Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: Devin19

Microsoft heeft aangekondigd dat het op 20 juli de ontwikkeltool Visual Studio 2015 zal uitbrengen. Ook .Net Framework 4.6 en Team Foundation Server 2015 zullen op die datum beschikbaar komen, vlak voor de release van Windows 10.

De releasedata van de ontwikkeltools zijn aangekondigd door Microsoft-developer Soma Somasegar. Met name Visual Studio 2015 wordt een belangrijke release voor het softwarebedrijf omdat het ontwikkelaars in staat moet stellen om software te ontwikkelen voor zijn 'universal Windows platform', waarbij applicaties op tal van Windows 10-compatibele apparaten draaien, waaronder pc's en smartphones.

Visual Studio 2015 moet het voor developers ook gemakkelijk maken om niet alleen software te schrijven voor Windows Phone, maar ook de concurrerende mobiele besturingssystemen Android en iOS. Voor Android-applicaties bevat Visual Studio 2015 een emulator op basis van Hyper-V. Ook kan er met Microsofts programmeerontwikkelomgeving software voor OS X en Linux geschreven worden. Daarvoor kunnen de programmeertalen Python, ASP.Net of Node.js gebruikt worden. Gamedevelopers krijgen via Microsofts ontwikkelomgeving toegang tot engines als Unity en Unreal.

Nog niet alle aanvullende tools voor Visual Studio 2015 zijn beschikbaar. Zo moeten developers nog even wachten op Project Astoria, waarmee Android-apps naar Windows 10 Mobile zijn te porten. Ook Project Centennial, waarmee Windows desktop-applicaties in de Windows Store geplaatst kunnen worden, is nog niet af. Microsoft laat verder weten dat op 20 juli wel .Net Framework 4.6 en Team Foundation Server 2015 beschikbaar zullen komen.

Microsoft benadrukt dat de aankomende rtm-versie van Visual Studio 2015 niet zal samenwerken met de huidige pre-releaseversies van Windows 10 sdk en de diverse Universal Windows-tools. Gebruikers kunnen beter wachten totdat op 29 juli Windows 10 officieel wordt uitgebracht.

Visual Studio 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ik zie allemaal blije mensen maar kun je zo gratis upgraden van VS2013 naar VS2015? Dat zie ik nergens terug namelijk. Of gaat iedereen er maar vanuit dat iedereen een MSDN abonnement heeft waarbij je dan ook VS2015 krijgt.
De prijzen voor Visual Studio 2015 zijn alleen nog maar in USD gegeven:
  • VS2015 community edition: free
  • VS2015 professional: $1199
  • VS2015 enterprise: $5999
Best stevige prijzen dus, maar je upgrade gratis van 2013 naar 2015. Meer informatie op https://www.visualstudio....015-product-editions.aspx.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 30 juni 2015 13:42]

Ben je trouwens student (of ken je een student ;-) ) dan is de kans groot dat je via DreamSpark de Professional Editie gratis gebruiken mag (voor niet commerciele doeleinden)
https://www.dreamspark.com/Student/Software-Catalog.aspx

Ik vermoed dat dit ook voor VS 2015 gelden zal.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 30 juni 2015 19:07]

Ps. Volgens mij zijn dat de msdn prijzen...
Visual Studio Community is gratis (https://www.visualstudio....isual-studio-community-vs). Vergelijkbaar met de Professional editie in functionaliteit, maar gratis voor
open source projecten, training, onderwijs en kleine ontwikkel teams. Dus ook leuk-voor-thuis!
Jup, ik als professionele én hobby-programmeur ben heel blij met Visual Studio Community Edition. Op 't werk hebben we gewoon professional, maar thuis heb ik CE.
Is er ook een verschil tussen beide edities? Want heb via dreamspark (school) de pro editie en kan ook gewoon de CE editie downloaden maar ik vraag me af of er überhaupt een verschil zit tussen beiden.
De Pro ondersteunt meer (programmeer)talen (bv. Python), heeft optimalisatie tools die de community niet heeft en er zal nog wel het één en het ander verschillen.
Zeker eens bij beiden een nieuw project starten en vergeljiken wat de pro heeft en de community niet

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 1 juli 2015 22:01]

Dat zijn dan dingen die ik niet snel zou gebruiken dus voor mij niet zo'n probleem aangezien het vooral een hobby is :)
De talen zijn hetzelfde, alleen heeft de Pro. versie o.a. Codelens en integratie met TFS. Community werkt daarin volgens mij alleen met VSO (Visual Studio Online) of een andere source control plugin.

De Pro is gelijk aan de "oude" Visual Studio Ultimate, waar community gelijk is aan de oude Pro.

Alle verschillen: https://www.visualstudio....dio-2015-products-vs.aspx

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 juli 2015 10:59]

Misschien ook handig om te vermelden dat ASP.NET 5 & MVC 6 in VS 2015 zitten. Een behoorlijke omslag voor .NET

Lees hier meer, http://www.asp.net/vnext
ASP.NET5 en MVC6 zijn op dit moment toch nog in beta? Ze lanceren vandaag nog een nieuwe beta (beta 5) als het goed is, maar de finals zullen niet aanwezig zijn tijdens de release van VS2015.

