NPO-app voor iOS krijgt Chromecast-ondersteuning

De app van de publieke omroep voor iPhones en iPads is voorzien van ondersteuning voor de Chromecast van Google. Eerder kreeg de Android-versie van de app al ondersteuning voor de kleine hdmi-dongle.

De update die de Chromecast-ondersteuning toevoegt, is sinds woensdagmiddag te downloaden. De ondersteuning van de Chromecast in de iOS-app van de publieke omroep komt ongeveer twee maanden na de ondersteuning in de Android-versie. Beelden worden standaard naar de Chromecast gestreamd in sd-kwaliteit; om hd-kwaliteit te krijgen, moet een gebruiker een NLZiet-abonnement nemen.

De NPO zegt samen te werken met Google aan het verder 'verbeteren van de gebruikerservaring' bij het streamen naar de Chromecast. De apps van kinderzender NPO Zapp hebben nog geen Chromecast-ondersteuning, maar die volgen binnenkort.

Chromecast NPO

Door Joost Schellevis

Redacteur

04-02-2015 • 16:01

71

Reacties (71)

71
71
44
4
0
18
Wijzig sortering
"om hd-kwaliteit te krijgen, moet een gebruiker een NLZiet-abonnement nemen."
Betalen we hier niet al met zijn allen voor. Het is toch een publieke omroep?
het heeft een grens natuurlijk
Onzin, het kijk- en luister geld is ooit afgeschaft en vanaf dat moment draagt iedere belastingbetaler gewoon bij aan de NPO. Het is nu 2015 en dan verwacht ik voor dat geld gewoon minimaal 720p streaming. Dat is echt geen absurde eis. Daar weer extra geld (8 euro/maand) voor vragen betekent gewoon dat ik twee keer mag aftikken voor de NPO. Ik vind dat onzin. Het is gewoon een smerig truukje om het kijk- en luister geld weer in te voeren bovenop de bijdrage via de belasting. Maar ze zoeken het maar uit. De paar programma's die ik nog wel eens kijk bekijk ik dan wel in die prehistorische baggerkwaliteit van ze (edit: 342p!!) en voor de rest vind ik interessante tv wel elders op het internet.

[Reactie gewijzigd door i7x op 23 juli 2024 17:37]

Het is nu 2015 en dan verwacht ik voor dat geld gewoon minimaal 720p streaming. Dat is echt geen absurde eis.
Het probleem is dat de NPO dan direct concurreert met de kabelmaatschappijen en andere aanbieders van televisiesignalen. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik heb al betaald voor de NPO. Het is dan toch raar dat ik, om de NPO ook daadwerkelijk normaal (HD) te kunnen bekijken, daar eerst ook nog een abonnement bij een TV provider voor moet afsluiten? De overheid dwingt mij dus bij een privaat bedrijf diensten af te nemen om van een publieke service gebruik te kunnen maken. En als ik daar niet op zit te wachten, kan ik in plaats daarvan wel de overheid extra geld toestoppen (8 euro/maand). Dat is dan toch nog steeds directe concurrentie? NPO 1, 2 en 3 zouden gewoon gratis moeten worden doorgegeven via het internet (in HD) én via de verschillende TV aanbieders, want daar is al voor betaald door de belastingbetalers en de mensen die lid zijn van een omroep. Voor de mensen die vervolgens ook nog andere zenders willen ontvangen kunnen ze gewoon pakketten kopen bij hun TV aanbieder.

Daarmee bedoel ik niet dat TV aanbieders ook gratis pakketten met enkel de NPO aan moeten bieden, maar dat die bedrijven niet meer voor hoeven te betalen voor de doorgifte, net zoals dat mensen die enkel via internet kijken niet meer zouden hoeven te betalen. Dan is het voor beide gratis en is er dus geen concurrentie meer.

