Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Hardwarefabrikant be quiet heeft een Top Flow-model in zijn Dark Rock-serie aangekondigd. De cpu-koeler bestaat uit twee heatsinks met zes heatpipes. De prijs van de Dark Rock TF bedraagt 86 euro.

De zwarte cpu-koeler bevat twee pwm-gestuurde 135mm-fans van het SilentWings-type. Daaronder en ertussen zitten twee vernikkelde heatsinks, die met zes 6mm-heatpipes met elkaar verbonden zijn. De ventilators zijn bevestigd met rubberen voetjes, om vibraties te onderdrukken.

De ventilators maken gebruik van een zespolige motor en bevatten een fdb-lager. Het inbouwformaat van de koeler is 162,6x140x130,8 millimeter maar de hoogte kan worden teruggebracht tot 108,8mm door de bovenste ventilator weg te laten.

Volgens be quiet is de Dark Rock-koeler geschikt voor alle courante AMD- en Intel-processors. De adviesprijs bedraagt 86 euro.

be quit!  Dark Rock TFbe quit!  Dark Rock TFbe quit!  Dark Rock TFbe quit!  Dark Rock TFbe quit!  Dark Rock TFbe quit!  Dark Rock TF

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Ziet er een heftig ding uit, ik vraag me wel af hoe luid die effectief zou gaan
Super stil in elk geval. Deze waardes liggen in lijn met eerdere koelers van Be Quiet! en zijn bijna onhoorbaar. Ik heb er meerdere mogen installeren en testen en zelden hoor je de processorkoeler op 26dB, en dat is dus alleen op 100% rpm. Uit de specificaties;
Noise level (dB(A)) @ 50 / 75 / 100% rpm 11.9 / 19.3 / 26.7
Overigens is de manier waarop de koeler geinstalleerd wordt echt hatelijk (op de 1150 socket in elk geval). Irritante steeksleutel beetje ertussen in wrinkelen om 'm stevig erop te krijgen. Gisteren m'n vriendin zeker 10 minuten mee zitten klooien voordat 'ie er goed op zat (Dark Rock 3, zelfde systeem). Verder top koeler! Zeer stil zoals de naam suggereert. :)

Zag dit model, de Dark Rock TF, voor §104,- bij de distributeur in Assen. Verder in Pricewatch nog niet gezien.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 26 mei 2015 16:38]

Hij is inderdaad bizar stil, dat gaat voor de meeste be quiet! koelers overigens wel op. 26.7 dBA op volle toeren is natuurlijk onzin, maar je moet wel een enorme zeikerd zijn om zelfs volle toeren 'te luid' te vinden. Daarnaast hoeft een koeler als deze normaliter nooit op volle toeren te draaien buiten stress-tests. Al is het natuurlijk zo dat je dergelijke stille prestaties ook voor veel minder kan kopen. Dit ding lijkt echt op S2011 systemen gericht, of i5/i7's met serieuze OC, en dan ook nog eens die specifieke behuizingen waar topflow echt een voordeel is. Verwacht niet dat topflow koelers de towers voor de grote markt zullen verdrukken ;)

Steeksleutel installatie mag inderdaad beter, al vind ik het niet echt een probleem. Zeker bij deze kan je prima rondom het socket. Toegegeven: Inbouwen op een moederbord welke reeds in een (krappe) behuizing zit is een serieuze uitdaging.

Anyhow, even wachten todat Tweakers hem in de database zet. Review staat al klaar, heb deze inmiddels een weekje of twee in huis. Het is echt een beest om te zien, maar de prijs is... pittig.
Toevallig heb je er zelf blijkbaar al een review over geschreven, te vinden op je website http://www.techtesters.eu...ock-tf-shadow-rock-tf-lp/. Het is niet alleen een review maar ook hele roundup tussen een aantal be quiet! coolers.

Ik zal de conclusie met betrekking tot de Dark rock top flow even quoten:
De Shadow Rock Topflow en Dark Rock TF zou je als gevolg wel echte niche producten kunnen noemen, al zijn er een redelijk aantal behuizingen te vinden die net geen ruimte bieden aan typische torens, maar wel uit de voeten kunnen met net-wat-minder-hoge koelers als deze twee. In het geval van de Shadow Rock Topflow SR1 krijg je een ietwat grof blok welke veel ruimte biedt voor o.a. werkgeheugen, maar hou wel rekening met de forse afmetingen in alle andere richtingen. Het is echt een fors ding, en de praktische applicaties zijn absoluut beperkter daar door. Voor een paar euro meer dan de populaire mainstream torens krijg je hier echter vergelijkbare koelprestaties met een uitstekende geluidsproductie, en een kleinere doelgroep aanspreken mag een dergelijk product natuurlijk geen punten kosten. Verder is de Shadow Rock Topflow echt muis en muisstil, dus voor de doelgroep met een praktische toepassing echt geen klagen.

