Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

De mmog WildStar wordt in het komende najaar een gratis te spelen titel, zo hebben Ncsoft en Carbine Studios bekendgemaakt. Met het afschaffen van de verplichting abonnementsgeld te betalen hopen de makers meer gamers te verleiden.

WildStar, waarvoor nu nog maandelijks betaald moet worden, gaat een free-to-play-model hanteren. Spelers zullen in het gratis deel van de game geen beperkingen opgelegd krijgen, maar er komt wel een virtuele winkel waar diverse items voor reguliere euro's gekocht kunnen worden. Ook zijn er nog steeds abonnementen waarmee onder andere sneller ervaringspunten verkregen kunnen worden.

Om bestaande spelers van WildStar te belonen, krijgen zij meer extra's in een loyaliteitsprogramma als ze ervoor kiezen om hun abonnement te behouden. Met het nieuwe verdienmodel moet WildStar volgens de makers meer nieuwe gamers binnenhalen.

WildStar

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Ze blijven het proberen, maar allemaal redden ze het niet met pay to play.
p2p is ook een achterhaald concept, Freemium echter is booming business, wat in principe hetzelfde is (maandelijks bedrag, maar dan met extra's ipv toegang).
http://www.gamesindustry....p-revenue-this-year-eedar

Zou je denken... en dan lees je het artikel iets beter en zie je dat ALLE Moba's te samen niet meer verdienen dan WoW in zijn eentje. Een tien jaar oud spel. De grafieken laten namelijk WoW buiten spel.

Zelfs met slechts 6 mil betalende accounts en slechts met 10 euro per maand, doet WoW al 600mil per jaar.

"Activision today reported earnings for the quarter ended March 31, revealing that World of Warcraft subscribers fell modestly while total profit took a substantial hit, dipping 35 percent from $456 million to $293 million."

Winst, niet omzet, WoW deed in 2014 1 biljoen. Kijk nog eens naar het eerste artikel? WoW heeft een hogere omzet dan de alle grootste F2P spellen aan omzet binnen halen. En toch lopen sommigen nog steeds te roepen dat P2P achterhaald is.

Of het nu het aantal mensen is dat op een advertentie op Tweakers klikt (of uberhaupt advertenties ziet) of het nemen van een abbo op een porno site of het kopen van iets in een online spel, conversies zijn schokkend laag.

Voor iedere 100 gratis spelers mag je blij zijn als er 5 betalen. Maar die 95 moeten wel ondersteund worden. En nee, het is niet alleen maar beter als er veel gratis spelers rond lopen want er bestaat nog zoiets als een giftige spelers basis.

F2P kan werken maar dan moet een spel wel redelijk simpel zijn om te maken en te onderhouden omdat de inkomsten per speler vele malen later liggen.

De cijfers liegen er niet om. Een tien jaar oud spel doet meer omzet dan een heel genre, maar het is een achterhaald concept.

8)7
Het artikel wat je linked gaat alleen over NA.
Kijk maar eens naar dit artikel.
http://www.pcgamer.com/le...ion-in-microtransactions/
En ik denk dat dat dit alleen nog maar verder richting f2p is verschoven.
En LoL is ook al 6 jaar oud inmiddels.

Denk overigens dat ik Wildstar nu nog zeker een kans ga geven. Is een leuke mmo met veel potentie.

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 28 mei 2015 20:47]

Maar LoL is dan ook een totaal ander genre dan MMORPG's, en ook toevallig een genre waar (volgens mij) alle games F2P zijn met een in game shop als verdien model en in mijn ervaring werkt het F2P model beter in het Moba genre dan in het MMORPG genre.

Veel F2P MMORPG's hebben gewoon teveel restricties om zonder gebruik van de shop c.q. alsnog een abonnement afnemen normaal te kunnen spelen en als ze geen restricties hebben zie je vaak P2W achtige zaken in de shop (zaken om sneller te grinden / levelen of zelfs boosts die je character daadwerkelijk sterker maakt dan niet die van niet betalende spelers, terwijl bijv. een Heroes of the Storm of een Dota en w.s. ook LoL (geen persoonlijk ervaring met LoL) prima te spelen zijn zonder maar een cent uit te geven.

P2P en F2P hebben beide een plek in de game wereld, en persoonlijk vind ik P2P beter bij MMORPG's als WoW en haar concurrenten passen, terwijl F2P weer een "beter" model is Moba's of games als Hearthstone e.d. in mijn ervaring.
Je hebt absoluut gelijk in het feit dat het heel verschillende spellen zijn, en dat het een zich beter leent voor P2P dan het ander, maar kijkend naar de trend (ook in MMORPG's) denk ik dat WoW gewoon een beetje de laatste der mohicanen is.

Heb hier geen bron bij, maar ik kan me geen MMORPG herinneren die in de laatste 5 jaar welke het langer dan een jaar heeft volgehouden met een P2P model.
Ze zijn allemaal overgegaan op F2P met microtransacties en ook in WoW beginnen ze steeds een groter gedeelte van hun inkomsten hier uit te halen t.o.v. de subscription fees.

