Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Samsung heeft een eerste indicatie gegeven van zijn omzet en winst van de afgelopen maanden en die vallen tegen. Ondanks dat veel mensen een Galaxy S6 of S6 Edge hebben gekocht, zullen de winst en omzet toch dalen ten opzichte van vorig jaar.

Een anonieme bron zegt tegen zakenkrant The Wall Street Journal dat Samsung zijn productiefaciliteiten had ingericht om voor elke Galaxy S6 Edge vier reguliere Galaxy S6-exemplaren te maken. De leveringen zouden echter voor beide toestellen ongeveer gelijk liggen, waardoor het veel minder van zijn Edge-toestellen heeft geleverd dan had gekund. Bovendien zit het met een onverkochte voorraad vooral witte Galaxy S6-exemplaren, claimt de krant.

Het is onbekend of Samsung er wel veel meer had kunnen produceren. De productie van gebogen schermen kent vermoedelijk nog lagere yields dan de reguliere oled-schermen. Vorig jaar nog bracht het zijn Galaxy Note Edge in beperkte oplage uit, maar dit voorjaar figureerde de S6 Edge juist in veel advertenties van Samsung.

Samsung verwacht dat het afgelopen maanden een omzet heeft gedraaid van tussen 47 en 49 biljoen Koreaanse won, omgerekend momenteel rond 37 miljard euro. De winst zou daarbij uitkomen tussen 6,7 en 7,1 biljoen won, ongeveer rond 5,3 miljard euro. Beide zijn lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Eind deze maand maakt Samsung zijn definitieve kwartaalcijfers bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

"Samsung had zijn productiefaciliteiten ingericht om voor elke Galaxy S6 Edge vier reguliere Galaxy S6-exemplaren te maken. De verkopen zouden echter voor beide toestellen ongeveer gelijk liggen"

Ik lees dit vooral als: "Samsung verkoopt tot 4 maal minder exemplaren van de S6 dan verwacht". Dat hadden ze namelijk nooit kunnen compenseren met meer productiecapaciteit voor de S6 Edge. Ik begrijp de titel van dit artikel niet.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 7 juli 2015 08:30]

Ik lees vooral: "In verhouding grotere vraag naar Samsung Edge dan verwacht"
Ik lees vooral: lagere omzet en winst. Dat is niet rechtstreeks verenigbaar met "grotere vraag dan verwacht"
Oneens.

Stel je hebt 100 samsung-klanten.
Ze verwachten: 4:1 verhouding S6:S6 edge.
Dus:
80 S6
20 S6 Edge

Maar in plaats daarvan is het geworden:
1:1 verhouding, dus:
50 S6
50 S6 Edge

De klanten blijven theoretisch hetzelfde, echter liggen de verhoudingen dusdanig scheef dat ze een tekort van 30 edges hebben en een overschot van 30 S6. En dat de fabrieksindeling hier niet op gebouwd is.

Anderzijds zou je het ook zo kunnen zien, de verhouding 4:1 blijft, echter hebben ze de productie dusdanig opgevoerd om aan de S6 Edge te kunnen voldoen.

100 klanten
80 S6
20 S6 edge.. je wil er 50 Dus x2.5

80*2.5 = 200 S6
20*2.5 = 50 S6 Edge
Dan heb je dus een ongelofelijk overschot S6 :D.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 7 juli 2015 09:57]

De aanname dat het aantal klanten hetzelfde blijft lijkt me niet reŽel. Gezien de dalende winst zou je zelfs kunnen verwachten dat dit niet klopt, zeker omdat het duurdere toestel meer is verkocht dan verwacht en de winst toch is gedaald.
Vanwege het overschot aan reguliere S6, waar ze feitelijk dus verlies op draaien. De productiekosten zijn wel gemaakt, maar de winst van de verkoop blijft uit.
Je verwart cashflow met winst. Winst houdt rekening met voorraadwaardering - tenzij je er van uitgaat dat de S6 stock inmiddels waardeloos is (omdat hij niet meer zal verkocht kunnen worden dus)...
Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat iemand een edge wil, in de winkel staat. de winkelier zegt nee die heb ik niet meer maar heb nog wel de gewone s6 deze heeft dezelfde specs maar alleen niet het gebogen scherm. En vervolgens iemand niet wil wachten en een HTC kiest. Dat slaat gewoon kant nog wal.

Je kunt beter zeggen dat de vraag naar de edge gewoon groter was omdat er veel minder van gemaakt zijn.

Apple doet dit al jaren om de hype groot te houden bij nieuwe toestellen. Waardoor de schijn wordt gecreŽerd dat er zoveel van verkocht worden dat apple de vraag niet aan kan. hierdoor willen nog meer mensen hem juist graag hebben.

Zoals apple wel heeft aangetoond in het begin van de iphone revolutie, hoeft een te lage productie, zeker niet te zorgen voor een lagere omzet of winst. En kan over de langere termijn er zelfs voor zorgen dat deze harder stijgt.

Ik persoonlijk zou niet snappen dat wanneer mensen een week moeten wachten op hun edge ze opeens een heel ander merk toestel gaan kopen. Als ik een edge wil omdat die apart is en geen enkele andere fabrikant heeft dat nog gemaakt dan wacht je gewoon. Bij de iphone gaan mensen zelfs dagen in de kou op de stoep liggen. Wil je de edge omdat je graag de nieuwste samsung wil en je het gebogen scherm niet echt interesseert maar wel grappig vindt. ook dan stap je niet over naar een ander merk maar kies je een gewone S6. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom iemand bij een te kort aan de S6 edge opeens een ander merk toestel zou kiezen. Er is momenteel niks vergelijkbaars met deze formfactor...

