Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Sony heeft in zijn thuisland Japan de Xperia Z4-smartphone ge´ntroduceerd. Het toestel is lichter en dunner dan de Xperia Z3 en heeft bovendien een Exmor R-sensor voor de frontcamera gebruikt. Daardoor kan de Z4 elektronisch gestabiliseerde selfies maken.

De Xperia Z4 heeft ongeveer hetzelfde ontwerp als vorige Xperia Z-telefoons, met een metalen frame en een glazen voor- en achterkant. De behuizing is 0,4mm dunner en acht gram lichter dan die van de Xperia Z3, waardoor hij uitkomt op 6,9mm en 144 gram. Die dunnere behuizing heeft wel geleid tot het inbouwen van een kleinere accu. Waar de Xperia Z3 een 3100mAh-accu heeft, moet de Z4 het doen met 2930mAh. De afmetingen zijn met 146x72 mm verder gelijk gebleven. Sony heeft bovendien wederom gekozen voor een ips-lcd van 5,2" met een resolutie van 1920x1080 pixels.

De processor in de telefoon is een Qualcomm Snapdragon 810, een soc die ook in de LG G Flex 2 en HTC One M9 te vinden is. Die soc heeft vier Cortex A57-processorkernen en vier Cortex A53-kernen die minder krachtig en zuiniger zijn. De gpu is een Adreno 430 van Qualcomm zelf.

De frontcamera heeft een Exmor R-sensor met een maximale resolutie van vijf megapixels en elektronische beeldstabilisatie. Dat moet scherpere foto's mogelijk maken, terwijl de frontcamera er ook van kan profiteren bij videogesprekken. De camera aan de achterkant is Sony's 20,7-megapixelcamera uit de Exmor RS-lijn, zoals de fabrikant die al enige tijd toepast in zijn dure Xperia-modellen.

De Z4 komt deze zomer uit in japan in zwart, wit, koper en groen. De prijs is nog onbekend. Het is bovendien niet bekend wanneer de fabrikant het toestel buiten Japan gaat uitbrengen. Dat ligt wel voor de hand, omdat Sony zijn Xperia Z-telefoons wereldwijd op de markt brengt en de Z4 bovendien nu al talen als Engels en Nederlands ondersteunt.

Sony Xperia Z4Sony Xperia Z4Sony Xperia Z4Sony Xperia Z4Sony Xperia Z4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Ze zijn dus vanaf dit jaar definitief afgestapt van de half jaarlijkse updates. Het is wel erg jammer dat ze daarmee dan wel enkele maanden achterlopen op LG en HTC, want die leveren nu al telefoons met dezelfde cpu. Het grote voordeel van de Xperia's is dat deze waterdicht is. Met dit gedeelte in de tekst is dat gelukkig behouden gebleven: IPX5/IPX8

Ik ben benieuwd naar de andere varianten in de Z4 serie. Wellicht brengen ze wederom een zeer snelle "mini/compact" variant uit. Daarmee zijn zij de enige die in 2015 een snelle, krachtige telefoon uitbrengen rond de 4,5" (z3c had 4,6", maar is ongeveer even groot als normale 4,3" telefoons).

Edit: Ik had gehoopt dat de klepjes zouden verdwijnen, met behoud van waterdichtheid (net als bij de M4 Aqua). Als dat niet het geval is, dan hoop ik maar dat deze Sony out-of-the-box (lees= zonder hoesje), draadloos kan opladen. Hierdoor hoef je de USB poort niet te vaak te gebruiken als deze achter een klepje is verstopt.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 20 april 2015 08:46]

Er zit een usb poort zonder klepje op. dat is ook hier te lezen http://www.sonymobile.co....015/0420_1_xperia_z4.html
Waar lees je dat dan? Die tekst is namelijk nogal Chinees voor mij :p
Op GSM Arena lees ik daar ook niets over namelijk.

Voor de rest niet echt heel spannende aanpassingen aan het design. Dat het scherm 1080p is vind ik prima, maar hopelijk hebben ze nu wel betere displays die niet naar blauw neigen. Wel apart dat ze bij een glazen achterkant blijven, aangezien daar toch redelijk wat problemen mee waren.

