Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties

Sommige scholen zetten gsm-jammers in bij de eindexamens, om te voorkomen dat scholieren spieken met hun smartphone. Dat is echter verboden, waarschuwt het Agentschap Telecom: scholen lopen het risico op een boete van 1800 euro.

gsm jammerHet Agentschap Telecom waarschuwt dat de jammers risico's met zich meebrengen: als een school een jammer in een examenzaal inzet, is het mobiele netwerk - en soms ook wifi - in de omgeving daar om heen ook niet te gebruiken. Daardoor kan ook 112 niet worden gebeld.

Ook kunnen de jammers gevolgen hebben voor andere draadloze communicatie, zoals navigatie-apparatuur, medische apparatuur en afstandsbedieningen. Jammers zijn dan ook 'een groot gevaar voor veiligheid, openbare orde en voor de economie', waarschuwt het Agentschap. Een ontheffing krijgen om toch een jammer te gebruiken, is niet mogelijk.

Tijdens de eindexamenperiode gaat het Agentschap dan ook extra controleren of scholen zich aan de regels houden. Het is niet bekend hoeveel scholen de afgelopen jaren gsm-jammers gebruikten; het Agentschap heeft daar geen cijfers over. "Dit is het eerste jaar dat we actief gaan controleren", aldus een woordvoerster. "Een aantal scholen heeft in de media gezegd dat ze jammers zouden inzetten." Vorig jaar heeft in ieder geval één Amsterdamse school jammers ingezet, waarop veel buurtbewoners klaagden dat ze niet konden bellen.

Scholen die toch willen voorkomen dat scholieren spieken via hun smartphone, kunnen ze bijvoorbeeld verbieden om een telefoon mee de eindexamenzaal in te nemen, raadt het Agentschap Telecom aan. Met behulp van een gsm-detector kan worden gecontroleerd of de scholieren die de examenzaal betreden, toch een smartphone bij zich hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

Volgens mij zijn er ook 'jammers' welke niet zozeer het signaal verstoren, maar meer als een relay werken en daarbij een whitelist aanhoud van welke nummers zijn toegestaan. Volgens mij wordt dat tegenwoordig ook in bioscopen gebruikt. Je kunt niet met vrienden bellen, maar je kunt wel gewoon 112 bellen. Uiteraard is het mogelijk om met een jammer ook GPS signalen te blokkeren, maar de meeste jammers hebben vooraf geprogrammeerde 'presets' waarmee je bepaalde frequentie banden kunt blokkeren zoals GSM G2, G3, G4 en Wifi. Meer geavanceerde jammers hebben ook logica om niet zozeer het signaal te blokkeren, maar eerder te filteren. Vergelijkbaar met een firewall/gateway welke DPI gebruikt om te bepalen of de URL mag worden geraadpleegd..

Echter met alle technologie van vandaag snap ik wel dat scholen meer en meer digitaal spieken tegen gaan.. Maar alleen een GSM detector zoals het agentschap adviseert is niet voldoende, want daarmee detecteer je geen WiFi apparaten.. En volgens zijn fouilleer acties verboden..

Daarbij denk ik dat er ook scholen zijn welke de 1800 euro boete voor lief nemen, als dat betekend dat ze daardoor niet te boek staan als een school waar je gemakkelijk kunt spieken tijdens het examen. Zo'n reputatie kost een veelvoud van dat boete bedrag.. En als het jammen dan zo gevaarlijk is, waarom is de boete dan maar 1800 euro. Waarom is daar geen 180.000 van gemaakt. De voedsel- en waren autoriteit mocht ook maar boetes uitgeven tot 4500 euro. Na de recente incidenten is dat eindelijk 810.000 geworden. Een bedrag welke ervoor zorgt dat men in elk geval 5 minuten nadenkt of men de regels wel moet overtreden.. Beter had men dat plafond op 80% van de jaarwinst gezet. Dan vinden incidenten niet meer zo vaak plaats..
Ik zou toch wel eens een bron willen zien waar je die informatie haalt over die jammers, want volgens mij kan dat helemaal niet.
Het kan wel op zich, je doet je voor als een officieel basisstation. Net zoals bijv de Vodafone Sure Signal box (al kan die niet filteren), of een Stingray zoals de politie gebruikt. Voor de hobbyisten is er ook nog OpenBTS.

Maar als je het goed wil doen (relayen van gesprekken) vereist het medewerking van de provider en mag ook niet zonder vergunning (behalve voor thuisgebruik in de DECT Guard Band zoals de Sure Signal doet).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 april 2015 13:04]

Ah oke, maar telt je voordoen als mast dan wel nog als jamming?
Op zich kan je het gebruiken als jamming. Als je je voordoet als mast kan je daarna gewoon elk gesprek weigeren.

Of dus filteren op gebeld nummer (en dus 112 doorlaten) zoals Niemand_Anders hierboven zegt.
Het maakt niet uit of het telt als " jamming". Je maakt gebruik van een frequentieband die exclusief gehuurd is door Vodafone of KPN. Dat alleen al is een economisch misdijf. Natuurlijk zal de rechter later, bij het bepalen van de strafmaat, meewegen wat de gevolgen waren.
Als je de sure signal box van Vodafone neemt, dan neem je het device af bij de provider die er ook recht op heeft.
Overigens blokkeer je met de box van Vodafone niet de signalen van andere providers, die pikt de telefoon gewoon van de mast.

Dus als de school het echt goed wil doen zullen ze in de ruimte waar ze signalen willen blokkeren apparatuur moeten ophangen van alle providers, en dan wordt het een beetje een duur grapje voor ze.
Zou niet weten hoe een jammer alleen 112 bellen toestaat.
De enige manier is dat je een basisstation opzet en zorgt dat iedereen via dat basisstation moet inloggen op het gsm netwerk.
Daarbij blijft het nog steeds niet toegestaan zoiets zelf op te zetten en lijnen te blokkeren.