Dus ik vrees dat de winst daling meer te maken heeft met het feit dat samsung een steeds slechtere naam krijgt door de bloatware op hun toestellen. En dat mensen daarom een ander merk kiezen. of het feit dat de accu erg klein is.
Het gebogen scherm is een unique selling point. Consumenten die dat willen, willen dat nou eenmaal. Zelf lijk het me niks (heb het niet in de praktijk ervaren), maar andere mensen blijkbaar wel. Als je dat niet kan leveren, is de kans dat ze een heel ander merk kiezen of de aankoop uitstellen minstens zo groot als dat ze dan maar dezelfde telefoon zonder die unieke feature kopen.

Als dat gebogen scherm ze niet zoveel zou uitmaken, zouden ze sowieso wel de 100,- goedkopere variant zonder nemen.
Minder dure..
Je weet toch wel dat het onzin is wat je zegt?

Apple heeft geen enkele reden om tekorten te creŽren, Apple heeft van alle telefoonfabrikanten de hoogste winstmarge dus waarom zouden ze dan opzettelijk tekorten creŽren als ze zoveel winst maken per toestel?

Bovendien kan Apple zoiets sowieso al niet doen door de aandeelhouders, die zouden Apple helemaal kapotmaken als er zoiets zou spelen.

Daarnaast heeft Apple dat soort marketing helemaal niet nodig.
Heerlijk, 1 artikel, drie tweakers die iets anders lezen (met alles eens)
Het belang van de schone taak van een redactie om zaken goed naar voren te brengen is hiermee erg duidelijk geworden.
En ik vraag me af of het hier ook echt goed is gegaan, want als de verhouding X en Y geen 1 op 4 maar 1 op 1 is en X brengt meer winst in de lade dan is tegenvallende cijfers vooral een indicatie van aanzienlijk minder verkopen van Y.
Als de vraag naar X groter was dan het aanbod dan is het natuurlijk zeker te doen de omzet te doen stijgen, deel van een hype is juist schaarste wat een prachtig marketingsvoordeel geeft.
Het lijkt er in deze dan ook op dat Samsung tegenvallers poogt te framen om er een goede marketingspin aan te geven, maar wat er nu staat rammelt imho iets teveel.
Ik denk dat een correctere titel was geweest: "onverwacht betere verkoop van S6 Edge kan de tegenvallende verkopen van de S6 niet compenseren".
Nee want er is geen betere verkoop van de S6 omdat ze ze niet in genoeg aantal geproduceerd krijgen.
Dat heb je verkeerd begrepen: ze maakten teveel S6 volgens de verkopen, die dus tegenvielen, en te weinig S6 Edge.
Grotere vraag naar een product wat niet geleverd kan worden omdat er te weinig geproduceerd is.

Uit de bron:
(..) the company initially expected to sell four Galaxy S6 smartphones for each Galaxy S6 Edge that it sold, and set up its production facilities accordingly. Instead, demand was much likely closer to even for the two devices, the person said.
That led to a glut of unsold Galaxy S6 devices—particularly white-colored devices—and not enough Galaxy S6 Edge smartphones, the person said.
En dat kun je op twee manieren interpreteren. Stel je verwacht 1M edge en 4M S6.

Het wordt 1M edge en 4M S6 => 1:1, maar geweldig lagere S6 productie.
Of het wordt 4M edge 4M S6 => ook 1:1, maar geweldig hogere productie Edge.

De waarheid ligt natuurlijk in het midden, er zijn beduidend minder gewone S6'en verkocht dan verwacht maar flink meer edge toestellen. Samsung zal alles er aan doen om dit zo positief mogelijk te spinnen en vooral te focussen op de hogere vraag naar Edge. Aangezien Samsung nooit cijfers vrijgeeft zullen we het niet weten, maar afhankelijk zijn van de analisten die er iets moois van proberen te maken met een 'educated guess'.

De bottom line is in ieder geval dat Samsung voor het zevende kwartaal op rij minder winst maakt Year over Year...
Of de "bottom line" is dat ze voor het derde kwartaal op rij QoQ een stijgende winst gaan laten zien (en nee, die laat bij Samsung nauwelijks tot niet een seizoenstrend zien). Afhankelijk van welke bril je opzet inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 7 juli 2015 12:14]

Ze hebben ondertussen al lang de verhouding veranderd natuurlijk. die 4:1 was de initiele verwachting en de voorraad die voor de verkoop tot stand was gekomen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2015 08:14]

Dat zal wel, maar dat verandert niets aan mijn conclusie.
Ik snap helemaal niet hoe je aan die conclusie komt en of je daar ook maar enig bewijs voor hebt. Het is niet omdat vraag en aanbod niet overeenstemmen dat je zomaar conclusies kan trekken over wat de vragende partij dan wel doet. Ga jij, wanneer je geen Edge kunt kopen dan maar helemaal niets kopen? Ik kan mij perfect voorstellen dat vele mensen die een Edge wensten maar niet willen wachten dan maar de gewone S6 nemen.
Nou ik snap zijn gedachte wel.

De onderschatting van de vraag naar de S6 Edge heeft ertoe geleid dat er flinke levertijden zijn gekomen. Die hebben op hun beurt er weer voor gezorgd dat mensen, die niet willen wachten, niet een S6 Edge hebben gekocht. Als de 4:1 verwachtingen correct waren geweest, hadden ze de genoemde winst gemaakt.

Het lijkt erop dat de absolute hoeveelheden S6 Edge dus iets hoger liggen dan verwacht, maar doordat de S6 zelf beduidend minder verkoopt die niet in de buurt van zijn 4x hoger komt van de S6 Edge. Dat levert dus een offset op die negatief is voor de omzet van Samsung.

