Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 182 reacties

Samsung heeft de prijzen van zijn smartphones Galaxy S6 en S6 Edge verlaagd. Dat blijkt in de onlinewebwinkel van de fabrikant. Van de prijs van de S6 gaat 100 euro af, terwijl de S6 Edge 150 euro goedkoper is geworden.

Samsung vraagt nu 599 euro voor de goedkoopste 32GB-variant van de Galaxy S6, terwijl de Edge-versie van 849 euro naar 699 euro is gegaan. De prijsverlaging komt niet als een verrassing. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers zei de fabrikant al de de prijs 'aan te passen', maar het was tot nu toe onbekend hoeveel die verlaging zou zijn.

Naast de dalende afzet zou een van de redenen voor de prijsverlaging kunnen zijn dat Samsung op het punt staat nieuwe high-end toestellen uit te brengen. De fabrikant heeft een uitnodiging de deur uitgedaan voor een evenement volgende week, waarop het vermoedelijk de Note 5 en S6 Edge Plus presenteert. Als de S6 Edge nog 849 euro had gekost, had de prijs van die twee toestellen minimaal even hoog moeten zijn.

De verlaging van de prijzen is iets waar consumenten vermoedelijk weinig van merken. Veel webwinkels boden de toestellen al aan voor minder geld, terwijl afgelopen maand dankzij een cashback-actie al 100 euro afging van de prijs van de telefoons. Daardoor was de S6 al te verkrijgen onder 550 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (182)

Smartphones verliezen ook snel aan waarde. Je kunt een adviesprijs slechts korte tijd hanteren omdat concurrenten nu eenmaal niet stil zitten. Dat Samsung de prijzen verlaagd is dus onvermijdelijk. Doordat ze dat nu met zo veel bombarie doen worden de Galaxy S6 en S6 Edge nog even extra in de schijnwerpers gezet om zo de verkopen te stuwen.

Dit is ook een van de redenen waarom je gewoon niet bijster snugger bent als je direct bij de release van een nieuw toestel een nieuw, tweejarig abonnement afsluit waarbij je iedere maand krom moet liggen om de kosten te betalen.

Abonnementen i.c.m. een 32GB Galaxy S6 (Edge) begonnen ergens rond de ¤ 54 per maand zonder dat je extra hoefde bij te betalen voor het toestel. Inmiddels ligt de prijs bij zo'n ¤ 35 per maand. Dat scheelt je over een periode van 24 maanden zo'n ¤ 456,- ; puur omdat je enkele maanden geduld hebt. Ik bedoel maar ...
Doordat ze dat nu met zo veel bombarie doen worden de Galaxy S6 en S6 Edge nog even extra in de schijnwerpers gezet om zo de verkopen te stuwen.
Dat klopt: Samsung liet altijd de prijzen van haar flagships al langzaam dalen. De S6 en de S6 Edge maken op dit moment precies dezelfde curve als de S5, S4, S3, S2 en S. Een weekje volgens adviesprijs verkopen, daarna langzaam dalen totdat ze vastzitten op 20% onder de verkoopprijs - zo gaat het bij iedere Samsung immers.
Vervolgens blijft het langzaam door dalen, dat zie je. Het enige verschil is dat ze nu de adviesprijs aanpassen, dat gebeurd normaal nooit. De prijzen zijn allemaal nog hetzelfde.

Verder is flagships bij een abo kopen sowieso niet heel handig als je het financieel bekijkt, je betaalt dan altijd veel te veel :P
Flagship met abo klinkt hier best voordelig als ik van de getalletjes volgens Titan_Fox uitga, eerlijk gezegd; die S6 Edge is nu ¤667, laten we zeggen dat deze dadelijk ¤600 zal zijn. Je geeft 24*¤35=¤840 uit aan het abbonnement; zelfs na prijsverlaging ben je dan een tientje per maand kwijt aan wat vermoedelijk niet het kleinste, simpelste abbonnement is. SIM only ga je daar echt niet bijster ver onder komen en daar zit het 'voordeel' van niet up front ¤600 neer te hoeven leggen ook in verweven.

Als je die S6 edge toch wil, lijkt dat mij eigenlijk handiger dan losse koop + sim only.

Het is in mijn ervaring al jaren zo dat het *vaak* niet voordeliger is, maar als je goed zoekt je toch regelmatig met een abo goedkoper uitbent dan losse aanschaf plus sim only - juist op de duurdere toestellen.
Dat is inderdaad zeer gevaarlijk met dit soort toestellen ( en dan doel ik voornamelijk op de android toestellen die snel hun waarde verliezen ). Echter bij bijv de iPhone wat uiteraard ook een smartphone is, is dit niet het geval. 2e hands prijzen zijn uiteraard lager dan de nieuwprijzen. Maar de prijzen in combinatie met een abo zal een jaar lang gelijk blijven op af en toe een prijsstunter na.
Heb zelf geen iPhone meer, maar dat blijft wel nog altijd mijn argument als mensen Apple weer volledig affakkelen voor hun 'absurd hoge prijzen'. Kijkende naar een iPhone: Als je hier netjes mee omgaat kun je deze, bij aankoop bij de release of dicht daarna en bij het netjes houden (geen krasjes e.d.) deze vaak na een jaar verkopen voor 100 euro minder. Als je een Android-telefoon koopt die een beetje mee kan komen met een iPhone ben je al gauw 400 euro kwijt, en deze zul je nooit meer echt goed kunnen verkopen. Per saldo ben je dan eigenlijk goedkoper uit met een iPhone.
Ik heb mijn Nexus 5 op de release gekocht voor ¤399.
Afgelopen week, 20 maanden later (dat is dus meer dan een jaar waar jij het over hebt) heb ik 'm hier op V&A weten te verkopen voor ¤230. Dat is dus een verlies van ¤170.

Zoek ik op V&A naar een iPhone 5S, die net als de Nexus 5 releasde in oktober 2013, dan zie ik ze daar staan voor zo'n 300-350 euro. De adviesprijs van een iPhone 5S bedroeg ¤699. Dat is een verlies van ¤350, oftewel letterlijk het dubbele als wat een flagship Android je had gekost...

Het is echt onzin dat Androids zo veel sneller in prijs dalen, of dat ze goedkoper zijn. In goede staat kan je iPhones altijd wel goed verkopen, dat is waar, en ze blijven veel geld waard. Maar omdat ze ook ontzettend veel geld kosten ben je qua afschrijving echt wel wat kwijt.

[Reactie gewijzigd door Richh op 4 augustus 2015 12:49]

Ik kom de nexus 5 voor ¤150 tegen + dat dit de enige high end android telefoon is met aan lage introductie prijs. Hierdoor zal de prijs niet zo snel dalen. Zoek maar eens naar de galaxy s5 en kijk hoe snel die in prijs verminderd.

Over het algemeen is de iphone goedkoper dan andere toestellen aangezien je er langer mee doet, je tot 3 a 4 jaar updates krijgt waar het bij de meeste android telefoons na een jaar op houdt en over het algemeen heeft je iphone een hogere restwaarde. Logish aangezien ze maar twee modellen per jaar uitbrengen waar een samsung het doet met een model of 50.
Ik heb het dan ook over een nette Nexus 5, niet eentje met defecte onderdelen. Ik kom ook wel iPhone 5S'en tegen voor minder dan 300 euro, zeker als je buiten Tweakers zoekt. Ik ging echter in mijn berekening hierboven ook uit van een 5S van 350 euro, oftewel een net toestel.
Trek je van allebei de toestellen 50¤ af, dan is de verhouding in afschrijving vrijwel hetzelfde, dus die opmerking raakt kant nog wel.

Verder zijn er meer goedkope toestellen, zoals een OnePlus One, of de LG G2/G3 bijvoorbeeld. Ook op die flagships maak je bijzonder weinig afschrijving. Dus ook die opmerking klopt niet.

Ik heb voor mijn vriendin een nette Galaxy S4 gekocht voor 220 euro, rond februari-maart dit jaar. Dat was destijds zeker een goede prijs, het gaat ook over een goed onderhouden Galaxy S4 die je 2 maandjes naar launch kon krijgen voor ¤550. Dan maak je dus een afschrijving van 330 euro, wat gewoon overeenkomt met de afschrijving van het iPhone voorbeeld. Wat je zegt klopt niet.

Een iPhone heeft inderdaad een hogere restwaarde (+- ¤100-150) dan een Samsung uit dezelfde generatie. Maar dat komt natuurlijk omdat een iPhone in aanschaf ook zo'n ¤100-150 duurder is dan een Samsung; daar zit het verschil waardoor het lijkt alsof iPhones minder afschrijving meemaken. Dat verschil heb je immers zelf al bij aanschaf betaald; de afschrijving is bijna evenveel. V&A en de Pricewatch staan bomvol met voorbeelden die dat bevestigen.

Mijn Nexus 5 was qua prestaties totaal niet aan vervanging toe (maar ik wou een S6) en krijgt eind dit jaar gewoon een update. Heeft verder ook niks te maken met veel of weinig toestellen natuurlijk, geen idee hoe jij daar een 'logish' verband in ziet 8)7

[Reactie gewijzigd door Richh op 4 augustus 2015 15:12]

Ja, net de nexus valt erbuiten.

Ik zie de nexus als de iphone van android.
En de Oneplus telefoons, en de LG G2 en G3. Allen toestellen rond die prijsklasse.

