Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Google heeft de deuren van zijn domeinregistratiedienst geopend voor iedereen in de Verenigde Staten. Gebruikers van buiten de VS kunnen de dienst nog niet gebruiken, al komt daar waarschijnlijk verandering in.

Google DomainsGoogle kondigde zijn Domains-dienst al in juni aan, maar tot nu toe was de dienst enkel op uitnodiging te gebruiken. Voor Amerikanen is dat nu veranderd; zij kunnen de dienst nu zonder beperkingen gebruiken. Gebruikers van buiten de VS kunnen hun e-mailadres achterlaten om op de hoogte te worden gesteld als de dienst in hun land beschikbaar is, wat er op duidt dat Google plannen heeft om de dienst ook elders te introduceren. Of de dienst ook naar Nederland komt, is niet bekend.

De domeinregistratiedienst van Google biedt ondersteuning voor 82 extensies, waaronder bekende extensies als .com, .net en .org, maar ook nieuwe extensies als .glass, .email, .technology en .pub. De prijs van een domeinnaam verschilt van 12 tot 50 dollar per jaar, afhankelijk van het soort extensie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Komt er ooit een instantie die Google's verwikkeling in onze huidige maatschappij gaat onderzoeken en wellicht beteugelen?

We zijn (straks) afhankelijk van technieken van Google:
- zoekmachine (aandeel van ~95%)
http://www.pure-im.nl/blo...len-zoekmachines-q1-2014/
- smartphones (~85% Android wereldwijd)
http://www.pcworld.com/ar...ent-smartphone-share.html
- email (425 miljoen Gmail gebruikers in 2012)
http://techcrunch.com/201...the-top-100-universities/
- browser (~20% marktaandeel, Firefox is stervende en het aandeel van IE is te danken aan bedrijven)
http://www.forbes.com/sit...aves-firefox-in-its-dust/
- Google Apps die gebruikt worden op universiteiten (66 van de top 100)
nieuws: Zeven Nederlandse universiteiten stappen over op Google Apps
- autonome auto's
nieuws: Google laat compleet prototype van zelfrijdende auto zien
- boordcomputers (in geval je nog geen zelfrijdende Google auto zal bezitten)
nieuws: Gerucht: Google laat komende Android-versie direct in auto's installeren
- het inladen van webpagina's (spdy)
nieuws: Google doneert Spdy-plugin aan Apache Software Foundation
- toegang tot internet (weerballonnen)
nieuws: Google wil wereldwijd internet uitrollen via ballonnen in stratosfeer
- advertenties (>30% in handen van Google. Een voorbeeldje: 2.1 miljard pond omzet in de UK in 2013)
http://www.statista.com/s...ues-of-google-since-2009/
http://www.statista.com/s...enue-in-the-uk-by-format/
- video/muziek (Youtube ~75% aandeel)
http://www.statista.com/s...g-internet-video-portals/
- navigatie (Google Maps heeft gelukkig nog genoeg competitie op dit moment, maar genoeg geld om e.e.a. op te kopen)
- Analytics (>50% van top 1M sites)
http://trends.builtwith.com/analytics/Google-Analytics
edit:
Google DNS is ook een potentieel gevaar.

En nog een heleboel andere Google services...

Plus, het feit dat er nu nog concurrentie is, wil niet veel zeggen bij een bedrijf met een omzet van ~16 miljard dollar in 2013 en ~59 miljard aan cash in de pot (https://investor.google.c...3/Q4_google_earnings.html). Nieuwe veelbelovende startups of juist grotere bedrijven met waardevolle patenten, worden moeiteloos opgekocht (21 bedrijven in 2014, http://www.businessinside...-acquisitions-2014-1?IR=T).

Ik kan alleen maar hopen dat er íemand, met genoeg macht en ballen, zijn ogen opent en hier iets aan gaat doen voordat het te laat is. Probeer op dit moment maar eens voor te stellen wat de gevolgen zijn als Google vandaag besluit de stekker er uit te halen.

[Reactie gewijzigd door geekeep op 13 januari 2015 20:47]

Ik kan alleen maar hopen dat er íemand, met genoeg macht en ballen, zijn ogen opent en hier iets aan gaat doen voordat het te laat is. Probeer op dit moment maar eens voor te stellen wat de gevolgen zijn als Google vandaag besluit de stekker er uit te halen.
Die gene dat bent u.
U bent consument. u bent internetter.

U kiest uw mobiele platform, u kiest het besturingssysteem op uw laptop of pc, u kiest uw zoekmachine. U kunt kiezen cookies te weigeren, u kunt uw emailaanbieder zelf uitkiezen, u kunt uw cloud-aanbieder zelf kiezen, u kunt uw adverteerder zelf kiezen, u kunt uw internetleverancier zelf kiezen.