Als dat allemaal te duur is, moet je gewoon bezuinigen op de NPO of de belasting verhogen (welke van de twee keuzen dan wordt gemaakt ligt maar net aan welke partijen er in de coalitie zitten).
Ach waar maak je je druk om zeg, het is toch gratis?
Voor meer kwaliteit (HD) moet je wat eurotjes betalen, nounou. Als je het zo belangrijk vind betaal je die paar euro toch.

HD kost weer wat extra, terwijl meer dan de helft van Nederland die dienst niet eens gebruikt, maar er wel voor moet gaan betalen, volgens jou?

Overigens vind ik 8 euro voor alleen een upgrade van SD naar HD wel belachelijk, maar ik weet niet of je nog meer krijgt voor die 8 euro per maand?
Het is toch niet dat, omdat het maar om een paar euro gaat, mijn punt onredelijk is? Misschien zeur ik inderdaad, maar ik vind 342p gewoon te slecht voor een service waar iedereen voor betaalt.

Op de andere zenders zit ik totaal niet te wachten, dus dan is 96 euro per jaar gewoon veel geld voor een redelijke upgrade in beeldkwaliteit.
Je betaalt voor de content die NPO maakt. Dat ze besluiten het gratis via internet beschikbaar te maken is iets dat ze op eigen initiatief doen, zonder dat je daar als burger extra geld voor neer hoeft te tellen.
Overigens vind ik 8 euro voor alleen een upgrade van SD naar HD wel belachelijk, maar ik weet niet of je nog meer krijgt voor die 8 euro per maand?
Je krijgt dan toegang tot al het materiaal op NPO Plus, RTL XL en KIJK. Kortom, je kunt dan alles kijken dat op NL1, NL2, NL3, RTL4, RTL5, RTL7, RTL 8, Net 5, SBS 6, Veronica of SBS 9 is uitgezonden.
Bedankt voor je snelle reactie, dan vind ik die 8 euro dus helemaal niet zo belachelijk :)
Als ze ook nog Discovery dan pas ben ik om, anders heeft het geen meerwaarde voor mij.
van de site:

Bij NLziet heb je toegang tot series, documentaires, drama, reality, actualiteit, talkshows en amusement van de grote Nederlandse zenders. Er is dus reclamevrije tv voor iedereen. Makkelijk en snel voor één vast bedrag per maand. Drie voor de prijs van één: toegang tot NPO Plus, RTL XL en KIJK

en de eerste maand is "gratis" .
De overheid dwingt mij dus bij een privaat bedrijf diensten af te nemen om van een publieke service gebruik te kunnen maken.
Dat is mijns inziens alsnog beter dan een privaat bedrijf (een werkgever die zorgt voor banen) in de wielen te rijden door de producten die zij leveren aan betalende klanten gratis via internet aan te bieden.

Dat de NPO de plicht zou hebben hun content in HD aan te bieden is iets dat je zelf hebt bedacht. Wel heeft de NPO de missie om hun content zo breed mogelijk beschikbaar te maken. Daarom bieden ze het niet alleen via de televisieleveranciers aan, maar ook direct via internet. Het is echter niet reëel om eisen te stellen aan een dergelijk gratis signaal.

Wil je HD, dan kun je iemand betalen om je dat signaal te leveren. Dat je daarvoor ook de NPO zelf (overigens in samenwerking met de commerciële omroepen) kunt betalen is inderdaad ook concurrentie voor de televisieleveranciers, maar dat is in elk geval een eerlijkere vorm van concurrentie dan het gratis naar de burger te sturen. Want dat laatste is iets waar als bedrijf simpelweg niet mee te concurreren valt.
Tuurlijk is het waar dat ik zelf vind dat minimaal 720p verwacht mag worden, maar is het ook niet logisch dat naarmate technologie vordert de kwaliteit van deze service (de NPO) dat ook doet (voor hetzelfde geld)? Ikzelf vind 720p in 2015 erg redelijk, het andere uiterste van de redenering dat je maar extra moet betalen voor extra kwaliteit is natuulijk dat ik anders nog steeds in zwart/wit zat te kijken, en ik voor kleur maar een paar euro bij moet lappen.

