Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

De telefoonaccessoiremaker Typo Products stopt met het vervaardigen en verkopen van toetsenbordjes voor de iPhone die lijken op het toetsenbord van een BlackBerry. Het gaat om toetsenbordjes voor mobiele apparaten met een schermdiagonaal tot 7,9".

Dat schrijft de Canadese smartphonemaker maandag op zijn site. Typo mag wel toetsenborden blijven verkopen voor apparaten met een schermdiagonaal van 7,9" of groter. De rest van de overeenkomst is niet naar buiten gekomen en vertrouwelijk.

Typo werd in februari voor de tweede keer door Blackberry voor de rechter gesleept. Een eerdere zaak tegen de maker van de Typo-keyboardcases werd ook al gewonnen door BlackBerry, omdat de eerste versie van een iPhone-hoesje van het bedrijf inbreuk maakte op de technologie en het ontwerp van BlackBerry.

Het aangepaste model voor de iPhone 6 zou geen inbreuk maken op de patenten, iets waar BlackBerry het niet mee eens was. De rechter stelde de Canadezen in het gelijk.

Typo 2-cover

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Als je dat toetsenbordje naast het toetsenbord van bijvoorbeeld een BlackBerry Q10 legt dan zijn de gelijkenissen wel heel groot inderdaad.

Toch vind ik het jammer dat ze stoppen.
Er is niets zo fijn als de haptische feedback van een goed toetsenbordje bij je telefoon. En dat gun je Iphone gebruikers en gebruikers van andere platforms eigenlijk ook.
Ik vind de Qwerty indeling van BB anders ook aardig op die van mijn desktop plank lijken... :p
Ik als ex bb9000(release mei 2008-2009) gebruiker en nu sinds eind 2014 BB PP.
het gaat niet om de indeling-qwerty-maar om de afronding van de toetsen zelf.
een van de patent omschrijvingen pantent D685,775 tussen de ty gh vb . dit heeft niks met de indeling te maken maar op hoe de kervingen in de toetsen zijn. dit is overduidelijk een kopie en niet zomaar een qwerty toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 1 juni 2015 17:08]

[...]

Say what?

Een patent op ronde hoeken ofzo?
Nee over de vorm van de toetsen, ze zijn niet vlak naar hellend rond waardoor ze lekker te gebruiken zijn. Je drukt zo goed als nooit twee toetsen tegelijkertijd of de verkeerde toets in.
Ik ben geen Black Berry fan, maar de toetsenborden zijn wel erg fijn, zeker voor een klein device.
Dus ronde hoeken :+

Probeer tegenwoordig nog maar eens uit te leggen tegen mensen wat een design patent is. Samsung heeft destijds een hele marketing campagne in elkaar gestoken om design patenten af te doen als iets dat louter over ronde hoeken gaat. Niemand die nog snapt dat bvb het design patent van de iPhone veel meer is dan ronde hoeken.

Ik vind deze toetsenborden echt wel een kopie van de BB toetsenborden maar er zijn nog weinig mensen die echt snappen dat design patenten echt wel noodzakelijk zijn.
Dus ronde hoeken :+

Probeer tegenwoordig nog maar eens uit te leggen tegen mensen wat een design patent is. Samsung heeft destijds een hele marketing campagne in elkaar gestoken om design patenten af te doen als iets dat louter over ronde hoeken gaat. Niemand die nog snapt dat bvb het design patent van de iPhone veel meer is dan ronde hoeken.

Ik vind deze toetsenborden echt wel een kopie van de BB toetsenborden maar er zijn nog weinig mensen die echt snappen dat design patenten echt wel noodzakelijk zijn.
Het heeft niets met ronde hoeken te maken. Het is veel meer het heeft met de profilering en het verschil in hoogte van de toetsen te maken.

Daarom is het IMO helemaal geen design maar een functioneel patent.
Als het alleen ronde hoeken zouden zijn, zou het IMO niet patentwaardig zijn.

Met je opmerking dat puur designs patentwaardig zouden moeten zijn, ben ik het helemaal niet eens.
De plaatsing van de ronde hoek rechts bij de letter T en links bij de Y. Evenzo bij de door hem verder genoemde volgende letters. Dit alles voor een zo goed mogelijke duimbediening van het toetsenbord. Het patent is dus niet voor ronde hoeken op toetsenborden maar veel specifieker.

