Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Het Zuid-Koreaanse ministerie van arbeid heeft het werk bij de oled-tak van LG Display stilgelegd. De productiestop van panelen volgt op een ongeluk maandag, waarbij twee medewerkers van het concern zijn overleden.

Maandag ontstond er een stikstoflek in een LG-faciliteit voor oled-panelen ten noorden van Seoul. Bij het ongeluk vielen twee doden en raakten vier mensen gewond, schreef de Korea Herald. Het Zuid-Koreaanse ministerie van arbeid heeft daarop besloten de productie bij de fabriek stil te leggen, aldus Reuters.

Het ministerie gaat het ongeluk onderzoeken, maar onduidelijk is hoe lang dat gaat duren en hoe lang de productiestop van kracht blijft. LG heeft het stilleggen bevestigd, maar kan niet zeggen wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld de tv-leveringen. Het bedrijf gaf wel aan de productie zo snel mogelijk weer te willen hervatten. Onduidelijk is om welk deel van de productie van oled-panelen het gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

En waar is stikstof precies voor nodig tijdens het proces ? Geen idee hoe ze die dingen maken maar ik weet wel dat je met stikstof echt moet uitkijken. We hebben hier bij het bedrijf ook zo'n grote tank staan die regelmatig "stoom" afblaast als hij gebruikt wordt en daar staat een best hek omheen...

edit, net gevonden:
Stikstof wordt bij de vervaardiging van LCD-schermen (dus ik denk ook bij Oled) gebruik als reinigingsmiddel.

[Reactie gewijzigd door bonus op 14 januari 2015 08:27]

Stikstof wordt gebruikt om de panelen te "wassen" nadat ze op maat zijn gemaakt voor montage in het frame van de TV.

Natuurlijk is een lek hiervan erg vervelend gezien het feit dat er slachtoffers zijn gevallen; gelukkig is het gebruik van stikstof maar een klein stukje in het grote proces van OLED-TV's bouwen en zal de productie (hopelijk) zeer snel weer hervat kunnen worden.
Hoe kan men hier aan overleden dan? Is het zo dat wanneer je dat op je huid krijgt dat je dan overlijdt? Of is dat een gas lek vuurtje erbij waardoor een grote explosie?
Als er ergens een stikstof lek is merk je dat niet. Stikstof is zwaarder dan lucht en zal naar beneden zakken waar het de zuurstof in de lucht verdringt. Je kan in een 100% stikstof atmosfeer gewoon doorademen, je krijgt niet het gevoel dat je stikt en je krijgt dus ook geen "happen naar lucht" reflex wat wel gebeurt als er bv te veel CO2 is.

Stikstof (N2) heeft verder de vervelende eigenschap dat het zich -bij gebrek aan zuurstof (O2)- aan de rode bloedlichaampjes hecht. Adem je te lang 100% stikstof in (denk aan 5(!) teugen)dan wordt geleidelijk alle O2 op je bloedlichaampjes vervangen door N2. Je dan raak je vrij snel buiten bewust zijn maar blijft gewoon doorademen. Het naarste is daarna dat reanimatie met pure zuurstof niet super snel helpt omdat het vervangen van N2 in je bloed opnemen van door O2 langzaam gaat. Uiteindelijk stik je dan toch. De enige remedie in dit stadium zou een pijlsnelle bloedtransfusie zijn (maar of dat mogelijk is?).

Hier gebeuren ook in de opslag (ruimen van schepen) veel ongelukken mee. Waarbij soms zelfs de redders die in een tank afdalen hetzelfde overkomt.

