Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WildStar-ontwikkelaar Carbine Studios gaat sluiten

Carbine Studios gaat sluiten. Dit betekent ook dat zijn mmorpg WildStar offline zal worden gehaald. Moederbedrijf en ontwikkelaar NCsoft is gisteren begonnen met de procedure voor de sluiting.

Volgens Kotaku kreeg het team van Carbine Studios het nieuws te horen in een vergadering. Een van de werknemers vertelde aan de website dat de ontmanteling er al aan zat te komen. Minimaal twee nieuwe projecten van de studio werden stopgezet door NCsoft. Daarnaast moest in 2016 bijna de helft van het team de studio verlaten wegens bezuinigingen. In aanloop naar de sluiting worden nog vijftig teamleden ontslagen.

De voorbereidingen om WildStar af te sluiten zijn al begonnen. Uitgaven vanaf 1 juli 2018 zullen teruggegeven worden aan de spelers, totdat het betalingssysteem afgesloten is. Daarnaast is NCsoft bezig met het aanwijzen van teams die het spel uit de lucht gaan halen. Wanneer de sluiting helemaal afgerond zal zijn, van zowel Carbine Studios als WildStar, is nog niet bekend.

Carbine Studios is in 2005 opgericht door oud-leden van het World of Warcraft-team. Twee jaar later werd de studio gekocht door NCsoft, de ontwikkelaar van Guild Wars 2 en Lineage. In juni 2014 werd WildStar uitgebracht, een mmorpg die moest concurreren met World of Warcraft. Het spel maakte gebruik van een soortgelijk maandelijks abonnement, totdat het een jaar later een free-to-playmodel kreeg. In 2016 kwam het spel naar Steam. De piek wat populariteit betreft was in juni van dat jaar, met vijfduizend spelers. Daarna is het aantal gelijktijdige spelers vrijwel constant onder de duizend gebleven.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

07-09-2018 • 10:37

73 Linkedin

Submitter: SliceOfLife

Reacties (73)

Wijzig sortering
NCsoft.. het bedrijf dat zo'n beetje elke game die ze hebben gemaakt toch kapot wist te maken.

City of Heroes, Tabula Rasa, Aion, B&S, MXM en nu Wildstar, games op papier geweldig maar ze wisten toch ergens de game kapot te maken, of gewoon de stekker eruit te trekken.

NCSoft is al jaren de weg kwijt, de 1 naar de andere game op papier was zeer goed, ze hebben enorm sterke teams (Carbine zitten behoorlijk wat ex-grote namen, A.net en Paragon), maar hun keuzes en deadlines gingen games gewoon kapot. Niet dat ze dan een ander bedrijf nog een tweede poging geven door verkoop van IP (wat in de tijd van CoH lang geprobeerd is), nee gewoon aan een andere Publisher in licentie verkopen om er nog wat geld uit te melken (zoals Aion al jaren GF is).

WS zelf? De game was in de basis leuk, maar ze begonnen met 'action combat' te vroeg in MMO's. Het werd te simpel, te houterig, hoewel er vernieuwende zaken waren (leuke minigames), was de uitwerking gewoon niet compleet.
een mmorpg die moest concurreren met World of Warcraft
De enige echte directe concurrent ooit is AllOds geweest, de rest pakte een ander genre, style of combat en de vijver van MMO-spelers is al jaren groot genoeg dat er genoeg games naast elkaar kunnen staan. Maarja, gros met zulke uitspraken is ook nooit verder gekomen dan WoW waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 september 2018 11:53]

De game engine was "vol" bij COH (City of Heroes) men kon er ook niets meer mee doen, daarnaast hebben ze foute keuzes gemaakt maar heeft de game toch een behoorlijk aantal jaren gelopen.

