Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Vanaf 29 september zal mmog Wildstar free-to-play zijn. De game zal dan verder door het leven gaan onder de naam WildStar: Reloaded. Tegelijkertijd zijn de kernsystemen van de game onderhevig aan een grote update.

Uitgever NCSoft laat weten dat de game een update krijgt wat betreft onder andere character creation, dungeons, items, handel, bazen, groepsmissies en stats. Daarnaast wordt een in-game store geïntroduceerd waar spelers onder andere cosmetische upgrades en voortgangsboosters kunnen kopen. Die kunnen ze zowel betalen met echt geld, als met een nieuwe in-game-munteenheid genaamd OmniBits. Die verdienen spelers door voortgang in de game te boeken.

Ook wordt de WildStar Signature-dienst geïntroduceerd, waarmee spelers nieuwe bonussen en beloningen krijgen bovenop wat het spel zelf biedt. Uitgever NCsoft beoogt met de in-game store en de Signature-dienst een verdienmodel op te zetten dat beter werkt dan het huidige.

WildStar is de tweede mmog van uitgever NCSoft die verandert van verdienmodel. Guild Wars 2 deed dit in augustus ook. Voor die game hoefde geen maandelijks bedrag betaald te worden, maar gamers hoefden alleen voor de game en de expansion packs te betalen. De base game is daar nu gratis, en spelers hoeven alleen te betalen voor de uitbreiding. WildStar kost 12,99 euro per maand en kost vanaf 29 september dus niets om te spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik ben benieuwd! Ik was de eerste 3 maanden subbed en het spel was erg leuk met zeer goede gameplay en lekker pittige dungeons en leuke raids maar het was allemaal wel ERG pittig.

Ikzelf zat in een goede guild dus we boekte wel vooruitgang maar het was wel erg anti-casual zullen we maar zeggen.

Uiteindelijk dus gestopt met me sub. F2P was een betere optie geweest om mee te launchen. Met hun uitgebreide housing hadden ze dan geld kunnen verdienen (onder andere).

Beter laat dan nooit. Hopelijk geven veel mensen het nog een tweede kans.

Ander nadeel was trouwens het questen. De quests waren erg 2004. Gigantisch veel kill quests en weinig 'interactieve quests'.

Er was maar 1 quest die mij bestaat waar je op een motor rondreed en huisjes opblaasde. Verder wat het veel killen met weinig tot geen afwisseling op andere soortige quest-types.

P.S. het verhaal vind ik zelf ook erg boeiend trouwens over een planeet die weer bereikbaar was na jarenlang niet en een mysterieuze entiteit...

[Reactie gewijzigd door Sojiro84 op 4 september 2015 10:29]

Ik ben persoonlijk erg fan van killquests, ze zijn recht-door-recht-aan en je kan ze zo efficient als je zelf wilt, doen.

Van die quests van "Zoek 5 van dit, 5 van dat, zet deze 3 hendels om" bijvoorbeeld, zijn vaak erg omslachtig en tijd-inefficiŽnt.. Het haalt de pace uit het spel. Ik ken erg veel mensen die daar geen fan van zijn.
Tenzij heel het MMO gebeuren een complete revamp krijgt en niet vast houdt aan het WoW principe, zullen killquests altijd superieur zijn aan de rest in termen van efficiŽntie en pace.

Net zoals bij Guild Wars 2 bijvoorbeeld, ik vind die quests dat je konijnen moet ontwijken terwijl je een zware zak voedsel van A naar B beweegt, echt tergend traag en irritant.
Of dat je 'kegs' met bier moet vangen, heel die mechaniek is zo klungelig en traag, echt niets voor mij.