@Lesser hier beneden: Je hebt gelijk: Stikstof hecht zich niet aan de hemoglobine. Je bloed wordt alleen verzadigd van stikstof bevat alleen geen zuurstof meer (dank je aval0ne). Heb je ervaring met het reanimeren van mensen die in een 100% stikstof atmosfeer zijn geweest? Ik heb altijd begrepen dat het tijd kost om het stikstof weer uit je bloed "te wassen" het zuurstof weer aan je rode bloedlichaampjes te krijgen en dat mensen dus zelfs buiten de stikstof omgeving alsnog overlijden.
(achtergrond artikel over verstikkingsgevaar) (pdf)
(inert gas ashyxiation) (wikipedia)

[Reactie gewijzigd door immetjes op 14 januari 2015 16:46]

Wat betreft de CO2 heb je gelijk, opbouw van CO2 leidt tot verzuring van je bloed en dat weer tot een verhoogde ademhalingsfrequentie. In een stikstofatmosfeer raak je je CO2 gewoon kwijt en merk je niet dat je stikt.

Stikstof bindt echter niet aan het hemoglobine in je rode bloedcellen. Vergeet niet dat de lucht om ons heen uit 80% stikstof bestaat. Het gebrek aan zuurstof wordt je fataal, je valt plots flauw. Toedienen van zuurstof werkt wel degelijk heel goed, zolang de circulatie nog werkt. De anaerobe capaciteit van je hersenen is echter minimaal en hersenschade is dan ook waarschijnlijk.
Je hebt gelijk. Bij zuurstof concentraties minder dan 10% raak je binnen twee teugen lucht al in coma. Na 7min ben je hersendood.
Niet-medisch geschoolde mensen zouden beter hun mond houden over dingen waar ze duidelijk niets vanaf weten. Zuurstof vervangen door stikstof in je bloed, bloed wordt verzadigd van stikstof, stikstof uit je bloed wassen, .... wat een onzin allemaal. Stikstof doet helemaal niets (inert), wordt niet actief in je bloedcellen opgenomen en vervangt helemaal niet zuurstof of CO2 of gelijk welk gas. Als er geen zuurstof meer is wordt stikstof niet plots reactief, het blijft gewoon inert en wordt niet opgenomen in de bloedcellen. Er moet helemaal niets uit je bloed "gewassen" worden, er moet zo snel mogelijk zuurstof toegediend worden.
Ik heb mijn tekst iets anders verwoord.
Waar jij het over hebt is bij verhoogde druk. Distikstof gaat niet zo heel makkelijk in je bloedbaan. Bij duikersziekte heb je te maken met een verhoogde druk. Hierdoor gaat t distikstof makkelijker je bloedbaan in. Dit is geen probleem als je geleidelijk van druk verandert, maar een plotseling druk val maakt de omvang van distikstof groter. Het volume neemt toe. Grote bellen. Dit zorgt voor blokkades en krijg je dus gewoon een embolie. Vandaar de drukkamers waar zo'n persoon dan in wordt gelegd. Door deze persoon weer terug onder druk te leggen in een kamer en deze kamer langzaam weer naar atmosfeer druk te krijgen, kan de distikstof gewoon via de longen weer uitgeademd worden. Duikers op grote diepte hebben niet voor niets speciale mengels. Dit is niet voor zuurstof gebrek, maar om te voorkomen dat er te veel distikstof wordt opgenomen. Om duikersziekte te voorkomen. Soms wordt zelfs alle distikstof vervangen voor een ander gas.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 14 januari 2015 16:57]

Wellicht dat je in de war was met CO, dit molecuul hecht zich namelijk wel aan hemoglobine en laat ook moeilijk los (koolstofmonoxide-vergiftiging). En dit is ook gevaarlijk bij lage concentraties, aangezien het CO zich aan hemoglobine bindt en dit accumuleert over tijd!
Haha, zo grappig. Ik zit hier als chemisch analist me lul uit me broek te lachen om wat sommige mensen schrijven. Je hebt helemaal gelijk jij! Distikstof (N2) is bijna geheel inert en de meest voorkomende vorm van stikstof. Wordt gebruikt voor blussen, koelen, wratten verwijderen, conservering, vanalles. Juist omdat het bijna nergens mee reageert. Niks bindingen met hemoglobine in rode bloedcellen. Stikstof (N) is echter wel heel reactief. Het is niet voor niets dat in bijna alle explosieven een stikstof verbinding zit...