En eerlijk gezegd verwacht ik hetzelfde van WoW wanneer de daling van abonnees zo door blijft gaan.
Maar zelfs dan hebben ze dan nog een steepje voor als ze mensen wel gewoon het spel kunnen laten kopen en een eventuele expansion hierbij, want dat lukt een hoop andere spellen ook nog niet.
Het F2P model zou voor WoW nog wel eens extreem goed uit kunnen pakken gezien de gigantische hoeveelheid mensen die het spel nml. al in hun bezit hebben.

Maar het blijft natuurlijk speculatie. As always, time will tell......
Het probleem is dat zij de marktleider zijn op dit gebied. Dus zij hebben al een voorsprong op alle mmorpgs. Ik heb jaren lang Wow gespeeld, en ik zal er nog steeds voor betalen.

Maar een totaal nieuwe game/ idee moet zich eerst waar maken. En dat is op dit moment extreem moeilijk. Vandaar dat spellen zoals wildstar en starwars na de hand toch een F2P moeten model kiezen omdat ze moeite hebben om nieuwe spelers vast te houden.

Dus ik ben van mening dat een P2P model wel achterhaalt is. Mist je gewoon een extreem solide gameplay hebt, dan blijven mensen wel spelen natuurlijk.
Een biljoen? Dus $1.000.000.000.000? Ik denk eerder dat je een miljard bedoelt. In het Engels wordt dat inderdaad als billion gebruikt, maar bij ons maakt dat wel degelijk verschil.

Wij gaan van *iljoens naar *iljards, dus miljoen -> miljard -> triljoen -> triljard -> quadriljoen -> quadriljard -> etc...
Long en short system van grote getallen, wat je eigenlijk wil is 10^9.
Op youtube zat te vinden over het short en long system (bijv. numberphile).
WoW is een interessante, maar erg gevaarlijk om een regel mee te bevestigen. Er is namelijk werkelijk geen andere MMORPG die in de buurt komt van de totale omzet van WoW. Wat mij betreft is het de uitzondering op de regel.

WoW was namelijk een vrij revolutionaire MMORPG die echt een serieuze diepgang bood, er was niet veel concurrentie, bovendien moet je niet vergeten dat het universum van Warcraft altijd al populair geweest is. Dat legio mensen daar dan 10 euro per maand voor betalen, is dus eigenlijk niet zo gek.

Maar fast forward naar vandaag en er zijn legio concurrenten (die ongetwijfeld gemiddeld van lagere kwaliteit zijn). WildStar moet het doen zonder grote naam, zonder bestaand universum (geen orcs etc) en met de taak om maar eventjes genoeg spelers te lokken zodat het spel ook echt interessant is. En het feit dat Moba booming is (ook al is dit niet hetzelfde genre, het biedt wel soortgelijke RPG-elemeten) betekent dat er heel wat mensen (waaronder ik) al uitgeweken zijn naar alternatieven.

Dus ja, wat mij betreft ook een achterhaald concept, behalve voor de die hard die WoW heet. En gezien Moba zo booming is, is wellicht de MMORPG in zijn geheel wel een beetje een achterhaald concept aan het worden.
Ik zie de vergelijking tussen MMORPG's en MOBA's eigenlijk niet direct, op het Online Multiplayer zijn na, maar qua speel ervaring zijn beide genre's zo anders dat ik ze eigenlijk niet eens als concurrenten zou zien. Zoveel RPG elementen zie ik dan ook niet in MOBA's, de lore die in RPG's zo belangrijk is, is bij MOBA's vaak niet of slechts zeer ondiep aanwezig, Hero's zijn eigenlijk niet te personaliseren wat ook zeer belangrijk is in het RPG genre, er is geen grote wereld om te verkennen, geen echte PVE content, maar enkel een paar battlegrounds. Het enige wat je eigenlijk ziet dat beide genre's gemeen hebben is dat er Experience verzameld kan worden, en daarmee levels behaald kunnen worden die al dan niet nog eens tijdelijk zijn ook nog.

Ik zie dan ook niet snel een speler die exclusief MMORPG's speelt overstappen op MOBA's, net zoals Die hard MOBA speler niet snel exclusief MMORPG's zouden gaan spelen. Wat ik wel zie, in ieder geval in mijn omgeving dat er genoeg spelers zijn die (de laatste tijd, zeker sinds HoTS in beta is) beide genre's spelen, ik zit zelf al sinds de Alpha in HoTS, maar de laatste tijd zie ik meer en meer vrienden op Battle.net HoTS spelen naast bijv. WoW of Diablo 3.
Ben het met je eens hoor, alleen even de volgende toevoeging. Alle games die uiteindelijk F2P worden zijn games met de volgende problemen
  • ze willen WoW na-apen
  • er is geen of onvoldoende endgame content
  • ze richten zich te veel op het WoW publiek
  • de maandelijkse fee is te hoog voor de geboden kwaliteit
Kijk je bijvoorbeeld naar EVE online dan zie je dat P2P idd successvol kan zijn. Het is dan ook een heel ander spel dan WoW en richt zich op een compleet andere markt. Je ziet gewoon dat te veel games de volgende "WoW killer" willen worden terwijl ze beter gewoon een andere niche kunnen opzoeken.

Als ik nu weer een MMO RPG zou gaan spelen zou ik ook gewoon weer óf WoW resubben of voor EVE online gaan (wat ik ook een aantal jaar gespeeld heb). TERA, Wildstar, TESO en nog veel meer heb ik allemaal geprobeerd maar ze konden qua verfijndheid en kwaliteit gewoon niet in de buurt komen van wat EVE en WoW te bieden hadden.
p2p is een prima model maar niet voor 13 tot 20 euro per maand!
voor 5 euro zijn er veel meer gegadigden.