Nu nog even afwachten of ze ook een Z4 Compact aankondigen, aangezien ik daar wel op zit te wachten.
Hier dus:
卓上ホルダ

小型デザインに加えて、Xperia Z4のキャップレスUSB端子に対応した卓上ホルダ。Xperia Z4を卓上ホルダに差し込み、充電することが可能。
Vertaling (Google):
Desktop holder

In addition to the small design, desktop holder corresponding to the cap-less USB terminal of Xperia Z4. Insert the Xperia Z4 to desktop holder, can be charged.
Denk dat ze net als de vorige keer weer een model overslaan en pas bij de Z5 weer een compactversie maken. Je hebt namelijk ook geen Z2 Compact
Dat is waar, maar de Z1 Compact kwam volgens mij erg dicht in de buurt van de Z2 uit.
Opladen kan met een magnetische kabel zonder dat er klepjes open gemaakt hoeven te worden (althans bij eerdere modellen). Had liever Qi gezien, maar dit is op zich ook te doen.

[Reactie gewijzigd door barrymossel op 20 april 2015 09:06]

Wat jullie zeggen klopt helemaal.
Ik heb de Z1c en Z3c in huis. Ik gebruik er zelf 1 die ik voor enkele euro's op Ebay heb gekocht. Ik vind de magnetische kabel, beter dan het gebruiken van de usb poort en het lijkt me handiger dan en docking station waar je telefoon in staat. Als je telefoon aan de magnetische kabel is verbonden, dan moet je vrij stil blijven liggen om je telefoon te blijven gebruiken tijdens het opladen. Als het magneet te sterk is, dan kan dit slecht zijn voor de geheugen chips en voor de connector op je telefoon.

Echter lijkt Sony te zien dat (echt) draadloos opladen wellicht een betere optie kan izjn. Ze hebben voor de Z3 zelfs een hoesje uitgebracht om dat mogelijk te maken.
Als het magneet te sterk is, dan kan dit slecht zijn voor de geheugen chips.
Echt? Volgens mij is een magneet enkel slecht voor een oude HDD die op magnetisme werkt, maar de huidige componenten zijn niet echt be´nvloedbaar door magnetisme naar mijn weten.
Klopt. Ik werk op mn werk met liniare motoren. Die hebben een hogere magnetisch veld dan welke magneet iemand ook thuis heeft
Heb zelf de z3c en een docking station is echt idealer dan je denkt. Het doet precies hetzelfde als je magnetische kabel, alleen zit je telefoon stabieler en dus minder kans op losraken tijdens het opladen. Je kan de telefoon zelfs prima gebruiken terwijl deze in het station zit, zonder dat deze los raakt.

Ik heb zelf zon docking station naast men pc staan en als ik thuis kom pleur ik ehm er gelijk op. Ga je altijd met een opgeladen telefoon weg en als je achter de pc zit kan je alle berichten/meldingen in de gaten houden.
Ik vind deze oplossing veel beter dan Qi, aangezien het aanzienlijk sneller is.
Daar heb je zeker gelijk in, maar praktisch gezien is Qi toch wel fijner. De magnetische kabel heeft wel wat nadelen, zoals moeilijk te bevestigen, losschieten van de kabel, etc.
ik heb een simpele lader aan mn z1 van ebay, wel met een betere magneet, margoed, die krijg je qua trekkracht moeilijker los als de mini-usb stekker...
dacht dat de nieuwe smartphones geen magneetlader meer zouden krijgen omdat het plekje weggaat
Alle Xperia Z telefoons hebben een aansluiting om op te laden zonder klepje hoor. Je moet helaas wel zelf een passende kabel hiervoor kopen, deze word niet mee geleverd.
Ik vind het ideaal en gebruik de usb achter het klepje zelden.
Het draadloos opladen is ook voor mij deze ronde een "must" ! Zonder zal ik de telefoon niet overwegen.
Volgens mij zit zo'n beetje iedereen behalve Samsung en Apple (omdat die zelf chips ontwerpen) aan die Snapdragon 810 vast en zijn de vlaggenschepen deze ronde daarom (zoals eigenlijk best vaak bij Android toestellen) een kwestie van min of meer dezelfde hardware in een iets andere verpakking.

