
Aantal cores: Quad Core
Processorsnelheid: 1,1GHz
Cameraresolutie (voor): 2MP
Accucapaciteit (mAh): 2.100mAh

Nokia Lumia 630
Prijs: 129 euro (begin 2014)
Schermdiagonaal:4,5"
Resolutie: 480x854
Geheugengrootte: 512MB
CPU/SoC: Qualcomm Snapdragon 400
Aantal cores: Quad Core
Processorsnelheid: 1,2GHz
Cameraresolutie (voor): -
Accucapaciteit (mAh): 1.830mAh

Op een uitzondering na is de 550 een verbetering ten opzichte van de 630. De uitzondering is de processor. Deze nader vergelijkende (ook nu weer het accent op de verschillen):

Qualcomm Snapdragon 210
28 nm
1.1 GHz quad-core
4x ARM® Cortex A7
Qualcomm® Adreno™ 304 GPU
Bluetooth 4.1

Qualcomm Snapdragon 400
28 nm
1.2 GHz quad-core
4x ARM® Cortex A7
Qualcomm® Adreno 306 GPU
Bluetooth 4.0

Afgezien van de Bluetooth is de Snapdragon 400 toch ietsje meer power. Dit is niet alleen door de klok, maar de grafische kaart kan ook grotere resoluties beter aan (1080p). De 210 bevindt zich met 720p op de top van zijn kunnen. Dit is voor de Nokia 630 natuurlijk niet relevant, maar verteld wel iets over de capaciteit van de 210 processor om deze 550 aan te sturen. Maar die wat minder vermogende processor biedt samen met de grotere accu een mooi tegenwicht voor de grotere display en zorgt ervoor dat de MS Lumia 550 een grotere accuduur heeft dan de Nokia 630. En dan met frontcamera en groter scherm, voor wie geen energievreter zoekt een mooi toestel!
edit:
geknoei met rijtjes ;(
In reactie op 22.37 update: Van die prijs verzekerd MS zich niet alleen van haar plek in het low end segment, maar daagt ze andere segmenten uit zich te herdefiniëren. Een toestel dat goed in balans is voor minder dan 100 Euro. Eerder de 1GB nog niet genoemd, maar ook dat compenseert de processor wat. Dit is een uitgekookt toestel.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 02:01]

Toch eens spiegelen wat je nu voor je geld krijgt vergeleken met een jaar terug. Dit redenerende vanuit mijn referentiekader, het kopen van een Nokia Lumia 630 begin 2014. Ik beperk mij even tot de verschillen.

Microsoft Lumia 550
Prijs: 118 Euro (nu)
Schermdiagonaal: 4,7"
Resolutie: 1280x720
Geheugengrootte: 1GB
CPU/SoC: Qualcomm Snapdragon 210
Aantal cores: Quad Core
Processorsnelheid: 1,1GHz
Cameraresolutie (voor): 2MP
Accucapaciteit (mAh): 2.100mAh

Nokia Lumia 630
Prijs: 129 euro (begin 2014)
Schermdiagonaal:4,5"
Resolutie: 480x854
Geheugengrootte: 512MB
CPU/SoC: Qualcomm Snapdragon 400
Aantal cores: Quad Core
Processorsnelheid: 1,2GHz
Cameraresolutie (voor): -
Accucapaciteit (mAh): 1.830mAh

Op een uitzondering na is de 550 een verbetering ten opzichte van de 630. De uitzondering is de processor. Deze nader vergelijkende (ook nu weer het accent op de verschillen):

Qualcomm Snapdragon 210
28 nm
1.1 GHz quad-core
4x ARM® Cortex A7
Qualcomm® Adreno™ 304 GPU
Bluetooth 4.1

Qualcomm Snapdragon 400
28 nm
1.2 GHz quad-core
4x ARM® Cortex A7
Qualcomm® Adreno 306 GPU
Bluetooth 4.0

Afgezien van de Bluetooth is de Snapdragon 400 toch ietsje meer power. Dit is niet alleen door de klok, maar de grafische kaart kan ook grotere resoluties beter aan (1080p). De 210 bevindt zich met 720p op de top van zijn kunnen.
...
Een toestel dat goed in balans is voor minder dan 100 Euro. Eerder de 1GB nog niet genoemd, maar ook dat compenseert de processor wat. Dit is een uitgekookt toestel.
Aangezien de 630 geen 4G ondersteund en de 550 wel lijkt mij een vergelijking van de 550 met een 635 meer relevant, die ondersteund ook 4G en is er met 1Gb werkgeheugen en heeft dezelfde processor als de 630. Wel was die ietsje duurder \maar hij lijkt me nog steeds de betere keus mits je de 1gb versie hebt.
Je hebt helemaal gelijk door de 3G/4G te noemen. Door mij onderbelicht, vindt het verschil zelf minder van belang, maar dat is alleen maar mijn mening.

Vanuit optiek van vergelijking is de 635 een betere match dan de 630. De 630 was simpelweg mijn referentiekader.

Heeft performance de voorkeur, dan is inderdaad de 635 te verkiezen. Los van deze voorkeur is denk ik wel de hardware van 550 beter in balans. De processor is minder sterk maar sluit beter aan op de displayresolutie dan dat de processor van de 630/635 dat doet. Het IGP van de 635 is overkill voor haar display. Het blijft natuurlijk wat spijkers op laag water zoeken ;), maar de 550 weet met haar afgemeten hardware te woekeren en biedt veel functionaliteit voor het geld.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 02:01]

Bedankt voor deze informatie. Ik kan je bij deze vertellen dat op WP enorm veel dingen prima werken en dat het een zeer compleet besturingssysteem is welke is voorzien van veel stabiele apps. Sinds 2011 overgestapt van iOS naar WP en geen moment spijt van gehad.