En free to play bestaat niet. een betere benaming daarvoor is pay to win.
Het zijn gewoon NOOIT eerlijke games voor de niet betalers en daardoor niet leuk om te spelen en dat is waar het concept faalt.

Verder zijn mensen denk ik nogal MMO moe.
Ik heb 8 jaar wow gespeeld op redelijk hoog nivo en was de quests dungeond en raids echt spuugzat ook als er nieuwe kwamen.
op een geggeven monet voelt ALLES gewoon als een herhaling van wat je al gedaan heb.

Vervolgens ben ik tera star wars enz gaan proberen en allemaal voelde ze hetzelfde aan.
Enigste wat ik nog wel zou willen is een model waar je iets opbouwt inclusief huis en eventueel bedrijfje en dat uitbouwt tot iets groots.
Echte progressie ipv progressie tot de eerst volgende update waar je weer op 0 staat.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 28 mei 2015 16:55]

Een ex-wow speler, zegt veelal genoeg.

Moment dat 'betalende' spelers voorkeur krijgen boven de 'gratis' spelers, is het meteen pay to win, niet eerlijk, bagger, slecht, boehoe. Ironie, WoW is niets anders, zijn we de RAF accounts of de 90 boosts vergeten? En dat is zelfs een p2p game.

Jij bent MMO moe, zet dat niet meteen bij iedereen neer. Het gros dat je hier leest dat 'moe' is, is volkomen logisch, 90% van de MMO spelers hier zijn ex-WoW spelers.
ik zou RAF accounts en 90 boosts niet echt zien als pay2win. Het is meer pay to play. Bijna niemand heeft zin om te levelen. 95% van de content komt pas beschikbaar op max level.
Precies mijn punt, mensen zien 50% exp potjes wel als p2w, maar een raf en 90 boost is het opeens niet? Het is meer het hype woordtje of gewoon heel de game niet weten, maar vooraf gewoon hard p2w brullen.
RaF en Characterboost hebben niet met P2W te maken, je kan er namelijk geen voordeel uithalen in de vorm van een krachtiger character dan dat je ook met normaal spelen kan behalen, het enige wat je kan halen is een voordeel in gespendeerde tijd op op Max level te komen, en als die 10-20 uur die je bespaard je 50 euro waard is, waarom zou je het niet doen. Echter is het op het totaal gezien een besparing van niets. Characters met 400+ dagen /played over de laatste 10 jaar zijn niet zeldzaam, en dan is 10-20 uur die je bespaard met een character boost helemaal niets.

RaF is zelfs een feature om samen met een maat die net nieuw is, sneller te levelen zodat deze sneller in de end-game komt. Dat dit ook te gebruiken is door zelf een 2de account te nemen en daarmee een altje sneller te levelen is in princiepe maar een bijzaak, en zeker niet P2W.

Net als de characterboost. Je wordt geboost naar een niveau dan 10 levels onder de huidige level cap ligt. Met een gearset die net aan genoeg is om van daar te starten met de game, iemand die zelf leveled zal een vergelijkbare of zelfs betere set hebben om mee te starten. En ga je bijv PVP'en met die gear op het level waar je begint dan zal je bijv. echt geen gegearde spelers verslaan.
*bijna nooit
In bijv. dota 2 krijg je alleen grafische extras en geen in game voordelen, terwijl ze daar tocg genoeg geld binnenharken met simpele dingetjes als skins. Dan vind ik het F2P prima geregeld...
Ditzelfde kan gezegd worden over een ander spel van Valve, namelijk Team Fortress 2. Hetzelfde verdienmodel met skins en speciale hoofddeksels. Oprecht F2P, en het verdient als een trein.

Een reddit gebruiker heeft berekend dat Valve per dag 6,000 amerikaanse ekkies binnenharkt aan het verhandelen van virtuele keys (de valuta van TF2)
Het is heel lastig voor een game met shop om niet te vervallen in pay-to-win. Maar er zijn er wél een aantal die dat lukt.

Guild Wars 2 bijvoorbeeld slaagt er aardig in, al zou je kunnen aanvoeren dat je via de gems alsnog meer ingame gold kunt sprokkelen. Maar die formule is zó ongunstig, en daarbij is het niet zo dat ingame gold zich vertaalt naar een krachtiger character. Het voordeel is dus puur economisch en cosmetisch van aard. Zou je dan in theorie de 'markt' naar je hand kunnen zetten en zo toch een vorm van pay to win hebben? In theorie wel. Maar zolang GW2 genoeg spelers houdt, is een monopolie op bepaalde goods schier onmogelijk + vereist een gigantische investering - zeg maar rustig enkele duizenden euro's voor een tijdelijk monopolie.