Het enige waar een merk zich mee kan onderscheiden is het ontwerp, de camera's en de software (hoewel er natuurlijk ook maar een beperkt aantal high-end camera's voor telefoons zijn). In de software neigen alle fabrikanten ernaar steeds dichter bij stock-android te gaan zitten, dus daar valt ook steeds minder verschil te maken.

Het zou mooi zijn als er ÚÚn of twee spelers bij zouden komen voor de top-end soc's zodat er ook wat meer verschil ontstaat tussen de verschillende telefoons en er echt wat te kiezen valt behalve hoe je telefoon eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 20 april 2015 08:42]

Verreweg de meeste mensen die een telefoon kopen interesseert het echt niet wat voor soc erin zit, als ze al weten wat het is en inhoud. En dan heb ik het dus niet over tweakers. Dus daar ligt de prioriteit van de fabrikanten ook niet.

Vooral het uiterlijk en daarnaast het merk, de populariteit en de prijs van de telefoon bepalen voor het grootste gedeelte het aankoopgedrag.

[Reactie gewijzigd door Maxcim op 20 april 2015 09:00]

Mee eens, maar het is voor ons tweakers wel een stuk leuker als er wat meer keuze komt en voor de mensen die zich daar niet zo voor interesseren goed als er wat concurrentie komt.

Ik betwijfel of die Snapdragon 810 zo op de markt zou zijn gebracht als Sony, HTC etc. ook bij ÚÚn of twee andere aanbieders terecht konden voor een top-end SOC.

Ik hoop dat nVidia en Intel ons een dezer jaren eens positief verrassen op dit gebied.
HTC kiest bij hun One M9+ niet voor niets Mediatek boven Qualcomm. Ookal is de Mediatek chip niet sterker. HTC voelde zich toch best genaaid toen de slecht presterende (overhitte) Snapdragon 810 het resultaat bleek te zijn van het Qualcomm-monopoly.
Nou, mediatek is aan een opmars bezig en heeft algezegd dat ze zich ook op de high-end willen richten.

Daarnaast is het een misverstand dat Samsung enkel SoCs voor Samsung zou maken: iedereen kan Exynos chips kopen. De afdelingen voor telefoons en chips zijn 100% gescheiden, dat is ook de reden dat Samsung de afgelopen generaties koos voor Qualcomm chips: de telefoon afdeling vond de Exynos chips toen niet goed genoeg tov de chips van Qualcomm.

Andere fabrikanten zouden er, gezien de benchmarks die we nu zien, goed aan doen even naar Samsung te kijken voor blindelings Qualcomm te kiezen. Erg jammer, die 810 debacle. Ik hoop dat er eind dit jaar betere opties zijn (want dan koop ik een nieuwe telefoon :P)
Exynos chips worden niet vaak evrkocht maar het kan inderdaad wel. Voorbeeld zijn de Newman N2, Lenovo K860, Meizu MX3, zelfs een onbekend merk als HDC heeft een Exynos SOC.
Oh dat van Samsung wist ik niet, nog nooit een non-samsung met exynos tegengekomen. Dacht dat ze die alleen intern gebruikten ook al zijn het losse divisies. Zou inderdaad best een goed idee zijn als anderen daar ook eens iets mee deden. Mediatek is ook een goede kanshebber om iets de high-end te gaan doen inderdaad.
Veel Meizu en sommige Lenovo smartphones maken gebruik van Exynos chips :)
De andere bedrijven zullen niet zo vlug overstappen naar een andere fabrikant. Vanwege updates hebben ze het liefst dezelfde fabrikant in hun toestellen zitten. Als ze overstappen zal dat zijn wanneer ze geen toekomst zien in de huidige fabrikant en de garantie krijgen dat de nieuwe fabrikant ze ook in de toekomst kan voorzien.
Ik zou het mooi vinden als de alternatieven voor Android, zoals Firefox OS en Ubuntu Touch meer toegepast gaan worden.
HTC deed weinig en nu Sony ook al.
LG komt met de Flex2, niet voor de mainstream markt lijkt me.
Apple heeft met de 6 een flinke stap voorwaarts gemaakt.
Samsung heeft eindelijk eens flinke verbeteringen toegepast.
LG moet nog met de G4 komen.