De oplossing is eerder gsm detector, 1 waarschuwing, volgende keer gsm die aan staat bij je, = spieken en dus eruit.
Of gewoon de telefoons inleveren bij de deur... het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld.
Vervolgens zeg je, in de wetenschap dat ze je niet mogen fouilleren, dat je geen telefoon mee hebt en dan kunnen ze alsnog niks..

Gewoon zorgen voor een aantal "muurtelefoons" waarmee je noodoproepen kunt doen als nodig. Dan mag je van mij best een jammer aanzetten, en ik denk dat een rechter dat ook vindt. Al helemaal als je zeker hebt gesteld dat er geen leerlingen met pacemakers o.i.d. tussen zitten die gevoelig zijn voor jammers (wat ik sowieso al betwijfel).
Voorzie je de buren dan ook van die "muurtelefoons" want een jammer beperkt zich niet tot de examenzaal. ;-)
Ja want de buren mogen geen gebruik maken van wifi en het gsm netwerk omdat ze dichtbij een school wonen waar examens worden gehouden?
Zou het niet eenvoudiger zijn de examens in een kooi van Faraday te organiseren. Daar hebben alvast de buren geen last van en voor noodoproepen kan je inderdaad muurtelefoons plaatsen
Zoals je kunt lezen in het artikel, werkte de jammer ook buiten de school, en had de buurt er last van.
Dat is denk ik de belangrijkste reden dat een jammer niet wordt toegestaan.
Je kan het gebied niet nauwkeurig uitbakenen
Ik denk niet dat een rechter dat ook vindt. Er zijn telecom regels en verstoren van een signaal mag niet. De verstoring kan namelijk ook invloed hebben buiten het gebouw.
Dan neem je er twee mee en lever je er een netjes in.
Elke leerling in een eigen kooi van Faraday dan wellicht?
Als ze al bang zijn dat je door een 'jammer' 112 niet meer kunt bellen dan lijkt me een kooitje om elke leerling ook niet handig als ze moeten ontruimen tijdens een examen.

(Double Sarcasm :P )
Moet erkennen dat daar wat in zit. Zullen ongetwijfeld brandveilige deuren in moeten zitten en idem vloeren etc.
Die detector heeft alleen zin als ze er ook mee door de ruimte tijdens het examen.
Alleen bij de ingang controleren is simpel te omzeilen door hem pas later aan te zetten.
Oplossing is een kooi bouwen waar geen signaal in- of uitgaat.
Kunnen ze er gelijk een natuurkundig examen van maken :)

Of een plastic box voor iedereen waar alle electronica uitgeschakeld in moet worden gestopt en per persoon op zijn tafel staat.
"Zou niet weten hoe een jammer alleen 112 bellen toestaat.
De enige manier is dat je een basisstation opzet en zorgt dat iedereen via dat basisstation moet inloggen op het gsm netwerk."
Er bestaan jammers met ingebouwde analyzer die selectief kunnen jammen en bijvoorbeeld in gevangenissen gebruikt (kunnen) worden.
Het is heel makkelijk om te zeggen: lever die telefoontjes maar in maar helaas kleven daar vele juridische haken en ogen aan.
Op veel scholen wordt gebruik van telefoontjes bestraft tijdens de les omdat het natruulijk de aandacht van de les afleidt (uitzonderingen daargelaten). Sommige scholen gaan daarin zo ver om de desbetreffende telefoontjes af te nemen van de leerling/student.

Hier komen dus de problemen om de hoek kijken in verschillende scenarios:
1 De leerling heeft een telefoontje die al niet goed meer is en zegt naderhand dat deze door de docent is kapot gemaakt. Hieruit proberen te komen is lastig omdat het een 1 op 1 verhaal is en soms heeft zo'n leerling nog wel een vriendje of vriendinnetje die bereid is te liegen voor hem/haar. Conclusie: school heeft een probleem!
2 De docent laat daadwerkelijk dit telefoontje (per ongeluk natuurlijk) vallen en wederom is er een probleem voor de school, aangezien de docent dit in opdracht doet.
3 Alles gaat goed en de docent brengt dit telefoontje naar de kluis van school omdat de leerling dit aan het eind van de dag mag afhalen. Deze vergeet dat en komt thuis zonder telefoontje. Pa en/of Ma is het daar niet mee eens en dreigt met een advocaat. Wederom heeft de school een probleem.

Een situatie die is meegemaakt hierin: Er kwam een advocaat bij kijken en die kon hiermee juridisch onderbouwen dat het afpakken van persoonlijke eigendommen, al is het maar voor beperkte tijd ivm eductatieve doeleinden, dus gewoon niet mag.

Kortom: Het agentschap telecom zet hiermee aan tot illegale handelingen om andere illegale handelingen te voorkomen. Ik vraag me af wat een advocaat hiervan zal zeggen.

Ik vraag me wel af of er misschien ook Jammers zijn met een beperkt bereik die bv alleen maar binnen 100 meter alles jammen. Een jammer met beperkt bereik zou namelijk een goede uitkomst zijn voor dit soort situaties.
Verder is het zo dat binnen een school er altijd vaste telefoonlijnen zijn en iedere school is verplicht een BHV ploeg te hebben inclusief portofoons ivm ARBO wetgeving. Binnen de school is het bereiken van het alarmnummer dus niet zo'n enorm probleem. In de directe omgeving wordt dat dan weer lastiger.

Aan de andere kant: als een jammer het bereik binnen de examenzaal beperkt dan kan er ook niet de telefoon van een van de surveillerende docenten afgaan en is daarmee meteen weer een ergernis van de examinerende lerlingen opgelost...
Dit klinkt als overbluffen door die advocaat. Een school mag -mits bij overtredingen en als gepaste sanctie en in het reglement vastgelegd wat en hoe- wel degelijk een telefoon afnemen en na een zekere bewaartermijn deze weer teruggeven. Ze mogen ook de leerling tijdelijk in bewaring nemen in het straflokaal, nablijven is ook geen gijzeling toch?
Nablijven mag ook alleen binnen de uren die een school open is. Een leerling is in principe (en dat weten veel mensen, laat staan leerlingen, niet) van 8 tot 5 ter beschikking van de school. De lesuren mogen tussen die uren worden ingevuld.
Sommige scholen hanteren zelfs ruimere openingstijden en dat geldt dan als de tijden waartussen de leerling/student beschikbaar moet zijn.

Zo heb ik zelf wel eens meegemaakt dat ik een leerling op zijn lesvrije middag wilde laten terugkomen maar dit ging niet ivm werk wat deze leerling deed. Dan is het lastig om zo'n leerling er van te overtuigen dat hij/zij toch echt weinig over die tijd te zeggen heeft. Natuurlijk zal je dan proberen tot een oplossing te komen maar als je voet bij stuk houdt wordt het heel erg lastig.

Hoeveel problemen er niet zijn met leerlingen met een bijbaantje als het rooster zodanig verandert dat hun 'vrije middag' komt te vervallen ivm bijbaantjes wil je gewon niet weten...

Wat betreft dat overbluffen: ik weet alleen dat het op bovengeschreven manier is gebeurd. Het precieze juridische gevecht weet ik niet maar ik geloof dat de school ook wel informatie had ingewonnen en daaruit concludeerde dat het beter was om er maar in mee te gaan.

[Reactie gewijzigd door TheCapK op 28 april 2015 10:15]

Een leerling is in principe (en dat weten veel mensen, laat staan leerlingen, niet) van 8 tot 5 ter beschikking van de school.
Dan is het lastig om zo'n leerling er van te overtuigen dat hij/zij toch echt weinig over die tijd te zeggen heeft.
Misschien staat dat zo in de wet, maar je zult mij nooit overtuigen dat ik weinig over mijn tijd te zeggen heb. In principe is er niemand, maar dan ook niemand die mij gaat opleggen wat ik met mijn tijd moet doen. Ook geen wet, ik zie mijn tijd als mijn levensrecht en daar houd het bij op.
Jij bent tot je 18e leerplichtig,

In zekere zin bepaald de overheid dat jij een x aantal uur minimaal op school moet zitten.
School kan daar nog boven zitten.
School kan dus ook verplichten dat jij naar school gaat. Ga je niet naar school wordt de inspectie ingeschakeld. Die kan een geld boete uitdelen aan je ouders.. De eerste boetes zijn redelijk betaalbaar. Daarna gaat het toch echt serieus geld kosten.

Na je 18e jaar kan de inspectie niets meer doen. Hou jij je niet aan de school regels dan kan de school jou schorsen en zelf uit school verwijderen.. Ook dan ben je een hoop geld kwijt en geen diploma..

Dus nee in zekere zin kan jij je tijd niet volledig vrij invullen tot je 18e levensjaar.. Daarna mag je doen wat je wilt..
Laat staan dat een docent na 5 uur wil blijven om op 'stoute' leerlingen te letten, terwijl 'ie lekker naar huis wil waar, hopelijk, een warme maaltijd klaar staat. Een nablijf juffrouw zal de school ook wel niet inhuren. Ten eerste wordt zo iemand snel genoeg door leerlingen versleten en ten tweede kost dat natuurlijk geld.

Daarnaast is een bijbaantje Łberhaupt al belangrijker dan nablijven of irregulier langer op school moeten blijven. Roosterwijzigingen kan een beetje roostermaker ruim een maand van tevoren plannen, dan kan de werkende scholier er ook rekening mee houden. Helaas is de kunst van het roostermaken veel middelbare scholen onbekend.

Wat betreft het innemen van persoonlijke eigendommen, waaronder een mobiele telefoon, kunnen jnderdaad wel degelijk juridische risico's kleven. Mits een school zich hiervoor onvoldoende indekt.

En nog even on-topic: Jammen is gewoon niet toegestaan, 1800 euro boete is nog belachelijk laag. Er zijn surveillanten genoeg in zo'n examenlokaal, mag ik aannemen. Er gaat echt niet zo snel iemand het er op wagen om te spieken op een mobiele telefoon. Als je wordt gesnapt, is het einde oefening i.v.m. fraude. Dit maakt het gebruik van Jamming alleen nog maar erger. En als je dan echt een nauwe controle wilt houden, dan kun je altijd nog te werk gaan zoals op het vliegveld gebeurt. Fouilleren na metaaldetectie zal vast wel mogen? Onder het mom van veiligheid mag opeens een stuk meer.
Een school reglement is onderhavig aan de wet en kan dus geen andere maatregelen uitschrijven dan diegene die wettelijk zijn.
Een specifieke docent had iets tegen telefoons en wilde die niet in het lokaal. Hij nam ze aan het begin van iedere les in. Hij zat er dan rustig onder lestijd in te neuzen, als je wat zei kon je vertrekken en melden(telefoon kwam volgende week weer in je bezit, mits hij het ding niet vergat), de rector weigerde zich ermee te bemoeien. Was mijn natuurkunde docent ATC te Hilversum, etterbak eerste klas. En uiteraard vernielde hij mijn telefoon, "per ongeluk", na een preek over dat mijn smsjes altijd gewist waren. Mijn broertje had zo'n zelfde iets en heeft na, ik geloof dat het nu 8 jaar terug is, de telefoon nog niet terug.

Een school die spullen afpakt moet er gewoon voor verzekerd zijn, moet duidelijke regels hebben, en moet niet zomaar lukraak doorzoekingen toestaan door wie dan ook. Ze doen maar raak en het is meer dan irritant.
Je weet dat je op Tweakers bent? ;)
Een mobiele telefoon is in de huidige maatschappij wel degelijk nodig, ook op school.

Je eigen schrijf- en tekengerei en rekenmachine moet je wel degelijk zelf meenemen. Papier wordt, ivm vooraf notities erop kunnen zetten, wel uitgedeeld ja. De goede oude GR was een aantal jaren geleden wel het instrument om op te kunnen spieken overigens. :)
Nu je Ti83-VM op je telefon draaien? :+

Ja - en omdat je er theoretisch spiekbriefjes in kon zetten mocht je 'm niet bij economie gebruiken. Moest ik voor dat ene uurtje een 2e rekenmachine meenemen (en prompt vergat) ipv de GR voor wi, schei, nat, bio etc,
eerste keer dat ik weer een staartdeling moest doen sinds de lagere school :P

Waar ze wel een punt in hadden; je moest in een tabel de ontbrekende waardes berekenen en oude rekenmachines hadden (F(x)>table/plot
Wat?

In mijn tijd heeft een leerkracht zo eens een boekentas uit het raam gegooid en een andere leerkracht met opzet een gameboy vernield. Niemand had hier een probleem mee. Eigen schuld dikke bult.
Ja goed zo, dat zal jongeren leren respect te hebben voor andermands eigendom - altijd horen dat hun eigendom voor anderen niets waard is |:(
Nu smap ik eindelijk waarom die bushokjes altijd gemold worden, die hadden de Pe in dat hun gameboy stuk was
Zo werkt het dus niet he. Je gaat niet zomaar iemands eigendom vernielen. Niks eigen schuld.
Aantal jaren terug toen we nog sliders hadden en klaptelefoontjes leverde een klasgenoot van mij zijn telefoon in (dit moest omdat er geen foto's gemaakt mochten worden) waarna hij hem met barsten weer kon ophalen, de leeraar en de directeur vonden dat het de verantwoordelijkheid van de leerling was omdat hij de telefoon niet mee naar school hoefte te nemen. En de leerling kreeg niks vergoed.
Dat is toch nog steeds zo? Ik ken geen school die verplicht om je telefoon mee te nemen. Dat het wel handig kan zijn, nodig is voor cijfers of roosters, appen met klasgenoten en dergelijke begrijp ik wel.

Leerlingen van tegenwoordig zijn nog meer getrouwd met hun telefoon dan de ouders van de meeste Tweakers dat met elkaar zijn. Onafscheidelijk.

En ja, ik zie dat dagelijks in mijn onderwijspraktijk.
Leerlingen van tegenwoordig zijn nog meer getrouwd met hun telefoon dan de ouders van de meeste Tweakers dat met elkaar zijn. Onafscheidelijk.
Als ze al twee ouders hebben of (her)kennen.

''De directie stelt zich niet aansprakelijk'' en zo hoort het ook.
Op zo'n "De directie stelt zich niet aansprakelijk." reageert eenieder met ťnige rechtskennis; "Nee, dat doe ik wel!"
Een leraar als jij moet ook niet zeuren over krassen op auto dan, risco van met de auto te komen. Wat een opvoeding geef jij daar door, maak je iets stuk betaal je het, of laat het betalen door een verzekering.
Ja maar als je je telefoon wel meenemt, wat gewoon je goed recht is en aangezien ik gewoon 20km per dag moest fietsen het ook zeer handig was (we hadden toen nog geen whatsapp) en als je dan verplicht word dat ding in te leveren is het belachelijk dat ze zich niet verantwoorden als de telefoon kapot gaat in het bezit van school.
Zo'n probleem is het helemaal niet. De school kan simpelweg stellen dat je in het bezit van een telefoon gewoon geen examen mag maken. Het is dan vervolgens de verantwoordelijkheid van de leerling om die dan gewoon niet mee te nemen cq in hun kluisje te leggen. Desnoods kunnen ze de ouders vooraf een verklaring laten ondertekenen dat eventuele inbewaringstelling volledig op eigen risico gebeurt.
Zo'n probleem is het helemaal niet. De school kan simpelweg stellen dat je in het bezit van een telefoon gewoon geen examen mag maken.
Aan de hand van de kwaliteit van het leerlingaanbod is een school soms gedwongen contracten op te stellen en te laten ondertekenen. En dat gebeurt ook.
Er zullen er altijd zijn die de boel bedonderen, het zij zo.
Als de school gewoon een duidelijk beleid uitzet mbt telefoons met een lik op stuk beleid dan moet dat prima te regelen zijn... het zijn potver eindexamen kandidaten waar je inmiddels toch enigszins gezond volwassen verstand van mag verwachten. Als de instructie is 'geen telefoons in de examenzaal' en iemand doet het toch... gezakt! Gaat toch net zo met spiekbriefjes etc? Verantwoordelijkheid van de eindexamenkandidaat zelf.

Men denkt echt weer veel te moeilijk... het installeren van zo'n jammer is al een teken van zwakte, de school kan of wil er dus niets aan doen en zet daarvoor middelen in. Gewoon goed duidelijk beleid, eventueel telefoons bij betreden zaal inleveren en bij exit weer ophalen. Ben je bang dat je telefoon stuk zou kunnen gaan? Dan had je het ding maar niet mee moeten nemen, je weet sowieso dat het niet is toegestaan tijdens examens.

Zo simpel is het toch gewoon en zo simpel zou het toch moeten zijn?
Dit is ook precies wat vorig jaar op mijn middelbare school gebeurde: je werd gewaarschuwd, en als je telefoon afging kreeg je een 1. Echter was het wel zo dat zelfs met deze regels meerdere leerlingen per ongeluk toch vergaten dat ze het ding in hun zak hadden.

En zelfs al zou de jammer legaal zijn, is het nog steeds mogelijk om webpagina's, pdfs en plaatjes op zo'n apparaat op te slaan. Het verbreken van de connectiviteit helpt daar niets aan.

Wat ik merk is dat in de commissies binnen een school nog wel eens kennis ontbreekt over wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Het heeft bijvoorbeeld een halve week gekost voordat de waarschuwing voor het examen naast mobiele telefoons ook smartwatches bevatte.

Verder heb ik gehoord over (FM-)gehoortoestellen die normaal gebruikt worden door slechthorende leerlingen om de leraar te verstaan in een drukke les (leraar heeft dan een zender om zijn nek). Deze konden ook wel een goede examenzaal ver zenden, en konden worden gekoppeld aan bluetooth. Gehoortoestellen zijn natuurlijk niet af te pakken, maar detectie van bluetooth en FM is wel goed mogelijk, waardoor het geven van een 1 na betrappen de enige werkende methode is.
Zelfs meenemen lijkt me geen probleem. Vroeger mochten wij bij het wiskunde-examen geen rekenmachine gebruiken. Die zat dan in je tas. Gebruikte je die toch, dan werd je weggestuurd.

Verstoor je het examen doordat jou telefoon afgaat: ook einde oefening.
Bovendien geeft die school een signaal af dat de wet overtreden mag.
Wat een flauwekul allemaal. Wat gaan die scholieren straks doen als ze na school een examen moeten doen bij bijvoorbeeld Pearson VUE? Zeuren dat ze gediscrimineerd worden als ze een mobieltje meenenem of zo?

Ga eens bij Pearson VUE een examen doen. Je moet alles inleveren en in een kluisje doen. Alleen de sleutel van het kluisje mag je meenemen. Ik mocht zelfs geen flesje water meenemen (al vermoed ik dat dat was om te voorkomen dat er per ongeluk iets om gaat over de apparatuur).
Ze hebben ook een streng beleid bij pogingen tot fraude.

Wil jij een examen doen bereid je dan voor en weet wat de regels zijn. Als dat betekent dat je geen mobieltje mee mag nemen is dat gewoon jouw probleem en niet het probleem van de school.
maar mocht je kluisje leeggeroofd worden dan zul je zien dat er ergens stond dat de mensen daar niet verantwoordelijk voor zijn. Gewoon geen dure spullen meenemen naar een examen is het beste.
Bij Pearson VUE mag je pas naar binnen als je je hebt geregistreerd met identiteitskaart en ook wordt een foto van je genomen.
Er is altijd iemand aanwezig en de mensen die daar naartoe gaan zijn meestal de werkende klasse.
De kans is zeer klein dat je kluisje wordt leeggeroofd, dus svp geen paniek zaaien.
Sorry hoor, maar volgens mij kun je die relatie zo helemaal niet leggen. Het agentschap verbiedt om geldige redenen zo'n "jammer". En daaruit concludeer jij dat ze hiermee aanzetten tot illegale handelingen?

In mijn ogen is deze manier van redeneren een gevalletje "two wrongs don't make a right", zoals onze Engelssprekende buren zouden zeggen.

Een school kan dit prima op een andere manier oplossen. Er hoeft helemaal niks te worden afgepakt. Je kunt leerlingen prima vertellen dat ze hun telefoon thuis moeten laten liggen of in hun kluisje moeten stoppen. Vervolgens kunnen ze leerlingen met een telefoon simpelweg de toegang weigeren. Als optie kan de school eventueel de service aanbieden om voor de leerlingen voor eigen risico en rekening de telefoon in bewaring te geven bij de school... Dit is niks anders dan een gratis garderobe. Zo'n gratis dienst is ook voor eigen risico en rekening.

En dat allemaal zonder illegale handelingen, het aanzetten daartoe of het schenden van enig burgerrecht van de leerlingen in kwestie.
Je bent bekend met de kwaliteit van deze kluisjes? Deze kluisjes zijn vrij eenvoudig open te krijgen met vrij weinig gereedschappen. Daar wil dus geen leerling zijn kostbare spullen in leggen. Dat terwijl deze kluisjes daar juist voor bedoeld zijn. Ze worden juist gebruikt om hun boeken in te stoppen, zodat ze daar niet de hele dag mee rond hoeven te zeulen.

Wat betreft het aanzette tot andere illegale activiteiten: Het agentschap geeft immers aan dat de school de mobieltjes dan maar moet innemen. Dat is dus wel aanzetten tot illegale handelingen indien dit inderdaad juridisch gezien niet mag.
Hoe goedkoop de kluisjes ook zijn, hoe dun het staal ook is, je breekt geen kluisjes open in een school. Behalve sociale conteole door medescholieren heb je nog conciŽrges en ander personeel waarvan er altijd wel iemand in de buurt is, en wellicht juist bij de kluisjes cameratoezicht.

Of nouja, dat is wat een school zou kunnen en moeten doen. Mijn school deed dit. Ik hoop dat dit voor verreweg de meeste scholen geldt.
Wij konden met een schroevendraaier, willekeurige sleutel en bij de oudere kluisjes met een bankpas erin. Een seconde of 3. Er waren er zoveel de sleutel kwijt en niemand vroeg een nieuwe aan. Niet nodig.

Ik was wel slimmer dan er iets in te laten liggen.

En betreft dat garderobe idee hierboven, die ken ik ook wel. Docent van mijn broertje nam ook zijn telefoon in, uiteraard op eigen risico van de leerling, en 2 weken later had de betreffende docent toevallig exact zo'n telefoon nieuw gekocht met gebruikssporen, en die van mijn broer was nog steeds kwijt. '"Eigen risico"....

Als je geen telefoons in het lokaal wil, eis dan dat die dingen thuis blijven liggen.
Als de kluisjes zo slecht zijn, en het personeel zo onbetrouwbaar is als die docent, dan heeft die school wel grotere problemen dan spiekende leerlingen.

Op mijn school zijn er meerdere telefoons ingenomen, maar nog nooit een gejat door een docent. En de kluisjes waren vast wel makkelijk open te breken, maar niet zo makkelijk dat iedereen het doet en het als normaal gezien werd.
Het kan zijn dat er mensen zijn die van menig zijn dat het aanzetten is van illegale activiteiten maar dat gaat helemaal voorbij het punt wat er nu gesteld wordt.

Een jammer wordt gezien als een militaire gereedschap en mag in zeer hoge uitzonderingen gebruikt worden door speciale eenheden binnen Nederlandse grenzen. Alle mogelijke activiteiten daarbuiten zijn gewoon zwaar illegaal.
Je gaat toch ook niet een achtervolging inzetten op dieven met een apache helikopter omdat het 100% kans van slagen heeft....
Gratis bestaat niet, net zoals de "niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen" bij speeltereinen bogus zijn. Die speeltuin heeft als doel mensen te trekken met kinderen en de omzet te verhogen dus verantwoordelijk. Dit is al meermaals in rechtszaken tot uiting gekomen in BelgiŽ. Je bied als school een kastje aan en dus moet dat veilig zijn en de inhoud gedekt tegen inbraak. Dat wordt dan toch weer verhaald via een schoolfactuur op alle leerlingen.
simpel, de meeste scholen hebben al eigen kluisjes voor leerlingen. Zeker voor een examenleerling moet dat te regelen zijn. Wat mij betreft: spieken --> per definitie gezakt. Iets met eigen verantwoordelijkheid. Van eindexamen leerlingen mag dat verwacht worden.
Ik moest mijn telefoon opbergen in een kluisje opbergen.
Gewoon goed surveilleren is het beste. Toen ik mijn examen deed werd er echt vanuit alle hoeken van de zaal op iedereen zijn vinger gelet. Zelf toen tijdens het examen al naar de THT van mijn drinkflesje water zat te kijken stond er in no-time al een docent naast me ;).
. Zelf toen tijdens het examen al naar de THT van mijn drinkflesje water zat te kijken stond er in no-time al een docent naast me ;).
Zou ideaal zijn bij een examen natuurkunde/scheikunde, eigen etiket printen met waar de ingrediŽnten staan de wetenschappelijke termen die je moet onthouden. De kans dat een surveillant die kent is klein en zeker bij scheikunde kan het nog kloppen ook ;)
Al die moeite om een etiket te maken in plaats van een paar termen te leren..
De oude studentengrap: "Ik heb een manier gevonden om niet betrapt te worden! Ik leer mijn spiekbriefjes gewoon van buiten!"
Grap of niet, ik heb dat ook vele malen meegemaakt dat een groot deel van het examen gewoon "rijtjes leren" was. Deed je dat, en begreep je de stof maar half, kon je er makkelijk een 7 uit slepen. Die rijtjes zijn dan na een maand of 2 vergeten. Niet erg nuttig voor het meten van begrip van de stof.
De oude studentengrap: "Ik heb een manier gevonden om niet betrapt te worden! Ik leer mijn spiekbriefjes gewoon van buiten!"
In een ver verleden kreeg een klasgenoot zijn proefwerk terug met zijn spiekbriefje er aan geniet.. En nul punten uiteraard.
Dat zijn spiekbriefjes sowieso.. 9/10 keer als je een spiekbriefje gemaakt hebt ken je ook de stof die je moest leren..
Leerlingen doen de gekste dingen om maar niet te hoeven leren.
Ik heb een spiektruuk waarmee ik werkelijk nooit gepakt ben. Ik bewaar namelijk mijn spiekbriefjes in mijn hoofd. Daar zoeken ze nooit. :o
Je kunt toch zo zien of het het originele etiket is of dat jij een papiertje heb uitgeprint?
Tenzij de school zelf de drinkflesjes levert, probeer er dan maar ongezien een eigen label op te plakken. ;)

Maar deze techniek werd vroeger bij overhoringen door wat vrienden van mij wel eens gedaan, en met succes.
Dit is de enige oplossing. Toen ik examen deed was een mobieltje meenemen het examenlokaal in ten strengste verboden.

Wat willen ze met een jammer bereiken? Dat scholieren dingen niet online opzoeken? En dan kan de surveillance op zijn luie gat blijven zitten? Bij de deur controleren op smartphones is veel effectiever en efficienter.

Zo'n jammer is leuk maar elke scholier met een smartphone die lucht krijgt van het idee van jammers op school en die toch vastberaden is om te spieken gebruikt de notitiefunctionaliteit van zijn mobieltje. Of een spiekbriefje. Als er al niet gechecked wordt of je iets online opzoekt (hence de noodzaak voor een jammer), dan wordt er vast ook niet gechecked of je een spiekbriefje in je mouw hebt zitten.
Jammen mag misschien niet, sniffen kan wel en is harmless. Een stralingsbron in de klas: afgeven die handel.
Goed idee, een label voor je flesje water laten drukken en die eromheen doen, uiteraard niet met de inhoud en een blabla verhaal, maar met de antwoorden ;)
Afhankelijk van hoe groot de examenzalen zijn is dat te doen, anders meer surveillances in de zaal.
Ik vind de jamming methode eigenlijk ook de verkeerde benadering. Telefoons inleveren voor het examen lijkt me effectiever.
Horloges ook gelijk maar af. Smartwatches zijn daar heel handig voor. :) Waarom niet gelijk bij de ingang zo'n full body scan neerzetten.
Bij ons op de opleiding mogen we geen horloges om (ivm met eventueel smartwatch) houden en ook geen telefoon bij ons dragen. Deze moeten allemaal in je tas/jaszak voorin het lokaal achtergelaten worden. Heb je hem wel om/bij je dan wordt dat meteen gezien als fraude.
Een zekerheid dat je een werkende klok hebt vindt ik anders zeer veel waard. Hoe kun je anders controleren of je de vragen snel genoeg beantwoord? Een betrouwbare tijdsindicatie (horloge) zie ik als een van de meest belangrijke onderdelen. Hoe vaak ik wel niet had dat er te laat is begonnen met een schriftelijke beoordeling en mensen wel hun kopje koffie willen 8)7

Wanneer ze geen horloges toestaan eis ik dat er een klok komt te hangen voor ik met mijn beoordeling begin. (gelukkig staat dit in de meeste examenreglementen)
Ik vond en vind al die eisen nog steeds raar bij het afnemen van examens. En dan heb ik het dus over de studenten.

Een examen moet zo zijn ingericht dat je binnen een bepaald tijd een x-aantal vragen goed kunt beantwoorden. Dat kan en zal nooit op ideale omstandigheden gebeuren, dat is in de werkelijkheid ook niet. Klok, positie, water, etc, alles moet zo zijn ingericht dat het zo comfortabel mogelijk is. Als je anders bent, dyslectisch bijvoorbeeld, dan krijg je extra tijd.

Sorry maar ik neem je echt niet aan, al heb je een diploma. Je moet communiceren binnen een bepaalde tijd en het zou gek zijn als ik nog iemand nodig heb die consequent nagaat of je wel de juiste woorden gebruikt. De enigste manier waarbij ik dat kan verantwoorden als die persoon dusdanig kwaliteiten heeft dat ik hen gewoon moet hebben, al kost die wat meer.

We hechten veel te veel waarde aan examens en vergeten dat het maar een vergelijkingsmiddel is. Sommige vakgebieden laten zich heel lastig meten door middel van een papieren test en dat heeft verstrekkende gevolgen.
Iemand kan prima een papiertje halen en in de praktijk keihard door de mand vallen en het heeft dan niet eens met spieken te maken.
Bij examens hangen vaak grote klokken in de zaal die je kan zien als jij je hoofd iets omhoog beweegt.
Ik heb het eens meegemaakt bij een examen dat de klok een half uur achterliep en de helft van de klas was de banaan. Pech gehad!
Aan het begin beter opletten hoe laat het is en of de klok goed loopt.
Dat hebben ze natuurlijk. Voorin een grote klok op het smartscherm met ook alle regels erbij. Zoals inderdaad ook vermeld in de examen reglementen.
Daarom hangt er ook altijd een klok voor in het lokaal.........
Vergeet de metaaldetector, smartphone zoek honden, ME en iedereen moet verplicht een vingerafdruk afstaan en op de foto.

Natuurlijk is dat onzin wat ik hierboven zeg maar als ik zie hoe sommige scholen doorslaan (bij de school van een kennis moeten ze sieraden, smartphones, horloges afdoen en je mag geen vesten of jassen dragen |:( ) begin ik mij af te vragen waar de grens is.

Bij mij op school was het simpel, er werd op smartwatches gecontroleerd door een leraar van de IT afdeling (die wist hoe dat eruitzag) en de smartphones mochten in een kluisje naast een leraar op slot (in een zakje met je naam en school nummer zodat een ander hem niet "claimt"), meer niet gelukkig.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 april 2015 09:46]

Hier op de Hogeschool Utrecht zijn horloges ook sinds dit studiejaar verboden ;).
Naar ik mag hopen op alle hogescholen? Leuk, er vandaag nog over vergaderd. Misschien moet iedereen maar enkel zo'n operatiezaalhemdje aan, suggereerde een collega.
Horloges ook gelijk maar af. Smartwatches zijn daar heel handig voor. :) Waarom niet gelijk bij de ingang zo'n full body scan neerzetten.
En natuurlijk camera's. Meer surveillanten, met gummiknuppel. Diskwalificatie. Schorsing. Aanklacht wegens fraude. Mogelijkheden te over.
Met behulp van een gsm-detector kan worden gecontroleerd of de scholieren die de examenzaal betreden, toch een smartphone bij zich hebben..
En wat als de scholieren dan de vliegtuig-modus gebruiken bij het betreden ;)?

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 28 april 2015 09:20]

Dat is oncontroleerbare die halen ze er ongezien zo weer vanaf
Dan doet die Jammer toch ook al niets?
Je zet die vliegtuigmodus er bij je tafeltje natuurlijk weer af...
Lijkt me dat mensen op deze manier beter af zouden zijn met een ouderwets spiekbriefje. Zeker als je allerlei handelingen gaat moeten doen voor de neus van de examinatoren, behoorlijk risicovol op die manier.
Natuurlijk wel. Die valt niet door de leerlingen te bedienen. De vliegtuigstand kunnen ze zelf weer uitzetten.
Dat geeft nog straling af en kan gedetecteerd worden. Sowieso ben je gezien als ze gaan controleren met hitte gevoelige camera's.
Een GSM-detector is eigenlijk niets meer dan een metaaldetector die vooral op metalen van telefoons reageert, zie ik net.
De GSM detectors die ik op websites te koop zie, zijn meer ontvangers, die op meerdere frequentiebanden werken. Een GSM/smartphone zend regelmatig iets uit, dat is te detecteren.
Ik heb een keer meegemaakt dat op de startbaan van een vliegtuig werd omgeroepen dat er nog mensen waren die hun GSM niet hadden uitgezet, of ze dat alsnog willen doen. Eerder zouden we niet vertrekken.
Bij ons wat het sowieso verplicht om de mobiele telefoon in te leveren bij de docent voor het examen.
Lijkt me toch niet zo moeilijk om op te lossen.
Bij ons wat het sowieso verplicht om de mobiele telefoon in te leveren bij de docent voor het examen.
Lijkt me toch niet zo moeilijk om op te lossen.
Dus dan neem je je oude smartphone mee. ;)

De oplossing: gewoon goede examinatoren inzetten die meer tijd besteden aan degenen die examens afleggen dan aan Patience. Spieken is van alle tijden en is niet per se afhankelijk van een smartphone. Al moet het elektronisch: je kan ook gewoon je spiekbriefjes lokaal opslaan in je smartphone of plaatsen in een ander apparaat (van een Psion Revo tot aan smartwatches en verder).

Het enige dat een jammer doet is ervoor zorgen dat leerlingen weer zelf hun eigen spiekbriefjes moeten maken. Dat hoeft overigens niet slecht te zijn. Van het maken van een goed spiekbriefje kan je ook heel veel leren. Dit kan praktisch zijn ('hoe verstop ik een spiekbriefje op mijn flesje water?') tot intellectueel ('hoe vat ik de essentie van de lessen samen?'). ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 april 2015 09:23]

Ik denk dat het grootste probleem van een Smartphone is dat je de antwoorden naar elkaar verstuurd.
Je hoeft dan niet eens meer een spiekbrief te maken,
En is het zo erg om je Smartphone thuis te laten leggen wanneer je de eindexamens doet?

Zijn we al zo verslaaft aan dat ding dat we niet een halve dag zonder meer kunnen?
Dan laat jij hem toch lekker thuis liggen, maar ga niet aan anderen vertellen wat die moet doen met zijn smart phone.
Wat een wereld, spieken kan altijd op de ouderwetse manier.