-edit-
Hoe is een analyse -1??? Serieus mensen, we hebben het hier gewoon over mogelijke situaties van wat het artikel meldt. Inhoudelijk, maar niet diepgaand dus waar de 2 -1's op slaan..

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 7 juli 2015 11:20]

Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar dat zou ik echt niet zomaar hardop durven uit te spreken. Je weet maar 10% van de feiten.
Precies. Zonder verkoopaantallen weet je niet of Samsung een smoesje bedacht heeft of dat idd. de Edge evenveel verkocht is als de S6.
Ik twijfel iig aan dit bericht, want iIk heb in mijn omgeving genoeg S6 toestellen gezien en geen enkele Edge... Ik heb eigenlijk sowieso nog niemand met een Edge gezien.
Gezien niet, wel meerdere mensen op fora tegengekomen met Edge (en hun ervaringen). Misschien in een ander land dat de S6 Edge erg populair is?

Verwacht 1:4 = 5 totaal
Resultaat 2:2 = 4 totaal

Ongeacht wat de marges/exacte getallen zijn, veel meer S6 Edge's dan oorspronkelijk verwacht (en of Samsung een verdubbeling aankan ga ik niet op in :P) en toch minder S6's dan verwacht. Totaal is iets lager dan verwacht ondanks goede stijging op S6E ;) Lekker relatief en niet heel moeilijk toch om dan stijging, daling en afwijkende winst te hebben!

Je kan zelfs stellen dat de S6 Edge door het duurdere proces lagere winstmarge heeft (ondanks hogere prijs) en daardoor ook de winst drukt, zelfs als de totale omzet zou stijgen door die hogere prijs. Het is niet moeilijk, hooguit complex.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 7 juli 2015 11:30]

LOL, exact 10%?? ;)

Overigens, is het artikel inmiddels al bijgewerkt en wordt het iets duidelijker.
De leveringen zouden echter voor beide toestellen ongeveer gelijk liggen, waardoor het veel minder van zijn Edge-toestellen heeft geleverd dan had gekund. Bovendien zit het met een onverkochte voorraad vooral witte Galaxy S6-exemplaren, claimt de krant.

Het is onbekend of Samsung er wel veel meer had kunnen produceren.
Er hadden dus meer Edge toestellen verkocht kunnen worden, wat de onderschatting bevestigd en meteen indirect bevestigd dat er dus meer zijn verkocht dan ze initieel hadden ingecalculeerd. Of ze dat met de huidige productiefaciliteiten hadden kunnen halen wordt in twijfel getrokken, maar feit blijft dat de S6 minder verkoopt dan verwacht, de S6 Edge meer dan verwacht en de totale net result niet zo hoog is als verwacht.

Vrij duidelijk toch? Beetje business model doet alles relatief ;)
of gewoon wachten, dat gebeurt ook bij andere modellen, zoals een iPhone. Als je echt iets wil, is wachten voor velen wel een optie. En ja er zullen altijd mensen zijn die anderzins kiezen.
Een iPhone is niet vergelijkbaar. Je kiest dan voor iOS en heeft dan geen andere keuze, wie voor een Edge wou gaan heeft keuze genoeg in toestellen met hetzelfde OS.

[Reactie gewijzigd door monojack op 7 juli 2015 09:45]

vanuit jouw perceptie mss, ik ga puur voor een foon, ios, android win maakt me niks uit. Hiermee kan ik alles wat ik nodig heb op een foon.
Hij interpreteert dat op die manier dat wil niet zeggen het ook echt waar is. Maar ook niet dat het onjuist is hey zou best een valide conclusie kunnen zijn, maar dat weten we helaas niet.
Ook jij trekt in je post conclusies die je niet hard kan maken dus het is een beetje vreemd om hem daar dan op te wijzen vind je niet?

Mensen die een Edge wilde hebben blijkbaar meer te besteden dan voor de S6 neergelegd moet worden dus het is niet zo gek im te denken dat ze dan naar een ander merk kijken met een toestel in diezelfde prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 7 juli 2015 09:08]

Ik lees dit vooral als: "Samsung verkoopt tot 4 maal minder exemplaren van de S6 dan verwacht".
Deze conclusie kun je niet trekken uit de quote die je geeft.
Een andere optie is dat ze alle gewone S6 varianten verkopen die ze maken, maar de vraag voor de S6 Edge niet aankunnen, waardoor de mensen die interesse hadden in de Edge nu een ander merk toestel hebben gekocht.
(Gezien de lagere omzet- en winstverwachting niet een heel geloofwaardige optie, maar dat terzijde).
Tsja, er staat letterlijk dat de verkopen van de S6 edge en de S6 ongeveer gelijk lopen, terwijl ze vier maal zoveel S6 maakten. Dus als je per 4 exemplaren S6 die je maakte, er maar 1 verkoopt, dan verkoop je 4 maal minder exemplaren dan verwacht, dat is mathematische logica.
Niet als je het commentaar van watercoolertje goed begrepen hebt.:
Ze hebben ondertussen al lang de verhouding veranderd natuurlijk. die 4:1 was de initiele verwachting en de voorraad die voor de verkoop tot stand was gekomen.
Als ze al vrij snel de verhouding naar 2:1 getrokken hebben verkopen ze maar 2 maal minder exemplaren van de S6 dan verwacht. Daarintegen zijn er van de egde 2 maal zoveel verkocht dan verwacht. Mathematische logica brengt ons dan tot een daling van 20% ten opzichte van de verwachtingen (S6 40% van de totale verwachting en S6 egde ook 40% van de totale verwachting). Alle mathematische logica hangt dus af van de verhouding, en aangezien we die niet weten (alleen maar de initiŽle verhouding) kun je niets zeggen over hoeveel er verkocht is ten opzichte van de de verwachting.
Amen.

