Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Op 25 februari verschijnt de Homeworld Remastered Collection, waarin een opgepoetste versie van Homeworld en Homeworld 2 gebundeld zijn. Sommige fans zijn teleurgesteld dat Homeworld: Cataclysm niet in de bundel zit. Dat komt omdat de broncode zoek is.

Volgens Brian Martel, directeur van ontwikkelaar Gearbox, de studio die beide delen van de Homeworld-serie oppoetst, zou zijn bedrijf maar wat graag ook Homeworld: Cataclysm in de bundel opnemen. Dat lukt echter niet omdat de broncode van de game zoek is. Volgens Martel is de code al jaren zoek, al hoopt hij dat er nog iemand opduikt die de oorspronkelijke bronbestanden heeft liggen. Als die verschijnen, wil Martel ze gebruiken om in ieder geval de oorspronkelijke versie opnieuw op de markt te brengen, al hoopt hij op meer. Hij hoopt dat Gearbox 'nog wat slimme dingen uit kan halen' met de code.

Cataclysm werd gemaakt door het kleine Barking Dog Studios, dat de game in 2000 afleverde. De studio gebruikte voor de game een aangepaste versie van de engine waarmee Homeworld werd gemaakt. Cataclysm was oorspronkelijk bedoeld als uitbreiding voor Homeworld, maar werd door uitgever Sierra tot stand alone-game gepromoveerd. Het was de eerste game die Barking Dog Studios afleverde. De studio maakte nog een tweede game, de tactische shooter Global Operations, om daarna te worden opgekocht door uitgever Rockstar. Als Rockstar Vancouver maakte de studio het controversiële Bully, om daarna te worden samengevoegd met de studio van Rockstar in Toronto.

Homeworld: Cataclysm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Heel erg jammerlijk. Homeworld was erg gaaf, maar Homeworld Cataclysm staat toch echt bovenaan mijn beste games van alle tijden. Ik heb zelfs mijn oorspronkelijke HW: Cataclysm cd met hoesje nog :) Als je na gaat dat ik verder geen enkel spel meer heb van wat ik had kan je aannemen wat dat moet zeggen.

De gameplay die verbeterd was tov HW1 (geen brandstof meer bijvoorbeeld), de muziek, het geluid (de feedback van units, de vervormde metalen/electrische radiostemmen en the BeastHyvemind bijvoorbeeld) het superspannende verhaal wat net zo angstaanjagend kon zijn als een eerste Resident Evil spel of System Shock 2, de geweldige gestyleerde cutscenes en sowieso de stijl van het uiterlijk was top. Je had ook echt gevoel van progressie: eerst miningship Kuun-Lan en later in het spel rillingen over je rug wanneer je schip zich bekend maakt met "this is the mothership Kuun-Lan". Dit spel bevat daarnaast meer replay waarde en nostalgie dan C&C95.

Homeworld 2 was pure ellende op zich. Wat HW en HW:C byzonder maakte was hoe je menu's waren zoals research en construction. Mooi gedetailleerd met voorbeelden en op de achtergrond liep het spel door wat voor spanning kon zorgen. HW2 waren dit lelijke abstracte "blueprints" die als een doorsnee rts op je scherm zat. De modulaire toevoegingen aan schepen was wel koel en eigenlijk het enige wat ook echt een vernieuwing aan het spel was. De rest was alleen maar achteruitgang met betere textures e.d. Het verhaal was matigjes ook (maar dat kon komen door de rare gameplay). De Shaduuk (oid) sloeg nergens op. Gelukkig waren er vette mods voor het spel.

Oftewel een volmondig mnooooooooooooooooooooooooooh!!!!!!! waarom?!?!? Er is een god en hij haat mij. :'(

btw, ik herinner mij nog iets dat HW1 nog viel te modden, maar dat HW:C vroeger geen mods had omdat men er geen kaas van kon maken omdat de HW1 engine behoorlijk gemod was al door Barking Dog Studio's. Hopelijk vinden ze het terug anders denk ik dat het spel nooit een remake zal krijgen tenzij hij vanaf de grond af aan herbouwd zal worden.

