Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Submitter: _David_

Google komt met een nieuwe OnHub-router, ditmaal in samenwerking met Asus. In augustus presenteerde Google de eerste OnHub, die werd samen met TP-Link gemaakt. De specificaties zijn grotendeels gelijk, maar het nieuwe model beschikt over Wave Control.

Google maakt de komst van de tweede OnHub-router bekend op zijn blog. Net als de eerste variant is het een cilindervormig apparaat. De specificaties van de nieuwe Asus-router komen grotendeels overeen met de TP-Link-variant. Het is een AC1900-model met ondersteuning voor 802.11 a/b/g/n/ac-wifi, een dualcore-cpu geklokt op 1.4GHz, 1GB ram en 4GB emmc-opslaggeheugen. Ook is er ondersteuning voor Bluetooth Smart Ready, Weave en Zigbee/Thread, wat het mogelijk maakt om 'slimme' apparaten met de router te laten communiceren.

Google OnHub AsusGoogle OnHub Asus

Nieuw ten opzichte van de eerste OnHub-router is Wave Control. Met deze functie kunnen gebruikers de wifi-snelheid voor een bepaald apparaat opvoeren door hun hand over de router te bewegen. Volgens Google is dat ideaal in drukke huishoudens met veel wifi-apparaten. Naast het nieuwe model kondigt Google ook een software-update aan. Deze voert 'diverse prestatieverbeteringen' door en voegt een slim antenne-algoritme toe. Zijn er meerdere apparaten tegelijkertijd verbonden, die zich op verschillende plaatsen bevinden, dan kiest het nieuwe algoritme volgens Google de beste combinatie van antennes om het wifi-signaal te versturen. Bezitters van een OnHub-router ontvangen de update automatisch.

De nieuwe OnHub-router is te koop in de Verenigde Staten voor 219,99 dollar. De eerste OnHub is ook leverbaar in Canada en kost 199,99 dollar. Het is niet bekend of Google de routers ook in Europa gaat verkopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Het moge duidelijk zijn dat Google de Onhub serie niet zozeer als router maar ook als iot hub bedoelt. Het apparaat heeft support voor Weave en Thread, zoals in artikel vernoemt staat. Vandaag is Google begonnen met inschrijvingen voor hun iot projecten (protocol, Weave en os, Brillo). Deze zullen dan ook ergens volgend jaar met het apparaat gaan werken.

Wat me hier op Tweakers opvalt, is dat er geklaagd word over de prijs en de functies. De prijs word zo hoog door de iot functies.
Qua functies, het apparaat is voor de gemiddelde consument bedoelt. Het heeft een design om hem in het zicht te zetten. Het ding heeft minder functies zodat een gemiddelde consument weet wat er bedoelt word. Veel routers (lees 99%) hebben zo veel functies dat men van voor nog achter weet wat er word bedoelt.

De hub heeft duidelijk een ander doel dan alleen router, en heeft duidelijk een andere doelgroep dan de tweaker. Niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 27 oktober 2015 19:19]

Het zeuren over de prijs vind ik niet correct. Vergelijk het met r7500 van Netgear en anderen die tussen 1 en 2 gbit aanbieden via ac, en het aankunnen dat oudere android 2,4 ghz tegelijk met nieuwere ipad air2 op 5ghz n zonder dat beide een compromie hoeven te maken. Deze routers zijn snel, stabiel, bieden goede features en zijn hun geld waard. Het is niet dat er een Apple logo op zit en het weer 350 kost ipv gewenste 200. De prijs is prima. Helemaal als ze nog een stapje verder gaan dan netgear, etc. En rekening houden met IoT en 'everything connected', ipv6, etc.
Ik denk toch dat de meeste mensen 200 euro echt heel veel geld vinden voor iets wat je normaliter gratis krijgt en 'hetzelfde' doet. Ik iig wel.
Hoe krijg jij deze hardware met deze slimme software en features gratis dan? Vergeet niet dat we het hier hebben over slimme toepassing van gebruik van meerdere aparaten dan normaal met ac snelheden .. meeste ISP modems/routers die snappen 2 ipads en een laptop al niet eens, laat staan dat ze 802.11ac aanbieden en de slaapkamer op de tweede verdieping halen.

