Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Microsoft heeft build 10536 uitgebracht voor Windows 10 mobile. Daarin zit een versie van de Foto's-app met mappen op basis van waar afbeeldingen zijn opgeslagen. Bovendien werkt de modus om de telefoon met één hand te bedienen nu ook op kleinere toestellen.

Voor de functie moeten gebruikers de nieuwe versie van de Foto's-app na de update uit de Store halen, zegt Microsoft. Daarna staan foto's in mappen op basis van waar ze zijn opgeslagen, zoals op het toestel, in OneDrive of op de sd-kaart. Dat is een functie waar gebruikers om hebben gevraagd, claimt het bedrijf uit Redmond.

Bovendien werkt de modus om de interface op een kleiner deel van het scherm weer te geven, de 'one handed mode', nu op alle toestellen. Dat was een functie voor alleen grotere toestellen, maar ook de kleinere telefoons ondersteunen dat nu. Dat werkt door de Start-knop vast te houden, waarna het scherm omlaag komt. Sommige grote Android-toestellen hebben die functie ook, als de fabrikant dat heeft ingebouwd. Het zit bovendien in de iPhone 6-serie.

Het bedrijf zegt bovendien dat het later dit najaar een versie van Lumia Camera uitbrengt met ondersteuning voor fotograferen in raw en op maximaal 38 megapixels voor de in 2013 verschenen Lumia 1020. Die moet het tot nu toe onder Windows 10 mobile zonder die functies doen, terwijl die wel in de Windows Phone 8.1-versie van de app zitten.

Build 10536 zou eigenlijk afgelopen vrijdag uitkomen, maar Microsoft had kritieke bugs gevonden, waardoor het de release stopzette toen pas een paar honderd mensen de update hadden ontvangen. Wie nu de update doet, moet drie aparte updates installeren. Microsoft heeft 6 oktober een evenement, waarop het vermoedelijk meer aankondigt over de release van Windows 10 mobile.

Windows 10 mobile 10536Windows 10 mobile 10536

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Het upgrade path vanaf Windows 10 for phones 10512 is een wat uitgebreid verhaal:

Eerst dien je deze te installeren:

•Windows 10 Technical Preview for phones 10.0.10536.1000
•Windows 10 Technical Preview for phones 10.0.10514.0

En daarna krijg je er nóg eentje voor je kiezen:

•Windows 10 Technical Preview for phones 10.0.10536.1004

Doe je de upgrade vanaf Windows Phone 8.1 dan kun je wél in 1x naar 10.0.10536.1004

[Reactie gewijzigd door Derice op 15 september 2015 10:51]

Windows Mobile 8.1
Windows Phone 8.1 ;)
Fixed. :+
Thanks. ;)
Note voor de 1000, hier lijkt de pincode unlock 'bugged' te zijn, je ziet het invoerscherm niet, 1004 lijkt dit te fixen. Workaround hiervoor: verander je pincode via settings (naar zelfde pin) en je sim wordt unlocked, zodat je mobiel internet hebt (en 1004 kan binnenharken).
Waarom is de releasecyclus van Windows Mobile updates zo extreem lang? Windows 10 Mobile is al in april aangekondigd en wordt dus niet voor oktober 'officieel' gereleased. Het duurt dus minimaal zes maanden, en waarschijnlijk langer, voordat gebruikers echt aan de slag kunnen met Windows 10. Tussen Windows 10 en 8.1 (gereleased in april 2014) zit zodoende dik anderhalf jaar. :o

[Reactie gewijzigd door TMC op 15 september 2015 11:14]

De reden daarvoor komt omdat Microsoft al hun developers eerst op Windows 10 heeft gezet. Microsoft heeft aangegeven dat de desktop/laptop/tablet voorrang kreeg en pas dezelfde developers op Windows 10 for phones gingen zetten na de release van Windows 10 (kan de link ff niet meer vinden waar dat vermeld werd).

Daarbij duurt de releasecyclus van Windows Phone helemaal niet zo lang. Ze hebben in de tussentijd nog wp8.1 update 1 en wp8.1 update twee uitgebracht. Net dat bij Windows 8.1 nog een update 1 en update 2 is uitgebracht. Met Windows 8 is de kernel al zowat gelijk en met Windows 10 is dit nog dichter bij elkaar gebracht. Dit is zeker te merken als de de beta draait op een WP, aangezien iedere build steeds snappier en minder bugs bevat. Ze hebben een flink team nu op de phone afdeling gezet.

Daarbij wilt Microsoft het OS stabiel en snel hebben op elk toestel. Een situatie zoals bij Apple gaande is bij oudere toestellen zit niemand op te wachten. Op dit moment draait W10 prima op mijn lumia 520 en dit toestel is alweer 2,5 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 september 2015 11:27]