Kippenvelmuziek/credits:
https://www.youtube.com/watch?v=J4AHhtnxcU0
Vooral de muziek van het menu was erg "eerie" en laat ook de metalen vervorming horen wat zo typerend was voor het spel:
https://www.youtube.com/watch?v=n1E8IpVJfKk
Ken geen spel dat hetzelfde soort muziek heeft.

edit
Bweh, maybe maar goed ook dat ze hem niet gaan remasteren... wat ze doen is de HW2 engine oppoetsen en die als basis gebruiken. Oftewel, alle minpunten van HW2 zoals de UI krijg je dan. Laat HW1 ook maar zitten dan. Oh en gelukkig hebben ze DOF, heeeeeel veeel bloom en blur aan het spel toegevoegd... echt dingen waar je op zit te wachten.. ipv zoals in het origineel ondanks de chaos toch je units kunnen herkennen als wat het moet zijn krijg je nu leuke kleurtjes, streepjes en flikkeringen in 1 grote massa waar je geen fuck in kan herkennen. Booo GearBox, booo!

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 4 februari 2015 18:05]

Ik was zelf meer van HW1. Weet het nog goed... ik had het spel op vakantie gekocht. Zo'n ouderwetse kartonnen megadoos met een handleiding waar je ú tegen zei. Echt een mooi boekwerkje met technische specificaties van de schepen. Die heb ik tijdens de autoritten in die vakantie uitvoerig doorgespit en stond te popelen om het te spelen zodra ik weer thuis zou zijn.

De rest van de zomer compleet geobsedeerd met dat spel! 's Morgens extra vroeg wakker worden om te spelen... want als ik 's avonds naar bed ging was ik alweer bezig met m'n volgende tactieken :P

Weet nog goed dat er best een actieve MP community was. Helaas nog op telefoonlijn, dus mocht nooit heel lang van m'n ouders. Zat zelf ook in een clan die best wel hoog meedraaide. Kan me nog een paar tactieken herinneren, zoals het zo snel mogelijk researchen van Corvettes... en er een stuk of 9 in Wall formation the laten vliegen met een Support Frigate er achter die ze repareert. Ga maar eens kijken binnenkort of dat nog gaat werken :D

Nooit echt into Cataclysm geraakt... HW2 ook niet. Maar het eerste deel heeft wel een speciaal plekje in m'n top 5.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 5 februari 2015 07:23]

haha, wat gaaf om dat enthousiasme te lezen :)
Ik ben zelf voornamelijk fan van HM1. The Mother of All Games voor mij. Precies toen ik carrière moest maken kwam dit voorbij en raad eens waar ik nou juist al mijn extra uurtjes in stak.
Ach ja, denk er toch met plezier aan terug. Zat toen in een studentenhuis en kon pas de telefoon bezig houden na 10.30pm... ja ja... internet via telefoon. Daarna als je echt echt echt moest slapen telefoontikken tellen op het lijstje.

Leuk ook om je enthousiasme voor het geluid te zien benoemen. Die eeuwige loep in de muziek van HW1, omg spacyyyyyyyyyyyyyy. Maar ook de stem van de mothership. Caren. Ook wel een geile stem vond ik :X Met name haar stem heb ik wel gemist in de opvolgende versies. Tja, luisterde toch liever naar haar dan die wat errr, metalen, stugge stem van Cataclism.

Hoe dan ook, moet deze versie wel hebben ter ere en glorie van het oude.... Moet nog uitzoeken of ie ook op Mac komt.

[Reactie gewijzigd door Nozy007 op 4 februari 2015 19:02]

Homeworld was ook echt een pareltje. Meest indrukwekkende intro ooit. De mooiste versie van Adagio for Strings die ik ooit heb mogen horen (het koor). De combinatie later met Karan S'Jet die dan zegt: "Kharak is burning, all those lives lost...", als ik er alleen al aan denk gaan mijn nekharen overeind staan en krijg ik het koud.