Hier is het een en ander goed in beeld gebracht en opgeschreven over de patenten en het product van Typo: http://ladas.com/an-overv...rry-v-typo-products-case/
juist dit had ik ook neer kunnen zetten en nog een veel langer verhaal maar die gaan mensen zelf maar googlen :)
Knap bij mij zit de ALT bv niet links van de Z maar naast de spatie.
Er zijn ook duidelijk verschillen, het is zeker geen 1 op 1 kopie, ze zijn wellicht wel geïnspireerd op bepaalde punten door het Blackberry-toetsenbord.
http://i.ytimg.com/vi/P5WI6i2zMXU/maxresdefault.jpg
hehe +1,

maar even OT: de nokia E5 die ik had lijkt ook sterk op een BB (mensen dachten zelfs dat het een BB was!) Was nokia dan ook verkeerd? Moet TYPO er maar een azerty toetsenbord opzetten? Je moet qwerty kwijt op een klein oppervlak, en bolle toetsen werkt prettiger (ik maak veel meer spelfouten met touchscreen dan dat ik met qwerty toetsenbordje deed)
Voor een goedkoop toestel was de Nokia C3 ook prima. Alleen jammer dat die beeldschermpjes niet meer van deze tijd zijn en dus webbrowsen ruk is. De E5 heeft overigens geen afgeronde hoeken. Nokia maakt daarbij gebruik van puntvormige toetsen (weet de goede benaming even niet).
BlackBerry heeft ook Azerty keyboarden en andere regionale toetsenborden.
Wel knap dat je toch een patent kan hebben op een toetsenbordje. Als ik de afbeelding zo bekijk lijkt het gewoon een analoge versie van het toetsenbordje op je scherm.

Ik vraag me wel af hoe de rechtzaken waren verlopen als het een officieel Apple accessoire was geweest ;)
Dan moet je wellicht even iets beter kijken, want het gaat echt om typische BB-kenmerken op dat toetsenbord, zoals de hierboven al door anderen aangehaalde inkeping tussen bepaalde karakters en de afvlakking van de toetsen. Het lijkt allemaal triviaal, maar als je ooit een BB hebt gebruikt dan weet je dat het ook echt wat toevoegt.

Als je als 3rd party ook dat soort hele specifieke zaken gaat kopiëren dan kan een verbod als dit nog wel eens het gevolg zijn (oliedom dus).
Maakt RIM dan additional keyboardjes voor ios devices? Zo niet(wat ik denk) dan is er helemaal geen sprake van concurrerende producten. Een keyboard is een keyboard die uitvinding is één van de oudste op computergebied ik zie hier helemaal geen patent in afgeronde knoppen of niet.
Waarschijnlijk moet BB wel zijn patenten beschermen tegen inbreuk. Als BB doelbewust heeft ingezet op het uitbannen van dit soort toetsenbordjes dan denk ik dat ze verkeerd bezig zijn. Het lijkt me typisch zo'n marge product. BB wil natuurlijk wel telefoons blijven verkopen, maar ik vind dat het origineel 9 van de 10 keer beter dan een imitatie. Dat is een mening die men deelt over dit product: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2429660,00.asp
Sorry maar hoeveel opties zijn er om toetsen voor een toetsenboard te maken.
Vierkant zonder afloop of met afloop daar houdt het toch een beetje op. Daarnaast is de onderkant dezelfde vormgeving als de bovenkant van de telefoon. Beetje vreemd als het toetsenboard wit was geweest was er geen probleem ?
Wat ongelovelijk lame dat je het recht kunt claimen op een toetsenbordje :r
Nog lamer om dit te kunnen op 'afgeronde hoeken'
Dat kan in europa gelukkig ook niet :) Wij hebben alleen copyright op design elementen, wat veel minder voorstelt als een patent.

[Reactie gewijzigd door wttj op 1 juni 2015 20:30]

Weer van die triviale onzin waar blijkbaar patenten op kunnen bestaan. Wat is er speciaal aan deze toetsenindeling?
Goedzo! Als je een BlackBerry toetsenbord wilt koop je maar lekker een BlackBerry, anders blijf je maar mooi bij je touch-only-screen.
Zo ik proef hier wat verbitterdheid! Je hoeft niet boos te worden hoor.
Alsof Blackberry de enige is met een Toetsenbord op hun telefoons...Design lijkt er inderdaad op maar ik blijf uberhaupt geen voorstander van zo'n design. Reden waarom Blackberry kwa verkoop keldert is omdat de 'gimmick' fase wel geweest is. Het blijft een stervend merk en dan doe je er natuurlijk van alles aan om je inkomen ergens anders vandaan te halen.

Ik snap dat mensen het leuk vinden echte toetsten te voelen op hun telefoon, ik zelf aas al een tijdje op een clamshell telefoon die alleen in Asia is te halen van Samsung. Blijft toch jammer dat er geen Telefoon in Nederland komt die een fysiek toetsenbord heeft EN nog mid/high end is.