Daarbij wilt Microsoft het OS stabiel en snel hebben op elk toestel. Een situatie zoals bij Apple gaande is bij oudere toestellen zit niemand op te wachten. Op dit moment draait W10 prima op mijn lumia 520 en dit toestel is alweer 2,5 jaar oud.
Is dat beter dan de situatie bij Apple? iOS 9 draait als een zonnetje op mijn iPhone 5 van 3 jaar oud.
Wel als je bekijkt dat Microsoft de kernel gelijk heeft gemaakt tussen de phone en desktop/laptop/tablet. IOS heeft al een lange tijd een grote update gehad en tussendoor hadden ze het wel moeilijk om oudere devices stabiel te krijgen. Bedoel, denk dat iedereen wel de fiasco van IOS8 kan herinneren? Ik in ieder geval wel.
Zijn die kernels echt idem dito? Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje stug. De behoeften zijn bepaald anders van een desktop in vergelijking met een tablet of phone.
Zou echt meer verdiepen in de materie. Wp10 hebben ze al full unlocked (net als wp8.1) en komen onderwater flink wat tegen wat ook in de desktop aanwezig is. Dat het visual niet hetzelfde eruit ziet wilt niet zeggen dat onder de motorkap dezelfde engine draait.
Zowel je resources als je objectives zijn nogal verschillend bij een phone, tablet, desktop of server. Dus lijkt het mij vrij stug dat de kernel hetzelfde zal zijn.
Komt op mij eerder over als een marketingpraatje van Microsoft. Lijkt sterk op de argumentatie van cross platform API leveranciers.
Ag natuurlijk. Je kon je ook verdiepen in de materie dan zeggen dat je het vrij stug lijkt. Bij wp8.1 was het al in 2012 te lezen dat ze d.m.v. "Shared Windows Core" delen van windows 8 hetzelfde zijn als wp8. Dus dezelfde api's en delen van het OS zijn gelijk. Toen der tijd konden developers al zeer gemakkelijk met paar aanpassingen een app van Windows 8 op wp8.1 uitbrengen en met Windows 10 is dit nog gestroomlijnder. Nu kan je zonder aanpassingen (natuurlijk alleen nog deels visueel) een app van Windows 10 op de smartphone uitbrengen

[Reactie gewijzigd door vali op 16 september 2015 09:39]

Verdiepen in de materie en dan met een paar artikeltjes aankomen van sites die allesbehalve de diepte in gaan? :P

Kom op, ook Microsoft gaat echt niet dezelfde kernel opnemen in hun OS voor phone, tablet, desktop of server. Om de simpele reden dat het niet 'one fits all' is en dat ook nimmer zal worden. Daarvoor zijn de behoeftes van de verschillende platformen domweg te verschillend.

Ga cross platform ontwikkelen met een cross platform API en je krijgt hetzelfde, software die weliswaar loopt maar by far niet optimaal.
Verdiepen in de materie en dan met een paar artikeltjes aankomen van sites die allesbehalve de diepte in gaan? :P
Dit waren paar voorbeelden, ik ga niet voor jou artikelen terughalen die ik al enige tijd geleden gelezen heb.
Kom op, ook Microsoft gaat echt niet dezelfde kernel opnemen in hun OS voor phone, tablet, desktop of server.
Op dit moment maak je nu alleen maar opmerkingen gebaseerd op onderbuik gevoelens. Windows contiuum laat al zien welke kant ze op willen gaan. Het aansluiten van een scherm d.m.v. usb-c naar hdmi zorgt ervoor dat je fullscreen Windows 10 krijgt en daarbij de basic word app veranderd naar de volledige versie. Denk jij dat dat alleen mogelijk is met "simpele" cross platform API? Want dan ben je wel erg naïef of je bent niet op de hoogte wat tegenwoordig mogelijk is.
Daarvoor zijn de behoeftes van de verschillende platformen domweg te verschillend.
Als je op zulke korte termijn denkt dan klopt dat inderdaad. Mooie vergelijking is de tablet (hier reken ik niet de eerste Windows tablets mee) Deze waren uitgebracht als device voor erbij, maar tegenwoordig vervangt het al een laptop. Dit had niemand 5 a 6 jaar geleden gedacht.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 september 2015 13:51]

Loop ondertussen al ruim 20 jaar mee in de softwareontwikkeling dus denk dat ik wel een beetje sjoege heb van het één en ander.

Los daarvan, prettige dag verder.
Dan zou het voor jou helemaal een interessante ontwikkeling moeten zijn :)
Wat vrij snel is opgelost met iOS 8.1.

Het komt vooral door de nieuwe hardware van de afgelopen 3 a 4 jaar denk ik. Ik heb een Lumia 800 gehad die een jaar (!!) na aankoop niet eens voorzien kon worden van Windows Phone 8. Hetzelfde geldt voor Android. Daar heb je een enorm scala aan apparaten dat een update niet krijgt of als je de rom kunt vinden, de update je telefoon traag maakt.

Apple heeft z'n fair share aan lessen gehad, maar sinds de iPhone 4S is het een stuk beter. Mijn moeder draait de iPhone 4S netjes met iOS 8 en het draait vrij goed. Net als de Lumia een device uit 2011. Als het goed is krijgt de iPhone 4S ook iOS 9 en het schijnt dat iOS 9 op de 4S zelfs weer sneller draait.
Het is maar net wat je onder vrij snel verstaat. Mijns inziens hadden ze de updates nooit mogen uitbrengen en beter moeten testen. 8.1 hielp amper en pas na 8.3 kwamen er wat verbeteringen.