Een soortgelijk moment van Cataclysm is zoals EXos hieronder al meld het moment dat je je net gerefurbishde kannon af schiet en je commander alleen 1 woord vermoeid zegt: 'Burn'. Na de hele sleep om tot dat punt te komen, steeds maar te moeten vluchten, alles eruit hebt moeten halen, zelfs de laatste Bentushi schip in het universum "zijn" leven voor je geeft, je alles en iedereen om je heen dood hebt zien gaan, het allemaal "jouw" schuld eigenlijk is omdat jij het beest hebt gewekt en het moment dan eindelijk daar is om het deel van je schip kapot te maken alsof het een familielid van je is die helemaal van het pad is afgeraakt en dit het laatste is wat je kan doen, waar alle hoop in zit af te vuren. Ja, dat was zeer krachtig om dat in 1 woord te kunnen weergeven met de bijbehorende toon.

Ik denk dat ik meer van Cataclysm heb genoten omdat HW1 net iets te moeilijk was om allemaal tegelijkertijd aan te kunnen denken (met alle micromanagement zoals brandstof en in 3dimenties denken waarbij positionering ook nog eens uitmaakte omdat een kanon aan de onderkant niet op een schip kon schieten die boven je schip bevond) zo jong als ik toen was (begin tienerjaren). De missie Gardens of Kharek sloeg nergens op zo moeilijk als dat was. De angst die je in die missie kreeg had je constant bij Cataclysm.

Sowieso heel geniaal van HW dat je je resources en units mee nam naar de volgende missies. HW was zo vernieuwend op zo veel fronten. Ook daar had je weer spanning, ga je hyperspacen en riskeer je geen schade of wacht je tot al je units gedockt zijn maar maak je wel kans dat de vijand je moederschip schade toe zal brengen? En maar met je vinger op de knop zitten tot het laatste moment. Met Cataclysm kon je je beter herstellen, HW1 was echt genadeloos. Maak ergens een fout en het kan zo maar zijn dat je een paar missies later erachter komt dat je de playthrough nooit kan halen. De reden dat ik dan ook Cataclysm honderden keren van voor naar achteren heb gespeeld en HW1 meerdere pogingen heb staan, maar volgensmij nog maar 1 keer evt 2 maal uit had gespeeld.

Btw, zijn hier ook spelers van Dying Light die de muziek daarin hoorden en meteen aan Homeworld moesten denken? De oosterse muziek en het indianen ge"hueeeeeeeejeeeejeejee"? Verwachtte in dat spel op elk moment dat er Turanic Raiders tevoorschijn zouden komen :+
Mijn kippenvel moment in Homeworld:

"the subject did not survive the interrogation".
Er zijn 2 soorten mensen - degene die Homeworld het beste uit de serie vinden, en degene die Cataclysm de voorkeur geven ;)

Zelf vond ik Cata leuk, maar het origineel was gewoon prachtig
Je vergeet nog de 3de soort.....diegene die uberhaupt nog nooit welk deel van Homeworld hebben gespeeld. (maar wel in die tijd al oud genoeg waren om het te spelen)
Je vergeet nog de 3de soort.....diegene die uberhaupt nog nooit welk deel van Homeworld hebben gespeeld. (maar wel in die tijd al oud genoeg waren om het te spelen)
Present!
Welcome to the club :)
Oh jongens, ik ben jaloers! Jullie staat heel wat te wachten
Dat kanon op het moederschip...

Hoe het hele gevaarte langzaam draait en zichzelf richt op je doel; en dan...

BURN!

Ik had ook zo graag een HD versie van cataclysm gehad... :'(
Als ik 200 miljoen had zou ik Homeworld verfilmen. Een Cataclysm tv show misschien?
Kan me alleen Homeworld 1 en 2 herinneren, Homeworld Cataclysm heb ik nooit gespeeld of gezien?!

Kan eigenlijk niet wachten mis toch wel goede RTS games, nu nog een C&C HD remake :)
|:( Broncode kwijt. Hoe krijg je het voor elkaar?