leeuw; het punt is idd van Google om klaar te zijn voor IoT, en om gebruiksvriendelijkheid (zoals apple dat ook probeerd) aan te bieden. Die airport was ook niet 200 hoor in 2013 :)
Ik schrijf hetzelfde niet voor niks tussen haakjes natuurlijk... Dit ding zorgt ervoor dat je wifi hebt, voor 99% v/d mensheid is dat dus hetzelfde als wat elke andere router doet. 'Niemand' zit te wachten op al die extra functies joh, en zeker niet voor 200 euro!
Waarschijnlijk heb je gelijk dat de meeste mensen 200 euro te veel geld vinden. Ik zie de OnHub echter meer als een Chromebook: het perfecte apparaat voor mijn ouders. Een apparaat die maar een paar dingen doet, maar dan wel goed.

Een router met 12 lampjes, 250 instellingen (waarvan 245 teveel) weggepropt in de kast tussen 6000 kabels die constant uitvalt en een bagger bereik heeft zou ik graag vervangen voor dit apparaat. Een apparaat wat niet zou misstaan in de woonkamer, begrijpbaar is voor mijn ouders (groen, geel of rode verlichting), te "managen" is met een simpele app, waarbij het wachtwoord makkelijk via de app naar vrienden en familie kan worden gestuurd en dat zich richt op goed bereik ipv extreme snelheden.
Wat is dan feitelijk het voordeel voor je ouders?

Lampjes -> ding zet je uit het zicht
Instellingen -> komen ze nooit
6000 kabels - > veranderd niks aan met een andere router
Niet misstaan -> das waar, maar uit het zicht is nog mooier
Managen via een app -> wat willen ze managen?
Wachtwoord -> staat vaak op een los kaartje op de router, en anders schrijf je het eenmalig ergens op
Uitvallen -> bel je provider en regel een nieuwe
Beter bereik -> dat zou kunnen, duurdere routers geven beter bereik. Maar bereik is meestal afdoende, dus alsnog niet relevant
Het ding uit het zicht zetten is nu juist het probleem, een plek in de meterkast/hoek tussen al die kabels is funest voor het bereik. 1 simpel "alles is goed lampje" is veel duidelijker.

Ze willen inderdaad (bijna) niks managen, maar mochten zij/ik wel iets willen managen, dan is een simpele app waarmee ik kan zien wat er is verbonden en hoe die verbinding is wel handig.

Het wachtwoord is ook met name een probleem omdat die router altijd ergens wordt verstopt. Bijna elke keer als ik iemand om een wachtwoord vraag moeten ze eerst een half hok uitruimen om onderop naar het wachtwoord te zoeken.

Je kunt sommige providers wel 10x bellen, dat leidt echter niet tot een nieuwe router (en dan nog is het afwachten of het beter werkt).

Misschien is het bereik bij jou/mensen in jouw omgeving meestal wel afdoende, maar in mijn kringen is het bereik nooit voldoende (tuin, zolder, etc)
- Willekeurig persoon bij mij in mijn huis: "Wat is je WiFi snel en stabiel, hoe komt dat?".
- Ik: "Wil je een goedkoop of een eerlijk antwoord?".

:Y)

By far is de gratis spul van Ziggo, KPN, enz.. enz.. niet te vergelijken met de professionelere (maar nog steeds voor particulieren) routers. Ja het kost meer, maar je hebt beter bereik, stabiele(re) verbindingen en meer opties om de gevolgen van een DDoS op een DNS-server van Ziggo te omzeilen.

Ik snap dat heel veel mensen dat niet willen, prima. Maar dan zul je de verbinding moeten nemen zoals deze komt :).
Bij diverse kennissen een relatief eenvoudige Mikrotik geplaatst als toegangspunt.
De meeste mensen hebben geen interesse in de wifispots van Ziggo, dus daar laat ik het modem bridgen en de Mikrotik 'alles' doen ( RB2011 of RB951G ) en die werken dan onafgebroken en storingsvrij.