Was mijn favoriete game, mis het nog steeds maar dat is vooral ook vanwege de hele leuke community die er was ontstaan.
Heb er real life vrienden/dinnen aan over gehouden waar ik nog steeds contact mee heb en we elkaar bezoeken in vakanties (Engeland, Zweden maar ook in Nederland)

Als ze die nou eens nieuw leven in zouden blazen op een nieuwe engine.... *zucht, dromen...
Maar al die MMO's hadden ook wel hun probleempjes toch. En geen van allen waren ze echt opzienbarend te noemen. Het was allemaal feitelijk meer van hetzelfde. Ander jasje, misschien wat andere controls, maar allemaal binnen het algeheel minder populair wordend principe van de MMO: persistent online met veel spelers. Dat is een formule die veel vraagt van de playerbase en de playerbase is steeds vluchtiger. MMO's die daar niet de juiste maatregelen tegen nemen (de versimpeling die je bij WoW door de jaren heen hebt gekregen, in feite) sterven gewoon af.

De echte hardcore MMO werkt voor de Westerse markten denk ik gewoon niet meer.

Verder Guild Wars 2: dat werkt nog redelijk, maar ook daar zie je dat er eigenlijk geen houden aan is. Nieuwe content wordt even gespeeld en dan is het gros weer vertrokken. Heel begrijpelijk, want het is gewoon een soort treadmill met wat instant gratification, zonder een echt hoger doel. De game gooit je dood met lootboxes om je dagelijks even online te laten komen, maar wat doe je nou helemaal...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 september 2018 16:11]

Bij Wildstar is een enorme fout gemaakt in de endgame content. De dungeons aldaar werden gevuld door raiders die daar nog wat rewards uit konden slepen. Het gevolg was dat de max level dungeons al snel enorm toxic overkomen. Kom jij daar met de standaard gear aanzetten dan wordt je direct gekicked. De raiders willen immers een snelle run. Er wordt gezegd dat je maar high level zones moet gaan grinden voor betere gear en tot die tijd moet wegblijven uit de dungeons. Het enige alternatief is bij een guild gaan, waardoor je vervolgens met diezelfde raiders wel mee mag. Daarmee kun je echter 80% van alle mechanics direct negeren wat de lol uit het spel haalt.
Ah, de typische klacht je wordt gekickt omdat men je niet wil carryen. Zelf een groep maken is onmogelijk?
Ah, de typische klacht je wordt gekickt omdat men je niet wil carryen. Zelf een groep maken is onmogelijk?
De game heeft een minimum gear requirement voor je de looking for group tool kunt gebruiken. Dus dat verwijt is niet gefundeerd.
Maar je kunt wel zelf een groepje maken, toch?
GW2 van ArenaNet/NCSoft bestaat nog.

Ontzettend jammer dit nieuws. Ik heb Wildstar beta gespeeld t/m level 20 IIRC, en ook het uiteindelijke spel gekocht maar ik kon me er niet toe zetten om nog een MMO te spelen. Laat staan er een sub op nemen. Desondanks was het leuk, vernieuwend (vooral omdat het geen fantasy betreft), en ietsje moeilijker dan andere MMOs. Het levellen was leuk, en je kon aardig wat addons gebruiken.

Verder is het genre MMO redelijk dood, met name door het genre MOBA. (Sub)genres komen en gaan!
Het verbaast me niet echt. Het eerste jaar heb ik dit volop gespeeld, en heb zelfs nog een zakcentje kunnen verdienen aan het maken van enkele UI addons.

Op het vlak van gameplay was het fantastisch: actieve combat waarbij de verschillende klasses een compleet verschillende speelstijl hebben: Het voelde allemaal heel snel en reactief, vergeleken met andere mainstream MMO's waar combat gewoon traagjes steeds dezelfde knopjes in de juiste volgorde drukken is. Het heeft het beste housing systeem dat ik ooit in een MMO gezien heb. De pvp arenas zijn echt leuk en bossfights in dungeons voelden aan als bullethell shooters, inpikkend op de actieve combat.