De goedkope Lumia's doen overigens precies wat je er van mag verwachten, en eigenlijk brengen ze nog wat extra's. Voor een low-end toestel zijn ze enorm stabiel en dankzij het slimme OS worden ze niet snel traag.
Heb een tijdje de 530 gehad en voor een low end was dit toestel verbluffend snel. Zelfs met de vorige windows Phone versie.

Ik ben ook erg te spreken over de weg die microsoft hiermee in slaat. Enige nadeel is denk ik voor MS, dat wanneer ze een systeem maken wat heel weinig vraagt van de componenten en ze dus dezelfde gebruikers ervaring creeeren met een 100 euro toestel in vergelijking met een 600 euro windows Phone, dat ze hun eigen high end toestellen enigszins overbodig maken. Ze zullen met meer moeten komen dan alleen een snelle CPU om deze toestellen aantrekkelijk te maken.

Kan iemand eigenlijk aangeven hoe de accu's het doen van lumia's? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de highend toestellen presteren op accu gebied.
nou ja de 950 heeft toch wat interessants te bieden als je wat meer wilt hoor. die rich capture is ook niet mis.
Er zijn wel degelijk punten aan WP die kunnen worden bijgeschaafd. Mijn hoop is dat met de introductie van W10 ook weer wat plooien gladgestreken worden.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld lastig om in de browser meerdere pagina's naast elkaar te gebruiken. Met een webpagina open is een search uit te voeren, is naar het doel van die search te komen en weer terug naar de originele webpagina, inclusief invullingen zou dat een webform zijn. Bij mijn weten is het alleen niet mogelijk om eerdere webpagina's naat elkaar open te hebben, met actuele status en al. Mogelijk een keuze door de limitering van het RAM

Een ander punt is dat ik vaak heb dat een schermknop (in een webpage) als een editeerbaar element wordt geselecteerd om te kopiëren. Dat wil ik niet, ik wil gewoon op die knop drukken.

Wensen heb ik zelf dus echt ook nog wel. Daar staat echter ook de eenvoud van een effectief cut-the-crap OS tegenover. Instabiliteit herken ik totaal niet. En dan praat je dus met een 512MB RAM smartphone bezitter. Zeker voor de Smartphone gebruikers die hun smartphone vooral willen gebruiken voor de meest voorkomende taken hebben aan deze apparaten prima en goed betaalbare opties. Wel de lusten, niet de lasten, en voor minder dan 100 Euro! Mijn PC is een voortduren evoluerend hobbyproject, en mijn Smartphone moet niet te veel aandacht daarvan wegtrekken. WP slaagt daar in mijn geval met vlag en wimpel in. Ik Kan MS alleen maar aanmoedigen door te gaan met ontwikkelen.
Hmm, ik gebruik zakelijk al een paar jaar een Windows telefoon. Ik kan je vertellen dat ik net zo vaak problemen heb met die telefoon als met mijn privé Android telefoon (eerst HTC One nu Samsung S5): bijna nooit dus.

Wanneer er meer apps beschikbaar zouden zijn zou ik ook privé een Windows telefoon gaan gebruiken. Ben er erg tevreden over!
Houd er rekening mee dat er erg veel FUD wordt verspreid rondom WP, dus praat niet te snel iemand anders na (want die doet vaak hetzelfde).
Dat is iemand die al jaren WP gebruikt. En nu zou hij in eens FUD verspreiden? Kom op nou!
waar ga je dan naartoe? Android gebruikers worden ook gewoon geharvest, net zoals IOS gebruikers. Bij wp 10 krijg je tenminste de optie om dat uit te zetten...
In deze tijd (eind 2015) en voor deze prijs kan een Snapdragon 210 (ARMv7 4×1.1 GHz A7) echt niet meer, je verwacht dan op z'n minst een Snapdragon 410 (ARMv8 4×1.2 GHz A53) ongeacht de vraag of hij het nodig heeft om zijn functies soepel uit te voeren.
Ik zie in de pricewatch maar 2 van de 72 telefoons met een 410 die lager geprijsd zijn dan deze Lumia 550. En dan is dit nog een adviesprijs die hoogstwaarschijnlijk lager gaat uitvallen.

[Reactie gewijzigd door raymens op 23 juli 2024 02:01]

Ik tel er 8 die even duur of goedkoper zijn mét een 410 tegenover 3 met een Snapdragon 210 die goedkoper zijn. Allemaal geen hele grote verschillen maar ik vind de Snapdragon 210 een achterhaalde SoC voor een € 100+ telefoon.
en vergeet de 4g mogelijkheid niet!
De vraag is of je daar in de praktijk nou zoveel van merkt. Mooie telefoon, goed scherm, goede camera, goede accuduur; dat zie je ook niet overal voor 100 euro, ookal zit er dan een 410 in.. En als dat bij deze Lumia in orde is, denk ik dat je gewoon een hele concurerende telefoon hebt.
Voor 130 euro kan je ook een Lumia 640 kopen met een snapdragon 4 nog wat, omdat die (via T-mobile, simlock vrij) flink goedkoper dan de adviesprijs gaat. Dus het is inderdaad nogal oneerlijk om adviesprijzen te vergelijken: Als je 130 euro wil uitgeven, dan zal dat een betere keuze zijn. Maar ik zou er vanuit gaan dat je deze (na een aantal weken) ook wel onder de adviesprijs kan kopen. En dan wordt de vraag, hoeveel telefoons van rond de 110 euro hebben een 410?

