WildStar Review

Kom in beweging tijdens het vechten

Slechte timing

WildStar is een lekker kleurrijke mmog die erg veel goed doet. Vechten is door het gebruik van Telegraphs lekker actief, er is erg veel afwisseling in het PvE-gedeelte en het PvP-gedeelte is zeer compleet. Je kunt bovendien een eigen huis bouwen, wat interessante opties biedt. Er zijn nog wat kleine minpunten als een soms wat onduidelijke interface en een iets te ingewikkeld systeem voor het maken van voorwerpen, maar dat mag de pret niet drukken. Nu de meeste mmog's gratis speelbaar zijn, is het echter wel een beetje de vraag of liefhebbers van het genre nog een maandabonnement af willen sluiten voor deze game.

Pluspunten

• Vechten lekker actief
  • Veel afwisseling
  • Uiterlijk en humor
  • Huizen bouwen

Minpunten

• Interface niet zo duidelijk
  • Kleurrijk uiterlijk zit soms in de weg
  • Systemen zijn soms te ingewikkeld
  • Maandabonnementen zijn uit

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

WildStar, PC

Vanaf € 35,92

Vergelijk prijzen

Wat een vreemde beslissing van uitgever NCSoft, om de mmog WildStar vlak voor de jaarlijkse gamebeurs E3 uit te brengen. De game lag daardoor al in de winkel toen alles en iedereen die over games schrijft in het vliegtuig naar Los Angeles zat, om daar de grootste gamebeurs ter wereld mee te maken en de nieuwste games te aanschouwen. Het gevolg is dat de release van WildStar nauwelijks aandacht kreeg.

Gespeeld op: Windows (enig platform)

Overigens was er in LA sowieso nauwelijks aandacht voor mmog's, op de beursvloer waren ze ver te zoeken. De hype is een beetje over, nu de ene na de andere groots aangekondigde game moet overstappen van 'betaald' naar 'gratis' speelbaar. Toch probeert NCSoft het juist op de klassieke manier; bij WildStar betaal je niet alleen voor de game, je dient ook een abonnement af te sluiten om te mogen spelen. Het is een gewaagde keuze, waarmee NCSoft min of meer aangeeft dat WildStar te vergelijken zou zijn met World of Warcraft, waar nog steeds miljoenen spelers maandelijks ruim 10 euro voor neerleggen.

Weg bij Blizzard

Niet alleen bij het betaalmodel is duidelijk dat World of Warcraft als voorbeeld heeft gediend bij de ontwikkeling van WildStar. Dat is ook niet zo vreemd, want ontwikkelaar Carbine Studios werd in 2005 opgericht door een groep van zeventien Blizzard-medewerkers die voor zichzelf wilden beginnen. WildStar is hun eerste game en er is dus negen jaar aan gewerkt, met financiering vanuit de diepe zakken van het Zuid-Koreaanse NCSoft. Door de investering van de Koreanen, die Carbine in 2007 zelfs overnamen, kon de studio de tijd nemen en een behoorlijk uitgebreide game maken.

De WildStar launch-trailer.