[Reactie gewijzigd door EvilItSelf op 4 februari 2015 16:31]

Heb toevallig gister gehoord dat ook bij de HD remake van Heroes of Migh and Magic niet alle uitbreidingen er zijn omdat ze de broncode kwijt zijn. Schijnt dus wel vaker te gebeuren :?
Yep. Maar er zijn dan ook gevallen van games uit de oudheid die gewoon weer tot leven geblazen worden omdat een developer de code nog ergens in zijn persoonlijke archief heeft.

Ergens is er altijd nog wel een kopie, maar vaak is het pijnlijk om te moeten toegeven dat je toendertijd een kopie voor jezelf hebt achter gehouden; het is toch een bezit van het bedrijf dus het kan nog wel eens in je gezicht opblazen als je toegeeft dat je het hebt. Dan maakt het niet uit hoe abandonware de game is, het gaat om de daad.

In andere woorden: de code raakt niet kwijt, het raakt "verstopt".
ts ts ts dat is niet achter houden dat was gewoon een locale copie om dingen uit te testen die je nog per toeval bewaard hebt omdat jij je pc wel gebackupped hebt.
ja alleen is de turn arround zo hoog in de game industrie dat het heel onwaarschijnlijk is dat iemand nog bij het bedrijf werkt. Of nog een PC heeft waarop het ontwikkeld werd.
Backup doe je toch niet op je PC, maar op offline media.
Niet altijd, wij hadden vaker alleen volledige game builds op disc staan, de rest stond ergens op een server.
En cd-roms enzo zijn zo veilig :Y)
In de tijd dat lokale kopie nog als locale copie geschreven werd waren er nog niet echt veel BSA-achtige praktijken aan de gang, zodat een kopie ergens hebben een stuk minder gek was dan nu. Daarnaast zijn dingen als infosec ook pas een stuk later groot geworden, net als backup methodieken, ontwikkel methodieken en eigen beheer van werkplek computers.
Waar TotalBiscuit al niet goed voor is :)
Ik ben lui, heb je een linkje? :P
Als ik het zo lees zijn er nogal wat administratieve wijzigingen door de jaren heen geweest. Daarmee dus ook steeds 'nieuw' management die het hele systeem omgooid. Althans, dat zie je meestal wanneer er een nieuwe manager over de vloer komt.

Ik kan goed begrijpen dat door al die wir war er data verloren is gegaan. Er zal iemand zijn geweest die het niet nodig vond om oude data mee te nemen. "We gaan immers een frisse start tegemoet!" o.i.d.

Met de huidige manier van programmeren, kijkend naar de verschillende versie systemen en cloud oplossingen, zal zoiets vermoedelijk veel minder snel voorkomen.

Of het zo ook is gegaan? Geen idee. Maar kijkend om me heen lijkt het me wel een realistisch scenario ;)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 4 februari 2015 16:35]

Met de huidige manier van programmeren, kijkend naar de verschillende versie systemen en cloud oplossingen, zal zoiets vermoedelijk veel minder snel voorkomen.
Ik heb het idee dat het bij een cloud oplossing net sneller gaat voorkomen in zo'n geval. Bij een nieuw management of overname gaat het bijvoorbeeld sneller fout gaan met de facturen die de cloud host stuurt (nieuw management dat niet weet waarom ze een factuur moeten goedkeuren, of factuur die niet aankomt door verandering van mailadressen of verhuis), met als resultaat dat de cloud omgeving verloren gaat.
Als game bedrijf host je al deze dingen zelf en vertrouw je niet op cloud storage. Maar door gebrek aan financien en hardware kan het wel eens zijn dat je een HDD repurposed die eigenlijk SCM data bevat. Of je wisselt van Source Safe naar Perfoce en je vergeet de boel te importeren, ik ken plekken waar dit gebeurd is :(.
ik sta er altijd verbaasd van hoeveel producerende bedrijven in the cloud al hun bewerkingen doen.
Je moet maar eens een internet storing hebben en je bedrijf ligt plat.
Je moet maar eens een stroomstoring hebben en je hele bedrijf ligt plat...
Met zooi in de cloud kan je er voor zorgen dat je ook op een andere locatie verder kan. En als beetje bedrijf zorg je er voor dat je een backup lijn (via een andere provider en een andere technologie) heb liggen voor de momenten dat de primaire lijn er uit ligt. We hebben ook wel eens via 3G/4G gewerkt op het moment dat het er op kantoor uit lag. Die paar tientjes extra is een goede investering...
Eigenlijk best snel... Voor mijn werk al wel eens een paar keer oplossingen zitten reverse-engineeren of decompilen omdat de originele source code kwijt is.
Echter voor zoiets als een compleet spel is het wat discutabeler. Je zou ook vermoeden dat een vorm van source control wel gebruikt is (TFS / svn / source safe / github / etc)
Dat zal toendertijd ook wel gebruikt zijn.
Alleen dat is ondertussen 14 jaar geleden. En de studio is 3 keer opnieuw opgestart of overgeheveld.