Volgens mij was de grootste boosdoener de brakke performance van het spel. Ik speelde toen nog op een phenom 2 CPU. Vrij oud, maar deed het prima in zo goed als alle games die multithreading op orde hebben. In een aantal zones in Wildstar zweefde ik echter tussen de 20 en 30 fps, wat gewoon niet prettig spelen is. Als MMO wil je toch een zo groot mogelijk publiek aanspreken, en hoge CPU requirements helpt daar niet mee. Het spel had ook last van "floaty" movement: een restant van de beta, waar een onderscheid was tussen "normaal" lopen en sprinten. Op een bepaald moment werd een aanpassing gemaakt zodat je altijd sprint, maar de loopanimaties zijn hier nooit op aangepast geweest.

De paths leken een goed idee: Kies zelf wat je preferentie is (exploring, combat, scientist, settler) en dit is de extra map content die je krijgt. Realiteit is drie vierde van de optionele content op de maps hierdoor niet voor jou beschikbaar is. Naar mijn mening had men beter de Guild Wars 2 tour opgegaan, en alle activiteiten voor iedereen opengesteld en meer gedaan met map completion rewards.

Ik heb hierover (en andere kleine QOL zaken) geklaagd op de forums, en meerdere keren "dit is geen GW2" naar mijn hoofd geslingerd gekregen, hoewel ik op dat punt nooit GW2 gespeeld had. Ben dan maar naar GW2 overgestapt, die inderdaad alles bleek te hebben naar waar ik zocht, en nu 3 jaar later speel ik dat nog steeds :z
Het verbaast me niet echt. Het eerste jaar heb ik dit volop gespeeld, en heb zelfs nog een zakcentje kunnen verdienen aan het maken van enkele UI addons.

Op het vlak van gameplay was het fantastisch: actieve combat waarbij de verschillende klasses een compleet verschillende speelstijl hebben: Het voelde allemaal heel snel en reactief, vergeleken met andere mainstream MMO's waar combat gewoon traagjes steeds dezelfde knopjes in de juiste volgorde drukken is. Het heeft het beste housing systeem dat ik ooit in een MMO gezien heb. De pvp arenas zijn echt leuk en bossfights in dungeons voelden aan als bullethell shooters, inpikkend op de actieve combat.

Volgens mij was de grootste boosdoener de brakke performance van het spel. Ik speelde toen nog op een phenom 2 CPU. Vrij oud, maar deed het prima in zo goed als alle games die multithreading op orde hebben. In een aantal zones in Wildstar zweefde ik echter tussen de 20 en 30 fps, wat gewoon niet prettig spelen is. Als MMO wil je toch een zo groot mogelijk publiek aanspreken, en hoge CPU requirements helpt daar niet mee. Het spel had ook last van "floaty" movement: een restant van de beta, waar een onderscheid was tussen "normaal" lopen en sprinten. Op een bepaald moment werd een aanpassing gemaakt zodat je altijd sprint, maar de loopanimaties zijn hier nooit op aangepast geweest.

De paths leken een goed idee: Kies zelf wat je preferentie is (exploring, combat, scientist, settler) en dit is de extra map content die je krijgt. Realiteit is drie vierde van de optionele content op de maps hierdoor niet voor jou beschikbaar is. Naar mijn mening had men beter de Guild Wars 2 tour opgegaan, en alle activiteiten voor iedereen opengesteld en meer gedaan met map completion rewards.

Ik heb hierover (en andere kleine QOL zaken) geklaagd op de forums, en meerdere keren "dit is geen GW2" naar mijn hoofd geslingerd gekregen, hoewel ik op dat punt nooit GW2 gespeeld had. Ben dan maar naar GW2 overgestapt, die inderdaad alles bleek te hebben naar waar ik zocht, en nu 3 jaar later speel ik dat nog steeds :z
hi

Edit.
Ik weet niet wat hier gebeurde. Ik scroll op mijn telefoon en ineens heb ik iemand gequote en hi getypt? Ik was nog niet eens zo ver in de comments naar beneden geweest!