[Reactie gewijzigd door Sissors op 23 juli 2024 02:01]

Ik heb een Lumia 532 met een Snapdragon 200 en daar is niets mis mee bij normaal gsmgebruik. Navigeren gaat soepel en alle apps die ik gebruik werken zonder problemen. Hij heeft het enkel moeilijk bij het afspelen van 1080p filmpjes en niet alle spelletjes zullen even vlot gaan, maar daarvoor gebruik ik hem dan ook niet. De Snapdragon 210 zou overigens wel gewoon 1080p kunnen afspelen.
Vergeet niet dat Windows Phone veel minder resources nodig heeft dan Android en dus prima met lagere specs kan werken. Vorig jaar was 512 MB ram nog voldoende, terwijl Android minstens 1 GB ram nodig had om vlot te kunnen werken.
Anoniem: 696390 @ShaiNe8 december 2015 21:26
Nja dat laatste wat je zegt klopt deels. Windows Phone is net als IOS gewoon zwaar geoptimaliseerd voor de hardware waar ze op draaien. Oftewel goeie programmeurs.
Nja dat laatste wat je zegt klopt deels. Windows Phone is net als IOS gewoon zwaar geoptimaliseerd voor de hardware waar ze op draaien. Oftewel goeie programmeurs.
Microsoft heeft de hardware waarop Windows Phone draait volgens mij gelimiteerd tot Qualcomm CPU's, waarmee ze maar een kleine hoeveelheid processors hoeven te ondersteunen. Daardoor kunnen ze de boel flink optimaliseren. Android doet dit veel minder (dat draait op alles en nog wat) waardoor optimaliseren ook een stuk moeilijker is.
De mensen die 120 euro uitgeven voor een telefoon verwachten ook niet al teveel naast te kunnen bellen, smsen, wadappen, facebooks en een fotootje maken. Zolang het maar geen uur duurt om die basistaken uit te voeren, dan lijkt het me prima.
Als het toestel soepel draait met een snapdragon 210, wat voor meerwaarde heeft een snapdragon 410 dan?
Zelf denk ik trouwens dat je wel degelijk het verschil merkt tussen een 210 en 410 en had ik ook liever de laatste gezien. Probleem is wel dat je dan dezelfde specs krijgt als de 640.

of het relevant is of niet moet je zelf bepalen, ik gebruik een G3258 in mijn gamepc, omdat ik enkel single core games speel. Een dikke I7 gaat mij dan ook niet helpen om meer fps eruit te persen.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 23 juli 2024 02:01]

.oisyn Moderator Devschuur® @alexbl699 december 2015 02:19
Die test is anders nogal waardeloos. Het is jammer dat ze de 950XL niet pakken, want die kan met zijn 810 SoC natuurlijk een stuk beter meekomen met de andere 810's. Maar even los daarvan:
• Boottijd nemen ze mee. Who cares 8)7
• Je ziet de persoon op verschillende momenten misklikken en dat te laat doorhebben.
• Windows 10 Mobile is echt pas nét uit, terwijl de andere OS'en al redelijk volwassen zijn. Er gaan nog een hoop updates volgen.
• Vrijwel alle apps die worden gestart zijn Windows Phone 8.1 apps, veelal geschreven in .Net. De langere opstarttijd is dus niet zo heel vreemd. UWP apps daarentegen zijn retesnel op Windows 10 Mobile. Denk aan Outlook, Word, Excel, Edge, en ook de Facebook app heeft recent een upgrade naar UWP gehad. Het is een kwestie van tijd voor andere apps gaan volgen.

De 950(XL) op dit moment meenemen in een snelheidstest en daar de conclusie uit trekken dat het niet waar is dat "WP mindere hardware nodig heeft" is dus een beetje voorbarig.
Bekijk dat filmpje nog maar eens goed!
Het gaat er niet eerlijk aan toe!
Heb ik nooit beweerd, zoals ik aangeef denk ik wel degelijk dat je het merkt.
Ik stel alleen zijn opmerking ter discussie, als er geen merkbaar verschil is waarom moet er dan een zwaardere cpu in, die meer stroom verbruikt en duurder is.

Je test, test vooral de verschillen tussen de toestellen onderling.
Het zegt eigenlijk nog niet zo veel over het OS zelf.
Je ziet onderling tussen de android toestellen ook verschillen.
Gebruikte geheugen is misschien wel net zo belangrijk als het OS en zeker belangrijker dan de CPU die erin zit.
Wel ga ik er vanuit dat Microsoft niet de goedkoopste onderdelen in hun premium modellen stopt, dus wat dat betreft ziet het er slecht uit.

