Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

Spotify is inmiddels de grens van 15 miljoen betalende gebruikers gepasseerd. Dat heeft de streamingdienst bekendgemaakt. In november had de dienst nog 12,5 miljoen betalende gebruikers en in mei waren dat er 10 miljoen.

Spotify (scherper)Naast 15 miljoen betalende gebruikers had de streamingdienst vlak voor de jaarwisseling 60 miljoen actieve gebruikers, blijkt uit nieuwe cijfers die het bedrijf bekend heeft gemaakt.

Het overgrote deel van de Spotify-abonnees gebruikt dus nog steeds de gratis variant, maar het aantal betalende gebruikers neemt wel steeds sneller toe. Het duurde grofweg een halfjaar voordat Spotify van de 10 miljoen naar 12,5 miljoen betalende gebruikers ging, terwijl de stap van 12,5 miljoen naar 15 miljoen gebruikers maar een of twee maanden duurde.

Het merendeel van de luisteractiviteit op Spotify is inmiddels mobiel, weet TechCrunch op basis van statistieken die Spotify met adverteerders heeft gedeeld. De desktopsoftware handelt 45 procent van de streaming af, tegen 42 procent voor de smartphone-apps en 10 procent op tablets. De webplayer is verantwoordelijk voor slechts 3 procent van de streaming.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Is spotify eigenlijk al verbeterd op het vlak van nieuwe muziek aanbieden (niet persé indie maar iets anders dan de top40/50)? Dat is namelijk een van de redenen waarom ik nog niet wil betalen (en mogelijk nog mensen?).
Ik wil graag nieuwe muziek ontdekken en terwijl de radio van Spotify daar perfect voor zou moeten zijn, merk ik keer op keer dat ik steeds dezelfde muziek te horen krijg.
Er zijn met andere woorden nog een aantal punten dat Spotify moet verbeteren voor ik over zal gaan tot een betalend abbonement.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 12 januari 2015 16:01]

Ik vrees dat qua aanbod Spotify niet beter zal worden. Vrijwel alles is er al..... ook kleine indie lables zijn vaak al te vinden op Spotify
Hij heeft het meer over dat de radio functie, die zou moeten helpen bij het ontdekken van muziek die je nog niet kent op basis van wat je al leuk vind en regelmatig luistert, je steeds dezelfde nummer voorschotelt.

Als antwoord op die vraag, nee dat is helaas nog niet verbeterd. Op het moment dat die functie eindelijk goed werkt ga ik waarschijnlijk ook over op een betaald abonnement. :)
Google Play Music biedt hier wel uitkomst. Ik gebruik dat al een hele tijd en ik blijf nieuwe muziek ontdekken wanneer ik ¨Doe een gok radio¨ opzet.
Op Spotify random wat 'vergelijkbare' artiesten aanklikken levert bij mij ook veel nieuwe muziek op!
Klopt, zo doe ik dit meestal ook. Spotify geeft bij iedere artiest iets van 8 verglijkbare artiesten. Dan klik ik een paar nummers van die artiest aan, en hoppa je hebt weer een paar leuke nummers die je niet kon! :)
Bedankt voor de tip, zit er goed uit. Wist eigenlijk niet dat Google Play Music al zover was. Het is jammer dat ik Spotify via mijn moeder, die toch al KPN had, gratis krijg. Anders had ik dit zeker als een definitieve optie overwogen. De eerste "Do a Guest" radio playlist ziet er goed uit *D
Mixradio doet dat, je geeft je artiesten op en de optie Play Me geeft je dan van alles wat er in de buurt zit. Zo zelf al tientallen nieuwe artiesten gevonden.
Ik vind spotify juist een uitkomst voor nieuwe muziek. Een avondje ervoor gaan zitten, een soort ingebouwde wiki lezen over een favoriete artiest, daar krijg je weer tips en namen van anderen en zo surf en zoek je zo door.
Daarnaast de hier al eerder genoemde playlists van bijvoorbeeld poppodia en tijdschriften, een paar mensen volgen met goede muzieksmaak en je kunt helemaal los.
Persoonlijk snap ik de toename wel, feitelijk is het best goedkoop voor wat je krijgt :)
De radio is waardeloos, maar zoek gewoon op artiesten - er staan best wel kleine artiesten op.
Klopt. Maar heel veel staat er ook weer niet op. Gaat misschien nog eens komen.