Willen ze alleen maar 'fijn' WiFi, komt er een mAP, wAP of hAP en gaat de wifi op het modem uit
Grootste probleem is vaak de locatie van de router/modem, een meterkast is NIET de juiste plek, teveel storing door andere kabels, en apparatuur.

( edit : en de ingebouwde VPN zorgt voor mij een comfortabele beheersmogelijkheid op de achtergrond )

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 28 oktober 2015 12:53]

De meterkast is inderdaad een horror-plek voor bereik :).

In geval van Ziggo kun je ook vragen om de modem/router echt alleen een modem te laten zijn (dan geeft het netwerkpoort de ongerouteerde internet signaal door zeg maar). Dan is in dat geval wel echt een eigen router nodig.
Kijk, het mag een mooie router wezen, en voor alle functies een aardige prijs hebben, maar wonderen kan hij niet verrichten.
5ghz ac snelheid 2 verdiepingen met een betonnen vloer er tussen is gewoonweg lastig door de manier hoe 5ghz door je vloeren komt, daar kan die router niet super veel vaan verbeteren. Er is wat winst te halen door antenne patronen en goede ontvangst antenne's maar daarmee krijg je 2 verdiepingen hoger echt geen super .ac snelheid.
dualcore-cpu geklokt op 1.4GHz, 1GB ram en 4GB emmc-opslaggeheugen
Ik heb het hele artikel gelezen, en het filmpje bekeken. Maar ik begrijp niet wat je met deze router meer kan dan een doorsnee router. Waarschijnlijk weet google het zelf ook nog niet helemaal. Met die specificaties zou je denken dat je er iets speciaals mee zou moeten kunnen. Ik noem maar wat, gebruiken als extra rekenkracht om te gamen op je smart tv.

Maar voor als nog, is het voor mij een soort van apple airport extreme, maar dan minder mooi. Maar met meer verbruik.
Maar ik begrijp niet wat je met deze router meer kan dan een doorsnee router.
Ook is er ondersteuning voor Bluetooth Smart Ready, Weave en Zigbee/Thread, wat het mogelijk maakt om 'slimme' apparaten met de router te laten communiceren.
In de toekomst kan het dmv software-updates uitgroeien tot je domotica/IoT hub in je huis.
Dat zou kunnen. Maar wil je nu 200 euro uitgeven voor een apparaat dat in de toekomst misschien updates gaat krijgen en hopelijk aan je wensen gaat voldoen? Of doe je dat pas als IoT interessant gaat worden en koop je dan een apparaat dat precies aan jouw wensen voldoet? Voor de meeste mensen is IoT nog lang niet interessant (genoeg) en daarom denk ik dat yousql een goed punt heeft. Het is gewoon een prijzige router die er imho leuk uitziet. Zelf ga ik voorlopig voor een "normale" router met een normale prijs die netjes in de meterkast zit weggewerkt. Er staat al genoeg troep op de kasten :).
dualcore-cpu geklokt op 1.4GHz, 1GB ram en 4GB emmc-opslaggeheugen
Ik heb het hele artikel gelezen, en het filmpje bekeken. Maar ik begrijp niet wat je met deze router meer kan dan een doorsnee router.
Niet geheel zeker van deze maar de eerste kon je grootmoeder veilig configureren. En dat is best speciaal!

En ja, het is duidelijk dat Google hier nog iets mee gaat doen. zo zit er een microfoon in waarvan het doel nu nog geheel onduidelijk is.
Zoiets van: Stop der gewoon een hoop hardware in. We bedenken met de updates wel wat voor functionaliteiten we erbij bedenken. :)
Tegenwoordig is dit de trend?