Verschil is ook dat MS het kan veroorloven om goede support te leveren. Jou lumia 800 heeft misschien geen wp8 gekregen, maar heeft wel 36 maanden security updates gekregen. Bij Apple is het altijd maar afwachten hoe lang je device nog updates krijgt. De iphone 4s, ipad 2 en ipad mini krijgen misschien nog ios 9, maar dat kan ook de laatste versie zijn.
8.1 hielp amper
Onzin. De iPhone 4S werd na 8.1 weer gewoon de oude. Ik wil best de iPhone 4 er nog bij halen, maar toen zat Microsoft nog duimzuigend toe te kijken wat Apple allemaal aan het doen was.
Verschil is ook dat MS het kan veroorloven om goede support te leveren. Jou lumia 800 heeft misschien geen wp8 gekregen, maar heeft wel 36 maanden security updates gekregen. Bij Apple is het altijd maar afwachten hoe lang je device nog updates krijgt.
Weer onzin. Kijk, ik wil best een beetje leuk nadenken over hoe het kan dat huidige telefoons langer meegaan, maar de iPhone 4 kreeg in 2014 (4 jaar na dato) nog een update: https://support.apple.com/kb/DL1750?locale=en_US. En dat heeft Apple voor alle versies gedaan. gedaan. 3GS kreeg in februari 2014 nog een update bijvoorbeeld. Wat is dat anders dan die lumia?
De iphone 4s, ipad 2 en ipad mini krijgen misschien nog ios 9, maar dat kan ook de laatste versie zijn.
Ja doei. De iPhone 4S is nota bene een ouder apparaat dan de Lumia 800. Wat wil je nou zeggen?
Onzin. De iPhone 4S werd na 8.1 weer gewoon de oude. Ik wil best de iPhone 4 er nog bij halen, maar toen zat Microsoft nog duimzuigend toe te kijken wat Apple allemaal aan het doen was.
Jij haalt alleen de iphone 4s erbij, misschien moet je verder kijken dan alleen dat device. Bij de Ipad 2 en 3 gaf de 8.1.x versies flink wat problemen. De hoeveelheid klanten die bij mij in de winkel kwamen was nog nooit zo hoog geweest.
Weer onzin. Kijk, ik wil best een beetje leuk nadenken over hoe het kan dat huidige telefoons langer meegaan, maar de iPhone 4 kreeg in 2014 (4 jaar na dato) nog een update
Apple geeft inderdaad lange update, maar wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat ze niet duidelijk aangeven met een EOL pagina hoe lang een product zijn updates krijgt.
Ja doei. De iPhone 4S is nota bene een ouder apparaat dan de Lumia 800. Wat wil je nou zeggen?
Lees van vorige comment en dan snap je wat ik bedoel. Met Windows phone 8.1 loopt het support in 2017 af en met wp10 wordt dit weer met 36 maanden verlengt. Een wp8 toestel (komt uit 2012) heeft dus in totaal 8 jaar updates ontvangen. Je hoeft daarbij niet te gokken, het staat zwart op wit dat je dit krijgt.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 september 2015 10:27]

Moet je eens proberen op een iPhone 4 dan......
De iPhone 4 die al uit was toen Windows Phone 7 nog niet eens bestond? Goede vergelijking.
Windows phone 7 is in dezelfde tijd uitgebracht als de iphone 4. Met WP7 kreeg je updates t/m 7.8 en dat was 36 maanden.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 september 2015 09:45]

Dat is een andere discussie.
beter een goedwerkend systeem, dan een half af systeem lijkt mij toch? Er zijn maar weinig fabrikanten die de support van toestellen waarborgen zo lang na de release. Zeker als het ook om de goedkope modellen als bijvoorbeeld de 520 gaat.
Kwaliteit boven kwantiteit, alleen Android en iOS hebben een cyclus van een jaar t.o.v. anderhalf jaar. Vind ik wel een erg groot verschil.
Lees mijn posted nog maar eens. Er is helemaal geen cyclus van een anderhalf jaar. Weet niet welke natte vinger je gebruikte, maar er klopt helemaal niks van. Daarbij komt Windows in november de "Threshold 2" update die straks ook naar de xbox en phone komt. Dit is nog niet eens een half jaar later dan Windows 10 released is.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 september 2015 09:50]

Mijn stelling is dat de updatecyclus van WM relatief lang is. Mijn onderbouwing daarvoor is dat de cyclus tussen major releases anderhalf jaar is t.o.v. een jaar bij iOS en Android.

Jouw tegenargument is dat er in de tussentijd wel degelijk updates zijn uitgebracht, waardoor de cyclus korter is dan anderhalf jaar. Naar mijn mening zijn dit minor updates, bij zowel Android als iOS worden ook minor releases uitgebracht tussen de major releases door. Zodoende is de frequentieupdate bij Windows nog steeds lager dan bij iOS en Android, naar mijn mening.

Je kan een discussie voeren over de definitie van major/minor en hoe deze gehanteerd wordt door Google, MS en Apple. Echter, als ik naar de featurelijst kijk van de major releases, is mijn inschatting dat er niet zo heel veel verschil zit tussen wat wordt verstaan onder een major release. Ik ben daarom nog steeds van mening dat de updates voor Windows gewoon traag doorkomen.
Dik anderhalf jaar. is dat een probleem? Tussen wp7 en 8 zat 2 jaar. Bij de desktop-versies zat er 5 jaar tussen XP en Vie, bijna 3 jr tussen Viesta en Seven, 3 jaar tussen Seven en Eight, en 2¾ jaar tussen Eight en Ten (versie 8.1 is een tussenrelease zoals die er ook geweest zijn van WP7, en als je de diverse servicepacks van Seven, Vi[small]esta, XP ...meetelt)[/small].