Alleen ben ik wel van mening dat de combinatie met een winstwaarschuwing de voorlopige conclusie kan trekken dat de verwachte omzet dankzij de toestellen lager is dan verwacht.

De verkoop van Samsung 5 ging niet helemaal zoals verwacht en dit bericht pleit ook niet veel beterschap al verhullen ze mooi door te stellen dat de vraag hoger is dan verwacht. Als je niet kunt leveren, wordt er niets verkocht, als je niets verkoopt is er geen omzet.
Bestaat er ook wiskunde die niet logisch is :P ?
nee, maar wel logica die niet wiskundig is
"dat is mathematische logica."

...die uitgaat van een statische productiehoeveelheid van beide. En daar valt de aanname in de praktijk op z'n neus. Zie ook de aankondigingen tot uitbreiding Edge productiecapaciteit.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 7 juli 2015 13:06]

De conclusie dat je de titel niet begrijpt?

De verhouding is nu simpelweg 1:1 in plaats van 1:4. Zegt niets over de absolute aantallen die overigens ook lager zijn dan verwacht.
De leveringen zouden echter voor beide toestellen ongeveer gelijk liggen, waardoor het veel minder van zijn Edge-toestellen heeft geleverd dan had gekund.
Ze hebben ook minder S6 Edge toestellen verkocht dan mogelijk wad. Als ze de verhouding beter hadden, was het misschien minder S6 en meer Edge. Dan had de productiecapaciteit verhogen voor de S6 Edge het dus in ieder geval deels kunnen compenseren.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 7 juli 2015 09:57]

Off-topic: S6 edge*.

OT: het is als bedrijf lastig in te schatten hoeveel verkopen er voor een relatief nieuwe techniek/product zijn. In dit geval heeft Samsung ze helaas onderschat. Hopelijk kan het bedrijf met deze informatie de volgende keer beter inschatten wat de verkopen kunnen zijn.
Ja, ze hebben minder exemplaren van de S6 verkocht dan verwacht, maar enkel omdat iedereen in plaats daarvan een Edge kocht, waardoor Samsung de verkeerde machines had staan.
Dan lees je wel erg krom. Want dan hadden ze dus onwijze S6 overstock moeten hebben en dat is volgens mij niet het geval.
Ze hebben er in elk geval een pak minder verkocht dan verwacht: vandaar de omzet- en winstdaling.
Ze hebben natuurlijk wat meer producten. Ik snap je gedachtegang, maar het is een beetje beperkt gedacht :)
Ja ik vind het ook een mooie spin.
Ik snap de hype rondom de Galaxy S6 Edge niet. Heb het apparaat eens bekeken in de Media Markt, maar merkte direct dat het toestel niet lekker vast pakte door de scherpe rand aan de zijkant. Ook vond ik de toegevoegde waarde van het gebogen scherm ver te zoeken.

Verder beschikt de S6 / S6 Edge over een kleine, niet verwijderbare accu, ontbreekt de SD-kaartlezer waardoor je eigenlijk indirect verplicht wordt om een duurder model met meer interne opslag te nemen en staat er nog steeds een hoop bloatware op. Allemaal redenen waarom ik ook deze Galaxy oversla.
Ik snap de hype om de S6 Edge ook niet.
Ik leg mijn telefoon altijd met het scherm omhoog neer , dus dit "side glow" is totaal niet boeiend.
Het gebogen scherm is meer een "he kijk mij eens met een S6 Edge"

Het ontbreken van een SD kaart is een onzin argument, de meeste telefoons hebben deze optie al lang niet meer. Is je opslag vol hang je hem aan je PC of voor 2 Euro haal je bij de blokker een mini-USB kaartlezer en je hebt weer je externe opslag.

Ook de batterij is prima, de doom verhalen kloppen niet, misschien als je als een idioot belt of om de 2 minuten je facebook /twiter status moet bekijken, maar ik doe 2-3 dagen met een lading en gebruik hem als werk telefoon. Ook heeft Samsung minder ( of net zoveel ) bloatware erop dan elk ander merk inclusief de iPhone.

Ik ben voor de S6 gegaan voor de Custom ROM die ervoor gemaakt wordt.
XtreStoLite heeft een ROM, welk elke Andoid telefoon standaard zou moeten hebben, waar je een hele kale Andoid installeerd en daarna een install script start met een keuze menu waaruit je alleen die dingen selecteert die je daadwerkelijk op je telefoon wilt hebben.

En natuurlijk is het scherm super, ik heb hem vergeleken met diverse moderne telefoons, maar in direct zonlicht heerst de S6.
Ik heb geen zin om ook nog een mini-SD lezer mee te moeten slepen. Mijn muziekcollectie is al 35GB; dan moet ik ook nog mijn apps en foto's / video's opslaan. Een toestel met 64GB interne opslag is dan al het minimale. Daar ga ik niet aan beginnen omdat het prijsverschil tussen 16, 32, 64 en 128GB buiten alle redelijkheid is. SD-geheugen is nu eenmaal een factor 5 goedkoper dan interne opslag, dus voor mij is het ontbreken van een interne cardreader zeker geen "onzin argument".
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk al is 35GB aan muziek een beetje overdreven vind je niet?
En de miniSD lezer is 2cm bij 1.2cm , niet dat je er een rugzak voor nodig hebt.

Maar, wil je luxe, zal je ervoor moeten betalen ( of met minder genoegen moeten nemen ).