Dota 2 is nog een voorbeeld inderdaad, daar is het zelfs in theorie onmogelijk.
Guild Wars 2 moet je eerst het spel kopen, dat maakt de gem shop alleen maar irritanter. Zeker aangezien extra bank en backpack slots hierin behaald moeten worden. Daarnaast is in mijn mening guild wars 2 een zeer slechte mmo zonder end game, nauwelijks verhaal en veelste eentonige levelen en word er heel weinig extra content toegevoegt.
Neem dan elderscrolls online. De shop is cosmetic. En de box kost vaak genoeg rond de 10 euro.
Irritant zou ik het niet noemen. De gem shop is niet echt prominent aanwezig, je kan verschillende zaken ook via andere wegen krijgen (boosters, boxes of fun, dyes,..) en je kan dan ook gold--> gems converteren. de conversion rate is niet fantastisch, maar aan gold geraken is dan ook vrij makkelijk ingame.

Je kan maximum 100 backpack slots hebben zonder extra aankopen te doen, je hebt 30 bank slots, en dan nog all die plek voor de crafting materials. zelf heb ik ook nog een guild bank waar ik al mijn niet account bound stuff in kan droppen :)

Dus ik zou zeggen dat de shop echt minder storend is dan je hier beweert. Over het spel zelf heb ik ook een andere mening, maar ja smaken verschillen. :)
Endgame en verhaal valt inderdaad tegen. Het is natuurlijk jouw mening, maar hoe kan je levelen in GW2 eentonig vinden als je kan levelen door:
- Gebieden te verkennen
- Monsters killen
- Group events doen
- Dungeons
- Resources harvesten
- Crafting
- Main storyline
- PvP

Als je dat allemaal saai vind is dit niet de game voor jouw.
Heb je ook nog wat feiten behalve je eigen persoonlijke mening?
p2p werkt wel degelijk, kijk naar WoW, en dat is ook geen 5 euro p/m. Het is zelfs nog een relatief 'oud' spel waarbij je ook nog eens extra moet betalen voor de uitbreidingen.
Daarbij zijn er nog zat andere games die dit principe hanteren en 'levend' blijven.

De voorwaarde is dat een spel dermate goed is om een x-bedrag doorlopend te kunnen 'eisen' bij de gamers. Dat is nu het probleem, wildstar is niet zo'n spel blijkbaar (ken het niet) waarbij dat mogelijk is.

Grote kans dat bijvoorbeeld WoW binnenkort ook f2p gaat worden, het spel wordt gewoon ouder, mensen kennen het ondertussen wel en dan moet je gewoon het spel 'aanpassen' voor de markt.
Kijk inderdaad naar wow Miljoenen mensen zijn gestopt mede doordat ze moeten betalen.
Als dit minder was geweest zijn ze sneller geneigd te blijven spelen en dus meer spelers die iets minder betalen maar toch dezelfde inkomsten.
En het is niet voor niets dat blizzard nu zo wanhopig is dat ze zelf goud gaan verkopen om mensen maar niet meer te hoeven laten betalen voor de game zelf.
Mensen willen gewoon geen 13 euro voor een maand meer betalen als ze nog maar 15 dagen per maand spelen.
en toch komen er weer miljoenen terug iedere expansion om vroolijk weer een paar maanden te spelen.

Dat is dus echt niet de reden
Waarom blijven die mensen die terugkomen na de expansion dan niet langere tijd spelen?
http://www.statista.com/s...t-subscribers-by-quarter/

Een paar maanden is niet echt een heel actieve subscription volgens mij. Tijdschiften tellen mensen met een proefabonnement volgens mij ook niet mee als abonnee.
stagnerende endgame
Toch wel. Ze vinden de xx euro en 2/3 maanden sub prima voor wat je er voor krijgt. Maar langer vinden ze niet nodig. Dus kan sub wel degelijk het probleem zijn.
Blizzard wanhopig.... Ja zeker..... Want met nogsteeds veruit de meeste betalende abonnees en veruit de meeste actieve spelers moeten ze echt wanhopig worden.....

Iedere keer weer wordt er geroepen "Blizzard wordt wanhopig" en ondanks al die zeurende nay-sayers harken ze nogsteeds enkele tientallen miljoenen euros per maand binnen aan abonnements geld.

Blizzard past zich aan aan de gebruikers-basis en dat is exact de reden dat ze nogsteeds de grootste MMO ter wereld hebben. Al 10 jaar lang! En de reden dat er niemand is die ook maar vaaglijk in de buurt komt.
De wereld is groter dan Europa he'
Dat je het niet ken betekent niet dat het niet populair is, maar even om je een idee te geven:
http://mmos.com/editorials/most-popular-mmorpgs-world

En dat zijn alleen nog maar de MMO's

Dat WoW nog steeds een hoop abonnees heeft is absoluut iets om te bewonderen, maar je vergeet wel even dat er grote investeringen zijn gedaan in personeel, hardware en infrastructuur om zo'n 12 miljoen mensen WoW te kunnen laten spelen.
Dat het aantal mensen wat hier maandelijks voor betaald dan halveert is niet onoverkomelijk, maar het is wel iets om je zorgen over te maken.

Gelukkig doen ze er ook iets aan en zetten ze flink in op microtransacties om de teruglopende inkomsten tegen te gaan en ook dit gaat ze zeker goed af.

Voor mij heeft dit echter ook de charme van het spel afgehaald. Je kan nu eigenlijk alles als je er maar voor betaald. Dingen die je kan en keuzes die je maakt in een spel worden voor mij namelijk waardevol niet alleen door wat wel kan, maar ook door wat niet kan.