15 miljoen gebruikers is leuk maar wereldwijd gezien natuurlijk nog peanuts. Ik ben benieuwd waar ze over een paar jaar staan.
Nieuwe muziek ontdekken is net zo subjectief als de discussie over de kwaliteit van geluid. Maar met de beste bedoelingen kan ik je wel een aantal playlists aanraden:

OOR: Wat draait de redactie: http://open.spotify.com/u...st/47Uk3e6OMl4z1cKjMY4271
OOR: Tipt ESNS2015
http://open.spotify.com/u...st/03zFkjOgVBTdfuzu0otoC7
Oog op morgen:
http://open.spotify.com/u...st/32eqS0YEES4jVS6n3ZUzMH
Tivoli Tunes:
http://open.spotify.com/u...st/761HhU6QpDgtljUmPHJS7J

In mijn ogen is het maar net hoeveel je je voor muziek interesseert. Ik hoef niet elke band en elk liedje meer bij naam te kennen. Maar sta graag open voor nieuwe dingen. De radio functie van Spotify vind ik daar nog wat te voordehandliggend voor. Als je poppodia volgt via Spotify die vaak een eigen lijstje bij houden, muziekbladen en apps zoals "Twitter Music - Emerging" en 3voor12 in de gaten houdt er is ontzettend veel te ontdekken!
Zo subjectief is het toch ook weer niet? Nieuw volgens Van Dale:
1 Nog niet lang bestaand; pas gemaakt, pas verschenen enz. (tegenstelling: oud)
2 Vers: nieuwe haring de eerste haring van het seizoen (ook (Hollandse) nieuwe)
3 Tot nog toe onbekend: een nieuwe mode

Nr. 3 dus, dit toepassen op de luisteraar, mezelf, geeft: muziek die ik tot nog toe niet heb gehoord, al dan niet in een bepaald genre en muziek buiten beschouwing laten die ik x uren/dagen/weken geleden heb gehoord. De laatste twee variabelen kan je zelf eventueel bepalen bij het instellen van de radio en voor de rest neemt de radio muziek at random.
Bovenstaande is kort samengevat waar ik aan denk als ik de reclame van Spotify hoor als ze praten over de radiofunctie.

Nu die lijsten vangen dat enigsinds op en dus bedankt voor de info :)
Zoeken naar playlists van bv 3voor12 en brand new singles, zo krijg je wekelijks updates van uitgekomen muziek.
"Ik wil graag nieuwe muziek ontdekken"
Daarvoor heb je de 'Discover' sectie onder browse. Toont albums van artiesten die qua sound gelijken op je meest beluisterde nummers. Het is hier zelf redelijk slim in, zo staan sommige tesamen vb bij mij "similar to Aphex Twin and FSOL"
Wij hebben ook een betaalde versie van Spotify. Mijn moeder gebruikt deze veelvuldig. Alleen deze premium versie wordt gratis verschaft door KPN omdat wij een abonnement bij hun afnemen. In hoeverre zijn desbetreffende gratis betaalde abonnees onderdeel van dit getal? Dit staat niet in het artikel op Spotify.
Ik neem aan dat je betalende gebruiker bent dan want je hebt ook alle privileges die een betalende gebruiker heeft. KPN betaald immers indirect voor jou.
Niet alle privileges.
Zo is het icm een KPN abonnement niet mogelijk om Spotify Family te gebruiken.
Spotify verwijst je hiervoor door naar KPN.
KPN zegt dit niet aan te bieden, omdat het KPN te weinig zou opleveren.
Je bent een betalende klant voor spotify, alleen in jouw geval betaald iemand anders voor je
Dat klopt niet. Je betaalt alsnog zelf echter indirect. Het wordt door kpn als gratis dienst bestempeld maar feitelijk zit het gewoon inbegrepen in je maand tarief.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 13 januari 2015 09:17]