De kosten van dataverkeer dalen elk jaar. Het is dan toch niet raar om te verwachten dat de resolutie van de streams dan ook elk jaar (of elke paar jaar) stijgt. Daar extra geld voor vragen is gewoon extra cashen. 5 jaar geleden had zo'n extra bijdrage misschien ook echt in verhouding gestaan met de kosten, dat is nu al lang niet meer zo.

Daarbij, dit is een publieke service. Ik vind het dan dus raar om daar zoveel mogelijk geld aan te verdienen. Dat is gewoon het doel niet van de NPO. Als RTL met zoiets begint maakt mij dat dan ook totaal niet uit (niet dat ik daar ooit voor zou betalen, maar dat terzijde).
Je kan het ook omdraaien. Moeten alle mensen die 340p prima vinden of de app überhaupt niet gebruiken betalen voor degenen die aanvullende eisen hebben wat betreft het aantal pixels? Ervan uitgaande dat het de NPO substantiële extra kosten oplevert als ze standaard HD aanbieden vind ik het niet onredelijk als ze dat afwentelen op degene die het daadwerkelijk gebruikt.
Persoonlijk vind ik het niet slecht dat mensen die ergens gebruik van willen maken hier voor betalen. Uiteraard is het mogelijk dit van het belastinggeld te betalen, maar ik zie liever dat dit geld voor andere doeleinden wordt gebruikt.

NLZiet mag dan 8 euro paar maand zijn, maar dit bedrag gaat niet geheel naar de NPO. Voor het bedrag dat je betaald krijg je toegang tot NPO Plus, RTL XL en KIJK, als jij iemand bent die de NPO stream wil bekijken wil je waarschijnlijk vaker streams kijken. Het zou zeker mooier zijn als je verschillende abbonementen had bij NLZiet, waar je kon kiezen wat je wel en niet in het abbonement wil hebben.
Dan is nog de vraag of je dat verschil al ziet, op een normale afstand van de buis. Voor de meeste programma's is zo'n superscherp beeld vooral verspilling van bandbreedte en energie.

[Reactie gewijzigd door evertalbers op 23 juli 2024 17:37]

De kwaliteit van npo als stream op de tv is echt wel naatje, beetje vhs-kwaliteit maar dan 5 keer uitvergroot.
Het verschil tussen 384p en 1080p zie jij niet? Laten we heel eerlijk zijn, dat ziet mn oma nog. En die is half blind.
Dat geld sowieso al voor heel NPO, je moet betalen voor HD. Dat zullen ze op een Chromecast dan niet opeens anders doen.
De Android app ondersteunde Chromecast al langer, en daar geldt (Naar ik dacht) ook daar.
Tja struisvogel politiek bij de Publieke Omroep. Betalen? Niet dus we kennen de Hollanders die willen niet betalen voor zoiets die downloaden wel. Betalen doen Hollanders voor echte services zoals Spotify of Netflix niet voor zoiets als NLziet. Het is ook geen success is al eerder gebleken.
Als je Netflix gratis in SD zou kunnen bekijken, en voor de optie HD alleen zou moeten betalen, zouden dat ook veel minder mensen zijn hoor :)
Enige reden waarom je NL ziet moet hebben is dat de NPO rechten voor het doorgeven van HD verkoopt aan de kabelaars....
Op de site van NLZiet staat enkel "We plaatsen alle programma's in de hoogst mogelijke kwaliteit online. " Dus alles in 4K met superhoge bitrate! Of ze liegen natuurlijk en dan is het nog goed mogelijk dat NPO programma's zelfs niet in 720p te zien zijn als je bijbetaalt. Ik zie ze nergens HD beloven.
We betalen belasting om de programma's te maken, niet om enorme ladingen bandbreedte in te kopen.
Als die content gewoon bij een bestaande streamingdienst staat kost het niets.
Ja, maar toch met een beperkt budget - of wil je meer belasting betalen?
Anoniem: 16328 @YopY4 februari 2015 16:22
NLZiet kost 7,95 euro. Niet heel veel maar het heeft weinig te maken met kostendekkend maken van HD streaming. Dit is gewoon keihard cashen over de rug van de belastingbetaler. De NPO krijgt al gratis geld via de belasting en krijgt ook nog eens inkomsten via reclames.
En je kan die HD streams ook weer krijgen in je reguliere TV abbonement. HD streams verbruiken veel bandbreedte en bandbreedte kost geld. Voor die meerkost draai jij weer op als je er gebruik van wenst te maken. Dit is een bijkomende dienst waarvoor zij geen geld ontvangen van de overheid.