Hoe lang er tussen de releases zit is niet zo heel belangrijk, als de securitypatches en bugfixes maar op tijd komen en nieuwe hardware ondersteund wordt. Functionaliteit kan ook van nieuwe hardware (en driver) of een nieuwe een app komen. Een goed doordachte bediening en een soepele werking is zinvoller als de nieuwste gimmick.
Omdat in april Windows 10 Mobile niet werd aangekondigd. In april kondigde Microsoft de Windows 10 Mobile Technical Preview aan, ze hebben niks gezegd over de volledige release en bij voorbaat was het al geweten dat die nog even op zich zou laten wachten.
Dat maakt de cyclus niet korter toch? WP 8.1 stamt nog steeds uit april 2014.
Chapeau voor de doorlopende ondersteuning v/d oudere modellen. Door eerdere berichten in de media omtrent "verminderde focus op WM10" en het destijds weglaten van WP8.1 voor de 800 was ik bang dat oudere toestellen zoals de 1020 nu buiten de boot zouden vallen. Niets blijkt minder waar. Nu hopen dat de performance / user experience op dergelijke toestellen een beetje op peil blijft.
Toch worden niet alle oudere modellen ondersteund. Zoals Gabe Aul al zei op Twitter, op niet-ondersteunde modellen zie je de Insider Preview build 10536 wel, maar je moet deze niet installeren. Doe je dat wel, dan zul je je toestel moeten re-Flashen.
De officiele lijst met ondersteunde toestellen:
  • Lumia 430
  • Lumia 435
  • Lumia 520
  • Lumia 521
  • Lumia 525
  • Lumia 526
  • Lumia 530
  • Lumia 532
  • Lumia 535
  • Lumia 540
  • Lumia 620
  • Lumia 625
  • Lumia 630
  • Lumia 635
  • Lumia 636
  • Lumia 638
  • Lumia 640
  • Lumia 640 XL
  • Lumia 720
  • Lumia 730
  • Lumia 735
  • Lumia 810
  • Lumia 820
  • Lumia 822
  • Lumia 830
  • Lumia 920
  • Lumia 925
  • Lumia 928
  • Lumia 930
  • Lumia 1020
  • Lumia 1320
  • Lumia 1520
  • Lumia Icon
  • HTC One (M8) for Windows

[Reactie gewijzigd door LCP op 15 september 2015 10:49]

Nu zie ik in jouw lijst toch de Lumia 530 staan, terwijl hier door tweakers.net hardnekkig werd volgehouden dat ze NIET de upgrade zou krijgen naar Windows Mobile 10:
nieuws: Microsoft geeft Lumia 530 en HTC 8S geen update naar Windows 10
Deze toestellen zullen niet in de first wave vallen, maar gezien dat de 530 inderdaad wel de technical preview ondersteunt wordt er toch wel verwacht dat deze uiteindelijk wel naar Windows Mobile 10 zal gaan.
Verschillende fabrikanten hebben echter gezegd wel de update te gaan ondersteunen. Deze lijst van toestellen zijn gewoon de toestellen die overweg kunnen met de Preview. De Xiaomi Mi4 wordt trouwens ook ondersteund (maar dat is via een ander programma dan Windows Insider).
Voor de Xiaomi lijkt het ook om een heel klein groepje te gaan en enkel Chinese gebrukers. Jammer want de Xiaomi Mi4 heeft stukken betere hardware dan de overige windows toestellen.
De 800 draait toch ook geen wp8.0? die heeft toch 7.x
Alle 7.x devices gaan geen upgrade meer krijgen naar 8 of 10 omdat het niet de NT kernel is maar de windows CE http://www.zdnet.com/arti...gets-a-real-windows-core/

Maar alles wat 8.0 draait of hoger draait inmiddels wel 8.1 en krijgt straks ook 10 :)
Lijkt een aardige build te zijn, maar hier staat ie al 2 uur op 0%
http://www.windowscentral...ows-10-mobile-build-10536
This release is a slow update! We spent upwards of 90 minutes updating some of our phones with some erratic status indicators e.g., 0% for a very long time and then a sudden jump to a much higher number. Best to maybe update the phone and let it do its things for a few hours
Bekend probleem dus. Laat maar weten of hij stabiel is, dan gooi ik hem er eerdaags ook wel op.
Ik ben even naar 8.1 gegaan en heb in win10 nog even een factory-reset gedaan. Maar verder lijkt ie beter te draaien dan de vorige. Ik wacht nog even met een oordeel (pas als ie klaar is en alles erop staat), maar het voelt alweer wat betrouwbaarder aan (zeker die factory reset heeft wel geholpen).

Ik lees her en der overigens ook weinig problemen, dus dat is in ieder geval goed nieuws ;)
Doe je de update vanaf Windows Phone 8.1 of vanaf een Windows 10 Mobile build?
Ik deed het vanaf Win10 vorige build, maar ben ondertussen alweer naar 8.1 gegaan om het opnieuw te proberen ;)
Ik heb de eerste twee updates nu binnen, dat is na 2 uur. Nog even geduld dus waarschijnlijk, het gaat langzaam, maar komt wel binnen.
Bij mij kwamen de updates na 2 uur nog steeds niet binnen, ondanks prima bereik en batterij. Ben dus maar terug naar 8.1 gegaan om het nogmaals te proberen. Zat al te kijken om een factory-reset te doen, dus dat heb ik in 10 ook maar meteen gedaan zodat ik vers kan beginnen.
Ik kom een error tegen, de beruchte 0x800 nog wat dus zal ook terugmoeten naar 8.1. (De fout heeft te maken met een time-out bij installatie, op 6% blijft hij steken.)
Ik zou graag in de normale Windows 10 ook weer zoiets hebben zoals Windows Photo Viewer om plaatjes te bekijken, zonder registry hack. Want met de app van nu kan ik niet meer bladeren tussen plaatjes in een map.