Je hebt echt enorm goede movement etc. mechanics nodig om dingen goed te laten functioneren, dat is tot op heden nog geen enkele MMO gelukt, waardoor killquests gewoon superieur zijn.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 4 september 2015 10:39]

Tera doet dat toch heel aardig, maar daar heb je ALLEEN maar kill quests. Terwijl die game juist veel meer in zich had gehad, en ook op een aardig tempo. Want wat je zegt herken ik wel, je zag het ook in de random events (de 'zerg events' in Arah bijvoorbeeld).
Tera heeft ook wel een aantal postbode quests waar je simpelweg van de ene naar de andere NPC rent. Vooral de daily quests laten je een hoop rondrennen, het levelen zelf is wel lekker simpel met enkel kill, en gather quests (en heel af en toe een escort missie).

Ik blijf wel lekker bij Tera want Wildstar trekt mij niets qua verhaal, graphics en gameplay. Toen het in Beta was met de belofte van vanilla-wow difficulty leek het me wel interessant maar de graphics waren zo verschrikkelijk slecht en de gameplay zo ontzettend saai dat ik na een uurtje of 5 ermee ben gestopt. Geen andere MMO is het gelukt om me zo snel te vervelen.
Ik had graag gezien dat ze in Tera wat meer deden met de block en dodge mechanics. Kan je leuke quests mee bedenken lijkt me zo. Verder deel ik je gevoel over Wildstar, mij trok het ook niet, de setting is vreemd en spreekt totaal niet tot de verbeelding. Wat dat betreft kon het verschil met WoW niet groter zijn, en van oud-developers van WoW vind ik dat toch wel een misser van formaat. Natuurlijk hadden ze geen clone moeten uitbrengen, maar dit tekenfilm gebeuren met dito characters gaat veel te ver van fantasy af staan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 september 2015 14:29]

:9 *Smaak, persoonlijk vind ik de hele setting van Wildstar uniek en erg tof, maar van oud WoW-devs had ik ook inderdaad iets meer... uh WoWfactor verwacht?
Kill quests zijn misschien efficient, maar wat mij betreft maakt het een spel niet leuker. Het is jammer dat we nog steeds geen echt dynamische werelden zien in MMO's, met ook dynamische quests. Dus een wereld waar mensen zelf steden kunnen vormen, waar steden weer vernietigd kunnen worden, waar quests worden gegenereerd die ook daadwerkelijk verschil maken. Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat in stad 1, aan de kust de NPC's (via AI oid) een haven willen bouwen. Maar stad 1 ligt in een woestijn en er zijn niet veel bomen. Dus er is hout nodig uit andere steden. In andere steden zouden dan quests moeten opstaan als hout hakken voor een NPC. Hout afleveren bij een andere NPC die inzamelt voor verzending. Als er ťťnmaal genoeg is, dan geeft een NPC weer een quest om de verzending te beschermen tegen bandieten terwijl deze naar de andere stad reist. En misschien dat er weer in een ander factie (bandieten) weer een quest zou moeten opstaan om verzendingen op bepaalde routes te overvallen. Dat zou dan in stad 1 weer bepaalde goederen duurder kunnen maken, want meer zeldzaam. Etc, etc….

Daarnaast zou het ook mogelijk moeten zijn om "niet vechter" rollen te krijgen in zo'n wereld. Bijvoorbeeld politiek leider van een stad, waarbij je belasting e.d. bepaald. En of er een andere stad aangevallen moet worden vanwege meningsverschil. Dat zou dan ook weer quests moeten opleveren.

Maar goed, ik denk dat het op dit moment nog te moeilijk is om daadwerkelijk zo'n soort digitale wereld te bouwen voor een MMO.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 4 september 2015 11:01]

Hoe ver je het dynamische moet maken is de vraag natuurlijk, maar ik was toch een beetje teleurgesteld in GW2 die echt dynamische quests beloofde ... Het komt er gewoon op neer dat iedere zoveel uur de cirkel rond is en we opnieuw beginnen. Maar een verhaal aan een dynamisch plan strikken blijkt alsnog te moeilijk.
Er is geen enkel verschil tussen 'kill' en 'collect' quests. Bij beide farm je. Ze moeten gewoon goed gebalanced zijn.
MMORPGS zijn volledig designed voor monster killing. De hele engine is daarop gebaseerd omdat het dť hoofdmechaniek in het spel is.