Daar in zijn ze volgens mij toch echt een beetje de weg kwijt geraakt....
Zoals Dennism al opmerkt: Je kunt betalen maar dat levert je nagenoeg niets op. Ja, je kunt een level 90 karakter kopen maar je zult zelf naar level 100 moeten spelen. Ja, je kunt mounts kopen maar van de 500+ mounts in het spel kun je er mischien 10 kopen. Ja, je kunt battle pets kopen maar die beginnen gewoon op level 0.

Je kunt goud "kopen" maar in zo'n minuscuul kleine hoeveelheden dat als je dat voor high-level spullen wilt gebruiken, je een paar honderd euro verder bent en zelfs dan heb je maximaal een item of 5. De rest zul je toch echt in het spel moeten verzamelen.

Het gaat hier ook niet om micro transacties. Je kunt niet voor een euro een level kopen of voor 50 cent een resource. Je kunt voor een tientje een mount kopen of voor 20 euro een maand spelen (let op! Dit is dus een stuk duurder dan een abonnement!). Dit is op geen enkele manier te vergelijken met Freemium/Pay2Win games.
Ik heb het ook niet gehad over pay2win. Echter kan je wel betalen voor gender/race/faction changes. Dit is toch absoluut niet alleen cosmetisch.
Hierbij gaat het het me niet zozeer om het veranderen van de racial passive, maar is het vooral gevoelsmatig.
Het is een beetje hetzelfde als toen horde Paladins erbij kreeg en alliance Shamans. Er wordt een beperking weggenomen en als iedereen alles kan wat ze maar willen verliest het zijn waarde.
Onderscheid is mooi en het feit dat het voor een groot deel weggenomen kan worden voelt extra zuur wanneer het gedaan wordt omdat mensen ervoor betalen.

Hetzelfde is gebeurt met de moeilijkheidsgraad van het spel, het haalbaar maken van high level epics voor iedereen en raid content terugbrengen naar minder personen.
Als het makkelijk is en iedereen heeft het verliest het zijn waarde.
Vroeger liep men door Ironforge en keken ze op naar de mensen in epics. Daardoor hadden ze iets om naar te streven en was zelfs die ene epic al bijzonder voor ze. Nu Is dit vrijwel helemaal verdwenen.
Men wil altijd alles wat een ander heeft, maar wanneer dit met gemak of geld verkregen wordt is het geen prestatie meer en geeft het ook gewoon geen/minder voldoening.
Microtransacties in WoW laten je juist niet meer kunnen dan wat iemand kan deze koopt doet daar ze puur cosmetisch van aard zijn of geen invloed hebben op de end game content. Het enige dat je kan kopen zijn wat pets / mounts, een token om gametime te kunnen verkopen en voor zover je van "micro" kan spreken een character boost naar het niveau qua character sterkte van 2.5+ jaar terug.

De endgame zaken ( Raiding, challenge mode gold 5 mans, Gladiator niveau PVP e.d.) zijn bij lange na niet te bereiken door enkel wat geld neer te leggen, tenzij je boosts koopt buiten de game om voor echt geld van (semi) professionele spelers, maar dat heeft niets met micro transacties te maken in de ingame shop.
Wow verliest ook steeds meer mensen omdat ze de sub niets vinden.
Waar baseer je je reactie op? Heb je een link ?
Het feit dat mensen 2/3 maanden stop zetten na een exp. Lijkt mij een leuk om te leven en een paar dungeons te doen. Maar meer niet.
Niet helemaal waar. Blizzard heeft (en dat hebben ze onlangs ook officieel erkent) tegenwoordig een ander type sub in WoW. Waar je vroeger een sub nam en dit jaren non-stop actief hield, hebben ze tegenwoordig steeds meer mensen die even terug komen vanwege nieuwe content en na 2 maanden weer inactief gaan, om vervolgens bij nieuwe content weer voor een paar maandjes terug te keren. Ik zie het zelf nu ook steeds meer in game, mensen die steeds terug komen bij nieuwe patches en daarna weer in slaapstand gaan. Gemiddeld genomen, hebben ze niet zo heel erg veel minder spelers t.o.v. 5 jaar geleden. Dat nieuw game-token gebeuren sluit dus ook prima aan deze groep spelers.
Probeer LotRO eens?

Je hoeft geen cent uit te geven, maar kan (zo goed als) alles kopen met credits die je in-game kan verdienen (maar ook voor cash kan kopen).

Je moet ook dingen kopen (quest packs met name) als je fatsoenlijk voorbij L30 wil komen (van de 100), aangezien de vrije zones maar quests tot rond de L30 hebben.

Genoeg credits krijgen is een grind als je ze niet wilt kopen, maar zeker niet onmogelijk. Er zijn geen items die je zonder cash niet kan krijgen.

Je betaalt of met geld, of met tijd. Fair enough IMO.

De enige perk die je niet kan krijgen zonder VIP te zijn (geweest) is 'fast travel'. Zonder dit kan het wel een half uur duren om van de ene kant van de kaart naar de andere te rijden.
LOTR is 1 van de games die ik niet geprobeerd heb omdat ik iets tegen het hele lotr gebeuren heb dus van die game kan ik niet zeggen hoe het is.