Het zal ongetwijfeld te maken hebben met zuurstof tekort door. Een verschil van ik dacht 2% in zuurstof gehalte kan je al je bewustzijn verliezen. Als ik goed heb opgelet bij EHBO/BHV met reanimatie trainingen.
Nee, ik weet wat CO doet. Dat N2 zicht hecht aan hemoglobine zat gewoon fout in m'n hoofd, vraag me niet waarom.
Een goede uitleg, echter:
- Koude stikstof is zwaarder dan lucht, zodra deze dezelfde temperatuur hebben is zuurstof een beetje zwaarder.
- Buiten zal dit denk ik niet zo'n groot probleem zijn, lucht mengt redelijk snel, maar binnen, zeker in een stofvrije ruimte waar overdruk heerst, is er juist weinig ventilatie, waardoor dit al gauw een probleem kan vormen. Ik vraag me af waar dit lek zat, en of hier geen detector voor had moeten hangen.
In een stofvrije ruimte waar overdruk heerst mengt het juist enorm snel. De lucht inhoud van zo'n volledige fabriek wordt 3 a 4 keer per minuut volledig vervangen en weer door filters gehaald. Welliswaar van de plafond naar de vloer is daar juist een enorme luchtstroom. Het moet dus ook een heel groot lek geweest zijn. (Tenzij een alarm systeem is afgegaan, want dan wordt dit systeem van luchtfiltering vaak automatisch stilgelegt.) Maar ik had ook verwacht dat er dan sensoren hangen als ze stikstof gebruiken.
Als je de foto bekijkt hier lijkt het om een tank te gaan:

http://www.independent.ie...trogen-leak-30900185.html
Hoe cru het dus ook mag klinken is het waarschijnlijk niet een heel vervelende dood geweest voor de overledenen. Als het tenminste om verstikking ging.
Omdat je niet voldoende zuurstof meer binnenkrijgt vanwege de stikstof in de lucht.
Daarnaast is vloeibaar stikstof (want zo wordt het opgeslagen) ook niet echt lekker om op je huid te krijgen aangezien het bijna -200įC is...
Hmmm mijn proefjes met stikstof hadden ditzelfde effect.

Zal neem ik aan een grotere tank met veel meer druk geweest zijn waardoor het ongeluk is ontstaan want een beetje LN2 op je huid verdampt al voordat het de huid raakt door de hitte die je uitstraalt.
Dit effect gaat echter maar voor een zeer korte tijd op. Als je je hand langer dan een paar seconden onderdompelt, dan houd je er zwaar letsel aan over.
Ik heb even het orginele artikel erbij gepakt. Het ziet er naar uit dat jouw verklaring de reden is. "when the valve of a nitrogen gas cylinder was presumably opened by mistake" klinkt in mijn oren echter niet direct als een lek maar meer als een ongeluk.
Dus meer zoals Terminator 2.... dat klinkt niet erg prettig voor die 2 mensen ;(

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 14 januari 2015 11:53]

Stikstof neemt de zuurstof om je heen weg indien je in een vrij kleine ruimte hiermee in aanraking komt. Een lek kan dus al snel dodelijk zijn afhankelijk van hoe groot deze is. Vandaar ook de naam, stikstof.
Klopt wel, maar dan moet je behoorlijk veel verdringing hebben, want lucht bestaat sowieso al voor 80% uit stikstof en dat is geen enkel probleem voor mens en dier.
Een paar procent minder zuurstof in de lucht is niet gelijk een probleem. Net zoals een lagere dichtheid op hoogte niet direct dodelijk is. Ik kan iig gewoon ademen op de skipiste.
Goede aanvulling, daar heb je helemaal gelijk in. In eerste instantie zal een aanraking met stikstof dan ook eerder leiden tot het verlies van bewustzijn in krappe ruimtes. Heb zelf wel eens meegemaakt dat een niet zo slimme BHVer een kleine brand wou blussen in een nogal kleine ruimte en daarbij zijn bewustzijn verloor. 8)7
Aanraking met stikstof leidt tot bewustzijnverlies!?? Je baadt continu in stikstof man! Lucht is voor het grootste deel stikstof nml.