Er heeft vast een paar jaar geleden iemand gedacht dat die disken met 10 jaar oude software waar ze geen rechten meer op hadden vast niet meer bewaard hoefde te blijven.
Tja.. dit komt wel uit een tijd de waar cloud backups en git varianten nog niet zo populair waren.
Niet vergeten dat cloud storage toen nog niet bestond ;) een paar verhuizingen en FOETSIE.
Nou.. ja.. gewoon, net zoals jij ook wel wat dingen kwijt raakt van jaren terug.
Dus hopen op een oud werknemer die de broncode mee naar huis heeft genomen en daar nog heeft liggen.
Om vervolgens een rechtzaak aan zijn broek te krijgen dat hij onrechtmatig de code mee naar huis heeft genomen :+
Alleen als je het niet overhandigt aan de rechtmatige eigenaar, veel bedrijven zijn vaak hun personeel juist dankbaar als ze een persoonlijke back-up houden (mits ze die nergens anders voor gebruiken)
Leuk voorbeeldje van bij Toy Story:
https://www.techdirt.com/...on-made-home-backup.shtml

Je kan dus geluk hebben :)

[Reactie gewijzigd door Zenety op 4 februari 2015 16:58]

Misschien hebben ze bij de NSA nog wat bruikbaars liggen.
"De studio gebruikte voor de game een aangepaste versie van de engine waarmee Homeworld 2 werd gemaakt. Cataclysm was oorspronkelijk bedoeld als uitbreiding voor Homeworld 2, maar werd door uitgever Sierra tot stand alone-game gepromoveerd."
Niet Homeworld 2, maar Homeworld...
Homeworld 2 kwam pas in 2003 uit.
[...]


Niet Homeworld 2, maar Homeworld...
Homeworld 2 kwam pas in 2003 uit.
Je zou dus verwachten dat met wat reverse engineering om de oude resources te verkrijgen (textures, 3D modellen, geluid, gameplay specificaties) en wat programmeerwerk rond de oude engine heen Cataclysm gewoon weer op de markt kan komen. Het grootste deel van het spel is namelijk al geprogrammeerd. Ze zijn voor Cataclysm heus niet opnieuw begonnen, gekeken naar het spel en hoe vergelijkbaar het is met het eerste deel op technisch vlak. Gecombineerd met dat tussen het uitbrengen van Homeworld 1 en Cataclysm maar negen maanden zit, gaat het waarschijnlijk niet om een ontwikkeltraject van jaren.