[Reactie gewijzigd door grasnek op 7 september 2018 15:00]

Toen het uitkwam vond ik het een geweldige game. Op het niveau van WoW, maar dan actief, snel en tof! Zelfs weer ff de Raiding wereld ingedoken en best ver gekomen....maar toen hield de content op. Er kwamen geen nieuwe raids, geen nieuwe dungeons, en werden we soort van gedwongen eindeloos dezelfde advertures te doorlopen.
Dat heeft de game kapot gemaakt imo. Uiteindelijk kwam er een nieuwe raid, maar dat was in mijn beleving al weer jaaaaren later, toen ik allang en breed gestopt was. Ik heb het nog een paar keer geprobeerd, maar het voelde nog altijd aan alsof ik alleen dezelfde paar dungeons kon gaan doen, en raiden was ik niet meer klaar voor.
Dit euvel is bij meerdere goeie mmo's mijns inziens het probleem geweest. Warhammer online was ook super tof, maar als je zooo lang geen nieuwe content paraat hebt, dan raken mensen simpelweg verveelt.
Erg jammer....ik hoop op een dag op een waardige opvolger.
Ik heb deze game nog geprobeerd met de launch. Toentertijd speelde ik ook nog veel WoW en SWTOR. Wildstar viel me erg tegen. Waarschijnlijk omdat ik wel een beetje klaar was met de standaard combat gameplay die MMORPG's te bieden hebben met ability bars, cooldowns, hitpoints, een beetje in de ruimte slaan e.d. Het komt naar mijn mening gewoon gedateerd over en ik zou wel eens een mmorpg willen zien die dat gewoon compleet anders doet. Een beter combatsysteem waarbij je het idee krijgt dat je daadwerkelijk zelf aan het knokken bent i.p.v. wachten op timers voor je rotations.
Qua combat is Guild Wars 2 echt een aanrader. Het is veel dynamischer en anders opgezet dan 9 van de 10 MMORPG's.
Guildwars mist de tradtionele tank/healer/dps combo en de meeste classes hebben een extreem beperkt en repetitieve rotatie. Toen ik het speelde had alleen de elementalist een breder arsenaal.
Dat het de traditionele holy trinity mist is juist een voordeel voor velen :) Het heeft voor- en nadelen, maar er is sinds launch ook een hoop veranderd aan classes en dergelijke. Je kunt echt veel en makkelijker wisselen op het moment.
Het is juist de combat waarom ik GW2 echt drie keer niks vind, altijd dezelfde skills / weapons / moves die je gebruikt. Dat noemt zich helaas combat :( ... necromancer is ook niet wat het in gw 1 was met talloze minions en het vinden en op pokemon achtige wijze elite minions vangen (als skill zijnde)....
Dat heb je toch een beetje ongeacht welke MMO je speelt? Je hebt immers een rotatie die je moet volgen om effectief te zijn.
Nee... Guild Wars 1 had enorme diepgang en variaties.. gw2 voelde gewoon als een enorme downgrade :( .. de hoeveelheid builds die ik had in gw 1, in gw 2 zijn die vrijwel niet bestaande en doe je hele tijd hetzelfde. Ja je kan rollen en ontwijken.. wow -_-... sorry maar hier een zeer teleurgestelde guild wars fan. Spijtig genoeg 150 euro uitgegeven aan collectors edition op release :( .
Een beter combatsysteem waarbij je het idee krijgt dat je daadwerkelijk zelf aan het knokken bent i.p.v. wachten op timers voor je rotations.
Dat was nochtans exact wat Wildstar verschillend maakte van andere MMO's.
Klopt maar het werkte nog steeds met een tal van verschillende abilities die je moest selecteren. Alleen richten was een stuk belangrijker. Een stapje vooruit maar nog niet vernieuwend genoeg vond ik.
Ik heb Wildstar ook poosje gespeeld en moet zeggen dat de combat (en healen) veel interactiever was dan WoW. Ik vond de moeilijkheidsgraad in Wildstar erg tof en de content was ook best leuk, maar het was simpelweg te moeilijk voor 90% van de spelers. Dus raiden was vrij pittig.
Moeilijkheid blijft erg subjectief. Ik vond het juist te makkelijk, maar dat was natuurlijk wel met een guild van mensen die wisten wat ze deden. In het eerste weekend max level was ik raid ready, het tweede weekend de eerste raid voltooid inclusief Ohmna. Het zijn ook maar 6 bazen, dat is weinig. De tweede raid ben ik nooit aan toegekomen, daar was een bepaalde grind voor nodig. Ter vergelijking Ulduar in WoW had er destijds 14. Hammer knell in Rift had er 10. Beiden waren bovendien moeilijker dan Wildstar.