Ze kunnen het ook niet doen, wat dan weer spijtig is voor de mensen die wel bereid zijn dat bedrag te betalen.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 23 juli 2024 17:37]

Als het gratis was geweest kond alle content van de omroepen zelf op YouTube of een andere gratis streamingdienst. Dat doet PBS ook met sommige content.
ze mogen toch geen winst maken?
enige reden om te cashen kan zijn dat de directeur een Loons verhoging straks krijgt...
Voor de helft had ik het misschien overwogen.. Nu is het gewoon te duur.
Ik ga toch niet de prijs van een Netflix abonnement betalen voor iets waar ik de uitzendrechten al voor betaald heb en wat ik ook gewoon kan opnemen?!
Anoniem: 112442 @YopY4 februari 2015 16:59
Ja, maar toch met een beperkt budget - of wil je meer belasting betalen?
Nee, ik wil dat de regering de belasting zinvoller besteed.

Zeker niet minder geld naar de publieke omroep en meer bemoeienis.
De HD stream moet IMO gewoon gratis zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 23 juli 2024 17:37]

Ik betaal er gedwongen voor maar kijk er niet naar. Laat staan dat ik het graag zou willen terugzien. NLzietNiet.
Zitten hier ook de radiozenders bij?
waarom wil je radio streamen naar je tv?
Omdat het goedkoper is dan een internetradio aanschaffen, en je TV aangesloten is op je Surround systeem?
Naar aanleiding hiervan even een tip:
Je TV 'vertelt' HDMI-apparatuur dat hij in staat is tot 2.1 audio (stereo). Hierdoor zal het HDMI-apparaat (bijv. ChromeCast) slechts 2.1 audio sturen, zelfs wanneer de bron (audio/video-stream) 5.1 of 7.1 audio bevat. Wanneer je de TV nu via S/PDIF of HDMI doorlust naar je surround-systeem heb je alsnog slechts 2.1 audio.

Daarom bij voorkeur een HDMI-apparaat (bijv. ChromeCast of gameconsole) aansluiten op de HDMI-switch van je surround-systeem. Je surround systeem 'vertelt' je HDMI-apparatuur immers dat het in staat is tot 5.1 of 7.1 audio. Natuurlijk ook je TV aansluiten op de HDMI-switch van je surround-systeem, anders heb je geen beeld. En natuurlijk de audio-vertraging juist instellen zodat het geluid synchroon loopt met het beeld.

Als een audio/video-stream nu 5.1 of 7.1 audio heeft, dan komt het ook daadwerkelijk zo uit je speakers. En als je alleen audio (bijv. web-radio of Spoticast) streamt naar de ChromeCast kun je tevens de TV gewoon uit laten!!!

Wel hebben sommige TV's een instelling 'external speakers' (gezien bij Samsung). Ik weet niet of het kiezen van deze instelling ervoor zorgt dat de TV de audio-voorkeur van de aangesloten versterker door-adverteert naar een direct op de TV aangesloten gameconsole of ChromeCast.