Alle andere Androids dalen in een gelijke tijdsspanne ongeveer even ver in prijs als een IPhone, zie mijn andere reacties met berekeningen ;)
Ja maar de vergelijking klopt niet ;) met je nexus bijv ;)

Als jij een toestel koopt van 200 euro ( voorbeeld ) of een toestel van 500 euro.
Dan is het niet zo dat het toestel van 200 euro daalt met 300 euro en op -100 terecht komt.
Er zit altijd een vorm van balans in, het toestel van 200 euro zal over 1 jaar nog zo'n 100-150 euro kosten ( ligt ook aan de nieuwprijs op dat moment )
Een toestel van 500 euro zal niet maar 50 euro dalen ( ligt ook weer aan de nieuwprijs op dat moment )
Daar waar samsung en etc zwaar daalt, ook de nieuwprijzen dan moet je met de 2e hands prijzen nog verder eronder zitten

Nou laat de nieuwste samsung ongeveer even duur zijn als de nieuwste iphone. Geloof mij nou maar dat je voor je iphone meer geld krijgt 2 jaar later dan die samsung wat bij aanschaf evenveel kosten.
Natuurlijk, dat is mijn hele punt. Het gaat altijd om een 'procentueel' verschil in waarde. Echter, omdat een iPhone zo ontzettend veel duurder is in aanschaf, kan dat procentuele verschil misschien wel lager zijn... in de praktijk kost het je gewoon meer euro's per maand. Wat het je kost per maand noemt men ook wel afschrijving, en dat is waar de hele discussie over gaat ;)
Nou laat de nieuwste samsung ongeveer even duur zijn als de nieuwste iphone. Geloof mij nou maar dat je voor je iphone meer geld krijgt 2 jaar later dan die samsung wat bij aanschaf evenveel kosten.
Qua adviesprijs, ja. Maar dat is dus het punt: Samsung adviesprijzen zijn _niet_ de daadwerkelijke verkoopprijzen. Dat is wel zo bij Apple, die toestellen blijven een jaar lang evenveel kosten. Zoals ik eerder zei: Samsung hanteert hogere adviesprijzen zodat je bij abo's betere deals lijkt te maken, dat doen ze al jaren en dat doen overigens meer bedrijven.

Wat je ziet is dat een S6 als pre-order rond de adviesprijs wordt verkocht, en vervolgens enorm snel 10 tot 20% onder de adviesprijs daalt. Net als de S5/S4 die overigens ook een 'iPhone-like' adviesprijs hadden, en daarna enorm snel in prijs zakken. Dan kan je die 'even duur' wel aanhouden, maar dat is gewoon feitelijk onjuist zoals je ook ziet aan dit nieuwsbericht en de pricewatch grafieken.

Daarom is het ook zo dat je voor je iPhone na 2 jaar meer geld krijgt als voor een S6. Hell, als je nou gewoon deze reactie van mij gelezen had:
Ik heb voor mijn vriendin een nette Galaxy S4 gekocht voor 220 euro, rond februari-maart dit jaar. Dat was destijds zeker een goede prijs, het gaat ook over een goed onderhouden Galaxy S4 die je 2 maandjes naar launch kon krijgen voor ¤550. Dan maak je dus een afschrijving van 330 euro, wat gewoon overeenkomt met de afschrijving van het iPhone voorbeeld. Wat je zegt klopt niet.

Een iPhone heeft inderdaad een hogere restwaarde (+- ¤100-150) dan een Samsung uit dezelfde generatie. Maar dat komt natuurlijk omdat een iPhone in aanschaf ook zo'n ¤100-150 duurder is dan een Samsung; daar zit het verschil waardoor het lijkt alsof iPhones minder afschrijving meemaken. Dat verschil heb je immers zelf al bij aanschaf betaald; de afschrijving is bijna evenveel. V&A en de Pricewatch staan bomvol met voorbeelden die dat bevestigen.
Dus: geloof mij nou maar ;) en als je daar geen zin in hebt, check zelf even de Pricewatch en V&A hier op Tweakers. Als je er zin in hebt, reken het maar uit. Ik durf er een krat bier op te verwedden dat een Samsung qua maandelijkse afschrijving even duur en waarschijnlijk zelfs goedkoper is dan een iPhone over een looptijd van 1 of 2 jaar ;)

Het enige echte positieve verschil zit 'm in als je een iPhone binnen een half jaar wil verkopen, ofwel voor dat er een nieuwe generatie op de markt is. De adviesprijs en de verkoopprijs van een iPhone dalen namelijk niet in een half jaar, waardoor de waarde ook amper zakt. Die van Androids daalt wel langzaam en kost daarom het eerste jaar vrij veel.

[Reactie gewijzigd door Richh op 5 augustus 2015 10:42]

In plaats van na 1 jaar verkopen, kun je er ook net als ik 3 of 4 jaar mee doen. En dan nog steeds is het toestel snel en volledig up to date.
Dat geldt voor jou wellicht maar ik ga mijn telefoon niet met zijden handschoentjes hanteren. Ik wil m'n telefoon gewoon gebruiken en dus ook af en toe kunnen laten stuiteren zonder dat hij gelijk in duizend stukjes ligt. En ik wil niet na hoeven denken of ik hem wel of niet bij mijn sleutels bewaar in m'n broekzak.

Wat jij zegt is bijna onmogelijk om na een jaar nog geen krasje te hebben en al is het mogelijk dan moet je dus heel het jaar supervoorzichtig gaan doen alleen maar zodat je er nog een paar 100 euro voor kunt krijgen.

Ik bezit de telefoon, niet andersom. Ik koop gewoon een telefoon van 300 euro die is afgeschreven na 2 jaar en dan geef ik hem gewoon weg als hij het nog goed doet.
Linkerbroekzak: telefoon; rechterbroekzak: al de rest.
Zo doe ik het al jaren, en met een hoesje (scherm onbedekt maar achterkant en randen ingesloten) blijft je telefoon krasvrij. Dit kan echt wel zonder fluwelen handschoenen (zeker met de latere versies van Gorilla Glass).
Dan ga je er van uit dat je telefoon als wegwerp apparaat ziet en ieder jaar vervangt.

Doe er zelf zeker een jaar of 2-3 mee, en als ik zie hoeveel langzamer de ontwikkelingen lopen t.o.v. een aantal jaar terug misschien wel langer met de huidige. En daarna houd ik hem als backup of geef hem weg aan een familielid. Restwaarde is dan niet relevant
Dat heeft ook een beetje te maken met de hype die rond de iPhone blijft hangen.
Veel mensen willen persé een iPhone, waarom?, tjah het is een iPhone.
Naar de functie van het apparaat word minder gekeken en des te meer naar de status die het toestel met zich mee brengt.
En als verkoper hoef je dan niet te stunten met prijzen want men koopt toch wel.

Bij android heb je dat in mindere mate, daar kijkt men meer naar de functie en specificaties van een toestel. Daardoor blijven fabrikanten in rap tempo verbeteringen aan hun vlaggenschepen aanbrengen om elkaar voor te blijven.

De actie van Samsung is ook goed te begrijpen als je een aantal dagen geleden hebt gezien dat OPO hun 2de toestel heeft gereleased en Motorola met de Moto X Style en Play een goedkoper alternatief biedt dan de S6 en S6 Edge.
Ik zie ook genoeg mensen die een Samsung kopen, enkel omdat het een Samsung is. Dat heeft niet zozeer met status te maken als wel met voorkeur.

De uitspraak "de iPhone is een hype" wordt een beetje oud. Iets wat al zo lang zo populair is, is geen hype ("iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt" aldus de Van Dale).

Wat betreft de wedloop tussen fabrikanten van Android: ik snap wel dat ze telkens elkaar overtreffen. Dat laat niet onverlet dat ik me ook bekocht zou voelen als ik een Samsung S6 voor het volle pond koop en even later er een verlaging van de prijs is/ een gratis tablet wordt geleverd/ noem maar op.
Oneens met je aannames. Een iPhone is een massaprodukt die je op iedere straathoek ziet, ik zie niet in hoe je er status aan ontleend.

Naar mijn mening kopen veel mensen een telefoon op basis van wat hun kring gebruikt. Ze zien een toestel goed werken en zien iemand er tevreden mee zijn, ze spelen er zelf wat mee, en dat is voldoende om zelf hetzelfde toestel te kopen. En als dat een iPhone is, leid dat zelden tot een ontevreden klant, dus blijft men dat kopen. Dat is geen hype, het zijn gewoon mensen die tevreden zijn.

Android is veel meer een split world. Jazeker zullen de tweakers en high-end fanaten zich bezig houden met specs. Het merendeel koopt echter een Android vanwege het enorme aanbod en de lage prijzen. Sterker nog, ongeveer de helft van het marktaandeel van Android bestaat uit mensen de nooit internetten of een app gebruiken. Het is voor hen gewoon een goedkope feature phone met camera.
Specs worden ook steeds minder spannend, Resoluties waren mijn inziens al prima op 1280, 1920 okay misschien nog een beetje nut. 2560x1440? uhhh ja, doorgeslagen tenzij je de telefoon in cardboard virtuele bril wilt gebruiken.

Octaquare CPU's, um ja erg leuk maar totaal oninteressant. Beats speakers, nee bedankt speakers op een telefoon blijven het beste ongebruikt tenzij er daadwerkelijk getelefoneerd word. De telefoonmarkt lijkt een beetje op de PC markt nu, ook een 3 jaar oud model kan nog prima mee.
Sterker nog, ongeveer de helft van het marktaandeel van Android bestaat uit mensen de nooit internetten
helft van het marktandeel heb je waarschijnlijk wel gelijk. Wel met de kanttekening dat een heel groot deel van de telefoons die nu verkocht worden daar toch wel voor gebruikt gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 4 augustus 2015 16:46]

Eens dat specs minder interessant worden, en dat is juist in het voordeel van Apple, die zich meestal richt op goede specs (maar niet per se de beste specs) in combinatie met usability en design.
Usability ben ik niet met je eens, vraag de gemiddelde iPhone gebruiker maar eens om een muzieknummer of afbeelding van de PC naar de iPhone te zetten en kijk wat er gebeurt...
Sorry, maar dat is een behoorlijk afgezaagd argument. Het bewijst totaal niets.
Als enkel de tweakers en de high-end fanaten zich bezig houden met specs (ben ik met je eens) en Android veel goedkoper is (ben ik met je eens), en mensen kopen wat ze in hun kring zien (ben ik gedeeltelijk met je eens), dan zouden ze gewoon geen iphones meer kopen.