Wat ik vooral van android toestellen vond, is dat ze steeds langzamer aanvoelen naar gelang je de toestellen langer hebt gebruikt.
Dat verschijnsel ben ik met mijn windows phone toestellen niet tegen gekomen.
Apple lijkt bewust oude toestellen te saboteren met steeds een steeds zwaarder wordend OS, zodat je de laatste versie blijft kopen.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 23 juli 2024 02:01]

Er wordt volgens mij de boottijd getest en het starten van apps? Wat heeft dat met soepel draaien te maken?
Misschien is het omdat je hiermee meer battery life hebt.
(...) ongeacht de vraag of hij het nodig heeft om zijn functies soepel uit te voeren.
Vaag, je wilt dus eigenlijk iets dat niet nodig is? Waarom? Dat werkt alleen prijsverhogend terwijl het geen nut heeft. Plus dat het mogelijk ook een nadelig effect heeft op de batterij.
Als ze mij een telefoon aanbieden die exact doet wat ik wil, vloeiend, mag er wat mij betreft een 8086 inzitten.

Ik heb zelf een 625 en ben er nog steeds vrij tevreden mee, op de bugs in W10 na. Hij gaat nog wel een jaar of wat mee, maar mocht hij verongelukken is deze 550 wat mij betreft op de radar. Niet te duur, zeker winkelprijs niet, niet te groot, en Windows.
Een Snapdragon 210 is op papier wel zuiniger dan een Snapdragon 410,
dus waarom zou dat niet meer kunnen??? ik snap die keuze best wel.
De Lumia 640 heeft wel de 400series Snapdragon. Laten we zien wat de Lumia 650 gaat doen!

Edit: De Lumia 435 (4 inch) is het instap model (58 euro) deze heeft wederom de Snapdragon 210. Die heeft mijn vrouw ook van d'r werk, en de interface is gewoon super soepel. Staat ook gewoon Office op.

[Reactie gewijzigd door mdcoo op 23 juli 2024 02:01]

Vergeet niet, dit is Windows Phone en niet Android, mijn zusje haar lumia met een SD 200 draait rondjes om mijn Moto met een SD 410...
In deze tijd (eind 2015) en voor deze prijs kan een Snapdragon 210 (ARMv7 4×1.1 GHz A7) echt niet meer, je verwacht dan op z'n minst een Snapdragon 410 (ARMv8 4×1.2 GHz A53) ongeacht de vraag of hij het nodig heeft om zijn functies soepel uit te voeren.
En laat de vraag of hij het nodig heeft nu net de belangrijkste vraag zijn.
Ongeacht de vraag of hij het nodig heeft om zijn functies soepel uit te voeren?

Dat klinkt absurd.
Voor Windows Phone 8/10 maakt het allemaal niet zo uit, die 0,1GHz ga je echt niet merken en over een paar weken zal je deze foon rond de € 99,00 kunnen krijgen. Gewoon een leuk entry level smartphone.

De tijd dat je echt super power nodig hebt om iets gedaan te krijgen is al lang niet meer. Zeker met IOS en WP heb je er niks aan. Wanneer je al ziet hoe goed Win10 draait op hardware die al een jaar of 5 is afgeschreven (dual cores) dan is de Android Race for Specs gewoon niet meer nodig.
Blijkbaar kan dat dus wel, gezien het artikel hierboven }>
Vindt het nog steeds qua app aanbod geen OS wat ik nog wil aanschaffen.
Had bij mijn Lumia930 dat gevoel zeker :( miste zoveel apps die ik wel in App store of in Play Store wel had namelijk.

En laatst keek ik weer, precies het zelfde. Juist door dit trekken ze me niet aan om er eentje aan te schaffen. En met de hardware wat er in zit is het ook wel logisch dat het een low-end smartphone is.
Ken het probleem. Al sinds Windows Mobile 6.0 op de HTC Touch tot vandaag de Lumia 640 XL Windows gebruikt. Het lijkt steeds erger te worden. Ik kan nu op Windows 10 niet meer internetbankieren en heb SNS bank gevraagd wanneer ze de app bruikbaar maken voor Windows 10, maar daar zijn geen plannen voor omdat er nauwelijks WP gebruikers zijn zeiden ze. Ik geloof er niet meer in. Grote kans dat dit mijn laatste WP is (helaas).
Vreemd, mijn ABN app is 'gewoon' mee verhuisd van 8.1 naar W10 (incl alle previews) en ik heb geen verschil gemerkt. Oftewel; werkt exact hetzelfde als onder 8.1.

Toch raar dat SNS de ontwikkelaar niet even vraagt naar de app te kijken, er hoeft echt (nog) geen volledig nieuwe app geschreven te worden om mensen (voorlopig) tevreden te houden.

Dit soort gezanik is dus echt het énige WP/WM probleem: bedrijven en (hun) ontwikkelaars die WP/WM als het debiele neefje van de drie beschouwen en zo min mogelijk aandacht schenken. En dan vooral het oppermachtige Google, dat WP/WM uit alle macht klein probeert te houden. Stelletje kleuters.
Ik heb ze dat ook uitgelegd, het is een kwestie van een vinkje aanpassen om het zo te stellen. Na de upgrade werkt de app namelijk wel, maar ik moest een clean install doen omdat Whatsapp niet meer werkte. Risico's van beta testing, maar wat dit erg maakt is het feit dat er geen Windows 10 versie in de planning staat. Ik krijg dit de helpdesk ook niet uitgelegd. Een paar pogingen gedaan om in contact te komen met app developers / ICT, maar tevergeefs.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 23 juli 2024 02:01]

Ja, ligt aan de bank, ING app is bijvoorbeeld weer fantastisch op WP.
uhm.. maar wel beperkter kom ik na ingebruikname van 550 achter: met ing contact opgenomen, maar er zijn geen plannen deze app gelijk te trekken qua functionaliteit :(
Yep die kan niet op Windows 10 geinstalleerd worden. Er komt ook geen update zeiden ze op twitter.
En ik vind het zo'n fijn OS! Ik wil helemaal niet iets anders.