Matig jaar voor de high-end flagships zeg. Alleen Apple en (vooral) Samsung hebben dit jaar merkbaar hun vlaggenschip vernieuwd. :O

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 20 april 2015 08:44]

Dat zijn meteen ook de enige 2 die dat kunnen omdat ze zelf de chips ontwerpen. De rest moet het doen met het beste dat ze in kunnen kopen. Als dat tegenvalt (snadragon 810) dan kunnen ze er ook niet veel aan doen.
Volgens mij is de CPU al lang niet meer de bottleneck. Mijn Nexus 5 heeft nergens moeite mee. Alles draait vloeiend, erg snappy en laadtijden zijn marginaal. Juist daarom moeten de "randzaken" zoals: design, accuduur, scherm, camera, gebruikte materialen, van het hoogste niveau zijn om je te kunnen onderscheiden.

De verschillen worden kleiner; geen telefoon is meer slecht. Je ziet zelfs dat de budget telefoons goed kunnen meedraaien. Dan moet je zeer scherp zijn om de consument naar je toe te trekken met een telefoon van 650Ą+.

[Reactie gewijzigd door Luapper op 20 april 2015 10:09]

mee eens, maar een soc die zuiniger is bij dezelfde snelheid scheelt natuurlijk ook een hoop. Qua accutechniek gebruiken ze allemaal hetzelfde dus dat is gewoon een afweging tussen ruimte, gewicht en accuduur.
Maar ook dan biedt de 810 ook heel weinig voordeel.

Uit de laatste batterijtijd benchmarks van de 810, blijkt dat die bijna in alle gevallen significant veel slechter is dan de 800 vlaggenschepen.
Ja de renders gaven veel hoop, maar uiteindelijk niets van terecht gekomen. Sony en HTC doen weinig nieuws.
Persoonlijk vind ik dat ook Samsung in dat rijtje thuis hoort, op materiaal na ziet de S6 er gewoon weer hetzelfde uit als al z'n voorgangers, maar om een of andere reden wordt die mening niet vaak gedeeld.
De LG G4 gaat in mijn ogen veruit het interessants worden, niet omdat het design nou zoveel uitwijkt van z'n voorgangers, want dat doet het niet (iig van voren), maar omdat het het strakste design is (dunste bezels, geen onnodig grote knoppen zoals sammy), met verwisselbare back covers waaronder leer, verwisselbare (sterke) accu en micro-sd slot.
Persoonlijk vind ik dat elk merk op design gebied redelijk achterloopt op LG, nog steeds erg dikke bezels, of ouderwetse knoppen indeling etc. Had verwacht dat er wel een inhaalslag werd gedaan door de concurrentie.
Wat maakt het uit dat een matig jaar is voor de High-end Smartphones? Er is toch geen enkele reden om jaarlijks een nieuwe te kopen?

Hoe hoger in het segment van de markt je komt, hoe minder belangrijk het is om jaarlijks met grote updates te komen. Canon komt ook niet elk jaar met een update voor hun high-end spiegelreflexen.

Ik denk dat we bij telefoons ook een dergelijke beweging gaan zien, nu de echte substantiŰle verbeteringen wat aan het afvlakken zijn. Op een aantal vlakken is nu echt het punt bereikt dat de meerwaarde van verbeteringen beperkt is. Het is dan een kwestie van wachten tot een aantal merken de gok durven te wagen om niet meer jaarlijke een volle update de markt in te gooien.
Die dunnere behuizing heeft wel geleid tot het inbouwen van een kleinere accu. Waar de Xperia Z3 een 3100mAh-accu heeft, moet de Z4 het doen met 2930mAh.
Arrrrrrggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhh
|:(
Stop nu eens met zo plat mogelijk!
Jaa, hier ben ik het met eens, 1 van DE redenen dat ik voor de Z3 heb gekozen is de batterij duur. Verder is het natuurlijk een prima telefoon die verder alles doet wat andere high-end telefoons ook doen.