[Reactie gewijzigd door weszz op 1 juni 2015 16:43]

Probeer de Blackberry passport, is qua specs en prestaties nog meer High end dan bv een iphone 6 plus, met 3 dagen batterij, een 2K scherm en 13 megapixel camera met OIS ;) en met z'n gedigitaleseerde/trackpad toetsenboard gemakkelijk de meest innovatieve smartphone van 2014.
Innovatief ben ik met je eens. Alleen ik vind het design in de praktijk niet altijd even handig, zeker aangezien je dan met broekzakken/jassen te maken hebt en ik in praktijk ondervond dat het allemaal net niet ging zoals ik wilde en daardoor redelijk snel het toestel terug stuurde.
Camera van de Passport is ruk dat zegt iedereen ook op Crackberry. Ik ben geen fan van verkeerde voorstellingen. De Passport heeft goede punten maar die zijn zeer specifiek. Een goede camera is er daar niet een van.
Wat is er zo high end aan dan? Ding verkoopt geen eens. Niemand wilt het hebben
Het is niet dat niemand hem wil hebben, veel mensen kennen het toestel niet jammer genoeg :( en wat er high end aan is heb ik beschreven in mijn vorige comment. Ik moet wel toegeven dat de camera zoals die nu is het wel aflegt tegen de 6+ op de meeste punten. Maar kijk je weer naar andere delen zoals het scherm en de batterij dan zit dat toch echt wel op absoluut high end niveau :)
Waar legt de Iphone het dan af? Ik heb zelf een Iphone 6+ en ik kan me echt geen enkele situatie bedenken waar hij t af zou leggen tegen een BB passport.

EN nee niemand wilt het nog hebben. BB was super toen ping er nog was super hip. Maar ze zijn stil blijven zitten toen Android en IOS de markt op kwamen. En daarom moet niemand het niet. het is gewoon niet hip.
Gesh zegt dat de camera het aflegt tegen de 6+. Dus, de camera van de 6+ is beter.
" Het blijft een stervend merk en dan doe je er natuurlijk van alles aan om je inkomen ergens anders vandaan te halen."

Jij wilt zeggen dat het einde van een lijst-animatie-rechtzaken wel goed is omdat de desbetreffende fabrikant meer toestellen verkoopt?

En de Passport is precies wat je vraagt m.b.t. mid/highend.
Dat zeg ik inderdaad, en daar lijkt het natuurlijk wel op! Maar Blackberry heeft zijn piek gewoon gehad...en dan is het einde nabij. Zelf had ik het niet erg gevonden als ze hun oude modellen in een nieuw jasje hadden gestoken en niet van die rare fratsen uithalen

En de passport geprobeerd. Geen voorstander van het vierkante design.

[Reactie gewijzigd door weszz op 1 juni 2015 17:13]

Tja, ik geef toe dat ze een Classic moeten maken met de specs van de Passport, gewoon voor de mensen die het willen :)
Ik denk zelfs dat als ze zoiets zouden doen en misschien het design toch wat...hipper?! maken het aan kan slaan en RIM misschien weer een groot deel van de telefoon markt kan bezitten

[Reactie gewijzigd door weszz op 1 juni 2015 17:16]

Wat is mis met het classic design? mooi RVS, strak design 2 speakers aan de onderkant.. het is dat ik mijn passport geweldig vind anders zou ik hem best omruilen.


Ik wil alleen niet:

- van 4,5 inch naar 3,5 inch
- van 1440x1440 naar 720x720
- van 3gb ram naar 2gb ram
- van 32gb intern naar 16gb intern
- van 13mp ios camera naar 8mp normale camera
- van touch gevoelig hardware toetsenbord naar een normaal toetsenbord.


processor draai ik op de helft omdat ik de snelheid niet nodig heb en dus is die classic snel genoeg. Als ze 1440x1440 op 3,5 inch weten te maken (of 1440x2000 ofzo) op 3,7 inch 3:4 of 9:16 dan zie ik mezelf wel naar classic gaan, ik zou alleen me touch gevoelige hardware keyboard niet snel op kunnen geven.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 1 juni 2015 17:20]

Ben het volledig eens met je mening, alleen persoonlijk niet helemaal mijn smaak...
Ja, want stel je voor dat gebruikers hun gebruikservaring aanpassen zonder meteen een nieuw toestel te kopen, dat zou erg zijn zeg!

Je zit op tweakers, en je moedigt dit soort keuzebeperkend gedrag aan? Goed bezig hoor.
Ik had het niet over Apple, mijn opmerking was een algemene opmerking die voor alle producten geldt. Bovendien is er ook geen enkele reden om iemand de keuze te ontnemen als het om een bepaald merk gaat. So what dat Apple beperkte mogelijkheden met z'n OS biedt, moet dat meteen betekenen dat ook derde partijen maar niets meer mogen?