Of heb ik dit mis?
Het zit nu al in de VS 2015 RC en door de modulaire opzet van ASP.NET 5 (alles is een NuGet package) kan het gewoon geupdate worden zonder een VS update (mits er breaking changes in zitten uiteraard)

[Reactie gewijzigd door GrooV op 30 juni 2015 12:16]

Yup, dus leuk dat het er in zit, maar nog lang niet productie-rijp.
Niet productie rijp, is dat een gevoelskwestie of heb je ervaring?

Draai al bijna sinds het begin van het jaar productie voor klanten, uiteraard met de disclaimer er word cutting-edge techniek gebruikt dus misschien moeten wat dingen aangepast worden over tijd maar dat was toch echt de voorkeur.
Voor volwassen producten is het nog niet productierijp. Ze zijn op dit moment nog in beta en breaking changes worden per versie nog doorgevoerd. Het is gewoon niet handig om dit op dit moment in productie uit te rollen.

En ja, ik heb wat ervaring, maar nog niet meer dan het omzetten van een project op het werk naar .NET5 (als test).

Wanneer je serieus software ontwikkeld voor dagelijks gebruik, is het gewoon niet slim om het op een instabiel framework te baseren. Bugs kunnen dan in jouw code of dat van het framework zitten, terwijl bij final releases de kans kleiner is dat het in het framework zit.
Dat klopt en het is ook duidelijk aangemerkt als PREVIEW. Microsoft heeft JUIST deze koers ingeslagen om niet meer overal van afhankelijk te zijn. Straks komen er gewoon nieuwe ASP.NET versies uit zonder te hoeven wachten op Visual Studio. Of een nieuwe MVC versie zonder ASP.NET te hoeven updaten

Voor de adoption rate wil je natuurlijk het liefst dat het er al in zit, met name omdat het zo'n grote change is. Ik heb al een aantal PoC's op ASP.NET 5 / MVC 6 draaien, die gaan nooit naar productie dus wat maakt het uit?

Overigens kan je dit alles ook al in Azure draaien en ook VSO kan er binnenkort mee overweg.

[Reactie gewijzigd door GrooV op 30 juni 2015 12:27]

Ik denk dat je met de aankomende beta 5 al best aardig uit de voeten kan nu ze het hele renamen van k naar dnx achter de rug hebben en de taghelper feature ook meer vorm begint te krijgen. Maar beta 5 heeft inderdaad nog geen go-live license.
Maar dat maakt het niet minder interessant. Het had fijn geweest als het al klaar was. Ik vraag me af hoe snel huidige projecten al overgebracht zouden worden als dit wel het geval was geweest.

Ik denk dat het voor veel bedrijven al interessanter is wat er in Win10 zit, dan dat ze dringend zitten te wachten op ASP.NET5
Klopt, release aan het eind van het jaar vermoedelijk.
Volgens Damian Edwards z'n roadmap duurt het nog wel even voordat ASP.NET & MVC 6 daadwerkelijk uitkomen, in de laatste community standup heeft hij het erover dat beta5 nu ongeveer uit komt. (ik zie nog geen beta5 tag op github). beta6 komt ongeveer op 20 juli uit. beta7 rond 17 augustus. beta8 is nog niet zeker of die zal komen, dus misschien dat ze dan richting een rc gaan.

In deze Visual Studio zit wel de ondersteuning voor de tools die die nieuwe ASP.NET gebruikt. Dus dingen als grunt/gulp/bower kunnen via VS aangestuurd worden. En je kunt ook gebruik maken (en onderwater maakt het ook gebruik) van de command line tools als dnx/dnu(/dnvm).
Het viel mij laatst op dat json.net http://www.newtonsoft.com/store vanaf versie 7 niet echt meer gratis is. Volgens mij gebruikt .net 5 in de nieuwe project structuur toch json files en volgens mij lezen ze die uit met json.net (nuget)

Het zou fijn zijn als Microsoft Json.Net gewoon koopt en volledig gratis maakt, er hangt tegenwoordig zoveel vanaf. Alternatief servicestack https://servicestack.net/pricing is ook al een tijd niet meer gratis.

Mocht je interesse hebben in de ontwikkeling van .Net 5 dan raad ik de standups aan die Hanselman op zijn youtube zet. Ik zie de hangouts nooit live ivm de tijd (helaas) maar kijk ze altijd terug :)