Het is vaak ook heel erg belangrijk welke status je aankoop je in je kring geeft.
Naar de functie van het apparaat word minder gekeken en des te meer naar de status die het toestel met zich mee brengt.
Het is 2015. Status ontlenen aan een telefoon is er echt niet meer bij. Ik denk dat mensen die een iPhone hebben bij de iPhone blijven omdat er via de appstore een behoorlijke "vendor lock in" is. Als je bij de iPhone blijft, blijf je je apps gewoon behouden. Als je naar Android gaat moet alles nieuw kopen. Dat je zelfs als je alle belangrijke apps nieuw koopt dan nog goedkoper uit kunt zijn rekenen de meeste mensen niet na. Er zijn immers ook hele volksstammen die een abo van 50 euro hebben zodat ze een "gratis" telefoon klrijgen.
Ik denk dat Bastie-88 toch wel een punt heeft als hij zegt dat de iPhone een status object is.Veel mensen die ik ken die een iPhone hebben doen er niets anders mee dan fotootje maken, facebooken en whatsappen en kopen ook nooit apps. Kan ook allemaal op een Lumia of Android telefoon die factor 8 tot 10 goedkoper is. De enige verklaring die ik wel eens in mijn omgeving hoor is dat Apple producten 100% betrouwbaar zijn en de de rest eigenlijk rommel maakt. Kortom er zou naast het status argument nog een andere reden kunnen zijn, het feit dat mensen denken dat al het andere niet best is qua kwaliteit, en dat is dan toch echt te danken aan de marketing machine van Apple. Want met een Lumia van 80 euries heb je toch echt een betrouwbare telefoon waarmee je hetzelfde kan als de iPhone van 800.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 4 augustus 2015 21:27]

"Met een lumia heb je toch echt een betrouwbare telefoon waarmee je evenveel kan als een iPhone"
Ooh..
- tinder
- snapchat
- imgur
- pinterest
- ziggo tv app
- ifttt
- kleine banken (knab, Triodos)

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 4 augustus 2015 19:21]

Er zijn denk ook veel mensen die simpel weg liever een goed toestel met iOS hebben dan met android. Dat wordt onderschat door sommige android aanhangers. Mensen die bewust voor een iPhone kiezen, omdat ze het fijner vinden en het een degelijk all-round toestel is.

Om te stellen dat het alleen door de vendor lock-in is vind ik ook kort door de bocht. Heel veel mensen, zoals ik, hebben geen betaalde apps.

Status is het al lang niet meer. Het is echt niet dat je 'speciaal' bent met een iPhone.
Hype ook niet. Daar is het te lang populair voor.
Waarom zou je liever iOS dan Android hebben? Beide werken praktisch hetzelfde, kwalitatief doen ze weinig voor elkaar onder, alleen zitten zaken op een iets andere plek.
Dat is jouw mening, maar van veel mensen is die anders. Zoals de mijne. Ik vind iOS fijner werken, een heel stuk fijner dan Android.

Ik koop daarom een iPhone en geen Android toestel.
Mijn ervaring is juist omgekeerd.

Ik vind de bewering:
Er zijn denk ook veel mensen die simpel weg liever een goed toestel met iOS hebben dan met android.
dan ook ongegrond.
Ik snap niet wat je er ongegrond aan vindt. Ik zeg niet dat Android minder goed is. Ik zeg niet dat er geen goede android telefoons zijn.

Ik zeg dat er veel mensen zijn die iOS boven Android verkiezen. En kijkend naar de verkoopcijfers van de iPhones lijkt me dat geen rare stelling.

En jou woorden:
Het blijft wat mij betreft een zaak van persoonlijke voorkeur. Waar de ene van houdt, gruwt de ander juist. Wat voor de een "beter" is, werkt voor de ander juist niet.
Is dus precies wat ik zeg.

Verder:
Het is echter onzinnig om te stellen dat het ene merkje "beter" is dan het andere.
Als dat de reden is waarom je op mijn bericht reageerde, dan heb je niet goed genoeg gelezen. Ik zeg nergens dat iOS beter is dan android. Ik zeg dat veel mensen de voorkeur hebben voor iOS boven android.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 4 augustus 2015 16:17]

Ik heb jou zinsnede "liever een goed toestel met iOS dan met Android" vermoedelijk verkeerd geïnterpreteerd.
Ik snap 'm nu. :)
Om vergelijkbare redenen dat iemand Android over iOS verkiest: persoonlijke voorkeur.
Gelukkig leven we in een wereld waarin we die keuze kunnen en mogen maken 😉
Helemaal mee eens.
Amen :-)

Persoonlijke voorkeur is geen reden, maar een gevolg. De vraag is of die voorkeur gedreven wordt door imago, status, e.d., of niet.

Ik heb tot nu toe nog nooit een rationele reden gehoord om voor IOS te kiezen van een niet-technische gebruiker. En ik zal daar nooit kritiek op leveren, maar kom me aub niet overtuigen dat dit een bewuste en onderbouwde keuze was.
Niets is minder waar. Wellicht lijkt het op elkaar, maar de ervaringen verschillen ontzettend.

Soepel
iOS heeft altijd bijzonder soepel gewerkt en glijdt echt over je scherm. Android begint dat ook redelijk onder de knie te krijgen, maar komt nog altijd niet in de buurt van het navigeren door iOS. iOS heeft die voorsprong al zo'n 6 jaar. Mijn iPad 2 van ruim 4 jaar oud, doet het dan ook nog als nieuw.
Dit komt ook doordat iOS meer is afgeschermd voor de gebruiker. De GUI is vrijwel niet aan te passen (slechts letter grootte en contrastkleuren voor slechtzienden), dus minder variabelen. Als je je eigen kleurtjes, lettertypes, en icoontjes wilt instellen, dan kan het bij iOS niet (zonder jailbreak).

Privacy
Daarnaast heb je belangrijke verschillen op privacy gebied. Zoals het toegang moeten geven tot je toestel (contactpersonen, berichten, emails, foto's, etc) bij Android.

Overzichtelijk
iOS heeft geen plug-ins voor je springboard

AppStore / Veliigheid
Een ander belangrijk verschil is de AppStore: alle apps in de AppStore worden door Apple vooraf gekeurd.
Door Google wordt niets gecontroleerd of getest. met mallware tot gevolg.
Daarnaast zijn de apps in de AppStore ontwikkeld voor hooguit drie schermverhoudingen (iPhone 4, 5/6 en iPad), waardoor apps ook aanvoelen alsof ze gemaakt zijn voor dat apparaat. Voor Android moet rekening gehouden worden met legio specs waardoor veel apps veel minder zijn op bijv. een tablet.
Dit gaat wel erg off-topic, maar ik wil toch wat ervaring met iOS kwijt. Geen toestellen van mezelf, maar familie die veel moeite heeft om het ding te doorgronden.
- men weet niet wanneer het geheugen vol is
- men weet niet hoe de foto's eraf gehaald kunnen worden
- men weet de juiste instellingen niet te vinden
- men weet niet dat je een duur toestel koopt, maar na verloop van tijd blijkt dat je niet kunt installeren wat je wilt (te weinig geheugen)
- men heeft geen overzicht in hoeveel geheugen iets gebruikt

Maakt mij verder helemaal niet uit of iemand gelukkig is met welk toestel dan ook. Het is echter onzinnig om te stellen dat het ene merkje "beter" is dan het andere. Dit is de ervaring die ik heb met Apple gebruikers. Zelf ben ik een zeer tevreden Android gebruiker, en ik pieker er niet over om over te stappen op Apple. M.i. te duur apparaat, te weinig vrijheid, te rigide, vreemde interface, rare kleurtjes in optiescherm, te ontoegankelijk, te dure apps, te lage resolutie camera.
Maar dat is puur mijn persoonlijke mening.

Overigens werkt de huidige Android net zo soepel als de iPhone. Er is geen voorspong meer. Vergelijk de Galaxy S6 maar eens met een iPhone 6.

Elke nieuwe versie van Android wordt ook nog leaner, terwijl iOS steeds zwaarder wordt. Zo worden oude Android toestellen met de nieuwste Android erop sneller, terwijl oude iPhone toestellen met de nieuwste iOS langzamer worden.

Bij Android kun je tegenwoordig precies instellen welke toegang een app krijgt (contacten, telefoon, camera, ....). Tot op detailniveau in te stellen. Of je zet simpelweg privacymode aan, zodat de app in het geheel geen toegang tot privégegevens krijgt.

Google loopt inderdaad achter op malware. Qua diversiteit heb je ook gelijk: Apple hoeft met minder verschillende apparaten rekening te houden. Qua updates doen Android fabrikanten het niet goed (genoeg). Anderzijds heb ik ook gezien wat iOS 8 doet met een oude iPhone (en daar word je ook niet vrolijk van).

Het blijft wat mij betreft een zaak van persoonlijke voorkeur. Waar de ene van houdt, gruwt de ander juist. Wat voor de een "beter" is, werkt voor de ander juist niet.
Jij hebt je voorkeur, en die respecteer ik. Ik hoop dat het wederzijds is.
Tja, het lijkt me dat wNneer je overstapt van een iPhone naar een Android dat je net dezelfde vendor lock in te maken krijgt.
Je zult voor je Android toestel ook alle apps opnieuw moeten aanschaffen.

Daarmee wil ik aangeven dat het zeker zal meespelen, maar dat voor beide platforms zal gelden.

Ik denk eerlijk gezegd dat de gewenning een grote rol speelt, men is het één nu eenmaal gewend en blijft erbij.
Ik kan mijn gekochte apps gewoon via de playstore downloaden waar ik voor betaald hen dusbje vlieger gaat echt niet op
Jij kunt Apps die je in de iOS Appstore gekocht hebt downloaden in de Google Playstore? Hoe moet zoiets werken?
ah ik zie thuis wat er fout is gegaan, ik had op mijn telefoon gereageerd en dat moet een reactie zijn op 2 postings daarvoor ! men beweerde dat je apps van apple mee kon nemen maar van Google naar je nieuwe telefoon niet .. wat dus wel het geval is !
Heb pas me abbo verlengd, me oude telefoon was overleden dus kwam mooi uit.

Me oude abbo was 15 euro per maand en heb nu een Iphone 5C met hetzelfde abbonoment voor 26 euro 2 jaar vast kost de telefoon me slechts 264 euro.

En inderdaad wat heel fijn is, is dat alle app,s die ik voor me ipad gekocht heb ook op de iphone gratis geinstaleeerd kunnen worden.