De vers-van-de-pers be quiet! Dark Rock TF is dan wel een beetje (erg) overkill voor veel CPU’s, het is wel met afstand de meest overtuigende Topflow koeler in de vergelijking met high-end koelprestaties, een werkelijk uitstekende (minimale) geluidsproductie, en een uitstraling elke geek zal doen kwijlen. High-end komt met een prijskaartje, maar de combinatie van het bovenstaande, het koelblok en de ventialtoren van topkwaliteit, het feit dat de prijs op het totaalplaatje van een S2011 build nog wel mee valt, en het feit dat iedereen van een kilometer ver kan zien hoe geweldig dit ding er uit ziet doet mij het ze wel een beetje vergeven. Dit ding is echt sexy, en daar betaal je absoluut een premium voor welke niet enkel in prestaties is uit te drukken, maar het is wel een beauty met een stevige dosis inhoud; een gewilde combinatie voor menig man.
bron: http://www.techtesters.eu...k-tf-shadow-rock-tf-lp/7/

De resultaten in idle kan je hier vinden:
http://www.techtesters.eu/pic/BQTOPFLOWFEST/501.png

De resultaten onder load kan je hier vinden:
http://www.techtesters.eu/pic/BQTOPFLOWFEST/502.png
http://www.techtesters.eu/pic/BQTOPFLOWFEST/503.png

[Reactie gewijzigd door Frozen op 26 mei 2015 19:16]

Holy moly wat een enorm apparaat.
Wat is het beste bij dit type koelers, dat die de lucht richting het mobo blaast of het er vandaan zuigt? (of hangt dat van je setup af?)
Dit hangt erg van van je moederbord en behuizing. Er zijn bijvoorbeeld AMD moederborden waarvan de mosfets (power phase design VRMs) geen koelblok hebben of matig gekoeld worden. In zo'n geval is het erg prettig om de top flow koeler op het moederbord te richten, zodat op deze manier ook de mosfets worden gekoeld met relatief koele lucht. Je zal dan wel de rest van de casefans ook dusdanig moeten afstellen dat dit mogelijk is :) Met een grote tower koeler worden de VRMs niet goed gekoeld waardoor deze al snel te warm kunnen worden; dit gebeurt vooral bij moederborden met een 4+1 power phase design waarvan de mosfets van lage kwaliteit zijn en snel (te) warm worden.
VRM koeling is inderdaad vaak een voordeel van topflow. Vraag mij wel af wat je met een 220 TDP koeler doet op een budget bord natuurlijk :D
Een koeler is eigenlijk een warmtewisselaar. Daarbij stromen warm en koud tegen elkaar in. In dit geval is de cpu de warmtebron. De lucht stroomt dus naar het moederbord toe. De lucht moet dan via meerdere kanten de kast uit kunnen.
De airflow in de kast kan het echter noodzakelijk maken om de luchtstroom om te draaien.
Persoonlijk heb ik liever een towercooler. Die lekker in de luchtstroom staat.
ik zou zeggen tegen het mobo voor wat koeling en airflow, en om de cpu nog wat(heel weing) bij te koelen
Dat zou te proberen kunnen zijn, maar dat lijkt mij niet logisch. Vooral de fan het dichtst bij de CPU heeft voornamelijk vrij warme lucht te verplaatsen. Bovenste trouwens ook. :P

Lijkt mij dat je het kast moet uitblazen. (Lekker openlaten in dit geval dus, die kast :P )
Aan de fans te zien lijken ze de lucht aan te zuigen en richting het moederbord te blazen.

(edit) net andersom natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door WWJD op 26 mei 2015 16:38]

Ik denk dat het setup (airflow) afhankelijk is.
In de meeste gevallen wil je hete lucht afvoeren, dus weg van je mobo \ cpu. Maar ik kan me situaties bedenken waar een gigantische intake fan aan de voorzijde van de kast zoveel koele lucht naar binnen zuigt (en die niet langs hete componenten gaat) dat je deze juist naar je mobo \ cpu wilt zuigen en dat je outtake fans de opgewarmde lucht weer afzuigen.
Wat betreft de warmte afgifte moet de fan altijd tegen de radiator aanblazen, zodat je een turbulentie veroorzaakt bij de oppervlakte, die goed warmte uitwisselt. Zuigt de fan door de radiator, dan krijg je een laminaire luchtstroom, waarbij je een grotere grenslaag hebt, die slechter warmte uitwisselt.

Met beide fans, wil je dus de fans naar het moederbord laten blazen, omdat beiden dan door de radiator blazen. Haal je de bovenste fan eraf, dan zou je wellicht beter omhoog door de grote radiator kunnen blazen.