Blijf het vreemd vinden hoe ok het is om de markt toch zo af te sluiten... Opnieuw flinke vendor lockin.. Zelfs grote bedrijven en publieke voorzieningen zijn gewoon niet toegankelijk. (Vaak geen app maar ook geen behoorlijke mobiele site.)

Kwalijk, want zo is er dus geen concurrentie mogelijk op OS-gebied. En zowel op Google als op Apple zijn best wat dingen aan te merken - het is dieptreurig maar Microsoft telt voor mij nu als lesser evil van de drie.
Ik ben ook dol op WP, het werkt zo goed en is zo handig. Ik heb ook een iPad maar ik vind het makkelijker om op WP zaken zoals het weer, agenda, nieuws etc in 1 oogopslag te zien. Ik blijf hopen dat er een oplossing komt!
Ik zal niet ontkennen dat er sprake is van een verdor-lock-in, maar MS is niet meer het MS van de jaren 90 en 00. Juist MS investeert in diensten die compatibel zijn met meerdere platformen, waaronder linux, iOS en Android. Je kunt hier zelfs commentaar lezen dat apps van MS uitgebreider zijn op Android dan op Windows Phone.
Dat de apps op Android uitgebreider is lijkt mij niks anders dan logisch.
Wp verkopen niet veel en hun services moeten wel geld opleveren dus dan breng je het uit op andere platformen en niet zoals jij het zegt dat ze het willen.

En zo compatible zijn Microsoft apps niet op Linux.
Teminste laatste keer dat keek of office 2016 of edge op Linux waren kon ik niks vinden.

Je bedoelt zoals jaren 2010?
Want laatst Microsoft anti Google fud was in 2012 ( heb niet naar nieuwere berichten gezocht)

[Reactie gewijzigd door raro007 op 23 juli 2024 02:01]

waar haal jij je feiten vandaan dat ms tegen linux is?
ze zijn juist bezig om linux bereikbaar te maken, ze hebben hun .NET framework opensource gezet en daarna eraan doorgewerkt om het crossplatform te laten werken kijk maar naar deze repositories: https://github.com/dotnet
Core compiler en Core libraries zijn op linux te builden enz... en voor google, hier is een interessante quote:
With a free service you are the product.
Niet Android per se, maar Google wel. Ars Technica heeft een paar goede stukken hierover geschreven.

Daaruit: manufacturer lock-in:
"The OHA is a group of companies committed to Android—Google's Android—and members are contractually prohibited from building non-Google approved devices. That's right, joining the OHA requires a company to sign its life away and promise to not build a device that runs a competing Android fork."

Play Services
"Calling Play Services an "app" doesn't really tell the whole story. For starters, it has an insane amount of permissions. It's basically a system-level process, and if the above list isn't enough for whatever it needs to do next, it can actually give itself more permissions without the user's consent [...]
Play Services has system-level powers, but it's updatable. It's part of the Google apps package, so it's not open source. OEMs are not allowed to modify it, making it completely under Google's control."

En dat leidt weer tot zaken als
"Taking the Android app ecosystem from Google seems easy: just get your own app store up and running, convince developers to upload their apps to it, and you're on your way. But the Google APIs that ship with Play Services are out to stop this by convincing developers to weave dependence on Google into their apps. Google's strategy with Google Play Services is to turn the "Android App Ecosystem" into the "Google Play Ecosystem" by making a developer's life as easy as possible on a Google-approved device—and as difficult as possible on a non-Google-approved device." (Zelfde artikel als hierboven.)

Evil ja. Ik geloof zonder meer dat Microsoft ook nog niet veel geleerd heeft en ze weer net zulke trucs zouden uithalen als ze weer in een dergelijke positie zouden zitten, maar op dit moment is Google veel meer monopolist dan MS.

Maar het echt grote probleem vind ik dus dat publieke instellingen steeds weer meewerken aan die monopolies en lock-in-situaties. Door stelselmatig niet te zoeken naar brede, toegankelijke, open oplossingen, maar het weten te presteren om de boel zelfs zo slecht te bouwen dat alternatieven die zouden moeten werken, het toch niet redden. (Webpagina's niet in html bouwen, maar in IE-specifieke code. Het presteren om Word- en pdf-documenten te fabriceren die niet leesbaar zijn in de open alternatieven. Nu dus uitsluitend ontwikkelen voor Google en iOS en zelfs geen mobiel toegankelijke site maken.)
Gelukkig denkt ING wel aan zijn klanten. Ik kan op zowel mijn 930 als mijn 950 XL bankieren.
Ik bankier liever bij een duurzamere en ethisch verantwoorde bank, maar dat heeft ook zijn nadelen :'( :'(