Had eerst een android toestel een galaxy ace2. het nadeel dat android heeft is dat er heel veel verschillende telefoons zijn die er gebruik van maken waardoor het besturingsysteem gewoon wat minder fijn af gesteld kan worden op de hardware en das bij apple anders die hebben niet meer dan 10 verschillende telefoons in het assortiment.

Wat wel jammer is dat ik maar 8 gigabyte geheugen heb dus moet niet teveel instaleren.

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 5 augustus 2015 00:44]

iPhone heeft nog steeds de beste apps met iOS, een erg goede camera, goede accuduur en prima scherm. Je krijgt all-around hoge kwaliteit. Ik denk sowieso dat mensen een iPhone willen of een telefoon van Samsung. Dus die Sx verkoopt zichzelf ook wel alleen zit Samsung momenteel erg hoog met zijn prijzen.
Je kunt het ook zo zien.
Objectief gezien was de prijs/kwaliteitsverhouding van de Galaxy S6 al erg goed (all-round hoge kwaliteit, schitterende behuizing, geen enkel zwak punt, beter camera, beter contrast, betere kleurweergave, hogere resolutie, IR-port, OIS, meer geheugen) en die wordt nu nog beter.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 4 augustus 2015 15:23]

Je bedoelt waarschijnlijk geen hype maar status. Een hype is altijd van korte duur. ;)
Zoiets ja :P, merk dat het een beetje onhandig verwoord is. :X
Klopt, een toestel blijft een jaar lang de nieuwste iPhone en voor de grote groep mensen die per se een nieuwe iPhone koopt is er dus geen keuze. Andere fabrikanten, waaronder Samsung, hebben meer concurrentie, en moeten dus sneller hun prijs aanpassen.
Noem je iPhone nou serieus nog een hype?
Hype is wat onhandig verwoord. De strekking met wat ik bedoel is word mooi duidelijk in dit filmpje.
Android op een Iphone
Dat heeft ook een beetje te maken met de hype die rond de iPhone blijft hangen.
Veel mensen willen persé een iPhone, waarom?, tjah het is een iPhone.
Als je dit in 2007 of 2008 of misschien nog 2009 had geroepen dan was het misschien nog up-for-debate. Maar anno 2015 kun je echt niet spreken over een hype of "tja het is een iPhone" verhaal. Mensen werken hard voor hun geld en de competitie heeft onderhand echt wel goede en zeker goedkopere alternatieven. Het is echt niet meer zo dat je meer status hebt als je een iphone 6 plus hebt ipv een galaxy s6 edge. Als jij dat nog wel denkt dan doe je er zelf meer aan mee dan de anderen die gewoon hun eigen ding doen en niet constant rond zitten te kijken om de iphone / galaxy ratio te tellen. Of, zoooo hee, kijk hem dan eens, hij heeft een iPhone! Wat een hype-happige simpele sukkel!

Dus zie het gewoon onder ogen. Op dit moment vinden veel mensen de iPhone een plezierige telefoon en nog veel meer mensen vinden andere telefoons plezieriger dan de iPhone. Alleen Samsung redt het gewoon niet in deze markt door maar door te blijven gaan met het produceren van honderden verschillende type smartphones en hun custom skin. De rek is eruit. Samsung moet iets doen.
Dat ben ik niet met je eens. Hype of niet, de meeste iPhone gebruikers kunnen volgens mij geen enkele reden aanhalen waarom ze een duurdere iPhone verkiezen, maar hebben die gekocht omwille van het merk. De meeste Android gebruikers houden het bij "het is goedkoper" maar dat is dan tenminste nog een "echte" reden. Argumentatie als "het werkt gewoon goed" komt erg vaak van mensen die nog nooit een alternatief gezien hebben. Ik hoor dat ook meer en meer van 100% tech-analfabeten die mij ineens beginnen motiveren waarom ze een macbook hebben en geen windows meer. Niet zij per definitie ongelijk hebben, maar eigenlijk weet men totaal niet waarover men spreekt.

Dat je dat zou moeten ontkennen omdat dit nu al enkele jaren duurt vind ik echt onzin. Integendeel, ik dacht dat daarrond intussen wel consensus was.
Leuk. Dus jij beweert dat de meeste iPhone gebruikers geen enkele reden kunnen geven waarom ze een duurdere iPhone verkiezen? Dat is best een bizarre bewering.

Hier wat survey's:Ik zie nergens waar we een generalisatie kunnen maken die jij maakt.
Ja, dat is mijn mening. Die sites zijn netjes, maar ik lees geen enkel rationeel argument van een doorsnee gebruiker waarom hij/zij een iPhone verkiest boven goedkopere alternatieven.
Dan heb je niet alle onderzoeken (goed) gelezen. Er is gevraagd waarom ze weer een iPhone zouden kiezen of wanneer ze over zouden stappen naar Android.

Hier een paar quotes uit het onderzoek van BI:
Most iPhone owners say they would buy an Android phone if there was an Android phone that was better in most key ways than an iPhone.

This suggests the iPhone's feature lead still matters. It also suggests that the Apple platform does not have the "lock-in" that many Apple bulls believe. It also increases the pressure on the iPhone 5 to be a humdinger of an upgrade.
In tegenstelling tot Android gebruikers:
Most Android users say they won't consider buying an iPhone because they "hate Apple." (We'll explore why in a future survey).
Nou wie is hier nou irrationeel?
Ik heb de 3 artikels gelezen en zie, nogmaals, geen enkele concrete functionaliteit.
Precies. De doorsnee gebruiker wil een telefoon waar hij mee kan whatsappen en faceboeken, daarnaast moet je er foto's mee kunnen maken. Dat kan met veel goedkopere androids maar ook met de lumia's. Het enige echte argumenten blijven dan toch status, mode item of een sociale argument mijn omgeving heeft ook een iPhone en gebruikt facetime (unieke Apple dienst) dus ja dat wil en moet ik ook.
Heerlijk mensen die zich in 1001 bochten wringen om hun aankoop goed te praten. Confirmation bias.
Ik denk dat je mijn punt prima voor mij maakt in je vorige post. hel dat Android is het klinkt alsof je net 2 maanden een vakantie baantje achter de rug hebt en eindelijk je iPhone kon bemachtigen. Daarom kraak je alles maar af wat anders is als de telefoon waarvoor jij koos.
Als je daadwerkelijk zo oud bent dan heb je echt geen excuus om met zo'n laag niveauen volledig argument loos te reageren. In tegenstelling tot jou ben ik in het bezit van zowel een flagship Android als een iPhone ivm werk. Beiden toestellen zijn top. Het gaat mij om je knudde beargumentering waarbij ik echt hoopte dat je jong en onbezonnen was. Of te wel ik gaf je nog het voordeel van de twijfel. Nu weet ik beter waarvoor dank.

[Reactie gewijzigd door ReRichard op 4 augustus 2015 17:46]

Ja ik ben inderdaad van mening dat jij je moet verantwoorden. Ik vind namelijk dat als mensen een "mening" hebben dat ze die moeten kunnen onderbouwen. Dat is toch geen vreemde eis?

Waarom speel ik het op de man? Nou omdat ik me ook aan de "man" stoor en niet aan de iPhone zoals je dat in je hoofd hebt gehaald. Je blijft heerlijk vast zitten in je ons (apple) tegen hen (android) mindset. Ik zal niet gaan speculeren waarom dat zo is, wel wil ik je adviseren hier eens met iemand over te praten.

Ik zal op jouw verzoek je "argumenten" even uitsplitsen:

1. Als alle mensen naar de functie van een toestel zouden kijken zouden er geen Androids meer verkocht worden en zou men enkel iPhones kopen
1a. Speculatie die als waarheid wordt verkondigt. Die daarbij ook nog eens niet te bewijzen is. En dan laat ik nog volkomen buitenspel dat er genoeg functionaliteiten zijn bij Android die bij Apple ontbreken en als aankoopargument gebruikt kunnen worden. (en vice versa).

2. Android zit vol halfwassen functies die voor geen meter werken en de fabrikanten zelf gooien daar nog eens een lijst halfwassen functies bovenop zo dat je een telefoon hebt die ja, een beetje werkt maar dat is dan ook het enige positieve dat er over gezegd kan worden.
2a. Je bovenstaande bewering klopt niet. Natuurlijk zitten er (zoals op elk OS) functionaliteiten in Android verweven die nog verre van optimaal werken. Echter vanwege jouw claim hoor ik graag om welke functionaliteiten het gaat. Oh en vergeet niet om erbij te vermelden hoe Apple al die functionaliteiten beter verwezenlijkt in iOS.

3. Hoeveel mensen ik al niet heb weten terug switchen naar de iPhone van een Android toestel kan ik al niet meer op twee handen tellen. Telkens is de reden gebruiksgemak.
3a. Persoonlijke ervaringen nemen als criterium is op zijn zachts gezegd wankel.

4. De meeste Android gebruikers zijn zo gebrainwasht te denken dat wie Apple koopt bij een kudde hoort en daar willen ze niet bijhoren dus kopen ze samen met de andere 80% een toestel zodat ze niet bij die 20% horen.
4a. Bovenstaande tekst is niets anders dan stemmingmakerij. Dit is tevens het stuk uit jouw tekst waar ik mezelf zo aan stoorde. Het ons tegen hen verhaal. Hoewel dit keurig aangeeft hoe de vork in de steel steekt bij jou is het wederom een uitspraak die nerges op gebasseerd is. Een blinde assumptie.

5. Een iPhone koop je net vanwege zijn functionaliteit en de kwaliteit van de hardware. Wie goed nadenkt over welk toestel hij koopt weet dat kwaliteit niet goedkoop verkregen kan worden.
5a. Klinkt als de perfecte zin van een verkoper in een telecom zaak. Echter weten wij allebei dat die mensen over het algemeen zo glad als een aal zijn en daar niet zitten met de beste intenties. Overigens is het ook onzin, want objectief gezien (kijkende naar bouwkwaliteit, specs en garantie) koop je dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs bij de concurrent.