[Reactie gewijzigd door Bart_Smith op 7 juli 2015 11:24]

Ligt eraan wat je persoonlijk minder vind. Ben zelf voor de LG G4 gegaan omdat de S6/edge naar mijn voorkeur minder is. Geen vervangbare batterij, geen mSD, de OS schil van Samsung zuigt, scherm is kleiner, er zijn meldingen dat het scherm vergeelt na een poos door het type scherm (oled), oudere android versie en ga zo maar door. De LG was voor mij verreweg de betere telefoon.

Als ik het nieuwsbericht lees dan vraag ik mij af of de 1op1 verhouding nu komt doordat de non-edge zo weinig verkocht wordt of omdat de edge veel populairder is. Als je bij telecomwinkels bent zoals t-mobile en KPN dan pushen die de S6 en de S6 edge enorm. Alsof het eigenlijk de enige telefoon is die ze mogen verkopen.
De meeste muziek is in .FLAC formaat, dus dan zit je zo aan 35GB. Ik weet wel dat een mini-SD lezer niet groot is, maar ik moet er dan wel iedere keer aan denken om ze mee te nemen. Ook moet het betreffende toestel dan USB-OTG ondersteunen. Voor mij is dat te veel gedoe.
Je koopt mijn inziens geen S6 Edge omdat je de beste bang for buck wilt. Je koopt hem omdat je de snelste hardware wilt en het design aspect je aanspreekt... Ik heb zelf de S6 Edge even mogen gebruiken, en ik vind het scherm prachtig, en het gebogen randje heeft wel een echt een wow-effect bij mensen om je heen. Niemand heeft namelijk nog zoiets gezien.

Die dingen bij elkaar maken hem uniek, en is er dus op dat vlak geen concurrentie.

PS: Ik ben geen fanboy, bel gewoon zelf met een simpele iPhone 6.
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen die dat ding kopen weinig weet van de specs hebben behalve het gebogen scherm...
Maar naar mijn idee is dit niks nieuws als het op de high-end telefoons van sams en apple aankomt, status, status status...
Dit is nogal een open deur. Mensen in het algemeen hebben met alles wat ze kopen weinig weet van de specs. Of het nou een diepvriespizza van §2, een Lumia van §100 of een S6 van §700 gaat. Misschien goed om dat eens te beseffen.
dat doe ik toch ook? het was een reactie op devroet
De Edge is een statussymbool geworden, en dat verkoopt nu eenmaal zeer goed. Wanneer je een product met een zichtbare unieke eigenschap voor wat meer geld in de winkel legt, dan zullen mensen staan aanschuiven om het aan te kopen, en blijkbaar veel meer mensen dan de fabrikant in dit geval zelf verwacht had.
Als je §700 veil hebt voor een telefoon, dan geef je toch meteen wat meer uit opdat je niet met het "goedkope" model rondloopt.
Je telefoon is natuurlijk ook een statussymbool. En wat dat betreft is de Edge uniek & onderscheidend in zijn uiterlijk.

Wie van kwalitatieve technologie houdt komt op de S6 ook aardig aan zijn trekken.
  • De beste Amoled schermen in de markt.
  • De beste processor van dit moment.
  • Een goede DAB
  • Een ruim arsenaal aan 'sensoren'.
  • Prima bouwkwalitiet.
Het probleem van de bloatware is natuurlijk niet alleen samsung gerelateerd.
nieuws: Samsung en Oppo aangeklaagd voor meeleveren bloatware Android

Google heeft er ook een steeds groter aandeel in:
nieuws: 'Google verdubbelt aantal verplicht meegeleverde apps op Android-apparaten'

En er zijn zelfs chineze verkopers die malware voor je voorinstalleren op chineze androids:
Forum: 'Malware op de Jiayu s3g'

Ondanks dat de samsung rijk wordt uitgerust met software en apps, hebben ze om een of andere reden wel onder veel Android gebruikers toch een streepje voor. Dat komt niet alleen door de marketing lijkt mij, maar ook doordat ze al een paar jaar een constante en eigen 'experience' bieden aan consumenten.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 7 juli 2015 09:34]

Die 'eigen' experience wordt door de meeste Tweakers gelijk ongedaan gemaakt door er een custom rom op te zetten, om gelijk verlost te zijn van alle bloatware.

Met een custom rom verschilt dit toestel dan ineens niet meer zo heel erg van de overige vergelijkbare modellen die nu op de markt zijn (o.a. Sony, LG, Motorola en HTC), dus zo veel bijzonders en 'eigen' blijft er dan niet meer over.
Ik snap hier niets van. Het is een 'feature' die mijn inziens echt compleet nutteloos is. Net als de hartslagmonitor en het automatisch opnemen wanneer je de telefoon oppakt etc. Je wil toch eerst zien wie er belt? En nog meer van die technische 'hoogstandjes' waarmee Samsung heeft geadverteerd de laatste jaren..

Allemaal onzinnig als je het mij vraagt, leuk om een keer te testen en te laten zien; kijk eens wat mijn telefoon kan! En vervolgens gebruik je het nooit meer....

[Reactie gewijzigd door xchristox1 op 7 juli 2015 08:26]

Ach weet je.
Je kan het uitzetten.
Steeds meer van dit soort zaken staan tegenwoordig default uit.

En er zitten ook handige dingen bij.

Je hebt gewoon keuzes. Prima toch

Daarbij vind ik persoonlijk de gewone s6 de beste Android telefoon die ik ooit heb gehad.

