Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: branco07

EA kampt zaterdag met een storing op zijn servers. Die storing zorgt ervoor dat de multiplayerfunctionaliteit van veel games niet werkt. Onder andere de gameservers van Origin kampen met problemen.

Het lijkt erop dat het om een grote storing gaat. Op de statuspagina van Origin wordt gemeld dat de sociale functionaliteit beperkt beschikbaar is. Dat wil zeggen dat er onder andere problemen zijn met de multiplayerfunctionaliteit. Daarnaast staat onder andere op de statuswebsite van Battlefield 4 dat de EA Master Servers offline zijn. Ook gebruikers van Titanfall en Fifa 15 melden inlogproblemen.

De serverproblemen lijken wereldwijd te zijn. Zo maken Amerikaanse gebruikers er melding van, maar kunnen ook Nederlanders gamers niet inloggen, zo blijkt uit ervaringen op GoT. Vooralsnog is onduidelijk waar de storing door wordt veroorzaakt. EA heeft zelf nog niets over de problemen verteld. Daardoor is ook nog niet bekend wanneer de servers weer online komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Het blijft een beetje zwak systeem zoals men het opgezet heeft. Beter zou zijn om via een distributed model de logon functies te verspreiden over de wereld, in plaats van te centreren op een paar plaatsen in de wereld. Je zou het dan als onderdeel mee kunnen nemen in de voorwaarden voor ranked server providers om ook in logon functionaliteit te voorzien incl. bandbreedte voor een distributed model. Kun je hier in NL dan een keertje niet aanloggen via I3D, dan kun je dat tenminste nog steeds wel via bijv. 4NetPlayers in Duitsland. Er zijn momenteel 17 officiŽle ranked server providers met onderling ook meerdere locaties in de wereld. Kunnen alle commerciŽle functies en sociale functies gewoon centraal blijven, maar dan kun je tenminste nog spelen als het er uit ligt. Men stapelt nu vrij veel functionaliteit binnen 1 product ,waardoor de impact ook toeneemt met aanpassingen die verkeerd lopen of als bepaalde functies aangevallen worden.

[Reactie gewijzigd door Venator op 14 februari 2015 12:23]

En jij denkt dat meerdere servers over de wereld niet net zo makkelijk offline zijn te halen als een aantal grotere servers? De kosten nemen dan ook aardig toe terwijl de voordelen vrij mager zijn.
Maar dan neem je gelijk de aanname dat ze neergehaald zijn. Het is vooralsnog onduidelijk.

Als het om een "hack" zou gaan heb je gelijk. Maar daar word niet over gesproken.
*kuch*https://twitter.com/LizardPhoenix*kuch*

[Reactie gewijzigd door branco07 op 14 februari 2015 15:44]

Ik ben daar anderzijds wel vrij zeker van. Redundancy he.

Wat betreft de kosten, komaaaaan servers in Azure of Amazon zijn ook zo duur weer niet. Zeker niet voor so een firma. Een goed servertje per jaar is goedkoper dan het loon van de poetsvrouw hoor.
Die kosten tikken anders snel aan als je een beetje stevige servers neer wil zetten.
Het zijn AAA games die ze aanbieden en die zijn ook zulke service nodig.
Waarom zou je anders nog 50 euro voor een spel neerleggen als de service al slecht is?
Games kosten miljoenen om te maken, kosten miljoenen om te onderhouden, dat moet allemaal worden terugverdiend en dan nog eens winst maken. Als je dan nog eens een paar ton extra per maand gaat uitgeven aan extra servers die het onderliggende probleem niet verhelpen schiet je er uiteindelijk helemaal niets mee op.

Ddos aanvallen kunnen ook gewoon het Azure/Amazon platform down brengen. Je kan beter geld besteden aan waar die aanvallen vandaan komen en het uitschakelen bij de bron. De scriptkiddies die het nodig vinden om dergelijke aanvallen te plegen stevig aanpakken. Als je voor tonnen/miljoenen schade maakt, moet je het gevang in, flinke boetes. Als dergelijke zaken zwaar bestraft worden en makkelijk aangepakt kunnen worden zijn we van dit gelazer af.
Ja, games kunnen dan misschien wel miljoenen kosten, maar als ze slecht speelbaar zijn omdat het programma / platform wat je MOET draaien om ze te kunnen spelen niet werkt dan is er toch echt iets niet goed..

Heb ik het over DDos aanvallen gehad dan? Staat ook niks over DDos in het het artikel.
...Dat bij een platform als Origin broodnodig is.
Snap je downvote niet helemaal.
Een systeem als orgin heeft z'n nut wel maar maakt wel een SPOF in de brede zin van het woord. Vroeger toen alles beter was konden we ook redelijk efficient een lijst van beschikbare servers ophalen vanuit het spel zelf en daar connectie mee maken.
Die browser-middleware die om de week een update uitbrengt die je *moet* installeren (met een browser restart, irritant voor sommigen) brengt wat mij betreft totaal geen toegevoegde waarde, in tegendeel zelfs.
Je kan het ook onderdeel maken van de ranked server certificering die EA aan een provider geeft. Kostenaspect is het zeker niet in een distributed model, juist de kosten en andere risico's worden veel meer verspreid en beter gedekt Imho.
Het is niet alsof het distribueren van logons, stats en ranking vanzelf gaat. Jij schetst een situatie waarbij alles in realtime sync moet staan wat op zichzelf nieuwe problemen en complexiteit opwerpt.
De feature bloat van deze MP games is zo groot geworden om min of meer als DRM te functioneren. Hierbij de pijnlijke zwakte van het systeem met als enige dupe de speler.
H1Z1 servers zijn ook down, misschien related? En de websites van SOE..