Indien gewenst wil ik ook inhoudelijk ingaan op je overige posts maar ik verwacht hiermee mijn punt gemaakt te hebben.
Dus op deze manier probeer jij te verantwoorden dat jij wel op de man mag spelen?

Alles doe je af als speculatie en stemmingmakerij terwijl je net zelf foutief speculeert over mijn persoon? Blijkbaar is inhoudelijk discussiëren met jou a big no no.
Dat is inderdaad wel frustrerend. Ik kies niet graag een Apple product, maar ik zou alleen vanwege de afschrijving toch een macbook overwegen boven een Lenovo/HP/Dell workstation.
Oké ja ik heb het dan wel over de mobiele tak, daar waar ik tevreden ben met een iphone als telefoon, ben ik niet tevreden over de laptop van Apple, maar goed dat is mijn voorkeur aangezien ik gewoon windows op mijn pc / laptop wil draaien.
Maar hetzelfde geldt volgens mij inderdaad ook voor de computer tak, daar waar de apple computers zeer prijzig zijn ( schrik er soms van hardware van 5 jaar of ouder en nog een volle mep vragen hier op tweakers / vraag en aanbod ) blijven de prijzen hoog

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 4 augustus 2015 10:15]

Je kan gewoon Windows draaien op je Apple laptop hoor.
Dat is voor mij inderdaad de reden dat een Apple laptop een optie is en een Iphone niet :)
Het is meer een keuze van Apple dan het reageren op de markt. Bij geen van hun producten veranderen ze binnen een jaar de prijs (als enige uitzondering de eerste iPhone). Pas als de lijn (meestal na een jaar), of het nou laptops, desktops, tablets, accessoires of smartphones, komt een correctie.

Aanbiedingen van Apple die je wel ziet zijn acties van retailers of telecom aanbieders zelf. Vergelijk de shop van Apple maar eens met Samsung, de aanbiedingen vliegen om je hoofd bij de Koreanen.
Volgens mij begint het gewoon wat meer door te dringen dat de prijzen voor smartphones niet normaal zijn en dat ook nooit geweest zijn. Neem een smartphone van 100 euro en een van 700 euro en ga de verschillen eens opsommen en kijken waar je uiteindelijk 600 euro voor betaalt en moet doorgaan voor "innovatie". Vervolgens ga je kijken wat je voor dat geld aan andere elektronicaspullen kan halen... Een nieuwe PC + laptop moet te doen zijn met een beetje zoeken.
Dat is natuurlijk geen vergelijk. Ik heb geen behoefte aan een zwakke smartphone en een laptop met rekenkracht, dat helpt me niet onderweg. Ieder zijn keuze natuurlijk, maar als ik zie hoe vaak ik mijn telefoon gebruik is met dat echt wel wat geld waard.

In de meeste gevallen is het ook zo dat een goedkopere smartphone uitmond in beperkingen in camera/bouwkwaliteit/software/snelheid/scherm/batterij. Het is bij de koop van een telefoon aan een ieder hoeveel beperkingen je voor lief neemt.
Een snapdragon 400 wat in de meeste budget toestellen zit is zat om:
  • Mee te browsen
  • Muziek te luisteren
  • Video in full-hd te bekijken/streamen
  • Redelijk high end games zoals WoT Blitz, Hearthstone en Worms 2: Armageddon te spelen
  • Een remote desktopsessie via RDP of VNC te voeren met redelijk hoge kwaliteit
  • Skypen
Bron: zelf getest met een Galaxy Tab 4 met Snapdragon 400.

Dat zijn toch aardig veeleisende applicaties en kan blijkbaar dus prima met een budgettablet/telefoon. Een Snapdragon 800 is leuk maar de enige reden die ik voor mezelf zou kunnen bedenken om dit te willen hebben (zit in mijn lumia 930) is zodat ik in burst modus wat sneller foto's kan schieten.

Ik snap dat jij misschien niet aan het profiel van een standaard gebruiker voldoet (ik ook niet, ben ook power user) maar de gemiddelde consument heeft echt geen Galaxy S6, Iphone 6 of M9 nodig voor whatsapp/skype/casual games. Dan is 600 ~ 900 euro toch extreem veel geld voor een apparaat waar je nog niet eens 50% van alle kracht/functies van benut. Dit is ook mede gecreëerd omdat je tot op heden gewoon telefoons kunt kopen i.c.m. een abonnement waardoor de kosten kunt spreiden over een aantal jaar. Ik denk dat met de nieuwe regels waarbij BKR inzage verplicht is mensen ook ineens een stuk minder high end smartphones gaan afnemen.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 4 augustus 2015 12:25]

Ik heb nergens verteld dat midrange smartphones ongeschikt zijn.

Ik reageerde op de vreemde onderbouwing dat prijzen voor flagships smartphones niet normaal zijn en de onderbouwing dat je voor dat geld een pc kan kopen.

Mensen stemmen met hun portemonee, uit bijv deze cijfers is te lezen dat 4 van de 6 best verkochte smartphones topmodellen zijn. Veel "standaard" gebruikers kiezen daar blijkbaar voor.
Zolang je geen spelletjes speelt is vrijwel iedere verkrijgbare smartphone vlot genoeg om Android soepel te draaien en aardig mee te browsen. De schermen en SoC's van budgettoestellen worden gemiddeld genomen ook steeds beter.

Je ziet dat bij veel technologieën; vroeger had je aanzienlijk profijt bij een duurder apparaat. Tegenwoordig bevatten duurdere apparaten hoofdzakelijk wat extra gimmicks die de goedkopere toestellen vaak niet (of deels) hebben.

Technologie van flagship-smartphones stroomt tegenwoordig gemiddeld binnen anderhalf jaar door naar midrange toestellen en binnen 2 - 3 jaar naar low-end toestellen. Als je eisen niet zo hoog zijn kun je dus het beste een flagship smartphone van zo'n 2 jaar geleden (bijvoorbeeld een Galaxy S4, Xperia Z2 of HTC One M7) aanschaffen en die - indien nodig - verrijken met een custom-ROM zodat je over de laatste Android beschikt.
Wet van de remmende voorsprong

en gaat niet alleen op voor smartphones maar voor heel veel industrie takken
Ik zou het interessant vinden om bij high-end modellen een breakdown te zien van de prijs en hoeveel van de aanschafprijs puur marketingbudget is. Want daar is meer dan genoeg geld voor, terwijl je daar als consument niets voor terug krijgt in het product. Verder zullen de dure modellen wel meer R&D kosten moeten goedmaken; nieuwe features worden nagenoeg altijd op high-end modellen geintroduceerd en die modellen zullen derhalve ook het meeste R&D budget terugverdienen.
Over die nieuwe PC + laptop gesproken: heb je al eens gekeken naar de verschillen hierin? Over het algemeen is het zo dat een mid-range de beste bang-for-buck ratio heeft, en de prijzen hierna ook snel stijgen, sneller dan de prestaties. Dit zie je heel duidelijk in videokaarten bijvoorbeeld, waar, ik noem maar wat, de videokaarten rond de 200 euro de beste prijs/prestatie-verhouding hebben, maar toch zullen heel wat tweakers hier een videokaart van 500 euro hebben, of misschien zelfs wel 2 stuks in SLI. Je kunt je als fabrikant nou eenmaal beter permitteren een lagere winstmarge te nemen op een product wat je veelvouden verkoopt van de duurdere typen.

Voor 80%+ van de telefoongebruikers zou een Moto G van 200 euro voldoende zijn, en dat voor 2 jaar blijven (ook een belangrijk punt, dat je ook daadwerkelijk lang met een telefoon kan doen, i.t.t. een telefoon van 100-150 euro die na een jaar traag is, vol zit, kaartjes niet goed herkent, e.d.)

Als laatste is het ook nog aan te merken dat prijzen van telefoons al heel lang (sinds de iPhone, daarvoor had je combi-deals met een nieuwe TV, xbox of PC) worden gedicteerd door de abonnementen. Een telefoon van 700 euro wat toen makkelijk uit te spreiden over 12/24 maanden door de providers, omdat ze veel konden verdienen aan de belminuten en SMS-kosten. Nu dit langzaam maar zeker door de EU en door mobiel internet aan banden wordt gelegd zie je dat het steeds normaler wordt om bij een nieuw abonnement bij te moeten betalen voor een telefoon, of om een telefoon te leasen bij een abonnement en dat mensen eindelijk duidelijk gaan inzien dat het in-een-keer kopen van een telefoon in veel gevallen best wel een heel eind gunstiger is.
Beetje verkeerde vergelijking,
tussen 100 en 700 euro is er zo een gigantisch verschil qua features, snelheid, support, schermkwaliteit, bouwkwaliteit, camera, etc

Maar met de moto X Style en Oneplus Two is de vraag wat het verschil nog is tussen 400euro en 700euro, daar leveren de vorig opgenoemde toestellen niets in.
Samsung spendeert heel veel geld aan marketing.
Oneplus bijna niet. Die heeft toch heel veel gratis "reclame" gekregen van diverse reviewiers. Daarbij komt dat het natuurlijk belachelijk is om een 750 euro kostende toestel
na half jaar weer te downgraden. Ook dit soort acties zal de consument ook denken dat hij/zij maar zal wachten tot de prijs aanvaardbaar is.
Ook dit soort acties zal de consument ook denken dat hij/zij maar zal wachten tot de prijs aanvaardbaar is..
Ach, een beetje consument met een beetje verstand weet wel dat een telefoon binnen een half jaar na uitbrengen wel daalt in prijs. Tenminste wel degenen die dit soort flagships kopen: die zijn over het algemeen wat beter op de hoogte van de markt.
apple maakt enorme winst dus een groot deel gaat niet naar hardware
Door de enorme aantallen die Apple verkoopt en hun uniforme productaanbod kunnen ze een veel lagere prijs bedingen dan andere fabrikanten.

Daarnaast doen ze hele grote investeringen in LCD fabrieken en aluminium behuizingen waardoor je niet zomaar kunt zeggen dat het geld niet naar de hardware gaat omdat Apple die onderdelen die ze gebruiken anders nooit had kunnen inkopen.
en die 200 miljard dollar die op de bank staat te nietsen?

ik vind niet dat apple iets anders moet doen ze mogen doen waar ze zin in hebben maar dat geld hebben ze meer gevraagd dan nodig was voor hun producten
Die antwoord geef ik juist hierboven en jij stelt de vraag opnieuw.