Ik heb nu Irfanview geinstalleerd maar dat ziet er nogal ouderwets uit. Nog tips voor een leuke, moderne frisse image viewer?
Volgens mij kun je toch nog gewoon de photo viewer gebruiken zonder reg hack? Of even wachten tot de update in de nieuwe windows 10 insider build komt.
Ik zie hem niet in de lijst staan met apps die standaard bijvoorbeeld een jpg moeten openen. Ook via de Search Windows kan ik hem niet vinden. En in C > Program Files > Windows Photo Viewer zie ik de exe er niet bijstaan om te kiezen.

En op internet kom ik alleen die regsirty hack tegen om hem te kunnen koppelen. Nou ja, Honeyview uit de tip hieronder doet zijn werk goed.
eens! Ik gebruik al die apps op de laptop niet, maar had opeens ook geen normale photoviewer meer!
Heb nu honeyview gedownload want ik vond irfanview er idd spartaans uitzien.
Dank u, deze ziet er inderdaad veel beter uit.
Wat heb ik zin in Windows 10 mobile! nieuwe features met veel leuke ontwikkelingen.
Laat maar snel komen.

Nu maar wachten op 6 oktober om te zien wat Microsoft nog meer van plan is.
Lumia 950 _/-\o_

Normaliter neem ik enkele maanden voor het aflopen van mn abbo een nieuwe telefoon, maar nu wacht ik al 3 maanden op deze telefoon :)

Dat ding gebruiken als pc wordt voor mij het meest waardevolle. Dockingstation meenemen en plop aan de slag, lijkt mij heerlijk
De 950 is nog niet als een PC hoor. Dan moet je op de Surface phone wachten die in 2016 uitkomt. Wat de 950 wel kan is docken/miracast en dan universal apps groter bekijken, en die tonen dan meer knoppen. En je kan keyboard en muis gebruiken. Zeer fijn maar nog niet 'als pc'.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 15 september 2015 12:37]

Nee, dat het niet zo volledig is begrijp ik, maar voor werkzaamheden zoals met Excel, Word, Mail en browser, is het icm docking wel voldoende voor reguliere kantoorwerkzaamheden :)

Plat gezegd dus een werkpc, maar ik ben het eens met je punt
Als ik het goed begrijp gebruik je dan dus je phone als CPU die je aankoppelt aan je scherm, muis en toetsenbord?
Ja de koppeling kan via Bluetooth met muis en toetsenbord, of via een dockingstation. Koppeling met een scherm kan via miracast of via zo een zelfde docking station. Alles draait op de telefoon.
Aha! Dank voor je antwoord!
Dat is inderdaad ook het hele punt. Ze zetten het op de markt als 'One Operating System'. In de praktijk bedoelen ze hier mee de Windows Store Apps. UWP voor developers.

De desktop versie is voor zover ik weet nog steeds de enige versie die traditionele applicaties kan draaien.
Waarschijnlijk Lumia 950 en 950 XL, Surface phone en Surface Pro 4 :) Ik kijk er ook naar uit!

Ik ben ook van plan om mijn Lumia 930 van deze build te voorzien, maar vraag mij af of je dan ook de 'oude' wp8.1 universal apps kan deployen of dat je dan alleen nog maar die win10 universal apps erop kan zetten. (vanuit visual studio debuggen en zo)
De Surface phone zal niet aangekondigd worden, Die komt helaas pas in de loop van volgend jaar.
Laat maar snel komen.
Het is er al? Ik draai er al een paar maanden mee. Bevalt zeer goed, vooral de batterij gaat veel langer mee, en alles is veel overzichtelijker.
Ik hoop dat mijn probleem(pje) met het fungeren als WiFi punt nu is opgelost, die functie gebruik ik erg veel.

Ah! Lees in de reacties:
Mobile hotspot functionality has been fixed.
Dus een uitkomst voor me, nu nog een paar uur wachten op de download.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 15 september 2015 11:22]

[...]

Het is er al? Ik draai er al een paar maanden mee. Bevalt zeer goed, vooral de batterij gaat veel langer mee, en alles is veel overzichtelijker.
Ik hoop dat mijn probleem(pje) met het fungeren als WiFi punt nu is opgelost, die functie gebruik ik erg veel.
Ik weet dat het er al is, maar dit is slechts eem preview natuurlijk.
Ik wacht liever tot Windows 10 mobile officieel is uitgebracht.
Hier ook erg nieuwsgierig. Als het echt goed is ga ik een uitstapje maken, kijken of het bevalt. Stock android is fijn, maar na 4 jaar wil ik wel eens wat nieuws. IOS 1x geprobeert, maar dat was me veel te moeilijk. Kreeg het niet eens voor elkaar om muziek op de telefoon te krijgen, en miste de terugknop. Die heeft windows phone iig wel!
Wanneer is WIndows Phone 10 af in de zin van dat je stabiele en minimaal dezelfde functionaliteit hebt over het hele spectrum als Android 4.1.1 of IOS6