[Reactie gewijzigd door 2TheMaks op 23 juli 2024 17:37]

Nee, neem daarvoor maar TuneIn Radio App.
Werkt prima icm Chromecast.
En regelmatig gratis de pro versie via amazon ( al 2 x voorbijgekomen afgelopen jaar )
Ja, maar op Amazon lopen veel apps in ontwikkeling achter.
De laatste pro versie via Amazon had bijvoorbeeld nog geen chromecast ondersteuning. Plex is ook al een aantal versies achter. Maar ja. Gratis hé? :P
Nou ook maar meteen de mogelijkheid tot Airplay in bouwen zodat er ook naar een Apple TV gestreamed kan worden?
npo app heeft dat volgens mij al hoor. Kan je namelijk kiezen als je de video begint af te spelen.
klopt, zit er in
Klopt maar het werkt niet meer optimaal, gezien de schermbeveiliging de verbinding verbreekt.
We gaan wat off topic, maar zoiets moet toch niet heel moeilijk in te bouwen zijn. Lijkt me ook meer iets voor iOS >
if streaming $true = geen schermbeveiliging :)
Bij mij gaat hij gewoon door trouwens als hij lockt.
Het verschil hier tussen Airplay en Chromecast is volgens mij niet duidelijk voor de meesten hier. Airplay streamt van je iDevice naar je Apple TV. Chromecast haalt de stream ZELF van het internet, terwijl je iDevice enkel de link hoeft door te geven. Bespaart een hoop netwerkverkeer.

Edit: Blijkt onjuist, mijn bron lijkt niet te kloppen: http://nl.wikipedia.org/wiki/AirPlay

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 23 juli 2024 17:37]

Niet waar. Airplay parsed ook de bron van de content en speelt deze af op je AppleTV of bijvoorbeeld in XBMC. Dat is juist de kracht van Airplay en maakt het juist zo handig :D. Chromecast doet in principe hetzelfde.

Wanneer je het scherm van je iPhone bijvoorbeeld streamed is dat een ander verhaal, maar hetzelfde geldt voor de Chromecast wanneer je via de chromebrowser je scherm wil streamen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 23 juli 2024 17:37]

Hoe kom je hierbij ? Airplay streamt vanaf het device.

In grote dunne letters.
Als het bron materiaal je iPad is wel ja. In deze thread gaat het juist om bronmateriaal van de NPO. Dat gaat niet eerst naar de iPad en dan via je iPad naar je Apple TV, dat zou best inefficiënt zijn namelijk.
Zo werkt het wel. Een AppleTV is geen url-player zoals een chromecast.
Ik kan op die pagina waar je naar linkt niks erover vinden wat er gebeurt bij streams. Bij iTunes Match legt hij ook direct een link vanaf de Apple TV volgens mij, het zou best kunnen dat dit met streams ook het geval is. Apple geeft zo een informatie vaak niet zomaar op een random info-pagina.

Wat ik wel weet is dat een stream naar de Apple TV sturen veel beter gaat op een brak netwerk dan je scherm mirroren. Maar dat kan ook andere redenen hebben natuurlijk.
Apple geef niet meer info dan nodig is, het is namelijk niet relevant hoe het werkt, tenzij je developer bent: dus als je het fijne ervan wilt weten: lees de SDK en dan kom je er achter dat alles word gestreamd.
XBMC ondersteunt in Windows ook gewoon airplay. Je ziet dan duidelijk dat hij dus gewoon de content bron parsed en niet direct streamed vanaf je iPad. Anders had het ook noot gewerkt in XBMC ;)

Je iPad kan gewoon op stand-by en je kunt tegelijkertijd andere dingen doen als je dat wil. De batterij vliegt tevens niet omlaag.
Ja leuk en stuur je content nu eens naar een AppleTV - een heel ander soort airplay target.