Ik maak daarin bewuste, gevarieerde keuzes.
Dé keuze voor alles bij één, is namelijk een keuze voor afhankelijkheid.
En daar heb je helemaal gelijk in.
Maar wat is een goed alles in een alternatief die de zelfde functies biedt? Dezelfde diensten en zorgt dat jij meer informatie krijgt op basis van de informatie die jij aan hun levert. Ik ben benieuwd en zal overwegen om het te gaan gebruiken. Voor nu blijf ik bij google.

Kijk er zullen vast wel dingen zijn die google niet goed doet. Maar ze hebben hun zaakjes zo goed voor elkaar dat ze steeds meer dingen erbij kunnen gaan doen om groter en groter te worden.
Jammer genoeg erg beperkte windows ondersteuning serverside. Dus alleen een alternatief voor de beperkte groep linux gebruikers
AFAIK is het andersom, praktisch het hele WWW draait op *nix servers en er is een beperkte groep Windows server gebruikers...
en waarom zou je owncloud op een Windows server willen installeren? omdat je aandelen erin hebt?
Nee, omdat het 'makkelijker' is?
Als je een eigen cloud maakt ga je daar toch geen Windows Licentie apart voor aanschaffen. Het is ten slotte een "server". Geen desktop waar je een desktop licentie voor gaat kopen. Ja je hebt ook Windows server... maar dan nog. Je download zo een Ubuntu image waarbij het vast niet "zo veel" moeilijker te installeren is.
@Texamicz
Het is niet moeilijk te installeren nee.. maar het gaat om daarna. Linux beheren is voor de meeste mensen niet weggelegd.
Een windows server beheren kost even veel uitzoekwerk dan een linux server. Beiden zijn voor de "meeste mensen" niet weggelegd. Als je het rijtje boeken ziet die je nodig hebt voor een beetje goede PDC/Exchange configuratie wordt je ook niet vrolijk van. PS, FTP servers of website hosting is naar mijn idee veel simpeler op Linux, vergeleken met Windows.

Wil je simpel? Kies dan iets als een Synology.
Wil je simpel? Betaal een automatiserings bedrijf.
En betaal je die ubuntu image dan ?

Het is niet alleen een kwestie van gebruiken maar ook de alternatieve platformen de kans geven zich te ontwikkelen, daar horen ook financien bij..
Om Google volledig buiten de deur te houden:
Moet ik plugins installeren om scripts van Google onschadelijk te maken voor Google Analytics.
Moet ik mijn SSID aanpassen om niet opgenomen te worden door de autootjes van Google.
Als ik een Android telefoon koop moet ik mijn telefoon rooten om alle verplichte applicaties van Google te verwijderen.
niemand verplicht je een android telefoon te kopen - android == google, met of zonder de apps....
De gemiddelde internetter weet niet eens wat een zoekmachine is, die weet alleen wat Google is.
De gemiddelde internetter weet niet wat een browser of url of internet is, die kent alleen google.
Dan nog opereert een bedrijf onder wetgeving van een land. Het is wel gevaarlijk natuurlijk als ze die macht gaan kunnen omzeilen, maar dat is nu nog niet. En denk dat een overheid nog net iets beter de touwtje in handen heeft. Je zult altijd in een wereld leven waarin maar enkele personen de macht hebben. Het werkt niet anders. Zul je moeten accepteren, of zelf de macht moeten grijpen, maar dan delven wij weer het onderspit ;)
Ik heb liever dat de macht bij de overheid ligt dan bij een bedrijf dat enkel verantwoordlijk is jegens haar aandeelhouders.
Dan heb je het over diezelfde overheid die, van alle organisaties, het meeste de privacy schendt (zoals eerder aangehaald in en artikel), waardoor je gedwongen wordt meer dan de helft van je inkomsten aan af te staan en in ruil, vergeleken met Google (waar je geen financiële verplichtingen hebt en veel minder privacy gevoelige data aan "afstaat") niets nuttig terug krijgt?
A. Droid, jij krijgt niets nuttigs van de overheid terug? Hoe komt het dat jij je veilig voelt? Hoe komt het dat je (vroeger?) naar school kon gaan? Hoe komt het dat jij je van A naar B kan verplaatsen? Wat denk je dat de overheid met die belastingcenten doet? Playstations kopen en de hele dag spelletjes spelen?

Lekker makkelijk en populair om de overheid af te zeiken, maar ook lekker kortzichtig. Men denkt dat ze geld in een bodemloze put stoppen, maar ze hebben geen benul wat ze er alemaal voor terug krijgen.