Zolang het zo rommelig blijft is het leuk spelen maar niet voor serieus gebruik op Iphone6 / Samsung S6/HTC M9/ Sony Experia/LG niveau

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de goedkope Nokia Lumia telefoons uitstekend werken, Here navigatie werkt goed, Photo en internet browsen gaan prima en berichten en email ook. Veel waar voor je geld met WP8. Maar de uitgebreide en complexe mogelijkheden van Android 4 of hoger of IOS7 of hoger missen gewoon. Met WP10 heb ik het idee dat het nauwelijks beter is maar dat Microsoft vooral dingen die in WP8 goed werken aan het veranderen is en ik heb niet het idee dat het beter wordt.
Op welke 'uitgebreide en complexe' mogelijkheden doel je dan van Android 4.x en iOs 7.x? Zelf gebruik ik WP vanaf versie 8.0 en had daarvoor een android 2.3 en 4.x device en mis eigenlijk niets in het OS. Ja ok, dat ik een gesprek niet kan recorden.
Premium applicaties in de nieuwste versie
Office
background services
Audio en video bewerking, foto effecten
remote desktop/Airplay/Mirror link
Fling
X Server
A Merk apps en tools
Ik begrijp de lijst denk ik niet helemaal. Jouw stelling was:
"Wanneer is WIndows Phone 10 af in de zin van dat je stabiele en minimaal dezelfde functionaliteit hebt over het hele spectrum als Android 4.1.1 of IOS6"
Office: zit al een tijdje in Windows Phone en krijgt in win 10 een universal versie.
Premium applicaties: zijn er ook al lang.
Background services: welke mis je? https://msdn.microsoft.co...255&MSPPError=-2147217396
Bepaalde achtergrond zaken zijn bewust beperkt in het OS om battery drain tegen te gaan door slecht prorgrammeerwerk.
Audio en video bewerken kan met diverse apps. Met name de 'oude' Nokia Lumia apps gebruik ik er voor. Foto effecten same story.
Remote desktop: er is een RDP client van microsoft zelf voor remote desktop. Airplay is Apple spul en Mirror link staat al een tijdje op uservoice. Maar goed, dat kan blijkbaar met Nokia playto
fling: "Now also available on Android and Windows Phone!" http://www.candycaneapps.com/fling/
wat bedoel je met x server? x.org? of gewoon een ssh client? http://www.windowscentral...-hits-windows-phone-store
Het klopt wel dat er geen Ziggo app is en geen Albert-Heijn app voor WP8.x maar ik verwacht dat die er wel met win10 komt. Het is maar de vraag hoe erg je dat nou echt mist. En of de bedrijven het veel moeite kost om met een van de Microsoft Bridges een app te porten of niet. Android APK's zullen met de aankomende tools best makkelijk te installeren zijn.
Mocht ik er naast zitten of je niet helemaal begrijpen, dan hoor ik het graag. Overigens had iOs 6 toch ook niet alles van dat lijstje? iOs heeft toch bijvoorbeeld geen miracast?

[Reactie gewijzigd door capsoft op 15 september 2015 15:14]

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de goedkope Nokia Lumia telefoons uitstekend werken, Here navigatie werkt goed, Photo en internet browsen gaan prima en berichten en email ook. Veel waar voor je geld met WP8.
Het ligt er natuurlijk ook aan waarvoor je de telefoon gebruikt. Ik doe zelf vrij weinig met mijn Windows Phone maar anderen juist heel veel.
Bij Android heb je meer mogelijkheden en kan je meer functies uitvoeren.

ieder zijn ding
Ik onderschrijf je mening over het rommelige karakter. De frontpage ziet er prima uit, maar het instellingen-menu blijft nog altijd een nachtmerrie vind ik persoonlijk. Van alle mobiele OS-en vind ik WP 8.1 wat betreft work-flow het minst 'af'. Over 10 heb ik nog geen mening: ik ga geen vroege builds op mijn zakelijke 735 zetten.

Maar, ik ben wel heel erg benieuwd welke uitgebreide en complexe mogelijkheden er volgens jou in Android zitten die andere systemen niet hebben. Ik kan hem ook omkeren: WP 10 heeft met Continuum een USP. Misschien dat je je statement kan onderbouwen: ben benieuwd!
Wat is er nu nog zo erg aan het instellingen menu? Alles staat in categorieën en je kan ook gewoon typen en dan vind je de instelling. Je kan ook instelling pagina's of categorieën pinnen. Bij Android is het echt niet beter hoor en bij iOS vind ik het persoonlijk vreselijk. Het is wat je gewend bent. Ieder bedrijf hanteert zijn eigen logica.
Het instellingen menu is gewoon een chaos op WP8.1 (enkel op de Lumia 640 en de 640XL is het naar mijn weten beter), maar de oudere Lumia's hebben nog het menu waar geen enkele sortering in zit.
Zelfs na een jaar WP8.1 gebruik zit ik nog vaker te zoeken.

Het instellingen menu van W10M is gelukkig een heel stuk beter.
Ja de gdr2 is inderdaad beter qua instellingenmenu. Deze versie zit ook op de lumia 735 en 830.
Ik vergelijk de Lumia 735 met de BB Passport die ik prive gebruik. Het verschil in handelingen vanaf de frontpage bij WP 8.1 en bij BB vanaf elk willekeurige pagina.