Interactie met statische voorwerpen in de omgeving is weer compleet andere koek en is vaak erg klungelig, stijf en werkt gewoon niet lekker. Sta je voor een object, moet je echt helemaal rond gaan wiebelen/bewegen voor het spel registreert dat je dichtbij genoeg staat om het te targetten. etc.
Daar heb je zeker gelijk in alleen had ikzelf persoonlijk iets meer variatie willen zien in de verschillende quests voor even wat afwisseling.

Maar die quests van GW2 was inderdaad weer teveel de andere kant op waardoor het te lang duurde. Er moet wel een goede balans zijn.
Jij geeft precies aan wat nieuwe MMO's zo saai maakt.

Iedereen wil van Killquests af, maar juist die dingen voelen zo goed als je ze efficiŽnt doet.
Na een paar dagen kun je in een soort "trans" door de questen heen met een lekker muziekje.

Ik kan me zeker voorstellen dat veel mensen het saai vinden, maar dat zijn de dingen die mij juist terug laten komen. Een quest kun je overal vinden, maar het gevoel dat je systematisch bezig bent maakt het juist zo.. ontspannend.
ik vond die juist een grappige afwisseling op het enkel maar hack n slash wat je verder veel ziet. sorry maar vooral in het begin is GW2 - run - combo - run - combo - run ....etc etc... juist dan is het ontwijken van konijntjes een onverwachte en best grappige afwisseling...
Ik ben persoonlijk erg fan van killquests, ze zijn recht-door-recht-aan en je kan ze zo efficient als je zelf wilt, doen.
Dat is letterlijk de eerste keer dat ik iemand dat hoor zeggen, voor mij is het bijna nummer 1 probleem waarom ik geen MMO's speel

Het zal waarschijnlijk lastig zijn om betere diepgaande quests in MMO's te proppen (zoals je ze gewend bent in single player games) maar zulke quest komen op mij altijd over van even simpel een paar quests erin proppen, zonder er veel tijd aan kwijt te zijn.
Ik kijk er naar uit. Ik ben benieuwd of het anders aanvoelt dan de meeste MMORPG's. Na lang geleden WoW en AION te hebben gespeeld, was Guild Wars 2 toch iets te veel van hetzelfde, maar dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij :p.
Iets te veel van hetzelfde? GW2? Iets zegt me dat je nooit GW2 gespeeld hebt :p
ik weet niet wat hij bedoelde met iets teveel van hetzelfde, maar ik heb GW2 wel gespeeld, en was er al snel op uit gekeken. En ik vond wel dat eigenlijk elke zone dezelfde soort questen had, het was zone inlopen, PoV pakken, questen doen en je was weer klaar, ik vond daar echt bar weinig variatie in zitten, en ben volgens mij bij lvl 25-30 gestopt, en nog nooit de neiging gekregen om terug te keren naar GW2.

Als ik op dit moment voor een GW spel zou kiezen zou het GW1 worden, daar heb ik meer tijd en plezier in beleeft dan in GW2,

Gelukkig heb ik paar weken terug wildstar voor 5 euro kunnen overnemen van een tweaker, daarbij lekker 30 dagen speeltijd, en toegang tot beta. En heb er behoorlijk veel plezier in.

Las hier boven of onder ook iemand die FPS issues had met Wildstar, maar wat ik juist zo heerlijk vind aan wildstar is de soepelheid van het spel. Heb iets van 3500-4K uur in rift zitten, maar vind Rift vele malen zwaarder en trager aanvoelen dan wildstar.
Dat is de vergissing die veel WoW spelers maken wanneer ze naar GW2 komen: Denken dat de hearts quests zijn die gedaan moeten worden. Hier is een leuk weetje: Aanvankelijk waren die hearts niet eens aanwezig op de map :)

GW2 draait volledig rond de dynamic events, al de rest is extra waarvan uitgegaan wordt dat je het random tegenkomt terwijl je aan het verkennen bent. Aanzie het niet als een waslijst van zaken die je moet gedaan hebben: Experience haal je met bijna alles dat je doet.