Je ziet bijvoorbeeld dat de Tesla Model S ook steeds meer functionaliteiten krijgen. Echter hardware kun je niet updaten.
Je zou toch bijna met die specs cfw met een linux-distro d'r op flashen en een complete server draaien...
Voor een dergelijke prijs, want die is imho vrij hoog, zou ik zo'n router nooit in huis halen. Maar ik ben dan ook een tweaker die veel controle over zijn apparaten wilt hebben en dat bieden die OnHub routers niet. Veel gebruiksgemak waarschijnlijk wel maar geen persoonlijke ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 27 oktober 2015 18:11]

Meer mensen klagen over slechte Wi-Fi verbinding. Tuurlijk zal het vast een kwestie van afstemming zijn, maar da's echt iets waar een "nerd" zich in verdiept, niet de gemiddelde consument. De gemiddelde consument weet wat een router is en heeft totaal geen interesse om ermee te rommelen ("het werkt"). Dus een OnHub is dan ideaal. Wel goed en snel Wi-Fi, zonder dat je een nerd laat langskomen

En zelfs ik als nerd begrijp de prijs wel. Ik heb misschien pech gehad met routers, maar in mijn appartement met >35 sterke signalen van buren werkte Wi-Fi vaak niet op de Zyxel van Telfort. Heb een oude TPLink getest die niet veel beter was.

Toen 80 aan een Asus AC56u uitgegeven, snelheid is heel hoog, als je op 2-3 meter van de router zit. Maar aan het verre einde van het bed in de volgende kamer viel mijn telefoon al terug op 4G (en anders deed ik het wel handmatig want ik had wel Wi-Fi verbinding maar geen internet).

Alles geprobeerd, kanalen, output mW. Ook gelet op de main en subkanalen van buren.

Toen kon ik een Asus 66u testen, die was op 5ghz beter dan de 56u, maar niet op 2.4Ghz waardoor het probleem op bed bleef.

Nu heb ik veel gelezen. De Archer C7 (goedkoop) of C8 of C9 zou goed bereik hebben.

MAAR de router zet ik op een duidelijk zichtbare plek in het huis. Als ik me ergens aan erger op de bank is het wel een brandend LED lampje. Nu heeft de God van routers ooit bepaald dat routers heleboel lesjes moeten hebben, die ook nog eens bijna allemaal moeten flikkeren. |:(

Dus dan heb ik maar 1 optie: een Asus router mt goed bereik (volgens reviews de AC68u, ~150 euro). Asus is het enige merk waarbij je de LEDs geheel uit kan schakelen. De Onhub is de enige waarbij dit ook kan, juist omdat Google snapt dat niemand graag naar flikkerende ledjes kijkt.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 27 oktober 2015 19:39]

MAAR de router zet ik op een duidelijk zichtbare plek in het huis. Als ik me ergens aan erger op de bank is het wel een brandend LED lampje. Nu heeft de God van routers ooit bepaald dat routers heleboel lesjes moeten hebben, die ook nog eens bijna allemaal moeten flikkeren. |:(
een plaatje zegt meer dan woorden

http://www.licht-geluid.n...iteit-zwart-50mm-50m.html
ik heb gewoon een 2e kabel getrokken en daar ook een router aan gehangen.
Ook heb je Wifi repeaters (voor weinig bij de Action) die jouw probleem kunnen oplossen. Makkelijker en goedkoper.
We praten over een 54m2 ruimte. Extra apparatuur voor zo een klein oppervlak is gestoord.

Repeaters zijn dom en nutteloos en zouden verboden moeten worden. Een extra Wi-Fi AP zou wel kunnen en heb ik bij anderen in grotere huizen en/of meerdere verdiepingen weleens geplaatst, meestal via Powerline zodat je geen extra kabels legt terwijl er al een kabel door de muur loopt (noem me raar maar dat vind ik HEEL onlogisch om te doen).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 27 oktober 2015 20:22]

Hoezo verboden moeten worden ?

Ik heb ook een AP gelinkt met een kabel aan mijn hoofd-wifi router ...
Heb 120Mbit down en 12Mbit up, ping van 5ms en dit alles k draadloos ...
Ik gebruik mijn geleverde Internet snelheid dus optimaal n door mijn hele huis en tuin ... eigenlijk tot 20 meter rond mijn huis ...