WP 8.1:

1) Swipe naar links
2) Ga naar instellingen in de menu-lijst
3) Kies Instellingen
4) Zoek het item wat je aan wil passen in de lange lijst met opties. Op de Lumia 735 is deze tegenwoordig opgedeeld in categorieen, op een Lumia 620 is die onderverdeling er nog niet.
5) Kies de optie die je aan wilt passen

BB OS10

1) Trek met twee vingers het instellingen menu omlaag (swipe naar boven naar beneden)
2) Kies je aanpassing in je instellingen

Ik moet wel aantekenen dat in BBOS10 je het genoemde instellingen-menu kan tweaken door zelf aan te geven welke optie je erin wil hebben en welke niet. Dat heeft het systeem ook voor op WP 8.1 en zorgt voor een belangrijk gedeelte in het stukje snelheid. Heb je echter een instelling nodig die je niet in het snelkeuze-menu hebt staan:

1) Trek met twee vingers het instellingen menu omlaag (swipe naar boven naar beneden)
2) Kies instellingen
3) Zoek de categorie waar je wat aan wil passen in de lange lijst met opties
4) Kies de categorie
5) Kies je aanpassing in de categorie

Je ziet, dan is OS10 net zo omslachtig als WP 8.1: de magie zit in dat snelkeuze-menu. Weet iemand of zoiets ingebakken zit in WP 10?
Je kunt ook het notificationcenter naar beneden trekken in WP en dan direct naar instellingen. :)
Het instellingen menu is idd in WP8.X verder niet erg overzichtelijk, maarja daar ben je dan ook niet heel veel.
Klopt, dan heb je ook het instellingen-menu. Het zorgt dat je niet nog eens naar het menu-item "Instellingen" hoeft te scrollen. Het voelt in elk geval sneller aan dan de door mij beschreven methode!

Evengoed: het zou voor mij een groot pluspunt zijn (want ik gebruik die 735 zakelijk intensief) als dat aanpasbare pulldown-menu er zou komen in WP10. Want ik zit best veel in dat instellingen-menu. Ik houd er gewoon van om een beetje te rommelen ;)
Weet iemand of zoiets ingebakken zit in WP 10
Het settings menu van Windows 10 Mobile is hetzelfde als... Windows 10 :)
Dus een categorie-gebaseerd menu met een zoekfunctie voor elke setting die je wil aanpassen. Daarnaast zijn vrijwel alle losse Settings te pinnen op je Start Menu. Alle settings die je niet in het Action Center hebt, kun je dus vrij snel bereiken met een Tile, al dan niet in een foldertje met meerdere Setting Tiles. Werkt snel en overzichtelijk :)
Verdorie zeg: je hebt gelijk! Dat kan al in WP 8.1 zie ik nu.

Ik ga nu de 'schaamte'-modus in..... |:(
Wat is daar mis mee? Lofuitingen voor IOS en Android mag wel? Ieder zo zijn smaak en voorkeur toch?
Het feit dat je voor deze onzin +3 krijgt geeft al aan hoe geweldig het moderatie systeem op tweakers werkt.

Bovendien is het loftuitingen.....
Ik ben nu de tweede update aan het installeren en ben zeer benieuwd hoe de nieuwste build draait. Op papier ziet er goed uit.
Bovendien werkt de modus om de interface op een kleiner deel van het scherm weer te geven, de 'one handed mode', nu op alle toestellen. Dat was een functie voor alleen grotere toestellen, maar ook de kleinere telefoons ondersteunen dat nu. Dat werkt door de Start-knop vast te houden, waarna het scherm omlaag komt.
Erg mooi dat ze niet teveel bij Apple afkijken en bepalen dat alleen gebruikers met een groter scherm deze optie alleen willen. Dit is net zo handig op een smartphone van 4 en/of 4.5 inch.

De release note van deze build is:
The build also includes other new improvements, here’s a list:

Insider Hub is now included again!
Mobile hotspot functionality has been fixed.
Voice input has been updated to add support for Japanese and English (India) speech recognition.
Single hop updates are again available from Windows Phone 8.1 to Windows 10 Mobile Insider Preview for all devices.
Two-factor authentication is fixed when setting up a device for both text and phone authentication.
Start screen will successfully load instead of failing with “Loading …” displayed in a loop until device was rebooted. (We are still tracking down an issue were it may show “Loading …” for a few seconds.)
Quite Hours\Do Not Disturb has been fixed.
Delay in showing date and time on Lock screen has been improved.
Pinch and zoom in Maps now works as expected.
edit:
Hij is nu geinstalleerd en merk al gelijk dat deze build weer stukken sneller aanvoelt. Je merkt het vooral als je apps gaat openen.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 september 2015 10:55]

Ook ik (met Lumia 920,10512) moest net in twee stappen upgraden naar 10.0.10536.1004 : de eerste keer kreeg ik versie 10536.1000 maar daarmee kon de SIM geen netwerk vinden.
Voor de upgrade naar 10536.1004 moest ik handmatig nogmaals checken op updates.
(zie ook http://wmpoweruser.com/ps...36-1004-from-build-10512/ )

Die laatste draait nu op het eerste gezicht feilloos, de snelheid van openen apps, starten telefoon etc is in ieder geval weer super geworden.