Sorry voor off-topic
Anoniem: 666170 @Ulas8 december 2015 21:12
Tja.. sns...
ik heb nu een goeie week een lumia 950 xl. Mis tot nu toe maar 1 app, die van sonos. Voor de rest kan ik alles wat ik met de galaxy SII ook kon/kan. Als ik wil gamen doe ik dat wel op mijn desktop. Voor de rest moet mijn telefoon kunnen bellen, smsen, whatsapp, en andere communicatiemogelijkheden ondersteunen, en dat lukt prima.
Er IS een Sonos App in beta....'k heb hem laatst al ergens zien draaien.....de persoon mocht het alleen eigenlijk niet laten zien (oops...schrok er ook van dat ik hem zeg)....
Er is geen officieële sonos app maar ik kan je de phonos app aanbevelen. Er is een free versie maar zelf heb ik voor een paar euro de betaalde versie aangeschaft. Bevalt uitstekend.
nog even dan is er ook de arm versie.
http://www.windowscentral...ps-windows-10-open-source
Alle ios apps beschikbaar voor WM10.
.oisyn Moderator Devschuur® @SED9 december 2015 02:09
Nee, het is een tool voor developers om hun iOS app te converteren naar Windows Universal app, geen emulator voor consumenten om alle iOS apps standaard out of the box te kunnen runnen op hun telefoon.
Dat beweer ik toch helemaal niet? Waar reageer je nu precies op?
.oisyn Moderator Devschuur® @SED9 december 2015 22:13
Op je opmerking "alle iOS apps beschikbaar voor W10M", wat de suggestie wekt dat je met die feature ineens toegang hebt tot alle iOS apps. In werkelijkheid ben je afhankelijk van de developers van die apps om de boel te porten naar W10M. Je kunt dus wel vergeten dat je alle iOS apps op W10M beschikbaar hebt.
Veel developers zullen deze moeitewel nemen. Waarom zou je een percentage van je klanten laten liggen met een kleine moeite.
Daarnaast zullen er commerciele aanbieders komen die deze apps omzetten. Op vrij korte termijn zal dus het beschikbare aantal apps snel kunnen stijgen.,
.oisyn Moderator Devschuur® @SED10 december 2015 10:56
Veel developers zullen deze moeitewel nemen. Waarom zou je een percentage van je klanten laten liggen met een kleine moeite.
Dat waag ik te betwijfelen. Ik hoop dat je gelijk hebt, en ik geloof dat het voor populaire apps als Snapchat zeker wel uitmaakt. Maar dat percentage waar je het over hebt is nochtans niet heel groot, en het is wel wat meer dan een kleine moeite. Het is gewoonweg een heel extra platform dat getest dient te worden. Kwa development-tijd ben je wellicht niet zoveel kwijt, maar er komt meer bij kijken dan alleen development. En vergeet niet dat veel apps in opdracht worden gemaakt. Veel bedrijven zullen er weinig om geven om een offerte te laten maken voor de conversie. En zeker zij zullen niet op de hoogte zijn van het feit dat die conversie nu redelijk makkelijk kan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 02:01]

Voor de vervanger van mijn Lunia 620 wacht ik nog maar even. 1Gb ram en 8Gb opslag heb ik nu ook. + extra uitbreiding. Maar een goede instapper is deze 550 zeker. Ik geef toe, ben nog niet zeker dat m'n volgende toestel WP blijft...ben wel benieuwd naar W10 op de phone.
Hmm - de 620 heeft 512MB, hoor. Ik heb 'm zelf ook en ben er content mee. Heb er een preview WP10 opgezet een maand geleden die 'm brickte. Met veel moeite leeggekregen, firmware en WP8.1 erop geïnstalleerd (leve de mensen op internet die daar een instructie voor schrijven).
Kortom: ik ben ook benieuwd of en hoe ze WP10 erop gaan krijgen :-)
Anoniem: 80466 @jmmk9 december 2015 08:56
Ik denk niet dat het heel zinvol is om de Lumia 620 te upgraden met W10.
Je hebt inmiddels als de Lumia 630, 635 en de Lumia 640 gehad als opvolgers van de Lumia 620 dus dat is echt wel een achterhaald beestje aan het worden.
Even wachten op de Lumia 650 misschien...
Waarom niet? Kan mij het schelen dat er opvolgers zijn, WP10 draait net zo soepel als 8.1, en die 620 doet precies wat ik nodig heb. Kan nog jaren mee. Ik hoef er trouwens niks aan te doen, ze zorgen ota voor de upgrade, begrijp ik...
Dat is het mooie aan windows phone he. Zolang je foon een WP10 update krijgt is er geen enkele reden om te upgraden, soepel zal het wel draaien.
Als je Windows insider download uit de store kun je via de fastring Windows 10 erop zetten. Deze is klaar voor publiek gebruik. Ik gebruik m nu zelf ook op mijn Lumia 735.
Slowring kan ook, minder bugs, ik ben ze nog niet tegengekomen op mijn 1020.
Tegenwoordig zijn de fastring releases ook wel bugvrij. Ik draai nu 10586.29. Deze is gisteren ook gereleased voor de 950 versies
Voor mijn moeder op zoek naar een laag budget smart phone. Ze heeft android gehad, maar ik haar prijsklasse is dat gewoon niet fijn (zegt een android fan).
Maar een links werkt gewoon prettig en geeft veel voor weinig geld.
Nu alleen nog wachten tot deze ook bij de shops in de pricewatch staat.
In Ierland 99.99, incl verzending en gewoon met IDeal betaald!
Als ik nu op de link naar de webshop klik, wordt de telefoon aangeboden voor € 139,99 incl. VAT. Dat vind ik teveel voor deze Lumia. Maar voor € 100 of minder is dit natuurlijk een no-brainer. Is de prijs sinds gisteren aangepast of heb jij 'm ergens anders gekocht? Ik hoor het graag, want toevallig is vanmorgen m'n iPhone op het scherm gevallen en versplinterd. Omdat mij dit regelmatig overkomt, ben ik nu in de markt voor een budget telefoon, vandaar mijn vraag.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door John Duh op 23 juli 2024 02:01]

Heb hem 8 dec besteld. Is inmiddels ook al weer geen 139 maar 129.
Is inmiddels ook afgestuurd, dus geen gezeur dat het een fout was enz.