Powerline, dt is pas waardeloos, ook geprobeerd ... dat haalde mijn gigabit netwerk naar 70Mbit ... kruipen dus ...

nb. wifi maximaal op 500mbit, maar goed, meer is n kwa Internet snelheid voorlopig ng niet nodig ...

[Reactie gewijzigd door TheToolGuy op 27 oktober 2015 23:12]

Ik heb het over Wi-Fi repeaters, die dus via Wi-Fi met je hoofdapparaat communiceren.
Wat maakt dat uit? Als je dikke betonnen draagmuren hebt en het bereik is waardeloos, dan moet je wel wat.
Een repeater is misschien een dom apparaat (het repeat alleen maar) maar zeker niet nutteloos.
En raar ben je misschien wel een beetje als je liever 2 powerline adapters wilt gebruiken ipv een kabel die al door die muur loopt. (over extra apparatuur gesproken).
Maar nu neem je aan dat ik dikke muren heb, dat is ook niet zo. Sterker nog het is een niet-geisoleerd gipswandje tussen woon- en slaapkamer. Al die aannames.

Je 2e alinea snap ik niet. Ik zeg juist: ik maak liever gebruik van de bestaande verborgen bekabeling in een woning (die groter is dan waar ik het over heb) en gebruik 2 powerlines ipv een kabel over de vloer (tenzij je aanneemt dat ik die onzichtbaar weg kan werken).
Routers met OpenWRT (en ik neem aan ook DD-WRT) laten je ook vrij de LEDs instellen. De ASUS 56u en 66u die je noemt lijken in ieder geval ondersteunt te worden door OpenWRT.

Je situatie klinkt mij in de oren dat je er meer baat bij zou hebben door een gedeelte over powerline to overbruggen. Pak b.v. deze set pricewatch: Zyxel 500 Mbps Mini Powerline Wireless N300 Extender Kit
Als je al een bedraad netwerk hebt of het geen probleem is een gigabit kabeltje naar de slaapkamer te trekken is een gewoon accesspoint uiteraard een nog betere oplossing.
Zie mijn response op Groene Henk, in zo een kleine ruimte extra apparatuur vind ik echt gestoord. Daarnaast is de ac56u een echte miskoop want zelfs in de woonkamer waar hij staat is de verbinding niet zo stabiel.
Wie zet de router dan ook op een zichtbare plek? Waarom zou je dat uberhaupt willen doen?
Ga je maar eens verdiepen. Ook 1 van de redenen van het ontwerp van de OnHub. Idealiter staat een wifi punt middenin de kamer.
En tegen het plafond monteren is geen optie?

Hoezo "maar eens verdiepen"? Ieder normaal mens propt een router ergens in de meterkast. Die ledjes zullen er wel voor niks opzitten he. Apart dat alle fabrikanten dat afzonderlijk hebben besloten, gewoon om jou te vervelen...

;(
Ik doe niet eens aan modereren, wel grappig dat je telkens -1 krijgt. Niet van mij hoor. Ik waardeer het dat je moeite neemt om te reageren. Interessant feitje: die ledjes zijn inderdaad voor 99% van de kopers nutteloos. De enige led op de OnHub is uit te zetten, met opzet. Zo ook via dd-wrt firmware. Het is natuurlijk een overblijfsel van non-consumenten producten.

Maar fabrikanten denken zelden na over een consumentenproduct, totdat een bedrijf komt met een product die de markt verstoort, zoals Google hoopt te doen met de Onhub. Het zal er hopelijk op zijn minst voor zorgen dat alle routers in de toekomst gebruiksvriendelijker worden.
Tja, het moderatiesysteem is meer een "eens" / "oneens" systeem. Zat vaak dat "tweakers" downmodden, omdat ze zelf geen idee hebben waar ze het over hebben (dat krijg je met het nieuwe publiek van Tweakers, lekker reclame maken overal en nergens, en vervolgens niet inzien dat je zo het niveau van een nujij haalt...)