[Reactie gewijzigd door ZeroTwo op 14 februari 2015 12:11]

Planetside 2 ook
Ik kan onderhand weer op de US PS2 servers.
Maar dat zou niet direct met EA te maken moeten hebben lijkt me?
Nee klopt, maar misschien zijn ze weer bezig met een DDOS aanval? Voor die kinderen misschien een leuke manier om de valentijn te vieren^^.
Dit weekend op de PlayStation gratis multiplayer voor diegene die geen PS Plus of multiplayer add-ons hebben. Kennelijk toch populairder dan verwacht...

http://blog.eu.playstatio...n-weekend-kicks-friday-2/

[Reactie gewijzigd door Sleurhutje op 14 februari 2015 12:13]

Of je legt een link die er niet is. Heb je er meer informatie over dat de storing te maken heeft met het weekendje gratis online spelen op PS4? Ben er zelf vrij content mee dat ik zowel op de PC als op de spelcomputer altijd gratis online kan.
Als er door de actie dit weekend aanzienlijk meer spelers online samen spelen en de servers zijn daar niet op bemeten, dan gaat het veelal goed mis bij de servers. Het oplossen duurt van enkele uren tot vele dagen (dat laatste vooral bij de introductie van nieuwe games). Dus de associatie tussen gratis multiplayer testen en problemen met multiplayer servers is naar mijn mening een aardige aanname. ;)
Maar in dit geval gaat het niet om PlayStation Plus maar blijkbaar enkel om de servers van EA/Origin. Dan zie ik even niet hoe een weekend gratis toegang op de een voor problemen op de ander kan zorgen.
Dit gaat niet over hun eigen servers hoor...
Vorig jaar was de webapp van Fifa 14 de laatste maanden niet bereikbaar (om coins verkoop websites tegen te gaan) en waren er wekelijks server problemen. Dit jaar valt het nog wel mee qua storingen, maar blijft vervelend. Ik hoop dat ze het vanavond hebben gefixed.
Ik geloof dat er nu voor FIFA 15 weer dergelijke problemen zijn met de webapp.

Ontopic: Toch een geruststelling om te lezen dat het om een wereldwijde server storing gaat ;)
Ik was alweer bang dat ik gezeur had met mijn internet of met mijn login.
Kampt steam ook met een storing?? Iedere keer als ik grid autosport op wil starten krijg ik foutcode 41, servers hebben het te druk. Dit heb ik al 3 weken...

Maar goed, gister avond om 22:00 kon ik bf3 en 4 niet meer spelen. Het is inderdaad jammer dat ze storing hebben, maar het is en blijft software/hardware, ook dat kan kapot gaan. We zullen wel zien wanner het weer gemaakt is, zolang het maar niet de hele vakantie duurt natuurlijk.
Offtopic, die fout van Steam is een general error. Het kan aan je PC liggen, downloaded game data fout, *.blob files corrupt, virusscanner, of andere onzinnige redenen. Volgens mij heeft die error eigenlijk ook niks met steam servers te maken :Y)
Heb je mcaffee? Ff realtime scannen uit en spel opstarten en weer aanzetten. Met mcafee bekend probleem.
Nee ik heb geen mcaffee, alleen windows defender (zit automatisch bij Windows 8). Ik ga eerst maar is mn Windows activeren als mn ssd terug is van een tripje naar Alternate, dit gaat overigens redelijk off topic :X
EA en hun browser server listing troep, speel graag een potje bf3/4 maar t hele we gaan weg bij steam en maken ons eigen shit, heb me altijd tegen gestaan, en werkte vooral in t begin voor geen meter...
En t jammere is, dat ze nieuwe releases gewoon ook niet meer uitbrengen op steam - wat mensen nog meer tegen de haren in strijkt.

Voor mij is dat juist extra reden om nooit, maar dan ook echt nooit origin te installeren.
En weer back online. _/-\o_
Veel _O_ zou ik ze niet geven voor zo'n slecht online systeem ;)
Mwoah hangt van de aanval af. En op zich waren ze weer snel terug.
Ja inderdaad, ik heb er alleen gister avond iets van gemerkt...heel de middag bf3 kunnen spelen zonder problemen (alleen een keer gekickt door te hoge ping, stomme ping pieken). Het lijkt er zelfs op dat BF3 minder lag heeft op zn servers t.o.v. eerst, daar had je toch nog redelijk veel lag...
Eerste keer dat ik hoor dat Origin er uit ligt, en behalve een keer of 2 dat ik een half uurtje oid niet kon inloggen, ligt de service volgens mij nooit plat. Mijn origin staat al minstens een week nonstop aan hier, als ik dc krijg ik het login scherm :/ niet eens gemerkt vandaag.

Als er iets plat gaat en ik merk het niet eens mag dat best een _/-\o_ verdienen.
Beetje raar, dit probleem deed zich toch al eerder voor bij BF4.

In de middag en later op de avond (vrijdag) waren totaal geen spelers in domitation, team deathmatch, squaddeath matches.

20:00 nog geen enkele (Squad/Team) deatchmatch, rush en domination speelbaar, in verband 0 zichtbare spelers

[Reactie gewijzigd door m.z op 14 februari 2015 20:18]

Ik kon net weer inloggen op Tiberium Alliances. Dat gebruikt ook Origin, en daar kon ik de hele ochtend al niet in.


Lijkt deels opgelost dus...
SOE logon servers zijn allemaal offline. Ook de API server ligt eruit, dus Recursion werkt niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True