De opzet van Rift (originele versie) vond ik een stuk beter. Daar had de endgame 'tiers' waarbij je echt door een tier heen moest voor je in de volgende kwam. Je had tier 1 en tier 2 dungeons (en later ook master mode) en je had ook binnen de raids verdeling in de vorm van 10 man tier 1 > 20 man tier 1 > 10 man tier 2 > 20 man tier 2 > 10 man tier 3 > enz. Zo verspreiden de spelers zich over de verschillende skill levels en blijft het voor iedereen uitdagend.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 september 2018 15:56]

Een van de betere combatsysteem vind ik die van final fantasy xiv, voornamelijk melee vond ik wel vermakelijk.


Zelf heb ook wildstar gespeeld en het gaf me gewoon een feeling van "best of WoW" fan-made clone. Heb geen end game gespeeld, puur het begin maar het voelde erg veel aan als WoW ook de wereld. Nou was het ontwikkeld door oud medewerkers van WoW, maar zij hadden al moeten bedenken dat het natuurlijk niet gaat lukken en zeker niet als je dan een serieuze concurrent wilt zijn.
Niet een MMO, wel RPG met een mooi combatsysteem vind ik Kingdom come : deliverance. Naargelang je helm, krijg je een andere view bijvoorbeeld
Ik zag een keer een GDC talk (op YouTube) van iemand die oa stelde dat er niet echt een markt is voor MMORPG's. Mensen spelen er meestal maar één, en stappen niet graag over omdat ze er veel tijd in hebben zitten. Dus kun je niet echt concurreren met bijvoorbeeld WoW of EVE, want de mensen die dat spelen en het leuk vinden zullen niet overstappen en de mensen die het niet leuk vinden zullen ook niet in jouw concurrent geïnteresseerd zijn.

Toch jammer, ik vond Wildstar er wel leuk uitzien.
Er zijn genoeg mensen die mmo hoppen. Zo zijn er ook genoeg mensen die massaal terug komen als er nieuwe content is voor WoW. En dan enkele maanden later weer vertrokken zijn. En dan een andere mmo spelen.
De steam cijfers zijn uiteraard wel representatief, maar als ik mij niet vergis is steam niet het enige platform waar de game op speelbaar is. Jammer dat er geen cijfers zijn over het complete aantal spelers, hoog zal het niet zijn maar dit geeft een vertekend onvolledig beeld over de hoeveelheid spelers.

[Reactie gewijzigd door crankyhenk op 7 september 2018 11:02]

Wildstar kwam ook pas veel later naar Steam. De meeste spelers zullen hem gewoon via de site gekocht hebben. Ik denk dat die cijfers in dit geval totaal niet representatief zijn. Hij werd pas op Steam gegooid als een soort last try om nog spelers te krijgen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 7 september 2018 22:43]

Toen deze werd aangekondigd heb ik het gepre-ordered. Toen het launchte gelijk gaan spelen, toen was er nog massive lagg en werkte er nog niets.
Week nadien nog eens geprobeerd, zelfde problemen. Daarna nooit meer aangeraakt. Kortom: voor mij weggegooid geld (helaas).

Vind het -nu ik dit bericht zie- toch jammer, want de omgeving en characters e.d. trok mij héél erg aan!
Heb het spel 2 keer geprobeerd, een keer in beta en wat later.
Helaas is een combinatie van dingen de ondergang geweest van deze MMO.

