Gerucht: HTC werkt aan ronde smartwatch

HTC zou werken aan zijn eerste smartwatch. Dat meldt Android-fansite Phandroid. De smartwatch zou een rond scherm hebben met een resolutie van 360x360 pixels en draaien op Android Wear, maar verdere details van de smartwatch zijn nog niet bekend.

De codenaam van het horloge zou 'halfbeak' zijn, de naam van zoetwatervissen in de familie van halfsnavelbekken. Andere Android Wear-horloges en Nexus-apparaten hebben steevast namen van vissen als codenaam, vermeldt Phandroid.

HTC heeft eerder een smartwatch in ontwikkeling gehad, maar besloot de release daarvan te annuleren. Op het gebied van wearables kondigde de fabrikant eerder dit jaar de Grip aan, maar HTC stelde de release die deze zomer zou plaatsvinden uit. Wel beloofde de fabrikant later dit jaar met meer wearables te komen.

Wanneer het horloge precies moet uitkomen, welke hardware erin zit en hoeveel hij moet gaan kosten, is vooralsnog onbekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

09-09-2015 • 16:25

39 Linkedin

Reacties (39)

39
38
25
1
0
0
Wijzig sortering
HTC heeft altijd niet enkel zeer mooie designs, maar ook enorm degelijke behuizingen en zeer goede bouwkwaliteit; iets dat niet van alle fabrikanten gezegd kan worden.
Daarnaast is HTC een van de weinigen die de software tot in de puntjes heeft uitgewerkt en door iedereen gebruikt kan worden, dat is ook wel een pre...

Als er een bedrijf is waarvan ik verwacht dat ze een prachtige en zeer goed functionerende smartwatch neerzetten: dan is het HTC wel.
Het zou me ook niets verbazen als HTC zoals gewoonlijk de eerste is die een bepaalde technologie implementeert, of bijvoorbeeld compatibiliteit met andere platforms zeer goed in elkaar zet.

Het gaat me benieuwen! :) Kijk er iig naar uit.
Daar ben ik het mee eens. Heb vrienden die eerst al een HTC hadden en heb sinds bijna een jaar een M8. Sinds veel smartwatches 300-400 mAh hebben en een SD 400 moeten ze het hebben van design, vooral omdat het een horloge is. Hier vertrouw ik HTC wel mee.
Zo goed zijn ze niet. De laatste jaren vaak zwakke internals (goedkope componenten, slecht en lomp lijmwerk) met als gevolg een hoge uitval. Iets dat je bij de M8 ook van buiten ziet aan het plastic frame dat het scherm om zijn plaats moet houden en de manier waarop de speakerkabel geplaatst zijn (niet gelijk en loopt niet qua hoogte seamless over naar de display) . Ik ken ook leveranciers die het merk ook niet meer verkopen omdat naast de hoge uitval, Dynafix met HTC's het om de een of andere wijze extra vaak verpest waardoor een toestel nògmaals terug moet.

Zwakke camera (waarbij ze vorig jaar dachten dat het een goed idee was om de optische beeldstabilisatie te vervangen door een waardeloze tweede camera, en het Ultrapixel-concept was leuk bedacht maar ze konden weten dat het niets was), lompe body, krasgevoelig, èrg glad, slecht uitgedachte accessories (bijv. de dot view case die gewoon irritant te gebruiken is en alleen leuk is voor dat schermeffectje dat voor een paar keer ok is, de meegeleverde case die bij de USB- aansluiting makkelijk kapot gaat, de lompe autodock die snel gebreken vertoont en voor een goedkope raamplak-oplossing kiest) en dat drie jaar op rij met zo ongeveer hetzelfde concept.

Qua software vind ik het ook niet veel. Commercieel ingegeven (waarbij ze nu een stap verder gaan door daadwerkelijk advertenties aan te bieden) ouderwets design, rommel als die kids modus en HTC club (waarvan ik vandaag op mijn M8 nog een notificatie kreeg dat als ik een Desire 628 had gekocht ik mee mocht doen aan een wedstrijd, niet al te best uitgedacht dus) die iet te verwijderen valt. De IR-sensor waarvoor de TV functie opeens niet meer ondersteund werd.... Nee, ik heb wel een ander idee over HTC. Ik ken het merk al van de eerste toestellen die ze onder eigen naam uitbrachten, en een goede periode doorvoor.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 10 september 2015 00:28]

Nexus9....

