Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

De nieuwste processorkoeler uit de stallen van de Duitse hardwarefabrikant Be Quiet luistert naar de naam Dark Rock. Hij is voorzien van een dubbele ventilator en moet, om recht te doen aan de naam van de fabrikant, zijn werk stil doen.

De Dark Rock Pro is, los van zijn prestaties als koeler, in ieder geval in letterlijke zin een zwaargewicht; de koeler weegt maar liefst 1550 gram. Dat gewicht is terug te vinden in een koperen koelblok dat contact maakt met de processor, waarna zeven 6mm-heatpipes de warmte naar twee aluminium koeltorens vervoeren. Twee koelers van 120mm in doorsnede blazen lucht door de koeltorens en doen dat met toerentallen van 900 tot 1700rpm. Deze SilentWing-ventilators zijn voorzien van een golfpatroon op hun zeven bladen, wat moet leiden tot een lage geluidsproductie.

Be Quiet heeft de Dark Rock Pro compatibel gemaakt met alle courante sockets van zowel AMD als Intel. Of de nieuwste koeler ook in elke behuizing zal passen, is de vraag; de Dark Rock Pro is 133mm diep, 150mm breed en 166mm hoog. De koeler moet tot 220W aan warmte kunnen dissiperen en produceert 12 tot 25,9dBA aan geluid. Gezien het gewicht wordt de koeler uiteraard met behulp van een backplate aan het moederbord bevestigd. De koeler moet vanaf februari voor 80 euro verkrijgbaar worden. De iets eenvoudigere uitvoering, de Dark Rock Advanced met een enkele koeler en zes heatpipes, kost 60 euro.

be quiet! Dark Rock Dark Rock Advanced C1 be quiet! Dark Rock Dark Rock Pro C1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Flink gewicht voor een koeler. Het lijkt me een uiterst geschikte cooler voor een stevige OC. Anderhalve kilo aan metaal om te koelen, niet normaal. Hoe heet mag ik de CPU maken als ik zo'n cooler erop plaats?

[edit]
Dank je Frietjemet!

[Reactie gewijzigd door Xellence op 27 januari 2011 17:04]

Dattie 220 watt aan warmte kan afvoeren, is helemaal geen prestatie. Dat is puur marketing.
De warmte afvoer heeft een paar variabelen en de belangrijkste daarvan is het temperatuurverschil tussen de koeler en de ingaande lucht.

Ik zal het proberen uit te leggen in normaal Nederlands.
Als je een standaard koeler pakt met een vast toerental kan die koeler bij een verschil van 30 graden (20 graden lucht en 50 graden cpu) ongeveer 50 watt aan warmte afvoeren. Als het temperatuurverschil verdubbeld, naar 60 graden en de rest blijft gelijk, dan voert die koeler ineens 100 watt aan warmte af. Maar dan is je cpu wel 80 graden ipv 50 graden.
Dus als je dan 200 watt wil afvoeren, kan de temperatuur nog eens 60 graden oplopen tot 140 graden (nu werkt een cpu niet met zo een hoge temperaturen, maar dit is slechts een voorbeeld).

Die 220 Watt is dus een leuke marketing, maar raakt kant nog wal. Een goede review zou leuk zijn om te kijken wat ie werkelijk presteert onder normale condities.


Ps. voor de techneuten onder ons:
Het is een simpel voorbeeld, ik weet ook dat er geen lineair verband in zit (de energie constante is een afhankelijkheid van de temperatuur en druk enz enz) en dat je met enthalpie, entropie en nog meer ellendige dingen te maken hebt (ik had / heb een hekel aan thermodynamica). Maar zoals ik al zei, is dit een simpel voorbeeld om aan te geven dat de term van 220 watt onzin is.
"De koeler moet tot 220W aan warmte kunnen dissiperen"
Let op het woordje TOT, dus een lang verhaal dat eigenlijk nergens voor nodig is aangezien er al in het artikel gesuggereerd wordt dat dit alleen in het geval van optimale omstandigheden zo is.

Als we even op de site gaan kijken dan is wat de fabrikant zegt het volgende:

• ;Extremely efficient up to more than 220 watt
• ;Maximum cooling efficiency, DeltaT 9.2 @ 100 watt.
• ;Thermal resistance @ CPU Power disposal (Rth @ P)0,092


Tweakers.net was dus gewoon een beetje kort door de bocht in het nieuwsbericht. De waarde 220watt is niet de maximale afvoercapaciteit...

In ieder geval volledig uit de lucht gegrepen van petertyuh om iets meteen als puur marketing te bestempelen. Doe dan even een simpele (logica) check ;).

ps de andere koeler heeft de volgende stats
"•Extremely efficient up to more than 180 watt.
•Maximum cooling efficiency, Delta T 10.9 @ 100 watt
•Thermal resistance @ CPU Power disposal (Rth @ P)0,109"

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 januari 2011 02:17]

Je stelt je vraag verkeerd, ik denk eerder dat je het maximale vermogen bedoelt wat gedissipeerd kan worden door de koeler, de temperatuur van de cpu hangt daar samen mee, weer afhankelijk van de gebruikte koeler. Voor deze prijs mag je toch behoorlijke performance verwachten, een sandy-bridge cpu richting de 4,5ghz stouwen of hoger moet toch binnen de mogelijkheden liggen.

Edit: 220watt kan hij afvoeren, een flinke s1366 i7 heeft een TDP van 130watt, hopelijk geeft dat een beetje een indicatie van het kunnen van deze koeler. :P

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 27 januari 2011 17:02]

afgevoerde warmte en TDP zijn toch echt wel iets anders hoor. ik snap wat je bedoelt, maar als je die 130 watt ook daadwerkelijk aan warmte gaat wevoeren dan heb je een serieus probleem aangezien het rendement van de procesoor dan 0 is en je dus zeeer slechte prestaties en een hoge energie rekening hebt.
Helemaal niet. Alle energie die verbruikt wordt wordt omgezet in warmte, na 'zijn werk te hebben verricht'. Energetisch rendement wordt vooral (enkel?) gebruikt bij apparaten die energie omzetten naar een andere vorm van energie, zoals lampen en energiecentrales. Het deel dat dan in warmte wordt omgezet is dan het verlies.

Dit is bij CPU's niet aan de orde. Alle stroom die door een CPU wordt gevraagd wordt gebruikt en daarna omgezet in warmte. Stroomverbruik van een CPU is dan ook gewoon gelijk aan de warmte die afgevoerd moet worden.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 27 januari 2011 18:12]

Als je dan iemand corrigeerd (en terrecht), doe het dan wel goed.

"Stroom" wordt niet gebruikt. Alleen electrische energie wordt gebruikt (omgezet in warmte energie).
Warmte energie? Inwendige of kinetische energie. Als je iemand verbeterd, doe het dan wel goed.
Een CPU heeft in principe een rendement van 0%... want hij levert geen arbeid voor de energie die je erin stopt.
Alle energie die je erin stopt wordt gebruikt door de transistoren om te schakelen, het schakelen zorgt voor warmte.

Het enigste stukje "uitgaande" energie van een CPU zijn de kleine stuur signalen, welke te verwaarlozen zijn ten opzichte van de energie die nodig is voor de transistors om Łberhaupt te schakelen.
Net zo heet als zonder koeler.
it's funny, because it's true
(offtopic: mooie naam, kom ook uit hoogland :P)
heeft iemand dat dan wel eens geprobeerd, een cpu zonder koeling te laten draaien? een celeron met stockcooler op 450 mhz zonder fan tikte al snel de 85 aan, laat staan zonder koeling...(Computermishandeling }> )
Ohja ik mn amd athlon thunderbird, zonder koelblok erop toen ik hem net had.
binnen een seconde was hij kapot :'( En dat was echt heel zonde want ik had hem net nieuw! 8)7 Tijdens die actie heb ik ook proberen te voelen hoe heet het nou eigenlijk was, laat ik zeggen dat ik die komende paar weken daarop met een verbrandde vingertop rondliep. :+!

[Reactie gewijzigd door yori1989 op 27 januari 2011 20:36]

owja , anderhalve kilo , als je ff naar een lanparty toe wilt , moet je een karretje meenemen !
Of je vrouw natuurlijk :P
en met twee karretjes gaan sjouwen zeker? :P

OT:
Ziet er natuurlijk harstikke gaaf uit. Maar ik ben dan toch wel huiverig over 1.5kg aan je mobo hangen ook al is het dan met een backplate.

Weet iemand toevallig wat hier inclusief backplate systeem ongeveer het maximum van is?
Ligt eraan hoe dik je backplate is. En van welk materiaal het gemaakt is. Of die van staal is of alluminium. En jah welk soort staal is dan ook weer belangrijk he. Kan het wel voor je gaan uitrekenen maar da's me iets teveel werk nu.
Maar jah 1,55 kg aan een plaatje van een paar mm geeft veel spanning op je schroeven e.d. dus dat kan wel eens krap worden.

De koeler ziet er erg mooi uit en kost volgens de pricewatch rond de 70 euro hier dus dat valt nog wel mee voor zo'n bakbeest.
Alleen is de koeler wel erg groot voor de meeste PCs wordt dat net krap aan.
Ben zeer zeker wel benieuwd naar een processor test met deze 2 koelers erin.
ik zou een vrouw niet mijn pc laten sjouwen...

ot: Lijkt me een mooie stille koeler, alleen een beetje duur :S
Die dark rock pro, heeft wel heel veel weg vand de Noctua NH-D14
desondanks ziet hij er zeer mooi uit
Ziet er inderdaad erg strak uit.

Heeft iemand hier al eens getest of het, met oog op die heatpipes, nog uitmaakt hoe zo'n koeler gemonteerd wordt (op z'n zij of rechtop)?
Dat maakt (althans bij de Megahalems) zeker uit; ik herinner me een benchmark waarin een verticale setup (dus zuid-noord, gezien vanuit de zijkant van de kast) zo'n 2-3 graden koeler was dan horizontaal (oost-west).

Echter is het wel aangeraden geen fan met een 'sleeve bearing' te nemen in zo'n setup, omdat deze dan veel sneller slijt. Fluid dynamic bearing of dergelijke soorten hebben dit probleem niet.
Ja, maar hij is wel een stuk mooier :P
Nocuta zou zo veel meer gekocht worden als de koelers niet zo'n bespottelijke kleurencombinatie hadden :P
Maar de fans zijn wel rete goed! Liever een lelijke kleur en goede prestaties, dan mooie kleuren en slechte prestaties. Ze gebruiken denk ik een ouderwetse instelling: iets wat niet lekker smaakt is gezond :D

Maar ik geef je wel gelijk, ze hadden netzogoed zwart met grijs kunnen zijn ofzo.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 27 januari 2011 19:40]

Haha ja :P maar als je casemodder ben dan staat het een beetje vreemd :P en als je ze gaat spuiten neem ik aan dat de prestaties achter uit gaan.
12 tot 25,9DB,
dat is wel erg stil en de koelprestaties lijken zo op het eerste oog ook niet slecht.
misschien weer eens wat concurrentie op de markt.
Dat zijn inderdaad erg mooie aantallen qua geluidsproductie.

Toch vraag ik mij af of deze koeler kan concurreren met bijvoorbeeld de Scythe Mugen 2. Ik geloof wel dat deze wat betere koelprestaties zal leveren alleen de prijs vind ik erg fors. 80 euro voor een CPU koeler vind ik wel erg veel.
Een beetje cooler die zich niet in prijs wil onderscheiden zal niet zo snel in de prijscategorie van de SM2 komen. Deze cooler is vooral cool, door zijn zwarte look.

Ik denk dat er wel een goede airflow wordt gecreŽerd, alleen vraag ik me af of het efficiŽnter is om er een koeler tussen te plaatsen ipv beide kanten. Ik vind het zelf wel een beetje aan de dure kant, maar hij zal het vast wel waard zijn met dat gewicht:P
corsair h50 is ook maar 60 euro ongeveer dus laten voor 20 euro meer heb je deze dan is mijn keuze snel gemaakt.
Wat een geld vergeleken met de Mugen2/Megahalems. Ik ben erg benieuwd of de prestaties in vergelijking het verschil rechtvaardigen. Lijkt me echt een zware klus als fabrikant om tegenwoordig een concurrerende koeler op deze zwaar verzadigde markt te brengen. Ik denk dat de top, qua koelprestaties, van luchtkoelers wel bereikt is. Het algemene huidige ontwerp heeft niet veel rek meer denk ik.
Nou, met name vergeleken met de Mugen 2 omdat je die al voor 35,- hebt en er een fan bij hebt. De Prolimatec Megahalems kost incl. twee goede fan's ook 65-70 euro en dat is dus niet eens zo heel veel goedkoper als deze Dark Rock Pro koeler waar je dus al twee goede fan's bij krijgt. Hoe de prestaties zijn t.o.v. elkaar is natuurlijk gissen, maar kan me niet voorstellen dat deze Be Quiet 'slecht' presteert, al heeft de Megahalems zich natuurlijk al lang en breed bewezen.
Het gewicht van de Dark Rock Pro vind ik wel veel te hoog... 1.5 kilo is echt extreem!

EDIT; Bij Salland staat ie nu al voor €64,- en dat is dan nog niet eens belachelijk duur als je het met andere goede luchtkoelers gaat vergelijken. bedenk ook dat de fan's retail 13-15 euro p.st. kosten. tel dat maar op bij een megahelams.....
Moet er wel bij zeggen dat ik het nog steeds apart vind dat er niet een keer een fabrikant opstaat om eens een Mugen 2 concurrent op de markt te zetten, dus voor <40,- een goede koeler.

[Reactie gewijzigd door MW1F op 28 januari 2011 15:20]

hm... anderhalve kilo metaal is inderdaad heel veel, zeker aangezien het allemaal moet rusten op het moederbord. ze mogen wel een verstelbaar! voetje meeleveren voor aan de onderkant van de kast. Een moederbord kan ook niet oneindelijk veel houden. Ik vind het riskant. Ik vind een CM Hyper TX3 vastmaken al riskant... :+ maar 1,5kg is wel een beetje teveel van het goede. beter een losse fan voor achterop de kast in dit geval.
De iets eenvoudigere uitvoering, de Dark Rock Advanced met een enkele koeler en zes heatpipes, kost 60 euro.
En ernaast
Gerelateerde producten
be quiet! Dark Rock Advanced C1
€ 49,95
Iets minder dus, maar Pfoei wat een geld voor een koeler zeg. Hoe komt het toch dat die dingen zo enorm duur moeten zijn altijd? Je hebt voor dat geld al bijna een CPU.
Tja, maar de CPU van 50 euro ga je deze niet op zetten... Maar de CPU van 250 die ermee gaat lopen als die van 500, daar wil je hem wel bij.

De Pro voor 80 vind ik eerder over de grens gaan. Dat zou ik dan weer niet betalen ervoor.
Wat de koeler zo duur maakt is
A ) het koper en het proces om het zo glad mogelijk te maken
B ) De grootte hoeveelheid aluminium koelvinnen is ook niet gratis

Verder ben je voor een beetje mooie ventilator al gauw een euro of 15 a 20 kwijt. Voor de dark stone is dit al 30 ŗ 40 euro voor de fans alleen.

[Reactie gewijzigd door Brilsmurfffje op 27 januari 2011 18:02]

De grootste 'kosten' voor de consument zitten in het marketing verhaal/merk.

Ik kan me niet voorstellen dat het ontwikkelen en produceren van een massa product van deze omvang en complexiteit zoveel geld kost.

Ik denk zomaar dat een koeltoren als deze met fans, nog geen €20,- aan productie kosten heeft per stuk.
daar komen dan nog kosten bij voor de ontwikkeling, transport, tussenhandel, ..., etc.
Wat een enorm ding :). maar 200 watt is natuurlijk flink wat. Ik denk dat menig i7 2600k's hiermee dik tegen of net over de 5ghz heengeduwd kunnen worden :)
Mja, maar die waren toch juist zelfs op dergelijke instellingen nog redelijk koel, gezien ze ook niet zoveel stroom verbruiken?

Ik zie het eerder nuttig zijn voor de "oudere" 1366 en AM3 hexacores.
Zou de plaatsing van de middelste fan de prestatie niet verminderen aangezien deze de warme lucht van de buitenste fan krijgt aangeboden. Lijkt me beter om deze ook aan de buitenkant te plaatsen en de lucht van beide fans door de ruimte in het midden netjes weg te leiden.
de middelste fan versnelt de lucht van de vorige als het ware, hierdoor blijft er een krachtige luchtstroom tussen de lamellen stromen. Om lucht tussen de lamellen door te persen is een minimale druk nodig, deze druk neemt af met de afstand die de lucht aflegt
1550 gram, dat is inderdaad best zwaar. Bestaat er een kans dat deze koeler je moederbord krom trekt?
nee, daar zorgt de backplate voor, deze verdeeld de druk over een groter oppervlakte van het moederbord
Be Quiet maakt mooie spullen, of in ieder geval goede voedingen waar goed over nagedacht.

Hopelijk kunnen ze dit ook waar maken op het gebied van CPU koelers.