[Reactie gewijzigd door robvr op 23 juli 2024 02:01]

Lucky you :-) Inmiddels heb ik mij wat meer verdiept in de Windows App Store en gezien dat de Chromecast app ontbreekt. Daarom blijf ik voorlopig nog iOS trouw, want m'n Chromecast wil ik gewoon vanaf een telefoon kunnen aansturen.
Zag het. Thanks.
Net besteld. Verkeerde postcode (irritant als je ouders bijna dezelfde hebben, maar dan toch anders >_<)
Moeten ze annuleren en daarna kun je pas weer opnieuw bestellen.
Tja. Maar goed. Had zelf beter moeten kijken.
Anoniem: 16328 @Arunia8 december 2015 21:40
Ik zou dan ook de Lumia 640 bekijken. Die heeft bijvoorbeeld een vrij goede camera voor zijn klasse.
Als ik die specs zo lees, lijkt dat meer op een 650 dan op een 550. Ik verwacht toch zeker nog een 450 of zelfs een 350. Want dit is wat mij betreft voor de 5x te goede hardware.
Ik had hier een kleiner scherm, een dual core en een 3G toestel logischer gevonden. Voor mijn vrouw ben ik nog naar een goedkope smartphone aan het kijken, die (ruim) minder dan 100 euro moet kosten. Met zulke specs lukt dat natuurlijk niet. Dus nog even op de 450 wachten :). WP is de enige keuze vw. updatebeleid, bouwkwaliteit, vloeiende gebruikerservaring en nog belangrijker: battery life. die is gewoon op alle Lumia's super.

@Olaf: omdat ze dat wil. Ze is super careless met haar telefoons en hecht er nul waarde aan.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 23 juli 2024 02:01]

Ik moest ook even 2 keer kijken doen ik de specs zag, 720P 4.6 inch, front & back camera met flits (belangrijk voor de doelgroep, zaklamp functie) quad core en 4G voor een 550 met instap prijs 129? De 950 mag dan het show model zijn die met alle aandacht gaat lopen, maar het is duidelijk dit low budget model waarmee ze marktaandeel willen scoren. Geen verwonderlijke strategie gezien de voorloper 520 30% van het aantal verkochte WP toestellen zit en daarmee ruim het beste verkochte toestel is.

Het word lastig daar nog een 6 serie tussen te krijgen maar mijn verwachting is dat ze hier nog lang mee gaan wachten.
idd, goede specs voor deze prijs. En (voor mij) het belangrijkste het ondersteund de glance functie! Had dit op mijn 1020 en nu ook op de 950, love it.
Heozo? Kijkend naar de 2 voorgaande versies in de 5xx reeks (de 535 en 540) is dit een logisch evolutie. Daarbij is het hele punt van de Lumia reeks om de specs van de volgende tier in de reeks bij de volgende generatie een reeks terug te duwen.
die (ruim) minder dan 100 euro moet kosten.
Waarom moet het zo goedkoop?
Leuke telefoon voor moeders de vrouw. Ben zelf razend enthousiast over mn 640, en denk niet dat een Android tegenhanger in dezelfde prijs categorie dezelfde gebruikers ervaring kan geven.

Benieuwd naar de eerste reviews van deze 550.
Die zijn er meer dan genoeg, maar dan moet je over de landsgrenzen shoppen. De Xiaomi Redmi 2 (pro) met een prijskaartje van zo'n €110 en Snapdragon 410 en 1 of 2GB werkgeheugen. De camera zal waarschijnlijk beter zijn dan die van deze Lumia.
Verder heb je in deze prijsklasse zeer veel octa-core telefoons met een Sony camera erin zitten een 8-13mp.
Ze zijn er wel, maar niet in Nederland.
Zinloze discussie prijzen met import zonder btw en garantie te vergelijken met prijzen hier in de winkel.

MS heeft gewoon een leuk ding in de markt gezet. In tegenstelling tot android krijg je wel gewoon updates en dat kun je moeilijk in geld uitdrukken.
Leuk ding voor niet te veel geld.
Telefoons van Xiaomi hebben "gewoon" 2 - 3,5 jaar software ondersteuning. In dit geval is het een uitzonderlijke zaak (helaas), maar er zijn gelukkig wel Android merken die weten hoe het wel mogelijk is.

Ik zeg nergens dat Microsoft een verkeerd product op de markt heeft gezet, ik reageerde vooral op de opmerking van huntedjohan zie hier:
en denk niet dat een Android tegenhanger in dezelfde prijs categorie dezelfde gebruikers ervaring kan geven.
Ik hoop alleen dat Microsoft de prijs van het product lager maakt, zodat het overeenkomt met de hardware.
Ze staan nu al hier te koop voor €118, dat lijkt me niet echt teveel voor een splinternieuwe telefoon? Die zakken dan na een tijdje ook nog wel.

Maar ik begrijp je punt wel een beetje hoor. Daarin ben ik het wel een beetje met je eens. Maar het vergelijken met de Chinese bodemprijzen van die plagiaatmonsters (ok, ok, ik scheer het een beetje teveel over één kam, er zitten namelijk echt wel wat mooie jongens tussen, maar je begrijpt wel wat ik bedoel) puur op technische specs vind ik wat kort door de bocht.