De verdringing van zuurstof is het probleem! Dat je dus te weinig zuurstof binnenkrijgt bij het ademen.

[Reactie gewijzigd door STFU op 14 januari 2015 14:00]

Ik snap niet goed waarom je nu precies deze reactie plaatst. Ik geef aan dat je aanvulling helemaal correct is en toevoegt wat ik was vergeten te vermelden. Vervolgens herhaal je jezelf nogmaals. Natuurlijk is de verdringing van zuurstof het probleem, maar dit komt in mijn beschreven geval voort uit het gebruik van de stikstof. Als je denkt dat ik bedoel dat letterlijke aanraking het probleem veroorzaakt, dan snap ik je reactie. Echter, zo bedoel ik het natuurlijk niet.
Gewone lucht bestaat voor 75-80% uit stikstof (de rest is grotendeels zuurstof). Als je opeens 100% stikstof ademt merk je dat niet totdat je het bewustzijn verliest. Je voelt ook geen benauwdheid, want dat wordt niet veroorzaakt door een laag zuurstofgehalte, maar door een te hoog CO2 gehalte. Het is een heel vredige dood.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 14 januari 2015 19:01]

Stikstof verdrijfd zuurstof
1 teugje en je gaat slapen om vervolgens nooit meer wakker te worden.
Overgens wel een natuur product het zit namelijk in de lucht die je inademd maar dan voor 78%
Ik zou 2 doden, en 4 gewonden toch wel wat meer noemen dan "erg vervelend", "erg vervelend" is het voor de aandeelhouders wanneer "hun" bedrijf zo in het nieuws komt. Tragisch is het, wanneer 2 mensen, dood gaan tijdens hun werk. En er vermoedelijk 2 gezinnen hun vrouw/moeder of man/vader kwijt zijn.
Het is inderdaad afschuwelijk voor die gezinnen. Maar of aandeelhouders er wakker van liggen? Bedrijfsongevallen komen overal voor. De oorzaak hoeft niet eens bij LG te liggen.
De oorzaak doet er niet toe. De verantwoordlijkheid ligt altijd bij de werkgever in dit soort zaken. Nooit bij de werknemer. Als werkgever dien je de risico's tot 0 te beperken. Faal je hierin dan ga je echt niet wegkomen met 'moeten ze maar niet zo stom zijn die valve open de draaien'.

En nee, bedrijfsongevallen gebeuren niet overal. Er zijn genoeg grote bedrijven die trots het aantal dagen tellen sinds het laatste incident en ondertussen op meerdere jaren zitten.
Heel knap als een bedrijf waarin gebruik wordt gemaakt van gevaarlijke stoffen elk risico op een bedrijfsongeval 100% kan uitsluiten. Volgens mij bestaat zo'n bedrijf niet.
Overigens kunnen nalatige werknemers die de voorschriften niet naleven gewoon vervolgd worden.
Je geeft zelf ook al aan dat incidenten overal plaatsvinden. Bedrijven tellen de jaren vanaf het laatste incident. Dan heeft dus een incident plaatsgevonden.
Ik weet dat er bedrijven zijn die daar heel goed op letten. Maar je moet beseffen dat niet elk ongeluk te voorkomen is, ook al worden de regels nageleefd.
Risico's 100% uitsluiten zou het doel moeten zijn. En ongevallen als dit worden altijd gezien als het falen van het bedrijf. Er is geen persoon op aarde die dit artikel leest en denkt 'oh zal wel hun eigen stomme schult zijn geweest'. Iedereen leest 'LG heeft zijn bedrijfsveiligheid niet goed op orde'.
Dan interpreteer ik het bericht toch wat anders dan "iedereen".