Als ik nu smiddag uit m'n werk kom hoef ik m'n telefoon niet op te laden, 's avonds ook niet. Hij gaat gemakkelijk 2 dagen mee. Dat redde ik met mn HTC One en daarvoor Iphone echt niet.

Nou is het over het algemeen natuurlijk geen probleem om een telefoon ergens op de dag of 's avonds op te laden, maar als je een dagje weg gaat, is het wel echt ideaal.
Ik moet zeggen dat ik daar ook niet blij mee ben. Ik heb voor mijn eigen telefoon een officiŰle 3100MAh batterij gekocht, en op 4,3'' met een SD600 lach je daar iedereen mee uit :D Van mij mag elke telefoon een centimeter dik zijn, en mag daar dan de dikste batterij mogelijk in zitten.

OT: Dit lijkt me meer een achteruitgang dan een vooruitgang. Kleinere batterij, duurder, een SoC die niet goed bekend staat, en verder alleen een betere frontcam. Nee, ik zou dan voor de Z3 gaan.
Het is duidelijk dat de meerderheid van de mensen dit wel willen, getuige de verkoopcijfers van platte telefoons versus dikkere telefoons met grote accu. Het goede nieuws voor jou is natuurlijk wel dat je een dikke telefoon kan kopen als je wil maar de laat de meerderheid van mensen die een platte telefoon ook die keuze.
oh?
kan ik een dikke telefoon kopen? welke dan tegenwoordig?

high end van htc,samsung,sony heb ik zo ver ik weet niet echt keuze meer
LG high end vind ik eigenlijk net aan de te grote kant.

Dus wat blijft er echt over? Mijn hoop is maar op de S6 active gevestigd
ja ongelofelijk waar zijn die fabrikanten mee bezig...

alles maken ze groter,sneller,beter van cpu,gpu,schermen noem maar op

Behalve 1 ding, die lijkt nu bij sony en samsung kleiner te worden, en laat dat nu net het ding zijn die ik veel groter en beter wil hebben? De rest is snel of al goed genoeg de laatste generatie.

hoe kunnen ze toch zo verkeerd focussen.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat Sony zou stoppen met alle consumentenelektronica met uitzondering van de Playstation tak. Weet iemand hoe dat zit?
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt? Alleen de telefoontak wordt van overwogen om die te verkopen, en zelfs daarover zijn de geruchten meer in de trant van dat Sony dit zou onderzoeken.

Televisies en audio moet veel voor gebeuren wil Sony zich op die markten terugtrekken.
According to Hirai, that leaves Sony with three main businesses at its core :

Sony Pictures Entertainment, the hit-or-miss Hollywood studio that just fired Amy Pascal after being hacked to bits at the end of last year.
The PlayStation division, which has so far won the next-gen console race with the PS4 but yet to define a clear mobile strategy; PlayStation Mobile is all but ignored, and the Vita is a beautifully noble failure.
Selling image sensors to Apple for the iPhone.


Bron: http://www.theverge.com/2...ling-off-pc-smartphone-tv
Dit gaat over een herstructurering. Spin-off betekent niets anders dan onafhankelijk maken. Mocht een van die divisies falen, dan worden de andere divisies niet geraakt.

Verder is het sowieso een redelijk beperkt artikel, aangezien het heel erg vanuit een Amerikaans oogpunt geschreven is. Wat de schrijver ziet, is wat bestaat en dat is volgens hem 'Sony', wat natuurlijk kolder is. Hij heeft het bijv. niet eens over de camera-divisie (terwijl die apparaten gewoon in het westen uitkomen) en heeft kennelijk het idee dat Sony niet verder gaat dan beeldsensoren voor smartphones. Robotics, medical, de Aziatische TV en film-industrie (welke los staat van het Columbia-deel)... Zomaar een paar dingen waar ik op kom. Feitelijk leer je dus niets van dat columnistisch geschreven stuk.
Ligt het aan mij of is het een erg marginale update tov de Z3?
Die besparing op dikte komt voornamelijk door de besparing op de accu wat feitelijk in mijn ogen nu als een verkapte vernieuwing/verbetering gebracht word.
En verder is er alleen een extra sensor toegevoegd aan de front camera tbv stabilisatie.

