Microsoft komt met afgeslankte Visual Studio voor Mac en Linux

Microsoft komt met een gratis code-editor voor Windows, OS X en Linux, onder de vlag van Visual Studio. Het is voor het eerst dat een Visual Studio-pakket beschikbaar is voor andere besturingssystemen dan Windows.

Microsoft maakte de komst van de gratis Visual Studio-versie bekend op zijn Build-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco. Visual Studio Code, dat door Microsoft gratis zal worden verstrekt, bestaat naast de 'normale' versie van Visual Studio. Code biedt dan ook geen complete IDE-ontwikkelomgeving, maar is wel een code-editor met onder meer ondersteuning voor het afmaken van stukjes code, wat Microsoft IntelliSense noemt.

Code heeft daarnaast ondersteuning voor git-versiebeheer; het is onduidelijk of ook bijvoorbeeld svn wordt ondersteund. Ook het debuggen van code wordt mogelijk, al is niet bekend welke talen daarbij worden ondersteund. Het gaat in ieder geval om SQL, Ruby, XML en Visual Basic; dat zijn talen die voorbij kwamen tijdens een presentatie op Build. Visual Studio Code is per direct beschikbaar, maakt Microsoft bekend.

Eerder kondigde Microsoft al aan dat het de .Net Core Runtime opensource maakt en dat .Net beschikbaar komt voor Linux en OS X.

Microsoft Visual Studio Code Build 2015Microsoft Visual Studio Code Build 2015

Visual Studio Code

Door Joost Schellevis

Redacteur

29-04-2015 • 18:35

89

Reacties (89)

89
88
68
1
0
0
Wijzig sortering
VS Code is a atom shell app using omnisharp as the server. #funfacts

https://twitter.com/jchannon/status/593452667709558784

http://www.omnisharp.net/

Atom shell / electron:

https://atom.io/

https://github.com/atom/electron

Integratie van veel bestaande opensource dus?

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 22 juli 2024 18:23]

Dan is er dus niet echt een speciale meerwaarde om VS Code te gebruiken in plaats van Atom + OmniSharp. Behalve dat dit nu dus "officieel" is.
Atom is een geheel andere editor. Atom Shell is het Chromium/Node.js-based platform wat oorspronkelijk ontwikkeld is voor Atom maar door meerdere partijen, waaronder nu dus ook Visual Studio Code, gebruikt wordt. Atom Shell is uiteindelijk omgedoopt tot Electron.

Dus voor de duidelijkheid: Visual Studio Code maakt gebruik van Electron, maar niet van Atom.
Anoniem: 145867 @masterpoi30 april 2015 23:38
Atom shell en Node-webkit, wat nu Electron heet en de andere NW.JS zijn echt ondergeschoven ideeen die nog wel eens heel groot kunnen worden.

Op deze manier multiplatform apps schrijven zou een normaal bedrijf nog niet doen. Maar veel opensource desktop applicaties zijn er al wel mee geschreven. Als developer zou ik dat soort spul goed in de gaten houden. :)

Nadeel? Ja de binary van deze applicaties zijn groot, omdat CEF erin verwerkt zit.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 22 juli 2024 18:23]

Maar zit er dan een compiler bij? Want een editor is leuk, maar je hebt ook nogal complete cross-platform opties als Atom en Brackets die dit al lang en breed doen en veel meer, om over Sublime Text nog niet eens te beginnen.

Visual Studio zonder complete IDE functionaliteit heeft weinig te bieden versus andere software.
Ja, voorzover ik heb begrepen bevat de CoreCLR uit de laatste alinea van het nieuwsbericht de RyuJIT-compiler en heeft Microsoft daarnaast Roslyn ook open source gemaakt (dat volgens mij IntelliSense doet).
Volgens mij is de CoreCLR er nog niet, dat is tenminste wat er in een twitter post stond. Er was wel Mono, maarja, dat hadden we al ;) Als Roslyn nu open is, is dat wel een leuk ding.
Ik zie anders code + succesvolle CI builds voor Linux, Windows en OS X op die link... wat is dat dan? :P

Mono heeft trouwens integratieplannen voor de CoreCLR.
Dunno :p Het stond hier: https://twitter.com/shanselman/status/593454392851845120

CoreCLR op zichzelf werkt wel, maar was in VSC nog niet aanwezig denk ik dan.

Wat Mono betreft hebben we straks het voordeel dat hoewel CoreCLR op zich niks qua desktop en UI kan er met Mono weer een hoop mogelijk wordt.

Natuurlijk heb je het niet voor alles nodig, plenty server-side software die prima met z'n eigen frameworks en CCLR werkt.
https://code.visualstudio.com/Docs/editingevolved hier meer info
We'll always offer word completion, but for the rich languages, such as JavaScript, JSON, HTML, CSS, LESS, SASS, C# and TypeScript, we offer true IntelliSense experience.
ook ideaal voor het maken van ASP.NET MVC 5 applicaties:
https://code.visualstudio.com/Docs/ASPnet5

Debugging werkt alleen nog maar voor mono en node js, waar ik het voor mono nog niet werkend heb gekregen op Linux, en op Windows al helemaal niet (al heb ik ook mono draaiend).

Net even getest op een ASP.NET applicatie gegenereerd door VS 2015, en werkt leuk, jammer dat het debuggen nog niet te doen is. Installatie ook simpel en snel, en intellisense werkt zoals in VisualStudio, netjes aangegeven wie er naar welke functie refereren, code completion werkt ook goed.

In other words, gezien ik alleen gebruik maak van ASP.NET binnen visual studio, zie ik mij wel de switch maken.

Paar dingetjes:
- Nog geen cshtml, razor intellisense
- Mis tevens nuget voor extra packages

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 22 juli 2024 18:23]

Ja, maar niet iets wat je met MonoDevelop niet al kon. Tot dat er iets mee gedaan kan worden dat je voorheen alleen kon doen als je VS had voegt het niet zo veel toe.
Behalve dan dat de mono-developers zich nu op iets anders kunnen storten. Oh, en je hebt wellicht minder compatibility-gezeik (ik herinner me nog het handmatig aanpassen van de .NET-versie omdat Mono zich anders verslikte)... Microsoft wil blijkbaar .NET verder pushen, wellicht omdat ze de concurrentie met Java aan het verliezen zijn.
wellicht omdat ze de concurrentie met Java aan het verliezen zijn.
Bron?
If anything dan krijgen ze op dat segment juist steeds méér voet aan de grond. En dat zal met 't open-sourcen van CoreCLR alleen maar beter / meer worden i.p.v. minder.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 22 juli 2024 18:23]

Geen bron van, is mijn eigen inschatting. Juist omdat heel veel mobiele software op Java (of soortgelijk) draait, zou het kunnen dat ze .NET nu willen pushen naar waar ze kunnen. Ook begint OSX langzaamaan minder negeerbaar te worden, en het probleem met .NET is dat het Windows-only was. Wilde je je script portable houden dan moet je overschakelen naar een andere taal. Best vervelend tegenwoordig.
ik ben niet zo bang voor dat Java als taal ooit .Net overschaduwd.
want als ik moet kiezen tussen de twee dan kies ik toch echt voor .Net.

wat ik denk is dat er bij sommige projecten gekozen werd voor Java omdat .Net niet opensource is maar dat wordt nu dan ook anders.
.NET is geen taal, het is een framework.
C# is een taal.
En mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar C#.
Ik vindt C# logischer en consistenter in elkaar steken dan Java.
Plus dat ik het gevoel heb dat C# applicaties robuster en sneller zijn dan Java apps..
Haha ja, versies aanpassen terwijl het eigenlijk niet uit hoefde te maken, dependencies die gewoon niet werken. Mono+.NET=huilen. Maar dat zal met de CCLR integratie vast een stuk beter worden, en er was dacht ik ook al een tijdje een shim beschikbaar om het sowieso al wat makkelijker te maken.

Uiteindelijk worden we natuurlijk allemaal beter van meer opties. Alleen hoop ik dan niet dat we straks met een open source toolset zitten die weer krampachtig op zichzelf dependencies houdt waardoor je nog niet vooruit komt.
Dit is gewoon gebaseerd op Atom met een VS shell eroverheen.
Dat zou best raar zijn. Zou GitHub daar blij mee zijn? Sure, juridisch geen probleem, maar of het 'aardig' is... Heb je een bron?
Ik zag het achteraf inderdaad.
In feite zou het niks uit maken. Je kan Atom skinnen en uitbreiden zoveel je wilt, alleen niet netjes om het onder een eigen naam uit te geven zonder erbij te vermelden "Powered by Atom"
Het is gebaseerd op Electron.js en niet direct op Atom.io - the hackable text editor, wat twee verschillende dingen zijn. Atom.io is weliswaar ook gebaseerd op Electron.js, wat het misschien een beetje verwarrend maakt.

En daarnaast geven ze gewoon op de Docs pagina duidelijk aan dat het gebaseerd is op:
Architecturally, Visual Studio Code combines the best of web, native, and language-specific technologies. Using the GitHub Electron Shell, Code combines web technologies such as JavaScript and Node.js with the speed and flexibility of native apps. Code uses a newer, faster version of the same industrial-strength HTML-based editor that has powered the “Monaco” cloud editor, Internet Explorer's F12 Tools, and other projects.
Zou ook wel erg dom zijn om zo goed met open source bezig te gaan en dan een 'eigen' product uit te brengen wat eigenlijk gewoon een geskinned ander product is, zonder dat duidelijk te vermelden. Zo dom is Microsoft echt niet hoor :)

[Reactie gewijzigd door Cloud op 22 juli 2024 18:23]

Ah okee dank voor de opheldering. Vond het ook al vreemd, had best een gedonder kunnen opleveren, dan krijg je dat je klanten argwanend worden richting het bedrijf.
Uit de demo zou ik toch echt concluderen dat Visual Studio Code véél uitgebreider is dan Brackets.
Wat doet het dan 'meer'?
Voor zover ik het heb gezien komt Brackets niet eens dicht in de buut van de ondersteuning voor AutoComplete dat in VSC zit, als ik mij niet vergis kan Brackets ook niet debuggen (of toch niet zonder plugins, mocht daar een plugin voor zijn), etc. Kijk maar even naar de keynote...
Volgens mij heeft Brackets gewoon een debugger ingebouwd, en meer extensies dan je NuGet packages hebt. Ik gebruik Brackets zelf niet echt, maar zie het her en der omhoog komen qua gebruik.
Brackets heeft geen debugger. Er zijn plugins voor, maar die zijn - natuurlijk - niet build-in.
Ik heb het even opnieuw gedownload; er is bij mij een compleet debug menu aanwezig. Misschien dat dat alleen de interne debugger voor de CEF applicatie is...

Plugins zijn er inderdaad wel, maar built-in is niet perse beter. Bovendien is in VS de meeste functionaliteit ook gewoon gemodulariseerd en 'plug-in', alleen krijg je ze er standaard bij ;) en kan je ze waarschijnlijk niet makkelijk verwisselen of uitbreiden.
Anoniem: 145867 @Loller130 april 2015 23:48
Dat is net zoals andere editors, om de core kleiner te houden. Je moet het zien als een menu die je zelf samenstelt. De basis is klein en je kan zelf uitbreiden
Anoniem: 435630 @johnkeates29 april 2015 21:42
Precies, netbeans werkt voor mij net zo lekker met c++
Ik denk niet dat we dat willen :p De enige reden dat VS nog wat bestaansrecht zou hebben is dan door C#.net ofzo, maar dat ga je op Linux natuurlijk niet gebruiken als je al Mono hebt :p
Jeuj dan kunnen we de brakke code die de visual studio gebruiker schrijft eindelijk compileren onder linux... Want GCC pakt die rotzooi niet aan :+
Jeuj. Dan kun je eindelijk met een moderne programmeertaal werken die voor 9/10e van alle moderne toepassingen meer dan snel genoeg werkt en maar een fractie van de footguns bevat waar unmanaged crap zoals C/C++ je aan blootstelt.

Leuk heh, hyperbole?

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 18:23]

Ik ben erg benieuwd of de Visual Studio Isolated Shell dan ook beschikbaar komt onder Linux of Mac. Dat zou de weg openen naar het ontwikkelen van Atmel applicaties onder die besturingssystemen. Nu is dat lastiger, omdat Atmel alleen maar voor Windows levert.
Atmel loopt wat dat betreft mijlen achter bij de concurrentie : ook zij zijn in de vendor lock-in val getrapt die MS zo overduidelijk had neergelegd. Ik hoop voor ze dat ze er nog uit weten te komen.
Anoniem: 145867 @farlane30 april 2015 23:50
Daar waren toentertijd niet veel mensen blij mee. Dat kon ik mij nog herinneren. :) Wat een kut actie was dat zeg. :P Ineens verplicht Windows gebruiken om je Microcontroller te proggen met hun IDE.
De Visual Studio Isolated Shell is een C++ applicatie met diepe Windows integratie, via o.a. COM. Dat zal nooit op andere platforms kunnen komen, dat is technisch alleen al praktisch onmogelijk.
Spijtig dat het zo basic is... Als ze Visual Studio zouden porten zou ik helemaal naar Linux kunnen overstappen (dan is er nog weinig qua software wat me tegenhoud zeg maar)... Misschien net daarom dat ze dit niet doen :p
Waarom zou je Visual Studio gebruiken zonder Windows? Het is eigenlijk alleen voor het MS-ecosysteem en voor mensen die niet van verandering houden de moeite waard om VS te blijven gebruiken.
Het Is ook geen eigen editor, maar een schil over http://atom.io
Bron?
Gezien ze .NET ook gepoort hebben naar het platform, lijkt het me raar als ze dat niet gebruiken als basis?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 18:23]

Zou me verbazen dat ze een app die gebouwd is rondom chromium zelf van de grond op hebben gebouwd. Lijkt mij aannemelijk dat ze iets bestaands hebben gerebrand.
Het is dan ook geen skin over Atom.io, maar gebruikt wel dezelfde basis als Atom, namelijk Electron.js. Zie Cloud in 'nieuws: Microsoft komt met afgeslankte Visual Studio voor Mac en Linux' :)

Op de Docs pagina van VS Code staat het e.e.a. uitgelegd.
VS icm Cordova levert juist een zeer krachtig, platform agnostische tool op...

Eén codebase die je direct kan uitrollen naar oa.
  • Windows Phone 8
  • Windows Phone 10
  • Windows Phone / RT / Universal
  • Windows x86 / -64
  • Android 2.x tot 5.x
  • iOS 6 >
Natuurlijk is dat vooral de kracht van Cordova - maar omdat je "juist" in Cordova ook wel eens native moet schrijven (Java / C# / Objective C) is het erg relaxed dat je een IDE hebt die alle talen ondersteunt en puur native code en packages uitspuugt.

Daarbij komt dat VS zo waar de énige IDE ter wereld is die native kan compileren voor een Mac (iOS) zonder dat je daadwerkelijk een Mac nodig hebt - zelfs xCode is niet nodig omdat je eventueel via remote desktop de boel naar een remote Mac kan sturen, ter compilatie.

Kwestie van een Android / Windows / Apple telefoon via USB verbinden en je kan live debuggen en editen - wat je doet op je pc'tje zie je zonder compilatie terug in de DOM / JS van je apps...
Kan dat met Xamarin en Titanium niet ook gewoon?
Ja - maar dat is een andere filosofie.

Xamarin schrijf je in C# en wordt daarna via libraries omgezet naar de native code.

Dat heeft voor- en nadelen, maar het is niet zo dat VS "alleen" maar geschikt is voor MS tooltjes... ze zijn juist hard bezig alle platforms te ondersteunen en een zeer breed scala aan doeleinden te implementeren...

Titanium levert alleen pseudo-html op, terwijl Cordova native html kent... het is een persoonlijke afweging wat het beste is - soms kan dit per project verschillen.
Er was volgens mij ook nog een Adobe versie die dat deed, PhoneGap? Tijdje niet meer aan gesnuffeld.

Maar er zijn natuurlijk verschillen. Cordova is eigenlijk nog steeds afhankelijk van een native webview, en bij alle 'cross platform' stacks heb je wel problemen zodra je meer wil doen dan slechts een informatie viewer met wat formuliertjes maken. Natuurlijk heb je dan nog Unity, maar dat is ook een beetje valsspelen om dat die al met native runtimes per OS komt.
Apache Cordova is de basis van Phonegap, dus die doet dat inderdaad ook.
Phonegap is een wrapper rondom Cordova - net als Visual Studio (kort door de bocht).

Nadeel van Phonegap is dat je compileert via de cloud en je een vendor lock-in van Adobe hebt...

Kan overigens ook een voordeel zijn - maar net wat je persoonlijke wensen zijn.

Een VS Cordova project kan je makkelijk migreren naar andere wrappers, dus je zit niet perse vast aan VS als je er ooit in begonnen bent...
Met phonegap kan je ook lokaal compileren (been there, done that)
Maar dan moet je wel lokaal de runtimes hebben wat er op neerkomt dat je minimaal een mac en een windows machine nodig hebt.
Cordava is niet de enige, RoboVM kan dat ook:
http://robovm.com/

Heb je Eclipse en IntelliJ plugins voor. Ken een aantal mensen die een mac mini als server gebruiken voor de compilatie om de software op hun iPhone te krijgen, en de rest developen op Windows/Linux.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 22 juli 2024 18:23]

Microsoft is hard bezig om .NET open source te maken. Op dit moment kan je al ASP.NET applicaties die voor de nieuwe CLR core zijn geschreven op Linux draaien. De verwachting is dat in de toekomst alle C# code dat voor de nieuwe .NET is geschreven op Linux en OSX kan draaien.

http://blogs.msdn.com/b/w...ntainers-with-docker.aspx
Ja, maar met CoreCLR is juist het punt dat je vrije keuze qua tooling hebt. Dus hoewel het aardig is dat er steeds meer open source wordt zou je nog steeds de bewegingsvrijheid moeten hebben om zelf je toolchain samen te stellen.
Tegenwoordig met Mono kan je echt wel voor meerdere platformen ontwikkelen. En VS is in mijn ogen de betere IDE die er is, niemand anders evenaart IntelliSense (al zijn er wel alternatieven die in de buurt komen voor andere talen, zoals JetBrains IDEA als Java IDE)
Waarom zou je Visual Studio gebruiken zonder Windows? Het is eigenlijk alleen voor het MS-ecosysteem en voor mensen die niet van verandering houden de moeite waard om VS te blijven gebruiken.
Of gewoon omdat sommige mensen VS daadwerkelijk prefereren over andere IDE's. Maar goed, dat snappen mensen zoals jij toch niet want MS is stom en alles wat opensource is is geweldig.
Wat een onaardige post van je! Is dat nou echt nodig? En wie zijn 'mensen zoals ik'?

Ik prefereer meerdere IDE's voor meerdere doeleinden. Ik ga geen Java applicatie in VS schrijven, geen WPF of WinForms app in NetBeans en als ik iets met Mono wil doen gebeurt dat in MonoDevelop en niet in VS of Eclipse ofzo. Het is totaal onlogisch in mijn ogen om een stuk gereedschap dat gemaakt is voor een specifiek product uit zijn context te trekken en ergens anders proberen te integreren. VS werkt goed om dat het voor Windows en het Microsoft ecosysteem gemaakt is. Niet om dat het op zichzelf beter is dan alle andere software op de hele wereld. Daarnaast heeft het net als alle andere software het gemak van ervaring waarbij je als je het vaak genoeg gebruikt je er prettig mee kan werken, en dat geldt net zo goed voor iets anders.

Ik vind dat je je best wel eens mag verontschuldigen.
Anoniem: 391619 @johnkeates30 april 2015 00:50
Wat een onaardige post van je! Is dat nou echt nodig? En wie zijn 'mensen zoals ik'?
Blijkbaar werd hij boos om jouw commentaar op zijn 'geliefde' IDE?

Persoonlijk gebruik ik ook meerdere omgevingen voor bepaalde doeleinden, echter als ik de keuze had om ze allemaal te groeperen onder visual studio dan deed ik dat meteen!
Daar maakt het mij niet eens echt uit of dat nu onder Windows, OS X of Linux zou zijn eerlijk gezegd.
Ik vind dat je je best wel eens mag verontschuldigen.
Echt waar?
Ja het was best kort door de bocht wat er werd gezegd, maar zo erg was het ook weer niet zeg.....
Weet je wat?
Geef elkaar maar een knuffel en een kusje en dan kunnen jullie dadelijk weer fijn samen spelen! :+
Wat een onaardige post van je! Is dat nou echt nodig? En wie zijn 'mensen zoals ik'?

Ik prefereer meerdere IDE's voor meerdere doeleinden. Ik ga geen Java applicatie in VS schrijven, geen WPF of WinForms app in NetBeans en als ik iets met Mono wil doen gebeurt dat in MonoDevelop en niet in VS of Eclipse ofzo. Het is totaal onlogisch in mijn ogen om een stuk gereedschap dat gemaakt is voor een specifiek product uit zijn context te trekken en ergens anders proberen te integreren. VS werkt goed om dat het voor Windows en het Microsoft ecosysteem gemaakt is. Niet om dat het op zichzelf beter is dan alle andere software op de hele wereld. Daarnaast heeft het net als alle andere software het gemak van ervaring waarbij je als je het vaak genoeg gebruikt je er prettig mee kan werken, en dat geldt net zo goed voor iets anders.

Ik vind dat je je best wel eens mag verontschuldigen.
Excuses voor de toon van mijn reactie, deze was inderdaad vrij kort door de bocht en daardoor lomp.

Je hebt inderdaad een punt dat Visual Studio voornamelijk gericht is op een Windows ecosysteem, maar wellicht dat dit juist een stap is om daar uit te breken. Als Microsoft het .NET framework op meerdere platformen kan laten landen (net zoals Java) zie ik niet in hoe dit een slechte zaak is. Java is immers eigendom van Oracle, een bedrijf met een bij kans nog slechtere reputatie dan MS. Als .NET multiplatform wordt en het daarmee makkelijk wordt om applicaties makkelijk om te porten naar bv. Mac of Linux, dan is dat volgens mij alleen maar een pluspunt.

En Visual Studio is meer dan alleen maar WinForms ;)
Natuurlijk is Visual Studio meer dan alleen WinForms (en WPF en uh, * insert random .NET-framework* :p ), maar ik bedoelde meer dat je vaak mensen met VS, op Windows, voor Windows ziet engineeren. Je kan ook prima andere zaken zoals JavaScript voor Node, of PHP met een random PHP-framework doen, maar op dat moment is het vaak zo dat iemand al affiniteit met VS had/heeft.

Eigenlijk is de zet die Microsoft nu gedaan heeft met VSC de slimste, want het is niet alsof de FOSS-mentaliteit of de toolchain van losse modules en extensies mensen bij de eerstvolgende VS release blij zou maken. Eigenlijk groeien ze twee kanten uit die zich zeker gaan ontmoeten. VS had eest nauwelijks iets buiten GUI's en MS-ecosysteem om, maar nu met dingen als NuGet packages, PowerShell en GIT integratie is het steeds meer buiten het origineel beoogde ecosysteem goed te gebruiken, extensies zijn ook al een tijdje lekker op weg (ReShaper anyone? ;) ), terwijl aan de andere kant Microsoft ook gewoon dingen gaat open sourcen zoals CoreCLR, .NET Core, maar ook eerder al ASP/MVC/Entity, waarmee je eigenlijk een soort van mini-ecosysteem lanceert voor C# en .NET buiten Windows om. Dat is eigenlijk ook de enige manier om non-Windows devs (die zijn er, en meestal niet eens om dat het MS-haters zijn, maar vaak ook gewoon om dat ze andere systemen prefereren) toch aan C# en .NET te krijgen.

Ik zie het nog wel gebeuren dat VSC+Open Source MS componenten steeds groter en volwassener worden, en VS steeds meer richting de open markt gaat, tot dat ze elkaar ontmoeten en je een soort van merge krijgt waarbij we ooit misschien onze eigen custom kernels en bootloaders mogen maken en windows net als linux/unix/bsd/qnx/enz vrij kunnen draaien op alles dat uit meer dan 100 transistors bestaat :p

Natuurlijk is het ook niet heel onlogisch; het idee dat je devs en massa kan trekken met een closed ecosysteem en dure tools werkt al jaren niet meer, en behalve je core technologies die je onderscheiden van de rest heeft het ook steeds minder zin om dingen 'geheim' te houden. MSSQL zal niet snel FOSS worden, maar sources voor een IoT Windows zullen ooit ook nog wel komen, al was het om dingen als ReactOS niet de kans te geven zo'n niche in te nemen. (net als Mono dat deed)
Voor mensen die dit direct willen downloaden of aan het zoeken zijn waar ze dit kunnen downloaden zullen nog even geduld moeten hebben.
Na de keynote van MS zal dit beschikbaar zijn om te downloaden.
Bron: https://twitter.com/code/status/593454672720973824

Volgens techcrunch zal je de software hier kunnen downloaden: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=533688
Download links lijken al te werken :)

Grappig, het is dus inderdaad in feite een HTML app gebouwd op de Chromium engine.

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 22 juli 2024 18:23]

Heel nieuw is dat concept niet. CEF, waar het op gebouwd is wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de Spotify apps, Blizzard Launcher en PopconTime.
Helaas lijken de download links down op het moment, jammer want ik wilde het wel eens proberen.
Wel, tijd om het uit te testen. "We are gettings things set up."

Ben benieuwd wat dit gaat geven.

Wel heb je ooit. Renderer version 41.0.2272.76. Dat is Chromium! Anyway, de applicatie is nog steeds een versie 0.1.0.

De website: https://code.visualstudio.com/.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:23]

Anoniem: 145867 @Loller130 april 2015 23:55
Hedendaags gebruikt Microsoft maar al te graag de V8 engine van Google en de Chrome html render voor zichzelf. Ik snap niet dat ze hun eigen Javascript engine + html render niet opensource gooien.
Wie weet doen ze dat binnenkort nadat Edge er is wel.
Anoniem: 597444 29 april 2015 19:14
Wel goed van Microsoft dat ze Visual Studio (of ten minste een gedeelte) beschikbaar maken op Linux en OSX. Ze zijn voor mij echter een beetje te laat, ik ben overgestapt op CLion (https://www.jetbrains.com/clion/) voor C en C++.
Ik heb diverse JetBrains producten geprobeerd, maar ik kan maar niet wennen aan het Java-sausje. Het voelt ver van native zowel onder OSX als onder Ubuntu. JRE is al yuck en Java applicaties kunnen er nog steeds niet degelijk uit zien.

Ben erg blij met dit nieuws, Visual Studio ligt zover voor op andere IDEs. Deze afgeslankte editie is al zeer welkom. Onder OSX gebruik ik nu Sublime 3, maar het verschil tussen een degelijke IDE met intellisense en een text editor die hele simpele woord aanvulling doet blijft wel pijnlijk duidelijk.
Vind je CLion lelijk dan?
Ja ben niet echt een fan. Ouderwetse grijze menu's met duizenden icoontjes overal. En wat ik al zei, het komt niet helemaal native over. Soms blijft een rechtermuisknop menu hangen. Onder Ubuntu kan ik zelfs bepaalde tooltips niet sluiten en verspringt tijdens het typen soms mn cursor.

Ik zoek erg naar een goede kruising tussen Sublime en de functionaliteit van een IDE (intellisense, goede code analyse). Hopelijk ontwikkelt VS Code zich steeds meer in die richting.

Ik heb eigenlijk een goede IDE voor Ruby nodig. RubyMine kreeg ik bultjes van. Voor nu dan maar Sublime 3 met wat plugins waaronder RuboCop.
Je kunt het meer vergelijken met notepad++, je kunt niet eens projecten aan maken hierin. Verder werkt autocomplete niet onder OS x.
Zoals in het filmpje uitgelegd zijn er geen projecten maar is het folder gebaseerd, weinig verschil in de praktijk als je het mij vraagt. Je kunt het echt niet vergelijken met Notepad++ maar eerder met Sublime Text welke veel geavanceerdere functies heeft dan Notepad++ zoals multi-cursor, commands, linting, debugging etc. Dat alles heeft VSCode nu dus ook en het zal me dan ook niks verbazen (gezien de looks en werkwijze) dat het hier op is gebaseerd :)
"Het gaat in ieder geval om SQL, Ruby, XML en Visual Basic; dat zijn talen die voorbij kwamen tijdens een presentatie op Build."
In de screenshot zie ik ook C#. Lijkt me de meest logische taal voor .NET.
Visual Studio Code, dat door Microsoft gratis zal worden verstrekt, bestaat naast de 'normale' versie van Visual Studio
Gelukkig hebben we ook een gratis volledige Visual Studio, namelijk Community edition. Helaas (nog) niet op andere platformen, waar Code misschien een uitkomst is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.