Dat is helaas nog steeds meer moeite dan het simpelweg oppoetsen van een game met behulp van de bestaande broncode, maar zeker niet onmogelijk. Als je als ontwikkelaar hier geen zin in hebt: maak de broncode (niet de resources, die kunnen gewoon als binaries verkocht blijven worden) van deel 1 open-source en geef de fans toestemming om Cataclysm te reverse-engineeren, met als doel om de Homeworld 1 engine bruikbaar te maken om ook Cataclysm mee te spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 februari 2015 11:09]

Ja, dit vroeg ik me ook al af - de art en audio assets zijn gewoon uit het spel te halen. De single player campaign is gewoon een reeks aan maps vol met gescripte events.
Ja dat zou zeker kunnen! Maar dat kost tijd, geld en moeite en laten we eerlijk zijn: Homeworld is geen Final Fantasy. Ik hoop dat de remaster goed verkoopt, misschien in de toekomst alsnog Cataclysm HD.
Goeie, aangepast... :?
Je kan toch een game programma deconstrueren? Geen source-code is een beetje een laf excuus, anno 2015..
Je bedoelt decompilen? Ja, tot een bepaalde hoogte 'kan' dat. Maar je krijgt er geen broncode terug zoals je wilt zien, of die je zonder aanpassingen weer kunt compilen. Zo zijn variable namen vaak niet meer te achterhalen en worden ze vervangen door pseudo namen. Comments zijn meestal al helemaal niet terug te halen.

Wat je overhoud is een grote puzzel.

Het klinkt allemaal simpeler dan het is.
Vooral bij code die jaren oud is. De ontwikkelaars zelf zijn de details waarschijnlijk al lang vergeten. Mijn ervaring is dat verloren code heel snel te herstellen is als je 'er nog in zit', maar binary applicatie-data van een eigengemaakt programma decompilen oid duurt waarschijnlijk langer dan helemaal opnieuw beginnen. Plus de foutkans wordt er gevaarlijk hoog van.
Met een dotnet programma ja.
Al je een dergelijke game decompiled kom je op machinetaal uit (assembly)

Een goede decompiler kan hier wel weer Pseudo C code van maken(Hexrays bv), maar deze kun je niet daarna ma zo weer even compileren.

Het is zeker geen kwestie van zomaar even decompilen.
Jij wilt een compleet spel gaan dissasembelen? Zeer waarschijnlijk in C++ geschreven en daarna met een hoop optimalisatie vlaggen aan gecompileerd. Ik wens je veel succes om daar nog wat van te maken. Zelfs al krijg je er iets uit wat op leesbare code lijkt, mis je nog alle commentaar dus wat het doet moet je dan ook nog eens gaan zitten uitvissen.

Ik denk dat het sneller is om gewoon opnieuw Cataclysm te maken dan dit te gaan proberen.

In het beste geval krijg je zo iets:
[code]
a = b +c;
[/code]
Ja, letterlijk die variabele namen. Dit ook voor methodes, klasse namen en noem maar op. Je weet dus niet wat het doet en wat het idee was.
Zeer jammer dat het er niet bij zit, het was erg leuk geweest om de complete set te kunnen spelen.

Hopen dat er genoeg animo is nu om een deel 3 te gaan maken!

[Reactie gewijzigd door LOTG op 4 februari 2015 16:46]

Van hetzelfde niveau als "Mijn harde schijf is net gecrashed, maar jij kunt toch wel even al mijn foto's en andere bestanden terughalen he".

Wat betreft het geval van Cataclysm:

Kort antwoord: Nee.

Lang antwoord: Ja je kunt decompilen en dan heb je iets van code, maar dat runt echt niet out of the box, bovendien wil je een remake hebben, dus zul je de code aan moeten passen. Om dat te kunnen doen moet je de code begrijpen, en zoals hierboven al uitgelegd is alle syntactische suiker verdwenen (namen van variabelen, comments, en c++ kennende ook classes tot op zekere hoogte). De code opnieuw bouwen is stukken eenvoudiger en sneller.
Opvallend dat Sierra het blijkbaar ook kwijt is. Hebben ze die diskettes van Larry 4 als eens gevonden? :+

http://en.wikipedia.org/w...y_4:_The_Missing_Floppies
Ik vroeg het me al af toen ik de pre-sale op Steam zag. Cataclysm op multiplayer helemaal grijs gespeeld. Niets was heerlijker dan de repulsor te gebruiken en de siege pulse terug in het gezicht van de vijand te bouncen zodat hij z'n eigen moederschip opblies :).
Ik herinner me nog toen dit nieuw was.

Ik ben oud. :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True