Edit: toch nog iets positiefs: Wellicht een mooie tijd om straks voor "weinig" de Z3 aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 20 april 2015 08:37]

het is gewoon de Z3 met een nieuw mobo en iets andere specs :)

[Reactie gewijzigd door parsnep op 20 april 2015 08:37]

Alleen het uiterlijk is slechts ongewijzigd. En dat is juist iets goeds voor je branding. Dit levert namelijk herkenbaarheid op. Audi doet dit ook.

Mooi dat de behuizing van aluminium is.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 20 april 2015 09:05]

Dat hij buiten Japan uit gaat komen is vrij zeker, in het persbericht (Dank aan Google Translate)
Major Languages Japanese, Chinese Simplified, Chinese Traditional, Czech, Dutch, English (UK), English (US), French, German, Italian, Norwegian, Polish, Russian, Spanish, Swedish , Turkish, etc.
Ik ben blij dat ze niet meegaan met die beyond FullHD-onzin op 5" schermpjes.
Je zult zien dat wanneer de techniek wat meer standaard wordt, iedereen toch mee gaat.

HTC dacht met de introductie van de One M7 slim te zijn door niet met de Power-CPU madness mee te doen. Zij brachten hun topmodel uit met een snapdragon 600 i.p.v. 800. Opzich een prima keuze, de telefoon deed niet onder in dagelijks gebruik t.o.v. de concurrentie. Toch zie je dat bij de M8 men wel kiest voor een Snapdragon 801. Men gaat uiteindelijk toch wel mee in de race.
HTC (en Samsung met zijn S4 ook) kozen toen voor de Snapdragon 600 omdat de 800 nog niet in productie was genomen. Die kwam pas in Q3 met o.a. de LG G2.
Ach bij de m8s zit er weer een 615 in.
Ah, wat een teleurstelling.... Maar aan de andere kant ook weer niet, ik ben hierdoor nogsteeds erg blij met m'n Z2. Zo'n vreselijk groot verschil zit er niet tussen die twee.

Stiekem had ik toch gehoopt dat ze eindelijk het design iets zouden veranderen.

Neem bijvoorbeeld dit eerder "gelekte"prototype.
zelfde gevoel hier, zag gister nog een glas-render met fingerprint, damn wat een afknapper... lekkerbelangrijk dat metaal, mn z2 is nu al blok beton, metaal voegt voor mij niks toe...
Eerder de Z3.5 als je het mij vraagt.. We zullen zien..
De z3 was al een z2.5
dus eigenlijk een Z2 v3
Hopen dat die behuizingsproblemen ook zijn opgelost. Maar twijfel daar sterk aan. Is meer een Z3,5
Ik voorzie spontaan barstende achterkanten.
Ik vraag me af of die waterdichtheid hier niets mee te maken heeft. De koudwaterkraan kan niet goed zijn voor gelijmd glas. Men zegt wel dat het glas "spontaan" barst, maar...
Want iedereen die een gebarsten achterkant heeft, heeft zijn telefoon onder een koudwaterkraan gehouden? |:(
Als je die Snapdragon 810 koel wil houden, dan kan je niks anders dan onder water spelletjes spelen. Ben benieuwd of dat ook nog nadelen heeft doordat het toestel lokaal erg warm wordt. Glas houdt daar niet van.

Ik had ook wel gehoopt op een nieuw design overigens. Z1-4 zijn allemaal redelijk hetzelfde en ze vliegen niet echt de winkel uit.
Helemaal mee eens, ik heb de z3. Ik bespeur weinig verbetering. Hopelijk voor de mensen die er wel aan gaan hebben ze het lijmproces flink verbeterd zodat de waterdichtheidsgarantie beter kan worden nagekomen. Daar waren teveel klachten over.