Die 200 miljard is een "beloning" voor niet teveel rotzooi op de markt te gooien zoals Samsung.

Blijkbaar kan je als fabrikant meer geld verdienen door niet elke week een nieuwe type telefoon uit te brengen, waardoor je dus ook grotere aantallen kan inkopen en je dus een lagere prijs kan bedingen.

En nogmaals zoals ik hierboven al zei, Apple heeft investeringen gedaan in LCD fabrieken en andere componenten waardoor ze daar de vruchten van kunnen plukken.

De andere fabrikanten laten blijkbaar nog steeds veel steken vallen waardoor mensen blijven kiezen voor Apple waardoor Apple 200 miljard op de bank kan hebben.

Laat andere fabrikante maar eerst eens een normaal product aanbod uitbrengen die niet elke week wordt uitgebreid en waar je door de bomen het bos niet meer ziet, dan hebben ze misschien ook ooit evenveel succes als Apple.

Zoals ik hierboven zei, die 200 miljard is de beloning voor Apple omdat die het aandurven om met een klein productaanbod te komen, Apple neemt de risico en plukt daarna de vruchten ervan.
maar blijft toch zo dat hun producten in totaal 200 mrd meer gekost hebben dan ze waard zijn in spullen en arbeid. daar doelde ik op
Niet dus.

Dat leg ik hierboven uit, lees nou eens voordat je conclusies trekt.
Een vergelijking tussen 300 euro en 600/700 euro is een heel stuk zinniger.
Dit is ook een van de redenen waarom je gewoon niet bijster snugger bent als je direct bij de release van een nieuw toestel een nieuw, tweejarig abonnement afsluit waarbij je iedere maand krom moet liggen om de kosten te betalen.

Daar zit wel een kern van waarheid in, maar daar zijn ook zeker uitzonderingen bij. Als voorbeeld, heb je bijvoorbeeld Apple, die past zijn prijs vrij weinig aan.

En als tweede voorbeeld zou ik mijn eigen gsm abonnement willen noemen. Ik heb een iphone 6 plus 64 GB in de eerste weken van de release gekocht. Voor maar 416 Euro, met een 1-jarig abonnement van 53 euro (incl. onbeperkt bellen/sms'en en 6 GB 4g internet, vodafone). Ik denk niet dat je dat veel goedkoper kan vinden momenteel. En zou mezelf ook niet als "niet bijster snugger" willen noemen.
Nou, ik ben het niet met je eens dat smartphones per definitie snel aan waarde verliezen.

Hun direct con-collega's bij Apple vragen gewoon een jaar lang hetzelfde voor hun telefoons en die blijven ook verkopen. Soms er zijn bij resellers idd wel "acties" waarbij je een kleine korting krijgt, maar nooit binnen enkele maanden na release al.
En deze toestellen blijven, door dit prijsbeleid & hun duurzaamheid, ook relatief veel geld waard op de tweedehands markt.

Ik ben het wel met je eens dat het niet snugger is om de volle mep te betalen voor een Samsung telefoon, omdat hun een sterke historie hebben met prijsverlagingen binnen enkele maanden en opgefriste nieuwe versies etc etc.

Het is natuurlijk ook belachelijk wat ze bij samsung gedaan hebben, die marketing afdeling moet zich de ogen uit de kop schamen. Vorig jaar een grote reclamecampagne om te miepen over niet verwisselbare accu's en niet waterdichte telefoons. Nu is hun top toestel niet meer waterdicht en kan je de accu niet wisselen. En erger nog, de accu is gekrompen en daarmee ook de accuduur.
En die was al niet geweldig, ik ken meerdere mensen die een S5 veel gebruiken en daar na een jaar al zeer ongelukkig mee zijn (met de accuduur dan he!). Die telefoons worden dan ook wel veel gebruikt, maar hey, mijn iP5s en nu iP6 ook en die is niet om 14 uur s middags leeg.
Het nieuwe design van de Galaxy 6 was natuurlijk wel het gevolg van de kritiek op de kunststof buitenkant, die niet premium zou zijn.

Het gevolg van het toepassen van premium materialen is blijkbaar dat de achterkant er niet zomaar af kan (het is overigens wel mogelijk; Samsung heeft in de handleiding de procedure opgenomen).

Dat de prijs zo snel zakt, kun je (als vroege koper) een nadeel vinden, of een voordeel als je even wacht en een high-end telefoon voor een schappelijke prijs kunt kopen.
De tweedehandskoper is al helemaal spekkoper.

Ik vergelijk het met VW en Peugeot. Wil je veel tweedehands auto voor weinig, dan kun je beter een Peu kopen.
Niet bijster snugger? Is dat aan jou om dat te bepalen? Je gaat uit van je eigen situatie. Die is dus voor iedereen anders.
De prijzen worden verlaagd doordat Samsung de strijd wilt met Apple. Geruchten zijn dat er nieuwe een S7 uitkomt in September.
Is de markt niet sowieso een beetje verzadigd aan het raken? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn S4 doet het eigenlijk nog wel prima.

Vroeger hadden nieuwe telefoons nog echt 'nieuwe' functies. Tegenwoordig is het allemaal hetzelfde maar iets groter, sneller. Mooier. Heel veel verschil zit er niet meer in. Ik heb gewoon een goedkoop simonly abbo en koop wel een nieuw toestel als deze het begeeft, iedere 2 jaar een nieuwe is echt niet nodig meer.
Hier hetzelfde inderdaad. Nadat mijn omnia 8910hd aan vernieuwing toe was (voornamelijk door het slecht gelopen avontuur van Samsung met Symbian), overgestapt naar de HTC Sensation. Dit was echt een flinke upgrade, vooral door het feit dat ik ineens de app-store, als ook een goed lopende versie van Sense kreeg. Toen de upgrade naar de G2, welke het nu nog prima doet (loopt wel erg traag af en toe sinds de laatste update).

Nu zou ik mijn abonnement weer kunnen vernieuwen, maar er is eigenlijk geen toestel wat mij daadwerkelijk trekt. De Galaxy S6 heb ik heel lang overwogen, alleen Touchwiz weet mij niet te binden. HTC M9 had, als het enigszins op gelekte renders had geleken, het toestel voor mij kunnen zijn maar valt mede door de 810 chip nogal tegen. Sony vind ik interessant met hun waterdichte toestellen maar zijn ook al 3 jaar de Z-serie aan het recyclen, de LG G4 lijkt geen echte upgrade te zijn, maar trekt mij wel het meest, mede omdat ik bij elk ander merk knock-on zou moeten missen.

Wat de prijs van Samsung Galaxy S6 betreft, deze is bij introductie veel te hoog ingestoken, maar het verkocht in de eerste maand prima. Hierna is dit toch erg sterk afgenomen. Maar als voorbeeld: De HTC M9, die nog een stuk minder verkoopt, is duurder op het moment.
Dan moet je misschien nog even afwachten wat Windows Mobile 10 gaat betekenen voor de lumia's.

Qua bang for buck scoorden de lumia's altijd al hoog, als het OS nu ook wat competitiever wordt zijn het bijzonder fijne telefoons.
De geruchten gaan rond dat de Lumia 950 en 950XL ook knap prijzig gaan worden. Microsoft meent dat ze net als bij de Surface tablets een premium product neer zetten. Met die Surfaces is ze dat aardig gelukt, maar of ze dat ook lukt met de Lumia's, die weer van plastic gaan worden.... ik ben benieuwd.

Als consument kiezen tussen een S6 met metaal en glas of een 950 van plastic... die keuze lijkt mij op die aspecten niet zo moeilijk.
Het ene plastic is het andere niet, daarin zijn de verschillen even groot zo niet groter dan tussen metaal en plastic. De moderne lumia's voelen prima aan :) De S6 is ook prima, heb het allebei geprobeerd. Op basis van materiaalkeuze kan ik geen voorkeur uitspreken.
Gemiddelde consument heeft geen enkel benul van wat voor materiaal hun producten gemaakt worden. Toen ik m'n MacBook kocht en m'n ouders vertelde dat t puur aluminium is stonden ze ook van ja en?
Als consument kiezen tussen een S6 met metaal en glas of een 950 van plastic... die keuze lijkt mij op die aspecten niet zo moeilijk.
Van mij ook niet, dan ga ik voor de kunststof. Mensen doen alsof kunststof altijd slecht is...
Heel herkenbaar. Ik loop nu ook zo'n 2 jaar rond met de G2 en heb nog steeds geen toestel dat ik hoog op de verlanglijst heb staan om de G2 te vervangen. Eigenlijk vind ik de komende Lumia 950 wel interessant, maar dan zit je weer op Windows Phone. Jaren gebruik van gemaakt, maar voor mij persoonlijk is de app-gap te groot. Ik gebruik een aantal lokale apps (OV o.a.) en die zijn er simpelweg niet voor WP/W10M.

Bij mijn afscheid van Windows Phone heb ik besloten mijzelf niet meer te kwellen door voor een platform te kiezen waar niet heel veel voor ontwikkeld wordt. Wat dat betreft zit je echt beter met iOS en Android. Uiteraard hebben die platforms ook hun minpunten, maar de apps verschijnen er tenminste wel voor.

De S6 heb ik tijdens het Tweakers evenement mogen begluren en dat is echt wel een heel mooi toestel. Er zijn behoorlijk wat issues mee, maar ondanks dat denk ik dat het technisch gezien wel het beste toetsel is dat je op dit moment kan krijgen met Android. De prijs was echt flink te hoog en zeker de Edge met zijn 849 euro was natuurlijk waanzin.

Ik ben benieuwd of het wat gaat door voor de verkopen. Zoals in het artikel al staat, zullen wij consumenten er weinig van merken. Wellicht dat de telco's nu interessantere bundels kunnen aanbieden.