Ik ben overigens geen ambtenaar :p

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het voor de markt goed zou zijn als Google niet je gehele leven gaat controleren. Ik mis bijvoorbeeld in de opsomming ook de Nest van Google, waardoor ze zelfs weten wanneer je thuis komt, op vakantie bent, wanneer je gaat slapen etc. Ik heb geen idee of ze die informatie ergens voor gebruiken (lees: misbruiken), maar toch weerhoudt het mij voorlopig om zo'n ding aan te schaffen. Hoewel het me eerlijk gezegd wel een handig apparaat lijkt.

[Reactie gewijzigd door Mahone op 14 januari 2015 00:18]

Hmm, voor de overheid ben je in principe ook niet meer dan een product. (Burger Service Nummer onthou service... ;) )

Een overheid zou ook graag winsten draaien. Lukt ze alleen niet. En dat komt omdat er heel veel overheden zijn die binnen afkaderingen (grenzen) werken.
Een bedrijf als Google of Facebook kent die afkaderingen niet. Dus meer mogelijkheden.

Overheden zonder afkaderingen kan alleen als er minder overheden zijn. Of vica versa.
Integendeel, overheden (in dit geval van de USA) zullen er alles aan doen om Google in stand te houden. Of denk je werkelijk dat er geen data van Google via de achterdeur naar de NSA gaat?
Hetzelfde geldt voor Facebook. Inlichtingendiensten zijn nog nooit zo blij geweest met een website waar mensen (vrijwillig) alles op zetten.
http://venturebeat.com/20...t-mass-surveillance-tool/

Waarom denk je dat China haar eigen besturingssysteem en internet aan het opzetten is? Om de burgers te spioneren? Eerder om die grote Amerikaanse vinger in de wereld-pap dwars te zitten. Kijk naar het grotere plaatje en het grote geld. Dán weet je wie je moet vrezen.

[Reactie gewijzigd door geekeep op 13 januari 2015 21:08]

Sommige landen .. China bijvoorbeeld hebben Google volledig uitgesneden (jawel zelfs met Android hebben ze Google uitgesneden), maar dan krijg je hun lokale Google voor terug.
Vroeger was dit Microsoft, toen zeiden ze vast precies hetzelfde!

er komt vanzelf weer een nieuwe monopolist (of hoe je het wil noemen)

de gebruikers zijn koning luisteren ze niet naar ons, kunnen ze veel gebruikers verliezen als ze er echt klaar mee zijn!
Microsoft heeft nooit een monopolie van deze omvang gehad, het bleef "beperkt" tot Windows en Office. Google heeft nu/straks zowat de complete keten in handen van het digitale leven. Ik vind dat een monopolie van een andere orde.
Hoezo is Firefox stervende?
Marktaandeel gaat flink omlaag :'( Verder ben ik het met je eens FF, is de beste browser, iig voor mij persoonlijk.
Als google er zomaar maar ophoudt en als we echt in een tijdperk leven dat alles van google afhangt, dan grijpt de overheid wel in. Nationaliseert de boel wel. Ook al zal dat volgens de regels wel illegaal zijn, zie het zo gebeuren.
Jammer genoeg grijpt "de overheid" niet in. De Overheid dat zijn wij toch echt zelf. Iedereen die denkt dat de overheid een instantie is die hun overheerst is een aluhoedje drager. Zolang wij niet zelf ingrijpen zal de overheid dat ook niet doen. Als "de overheid" alleen maar luistert naar Google dan staan we dat zelf toe.
Dat Google met veel geld kleine startups zou kunnen kopen kan dan wel kloppen, maar van elk van die "machtsposities" die je opnoemt is er ook MINSTENS één andere multinational die Google daarin bestrijdt. Als Google morgen de deuren sluiten schakelen we over naar Bing, Firefox, iOS/WP, één van de duizenden gratis mailproviders,... (Maar het feit dat we dat voor de meeste zaken als een achteruitgang zouden beschouwen wil ook gewoon zeggen dat Google meestal wel kwaliteit aflevert, vaak voor weinig tot geen geld).
Je post gewoon om mensen te doen denken dat ze bang moeten hebben van Google, feit blijft dat Google zich ivm andere multinationals altijd héél pro-consumenten gedragen heeft, in tegenstelling tot veel van hun concurrenten die op elk mogelijk moment hun machtspositie trachtten uit te buiten om gebruikers nog méér te laten betalen (met MS op kop)
Nee Google, en haar phandroids, gedragen zich heel pro Google en niet consumer. Want als je niet bij Google wilt word je half gedwongen door universiteiten die alles via Google laten lopen of Phandroids die alleen maar op gmail gemaild willen worden ondanks dat jij dat niet wilt.