En ja geld of tijd is idd prima maar die tijd moet wel redelijk zijn.
Tja, als je niet van de setting houdt, dan moet je het niet gaan proberen.
Overigens is het op de Lord of the Rings BOEKEN gebaseerd, niet de films, maar dat maakt het misschien alleen maar erger voor je :-)
Ga eens PlanetSide 2 spelen zou ik zeggen ;) De standaardwapens zijn in de meeste situaties beter dan de unlockbare varianten. Unlocken kan ook ook door spelen, je hoeft er dus geen geld tegenaan te smijten. Verder kun je met geld voornamelijk cosmetische zaken unlocken, met geen meerwaarde voor je stats..
planetside 2 speel is af en toe maar een MMO is een heel ander type spel natuurlijk.
Wel vervelend is dat als je niet betaald soms gewoon niet in kan loggen omdat je achteraan de queue staat en dat je bijvoorbeeld een scope voor ieder wapen apart moet unlocken wat gewoon belachelijk is en jaren gaat duren om alles te unlocken..
Zoals het Star Wars Galaxies dus?
Grappig jouw verhaal zou zo het mijne kunnen zijn. :) Alleen had ik graag nu swtor gespeeld als de engine gewoon niet zo crap was.

F2P bestaat wel degelijk. Kijk maar naar Marvelheroes is een super leuk spel waarin je alles (behalve extra opslag van je spullen) kan krijgen zonder een cent te betalen.

Het genre wat we nog niet zo goed kennen action mmo. Arpg maar dan met een vleugje mmo zal denk ik weer wat mensen trekken. Bv. 'Lost Ark'.
ga eens Guild Wars 2 spelen man, dan weet je nog wel eens hoe een mmo moet worden gemaakt. Super! honderden uren zonder 1 maal je dungeon opnieuw te doen ( je hebt die mogelijkheid altijd -dagelijks éénmaal anders gn reward)
In Guildwars 2 kan je dingen met echt geld kopen, echter geven deze items je nooit een voordeel over mensen die deze items niet kopen. Het is allemaal fun en cosmetisch. En je kunt je ingame currency (gold) ook omzetten in de currency waarmee je deze items koopt (gems) dus als je genoeg speelt dan hoef je er nooit een cent in te stoppen.
Ik speel sinds de closed beta het freemium spel 'Heroes of the Storm'. Omdat ik het spel zo leuk vind heb ik er ondertussen al 100 euro aan uitgegeven (Nexus en Starters pack, losse 50% heroes en ondertussen al een paar voor full price) en geen moment spijt van gehad.

Maar ik zou nooit voor een spel met een maandelijks abonnement kiezen zoals World of Warcraft of Wildstar.

Zodra Wildstar freemium wordt ga ik wel een kijkje nemen en als het wat is dan heb ik er ook geen problemen mee om er geld aan te spenderen.

Ben benieuwd
Ik ook, ik heb alleen nog maar ¤ 5,- uitgegeven (nog ¤ 5,- tegoed) voor het startpack. En dan is het ook nog prima te doen, want je kunt de heroes ook prima bij elkaar sprokkelen met ingame verdiende credits/gold. Enige wat echt betaald is, zijn andere skins/mounts.

Ja tot nu toe, vind ik dit ook een prima voorbeeld van freemium. Er is dus geen direct voordeel te halen door iets te kopen, anders dan gemak. Ik hoop dat Wildstar op die manier ook freemium wordt en niet zoals Tera dat je voor alle bank- of extra hero slots 3-5 keer het originele aankoopbedrag van het spel betaald.... 8)7

Offtopic erg leuk spel trouwens!!
Freemium staat meestal gelijk aan crap games of p2win, imo is dat pas achterhaald...
Ik denk dat deze bedrijven dat best weten hoor. Eerst properen ze met de abonementen hun hoge ontwikkelkosten terug te verdienen, en als er dan niet voldoende spelers meer zijn dan proberen ze er met F2P weer nieuw leven in te blazen. Dan komt er namelijk een hele groep nieuwe spelers. Ik neem aan dat hier best winst uit valt te behalen (maar natuurlijk niet bij iedere game, het blijft een riskante markt).

Er zijn duidelijk nog steeds miljoenen mensen die een subscription willen betalen, maar die blijven een game meestal gewoon niet vele jaren spelen en dat is begrijpelijk. Het is gewoon winstgevender om je eerst op deze spelers te richten, die allemaal geld vooraf willen betalen, en het daarna op de F2P markt te gaan proberen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 mei 2015 20:38]

Ik ben geen marketing expert, maar je zou ook kunnen stellen dat het slechte PR is als je game freemium gaat. Het geeft indirect aan dat de playerbase dusdanig is gekrompen, dat het niet of nauwelijks nog rendabel is. Tevens is er eigenlijk geen buzz/hype meer voor de game zo lang na release.
Kijk maar naar Rift, SWTOR, ESO en nu WildStar.
Is niet waar, eve online heeft al meer dan 10 jaar een p2p model(14,95 p/m) en doet het nog steeds erg goed met een 500k actieve player base.
jawel, maar enkel als creator en publisher hetzelfde bedrijf zijn.

World of Warcraft
Everquest
Final Fantasy XI / XIV
EVE Online

als er een publisher tussen zit, wil die centen zien, en dus gaat de MMO ofwel offline, ofwel freemium
Je bedoelt het nieuws van 5 jaar geleden toen Blizzard Activision opgekocht heeft maar de naam wel in stand gelaten?
Neem aan dat het nog wel aangeschaft moet worden ? dus is het niet helemaal gratis speelbaar. maar meer Buy to Play of hebben ze dat al wel gratis downloadbaar gemaakt?