[Reactie gewijzigd door PaT op 4 augustus 2015 10:13]

Ik heb de Lumia 940XL (of 950XL) op de lijst staan. Dit mede door de camera, die ik toch graag gebruik (wat dat betreft ben ik ook erg positief over de manual stand van de G4). In de Mediamarkt onlang ook de 640 camera getest en ondanks het aantal MP maakt de telefoon fantastische Macrofoto's (t.o.v. mijn eerdere smartphones en de overige in de Mediamarkt).

Waar ik hier echter bang voor ben is dat de prijs van deze toestellen, zoals hiervoor al aangegeven is, premium zal zijn. De app-gap is een risico maar ik hoop dat dit door het samentrekken van de app-store (als ik mij niet vergis) wat af zal nemen. Ben erg benieuwd ook naar Windows Continuum, maar vraag is of dit niet gewoon een gimmick zal worden (in ieder geval voor mijzelf).

Ook vind ik dat Microsoft lang op zich laat wachten met de introductie en ik wil eigenlijk voor oktober al mijn smartphone hebben vernieuwd.
Precies, het is voor mij (met een Nexus 5) ook echt totaal onnodig om een nieuw toestel te halen als mijn tweejarig abonnement afloopt.

Ik zou toen bij de lancering retail 400 euro kwijt zijn geweest voor een high end toestel met de beste hardware, ik heb toen een zeer voordelig contract getekend bij Tele2 waar ik 2 jaar lang 25 euro per maand betaal voor 1GB internet en 200min/sms, zonder bij te betalen. Kijk, dat is nog leuk en de kosten zijn te overzien.

Ik ben zeer kritisch tegenover Apple en Samsung, IK ben van mening dat ze beide geen waar voor geld bieden, Samsung nog minder dan Apple maar vooral jongeren (de leeftijdsgroep waarin ik zit) hebben het vaak nog erg op de status van het ding. Ik kocht mijn Nexus 5, en natuurlijk enthousuast laten zien dat ik eindelijk van mijn low-end Sony Tipo af was maar dat enthousiasme was snel weg, men kijkt je raar aan als je geen Samsung of Apple telefoon hebt, dat die telefoons niet meer of vaak zelfs minder bieden dan de telefoon van Google maakt ze geen bal uit.

Nu zit ik nog steeds te tikken op een telefoon die mij zeer tevreden heeft gesteld, ik heb geen gebroken scherm, de nieuwste software en nog steeds vaak het snelste apparaat.

Als deze telefoons met een schappelijkere prijs werden aangeboden had ik al minder moeite met het feit dat de telefoons niet veel meer bieden dan de telefoon die ik heb. Op dat punt kan men niet discussiëren, omdat het verschil minimaal is, des te meer irriteer ik mij aan de S6 reclame waar Qi-chargers als iets heel nieuws worden gepresenteerd, terwijl andere telefoons het al jaren hebben.

Na deze prijsverlaging (die natuurlijk weer erg high-profile gepresenteerd moet worden) vind ik het nog steeds geen interessant toestel, je bent qua abonnementskosten vaak nog 40 of 50 euro kwijt en hoewel ik vaak op de nieuwste hardware wil werken ben ik ook realistisch: dat is 1200 euro voor 2 jaar, en dat is idioot veel voor iets waarvan ieder jaar wel een nieuwe versie van komt.
Bekijk dan een ''real chinese brand'' Misschien dat je daar goed zit?
Bedoel Xiaomi - Oneplus - Meizu - Jiayu - ZTE prima merken :) Als je niet van techie shit houdt. Moet je Xiaomi smartphone nemen, deze zijn vrijwel makkelijk om te zetten naar een NL-ROM.

XIAOMI MI NOTE PRO 4GB/64GB ROM prima smartphone :) Ondanks de Qualcomm SoC SD810 hebben klanten van mij nooit heating-issues gehad :)
Het wordt langzaamaan een vervangingsmarkt.

Moest je in het verleden voor bepaalde eisen een high-end toestel hebben, nu zie je de afgelopen 2 jaar dat een doorsnee toestel het al zeer goed doet en dat bepaalde merken clones aanbieden voor een schappelijkere prijs.

En het lijkt positief,
echter zal het wel de innovatie dempen. NFC is een voorbeeld dat in de praktijk best handig kan zijn en daar zijn ze op dit moment al best ver mee, de vraag is of het ooit een kans zou hebben gekregen zonder de dure toestellen. Vingerafdruk is ook zoiets al vind ik het persoonlijk wel wat vaag.
De M9 is ook echt veel te duur. De telefoon is nu eenmaal niet compromisloos. Die hand nog onder de LG G4 geprijsd moeten worden.

Ik ben wel benieuwd wat de concurrentie nu gaat doen.
Idem, mijn S3 werkt al bijna 3 jaar zonder problemen. eenmalig een nieuwe batterij gekocht en hij werkt nog prima. om even 600-700¤ voor een toptoestel (het blijft eenzelfde telefoon) neer te leggen (wat de s3 en s4 ook waren) elke 1-2 jaar, ik heb er het geld niet voor hoor. En met mij waarschijnlijk de meerderheid van de bevolking.

Daarbij; als ze in 1x 100¤ van de prijs kunnen afhalen ga ik denken dat die telefoons niet alleen extreem duur waren, maar ook nog eens ordinair overpriced!
De s6 heeft een vaste batterij en je kunter geen SD kaart insteken Dus ik heb ook liever jouw S3 :)

Ik heb zelf een S5 met nu 64GB sd kaart erin( 21 euro!), en die vervang ik niet voor een S6 met een onvervangbare 32GB (+honderden euro's). Een nieuwe accu kost slechts enkele tientjes.
Zonder SD kaart, kan ik wel mee leven.
Een vaste batterij moet al wat meer waarde toevoegen; langere duur, min. 3 jaar op dezelfde capaciteit, (spat)waterbestendig.

En dat hebben ze bij de S6 nagelaten.
Vanwege design hebben ze belangrijke features van de S5 weggelaten. Toch wel een verslechtering.
ik snap ook niet wat men moet met 64gb... wat je allemaal mee dan?
maar inderdaad een spatwaterdichte s6 was veel beter geweest!
De batterij kan wel vervangen worden, maar het kost iets meer moeite dan bij de S3/S4/S5. ;)

De procedure om de batterij van de S6 te vervangen wordt in de handleiding beschreven.
Dat je dat denkt is terecht want ze zijn ook overpriced...

Heb net een nieuwe HTC one M8s voor 360 euro...

Presteert zeer goed, en is mooi robuust.
Samsung is gewoon te duur en heeft niet iets wat die extra 300 euro rechtvaardigt.

Edit: pricewatch linkje

[Reactie gewijzigd door Plopeye op 4 augustus 2015 11:41]

Die One M8s is een interessante telefoon. Hoe presteert de camera? Beter dan, pak 'm beet, een Galaxy S3?
De camera is zeker beter dan die van een S3, ik vind hem zelfs beter dan die van mijn vorige toestel de S4...

Ik zou zeggen als je nu een S3 hebt dan is een M8s een hele vooruitgang!

Tip : hollandsnieuwe heeft er een leuke aanbieding mee...
Klopt. Ik merk ook in mijn directe omgeving dat mensen veel langer doen met hun telefoons en ook niet meer voor het nieuwste gaan. Zie nog genoeg mensen met een iphone 4 die dus al 4 jaar oud is. Nu langzamerhand beginnen ze over te stappen en zelfs dan kiezen ze de iphone 5s of een samsung A serie

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 4 augustus 2015 09:31]

Idd, heb mijn nexus 5 nu bijna 2 jaar en zie geen reden om iets nieuws te kopen.
Tenzij er een betaalbare high end ~4" telefoon komt. Iphone 4 vond ik een geweldig toestel.
Ik zie het in mijn omgeving ook steeds meer dat vrienden/kennissen/familie langer doen met hun telefoon. Bijna niemand heeft nog een abonnement met toestel, gros heeft een sim-only.
En de meest gehoorde reden is: telefoons zijn te duur voor wat ze er mee doen. Oudere toestellen (Galaxy s4 mini, iPhone 5, Nexus 5) kunnen er prima mee door.
Mijn Nexus 4 doet het zelfs ook nog prima. Enkel de batterij heb ik moeten vervangen.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn S4 doet het eigenlijk nog wel prima.
De S4 is dan ook nog een prima toestel. Ik heb zelf de S4 gebruikt en door de actie van Tweakers en Samsung heb ik nu de S6 Edge. Dan zie je toch weer op heel veel vlakken de vooruitgang: de camera is beduidend beter, het scherm is subliem en de processorkracht is ook behoorlijk vooruitgegaan. Dé grootste verbetering is voor mij de vingerafdrukscanner van de S6, die is zodanig goed dat ik de stap terug naar de S4 niet meer zou willen maken.

Volgens mij is het ook een kwestie van gewenning: de topmodellen zijn altijd al duur geweest, zeker bij introductie. Het verschil zit mijns inziens vooral in het feit dat de telecomaanbieders tegenwoordig veel minder korting aanbieden op de toestellen waardoor het bij gebruikers ineens direct(er) in de portemonnee voelbaar is. Dat geeft een heel andere prijsbeleving en je ziet nu ook steeds meer dat mensen langer met een telefoon gaan doen om de kosten te drukken (Dat heeft Samsung met de S4 natuurlijk ook deels aan zichzelf te danken: door de S4 lang te voorzien van updates, zelfs naar Android 5.1, blijft het een heel actueel apparaat wat tegen een heel redelijke prijs prima prestaties biedt)
Inderdaad, loop nu 3,5 jaar rond met mijn iphone 5. Echt nog geen moment de behoefte gehad 700 euro voor een nieuwe te op te hoesten. De batterij wordt wel wat minder maar die is te vervangen voor een paar tientjes.
Ik heb op dit moment nog een Galaxy S2.

Heb een keer de accu vervangen, goedkoop via eBay, maar dan wel een goede.
Een keer de home button vervangen, goedkoop via eBay, weer als nieuw.

Net een upgrade in de vorm van een Nexus 6 besteld, omdat het WiFi bereik toch wel heel slecht is, en een betere camera ook geen overbodige luxe is (klein kind, even snel een shot maken, toch leuk voor later als de kwaliteit wat hoger ligt).