Hier de meest recente: https://www.youtube.com/watch?v=vIjIyzpnsMw
JSON.NET is nog gewoon 'gratis' hoor, ook versie 7. Jij linkt naar JSON.NET Schema wat inderdaad niet gratis (voor commercieel gebruik) is, en (zo ver ik weet) ook nooit geweest is.
Je hebt net als @Da_Teach gelijk. Het is nog steeds onder MIT licentie beschikbaar
https://github.com/JamesN...on/blob/master/LICENSE.md
Ik heb het niet goed gezien. Komt misschien ook door de navigatie op de website: json.net, json.net schema, pricing waarbij pricing niet onder schema staat, maar naast de 2. Maar goed, bedankt in ieder geval voor de verduidelijking.
De prijs is alleen voor Json.NET Schema, niet de serializer/deserializer Json.NET .
Gamedevelopers krijgen via Microsofts ontwikkelomgeving toegang tot engines als Unity en Unreal.
Voor Unreal Engine 4 weet ik dat je Visual Studio 2013 prima kan gebruiken. Epic heeft goed werk geleverd om VS2013 zo goed als naadloos mee te kunnen werken. Geen idee wat Visual Studio 2015 aan extra's gaat brengen voor UE4??
In Visual Studio 2015 zit een nieuwe Graphics Debugger (die ook werkt voor DirectX12) en het is de eerst volgende Visual Studio versie waar XB1 developers naar kunnen upgraden sinds Visual Studio 2012.
Kijk dat is mooier eindelijk weer eens een reden om naar een nieuwe versie van VS gelift te worden als game dev. Duurt normaal altijd zo lang voor je upgrade.
Het is een beetje jammer dat MS VS2013 (en dus de leukste C++11 features) niet supporten op hun console en dat VS2015 support in verhouding tot een bepaald ander platform zo lang duurt ;) maar behalve dat, ja ik ben super blij dat ik binnenkort eindelijk C++14 features kan gebruiken.

PS. Leuke auto hadden jullie vandaag & gisteren voor de deur staan ;)

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 30 juni 2015 14:17]

Wij zijn pas over naar Visual Studio 2013 en ik ben heel tevreden. De range based for loop en niet meer 1 minuut wachten voordat Visual Studio 2010 eindelijk eens een keer in beeld was waren al reden genoeg om over te stappen. Straks ff kijken wat ik ga missen aan C++ 14 features tov 2015 :(
Bij gebrek aan code-tags op de frontpage:

class SomeClass {
int value = 5;
};

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 30 juni 2015 18:05]

Op de pc versie van Visual studio 2013 zit die er al in (i.e. Non-static data member initializers). Hier zo te zien de C++ features in Visual Studio 2015.
Super fijn dat met VS2015 ze een nieuwe layout van bestanden hebben zodat alle niet code in 1 map zit (.vs) dacht ik. Laat maar komen!
bedoel je de wwwroot folder voor .net 5? waar grunt/gulp ook je minified js en css etc heen zet?
Nee ik doelde meer op C# projecten.

Normaal was de structuur iets van:

ProjectNaam
.\bin - builds
.\Projectnaam.sln
.\Projectnaam.suo
.\ProjectNaam.csproj
.\CodeFile.cs

nu staan al die onzin bestandjes in een .vs map. Lekker makkelijk met versie beheer en als je wat code wil mailen.
"Visual Studio 2015 moet het voor developers ook gemakkelijk maken om niet alleen software te schrijven voor Windows Mobile, maar ook de concurrerende mobiele besturingssystemen Android en iOS"

Is dat een soort gelijke oplossing als Xamarin?
Nee, met Xamarin bouw je 100% native apps. Waar hier op gedoeld wordt zijn zgn. hybrid apps op basis van HTML en Javascript. Hoewel telefoons steeds krachtiger worden haal je nog steeds met native apps een betere performance, kun je meer uit het platform halen en kun je de user experience van apps optimaliseren voor ieder platform.
Nee, met Visual Studio 2015 kan je nu heel gemakkelijk een App maken op basis van Cordova/Phonegap. Dat zijn in feite HTML5 apps met een shell erond waarmee je eventueel bepaalde device specifieke functies (GPS, adrescontacten, ...) kan aanspreken.

Het is zelfs gemakkelijker dan Xamarin, maar het voelt minder native aan, hoewel dat bij elke upgrade van OS en device wel beter gaat.
"Nee, met Visual Studio 2015 kan je nu heel gemakkelijk een App maken op basis van Cordova/Phonegap"

Dat kan nu ook al, vandaar mijn verwarring.
Ik gebruik nu Xamarin na eerst de Phonegap weg te hebben bewandeld.
Xamarin is (nog) niet perfect maar m.i. een betere approach juist omdat het native is.
Phonegap e.d. draaien in de context van een web browser wat langzamer is.
Zo moeten developers nog even wachten op Project Astoria, waarmee Android-apps naar Windows 10 Mobile zijn te porten..

Hoe meer ''populaire'' apps voor Windows Phone hoe beter.
Meer mensen zullen hierdoor een Windows Phone kopen. Consumenten kopen vaak geen Windows Phone door het magere aanbod van apps. Zelf heb ik hier total geen last van.

Maar bijvoorbeeld een snapchat app zou wel leuk zijn. Het enige wat ik nog mis.
Het app aanbod is ook al flink gegroeid. Veel populaire apps zijn al beschikbaar. Wat ik op het moment mis is 'lokale' apps, zoals een app voor mijn mobiele provider. Deze zijn gewoon beschikbaar op Android/iOS, maar nog niet op Windows Phone.