Routers zijn echt geen box van pandora. Neerzetten, aansluiten en gebruiken.
Neerzetten, aansluiten gebruiken?
Kop in t zand :X
Ledjes met dikke tape afplakken?
Heb ik gedaan met het Telfort kastje (die in bridge modus staat).
Op mijn netgear r7000 kan je ook gewoon de meeste leds uitschakelen. Er Brandt dan alleen nog de power led, continu. De rest staat uit.
Ha thanks, die ga ik eens bekijken.
Mee eens.
Die wifi-repeaters halveren je snelheid, werken vaak niet goed.

Uit ervaring weet ik dat je beter iets meer geld kan uitgeven aan een goede router of een accespoint
Deze routers zijn ook gericht op gebruiksgemak, ook volgens de site https://on.google.com/hub/ kan je veel simpele dingen makkelijk doen zonder al te veel gedoe.
Easily test the speed of your connection for hiccups, and the app gives you simple ways to get back to peak performance.
Dit is normaal niet heel simpel, dan moet je meestal dat via een scan met je pc doen en nu doet je router het heel simpel.
See each device that’s connected to your Wi-Fi and which are taking up the most bandwidth.
De meeste router geven dit ook weer maar dan is dit niet makkelijk en simpel real-time te zien.
Use the Google On app to troubleshoot at home or away, see who’s on your network, or enable a friend to help you remotely.
Dit is ook een voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid. OnHub draait veel om design en simpel gebruik.
Volgens elke site vd fabrikant werkt alles heel simpel. Eerst zien, dan geloven. Daarnaast, het boeit niemand wat er verbonden is met je router zolang t maar werkt. Net als je snelheid, meeste mensen hebben 't niet eens door als hun veel te snelle verbinding trager is.
offtopic:
wil, niet wilt
Nieuwe functie is de wave control. Dit klinkt leuk maar als ik naar vrienden om me heen kijk en ze weten dat als je boven het apparaat zwaait hij in een snelle stand gaat gaan ze standaard zwaaien of hij moet in deze snelle stand blijven staan.

Deze routers worden steeds luxer en zijn inmiddels "volwaardige" computers geworden. Persoonlijk kijk ik ok altijd naar het stroomverbruik omdat een router het vaak niet leuk vind (vooral de Experia boxen hadden/ hebben er last van) om dagelijks aan en uit gezet te worden.

De prijs vind ik niet mega duur maar ook niet goedkoop. Komt mede door de inbouw van communicatie voor andere apparatuur. Dit laatste kom je nu nog niet echt in routers tegen (of je moet een uitbreiding doen).
Maar er wordt ook veel meer verwacht van routers tegenwoordig. Waar je in het begin een laptop of 2 aan je accespoint had komt een gezin vandaag de dag al snel aan 10+ apparaten(laptops, tablets, telefoons, ereaders, game consoles, TV's,smartwatches ect) die wifi willen gebruiken, en met 10+ netwerken van je buren in de buurt die storen.

Wil je die allemaal van een fatsoenlijke snelheid voorzien kom je niet meer weg met de basis spullen en moeten de router fabrikanten toch meer trucks uit de kast halen om het allemaal lekker te laten draaien.
Routers zijn netzoals computers erg snel old skool. De chips veranderen continu. Dat er mee gevraagd wordt omdat er steeds meer apparatuur via WiFi communiceert gaat hierin dus deels niet op. Het zijn de extra opties die door veel mensen niet of nauwelijks gebruik worden waardoor er andere chips worden dan anders kon. Er zijn eigenlijk maar een klein percentage gebruikers die echt extra functies gebruiken van hun router.