Maar de keuze was nog moeilijk, nu net is Cyanogenmod begonnen met 12.1 nightlies te maken voor de S2, dus Android 5.1.1, en dat draait nog zeer goed. Het is ongelooflijk hoe goed zo'n oud toestel nog meekomt. (zolang je je verwachtingen van laadtijden, soms 2-4 seconden voor een app ofzo, bijsteld)

[Reactie gewijzigd door Diavire op 4 augustus 2015 10:13]

Sterker nog. Ik ben al een aantal jaar een tevreden gebruiker van een Samsung Galaxy S (i9000). Zo nu en dan heb ik weer eens een Iphone5 of Iphone 6 in mijn handen en open ik dezelfde apps als ik op mijn I9000 heb (Here navigatie, Whatsapp, browser). Het gaat allemaal ietsjes soepeler, dat moet ik toegeven maar om daar inderdaad +¤300 voor te moeten uitgeven…. mij niet gezien.
Nu wil ik wel een andere telefoon, maar omdat er geen nieuwe functies bijkomen is het voor mij nog niet interessant. Het wachten voor mij is op een goed landelijke 4G dekking, betaalbare 4G abonnementen en telefoons (2dehands) die goed met 4G overweg kunnen. Tot die tijd herinstalleer ik half- of jaarlijks mijn I9000 met Cyanogenmod en tussendoor cache cleanen. Voor +-¤130 (toentertijd met stuk scherm overgekocht) heb ik nu al +3 jaar plezier
Probleem is alleen dat ik nog geen Android 5.1.1 op mijn S4 heb. En met alle security issues de laatste tijd zou ik dat toch erg graag willen.

Nu is dat vooral een Samsung probleem. Want bij Sony updaten ze bijvoorbeeld een stuk beter. Hetzelfde geldt voor Nexus toestellen.

Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen nooit meer een Samsung te willen.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 4 augustus 2015 09:37]

En gek genoeg wordt er dan op Sony fora als Xperia blog weer gefoeterd op Sony omdat ze het design van hun toestellen teveel hetzelfde houden, en mensen denken aan/dreigen met overstappen naar Samsung. :)

Persoonlijk blijf ik nog even bij mijn Xperia ZR, die doet alles wat ik wil, in een formaat wat ik nog fatsoenlijk in mijn broekzak kan dragen. Ik denk dat de vervanger tzt de Z5c gaat worden, die duikt nu langzaamaan wat op in de geruchtenmolen.
Samsung support hun telefoon zover ik weet maximaal 2 jaar, al staat mij ook iets bekend van 18 maanden. Wel zie ik dat er al custom ROMS voor de S4 met Android 5.1.1 uit zijn. Ik verwacht niet dat voor de S4 een officiele Android 5.1.1 uit zal worden gebracht.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 4 augustus 2015 15:52]

Ik snap werkelijk niet waarom Samsung in zo'n hoog tempo nieuwe modellen uitbrengt. De S6 en Edge zijn er net en er wordt nu alweer gespeculeerd op nieuwere versies daarvan. Geen wonder dat de winstmarges zo onder druk staan als je nu alweer zo'n prijsverlaging doorvoert. Ik zou me bekocht voelen als ik zo'n toestel net na de introductie had aangeschaft. De economische levensduur staat niet in verhouding met de technische levensduur.
Ze zouden toch langzamerhand iets moeten leren van Apple dunkt me.
Apple brengt toch ook elk jaar een nieuwe iPhone uit?

Het enige verschil bij Samsung is dat die naast hun toplijn ook een budget en niche lijn voert.
Galaxy S, Galaxy S Edge, Galaxy S Edge Plus, Galaxy Note, Galaxy S Neo. Dit zijn allemaal telefoons die tot de top kunnen worden gerekend, en dat zijn allemaal telefoons die de afgelopen maanden of binnen 2 maanden uit zouden komen. Daarnaast hebben ze nou niet allemaal veel onderscheidende verschillen of onderscheidende prijs, dus het lijkt alsof Samsung echt de markt overspoelt. Als zelfs wij niet makkelijk naar de markt kunnen kijken en kunnen onderscheiden wat nu de grote verschillen zijn, hoe kan een normale consument dat dan?
Helaas is dat gewoon de strategie van Samsung: ASAP de markt verzadigen met eigen producten. Zo hebben ze sinds 2003 ook de hele TV-markt overhoop gehaald. Met smartphones lukt het minder goed desondanks dat ze zich sinds vorig jaar voordoen als een merk dat ook premium en design verkoopt.
je kan ook zeggen dat deze Galaxy S, Galaxy S Edge, Galaxy S Edge Plus gewoon het zelfde telefoon is met een kleine variant.
als een telefoon in zwart en wit uitgebracht wordt zijn het ook niet verschillende telefoons.
Maar de Note is toch een niche telefoon met dat enorme scherm?
En de Neo is toch een budgettoestel?
Ja een iPhone 6 is zometeen wanneer de iPhone 6S uitkomt, het budget toestel zoals de 5S dat nu is naast de 6. Dat is de enige waardedaling die er is. Dus niet zoals bij de Samsung S6 die bij introductie ¤699 was en nu nog "maar" ¤500. Dat is toch wel een groot verschil binnen een paar maanden tijd.
Stilstaan = achteruitgang.
De S6 Edge 150 goedkoper? Ik dacht dat ze de vraag naar het toestel niet aankonden?

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 4 augustus 2015 09:59]

Beetje (fictieve) schaarste creeren om je product wat in de kijker te zetten en exclusiever te laten overkomen... Veel van dat soort nieuwsposts zijn imo verborgen reclame technieken. Ik denk ook dat met deze prijsverlaging de S6 in wat meer mensen (& bedrijven!!) hun budget range komt en de S6 edge nog steeds een niche product blijft. Dus valt dat nog te bezien of die nu ineens zoveel meer gaat verkopen.
Dat is niet waar ik op doelde;) Samsung wees bij zijn tegenvallende verkopen op de overweldigende vraag naar S6 Edge, waardoor ze er niet zoveel verkocht hadden als had gekund. Maar dat klopt dus niet; je verlaagd immers de prijs van een product niet als de vraag groter is dan je aanbod.
Ik hoorde vorige week op radio/tv reclames voor de aankoop van een Edge variant toestel met een cashback van ¤100 ... ik kan me zo voorstellen dat als iemand om die reden het toestel "snel" aanschaft zich dan een tikje bekocht voelt. Maar ach - in beide gevallen kan je het toestel voor die prijs bemachtigen en marketing afdelingen hebben ze nog nooit kunnen veroordelen voor niet-misleidende praktijken :7 .
Die Cashback actie was inderdaad tot 1 augustus. In smartphone-land moet je altijd rekening houden met prijsdalingen, vooral als het gonst van de geruchten. Volgens mij is er geen enkele site in NL geweest die vorige week of deze week niets heeft gezegd over de prijsdaling met deze genoemde prijzen.
Dit zijn prijzen waarop ze in eerste instantie uitgebracht hadden moeten worden. Vooral die Edge was echt veel te duur. Maar eigenlijk mag er ondertussen al wel wat meer vanaf vind ik.
Tsja, Samsung ziet dat de concurrent (Apple) een telefoon goed kan verkopen voor een belachelijk hoog bedrag, dus waarom zouden ze dat zelf ook niet doen?
Merk het ook bij mezelf. Wacht rustig 2 a 3 jaar voor een upgrade. Dat was voorheen niet zo maar eerlijk gezegd vindt ik de nieuwe features maar karig....

Zou bv heel graag willen dat de iPhone de dikte van iPhone 5s terug kreeg en die dikte gebruikt voor meer batterij capaciteit. Telefoon hoeft niet nog dunner voor mij... Moet wel nog tegen een stootje kunnen.
Je begrijpt dat de telefoon dan een stuk zwaarder zou worden, daardoor minder prettig in je hand houdt en daardoor minder prettig in gebruik zal zijn?
Dat is de enige reden dat ze niet eerder een large screen iPhone hebben uitgebracht.
Dat snap ik zeer zeker maar liever iets zwaarder dan een telefoon waar de batterij maar max een dag mee gaat met normaal gebruik.

Dat constant laden of verplicht batterypacks hebben etc is een vervelende oplossing. IMO zou een telefoon die iets zwaarder zou zijn met 2x zoveel capaciteit veel beter scoren bij de massa.

Wat kunnen die luttele grams schelen.
Die tientallen grammen zorgen ervoor dat je hand niet vermoeid raakt bij het vasthouden van je telefoon. Het zal je verbazen hoeveel verschil die "luttele grammen" maken.
Komende van een S4 had ik in een opwelling mijn abonnement verlengt met een S6. Het is zeker een mooi toestel. Maar na een halve dag zag ik de meerwaarde tov de S4 al niet meer. Op het nieuwe toestel moet ik weer super zuinig zijn en ben ik als de dood dat er een krasje op komt. Mijn S4 werkt ondanks het gebarsten scherm nog prima en ik hoef er ook niet meer zo zuinig op te zijn. Heb de S6 dan ook voor een mooie prijs verkocht en hou het gewoon bij de S4.
Ik vind het een bedenkelijke strategie die niet veel vertrouwen in eigen producten uitstraalt. Eerst zichzelf nadrukkelijker in de premium hoek positioneren met hogere prijzen omdat ze hopen dat ze hiermee net als de iPhone een groot publiek bereiken dat het geld hiervoor over heeft. Vervolgens vlot de prijzen verlagen als de interesse in hun product tegen blijkt te vallen. Ook niet ok naar de vroege kopers toe.
Ik had gehoopt dat er een S6 mini zou komen die de lijn van de S6 (edge) zou doortrekken door wat meer premium materialen te gebruiken. De prijs zou dan lager dan de S6 liggen maar hoger dan de vorige Mini's. Nu de prijs verder zakt van de topmodellen verwacht ik ook geen mini meer met premium afwerking.

De reden was een dalende afzet... is er dan geen markt voor mensen die een premium phone willen die niet zo groot is als de huidige topmodellen? ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True