Het lanceren als P2P ging niet werken, vooral niet met 'conculega' Guild Wars 2.
Beide gingen voor een soort hybrid tussen tab-target en action combat. Beide probeerde innovatie te brengen naar de MMORPGs.
Helaas heeft Wildstar het iets te safe gehouden als themepark MMO met een questing systeem vrijwel gelijk aan andere MMOs en aantal features welke samen spelen niet bevorderd.
Het had een aantal dingen niet wat GW2 (en later ook WoW) hebben toegevoegd. persoonlijk loot systeem, persoonlijke gathering nodes e.d.

Als het een paar QoL features van GW2 had overgenomen en daarnaast innovatie gebracht hadden naar het questing systeem en gekozen hadden voor een b2p systeem vanaf het begin dan zou de game hoogstwaarschijnlijk een stuk betere start hebben gehad waardoor de verdere development ook door zou zijn gegaan en zou de game op dit moment waarschijnlijk één van de grote zijn in het rijtje met WoW, GW2, FF14 & ESO.

Toch jammer, het had wel wat. Alleen na een slechte start niet gelukt zichzelf nog te redden.
Toch hoop ik (wat waarschijnlijk toch niet gaat bebeuren) dat ze de servers en clients open source maken waardoor de community die echt die hard door wil gaan met spelen wel door kunnen spelen ten koste van hun eigen computers
Dat zijn inderdaad zeer, maar dan ook zeer zeer zeer, magere cijfers voor een MMORPG met de ambitie om te gaan concurreren met WoW. Geen wonder dat de stekker eruit gaat, je moet denk ik toch wel aan de tienduizenden of honderdduizenden actieve spelers zitten wil je serieus mee gaan doen in die tak en om leven te blijven als studio.

[Reactie gewijzigd door 62696e617279 op 7 september 2018 10:44]

Eerste paar maanden was de game behoorlijk populair.
En toen kwam iedereen er achter dat het spel weinig tot geen endgame content had en bij de eerste de beste nieuwe release van WoW is men daarnaar teruggegaan om spoedig Wildstar te vergeten. Ik herinner me nog de reviews en besprekingen van (ex) WoW fans over Wildstar van die periode.

Zelfs WoW heeft enorme pieken na de release van een grote uitbreiding, die vlot weer inklapt. Als we heel eerlijk zijn is het type MMO dat WoW is achterhaald, waarom WoW nog zo groot is als dat het is en steeds een hoop oude spelers trekt komt door nostalgie waar uiteindelijk weer een hoop spelers op afknappen (was dat het nauw, ik herinnerde me dat anders).

Ik heb WoW geprobeerd, maar heb het nooit echt leuk gevonden, ook al had ik dat graag gewild (de wereld is prachtig). Ik heb heel veel jaar gespendeerd aan EVE Online, daar jaren geleden mee gestopt en laatst nog eens geprobeerd en na een avondje of twee eigenlijk niet meer aangeraakt. Things change...
Ik zie de laaste weken mijn vroew diverse MMO weer proberen, We hebben met z'n tween jaren lang WoW gespeelt, en wij speelde toen al WoW voor de release in Beta testen.. en we hebben in die periode's zulke geweldigen leuke dingen mee gemaakt in WoW, wat mijn vrouw eigen weer zoekt, maar niet kan vinden, in geen een MMO ook meer.

De hele sfeer in de game vanuit de spelers is zo verandert dat je eigenlijk niet meer over dezelfde gameplay kan praten terwijl we eigenlijk over dezelfde game praten, Blizzard had zich toen vergist daarin, en is ook in tijd een andere koers gaan bevaren.

Grappige is, het is juist die begin sfeer die in WoW hing, waar mensen met nostalgie nu op terug kijken, terwijl in begin juist dat zelf-exploreren op een World-PvP game in een wereld waar je niets over weet, nog kent wat juist de game zo groots maakte.. Het was het hele plaatje wat WoW in begin zo bijzonder maakte, zeker als je zoals ik al MMO's speelde ver voor WoW bestond en wist hoe die speelde en eruit zag..

Het was een beetje alsof je in 74 voor het eerst de openings scene zag van StarWars.. het was magisch.
Maar die magie is WoW en het hele MMO genre allang kwijt, en het word gespeelt als een moderne game met ditto houding richting de game, en ik denk dat alleen ouderen zullen begrijpen waar ik op doel.