[Reactie gewijzigd door 634684 op 7 juli 2015 08:17]

Ja ik heb er ook geen last van maar Samsungs zijn in verhouding wel ontzettend duur en dat heeft mede te maken met de ontwikkeling van al die nutteloze features die eigenlijk niemand gebruikt. Het heeft een paar jaar gewerkt, maar ik denk dat op de lange termijn dit tegen ze gaat werken.
Duur ?

De S6 32 gb is net zo duur en zelfs goedkoper als de G4 leer / HTC One M9.
En mijn Z Ultra kostte §260 (plus §30 voor een SD-kaart. Stel je voor).

Een telefoon van §600++ is van de zotte wanneer je vrijwel exact hetzelfde kunt doen met een Moto G. :?
Ja, ofja, weinig mensen kopen een S6? Een S4 of S5 doet het nog steeds prima? Misschien moeten ze expres veel zooi bij leveren zodat de telefoons langzamer worden, dat wekt bij Apple prima.

Het verschil in de nieuwere versies is minder dan eerst. En daarbij zijn er veel goedkopere telefoons die dezelfde snelheden bereiken?

§700 is ook vrij duur voor een dingetje dat al snel kapot gaat als je laat vallen. Als die nooit zouden breken, zouden ze lang niet zoveel geld verdienen :)

Ook het artikel over het afschaffen van "gratis" toestel bij abbonnement zal daarbij een dreiging zijn.
Natuurlijk zijn ze niet duur vanwege de ontwikkelingskosten. Ze zijn duur omdat ze gewild zijn. Precies zo bij Apple. Zolang de vraag er is kan de prijs hoog blijven. Als de verkoop van de S6 nu tegenvalt moet de S7 wellicht goedkoper neergezet worden.
Keuzes zijn prima, het is alleen zonde om 130 (afgaande op bovenstaande producten) euro extra uit te geven voor extra's die je vervolgens uit zet.
Je wil toch eerst weten wie er belt?
Je weet dus gewoon niet hoe de functie werkt. Hij neemt pas op als je de telefoon naar je oor beweegt je kan het toestel dus gewoon vast hebben zonder op te nemen en prima zien wie er belt voordat je die beweging maakt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2015 08:17]

Gewoon software matig gebruik van de gyroscoop die in de telefoon zit die je ineens wel wilt gebruiken als je een race spelletje speelt of je kompas activeert. Zeiken is ook een kunst. T is misschien 1 mb om te maken, en t kost je geen reet. Zet t dan gewoon uit :)
Ik snap het wel. Er zit de laatste twee jaar weinig vernieuwing meer in de smartphonemarkt. Mensen willen wat nieuws, of in ieder geval, het gevoel dat ze wat nieuws hebben.
Toch vind ik het apart dat de Edge zo goed verkoopt. Het heeft geen functionele meerwaarde, maar het is wel duurder. Deze gimmick spreekt blijkbaar toch onverwacht veel mensen aan; zo veel dat Samsung ze niet snel genoeg kan produceren in voldoende aantallen.
Voor veel mensen is een telefoon een status symbool. De nieuwste, duurste, etc...

Kijk bijvoorbeeld naar hoe in het begin van de iPod er heel veel witte oordopjes werden verkocht voor mensen die geen iPod hadden, maar wel in metro/bus/trein gezien wilden worden met witte dopjes in hun oor, dus de suggestie dat ze een iPod hadden.

Mooie quote die ik tegen kwam:
And so, at our school, wearing Apple’s signature white earbuds under your hoodie became just as fashionable as donning $200 Uggs.
Wat een beetje design al niet kan doen :) En dat is altijd heel moeilijk te voorspellen...
Het kan ook zijn dat de Edge helemaal niet zo goed verkoopt.

Stel dat de verwachting was:
10 Edge
40 S6

En reel is bv 50% meer vraag naar de Edge:

15 Edge
15 S6

Dan verkopen ze nog steeds 40% minder toestellen dan verwacht (30 ipv 50).

Praktisch gezien blijven er van de initiŽle productie 25 S6 toestellen liggen en produceren ze maar 5 extra Edge toestellen.

Dan hebben ze waarschijnlijk de productie van de S6 nagenoeg stilgelegd, en die van de Edge 50% opgeschroefd, om aan de vraag te kunnen voldoen en niet te veel overschot te produceren van de S6.
Ik vind het inderdaad ook erg bijzonder. Je betaald een ruime 130 euro meer voor de gebogen randen. ( §569,- tegenover §699,-.) Maar het nut en de praktische toepassing vind ik compleet ontbreken.

Maar goed het toestel is 'one of a kind' en het ziet er futuristisch uit en heeft daarmee misschien een hoge ' patsfactor'.
Ik denk dat Samsung juist hiermee eindelijk eens heeft laten zien dat wat Apple kan zij ook kunnen: onderscheidend zijn op het gebied van design. De S6 heeft een uniek en high class look en feel, net zoals bijvoorbeeld de iPhone 4 dat had. Mensen vallen daar massaal voor en dat heeft zich keer op keer ook wel bewezen. Beste nog is dat Samsung oprecht zijn best heeft gedaan er nog wat functioneels van te maken, de randen gloeien op bij phonecalls en functioneren als plaats voor shortcuts. Vrijwel niemand zal die gebruiken maar ik vind het wel grappig dat ze blijkbaar toch niet helemaal puur voor de design motivatie hebben durven kiezen :) Anyways. De S6 edge blijkt zo eindelijk de jarenlang verwachte 'iPhone killer' die de Galaxy S zou moeten zijn in het verleden. Class.
Als je naar verkoopcijfers van de iPhone kijkt, kan je moeilijk spreken over een 'iPhone-killer'.