Op basis van puur technische specs is er inderdaad altijd wel een Chinees ding te vinden dat goedkoper is voor dezelfde of betere specs.

Maar het gaat er ook vooral om hoe die specs samenwerken met het OS en wat de beleving van het OS is. Persoonlijk vind ik overigens dat Microsoft wel een meerwaarde biedt met zijn Windows 10. Langere en betere ondersteuning. Windows Phone is ook gewoon echt een heel leuk en degelijk OS. Interessanter dan het grootste deel van de Android versies.

Dat gezegd hebbende zou ik dus eerder €120 uitgeven aan deze Lumia dan €100 aan een import Android toestel van hetzelfde kaliber.
Tel dan van die Lumia ook even de BTW en de Thuis kopieheffing er af (circa 25% van de totaal prijs) en de je vergelijk is weer gebalanceerd (om over eventuele invoerrechten te zwijgen). Kortom dit vergelijk gaat helemaal nergens over. En natuurlijk zonder belasting en andere toegevoegde waarden is deze Lumia elders in de wereld vast nòg goedkoper.

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 juli 2024 02:01]

Dan klopt de prijs zeer zeker, maar de gebruikerservaring is dan nog wel hoger als je meer van een telefoon wenst in deze prijsklasse. De telefoon is dan gewoon vanuit EU webshops te koop met garantie binnen de EU.

Een prijskaartje van zo'n €100,- zou ik een mooie onlineprijs vinden voor dit instap model.
Welke allemaal na verloop van tijd dichtslippen en langzamer worden.
Als je louter op hardware gaat beoordelen dan zal waar Windows normaal op kan draaien android niet meer vooruit te branden zijn.
Nog maar te zwijgen over service, garantie en ondersteuning.
Maar geen volledige 4g ondersteuning hier bij ons, wat de lumia 550 wel heeft
Blijft echter nog jammer dat er veel apps nog niet op Windows Phones draaien.
Heb er zakelijk 1, en vind em prima om te doen. Echter blijf ik prive nog bij mn iPhone, aangezien ik daar wel alle apps kan openen die ik wil.
Anoniem: 672930 @Neal9 december 2015 12:37
Apps blijft inderdaad een pijnpunt maar daar kan MS zelf weinig aan doen. Het valt trouwens goed mee als je even ruimer denkt dan apps, ofwel zijn er alternatieve apps beschikbaar of een mobiele website met vrijwel dezelfde functionaliteit als de app op een ander OS.
Klopt, maar punt blijft dat die Store ver achterblijft in vergelijking met Apple of Android. Daarnaast schijnen er ook veel apps wel in te staan die niet of niet goed werken.

Met dit laatste kan MS natuurlijk wel aan me helpen door beter te letten op de apps die er in staan/toegevoegd worden. Ze hebben dus nog een paar flinke stappen te nemen voordat ze bij de Big Boys mogen aansluiten en hun markt aandeel kunnen gaan zien stijgen...
Anoniem: 672930 @Neal10 december 2015 10:27
Klopt dat er een achterstand is omdat developers te weinig aandacht schenken aan Windows Phone/Mobile. Puur op aantallen vergelijken is natuurlijk onzin want bij Apple en Android staan er dikwijls tientallen apps die eigenlijk hetzelfde doen. Om nog maar te zwijgen over de zinloze apps die geen toegevoegde waarde hebben, "oh kijk, ik heb een app zodat m'n iPhone het geluid maakt van een lightsaber als ik ermee zwaai" 8)7

Verder blijft het natuurlijk een verhaal als "de kip en het ei" ...
Als het marktaandeel van WP/WM stijgt zullen er zeker wel meer en betere apps komen maar nu kiezen mensen regelmatig voor een ander OS omdat er volgens hen (of horen zeggen) te weinig apps zijn.
Mooi toestel, zeker voor die prijs. Verkies zelf wel de Lumia 640 XL. :) Beetje meer power, beetje grotere scherm, betere camera. Anyway, ben benieuwd hoeveel aandeel die gaat nemen in de Windows phone markt.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Loller18 december 2015 20:30
Dat is toch geen eerlijke vergelijking? De 640 XL gaat niet onder de €200,- over de toonbank op dit moment volgens de pricewatch.
Dat is helemaal geen verkeerde prijs voor een dergelijk toestel!

Als er Android op zou staan, dan zou een toestel met deze specs prima moeten kunnen presteren.

Ik weet natuurlijk niet wat Windows 10 nodig heeft om soepel te kunnen draaien, maar voor deze prijs zou ik 'm haast een keer gaan kopen om Windows 10 uit te kunnen proberen :)

Op zich houd ik van Android en zie ik mezelf qua smartphone niet heel snel over stappen op Windows. Aan de andere kant: Als het echt lekker werkt en als ze juist in het budgetsegment ogen weten te scoren, dan zal het qua app ontwikkeling misschien ook wat harder gaan en dan kan het wel een interessant OS worden!
Anoniem: 672930 @eymey9 december 2015 12:39
Diverse testen en reviews geven een duidelijk voordeel voor Windows dat beter omgaat met hardware resources. Hetzelfde zie je op de laptop en desktop markt, Windows 10 draait even vlot of vlotter dan Windows 7 op dezelfde hardware.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.