Gemaakt door HTC, geplaagd door hardware problemen (veel lightbleed, indeukende achterkant, knoppen die niet werkten).

Niet alles wat bij HTC vandaan komt is per definitie goed..
Ik kan beamen dat HTC degelijk spul maakt. Mijn Desire doet het na 5 jaar nog steeds prima, en ziet er nog als nieuw uit.

Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de bouwkwaliteit. HTC toestellen zijn lastig te repareren omdat ze in elkaar gelijmd en geplakt zitten. Ze scoren laag bij iFixit. De electronica schijnt ook niet probleemloos te zijn, als je de smartphoneverkopers bij Tweakers moet geloven.
Ik hoop dat dit dus ook inhoud dat deze water dicht zal zijn:) zoja als dit meer dan 5atm is dan word dit een nobrainer :)
Waarom zou je op 50 meter diepte je smartwatch willen gebruiken?
Omdat je de stappen hebt van water resistent, 5 atm ,10 atm enzv.

En de eerste optie heeft geen garantie bij zwemmen enzv
Omdat je de stappen hebt van water resistent, 5 atm ,10 atm enzv.

En de eerste optie heeft geen garantie bij zwemmen enzv
Waterresistentie wordt uitgedrukt in IP waarde. Waterdichtheid daarentegen is inderdaad een functie van de diepte en dus de druk. 5 atm vind je pas op 50,meter diepte, dat is wat anders dan wat gaan zwemen.
[...]

Waterresistentie wordt uitgedrukt in IP waarde. Waterdichtheid daarentegen is inderdaad een functie van de diepte en dus de druk. 5 atm vind je pas op 50,meter diepte, dat is wat anders dan wat gaan zwemen.
Mijn vernoemde termen zijn zoals dat commercieel vermeld word. Vanaf 5atm heb je pas garantie op waterschaden.
Daar geloof ik niets van. Bewijs graag.
Voorbeeld van bijvoorbeeld V&D
[i]
Alle horloges met vermelding 5 atm' worden door V&D, gedurende de geldende garantietermijn, gegarandeerd tegen waterschade. Uitzonderingen hierop zijn horloges die open zijn geweest (tenzij dit door V&D zelf is gebeurd) of bij schade aan het glas/kroon of bij breuk van de stift/kroon. Horloges met 3 atm' is alleen spatwaterdicht, zoals regen of ...
Copy paste loopt te klieren op mijn telefoon...
Maar hier mijn link naar het "onzin" verhaal..
http://www.vd.nl/contents/Horloge_service_garantie

En nu de rest, sorry dat niet alles werkt naar toebehoren met de linkjes enzv.

Horloges met 3 atm' is alleen spatwaterdicht, zoals regen of handenwassen.

3 atm zou dus 30 meter moeten zijn ;-) maar volgens V&D net genoeg voor handen wassen en regen.

Dat is dus waarom ik zeg 5 atm is een go! En niet eerder ;)

[Reactie gewijzigd door markieman86 op 9 september 2015 22:30]

Helaas werkt dat in de praktijk niet zo, zo leerde ik laatst. Volgens deze site mag je tot ongeveer 30m diepte gaan met een horloge dat tot 20ATM is gespect. Nowhere near de 200m die je logischerwijs zou verwachten.
50 meter misschien niet, maar ik vind het zelf vervelend om mijn horloge af te doen tijdens het douchen/badderen.
Gek toch altijd, dat mensen wél problemen hebben om hun horloge af te doen bij het douchen, maar niet om de kleding uit te trekken...