Maar het MS als grote duivel afschilderen, wat Google zo graag doet gezamenlijk met haar Phandroids, werkt niet meer zoals vroeger. Google is groot geworden en mensen realiseren zich dat. Alleen maar beter kan ook Google, net als MS en IBM voor haar, eens aangepakt worden.
Hoe zit het met universiteiten die alles gedwongen doen met Microsoft producten? Hetzelfde toch?

Wie is hier nou de fanboy dan much? Ik geef je een hint: jij
Ik zou me meer zorgen maken over waar Chinezen allemaal in zitten dan in wat Google doet.
Ik zou hetzelfde doen als ik een vet softwarebedrijf had met een ongelimiteerd budget. Is dat perse slecht?
Ik zie het probleem dat je aandraagt wel, maar er is ook een goede reden dat dit het geval is zoals het nu is. Google is gewoon op veel vlakken de 'beste' geworden. En of dit komt door grote investeringen (mede) maakt niet uit, de software werkt ook gewoon (behoorlijk) goed.
Ik zal ook niet ontkennen dat Google goed is in wat het doet. Het gaat er om dat ze in veel gebieden actief zijn en potentieel enorm verwikkeld kunnen raken in onze dagelijkse behoeften. Plus, dat ze een enorme berg data verzamelen en wij eventueel afhankelijk kunnen worden van een (Amerikaans) bedrijf. Voorkomen is beter dan genezen.
Daar is eerste bewustzijn voor nodig. Effe googlen naar hoe je dat creëert....

Laten we eerlijk wezen, de meeste mensen interesseert dit niet. Als het Google niet is, is het wel een ander, die zijn gegevens weer deelt met Google, als Google dat interessant genoeg maakt.

En zelfs als die bewustzijn er is, dan is het nog steeds een zeer goede zoekmachine die mensen willen gebruiken. Kortom, ik denk dat acceptatie dan snel volgt. In The Simpsons-aflevering 'Holidays of Future Passed' wordt het eigenlijk best treffent gesteld:
https://www.youtube.com/watch?v=Rkxg03z2PEo
Probeer op dit moment maar eens voor te stellen wat de gevolgen zijn als Google vandaag besluit de stekker er uit te halen.
Toen ik dit bericht schreef, wilde ik elk puntje dat je zelf noemde nalopen en alternatieven noemen. Maar ik was te lang bezig met het intikken van voorbeelden. Als Google er de stekker uit haalt, dan is het niet zo heel erg moeilijk om over te stappen op alternatieven.

Degenen die hun ogen moeten openen, zijn de consumenten. Jij en ik en iedereen. Overigens is de EU Google al aardig onder de loep aan het nemen. Daarover is hier op Tweakers al het een en ander geschreven.

Edit: Taal.

[Reactie gewijzigd door Wodanford op 14 januari 2015 07:37]

- browser (~20% marktaandeel, Firefox is stervende en het aandeel van IE is te danken aan bedrijven)
http://www.forbes.com/sit...aves-firefox-in-its-dust/
ik ben wel geen forbes of Gartner maar voorzie weer in een groei van FF zoals in het begin.
FF heeft een tijdje de teugels laten hangen en daardoor was naast ie Chrome feitelijk het enigste alternatief. Maar FF is weer op de goede weg en gewaarwording tegen google groeit.
Mede dankzij de integratie zucht van Google wordt er weer naar andere alternatieven gekeken en dan komt FF weer om de hoek kijken.
Nee schrijf FF maar nog niet af.
Het Europees parlement heeft in november met een ruime meerderheid een motie aangenomen die Google motiveert zich op te splitsen, ze gaan het alleen nog niet forceren.
En dat is dus vreemd te noemen, waar ligt die grens?
Moest de politiek zich eindelijk eens gedragen zoals en gezond bedrijf, dus misschien al eens beginnen met en begroting met overschot ipv "in evenwicht" zouden ze al snel door hebben dat wat ze nu weer uit hun mouw schudden geen gezonde "reorganisatie" zou zijn. Hierdoor zouden takken waar vooral het geld langs binnen komt afgescheiden worden van takken waar vooral het geld naar buiten gaat.

Het eerste is natuurlijk wenselijk want daar krijgen ze weeral extra belastingen van in het bakje en kunnen ze extra heffingen voor verzinnen. Het tweede zal hen en worst wezen, het zou niet het eerste zijn dat failliet gaat owv slecht management. Politiek treft hier toch nooit schuld, kuch kuch.
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen waar politici voor zijn. Als wijals volk vinden dat Google niet op deze manier moet opereren, dan zal het ons worst wezen dat ze onder nieuwe regelgeving hun verdienmodel moeten veranderen. Ik heb de verslagen van de discussie in het EP niet gelezen, maar het zou me hoogst verbazen als jou kritiek daar niet naar voren is gebracht, niet in de laatste plaats omdat Google vast wel een leger lobbyisten in Brussel op de loonlijst heeft staan.
"Van dat gas moeten wegen aangelegd worden, treinen rijden"... en als het gas op is valt het land terug naar Oost-Europese toestanden. Juist door de aardgasbaten slim te besteden heeft Noorwegen na hun aardgas nog toekomst.

Doordat de overheid rechtstreeks bij de aardgasbaten kan, draaien ze de kraan wat verder open wanneer er een tekort dreigt. DAT is funest voor de toekomst!

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 14 januari 2015 08:02]

En dat doen ze nu dus niet! In Noorwegen aan bijna alle baten in een "potje voor de toekomst" en mag van Babyboom partijen niks uitgeveven worden. Door de overheid als huishouden te zien schiet je je dus in de voet.

Dat jij dat "slim" noemt noem ik hier "gaten in de weg + gigantische belasting". Ja ik woon en leef in Noorwegen, en ik weet dat voor veel ultra rechtse en Nieuw Rechtse mensen het een "Ideaal land is geen EU RAAAAAH! veel Blanken ook..". Maar die wonen er vaak niet en hebben geen idee van de wegen en belastingen hier.

Noorwegen had net zo goed het gas lekker kunnen laten zitten omdat het nu voor een significant deel eigenlijk niks doet voor haar bevolking. Ik weet dat wil ultra rechts niet horen, maar toch is het zo. Als je hier in Noorwegen met je auto wilt rijden dan sta je versteld van de domme wegen diensten en aanleg van wegen. Tel daarbij boven op de gigantisch inefficiënte overheid in het algemeen en lobby groepen van Visserij en Boer die de hele zooi verstiert. Bijvoorbeeld 270% belastingheffing boven op kaas uit Zweden, maar als Zweden terug heft gaat deze lobby janken. Of dat lokale contacten in een winter hier de hele weg kapot maken met een sjofel (zijn ze de rubberen voorkant "vergeten") om in de zomer door hetzelfde bedrijf weer te laten repareren ;).

Het is al meerdere keren aangekaart hier door burgers, maar die worden het riet ingestuurd want tja... de beste man kent mensen binnen de kommune en dus verdient zijn bedrijf dik en worden onze gaten in ons wegdek nog groter.
Ik gebruik geen enkele Google dienst meer en heb niet het idee dat ik voor inferieure producten heb gekozen. (iPhone, Yahoo, etc.)

Zolang je als gebruiker nog voor gelijkwaardige alternatieven kunt kiezen lijkt dat me de de voorkeur hebben. Ingrijpen door overheden is wat mij betreft onwenselijk tenzij het echt niet anders kan.
Ik gebruik geen enkele Google dienst meer en heb niet het idee dat ik voor inferieure producten heb gekozen. (iPhone, Yahoo, etc.)
Youtube? Chrome? Adsense en DoubleClick op een enorm groot deel van alle websites?
Zolang je als gebruiker nog voor gelijkwaardige alternatieven kunt kiezen lijkt dat me de de voorkeur hebben. Ingrijpen door overheden is wat mij betreft onwenselijk tenzij het echt niet anders kan.
Daarom zeg ik ook, voor veel services zijn nu nog alternatieven. Het gaat er om dat voorkómen gaat worden dat dit niet meer het geval is juist omdat Google in zoveel domeinen actief is (en nu dus letterlijk in de domeinen business zit).
Het zal me niks verbazen als Google de eerste is met een persoonlijke huisrobot, waarvan we afhankelijk worden. Nu realiseer ik me dat bedrijven als Nest ook zijn overgekocht door Google, en Google dus ook steeds meer buiten het internet te vertellen heeft.

Tenslotte, vergeet niet dat er genoeg contacten/kennissen van jou zijn die nog wel Google services gebruiken en waarbij dus informatie van jou weglekt.
Je vergeet de medische wereld waar Google ook graag in wilt.

Google Smart Contact Lens voor diabetici.
http://www.forbes.com/sit...s-on-healthcare-billions/

(wel vette technologie trouwens)
Google heeft een hele divisie gericht op het verlengen van mensenlevens. Je hoort er nog niet veel over en zal ook alleen voor de elite zijn maar toch,,

http://www.nu.nl/tech/359...-in-levensverlenging.html
Voor het gemak vergeet nog je een aantal diensten/producten:
Google Fiber
Nest
Google Glass
Android Wear
Android TV
Google drive (misschien meer onderdeel van Docs, maar goed)
Streetview/Earth/Maps
Chromecast
Translate
Wie helpt me even verder?
Google had tevens 7 robot bedrijven heel gauw achter elkaar gekocht. En dat waren geen kleine robot bedrijven:
http://www.robot161.nl/20...st-zeven-robot-bedrijven/

Wat ze daar mee willen doen weet ik niet. Maar Google koopt een heel breed assortiment van startups op.
google met een omzet van ~16 miljard dollar in kwartaal 4 2013 en ~59 miljard aan cash in de pot

[Reactie gewijzigd door krukMetLeuning op 14 januari 2015 14:19]

Google Inc moet inderdaad niet te ver gaan. O-)
En wat is het verschil met de lokale domeinboer? Behalve dat het iets duurder is?
Denk dat Google binnenkort daar clouddiensten aan gaat koppelen en hun eigen website ontwikkel software Google Sites en Google Web Designer.
Het gaat hem inderdaad meer om het totaalpakket dat Google op deze manier kan bieden; gebruikers hoeven in dit specifieke geval niet meer aankloppen bij een tweede partij enkel en alleen voor een domeinnaam.
Dit hoefde toch al niet. Als je Gmail of een andere Google dienst afnam zat domein registratie daar al bij inbegrepen. Dat liep technisch weliswaar via Enom, maar het kopen en beheren was volledig via de Google Apps website.
Ik weet niet hoe dit bij de Google Compute Engine of andere diensten werkt, maar bij Amazon heeft een instance in de regel een fixed DNS-naam in combinatie met dynamisch IP.

Als je dit wilt resolven via een eigen domeinnaam, moet je dit via een CNAME-constructie doen, dus 2 DNS-lookups. Dit is voornamelijk een issue als je een loadbalancer van Amazon gebruikt: daar kun je geen statisch IP voor aanvragen.

Door een domeinnaam bij Amazon af te nemen vermijd je de CNAME-constructie, waardoor je dus geen 2 lookups hoeft te doen. Om het nog maar niet te hebben over de eenvoud van beheer.

Weet iemand of dit voor de Google CE vergelijkbaar werkt?
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die uberhaubt weten dat CNAME bestaat en zich dus totaal niet druk maken dat dat 2 lookups vereist.
Je kunt gemakkelijk verschillende services zoals Wix en SquareSpace koppelen, hierdoor worden domeinen plotseling makkelijker te begrijpen voor de leek.
Diginotar? Ook zo'n lokale boer en helaas niet bij machte geweest om de veiligheid van "eigen certificaten" te garanderen waarna een faillissement het gevolg was. Nog afgezien van de economische schade om nieuwe certificaten overal in het land te "installeren".

Misschien dat Google niet de beste of handigste oplossing is maar een grotere partij inschakelen voor essentiele services (een domain kan veel geld waard zijn en wil je dus niet laten hijacken), klinkt mij veel beter in de oren dan een gemiddelde domeinboer van op de hoek, zeg maar.
Misschien gaan ze hoger scoren in de zoekmachine? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Ik hoop dat eerlijk gezegd niet :p
Ok, gezien de prijzen vraag ik mij af waarom we naar Google zouden lopen ipv bijv. Namecheap? De enige reden dat ze deze service openen is in mijn ogen data vergaring. Je kan namelijk interessante data opslurpen van domeinregistratie klanten.

Een dienst die dus niet opgezet had hoeven worden, vind ik. Genoeg registrars online die goedkoper zijn.
Ik heb geen ervaring met Namecheap, maar ik kan me voorstellen dat Google een goede stabiliteit / beschikbaarheid van zijn nameservers heeft. Waardoor je net wat beter tegen een eventuele DoS op je nameservers kan.

Daarnaast zal het een deel zijn van hun cloud diensten die er deels al zijn, en die er verder nog komen. Dan hoef je voor een domein registratie dan niet meer terecht bij een derde, maar kan alles afgehandeld worden door Google.
Koppeling aan andere Google diensten? Op dit moment kost dat $5,- per maand. Als je enkel een domein hebt voor die reden en ze gaan deze diensten bij de domein prijs er gratis bij doen dan scheelt dat behoorlijk! :o Helaas lijkt dit nu nog niet te kunnen, maar dit is wel een unieke manier voor Google om domeinen te kunnen verkopen, als dat is wat ze willen.

Alle grote extenties zijn overigens "maar" 12USD, terwijl de hogere prijzen met name gelden voor de speciale domeinen, zoals .email of .careers. In dat licht vallen de prijzen best mee. Ander voordeel is dat je direct de Google nameservers kan gebruiken, op de infrastructuur van Google kan leunen en het waarschijnlijk allemaal vrij eenvoudig is. :) Misschien niet voor ons "tweakers", maar wellicht wel voor mensen die niet te veel hassle willen met hun domein.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 13 januari 2015 20:12]

prijs is niet het enige criterium hoor, ook betrouwbaarheid, distributie, etc.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheden die Route53 van Amazon biedt, oa strakke integratie met andere aws services zoals ec2, elb,etc. Een wereldwijd netwerk van dns servers, zodat latencies laag blijven. Dingen als loadbalancing op basis van locatie.... Dat zijn veelal services die de goedkope prijsvechters niet hebben, maar die bedrijven wel willen, en er ook voor willen betalen.
De enige reden dat ze deze service openen is in mijn ogen data vergaring. Je kan namelijk interessante data opslurpen van domeinregistratie klanten.
Praktisch al die informatie is publiek beschikbaar nu al, alles wat bekend is voor een registrar: Dat een domein geregistreerd is, welke WHOIS informatie je opgeeft, welke records je toevoegd, je billing informatie en dat is het zo ongeveer wel. Alles behalve billing informatie publiek bekend, en je billing informatie is nou niet echt iets waar Google veel aan heeft :+ . Dus nee, voor de data doet Google dit zeker niet.
Hosting, domainnamen en wat is 't volgende om ons nog meer te binden? Waarom zou je dat bij Google willen afnemen - ze hebben al zoveel?
Vind garantie via Google zoekmachine ;)
Sommige mensen brengen graag zoveel mogelijk onder bij een enkele aanbieder. Een kwestie van gemak.

Zelf draai ik het liever om en kies ik verschillende aanbieders. Als een aanbieder dan plat gaat of er ontstaat een conflictsituatie dan is de schade beperkt.
Noem mij paranoia maar ik ben inmiddels bang voor Google. Ze zitten inmiddels in zoveel markten met een vinger in de pap dat de hoeveelheid informatie welke Google in eigen huis heeft gewoon schrikbarend is.
Heb je wel eens gekeken hoe diep Amazon in de markt zit?
Apple en microsoft hebben zat geld om zoiets op te zetten. Waarom zouden zij dat niet doen? Waarom google dan wel?
Google leeft primair van informatie, om deze om te zetten in ads. Zowel Apple als Microsoft hebben als primaire inkomstenbron hardware/software, en niet informatie.
Microsoft met hun Azure platform?
En Apple richt zich niet op B2B en zuivere software diensten. Bij Apple diendt de software toch om de hardware te verkopen. Dus wat is het toegevoegde voor Apple hierweer aan?

[Reactie gewijzigd door Kridri op 13 januari 2015 20:25]

Azure heeft geen domeinregistratie hoor
Waarom zouden ze? Wat is er bij Apple of MS de winst aan dat de domein registraties regelen? MS is zelf partner met meerdere registars. Office 365 werkt overigens samen met GoDaddy.

Google, ja 3 maal raden waarom Google hier moeite in stopt :)
Ja en ik vindt het schrikbarend wat de AIVD allemaal over ons weet. Je vindt het eng dat Google dingen weet maar je durft niks te zeggen over dat ulliminatie tuig dat in Den Haag bezig is om de bevolking te bespioneren. Je bent een echte Europees gefeliciteerd
Met het verschil dat de AIVD dit als 'core business' heeft, en Google 'via-via-via' aan al deze data komt, met een mooie glimlach voorop, want Google weet immers alles en is je grootste vriend op het internet met al hun gratis services. Of ga ik nu ook te kort door de bocht?
Het verschil lijkt mij vooral het doel. De AIVD zou ons in principe veilig moeten houden, hiervoor moeten ze wat dingen over ons weten (hoeveel kun je heel lang over discussiëren).
Google wil alles van je weten om je advertenties te tonen, Dit heeft voor jou dus weinig waarde.
Ik vindt het gewoon hypocriet als mensen zich aanstellen over hoe eng Google is maar het heel normaal vinden wat ons kabinet over ons weet. En dat Google zo succes is is omdat NIEMAND wilt betalen voor bijv youtube en Gmail enO. Zo Otten mensen in elkaar. En ja ik vindt het geen probleem om gerichte advertenties te zien. En add block doet wonderen dus heb er uiteindelijk geen last van. En tja als Google het interessant vindt om te weten wat voor porno ik kijk en wat mijn favoriete snowboard merk is of mijn favoriete programmeertaal dan het zij zo. Zolang ik Gmail kan blijven gebruiken zonder problemen.
De AIVD en ons zogenaamde kabinet willen alles van ons weten om ons te blijven controleren. Niet om ons te beschermen. Mensen die echt geloven dat t voor ons welzijn is heb ik geen goed woord voor over.
Weet je hoe mooi het is dat google zo veel van je weet. Met google now zijn ze een fantastische persoonlijke assistent aan het ontwikkelen. Die nu al zeer goed werkt en later alleen nog maar beter.
Oja en laten we niet vergeten wat positieve ontwikkelingen bedrijven als google met zich mee brengen. Waar was Android zonder google, waar was mail zonder google. En ga zo maar door. Ja google is een enorm groot en invloedrijk bedrijf. Maar ze zorgen wel dat bepaalde dingen zich goed ontwikkelen waar andere bedrijven al jaren half werkt leveren.
Moet ik voorbeelden noemen die je leven makkelijker gaan maken of kan je die zelf bedenken.
Naar het leven makkelijker maken zorgen ze ook nog eens dat het leven veiliger wordt. Wat is er nou beter dan een auto die zelf rijdt, zelf in kan grijpen. Ja andere bedrijven zijn hier ook al heel erg mee bezig. Maar een bedrijf zoals google zorgt wel dat andere bedrijven iets harder gaan lopen omdat ze bij willen blijven.
Laten we het ook nog even hebben over wat google kan doen met alle data die ze hebben. Over ziektes, griep, enzo.
Het beste zou het zijn als google een vereniging zou zijn waar alle gebruikers lid zouden zijn. Dan zou het pas ideaal zijn en dan weet je dat er geen dingen achter je rug om gebeuren.
Ja inderdaad. Google is ideaal voor schapen die niet meer zelfstandig kunnen leven en van alles afhankelijk zijn van Google.