Ben laatst voor het eerst iemand tegen gekomen die een usb kabel in haar router had gestopt. Ik was verbaasd omdat haar pc kennis niet zo heel hoog is. Ik volgde de draad maar deze ging nergens heen. De gebruiker melde dat ze de poort gevonden had en dat ze hem geregeld gebruikt om haar telefoon mee op te laden.
Dat laatste zie ik zo vaak tegenwoordig.
wij doen ICT verhuur voor evenementen en als je ziet hoe blind mensen regelmatig gewoon hun telefoon in een usb poort prikken om hem maar op te laden.
Laatst een event gehad voor een grote partij, 250 deelnemers en veel IT oa een kleine nas die in een technische ruimte stond, bij het opruimen zat er een iphone kabel in geprikt...
Je zou gewoon bijna dat soort apparatuur uitrusten met een backup script die gewoon de storage uitleest en veilig stelt.
deze heeft ook maar 1 lan poort, voor mij gelijk nutteloos daardoor.

https://on.google.com/hub/#buy

[Reactie gewijzigd door joint_me op 27 oktober 2015 19:02]

Ziet er wel tof uit. Ook makkelijk in gebruik lijkt me, ja zo een app zou je zelf ook kunnen schrijven en wij tweeakters weten ook dat er programma's zijn die hetzelfde doen: scannen naar gebruikers, blokken etc. Dit is voor de gemiddelde consument echter magie. Nu ze het zo maken met de verschillende apps zullen ook zij er iets van kunnen gaan snappen. Als ze die moeite nemen uiteraard. ik vind het ook fijn om thuis dingen te hebben waar je niet zo aan hoeft te denken. Natuurlijk, als je het een keer goed instelt hoef je er eigenlijk ook niet naar om te kijken tot er iets mis is. Het idee heeft wat weg van de routers/backup systemen van Apple: iets wat je in het zicht kan zetten en antennes die bovenin het apparaat zitten. De vorm is compleet anders. Interessant ook dat er al gedacht is over alle andere dingen die gaan komen met internet functie. Al is dat voor mij nog niet van toepassing, redelijk veel 'domme' dingen in huis.
Geinig; echter weet je niet wat er allemaal "extra" op zoiets draait waar je geen weet van hebt. Google in de woonkamer op de router? Nee dank je. Zou met niets verbazen als het volgende model een ingebouwde camera heeft (zogenaamd voor n of andere flauwekul toepassing), dan ben je helemaal je privacy kwijt. Overigens draait een serieuse tweaker uiteraard pfsense of dd-wrt ;-)
Dit is inderdaad griezelig, Google pusht firmware updates naar het apparaat zonder dat je het door hebt. Wie weet wat voor privacy schadende features er in de toekomst allemaal toegevoegd worden?
Maar ik vermoed dat het Google voornamelijk gaat om het betrouwbaar aansluiten van punters om zo meer advertentie omzet te kunnen genereren (=90% van de omzet van Google).

Overigens ben ik wel benieuwd welke DNS servers Google configureert in het apparaat (die van Google?) en wat er op de DNS servers van Google gebeurt met deze requests icm de bigdata skills van Google.
Google is heel duidelijk dat ze met hun DNS service geen aanvragen aan accounts linken, code injecteren, etc. Het enige wat ze doen is volledig anoniem data verzamelen om de DNS service nog sneller te krijgen.

Qua Onhub, precies het zelfde, Google heeft heel duidelijk gezegd dat ze jouw internet data aan geen account word gelinkt, code word genjecteerd, etc. Ook hier geld weer, volledig anoniem om de router software sneller en beter te krijgen.

Moeten we Google vertrouwen? Het staat in hun voorwaarden, nieuwsberichten, reacties van Google medewerkers, etc. Het is zwaar strafbaar als ze zich hier niet aan houden en geeft enorme imago schade. De baten die ze eruit zouden kunnen krijgen zijn simpelweg te klein ten opzichte van de hoogstwaarschijnlijke kosten.

offtopic:
Ik ben geen Google fanboy en gebruik alles van Microsoft, mij opmerking zal dan hopelijk ook niet al te pro-Google zijn.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 27 oktober 2015 19:24]

Leuk voorbeeld is Volkswagen. Dat soort imago schade kan Google ook verwachten als ze iets flikken.
En, heeft het Volkswagen tegengehouden? Is Volkswagen failliet? Dus, waarom zou Google het daarom laten? Het risico om gepakt te worden is aanwezig, maar de baten zolang het niet ontdekt wordt zijn vele malen groter, en dus het risico waard. Ik vertrouw er dus niet op.
Fatsoenlijk om gaan met je data. En dus niet verkopen maar alleen voor intern gebruik gebruiken, als dat je core business is heb je veel te verliezen hoor.