Bewerk: Maakt me geen moer uit, het is verminderde keuze voor de consument en dat is slecht.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 1 juni 2015 17:24]

En als je een fijn toetsenbord wilt zonder BBOS?
Dan koop je een blauw tand keyboard deze werkt met alle telefoons
ja maar zodra je een toetsenbordje koopt wat je op deze manier aan je telefoon bevestigd kom je al snel uit op dit design.

en ik kan me niet herinneren dat blackberry hier eerder problemen over heeft gemaakt toen er ook toestellen werden gemaakt zoals de galaxy txt.

persoonlijk vind ik het nogal een slechte actie van blackberry
Zelf iets printen of laten printen met een 3D printer :).
Je bent verplicht je patent te beschermen!
Dit is duidelijk geen gevalletje patent troll, maar gewoon een bedrijf dat stappen neemt.
En op zulke artikelen reageer ik dan ook vaak met precies dezelfde insteek.

Zullen we de drogrede verder maar bij houden? "Omdat een andere partij het ook doet" is geen argument en maakt dit soort praktijken er niet beter op
Een patent op een toetsenbord?

PC fabrikaten hebben BB in 2003 toch ook niet voor de rechter gehaald opdat zij toen al tientallen jaren een toetsenbord gebruikte? Ja slechte vergelijking, maar als voorbeed hoe slecht die van jouw is...

Net als dat het kenmerk van High-End Samsung toestellen Amoled is betekent ook niet dat niemand anders Amoled schermen kan verkopen

Dus nee, omdat het kenmerk van BB een fysiek toetsenbord is betekend niet dat niemand anders een toetenbord mag uitbrengen voor een smartphone, in mijn mening iig

[Reactie gewijzigd door !mark op 1 juni 2015 17:24]

Prima dat het je mening is, maar baseer die beter op feiten en scheer niet alles over 1 kam (zoals je zelf al aangeeft in je post erboven).

Dat jij niet snapt dat het om de specifieke afwerking van toetsen gaat (waarvan je alleen kan weten wat ze toevoegen als je er ooit zelf mee in handen gestaan hebt), maakt dit niet net zo'n achterlijke patentenoorlog tussen Samsung en Apple enige tijd geleden.

Het gaat niet om een toetsenbord an sich, maar dit specifieke toetsenbord met dezelfde kenmerken (die ze echt niet toe hadden hoeven voegen om een toetsenbord te "blijven" maar mét die kenmerken is het gewoon een rip-off van BB, niets meer en niets minder).
Dit TYPO toetsenbord is een copie, helemala mee eens.

Maar het patent vind ik echt niet veel zinniger als Apples patent op afgeronde hoeken. Wat wat is het verschil tussen:

'Een telefoon met afgeronde hoeken zodat hij extra lekker in de hand ligt'

en

'Een toetsenbord met toetsen met afgeronde hoeken zodat hij extra lekker typt'

?

Imo zijn beide patenten gebakken lucht, allebei beschrijven ze niets anders dan dat afgeronde producten beter in de hand liggen als hoekige producten.
Volgens mij moet je het niet zo zien: BB heeft ervoor gekozen om heel specifieke kenmerken in hun toetsenborden te bouwen.
Over het nut ervan mag je je twijfels hebben, maar zodra iemand ook die kenmerken over gaat nemen gaat hij/zij "nat". Waarvan akte.

Stel dat bijv. Apple had gekozen voor 3 afgeronde en 1 rechte hoek op de iphone en dat kenmerk wordt precies zo gekopieerd.. Dat had in een patent-rechtszaak ook geen succes geweest voor de kopieerder (ga maar eens uitleggen waarom je dat zo overgenomen hebt, zonder dat het iets functioneels toevoegt). Dan zou er hier ook veel minder discussie over geweest zijn, daar twijfel ik niet aan.

Overigens klopt je laatste "Imo" niet echt: bij een BB voel je juist door de verschillende afrondingen van de toetsen waar je zit, dat gaat wel wat verder dan "lekker in de hand liggen". Ik kon op mijn Bold 9000 daardoor blind typen, iets wat me met een touchscreen nog nooit gelukt is vanwege het ontbreken van feedback.

Het was bijv. ook echt niet voor niets dat een BB icm. BB Messenger onverslaanbaar was qua tekstinvoer al ver voor Whatsapp en aanverwanten hun intrede deden (zij het vooral op de zakelijke markt); het was gewoon een ijzersterke combi. Alleen bouwvakkers met grove kolenschoppen konden er niet mee overweg, maar die konden dat net zo goed niet met een onscreen keyboard van concurrent "B" oid.