Hoop voor hun dat het toch nog een aantal spelers trekt. Ze hadden mij van te voren ziek hard gehyped met de devspeak filmpjes en de potentie van het spel. Helaas was ik er veels te snel klaar mee. Verwacht niet dat ik het nog eens probeer.
Het is echt gratis te spelen voor wie dat wil. Hun website zegt dit:

What does "Free-to-Play" mean?

“Free-to-Play” means that anyone can download the game and play without spending any money to buy WildStar or committing to a required subscription fee.

Is the game really free?

Players can acquire the game, create an account, login and play through everything the game has to offer without spending any money, so yes, we do mean free.

That said, we will also offer completely optional in-game purchases that cover a wide range of player services, convenience options, and cosmetic offerings.
wordt het dan net zo'n TeamFortress 2 concept? Geheel gratis spelen maar wil je bijvoorbeeld traden dan moet je toch echt de game kopen? Ik zie hier namelijk "Player services" staan...
Als het gratis word met restricties voor gratis spelers, kan ik niet anders dan het vergelijken met Runescape. Met hun member only content en skills.

En alle mmorpg's worden vergeleken met WoW, een spel dat al een decennium lang tweakt, balanceert en een playerbase opgebouwd heeft. Dit zal ieder nieuw spel na de eerste maand een gigantische klap geven, zeker als de publisher wil cashen i.p.v. wat extra tijd aan de developers geven.

WoW mag stervende zijn, maar in het huidige tempo kan het nog makkelijk 10-20 jaar leven.
De restricties zijn heel licht. Als F2P kan je bijvoorbeeld geen guild maken of mensen in een bestaande guild inviten, maar je kan wel een guild joinen.
Er zijn geen restricties op gear, zones, content, leveling, of wat dan ook. Een F2P speler kan net zoals een P2P speler het hele spel spelen.
als je eerst moet kopen en dan gratis(ala elder scrolls online) is het BoyToPlay. F2P is helemaal gratis op enkele restriction na dan.
Wildstar al in 2013 op de GC gezien, hype was te groot en de game was 10x niets. Ik heb het nog aardig geprobeerd (kreeg 3 maanden gratis vanuit sluiting CoH), maar was een matige MMO op z'n best. Combat was gaar, skills onlogisch, quests waren echt saai en community was vanaf dag 1 al ruk.

NCsoft zal weer flink aan de bak moeten, GW2 zakt in, LA1/2 zakt hard in, nu Wildstar én dan het nieuws dat B&S pas ergens eind van het jaar gaat beginnen. En ergens vind ik het wel leuk, beetje leedvermaak, zij zijn ook de mensen die CoH van 1 op andere dag de das omdeden, terwijl dat een goedlopende (niet supergrote) game was met een zeer tevreden community.

hey, waar is de mmo tag?

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 mei 2015 16:46]

GW2 Zakt in? Ik merk in EU dat het steeds drukker wordt gelukkig. Elk event nog genoeg spelers. Ben er erg blij mee. Wildstar daarentegen, kan ik niks tegenin brengen.
Zakt in qua omzet, GW2 is een b2p principe en daarna heb je weinig inkomsten meer te halen. Hoe drukker het wordt, geen itemshop klanten is geen extra inkomsten meer.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 mei 2015 17:09]

Volgens mij is GW2 en zijn verdienmodel echt wel lucratief hoor. Ze hebben een b2p, ze duwen de meeste spelers toch wel naar het eenmalig kopen van gems om de bankslots uit te breiden, en ze cashen op de expansions.

Als je dat zo optelt komt je rustig op 120 euro, als het niet meer is, en dan heb je het nog maar over de spelers die minimaal investeren!
Jij denkt werkelijk dat iedere speler in GW2 120 euro heeft uitgegeven?

http://mobiledevmemo.com/...on-free-play-feature-bug/

Dit soort gegevens zijn natuurlijk bedrijfs geheim maar er zijn meedere bronnen te vinden van developers en de meesten zouden een vreugde dansje hebben bij een conversie van 10%. Om dan toch aan jouw gemiddelde te komen moet die 10% dan 1200 euro uitgeven aan het spel.

Er zijn er zeker die dat doen maar in de werkelijkheid moet je rekening houden met een conversie van 3-4% en dan heb je het over een paar tientjes. De whales die 1000 euro uitgeven zijn een fractie van een percentage.

GW2 heeft een verplichte uitgave aan het begin, het kopen van het spel, en voor velen is dat genoeg, ze geven verder nooit meer iets uit.

Ik ziet heel veel van jou soort posts en ik kan daar alleen maar uit concluderen dat slechts heel weinig mensen werkelijk ervaring hebben met conversie van bezoekers naar betalende klanten.

