Telegram voegt ondersteuning voor hashtags en mentions toe in groepschats

Telegram voegt in zijn apps ondersteuning toe voor hashtags en mentions in groepschats. Ook kunnen gebruikers in groepschats nu een voorgaande chat quoten in een antwoord. De functies moeten volgens Telegram 'orde' scheppen in de chaos die groepschats nu soms zijn.

Als een gebruiker een username heeft op Telegram, zorgt een mention ervoor dat die gebruiker een pushnotificatie krijgt, ook als diegene notificaties voor dat gesprek uit heeft staan, zegt het bedrijf achter Telegram. Met hashtags kunnen gebruikers aangeven waarover een bericht gaat en zo later berichten over hetzelfde onderwerp makkelijker terugvinden, denkt het bedrijf.

De functie om te quoten moet het makkelijker maken om te reageren op een bericht dat al even geleden is geplaatst en dus niet meer het laatste bericht in een groepschat is. Met de functies moeten volgens Telegram groepschats er 'meer uitzien als 2015'.

Telegram is een chatprogramma dat kort in de belangstelling stond als alternatief voor WhatsApp toen die chatapp vorig jaar aankondigde te zijn overgenomen door Facebook.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

19-03-2015 • 15:46

61 Linkedin

Reacties (61)

61
56
35
0
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 601896
19 maart 2015 15:51
Slim bedacht!
Ze zijn er volgens mij ook de eersten mee,
Whatsapp en BlackBerry Messenger hebben het beiden niet.

Vooral voor groepschats is het handig soms extra gebuzz'ed te worden als het over jezelf gaat.
Het programma slack ondersteunt dit al langer.
HipChat idem dito. De @all mention voor iedereen in een group werkt ook in Telegram trouwens.
IRC heeft dit al jaren, en Skype kan al jaren oude berichten quoten. Niet heel nieuw dus :)
Ik geef nog steeds de voorkeur aan IRC vanwege alle mogelijkheden, al denk ik niet dat de meeste jonge mensen tegenwoordig uberhaupt weten wat IRC is. Ik studeer informatica en ik krijg van elke persoon de vraag te horen wat 'dat programma' waar ik in chat is.

[Reactie gewijzigd door 596891 op 20 maart 2015 11:36]

Dit is inderdaad ook een onderdeel wat ik in Whatsapp mis.
Ik heb groepsgesprekken met 15 man en als je dan wilt reageren op iemand van 30 zinnen terug dan kijkt diegene snel er overheen.

Maar ik kijk er niet van op als dit over een tijdje ook in Whatsapp gaat zitten. Hier kunnen ze niet omheen, ik denk dat vooral het "groepsgesprek-onderwerp" veel mensen aanspreekt. (iets met bomen en het bos niet meer zien..)

[Reactie gewijzigd door Ask! op 19 maart 2015 15:54]

Ze kunnen er niet omheen. Maar de ervaring leert dat het heeel erg laaang duurt voordat Whatsapp iets opneemt als feature. Het is bijna als de overheid: log en dominant.
Als je kijkt wat Facebook en Skype hebben staan vind ik Whatsapp echt een enorm fijne app en alles behalve log.
Ik alles behalve dat. Op iOS zijn er zelfs functies uit gesloopt (delen van foto's via whatsapp kon een tijd op dezelfde manier als delen van foto's via iMessage of mail (vanuit fotorol)).
- Ook loopt het programma vaak vast.
- Ondersteund het geen app refresh in de achtergrond (heel erg irritant),
- komen notificaties soms dubbel binnen,
- wordt de username soms ineens vervangen door een random nummer op je notificatiescherm,
- Krijg je met geen mogelijkheid controlepanel geopend als je in een gesprek bezig bent en last but not least.
- De app heeft bij mij vrij vaak dat ik ineens niet meer kan typen en dat mn toetsenbord ook weer naar beneden schuift. Tikken op het invoerveld heeft geen nut en het enige wat ik dan kan doen is de app volledig herstarten. Erg vervelend als je in een gesprek bezig bent.

Geef mij maar telegram. Duizend keer sneller, veel meer nuttige functies en veel betere lay-out. De veiligheid van het systeem is voor mij ook een enorm pluspunt.