De wiki van Kodi zelf beschrijft precies hetzelfde:
Native video out as of XBMC v12 (Frodo) is now supported for HDMI adapter, VGA adapter, and AirPlay mirroring (to ATV2/3 only for mirroring). Currently limited to 720P outout
...
AirPlay mirroring only works from an iDevice with an A5 or higher SoC (iPhone 4S, iPad 2/3), and will only stream to the native AirPlay feature of Apple TV 2 and 3 (in other words, it won't work with XBMC's AirPlay server as a target).
Graag gedaan.
Daar gaat het dus weer over mirroring. Ik heb het bijvoorbeeld over een simpele YouTube video versturen met airplay naar XBMC, dat werkt hetzelfde als de Chromecast. Het lijkt me heel sterk als dit op de AppleTV anders is, aangezien dat inderdaad zonde is van de resources..
Nogmaals; een AppleTV kan alleen videostreams/audiostreams ontvangen. Zie SDK.
Zou mooi zijn als de Horizon app van UPC Chromecast ondersteuning krijgt. Dit zorgt ervoor dat je geen vervelende kabels hoeft door te trekken naar de bovenverdieping maar dan dus wel gewoon TV kunt kijken.
Je kan toch ook je browser tab naar de Chromecast sturen? Wellicht is dat een tussen oplossing tot ze het native in de app stoppen.
Op RTL XL is veel gratis en in HD.

EditieNL bijvoorbeeld:

http://www.rtlxl.nl/#!/ed...70-3c17-b374-1b42ef6969aa

NPO heeft HD amper onder de knie, dus voor opgescalde SD beelden gaan we niet betalen.

[Reactie gewijzigd door Splinter Cell op 23 juli 2024 17:37]

Rtlxl is via je chrome browser op je Android toestel ook naar de chromecast te streamen. Dan heb je gewoon HD. Bijna alle h264 streams binnen chrome op Android is naar je chromecast te streamen.
Wimmel dat kan toch al gewoon??
Hier in ieder geval wel...
Geen smart tv meer nodig zo gelukkig. Die smart tv apps worden sws nooit geupdate, overpricede crap, ook nog met een onhandige ab bediend. Smartphone + gc is zoveel handiger.
Chromecast begint toch wel serieus te worden, ook bij de niet tweakers. Dat merk ik aan mijn niet technische vrienden in het weekend: "Heb jij ook al een Chromecast" :)

De kracht zit hem in de prijs en eenvoud denk ik. Eerlijk gezegd had ik ook een alternatief verwacht van Microsoft, maar die zetten vol in op Miracast. (helaas)

/edit zojuist de update al binnen gehaald :)

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 23 juli 2024 17:37]

De NPO ondersteuning voor de chromecast is leuk en goed dat ze met dergelijke dingen bezig zijn, maar kwaliteit is gewoon niet goed genoeg voor mij om er nou echt gebruik van te maken. Het verschil tussen 342p en wat je normaal op je tv binnen krijgt (wat verschilt aangezien daarvan ook niet alles HD is of opgeschaald) is echt wel groot. Ik kijk zo nu en dan iets terug via NPO, maar de dingen die ik echt graag wil zien kijk ik 'live', kijk ik terug via de kabelaanbieder of neem ik op, of (ooohh!!) download ik (al gaat t dan vaak om buitenlandse programma's).

Het probleem van NPO plus is, wat mij betreft (zover ik het gehoord/gelezen heb, misschien is het al wel minder), niet alles in hoge kwaliteit (hd) is of simpel opgeschaald, oftewel een half/half oplossing en daar ben ik niet bereid voor om te betalen.

Ik blijf er bij dat ze het bij de BBC toch wel erg goed voor elkaar hebben. Een groter land en omroep natuurlijk, dus niet helemaal te vergelijken. Maar misschien moeten we met onze tijd mee, of onze tijd vooruit zijn en toch maar een publieke zender laten verdwijnen en vervolgens meer focussen op terug en online kijken (in hogere kwaliteit), waardoor dit soort goeie initiatieven ook meer tot hun recht komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.