Als GW2 120 euro per speler binnenhaalde dan zouden we nu verzuipen in nieuwe content.
Interessante link, maar als ik het goed zie gaat het over de gehele breedte, van iOS/Android games tot Dropbox en Skype. Dus niet perse over MMOs, sowieso is GW2 niet freemium of free-to-play, maar buy-to-play.
Maargoed ik denk dat we alleen kunnen gissen naar de daadwerkelijke cijfers. Maar het lijkt me zelf ook maar een minderheid te zijn die gems koopt met geld (waar ik zelf ook deel van uitmaak).
Er komt een uitbreiding aan heh. Daar zullen ze ook zeker weer geld mee binnen harken:

https://heartofthorns.guildwars2.com/en/
Ik moet kleine correctie geven, Q1 2015 heeft NCsoft weer wat extra winst gemaakt op GW2 vanuit Q4 terwijl de omzet niet echt mee gaat, mede door de nieuwe expension die aangekondigd is. Wildstar heeft al een 50% drop gehad yoy, dat doet zeer :P

Edit, het lijkt erop dat ze ook meteen dus steam gaan, die is begin van de maand aan SteamID toegevoegd, daar kunnen ze misshien nog stukje extra uithalen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 mei 2015 19:50]

Helemaal mee eens. De hype was echt enorm maar toen ik eenmaal aan de game begon kreeg ik echt een beetje een Burning Crusade gevoel. Allemaal haal dit en maak zoveel vijanden dood quests. De elite monsters en de gevechten waren ook ronduit saai te noemen (iets wat TERA met BAMS heel erg goed doet bijvoorbeeld). Wildstar was een halfgare mix waarbij tab based verruild word voor cone based en skillshots (iets wat eigenlijk niet fijn werkt).

De eerste 2 weken kon ik me nog wel vermaken maar toen ging de lol er ook snel vanaf. Wel jammer want ze hadden met de setting best wel leuke dingen kunnen doen. De wat meer futurischtische aanpak trekt mij wel (ipv al die elfjes and semi-middeleeuwse magie settings).
Nooit gespeeld. Geeft wel een mogelijkheid zo gratis te proberen. Nadeel kan wel zijn dat ik verplicht wordt te betalen om verder te komen bijvoorbeeld. Als dat zo is speel ik liever niet.
Ik vind het niet erg te betalen. Maar als ik bijna alles verlies(ala arch age) als ik 1 maandje niet sub omdat ik op vakantie ben voor 3 weken en dan nog eens mooi weer is in nederland vind ik wat minder.
F2P spelers kunnen net zoveel als P2P spelers. Het verschil zit em in dingen als geen guild kunnen creëren maar wel joinen als F2P speler, minder character slots, een aantal time-savers (meer XP/coindrop/queue priority, dat soort dingen) voor P2P.
Ik had nog nooit van Wildstar gehoord.. maar dit maakt het natuurlijk wel laagdrempelig om het eens te proberen. Misschien kan er zo toch nog wat terecht komen.. of in ieder geval de game levendig genoeg houden voor de mensen die het wel leuk vinden ;)
Dat is nu precies het probleem met zo goed als alle f2p spellen, ergens kom je op een punt waar verwacht wordt om geld uit te gaan geven of dat je er zoveel tijd in moet gaan steken dat het niet leuk meer is.

Geef mij maar de betaalde p2p variant en dan zonder de opties om alsnog hoedjes, mounts of goud te kopen al lijkt dit inmiddels geheel voorbij te zijn.
Yep zelfs WoW heeft het niet meer. En hoeveel geld/tijd je er in wil steken ligt helemaal aan je zelf. Als je kijkt. Heb ik het nodig. Of wil ik het. Dan kom je er achter dat je 90% niet nodig hebt. Maar wel wil hebben.
FFXIV doet t anders erg goed.
na de reborn versie ja, de eerste variant werd elke recensie uitgespuugt en was een grote flop
Klopt, heb het ook over de huidige versie. Speel FFXIV al sinds 1.0 (2010) en nooit gestopt. Er waren wat issues maar SE heeft dat zo goed opgepakt. 1.0 eind was indrukwekkend en Realm Reborn is super goed. Daarnaast komt over minder dan een maandje de eerste expansion 'Heavensward' uit, waarin we eindelijk na vijf jaar wachten Ishgard kunnen betreden.

Het geeft gewoon aan dat betaalde MMO's zeker niet dood zijn, maar dat niet elke game vandaag de dag nog kan scoren. Dat zag je ook bij 1.,0 en dat zie je ook bij veel andere games. FFXIV geeft gewoon aan dat het zeker nog wel mogelijk is, maar niet voor iedereen.

FFXIV krijgt om de twee maanden een patch met ontzettend veel nieuwe content, daarnaast zijn de graphics zeer mooi en blijft deze game voorlopig nog wel één van de beste MMO's in the market.
Ik heb deze game destijds in beta gespeeld, er waren toen een aantal problemen, maar de artstyle en bepaalde gameplay aspecten spraken me wel aan. Misschien maar weer eens installeren om te zien wat er van geworden is.
ik heb wildstar sinds de beta gespeeld en ik vond het toen leuk om te spelen, helaas werd dat beduidend minder leuk toen de game final werd en daarmee alle lol er een beetje uitgehaald.

was prima te spelen maar de mogelijkheden werden te beperkt op teveel fronten
mischien dat ik het nog eens probeer als het free 2 pay word om te zien of het de tijd nog waard is
Heb nog wel de beta gespeeld, maar ben het spel daarna een beetje uit het oog verloren. De combat was best leuk gedaan. Is het spel nog wat?
Ik heb de game een tijdje geleden een maandje gespeeld, en ik had toen het gevoel dat dit meer aanvoelde als een F2P game dan een P2P game. Dus ja, ik vind het een terechte beslissing.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True