Ik kan alleen maar zeggen: MS : chapeau! :*)
Ik kon ook in eerste instantie geen netwerk vinden met build 10536.1000, verholpen door mijn pincode van de sim te wijzigen (naar hetzelfde als dat hij al was).
Die build vroeg er gewoon niet om de sim te unlocken, door de pin te wijzigen forceer je hem.
Ik moest inderdaad ook twee keer een update installeren voordat ik op de laatste build kwam. Had daarbij geen netwerkproblemen. Microsoft is inderdaad zeer goed bezig. Echt bizar dat ze in zo'n korte tijd een OS nog soepeler kan maken. Ze halen echt het uiterste uit de hardware.
Volgens mij hebben heel veel mobiele insiders hier sinds vrijdag op zitten wachten. Lees veel dat mensen niet verder komen met downloaden dan 0%, blijkbaar zijn de servers nogal belast... De kwaliteit lijkt wel steeds wat beter te worden, ik hoop toch dat er nog wat nieuwe features komen voor release, al denk ik dat dat niet zal gebeuren. Een nieuw lockscreen design ofzo zou wel leuk zijn op z'n minst, deden ze ook bij de desktop versie als laatst nog :) one can hope...

Zelf maar proberen te downloaden, ook bij mij is hij nog op 0%. Ook ik zit te wachten op 6 oktober, ben erg nieuwsgierig naar de nieuwe devices!
Die live lockscreen vond ik wel erg vet, maar die is volgens mij nooit echt uit beta gekomen:
http://www.7tutorials.com...ws-phone-live-lock-screen
http://www.windowscentral...vailable-windows-phone-81
ik hoop deze build straks (later vandaag) binnen te halen als de drukte wat minder is.
Klopt, dit hebben ze destijds groots aangekondigd bij Windows 8.1 en Lumia 930 geloof ik. Had hem draaien op mijn 1520, maar er zat een grote vertraging in het ontgrendelen... Na die presentatie nooit meer iets over gehoord nee... jammer, zag er indrukwekkend uit!
Ik heb inderdaad meerdere lockscreen apps van microsoft de revue zien passeren, maar niks is blijven hangen. Ze hebben nu ook de makers van echo lock screen (android app) overgekocht, dus ze zijn nog zeker niet klaar met lock screens. Ik weet alleen niet hoe lang het nog duurt, ik hoop voor release later dit jaar, maar ik vrees later..
Iemand enig idee of de Glance functie weer werkt met deze nieuwe build?
moet wennen aan de 'mobile' toevoeging...voelt zo oud
Het is ook meer voor het gemak om het onderscheid te maken tussen de builds. Want uiteindelijk moet het volgens mij gewoon allemaal Windows 10 gaan heten zonder een enkele toevoeging. Alleen heeft Windows 10 dan verschillende builds voor Bijv. PC, Xbox, Telefoons en Embedded hardware zoals een Raspberry PI.
En dat noemen ze dan geen builds maar SKU's.
SKU stands for Stock Keeping Unit and below are some of the Windows 10 SKU’s.

Windows 10 SKU’s
◾Desktop SKU – This includes the PC , 2 in 1 etc.
◾Mobile SKU – This includes tablet , phablet and phone.
◾Xbox SKU – This includes Xbox.
◾IoT SKU
◾IoT headless SKU – This includes Rasberry Pi etc.
◾Surface Hub SKU – This includes Surface Hub.
◾Holographic SKU – This includes HoloLens.

[Reactie gewijzigd door Franckey op 15 september 2015 21:48]

Verbeteringen in Windows 10 Mobile Insider Preview build 10536.1004:
  • Insider Hub is now included again!
  • Mobile hotspot functionality has been fixed.
  • Voice input has been updated to add support for Japanese and >- English (India) speech recognition.
  • Single hop updates are again available from Windows Phone 8.1 to Windows 10 Mobile Insider Preview for all devices.
  • Two-factor authentication is fixed when setting up a device for both text and phone authentication.
  • Start screen will successfully load instead of failing with "Loading …" displayed in a loop until device was rebooted. (We are still tracking down an issue were it may show "Loading …" for a few seconds.)
  • Quite Hours\Do Not Disturb has been fixed.
  • Delay in showing date and time on Lock screen has been improved. -Pinch and zoom in Maps now works as expected.
Bekende problemen:
  • After rebooting your phone, you won't see notifications, such as new messages, until you unlock your phone. After that, you should see notifications for new messages just fine. "zStorage" appears in the Settings app under System and clicking on it causes the Settings app to crash.
  • Camera upload to OneDrive may not be enabled based on prior settings. To fix this, make sure you are running the latest version of OneDrive by opening the top left navigation bar, then settings on the right to verify that camera upload is turned on and you have the latest app (version 17.2).
  • Insiders will not be able to move from Slow to Fast rings temporarily; we are working on a fix but in the interim to move a device from Slow to Fast you will need to use the Windows Phone Recovery Tool to first start on Windows Phone 8.1 and opt directly into the Fast ring.
  • Additional languages for speech and keyboards won't be available until tomorrow (9/15) and will error if you try to download. If you already have languages for speech and keyboards downloaded to your phone prior to upgrading, they will remain and available to use.

[Reactie gewijzigd door LCP op 15 september 2015 10:43]

Enig idee of dual sim ondertussen al ondersteund word? Is het enige wat mij tegenhoud om mijn 640 op W10 over te zetten.
Ik draai build 512 al een maand of twee op mijn 635 maar ik heb geen problemen met dual sim. Ik zou zeggen dat het werkt.