Heb er overigens enorm veel spijt van dat ik nooit GW1 gespeeld heb (zwaar geobsedeerd met de WoW beta toen, spotte met GW omdat het niet eens echte open world was). Jammergenoeg moet je blijkbaar vrij veel kopen om singleplayer de optimale GW1 ervaring te hebben vandaag de dag.
Gw2 heeft inderdaad wat weg van lineage2..
Echter moet je L2 niet nu gaan proberen, sinds het f2p is is het niks meer aan
Ik kan je vertellen dat Wildstar naar mijn idee op het moment van uitkomen een prachtige weg was ingeslagen. Het combat systeem was super vet, kikke mechanics, vette pvp.
Ik kijk er naar uit. Ik ben benieuwd of het anders aanvoelt dan de meeste MMORPG's. Na lang geleden WoW en AION te hebben gespeeld, was Guild Wars 2 toch iets te veel van hetzelfde, maar dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij :p.
Als Guild Wars 2 iets teveel van hetzelfde was voor je, dan is deze game identiek.
Tja allemaal leuk en aardig maar speel nu 3 dagen guild wars 2 en ben het al weer helemaal zat. ten eerste is het te gelimiteerd.
Ik kan niet eens om hulp vragen buiten whisters wat irritant bevonden word mijn tassen zijn zo klein dat ik al mijn geld kwijt ben aan terug porten naar de bank die overigens ook minimaal is.

Het is dus gewoon net niet speelbaar en niet meer dan een teaser.
En als ze denken dat ik na een slechte teaer het spel ga kopen hebben ze het goed mis.
Hetzelfde was het geval bijn tera welke gewoon een achterlijk combat systeem had en star wars welke ook te limiterend was.

Na zon ervaring haak ik gewoon af.
Enigste positieve is dat ik alles tot nu toe zonder hulp van anderen kan (geen instances die je verplicht met groep moet doen).

Ik zal het wel testen maar ik ehb in 8 jaar tijd meer als 1400 euro aan wow uitgegeven en ben nooit meer van plan te betalen voor iets dat al je harde werk ongedaan maakt bij iedere patch.

tijd voor een mmo zonder levels ?

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 4 september 2015 15:27]

Die komen in 2016. Ze noemen het ook wel next gen MMO's.

Buiten dat heeft TERA juist een prachtig combat systeem.

GW2 is idd gelimiteerd maar wel mooi en kan leuk zijn.

WoW ... tja daar is het fout gegaan he.
Ben het niet helemaal met je eens speel nu 5 dagen guild wars inmiddels net 80 en ben het helemaal niet zat heb op dag 3 hots zelfs gekocht. Voor jou punten zijn allemaal een oplossing voor hulp vragen kan je een guild joinen. je tassen zijn zo klein kan je oplossen door nieuwe tassen te kopen en al je geld kwijt raken aan porten kan niet eens volgens mij als je gewoon normaal speelt ;)
Veel wat F2P gaat, alleen jammer dat dit voor MMO's dan vaak absoluut zinloos is(voelt) het dan pas te gaan spelen omdat je zo immens achterloopt op de rest.