Totdat ik weet wat daar precies gebeurd is, trek ik geen voorbarige conclusies. En dat zou iedereen moeten doen.
De waarde zal dalen want negatieve publiciteit en vertraging met levering.

Wellicht dat ze er wakker van liggen, wellicht ook niet. De familie/bekenden van de overleden personen zullen er iig wel wakker van liggen.
Ik heb regelmatig zelf houders gevuld met vloeibare stikstof, op mijn werk gebruiken we het om samples snel in te vriezen voordat ze in een -80 vriezer gaan. Dit vanuit dan een opslagtank met dubbele wand in een draagbare tank (ook dubbele wand). Gevaarlijk is het zeker niet, mits je de juiste veiligheidsmaatregelen in acht neemt. Dat wil zeggen goede ventilatie, geen koppelingen en slangen ect. aanraken met je blote huid (pijnlijk, en je huid vriest direct vast aangezien metaal erg hoog warmtegeleidingscoefficient heeft).

De 'damp' waar je over spreekt zal niet zomaar je ledematen bevriezen, kan wel koud aanvoelen (spreek uit ervaring ;) ). Je kunt zelfs even je hand onderdompelen in vloeibare stikstof (1-2 seconden) zonder dat er enge dingen gebeuren, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidenfrost-effect voor de uitleg waarom dat kan.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 14 januari 2015 10:06]

Stikstof is normaal niet giftig (op zeenivo). Het overgrote deel van de normale lucht die je ademt is stikstof.

Het enige gevaar is dat als een tank lekt en grote hoeveelheden om je heen blaast dan wordt de zuurstof ook weggeblazen, en heb je dus geen zuurstof meer.

Alleen duikers (dus bij ademen onder hoge druk) moeten rekening houden met giftigheid.

Edit: PS: Vloeibare stikstof is wat anders natuurlijk. Dan bevries je gewoon Terminator II/GoldenEye style.

[Reactie gewijzigd door cybermaus op 14 januari 2015 08:44]

off-topic: Giftigheid voor duikers valt op zich wel mee, je wordt er voornamelijk traag/half dronken van, het is voornamelijk zuurstof wat giftig wordt.
Evt. lichtelijk O.T. maar...wat jij zegt is niet helemaal correct;).

Zoals xelnaha hieronder hierboven al aangeeft, is stickstof dus niet giftig. Stickstof onder een verhoogde atmosferische druk heeft een verdovende werking, ook wel bekend als stickstof-narcose. Des te hoger de druk des te sterker de narcose. Op het moment dat deze druk weer afneemt, word de "narcose" ook (bijna) direct weer minder. Het is niet ongewoon om duikers tegen te komen die haast een soort verslaving naar de zogenaamde stickstofnarcose hebben, mede doordat een van de symptomen euforie is;).

Zuurstof daarentegen is wel degelijk giftig. Des te hoger de druk, des te giftiger het zuurstof wordt. Op het moment dat je een bepaalde drempel overschrijdt(voor recreatief duiken word een maximum partiŽle druk van 1.4-1.6 aangeraden, commerciŽle en militaire duikers werken over het algemeen met wat hogere waardes) krijg je te maken met vergiftiging van het centrale zenuwstelsel. In het geval van duikers is het voornaamste risico stuiptrekkingen met als gevolg het uitspugen van de ademautomaat waardoor water "ingeademd" kan worden wat verdrinking tot gevolg heeft. In decompressie-tanks worden trouwens vaak hogere partiŽle drukwaarden aangehouden, o.a. omdat er geen verdrinking-gevaar bestaat en er direct ingegrepen kan worden.

Diepere duiken, en denk dan aan duiken van 40+ meter diepte worden over het algemeen gemaakt op een mix van een erg laag zuurstofpercentage (<4%) waarbij de rest van de ademlucht uit Helium bestaat. Dit omdat Helium geen bijwerken in tegenstelling tot bijv. stickstof.