Nu wil ik niet zeuren maar instap kost 45 ¤ en met hogere snelheid 50 ¤ + 1 extra tv = 54 ¤ totaal plus opnemen pakket 5¤ maakt 59 ¤ standaard heeft 2 ontvangers, opnemen, 50:10 en kost gewoon al 59 ¤ en je stelt dat je verkapt spotify betaalt in je maandelijkse tarief? Dit kost 10¤ maar ik zie dit echt als een "cadeau" voor de klandizie.
Waar denk je dat KPN het dan van betaalt? Van donaties?
Ik denk dat partnerships in zo'n geval wel iets meer waard zijn dan de kosten voor beide partijen. Microsoft hebben ze ook goede banden mee.
Je verteld hetzelfde alleen in andere woorden?
betaalT, betaalT, betaalT, vertelT.
Daar betaal je in je pakket ook ¤10 per maand voor hoor. Het is gewoon een samenwerking tussen KPN en Spotify, dus het Spotify-abonnement wordt niet 'gratis verschaft'. Toen ik naar KPN ging heb ik mijn eigen Spotify-account opgezegd omdat ik een account kreeg via KPN.
Gratis.. gratis... ik denk dat al je data en persoonsgegevens lekker doorverkocht worden. Ik hou het lekker steady bij Deezer, alleen moet hun app voor Android echt verbeteren. Die gaat weleens wat stroef. Maar nou vraag ik je... wat is nou die ene 10 euro per maand? Voor dat gemak en een bijna onbeperkte muziekbieb kost dat toch geen drol?

[Reactie gewijzigd door Cinemaniak op 12 januari 2015 17:07]

Welke persoonsgegevens? Het is open source en je hebt geen account nodig...
Maar dan moet je je toch afvragen hoe ze aan al deze 'legale' muziek komen. Spotify maakt volgens mij nog steeds geen winst en die vragen dus 10 euro per maand. Lijkt me sterk dat een of ander onbekend bedrijf zomaar gratis een dienst kan aanbieden.
Ik vraag me dan wel af waar ze hun bronnen van halen. There's no such thing as a free lunch.
Zie bvb ook Popcorn Time, ditistv, etc... De consument denkt dat ze iets legaal gebruiken (want het ziet er ook zeer professioneel uit) maar het is gewoon volkomen illegaal.

EDIT: al effen gegoogled en ze halen bvb hun muziek uit officiële muziekvideo's op YouTube. Ja, effen die muziek van daar redistribueren. Hartstikke legaal... not.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 12 januari 2015 16:51]

Is niets meer dan een client voor VEVO content op Youtube, oftewel: video clips.
Ik snap niet dat er nog niet-betalende gebruikers zijn. Een valide argument bij het downloaden van illegale bronnen is het ontbreken van een legaal alternatief. Nu spotify / deezer / ... er zijn, is dit excuus geen excuus meer. Want iedereen luistert wel mainstream muziek en die haal je er op een maand echt wel uit. Daarnaast beschikt spotify ook over een gigantische lijst met onbekende muziek. Voor mij is dat audra mae en white buffalo bijvoorbeeld.

Voor movies bestaat dit argument echter wel en terecht.
Op de laptop luister ik gewoon via gratis spotify en onderweg of bij de fitness en dergelijke luister ik voornamelijk live sets en mix tapes.. Daarom schaf ik geen spotify aan( ben tevens nog een student dus iedere besparing is er een) Eventuele losse nummers die ik persee wil hebben kan ik gewoon downloaden.

Edit: zojuist even opgezocht heb in 2014 zo'n 280 uur geluisterd via mijn laptop. Hier zou dus nog reistijd en overige bij kunnen zitten wanneer ik het gekocht zou hebben.

[Reactie gewijzigd door Pannekoek_NL op 12 januari 2015 16:39]

Wat ik hierboven al zei. Ik luister veel meer gewone radio dan Spotify. (8 uur per dag tegenover 1 uur per maand) Dus ik ga er zeker niet voor betalen.

Dat uurtje dat ik er dan mee bezig ben is reclame prima.

En verder mis ik er nog te veel om te willen betalen. Vaak staan er van artiesten wel cd's op maar lang niet alle.
Ik ben niet eens niet-betalend lid. Vreemd, mijn vrouw gebruikt het ook nooit terwijl ze via de KPN wel toegang heeft.
Ik rip muziek van mijn cd's, en zet dat op mijn telefoon totdat ik die muziek zat ben. En dan wissel ik. Net nog Clannad op de telefoon gezet, luister er nu naar.
Spotify heb ik niet nodig en aan het aantal gebruikers te zien ben ik verre van de enige. Wel benieuwd of dat KPN abbo als betalende gebruiker wordt geteld.
Een reden voor mij is dat ik met een gratis account wel mijn regio op 'United States' kan zetten. Dit omdat een gedeelte van mijn favoriete bands content missen in Nederland. Ik kan, omdat ik met een NL betaalmiddel betaal, als betalende klant, niet meer over schakelen naar die regio. Ik ga dus niet betalen als ik dan minder kan luisteren :o
Ik heb een paar maanden geleden nog gekeken. Maar ik kon vele tientallen artiesten waar ik veel naar luister op spotify niet vinden. Mijn halve playlist op mijn telefoon staat er niet op.