Nee Google wordt niet een verenging. Google is een commercieel bedrijf dat je het gevoel geeft alles weg te geven maar achter je rug van alles doet.
Ow ik ben absoluut niet afhankelijk van google. En ik ben ook geen schaap, ik kies bewust om van die diensten gebruik te maken en niet die van microsoft. Om eerlijk te zijn gebruik ik helemaal geen diensten van microsoft. Ik heb namelijk een macbook. En om daar even op door te gaan. De diensten die apple levert zijn mooi. Maar niet te gebruiken op een android apparaat.
Maar is er een alternatief dat zo veel verschillende diensten combineert en door die combinatie nog meer diensten op kan baseren?

Kom maar op.

Nee natuurlijk weet ik dat dat niet gaat gebeuren maar het zou wel een ideale wereld zijn.

[Reactie gewijzigd door Quas op 13 januari 2015 23:13]

Als Google ook hosting gaat aanbieden kunnen ze leuk concurreren (mits de prijs daalt) maar op dit moment zijn ze hoe ik het zie behoorlijk hoog in prijs nog voor alleen een domeinnaam.
Bieden ze ook WHOIS Privacy aan? ;)
Zojuist deze mail van Google ontvangen:

Hello,


Thank you for being a Google Domains beta user and continuing to help us improve the product with your feedback.

Today, we’re happy to let you know that because of your input, we’re releasing a new set of features to help make your domain experience the best possible. And as always, we kindly request your feedback as you begin to test them out. So pick a new domain, set up a site and let us know what you think!

Here’s a list of the updates:
•We improved the search and suggestion experience because you requested help finding the perfect domain name.
•We added over 60 new domain name endings like .company, .florist and .coffee because you requested more choices as you search.
•We created a simple dashboard to manage your domain, website and email settings because you requested these actions be only one click away.
•We integrated with Blogger so you can create a blog and easily connect it to your domain because you requested more options as you start building your web presence.
•We improved integration with website builders so you can quickly view and compare themes and plans because you wanted to know more about the available options before signing up.
•We added dynamic DNS so you can setup your domain and keep it pointing to the same computer even when the IP address changes because you requested this for your business.
We’re also removing the invitation restriction on the beta so more people can join you in getting new domain names and exploring new features (the beta is only available in the U.S. but you can sign up here to be notified when it is available in your country). Remember, the more feedback you give us, the better Google Domains will be!
Don't be evil. Googlization.
Ben ik de enige die hier wel op zit te wachten? Ik ben echt super lui en het lijkt mij alleen maar makkelijker om met 1 wachtwoord in te loggen. Scheelt mij weer moeite. Zeker als ze ook extra services hierbij gaan bieden.
Zo moeilijk is het niet om een account bij TransIP te maken, en domeinnamen te registreren.
Superlui.. ja. Alleen daarmee geef je alles mee op, zoals privacy of zelfbeschikkingsrechten.
Persoonlijk ben ik altijd wel gecharmeerd van het google sausje, ze maken het altijd net iets makkelijker als de gemiddelde aanbieder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True