Als er nu in het nieuws komt: Google alle data door aan de NSA, of dat Google de data letterlijk verkoopt zonder toestemming, of dat er gigantisch veel data bij Google vandaan gelekt is. Zijn ze flink de sjaak om het maar klein uit te drukken.

Keiharde daling van aandelen en het vertrouwen is totaal weg. Je vertrouwt er dus niet op. Maar je vertrouwt een andere partij wel op gevoel? Hoe onderbouw je of een bepaald bedrijf wel te vertrouwen is en de andere niet? Op basis van fanboy gedrag is de keuze natuurlijk niet realistisch.

Want niemand, zowel Google als Microsoft als welk bedrijf met cloud diensten kan mij 100% garanderen dat er niet gesjoemeld wordt met mijn data.

Dan moet je maar weg blijven van Cloud diensten. Van welk bedrijf dan ook. En dan je eigen cloud opzetten met "owncloud" of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 oktober 2015 00:53]

Klopt! Dat doe ik dan ook. Ik zou een commercieel bedrijf nooit vertrouwen met mijn vertrouwelijke gegevens zoals mail, foto's en documenten. En al helemaal niet als de diensten "gratis" worden aangeboden: dan ben ik/mijn documenten het product. Ik draai dus inderdaad owncloud en een mailserver op mijn eigen server in het datacentrum voor dat doel.
https://developers.google.com/speed/public-dns/privacy?hl=en

Daar staat toch iets anders, waarom bewaren ze de logs uberhaupt permanent? Ik vind het een raar verhaal.
Er staat duidelijk dat 24-48 uur je ip adres word opgeslagen, daarna word deze verwijderd, niks dat aan een account word gelinkt. Het klopt verder dat locatie (stad, wijk, niet specifiek huis) word opgeslagen, net als de opgevraagde ip, etc. Dit leid verder ook niet terug naar jou. Het is dus anoniem.

Waarom ze de volledig anonieme logs (ze zijn niet naar jou te linken, alleen naar een globale locatie) bewaren? Ik zou het niet weten. Kan goed zijn om te kijken of ze sneller worden, servers haperen, bepaalde request locaties te traag zijn, etc. Ik weet alleen dat het niet naar mij terug te linken is, het maakt dus verder ook niet uit dat ze het opslaan. Als de DNS service er beter van word, vind ik het geen probleem.
Welke privacy heeft Google dan geschonden? Verzamelen van gebruikersinformatie is wat anders dan privacyschending.
Helemaal mee eens! Zelf als zouden ze mij 200EUR betalen om een stuk hardware in mijn huis te plaatsen waar alleen zij alle rechten op hebben (remote firmware updates) en ikzelf hooguit een paar dingetjes mag configureren, zou ik er nog niet aan beginnen.

Erg naief om te denken dat G niets met die mogenlijkheden zal gaan doen in de toekomst. Hun corebusiness is data vergaren, gebruikers profielen te faciliteren voor ads en wie weet wat er nog meer mee gaat gebeuren. De aandeelhouder bepaald.

Al die schapen betalen dik geld voor een rootshell (backdoor) in hun eigen huis die ook nog eens standaard als internet gateway gebruikt word, I pity the fools!

[Reactie gewijzigd door Tomazzo op 28 oktober 2015 09:40]

Plakbandje? Of is Google zo geniaal dat ze onzichtbare camera's kunnen maken?
Met deze functie kunnen gebruikers de wifi-snelheid voor een bepaald apparaat opvoeren door hun hand over de router te bewegen.
Klinkt als de meest nutteloze feature ever, iedereen gaat dat op max zetten voor zijn apparaat, zeker wanneer een familielid dan elke keer alles weg zit te snoepen.

Verder een leuke, maar veel te dure, bloempot/prullenbak voor op je bureau.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 27 oktober 2015 18:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True