Voor de rest kan naar het moederbord blazen handig zijn, om ook componenten op het Mobo beter te koelen. (Wederom voor dezelfde reden... blazen zorgt voor meer turbulentie op het bord)

Torenkoelers zijn eigenlijk een beter concept, omdat die in dezelfde richting blazen als de luchtstroom in de kast.
Heb zelf een soortgelijke Noctua koeler van 1 kg en die hangt net als deze koeler over je geheugen. Die laat ik dus fijn richting mobo blazen. Ze zijn wat prijzig, maar je krijgt er gratis geheugen koeling bij ;)
Idd en ik mis nog het stukje tekst dat hij 10KG weegt..... dit ding moet je niet monteren op een mobo dat verticaal in een kast staat..
810 gram.... okay da's geen 10 KG... maar lijkt mij inderdaad erg veel voor een koeler.
800 gram (incl 2x 140mm fans) is niet eens zo veel. De grotere towers gaan de kilo dik voorbij. Zeker in de tijd dat de koelblokken vaak nog van koper waren was 1kg niet eens zo gek.
De Coolermaster V10 weegt een goede 1,2kg.
Zo heb ik er nog wel een paar die de kilo voorbij gaan.

810 gram met 2 fans valt dus best wel mee hoor.
Dacht dat je een typo had gemaakt en je 1.0KG wilde schrijven. Waarbij ik dacht "meh, best mooi gewicht voor incl 2 fans + frame voor deze klasse". Maar hij is maar 810gr dus, wat vrij licht is dus.

Heb wel koelers van 1.29KG verticaal gemonteerd, dat is met goede backplate geen probleem hoor. Hoewel minder natuurlijk wel zo prettig is voor je gemoedsrust. Alleen met transport is het even extra oppassen, zeker als je de spreader van de CPU core hebt verwijderd.
Heb deze ondingen nooit goed begrepen...

Er is maar 1 type cooler acceptabel naar mijn mening en dat is het type cooler dat de lucht naar de achterkant van je kast blaast waar een fan het afvoert naar buiten. Hetzelfde is waar voor een GPU cooler.

een side open GPU cooler is ook niet acceptabel omdat die de hele lucht gewoon naar je andere pc componenten blaast.
Dan kan je net zo goed passieve koelers nemen en voor lief nemen dat je onderdelen een jaar of 2 eerder kapot gaan en hij misschien uit slaat.

Dit soort coolers recyclen lucht als een hetelucht oven en heb er dan ook niets goed over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 mei 2015 16:45]

Videokaarten die de lucht meteen de kast uit blazen zijn luid en koelen slecht in verhouding met de andere coolers. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat er een goede airflow in je kast hebt en dan krijg je echt geen oven in je pc hoor! Ik haal eigenlijk nooit kasttemperaturen van boven de 35 graden na 3/4 uur gamen/renderen.
Valt wel mee hoor, maar het is afhankelijk van de rest van de componenten die eromheen zitten en of je voldoende airflow hebt in de kast zelf. Je kunt ook nog de ventilatoren eventueel omdraaien (dat doe/deed ik vaak met de voeding). Als je dan rook in de kast blaast kun je zien of de boel goed afgezogen wordt. Er is bijvoorbeeld ook al geschreven dat het soms fijn is als je lucht op de omringende moederbordcomponenten kunt blazen.

Ik heb de Shadow Rock, moet erbij zeggen dat de Be Quiet!-koelers erg lastig te monteren zijn als je een Asus ROG-moederbord hebt, de omringende componenten zitten onder koelelementen, hierdoor kun je erg lastig bij de koelerschroefjes komen (een van de hoeken was echt pielwerk..). Eventjes eraf halen (om schoon te maken bijvoorbeeld) is er met deze koelers ook niet meer bij...
Nog nooit een kast gezien waarbij de air intake in het zijpaneel zit? Daar zitten twee 140mm fans die een mooie hoeveelheid koele lucht voor deze jonge aan zouden leveren. Tevens zorgen deze fans voor frisse lucht voor de videokaart.

De bovenkant van mijn behuizing heeft ook weer koelers die warme lucht af zuigen en buiten de kast lozen.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden....
Lijkt op het eerste zicht echt niet mooi gemaakt, maar het gaat natuurlijk om de werking. Zou er veel verschil zitten tussen deze en m'n huidige dark rock pro 2?
Je bedoeld Dark Rock pro 3? En het enige verschil wat ik zo snel zie ik visueel. Daarnaast is het formaat kleiner, qua koeling zal hij dus ongeveer het zelfde werken (fans en db zijn echt gelijk).