Overigens
WildStar kost 12,99 euro per maand
Hij staat rechts naast het artikel voor 11. 27 :P
Dat is de prijs voor het spel zelf, je betaald daarnaast nog wel gewoon 12.99 per maand. (tot 29 sept dus)

[Reactie gewijzigd door ViolatoR op 4 september 2015 10:29]

Kopen en maandelijks betalen? Logisch dat ze denken met het F2P model meer geld binnen te harken.
Klopt, heb het destijds zelf wel gespeeld en moet zeggen dat het best potentie had/heeft, misschien nog maar 's checken als het f2p is :)
Ik ga ook wel een kijkje nemen als het F2P wordt, NcSoft is wel goed met MMO's (Lineage, Aion en Guild Wars met plezier gespeeld).
Maar Lineage 2 werd echt kansloos sinds het F2P is en andere random MMO's die ik de laatste tijden probeerde die F2P gingen of op Steam erbij kwamen..... zijn meestal MMO's van al enkele jaren oud waar ze zonder world reset overgaan naar F2P.... ben benieuwd.
Een World reset is gewoon niet mogelijk.
Dan zouden ze hun betalende userbase een hoop afpakken, en dat kunnen ze natuurlijk niet maken.

Wildstar was zeker een spel met potentie, maar nu nog F2P gaan is denk hopeloos. Het was al snel duidelijk dat Wildstar een hoop dingen goed deed, maar nog veel meer dingen fout.
Hardcore dungeons zijn leuk, maar "te" hardcore was geen slimme keuze van de wildstar developers.
Ik snap dat het lastig is en de schenen onder de al jaren(?) spelende spelers vandaan schopt. Maar zo F2P gaan met een ver ontwikkelde wereld en waar de markt al zo zuur duur is dat het voor beginnelingen ook gewoon te veel werk is om ooit bij te komen.

Niets mis met te hardcore, volgens mij is 4game's test gefaald, die waren aan het kijken of ze met een oude Lineage 2 (de supergrinder en pt-play-verplicht-anders-kom-je-nergens versie.)

Jammer, ik wil juist terug naar dat hardcore, zelf alles uit mogen vogelen, geluk hebben als je een maatje hebt die al veel doorheeft. Dat handje-vasthouden wat de meeste MMOs hebben (en L2 ondertussen ook) is gewoon kansloos.
Het uitvogelen van vele dungeons in Wildstar was niet echt een probleem. De dungeons hebben leuke gevechten die niet alleen draaien om DPS en stilstaan.
Maar je werd echt afgestraft voor elke fout die jij of een partymember maakt.(Iets te hard)

Het werd dus onmogelijk om dungeons met een onbekende groep te doen. Klinkt prima, en voor een grote groep mensen is dit juist perfect. Goed teamwork gebruiken om de baas te verslaan geeft een goed gevoel.

Helaas is het grootste gedeelte van MMO spelers niet op zoek naar party waar ze elke dag weer mee samen spelen om de teamwork te verbeteren.
Spelers willen gewoon snel plezier, en het maakt hun niet uit wie de healer of DPS is, als ze het met die mensen maar gezellig hebben, en de baas kunnen verslaan.

Dit is volgens mij een grote factor geweest voor het verlaten van het spel. De gameplay en de combat is echt fenomenaal in mijn ogen.
Laat het grootste gedeelte van die MMO spelers lekker op WoW, L2 en GW zitten waar je inderdaad ook solo en af en toe met wat randoms wel ver komt.

Misschien wat promoten? Ik heb wel van Wildstar gehoord maar wat het inhield, geen idee. Lees nu _pas_ dat het een hardcore (teambased) MMO is waar ik juist naar opzoek was.

Maar ja, NcSoft en moeite doen voor markt/spelers buiten Korea doen ze niet aan.
Echt hardcore was het ook niet, er waren vooral veel kunstmatige barrieres die weinig met skill te maken hadden: attunements en grind-gating zijn een zwaktebod.

Ik denk dat als ze alles toegankelijker hadden gemaakt en de schifting op basis van skill gedaan zouden hebben ipv tijd/grinden dat het mogelijk heel wat meer mensen zou hebben getrokken.