Samsung en Apple zijn gewoon beiden enorm goed bezig.
Aan winst/omzet af te leiden is Samsung blijkbaar niet zo goed bezig...
Ik vind mn de edge een hele mooie telefoon om te zien.
Maar juist die lucht nuet lekker in de hand.

En verder :mensen die voor apple gaan, gaan niet alleen voor design hoor, maar mn voor de stabiliteit , gebruikersgemak en gekoppelde services van ios. Dat werkt allemaal soepel, is gebruikersvriendelijk, app store heeft zeer mooie apps, die vaak veiliger zijn, minder malware.

Omdat samsung niet zijn eigen os en eco-systeem heeft zullen ze altijd achterlopen op apple op het gebied van nieuwe toepassingen.

Stel apple komt met forcetouch. Het os kunnen ze snel hierop aanpassen en het werkt.
Bij samsung zijn ze erop aangewezen of google ondersteuning hiervoor inbouwt in Android. Of moeten ze zelf gaan knutselen, vervolgens moeten ze updates uitrollen, etc...
Hierdoor lopen ze in principe altijd achter de markt aan.

Maar
Gebogen scherm is idd leuk, en ik zie daar zeker toekomst in. Alleen mieten er nog praktische toepassingen voor komen.
Wat wordt er dan precies "gekilld" aan de iPhone? Volgens mij verkoopt Apple nog steeds recordaantallen iPhones en hebben ze 89% van de winst in de smartphonemarkt in handen :o .
Als Sumsing nu eens dat achterlijke Samsung van de voorkant haalt dan zijn die telefoons het wellicht nog een keer waard om aan te schaffen. Mensen die 600-700 euro uitgeven aan een telefoon weten heus wel van welk merk het is. Dat hoeft niet constant te schreeuwen als je hem als eigenaar bekijkt.
Ik snap wat je bedoelt inderdaad, ik heb hem zelf en stond op het punt he'm te verkopen naar een paar weken.

Maar dan pak je je oude tel terug met het zelfde scherm diagonaal... naar een paar weken gebruik en dan lijkt dat scherm opeens een stuk kleiner.

En is de twijfel opeens weg, wat betreft de gimmick, alhoewel ik die zei kant notificatie nog nooit gebruikt heb sinds de release.
Wat is dan de patsfactor aan een iPhone? Dat hij snel, simpel en goed werkt? Dat een iPhone 4S straks nog steeds op iOS 9 draait terwijl de Galaxy S2 die ongeveer gelijktijdig uitkwam allang ancient history is?

Nee, Apple zou ik niet omschrijven als "patsfactor". Eerder als een bedrijf dat telefoons maakt die werken. Als jij dat patsfactor vindt, dan mag dat natuurlijk :) .
Als jij nu beweert dat Apple iPhone geen patsfactor heeft, dan valt er niet te praten. Ik ben er ook blij mee, vooral het snelle. Want qua goed werken verlang ik soms nog erg naar mijn oude Galaxy S5...
Ik denk dat het vooral een hele goede telefoon is. Met troep kan je niet patsen.
Toch vind ik het apart dat de Edge zo goed verkoopt.
Ik denk dat dat komt omdat de gewone S6 wel heel erg lijkt op een iPhone 6.
De S6 is niet goedkoper dan de iPhone 6, als je hem wil kopen als statussymbool, wil je wel dat mensen herkennen dat je zo'n telefoon hebt en niet dat mensen hem denken te herkennen als een iPhone 6. De S6 Edge is net zo anders dat mensen dat onderscheid kunnen maken...
Volgens mij voldoende afwijkende features om dat onderscheid wel te kunnen maken toch? Die grote SAMSUNG aan de voor en achterkant doen dat zeker ook: https://imgur.com/a/iAWEo

Als je je telefoon uitsluitend als status symbool wilt kopen (en je met de "grote" vissen wilt meten) dan is het kopen van een telefoon die ("minimaal") 50 euro goedkoper is, inderdaad een slecht plan. Als je echter een goeie deal wilt... tja, dan ben je weer rationeel bezig :9
Die grote SAMSUNG aan de voor en achterkant doen dat zeker ook
Die zie je niet als iemand de telefoon in de hand heeft en je alleen de bovenhoeken ziet.
Dan ziet een S6 er uit als een iPhone 6 (Ondanks wat de negatieve moderaties van mijn post vinden...)
Je bedoelt dat mensen expres die Edge kopen omdat het er toch als een iPhone 6 uit ziet?
Een vriend van me heeft dit de S6 Edge, het is meer dan een gimmick vind ik.
Op het oog heb je zo goed als geen rand aan de zijkant, zijn notificaties kan hij aflezen als het toestel met de voorkant plat op tafel ligt (heb ik een gemiste oproep / whatsapp / etc.)
tot nu toe vind ik het alles behalve iets wat de "patsfactor" heeft, het is in mijn ogen eindelijk eens weer iets nuttigs wat wordt toegevoegd.

plus daarbij, dat ik het persoonlijk, ook 1 van de mooiste toestellen vind van de afgelopen jaren.
zijn notificaties kan hij aflezen als het toestel met de voorkant plat op tafel ligt
Die kun je helemaal niet aflezen als het scherm op tafel ligt. Je ziet enkel een lichtshow onder je toestel.
Als je trouwens de Edge koopt om hem vervolgens bewust met het scherm naar beneden op tafel te leggen en te zitten wachten tot er een gebogen randje oplicht onder je toestel lijkt de 'patsfactor' toch vrij hoog te liggen. Het is trouwens een vrij mooi toestel, dus waarom het scherm op tafel leggen? En vooral een verhoogd risico lopen dat er krassen in het (duur) scherm komen!
Is met oppakken veel handiger in dit geval.. vanwege de randen
Brr scherm op tafel leggen... Zal maar net wat op tafel liggen dat krassen geeft...
1: WTF leg je je telefoon met beeldscherm naar beneden..
2: Als je op 1 antwoord, zodat ik het beeld niet zie, waarom moet je dan wel je notificaties op je randje zien?
3: Samsung is kut wbt de software.
4. Samsung is kut vanwege al het plastic en nepmetaal in hun ontwerpen
5. Samsung is kut vanwege die stomme 'harde' knop die ze maar niet los kunnen laten.