Dat terzijde, op de school van mijn zusje doen ze dit, maar de nadeel is dat niet alleen in de examen ruimte maar ook de rest van de school helemaal geen bereik is, ik snap wel dat scholen spieken tegen willen gaan maar dit is gewoon overdreven, telefoon afgeven en klaar wie spieken wil vindt toch een andere manier.

Sommige scholen zijn gewoon control freaks.
Ha! Da's de oplossing! Niks jammen - gewoon zorgen dat er een 'dode' ruimte ontstaat zonder bereik...

Ik merk dat veel kantoren hier last van hebben door (vermoed ik) coatings op het HR++ glas dat de warmtestraling tegen moet houden. Binnen kantoren is het vaak zoeken naar goed bereik met je smartphone. Da's geen opzet - maar het idee is natuurlijk best te gebruiken voor de gymzaal die elk jaar weer wordt gebruikt als examenruimte: iets meer wapening in het beton of gordijnen met een vezeltje dat de radiostraling flink dempt. Als school hoef je dan niks te jammen - er is gewoon geen bereik!

Maar eigenlijk blijft dit natuurlijk gewoon een lapmiddel voor wat hierboven is aangegeven: te weinig toezicht. Zorg voor meer leraren die toezicht houden bij de examens, desnoods huur je externe krachten in (die hebben ook minder belang bij slagende studenten!). Banken wat verder uit elkaar, straffen op spieken omhoog en er wordt weer 'ouderwetsch' geleerd...

Als toegift: in India gaat het spieken wat makkelijker dan hier, daar staan de ouders gewoon in de ramen de antwoorden door te seinen...
http://nos.nl/artikel/202...doen-ze-dat-in-india.html
Kunnen ze gelijk niet gelijk de studenten fouilleren op smartphones of nog betere, het gebruik maken van full body scan?

Zelf moet ik tijdens tentamens mijn tas en jas vooraan in het lokaal leggen. Smarphone moet uit en in de jas. Agja, ik ben blij dat ik nu aan het afstuderen ben en geen tentamens meer hoef te maken. Vind het echt belachelijk hoe streng het aan het worden is.
Gelukkig ben je al op het niveau van afstuderen. Het grootste probleem is dat het nederlandse onderwijssysteem is gefocussed op cijfers, tentamens, toetsen, resultaten.

Op het HBO/WO werkt dat perfect. Op veel andere schoolomgevingen (Voortgezet Onderwijs/MBO) veel minder. Er zijn maar weinig scholieren die echt door hebben dat ze het voor zichzelf doen. Spieken is een korte termijn "voordeel". Hoe vaak heb ik me wel niet voor m'n kop geslagen op het HBO, waarom ik toch niet beter had opgelet met Wiskunde. Niet zozeer omdat ik het moeilijk vond, maar als ik alles van het voortgezet onderwijs goed had onthouden, had ik veel meer tijd kunnen besteden aan feest vieren in plaats van huiswerk.
Nou, dan ben jij een uitzondering hoor, want de meeste mensen die ik ken hebben hetzelfde gedrag op de HBO studie als dat ze hadden op de middelbare school..
Dat valt echt reuze mee. Grotendeels van mijn medestudenten op het HBO (inclusief mijzelf) doen de opleiding om er iets te leren.

Het spieken wordt amper toegepast, er wordt eerder gekeken hoe je zeer gemakkelijk een tentamen kan halen ;) (dus wat je moet leren)
Er waren er anders veel te veel die met een technisch potlood met lichte druk de antwoorden tussen de vele wetsartikelen in de wettenbundel schreven.
Vind het echt belachelijk hoe streng het aan het worden is.
In hoevere heb je er nou echt last van dat jassen en tassen voorin het lokaal moeten en je smartphone uit moet?

Je zou er juist blij mee moeten zijn dat scholen energie steken in het voorkomen van spieken. Als een groot deel van de leerlingen door middel van spieken zijn tentamens haalt is een diploma ook niet echt veel meer waaard.
Ow het neerleggen heb ik geen last van, wel als medestudenten naar hun jas en tas gaan zoeken als ze klaar zijn met hun tentamen.
Vind het echt belachelijk hoe streng het aan het worden is.
uhh, het is eigenlijk nooit anders geweest hoor, alleen nu is daar nog aan toegevoegd dat je geen smartphone mee de zaal in mag nemen, en omdat horloges nu ook smart kunnen zijn is het meer dan logisch dat nu ook geen horloges meer toegestaan zijn..
En als de smartbrillen uitkomen, tja, dan zal men bij binnenkomst zeker ook de brillen goed gaan controleren.. Probleem zal gaan zijn met lenzen, maar tegen die tijd kan men dat ook zeker wel detecteren en zal ook daar wel een oplossing voor zijn..
Lijkt me niet meer dan logisch dat telefoons normaliter niet 'aan' de examenzaal in mogen.

Moet wel een verrekte goede reden hebben. (bijv. ouder in het ziekenhuis)
En zelfs dan op tillen bij de examinator achterlaten.

PS: Dat is hoe ik het heb gedaan met mijn examens. Met m'n vader in het ziekenhuis.
Moet wel een verrekte goede reden hebben. (bijv. ouder in het ziekenhuis)
Maar dan toch op intensive care. Gewoon een zoveelste kind werpen telt niet echt.
Gezien in nederland en belgiŽ een nihil aantal moeders het leven verliezen tijdens de geboorte, ben ik het ermee eens hoewel je het heel bot brengt.

En als je zelf de vader bent, dan hoor je daar te zijn en niet bij de examens (er goede rede voor een apart examen of een herkansing).
Wat doen mensen toch ontzettend aan symptoombestrijding tegenwoordig. Ga eens wat dichter bij de oorzaak zitten, beter surveilleren bijvoorbeeld. Dat moest vroeger ook, toen werd er ook gespiekt, lekker op je grafische rekenmachine, of gewoon nog ouderwetser met notities. En verder hoef je geen detective te zijn om iemand die flink spiekt te pakken lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True