Overigens duurt het maanden voordat whatsapp enige bugfixes uitbrengt. Deze problemen heb ik deels nu toch al denk ik een half jaar

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 19 maart 2015 22:59]

Whatsapp vernieuwt nauwelijks. Kleine kans dat het er 'spoedig' in zit.
Ideaal! Zeker in (grote) groepschats waarbij dat soort dingen na drie opmerkingen verdwijnen.
Maar helaas, ik gebruik geen Telegram omdat echt iedereen altijd weer het beduidend mindere Whatsapp gebruikt :(
Kwestie van je echte vrienden een beetje pushen om Telegram te nemen en zelf Whatsapp de-installeren. Bevalt prima hier :) En anders sms-en of emailen ze maar!

[Reactie gewijzigd door tinoz op 19 maart 2015 16:44]

Inderdaad, ik heb WA ook gedeinstalleerd en om me heen installeren steeds meer mensen het.
Die hashtags zaten er al even in toch? In ieder geval in de Windows-app.
Nu mensen nog verplichten om bij het aanmaken van Telegram account ook een username te kiezen. Anders blijft weer de helft van je vriendengroep ontagbaar.

Je hebt nu:

1. Telefoonnummer (om mensen toe te voegen)
2. Naam van contact zelf ingesteld (op jou telefoon)
3. Naam van onbekend contact (zelf ingesteld in Telegram)
4. Gebruikersnaam (niet verplicht)

Het zou mooi zijn als je nu naam contact + (gebruikersnaam) ziet staan in een groepchat. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de juiste persoon tagged (met auto aanvuloptie, zoals bij facebook). Verder prima ontwikkeling, gebruik Telegram dagelijks.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 19 maart 2015 16:04]

Anoniem: 382732
@nanoChip19 maart 2015 17:23
Nu mensen nog verplichten om bij het aanmaken van Telegram account ook een username te kiezen.
Je moet niets verplichten en het zeker niet te moeilijk maken als je wilt dat meer mensen het gaan gebruiken. Dat is de kracht van WhatsApp. Dat zit niet in de features (er zijn OTT's die veel meer bieden) maar in het gemak. Features zijn leuk voor geeks. Eenvoud is essentieel voor massa-gebruik. Wat dat betreft kunnen veel bedrijven nog van WhatsApp en Apple leren. Een product wordt niet beter door het uitgebreid te maken. Cijfers bewijzen het....
Amen.
WhatsApp is ontworpen met simpliciteit in gedachten. Geen tig toeters en bellen, maar gewoon SMS/MMS vervangen op mobiele toestellen. Geen 1 in het dozijn app, maar puur en simpel waar iedereen mee overweg kan.

Sommige Tweakers snappen dat niet en willen dat alle apps t zelfde zijn en vol bloat/vrij nutteloze features gepropt worden.
Jammer dat de hashtag niet goed werk. @username123 komt bij @username uit, en niet bij @username123.

Hopelijk fixen ze dit snel.
Is opensource, kun je zelf fixen ;)
Gebruik Telegram elke dag en ik moet zeggen goed bedacht! :D
Al maanden gebruik ik Telegram, beste chat app tot nu toe.
Desktop, Mobile en Web client.
Anoniem: 512552
20 maart 2015 12:34
Handig, mooie aanvulling op Telegram. Samen met de mogelijkheid om op PC en/of via de browser te chatten maakt dit voor mij een goed bruikbare applicatie.

Ik zie steeds meer contacten die ook gebruik gaan maken van Telegram, prima alternatief voor WhatsApp (welke overigens ook niet slecht Is maar ik heb nix met vleesboek)
Wow, dit ziet er heel handig uit. Ik chat 90% van de tijd in (grote) groeps-apps en gesprekken willen behoorlijk door elkaar lopen. Killer functies, waarvan ik me meteen afvraag waarom ze nog niet in andere apps zitten, het lijkt zo voor de hand liggend.

Nu nog kijken of ik mijn vrienden naar Telegram kan schoppen...
Dat is inderdaad de uitdaging die voor ons ligt.

Echter mensen uit de klauwen van Facebook bevrijden is iets goeds, maar om ze dan meteen in de handen van de Russen te jagen....
Waarom plus 1 dan precies? Telegram is Duits.. De eigenaren zijn Russen die niet in Rusland wonen.
Ok dan kan. ;)

Ik vind niet zo grappig omdat het telkens terug komt en het niet zo is.