[Reactie gewijzigd door timtwist op 14 januari 2015 13:38]

Stikstof wordt in heel veel fabrieken ook gebruikt voor de aansturing van diverse systemen. In dit geval is stikstof (net als demi water, lucht en stoom) een utility en kan dus gebruikt worden om te reinigen, actuatoren aan te sturen en af te koelen.

Dus los van het primaire proces, zit het stikstofsysteem waarschijnlijk helemaal verweven in de fabriek voor de aansturing van diverse zaken.
Is het bekend of het in hun oude(M1) of hun nieuwe(M2) faciliteit gebeurde? Dat scheelt nogal in de evt. gevolgen voor productie. M1 8.000 glasplaten per maand, M2 26.000 glasplaten per maand.
Zijn die M1/M2 faciliteiten beiden in hun P8 fabriek?
The leak took place at around 12:50 p.m. at the P8 factory in Paju, about 40 kilometers north of Seoul.
Net gevonden. Blijkbaar is M2 de P9 fabriek. Weet niet of die info uit 2012 klopt.
"The M2 line will be located in the P9 fab in Paju"
Kunnen ze niet ook 2 lijnen hebben in dezelfde fabriek? Dat zowel M1 alsook m2 in die P9 fabriek zijn?
Als ze twee productielijnen M1 en M2 hebben, de M2 lijn in de P9 fabriek is, en het ongeluk in de P8 fabriek is gebeurd, dan is het dus niet aan de M2 lijn maar aan de M1 lijn gebeurd. En dan staat de M1 lijn dus in de P8 fabriek.
8000 of 26000; dat is een druppel op een gloeiende plaat ;)

LG USA heeft al aangekondigd dat ze minstens 1 miljoen OLED-TV's per jaar verwachten af te zetten in 2016. Dat is dus 2.5x zoveel TV's dan dat M1 en M2 nu per maand produceren.
Maar het zijn nu hun enige twee productie faciliteiten voor oled panelen. En uit een zo'n glasplaat komen meerdere tv's. 3 65" panelen uit een glasplaat van de M2 faciliteit.
"Particularly important is the M2 facility’s ability to get three 65-inch OLED panels from one sheet of mother glass where the M1 factory can only manage two."
Precies, dus 8000 x 2 + 26.000 x 3 is 16.000 + 78.000 = 94.000 schermen per maand, waarmee je dus op zo'n 1.1 miljoen schermen per jaar komt. Dat verklaart de schatting van 1 miljoen TV's per jaar.
Dat er doden te betreuren zijn door dit lek is natuurlijk erg triest. Maar ook hier in Nederland hebben grote bedrijven te maken met bedrijfsongevallen en lekkages. Hier krijgen ze dan boetes voor opgelegd en als dat niet afdoende werkt kan men zelfs overgaan tot sluiting of het bedrijf er toe laten bewegen dat op eigen initiatief te doen totdat de situatie verbeterd is (zie Odfjell).

Edit: Uiteraard boetes NADAT er de kans geboden is e.e.a. te verbeteren :)

[Reactie gewijzigd door PaT op 14 januari 2015 08:46]

Op zichzelf krijgt een bedrijf geen boete voor een ongeluk. Een bedrijf krijgt boetes, dwangsommen of zelfs sluiting als de veiligheids- of milieusituatie onvoldoende blijkt te zijn en aanwijzingen om dat te verbeteren niet (voldoende) worden opgevolgd. Een ongeluk kan echter ook gebeuren als een bedrijf zich keurig aan alle voorschriften houdt natuurlijk.
Me dunkt dat ze alleen boetes krijgen als er ook daadwerkelijk iets aan de hand was. Een bedrijfsongeval an sich is natuurlijk niet zo interessant, pas als dan blijkt dat er bijvoorbeeld regels overtreden zijn, vergunningen niet op orde waren of dat er gesjoemeld is met ťťn of ander, zullen er boetes volgen.
Tja, daarom hangen er bij ons zuurstofsensoren gekoppeld aan een alarm in de ruimte waar stikstofvaten staan...
Dat is zelfs wettelijk verplicht.