Zelf zit ik alleen even met de airflow, met een "standaard"-koeling zet je hem in lijn met je front/back panel en klaar. Maar bij deze creŽer je een 3 luchtstroom.
Hij zal het vorige model hebben, de Dark Rock Pro 2. En om zijn vraag te beantwoorden, waarschijnlijk niet, hoewel we de benchmarks zullen moeten zien om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 26 mei 2015 16:41]

Ik heb inderdaad nog het 'oudere' type (2). Kortom ik zit nog goed.
We worden wel doodgegooid met mooie coolers de laatste tijd zeg.

Probeer er zelf al een tijdje ťťn te bemachtigen, maar het is hier wat moeilijker allemaal in IndonesiŽ.

Gelid Solutions: Niet verkrijgbaar. Phanteks: Niet verkrijgbaar.
Dan maar Noctua D15 besteld. Ook weer wachten.
Al weer bijna 2 maanden verder komen er de mooiste nieuwe solutions voorbij hier op de frontpage.

Deze ziet er ook weer heel erg gelikt uit, met die "twee-traps"-koelblok-configuratie. (Wat een woord :P :?)

Deze is dan wel weer aardig aan de prijs, maar dat kennen we van Be Quiet.
Prachtig spul. Kasten, en deze koeler ook weer.

Als mijn Noctua OOK niet kan, dan maar weer wat langer wachten en voor deze gaan.
Na uiteraard eerst even wat gebruikerservaringen te checken op ons Forum en JijBuis.
Wat is het probleem met levering naar Indonesie? Tegenwoordig kan je toch op elke website iets bestellen en laten lever waar de post ook komt?
Zeker, maar ik doe het liever met cash, of een overmaking via mijn bankrekening, wat hier makkelijk kan, zelfs via de ATM machine.

Niet iedereen wil aan de Credit Card, of PayPal, of wat dan ook.
En post order komt hier soms ook gewoon niet aan.
Dan laat ik het liever aan mijn maten over die regelmatig naar de (centralized) plaatsen gaan waar je het spul gewoon kan kopen.

Moeilijk uit te leggen, maar in deze grote stad heb je in Noord malls voor electronica, in zuid malls voor vogels, etc. Allemaal heel erg op een hoop. Zoiets.
Dan wacht ik nog maar even.
Ik ben erg benieuwd naar de testresultaten. Met al een adviesprijs van § 86,00, moeten de testresultaten wel erg goed zijn, om dit geld te verantwoorden. Bijvoorbeeld Scythe heeft namelijk al prima koelers in de prijsklassen van § 35,00 t/m § 45,00.
Scythe heeft niet echt iets wat direct vergelijkbaar is, weet niet eens wie wel iets vergelijkbaars zou hebben want dit is bij verre de grootste top-down cooler die ik heb gezien. Neemt niet weg dat ik wel een markt voor deze koeler zie want als de prestaties goed genoeg zijn dan zou deze wellicht in de buurt komen van de tower koelers maar wel alsnog een stukje lager zijn.

BeQuiet heeft trouwens ook goede koelers in die prijsrange met de pricewatch: be quiet! Shadow Rock Slim of zelfs de pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2 prestaties zijn zeer vergelijkbaar met het Scythe aanbod (de Mugens). Deze koeler in het Artikel heeft Scythe geen antwoord op. De topdown koelers die ze hebben zijn deDeze zijn echter eerder vergelijkbaar met de BeQuiet! Shadow Rock LP dan de koeler in dit Artikel.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 26 mei 2015 20:28]

Als je hier kijkt is er 1 grote winnaar qua prijs/prestatie:
http://www.tomshardware.c...ink-mini-itx,3639-21.html
Zalman! De Shuriken kan ook, maar dan beter met een lager wattage cpu.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 27 mei 2015 01:23]

Kijk, DIT is nou precies waar ik al tijden naar op zoek ben.
Een big-ass koel-unit die op of vanaf het moeder bord blaast!
Meer ruimte voor RAM, geen tot weinig interference met je eerste PCIe lane, Be Quiet kennende goeie prestatie's, en als extra; stoer uiterlijk.

Doe mij er maar een!

[Reactie gewijzigd door TecHHeaD op 26 mei 2015 16:35]

Dat hij niet over de eerste PCIe lane heen hangt is ook een groot +-punt voor mij.
Even linkje gevolgd... dit ding weegt 810 gram!
Is dat niet een enorme belasting op het moederboard zelf?
De bevestigings beugels zullen dit uieraard netjes verdelen, maar het blijft toch wel een behoorlijk gewicht.
4,5 jaar geleden een el cheapo cooler op mn core i7 gezet en de fan vervangen door een 120mm noctua van 15 euro en getuned met speedfan. Ik moet echt in mijn geheugen graven om te realiseren dat er ooit continu geluid uit computers kwam. Alleen als ik een heel wild filter in photoshop gebruik hoor ik even blazen.
Ookal zit het binnen in de kast ik vindt het een monsterlijk gevaarte, zou ik nooit kopen, maar de koel kwaliteien zullen best goed zijn neem ik aan