Omdat WoW zo bijzonder was, trokken we met trossen naar WoW, andere MMO zoals Istatia, Asherons Call , Lineage begonnen steeds ouder en ouder te lijken qua looks, gameplay en verwachting.
Dat was WoW's kracht... het sloeg echt een brug van oudbollige Niche MMO's die er niet uitzagen, zonder goede gameplay, naar echt de mainstream game genre..


Wildstar... had niet (pun intended) de WauW-Factor die World of Warcraft teweeg bracht, en om eerlijk te zijn, heb nog geen een gezien die daadwerkelijk ook had, wel potentie hadden ervoor, maar door greed en mismanagment en verkeerde inschattingen de boot hebben gemist,
Nu is de markt in MMO's zo verziekt geraakt, met bijna elke MMO die faalt, in F2P terecht komt en een langzame gruwelijke doodstrijd voert die bijna inhumaan is.. zijn er weinig investeerder die de durf hebben ook echt iets zo innovatiefs te maken dat we weer een nieuwe WauW-factor moment krijgen.

Ik zie wel paar leuke MMO's in de pijplijn zitten zo richting 2020, zoals b.v ashes of creation, maar toch ik krijg niet de drang en gevoel bij, als toen met WoW in begin.. denk ook niet dat dit ooit zal terug keren.
En die nostalgie is wel wat WoW nog steeds doet blijven draaien, zelfs na ruim een decade verder te zijn al..
Ik begon met Guildwars 1, en even erna WoW. Ik weet precies wat je bedoelt inderdaad. Zoals ik in die begintijd hele dagen en af en toe zelfs een nachtje zonder slaap die spellen speelde.

Dat kan ik dus niet meer. Sowieso ben ik 12-13 jaar ouder en wil ik gewoon m'n 8 uurtjes slaap 's nachts, maar ik heb ook wel een beetje moeite om mezelf er hele dagen mee bezig te houden. Ik ging vroeger overdag gewoon lekker solo questen en verkennen, in de avond dungeons/raids met vrienden. Ik speel nu GuildWars 2, en ik merk dat ik nu gewoon weer uitlog als er niemand online is van m'n groepje game-buddies, en als ze er wel zijn we vooral de groepsgeoriënteerde content doen. Dat urenlang questen en verkennen trekt me gewoon niet meer heel erg als ik het alleen moet doen.

Daarbij vind ik WoW zo enorm veranderd sinds de laatste keer dat ik speelde (ik heb tbc, wotlk, beetje cata gedaan) dat ik daar ook niet meer echt in terug kom. Ik vind vooral die dungeon finder wel een beetje de sfeer verpesten. Je komt bij elkaar terecht, snel ff door de dungeon rennen en doei! Je ziet ze nooit meer. Het is handig en bespaart misschien wat tijd, maar je leert niet de namen kennen in lfg chats, je voegt elkaar niet vaak meer toe als het leuk was om volgende week weer eens te gaan. Je hoeft niet aardig te doen want je hebt geen reputatie goed te houden op je realm. Je hebt elkaar niet meer nodig, want je hebt een tool om andere mensen te vinden. Ik mis vooral dat community gevoel op je eigen realm best wel.
Dan kan ik je aanraden om naar een kleine realm te gaan en daar in een leuke guild te gaan. Die zijn er namelijk wel degelijk.

Tegenwoordig is WoW een grote stad met grote realms, of alle realms samen. En in een stad is veel criminaliteit vanwege de anonimiteit.

WoW heeft een aantal trucjes om raiders beten te laten voelen dan ze zijn (zoals grinds, ilvl), en dat werkt vooral goed bij jongeren die onzeker IRL zijn. GW2 werkt anders; je hebt ook grinds, jawel, maar daar wordt gear niet steeds vervangen.
WoW is van een multiplayer veranderd in een singleplayer game waar toevallig ook andere mensen rond lopen. Communicatie zoals we dat vroeger kende met vanilla WoW is er helemaal niet meer. Ik weet nog dat ik avonden lang gewoon in Goldshire rondhing, gezellig te praten met medespelers. Nu mag je blij zijn als je ook maar iemand vind die nog terug praat en nog wat zinnigs te zeggen heeft ook.