etc. etc
Als ik pricewatch kijk dan kan je hem bijna bij veel winkels kopen en volgende dag al thuis krijgen.
Ondertussen inderdaad wel, het gaat ook niet om nu (waar jij het over hebt) maar het afgelopen kwartaal :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juli 2015 08:58]

Alleen is de NL markt natuurlijk niet representatief voor de hele wereld. Daarnaast is het toestel nu ook al weer enige tijd op de markt en heeft Samsung tijd gehad om de productie aan te passen om beter bij de vraag te passen.
Zegt misschien ook iets over de verkoopcijfers, dat ze er nog "veel" op voorraad hebben.
Lijkt wat dat betreft veel op de iPhone en iPhone plus keuze die Apple maakt. De consument is onvoorspelbaar.
Vind het niet echt vergelijkbaar, de iPhone 6 en 6 plus zijn immers in formaat verschillende toestellen maar qua functionaliteit absoluut niet afwijkend. De Samsung S6 en S6 Edge zijn om en nabij hetzelfde formaat (dacht ik) en gaat het vooral op functionele verschillen iets wat maar net in je behoefte valt.

(daarnaast is de iPhone 6 plus een aardig succes nummertje in ieder geval op de phablet markt)
Het is wel hetzelfde. Het gaat om verschillen in eenzelfde range producten van een fabrikant. Of het nou komt door verschil in grootte of verschil in functionaliteit, voor beide geldt wat in je behoefte valt. En die behoefte is lastig te voorspellen.
Alles valt uiteindelijk onder een zekere vorm van behoefte (men kan ook nog steeds een 5s kopen of zelfs een 5c als die behoefte er nog is). Maar het is inderdaad lastig te voorspellen maar wel een stuk makkelijker lijkt me zodra het gaat over alleen vorm ipv functie

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 7 juli 2015 09:58]

Dat heeft de Galaxy Note al wel bewezen, phablets zijn ontzettend populair onder vrouwen in Azie ( ! )
Het artikel is duidelijk en simpel. Snap niet dat mensen niet kunnen lezen. Ik heb het in het Engels gelezen en het is gewoon dat de vraag naar de S6 Edge groter is dan verwacht en men had in totaal meer toestellen kunnen verkopen.

Aangezien de Edge niet leverbaar was wachten mensen met aankoop op bijvoorbeeld andere toestellen zoals de G4 of iPhone6s. Ze kopen dus geen gewone S6

Het is ook helemaal niet zo dat de S6 slecht verkoopt maar men had wel meer verwacht. Ook moeten we niet vergeten dat het allemaal kwartaal cijfers zijn. In de VS heeft de S6 gezorg voor een een extra marktaandeel van 3%, van 52% naar 55% van alle Android toestellen. Dit is het 2e kwartaal.

In de VS staat de S6 op plek drie van best verkocht toestel. Op twee de S5 en op ťťn de iPhone6. Dit is over twee kwartalen en de S6 is nog maar een twee maanden op de markt.

Het grappige is dat dit allemaal door analysten wordt bedacht en de hele economie draait op vertrouwen. Als analysten iets negatiefs schrijven dan zakken de aandelen. Wordt iets minder winst/omzet gedraaid dan verwacht, dan zakken de aandelen en uiteindelijk de waarde en vertrouwen van het bedrijf.
"De vraag is groter dan verwacht", als verklaring van omzet- en winstdaling blijft hilarisch, ook in het Engels.
Het gerucht vorig jaar was dat Samsung eigenlijk alleen de S6 Edge wilde uitbrengen maar door de lage yields dit niet mogelijk was. Alleen met de S6 uitkomen en de Edge voor dit jaar bewaren zagen ze echter niet als goede oplossing omdat ze dan niet 'innovatief' genoeg over kwamen.

De veel te grote groep die gadgets koopt vanwege 'status' wilt het nieuwste van het nieuwste hebben, dus de edge (want als je het toch gaat doen wil je wel dat mensen het goed zien). Het is altijd moeilijk om de echte reden te raden, het blijven geruchten natuurlijk, maar volgens mij had Samsung dolgraag de verhoudingen omgedraaid naar 4:1 voor de Edge, maar was dit technisch gewoon niet haalbaar vorig jaar.
De S6 Edge is uniek, stijlvol en een plaatje om te zien. Helaas is tot op heden gebleken dat het vooral een gimick is die minder functionaliteit lijkt te hebben dan de Note Edge. Het was mooi/logische geweest, als ze de huidige functionaliteit hadden aangevuld met hetgeen wat de Note Edge ook al had. Op die manier heb je een betere reden om §130-150 extra te betalen voor de gebogen zijkanten.

Ik ben echter benieuwd of ze straks ook een S6 Edge mini gaan uitbrengen naast de mogelijke S6 mini. De specificaties lijken interessant te zijn in de zo goed als lege mini-smartphone markt. Momenteel "domineert" alleen Sony in dat segment (door de verkoopcijfers van Sony, kun je niet echt zeggen dat de mini-smartphonemarkt booming business is).