Of ga je soms mét kleren onder de douche?
Ik weet niet of ik een uitzondering ben, maar ik doe mij horloge bijna nooit uit, maar dan ook echt nooit. Kleren aan of uit doen, dat gaat meestal prima, en dagelijkse douche ook geen probleem. Ik heb gewoon een normaal, waterdicht Swatch horloge, ideaal.
Nee ik niet. Maar als ze iets uitvinden. Waardoor je met kleren en al kan douchen. En er net zo schoon uit komt. En je kleren droog blijven. Kan je heel rijk worden. En als je 1 keer met kleren zou douchen kost het je niet gelijk xxx euro.
Elke smartwatch kan tegen een douche.
anders wordt dat vast wel toegevoegd met een firmware update.. kuch.. :P
Ja, gewoon de water resistance watch face erop zetten :)
Ik vind het design van de HTC One M7, M8 en M9 erg mooi, dus dat zou zomaar een mooie ronde smartwatch kunnen worden.

Ik wil echter niet eeuwig wachten en heb dan nu ook de Huawei Watch gepreordered. Ik was eerst van plan om de Zenwatch 2 te kopen, maar het is toch een sieraad en altijd in het zicht. Dus toch maar wat dieper in de buidel getast.

De smartwatch fabrikanten richten zich ook meer op design. Toch best belangrijk. De specificaties zijn er niet echt op vooruit gegaan, behalve de scherm resolutie dan.

[Reactie gewijzigd door JJ93 op 9 september 2015 16:38]

Heb je gelijk in, qua specs zijn ze nauwelijk op vooruit gegaan. HTC kan dan uitblinken door het design te baseren op de m7 tm m9 lijn, batterijduur vergroten en in perfecte sync brengen met de mobiel zelf.
Gaaf! ben erg benieuwd.
Edit: Hoe is dit nou weer offtopic/ongewenst?...

[Reactie gewijzigd door 434365 op 10 september 2015 19:54]

Hmm als die even goed wordt als hun telefoons ik niet zo eigenlijk.
Gezien het feit dat vrijwel elke nieuwe telefoon nu opeens op de HTC One lijkt denken de meeste mensen daar anders over...

Al ben ik wel vrij sceptisch over de kans dat ze nog met iets echt innovatiefs komen.
Ik denk dat ze er qua design nog wel eens bovenuit kunnen steken :).
Anoniem: 634684
@spNk9 september 2015 16:47
Nou ik twijfel ....

Ik hoop dat ze het telefoon ontwerp niet als voorbeeld nemen.

Want dan zal er rondom het scherm weer enorme bezels aanwezig zijn.
Dan is de klok meteen twee keer zo groot in diameter.

http://www.technobuffalo....C-One-M9-121-1280x720.jpg
Het telefoon ontwerp lijkt ook niet echt heel erg anders t.o.v. de meeste telefoon. De grootste verschillen die ik vaak zie zijn kleur en schermgrootte, maar qua design: allemaal verronde hoeken, allemaal een stukje boven het scherm met camera, een stukje onder het scherm met knopjes, ik ben juist benieuwd of ze met het design van hun smartwatch WEL eens afwijken van de standaarden....
Dan zou dat bij de Apple Watch en Sony Watch ook zo moeten zijn. Of wil je zeggen dat die lekker kleine bezels hebben?
Anoniem: 634684
@spNk9 september 2015 17:23
Nee hoor dat zeg ik niet.
Maar een iPhone heeft ook grote bezels ;)
met die standaard bandjes en designs van de smartwatches tot nu toe lijkt me dat toch ook niet zo'n hele uitdaging?
Mwa, ik vind de moto 360 best mooi eigenlijk. Maar dat veranderd nog niks aan mijn statement. ;)
Waar heb jij het design gezien dan? :?
Ik neem aan dat hij doelt op de moto 360. :)
Is mijn 3e HTC in ongeveer 8 jaar tijd, altijd super tevreden geweest. Is dus meer een kwestie van persoonlijke ervaring denk ik dan.

Ik ben alvast ook erg benieuwd naar een smartwatch van HTC, hopelijk kan ik er dan nog 1tje onder de Kerstboom leggen voor mezelf dit jaar (een HTC of een andere zien we dan nog wel)
Jammer om te horen dat je slechte ervaring met HTC hebt gehad, maar over het algemeen worden ze (zelfs terwijl het nu zo slecht met ze gaat) wel gezien als een van de betere telefoon bouwers, HTC devices staan al zeker 10 jaar voor kwaliteit. (daarvoor hadden ze soms wel wat rare bugs in hun hardware, toegegeven)
Dit weten we allang, niks nieuws, was alleen uitgesteld...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee