Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Seagate heeft de Backup Plus Portable aangekondigd, een draagbare harddisk met een opslagcapaciteit van 4TB en een usb 3.0-interface. In deze serie had Seagate tot nu toe exemplaren met maximaal 2TB.

De Backup Plus Portable is 20,5mm dik. Dit 2,5"-model moet in augustus op de markt komen met een adviesprijs van 199 euro. Tot nu toe kwam Seagate in de Portable Plus-serie niet verder dan het aanbieden van een 2TB-model.

Seagate heeft ook een deal gesloten met Microsoft waardoor het 200GB aan cloudopslag via OneDrive kan aanbieden. Het meegeleverde abonnement op deze dienst is twee jaar geldig. Via de Seagate Dashboard-software kunnen automatisch back-ups worden weggeschreven naar diensten als OneDrive, Google Drive en Dropbox.

Update, vrijdag, 09.50: Bij het oorspronkelijke artikel stond de verkeerde drive gelinkt en ook de afbeelding was niet van de Backup Plus Portable. Dit is aangepast.

Seagate Backup Plus Portable

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Het gaat om de Backup Plus Fast en niet over de Backup Slim als Seagate over de 4TB variant van 2,5" schijven schrijft.
http://www.seagate.com/nl...nce/backup-plus-fast-hdd/
en ze zijn kennelijk ook l te koop:
http://www.dixons.nl/lapt...ackup-plus-fast-4tb-zwart

[Reactie gewijzigd door sjun op 25 juni 2015 15:42]

Van de benamingen bij Seagate word je snel confuus. :)

Er zijn 3 types externe harde schijven met 'Backup Plus' in de naam (en een 4e speciaal voor Mac).

Conform de specificatie is het nieuwe apparaatje 20,5 mm dik. Zie: Backup Plus & specificatie. De Backup Plus Fast (ook 4 TB, ouder en reeds te koop) is weer iets anders, 22,35 mm dik; zie het totaaloverzicht draagbare externe harde schijven op: http://www.seagate.com/as...e/laptop-external-drives/.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 25 juni 2015 16:35]

Ah jammer, dacht dat het die mooie dunne drive was op de foto. :?

Mischien even aanpassen redactie?
Ja, ik werd daar ook meteen enthousiast van. Wat een deceptie. :P
Nou heeft niet alleen met de foto te maken:
bevat volgens Seagate een enkele platter die een opslagcapaciteit biedt van 4TB
Ik dacht ook laat die 8TB maar doorkomen hoor. 1 platter van 4TB is waanzinnig op 2,5". Een dergelijk schijfje zou prachtig zijn in laptop i.c.m. SSD. Maar helaas. Er wordt hieronder over meerdere schijven gesproken waar het over zou kunnen gaan:

De schijf die we op de foto zien is de Backup Plus Slim draagbare schijf voor Mac Die maximaal 2TB kan herbergen in een vrij dun jasje.

De schijven in het 2,5" segment die wel 4TB ondersteunen zijn:Dus wat we wel kunnen stellen is dat dit artikel sowieso al niet klopt als we kijken naar de link in het bericht. Deze linkt immers helemaal niet naar de Backup Plus Portable, maar naar de de Backup Plus Slim. Deze is niet heel dik, maar volgens mij nog altijd 15mm voor de 2TB versie.

Ik heb even gekeken naar wat single platter schijven doen momenteel. In november 2013 is Seagate met een 1TB op een single platter uitgekomen. Dit zou dus betekenen dat we in 2015 nog helemaal niet op 4TB zouden kunnen zitten. Aangezien we gemiddeld een verdubbeling per 2 jaar hebben. 4TB staat dus voor eind 2017 op de kaart.

Verder kwam ik dit artikel tegen http://www.myce.com/news/...5-4tb-portable-hdd-76488/. Het gaat hier om exact dezelfde schijf (met ook exact dezelfde verkeerde afbeelding ironisch genoeg) en toevallig hebben zij een gerelateerde Samsung HDD van 4TB

Hier staat prachtig in verwoord wat er in zit:
The 4TB hard drive inside (Spinpoint M10P 4TB) achieves its capacity by using a higher aerial density of 800GB per platter, making it the highest in the world. Both drives weigh 8.3oz (235g)
Dit betekent volgens mij dat 4TB op 1 platter op 2,5" volstrekte onzin is. Als het namelijk wel waar is dan haal ik er direct 1 voor mijn Macbook en 4 voor in de overige apparaten met 2,5" die ik hier heb liggen.

Ik zou zeggen trek zelf je conclusie.

Edit: Overigens wegen de huidige 4TB drives van Seagate maar 159Gram. Dat is een fiks verschil met die samsung als je het mij vraagt. Daar kan dus ook nog iets achter zitten (minder platters en/of minder stevige behuizing).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 25 juni 2015 23:30]

Als het echt licht en klein kan dan wordt het interressnt. Ik gebruik bijv 3x 4TB (lomp 'ouderwets' groot zwaar extern) voor werk en het zou relaxed zijn als die 'modern' portable zijn.

Mooi overzicht! Als ik reacties mocht modden +2.
Op het moment dat dergelijke schijven inderdaad maar 1 platter zouden hebben dan was 7mm geen enkel probleem geweest. Hadden ze mooi in laptops gekund, maar ook in consoles als de PS4, Kleine mediacenters, passieve PC's met een kleine voeding (stroomverbruik is dan namelijk ook lager) en nog veel meer. Dat zou voor Seagate een enorme USP zijn. Zeker ook gezien de prijs (die is lager dan een 4TB schijf op 3,5" begin dit jaar was).

offtopic:
Helaas denken anderen niet hetzelfde en staat hij lekker op +1 ;-) Vind ik ook raar hoor.
Op andere sites (techradar oa.) zie ik toch ook de naam Backup Plus Portable verschijnen, maar ze hebben het daar dan wel over 5 platters van 800GB en dus een dikkere 2,5" harde schijf, die niet past in een laptop.

Ik weet het ook niet voor de rest...

Linkje: http://www.techradar.com/...d-stores-800-dvds-1297596

[Reactie gewijzigd door nokie op 25 juni 2015 20:21]

En staat al sinds april in tweakers eigen pricewatch ?
pricewatch: Seagate Backup Plus Fast 4TB Zwart

Waarbij in de beschrijving staat:
In de 2,5 inch externe behuizing zijn er 2x2,5" hdd's in Raid 0 opstelling geplaatst.
Kijk, zo is ineens het 1 en ander duidelijk. Goede research weer tweakers!

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 25 juni 2015 16:13]

En staat al sinds april in tweakers eigen pricewatch ?
pricewatch: Seagate Backup Plus Fast 4TB Zwart
Het gaat toch over de Seagate Backup Plus Slim ?
Nee, het gaat om de 4TB versie met twee schijven van 2TB, en in de Slim past er natuurlijk maar 1. Een enkele 2.5" hdd van 4TB bestaat niet.

Ik zie dat de link in het artikel nog steeds naar de Slim verwijst, maar dergelijke fouten zijn gemeengoed op tweakers vandaag de dag.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 25 juni 2015 17:32]

Jammer genoeg wel. En dan wel geld vragen voor perks en de site vol met reclame duwen maar het niveau van de artikelen gaat echt gestaag omlaag.

Er worden dingen overgenomen van andere sites zonder verder te kijken waardoor er fouten in artikelen staan.

Of ze nemen een pers bericht over en passen de zinnen wat aan.

Als T.net de link die zelf in het artikel gezet hebben zouden bekijken dan had er al direct een lampje moeten gaan branden dat er iets niet klopt.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 25 juni 2015 17:44]

Hij is vrij dik, dus 't kan zomaar zijn dat er 2x2TB in zit..

http://cnet3.cbsistatic.c...SeagateBackupFast_(5).jpg
Er zit ook 2x 2tb in ;)
Dat kan zijn, maar twee harde schijven van 9,5 mm in een behuizing die van buiten 20,5 mm hoog is wordt krap. Het is veel aannemelijker dat het gaat om een nieuwe harde schijf - Spinpoint MT10P - met 5 platters van elk 800 GB met een totale bouwhoogte van 15 mm. Die gaat niet passen in een standaard laptop, maar is voor dit doel wel geŽigend.
Bron

Het plaatje van Cereal verwijst naar een ouder model, Seagate Backup Fast Portable, dat iets hoger is (22,35 mm) en ook 4 TB groot is.

[Reactie gewijzigd door aardvark op 25 juni 2015 21:29]

Correct. Dat staat ook in de link ;) . Die schijf waar flipt het dan weer over heeft is echter ook niet heel veel dikker, maar heeft wel een enorme speedboost. Zeker voor het back-uppen van grote bestanden is dat erg lekker. 220MB/s is een nette snelheid voor een externe 2,5" drive.
Had gister een 2TB 2,5inch in mijn handen. Zwaar en mega dik. Ik heb toch een beetje het gevoel dat dit soort grote harde schijven eerder stuk gaan dan de 'normale' 500GB en 1000GB schijfjes.
De Backup Plus Slim bevat een enkele platter, maar dat de 4TB versie een enkele platter heeft dat kan toch nooit ? Dat zou betekenen dat er makkelijk 12TB in zou kunnen met 3 platters .. ?
Ik denk dat ze doelen op dat er maar 1 2.5" hdd in zit, in plaats van 1 fysieke platter in de hdd.
Ik vermoed dat dit een SMR drive is met gigantische zones.
In de Backup plus Slim 2TB zit een Spinpoint M 9T, welke 3 platters heeft. Ik heb deze ingebouwd in ,mijn laptop, dus weet dit zeker.
De Spinpoint M 9T heeft de standaard dikte van 9,5 mm en is daarmee de enige 2TB die in normale laptops past.

[Reactie gewijzigd door eReMB op 28 juni 2015 19:47]

Vreemd toch, er van uitgaande dat er 1 schijf in zit, via de Pricewatch valt er geen interne 2,5" schijf van 4TB te vinden. Alleen een 3TB Toshiba.. ( http://tweakers.net/categ...QurLEHCWraCVDC0Mjpdja2loA)

Ik hoop al een poosje op een 4TB schijf voor in de NAS, maar helaas..
@ rscheper :
Deze komt binnenkort pas op de markt

Vaak is de aansluiting voor SATA Power en data afwijkend en zijn deze niet bruikbaar op standaard SATA aansluitingen.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 25 juni 2015 15:42]

Nog niet gezien, heb je hier een voorbeeld bij?

Onze core business is datarecovery en maken daardoor alle typen behuizingen open.

Een afwijkende sata connector, of voedingsconnector is nog niet voorgekomen
Ja hoor ik heb all diverse 2 TB USB 3.0 uit elkaar gehaald en hebben een aangepast logic board met afwijkende SATA aansluitingen, misschien komt u er binnenkort wel een tegen zoals deze op 7.19 goed te zien: https://www.youtube.com/watch?v=2GGTQF6oE3E

Ook is de schijf een stuk dikker net als deze nieuwe Seagate dus

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 25 juni 2015 17:23]

Dat is gewoon een USB3 connector :') die zit gewoon vast op de schijf gesoldeerd dit komt wel veel vaker voor bij extene schijfjes dan hoeven ze geen apparte connector in te bouwen.
Die dus niet in de NAS past het topic waar ik op reageerde
Ja hoor ik heb all diverse 2 TB USB 3.0 uit elkaar gehaald en hebben een aangepast logic board met afwijkende SATA aansluitingen
Daar ging het mij toch echt om, dat klopt dus gewoon niet want het is geen SATA connector ;)
Nee dat klopt het is zelfs een Micro USB 3.0 aansluiting: https://en.wikipedia.org/...ia/File:Types-usb_th1.svg
Je gaat je afvragen of de USB->SATA brug op het board van de schijf is ingebakken, of dat er een aparte bridge op zit die er gewoon af kan, dat je een normale 2,5" SATA schijf overhoudt.

Beetje zonde om er eentje te kopen puur om 'm open te breken, alleen, om er dan achter te komen dat de USB->SATA verbinding ingebouwd zit.
Ik heb het vermoeden dat er gewoon 2 schijven van 2TB in zitten. Kijk maar hoe dik de behuizing is. Die is veel te dik voor een enkele schijf: http://www.dixons.nl/images/350/350/2/571413.webp

Of is die van Dixons die hierboven door sjun gelinkt werd een ander model?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juni 2015 15:56]

Zie het you tube filmje
...bevat volgens Seagate een enkele platter die een opslagcapaciteit biedt van 4TB
Ik wacht wel even tot Western Digital met soortgelijke datadragers op de proppen komt. Niettemin een goede ontwikkeling ter verkleining van de fysieke ruimte benodigd voor het herbergen van data.
:)
Ik wacht wel even tot Western Digital met soortgelijke datadragers op de proppen komt.
Nou je zegt het.. Ik heb kort geleden een WD Elements gekocht van 2 TB en die voldoet uitstekend.! Het is ook zo'n klein ding, 11 x8.5 x2 cm.
Er is markt voor, kennelijk.
Waarom wachten op WD?? Of weet ik het antwoord al? Namelijk dat WD als betrouwbaarder wordt gezien. Ik moet toegeven dat ik ook iets meer vertrouwen heb in WD dan in Seagate. Hoewel de Green editie van WD niet mijn hoogste cijfers krijgt qua betrouwbaarheid.
Ik heb al enkele kapotte 1TB Seagates en Freecoms gehad, Met Western Digital en met LaCie heb ik betere ervaringen, die doen het allemaal nog. Aangezien Western Digital behoorlijk scherp geprijsde externe 2,5"2TB schijven aanbiedt verwacht ik van hen ook soortgelijke kwaliteit 4TB schijven. Kijkend naar de prijs per GB afgezet tegen de bedrijfsduur (en dat is slechts mijn eigen ervaring) zit ik al even op de 2TB serie van WD.

Overigens kan het natuurlijk best dat er ergens in augustus nog iets nieuws komt van Seagate dat dan goedkoper in de markt gezet wordt dan de houdige 2,5" 4TB schijven(kabinetjes). Of zulke schijven ook interessant worden hangt voor mij behalve van de duurzaamheid en vervoerbaarheid ook van de prijs per GB af.

Met de Green editie van WD heb ik geen ervaringen. ik heb slechts mobiele opslag nodig dat makkelijk meekan in de rugzak en op verschillende plekken direct inzetbaar is.
Erg handig zoveel opslagcapaciteit.
vooral voor de zakelijke markt.
Natuurlijk voor het wegschijven van een back-up is deze hdd ook extra geschikt.

Ook i.c.m diensten als OneDrive, Google Drive en Dropbox voor cloudopslag een reden om dit aan te schaffen.

kortom, lekker veel opslagruimte en nog klein en compact ook i.c.m een leuk cloud extraatje.

[Reactie gewijzigd door pdg-domination op 25 juni 2015 15:28]

Erg handig zoveel opslagcapaciteit.
vooral voor de zakelijke markt.
Ik zie er persoonlijk ook wel wat in. 4TB is genoeg om een backup van mijn foto's te maken (heb 2.5 TB) en dit schijfje is klein genoeg om op het werk te verbergen als extra offsite backup. Zonder dat ik een grote kast moet meeslepen.
En voor de prijs hoef je het niet echt te laten.
Precies, erg handig en compact. Ook geen gedoe met een externe voeding. En voor de prijs hoef je het niet te laten.
Eens, zoveel mogelijkheden door het volume en dan toch 2,5".
Ik weet vrijwel zeker dat ik deze ga halen voor mijn rMBP :)

Zakelijk gezien kan ik hier prima backups op maken, maar ook meteen een aparte partitie maken om mijn VM's naar te kopieren (deze draai ik vaak op mijn privť laptop ivm snelheid).
Ook leuk om aan mijn xbox te hangen. Storage genoeg dan dacht ik zo
Ik blijf het toch steeds weer indrukwekkend vinden hoeveel data ze op een enkele platter weggekrast kunnen krijgen, en het toch nog terug kunnen lezen. Ik ben benieuwd of hier nog near-line varianten van uitkomen (van de schijfjes zelf dan) voor in storage arrays.
De prijs zal denkelijk wel ergens rond de 200 euro komen te liggen, ah zie net dat fit ook netje vermeld is.

Wel handig 4 TB in je zak meenemen

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 25 juni 2015 15:28]

Samen met usb 3.0/1 begint dit ook eindelijk een beetje tempo te krijgen, zodat je niet 2 dagen nodig hebt om de data over te zetten. Een filmpje is nog wel te doen maar als je paar goede blurays wilt overzetten wordt het vrij snel of eigenlijk niet zo snel boring. Ideaal om je muziek/foto/filmcollectie mee te nemen ergens heen.
1 platter van 4tb in een 2,5 inch schijf? Dat is toch nog niet eens mogelijk op 3,5 dacht ik?