Ik denk dat het ook een stukje te maken heeft met in de tijd toen WoW nog nieuw was het sowieso nog vrij speciaal was dat je met mensen over de hele wereld kon chatten. Het was de tijd van internet chat boxen en dat reflecteerde in de game. Dagen lang rondgehangen in Goldshire gewoon lopen kletsen met mensen. WoW was dat betreft echt een social ding. Volgens mij was zelfs Facebook er toen nog niet of in ieder geval lang niet zo groot als nu.

Vandaag de dag draait alles om de IK en hoe populair ben IK etc. Mensen interesseren zich niet meer zo in andere en alles draait om hunzelf. Dat reflecteert ook enorm in een game als Wow. Waar vroeger het een sociaal gebeuren was is het vandaag de dag meer een solo game waar iedereen alleen maar rondloopt voor zichzelf om de beste gear te krijgen etc. Zelden is er iemand nog geïnteresseerd in gewoon een praatje.

De gouden tijden van MMO's is gewoon een beetje voorbij denk ik. Dat ligt niet aan de MMO's, maar dat ligt meer aan de wereld en de mensen zelf. Dat is ook de reden dat je vrouw in geen enkele MMO meer die vibe van vroeger kan vinden. Die vibe is er simpelweg niet meer. Elke mmo die ik opstart is het hetzelfde verhaal. Lege chats, mensen die quests etc lopen te grinden voor gear en alles draait om uiteindelijk de raids en daar de legendary gear te pakken. Het sociaal aspect is compleet verdwenen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 7 september 2018 23:01]

Je kunt nog steeds avonden in Goldshire rondhangen als je daar zin in hebt, te weten op Argent Dawn. Maar daar maak je dan andere dingen mee dan "gezellig praten" ;)
Tig jaar na de launch? 2 jaar. Het verval was dus al zo groot in die 2 jaar dat ze het na 1 al free to play hebben gemaakt en na 2 op Steam hebben gegooit om meer nieuwe mensen aan te trekken. Dat was dus ook geen succes. Heel veel MMO's zijn de eerste maanden redelijk succesvol. Maar daar koopt de dev niks voor.
En wat gaat er met het spel zelf en de servers gebeuren?

Edit: Dank voor de reacties, stomweg overheen gelezen, toe aan weekend enzo. :F

[Reactie gewijzigd door Slavy op 7 september 2018 10:48]

Die worden offline gehaald, staat nota bene in een van de eerste zinnen.
Dit betekent ook dat zijn mmorpg WildStar offline zal worden gehaald.
Daarnaast is NCsoft bezig met het aanwijzen van teams die het spel uit de lucht gaan halen.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 7 september 2018 10:48]

"Het aanwijzen van teams die het spel uit de lucht gaan halen".

Ik zie het al voor me...

"OK, we hebben 4 teams met elk 3 man. Elk team bestaat uit een teamleider, een operator en een auditor. De teamleider geeft aan wanneer de servers uitgezet kunnen worden, de operator zet ze uit, en de auditor vinkt het Excel-lijstje af. De andere 3 teams zijn backups, mocht er een rol komen te vervallen door ziekte. We hebben maar liefst maximaal 1000 spelers tegelijk online, dus zorg dat het gladjes verloopt".
Zoals het artikel stelt... die gaan offline.
Aangezien dit meerdere keren aan bod komt in dit artikel, gok ik dat je er niet overeen hebt gelezen zoals je zegt, maar gewoon alleen de titel hebt gelezen.
Natuurlijk, want ik ga ook echt liegen om maar te voorkomen dat ik een -1 zou krijgen... :/ :F
Dus je hebt volgens jou naast de tweede zin van dit artikel, ook de gehele derde alinea overheen gelezen? Ja, dat vind ik inderdaad moeilijk te geloven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True