Kwa speelbaarheid en pve content vond ik het in ieder geval uitblinken tov de berg aan zogenaamde wow-killende pvp-mmo's

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 4 september 2015 13:43]

Als je geen voice chat gebruikte waren er best wat dungeons die toch wel heel lastig werden.
Is geen slecht design, maar zorgt wel voor een hoge instapdrempel.

Ik denk dat ze de instap drempel lager hadden moeten maken. De moeilijkheidsgraad in end game vond ik op een aardig goed niveau.
Ik snap het idee achter the attunements, maar in Wildstars was het simpelweg een muur die er voor zorgde dat je nog een maandje extra aan het grinden was, inderdaad een zwaktebod dus.
Dat is de aanschaf van het spel zelf niet een gamecard om een maand te spelen ;)

Lees nu pas dat deze reactie al gegeven is 8)7

[Reactie gewijzigd door Tajes op 4 september 2015 11:00]

Maar hebben ze ook de performance issue's van veel gebruikers aangepakt?
Zelf met een a10 6800 @ 4.8ghz, 280x 4gb & 8gb ddr3 @1600mhz en een SSD was het in vele gevallen niet fatsoenlijk te spelen.

Dat terwijl ik net na de release weinig te klagen had over me fps met dezelfde specs, daarna tijdje niet gespeeld wegens drukte en toen ik weer terug kwam was het om te huilen.
Dat is dus het voordeel van free-to-play, je kan het dus nu gewoon gelijk checken wanneer die patch uitkomt.
Aangezien het nogal een grote patch is en een onderdeel daarvan is dat het free-to-play word zou me het niks verbazen als je een beetje performance winst krijgt.
WildStar is de tweede mmog van uitgever NCSoft die verandert van verdienmodel
Vergeet Aion niet, die al jaren geleden overging.

Wildstar, zoveel hype, zo'n matige game het uiteindelijk was. Al dat geweldige combat was meer irritatie dan 'geweldig', bijna alle quests werden kill quests en hier en daar wat clickies, been there, done that, volgende game.

Ze lijken dan echt hoog in te zetten op B&S, maar ik heb nu al m'n twijfels of ze hier nog een succes uit gaan halen. De game mechanics an sich is superieur, maar de story is zo fixed dat een alt maken meer irritatie dan plezier is.
WildStar is de tweede mmog van uitgever NCSoft die verandert van verdienmodel
Niet NCsofts 2de game die F2P ging na GW2.

Zoals SingergyX al aangeeft, ook Aion is al jaren geleden F2P gegaan. En tevens is voor ons europeanen (en russen) Lineage 2 ook al weer een jaartje of 2-3 F2P.
Heerlijk spel, al paar characters max level. Toch tijdje geleden gestopt omdat ik nooit een game eeuwig kan spelen, en als de vrienden dan ook afhaken heeft het geen zin meer. Sommige vonden het ook niet fijn om een maandelijks bedrag te betalen maarja, daar krijg je wel wat van.

Heel erg benieuwd hoe het niveau van het spel wordt nu het F2P word.

Voor mensen die de controls niet fijn vinden, probeer de Lockdown plugin eens. Daarmee word de combat meer zoals Tera, gewoon mikken met je muis en met een mouse macro lekker aanvallen op LMB en RMB binden.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 4 september 2015 10:55]

wildstar is voor mij nog steeds de beste MMO out there.

granted het is erg pittig. ik zit zelf in een redelijk pro guild en zelfs wij zijn nog steeds op 8/9 in Datascape. ik ben nog niet fully geared. mis nog 1 ilvl79 setp piece en loop nog met een ilvl 74 wapen rond. ook gadget/weapon attachement etc moeten nog naar ilvl79 upgraded worden maar heb nog altijd erg veel plezier in wildstar. WoW b.v. werd snel saai omdat de content gewoon te easy peasy is.
Lijkt me leuk als er genoeg Tweakers gaan wildstarren om een guild op te richten (helaas zelf te druk om dit te gaan op zetten), maar ik hou me van harte aanbevolen om er deel van uit te maken :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True