Ik mis dan veelsteveel muziek, dus blijf lekker downloaden.
Momemteel luister ik naar een dutchmasters/villa65 opname uit 96, volgende in de list is "corty - new world order" welke spotify niet vind.
Dat jij al je artiesten wel kan vinden en batjes niet zegt alleen wat over jullie verschil in muziek smaak. Lees elke keer zo'n opmerking als het over Spotify gaat.

En vergeet niet dat je in de gouden Spotify kooi zit en dat er zelfs van jouw artiesten genoeg muziek bestaat dat je nooit zal vinden/horen. Ik doel voornamelijk op live concerten en releases die, om wat voor rare reden dan ook, alleen in het buitenland zijn geleased.
Ik heb ook spotify , alleen hoop ik dat spotify nu eens met lossless audio komen ,of andere formaten die wat meer dynamiek in muziek brengt .
haha, met het risico een holywar te ontketenen, maar de hoogste kwaliteit die ze hebben is 320Kb/s mp3, en volgens mij hebben al meerdere tests laten zien, dat zo ongeveer niemand dat kan onderscheiden van de originele bitstream ;)
Het is 320 kilobit/s in Ogg Vorbis formaat. Dat is toch een stuk modernere codec dan MP3 en ik geloof dat vrijwel iedereen het erover eens is dat deze nog een stuk betere kwaliteit levert bij dezelfde bitrate dan MP3.
Dus, tja de kwaliteit is vrijwel niet te onderscheiden van CD

[Reactie gewijzigd door jorikc op 12 januari 2015 16:22]

Betaalde abonnees kunnen streamen met ogg vorbis q9 (~320 kbps). Er zijn weinig (geen?) mensen die het verschil met lossless kunnen horen. Het is gewoon een hele goede kwaliteit.
Het grote voordeel vind ik het beluisteren van nieuwe muziek. De radio versie gebruik ik dan ook veelvuldig. Via mijn HTPC luisteren we in de woonkamer dan ook veel spotify en de radio staat bijna nooit meer aan. Via Spotimote bedienen vanaf smartphone is ook erg handig.
Spotimote of third party apps zijn niet meer nodig om spotify te bedienen. Spotify connect werkt nu ook vanuit de dekstop apps. Als je nu dus twee keer inlogt op je spotify, dus eentje die het afspeelt en de tweede als afstandbediening wordt je meteen gevraagd of je dat tweede device als afstandsbediening wilt gebruiken.
Ik mis wel ChromeCast support in de Spotify app. Dat vind ik bij Deezer zo handig, vooral als ik vrienden over de vloer heb.
Ik vraag me af bij hoeveel betalende gebruikers er een break even point is met betrekking tot de winst. Volgens mij is elke gebruiker nog steeds verliesgevend voor Spotify :)
Ik ben hartstikke verlieslatend kan ik je wel zeggen. Ik haal die tien euro er in één dag uit. Maar voor de muziekindustrie is het kiezen voor dat tientje of niets. Want anders download ik het wel. Ik vind het ook wel fijn dat het geld naar de artiesten ga waar ik daadwerkelijk naar luister. Ook de meer obscure artiesten.
Dat hoop dan tenminste maar. Ik zou het jammer vinden als een deel van mijn bijdrage aan Spotify naar een Taylor Swift oid gaat. (als ik die niet zou afspelen dus)

Ik zou het voor grap eens moeten bijhouden hoeveel bandbreedte er nou eigenlijk door mij gegenereerd wordt bij Spotify, want daarin zit denk ik toch wel het grootste deel van de kosten; ze moeten immers voor hun verbinding en (grote) database met content betalen, naast dat ze "ook nog wat" aan artiesten uitkeren.

Aan mij verdient de muziek industrie zo alleen maar meer, ik koop nog steeds wel eens een cdtje en ik ga door spotify alleen maar naar meer optredens van artiesten die ik anders niet zo snel ontdekt had.
Taylor Swift krijgt helemaal niets meer van Spotify want die heeft net haar muziek er af gehaald ;) Maar inderdaad, ze keren uit aan de artiesten naar wie je luistert en niet naar een soort algemene verdeelsleutel. De artiesten krijgen een X bedrag (of liever gezegd, een 0,00X bedrag :) ) per keer dat je naar een van hun nummers luistert.

De spotify client is trouwens wel zo slim om vaker gespeelde nummers te cachen dus als je vaak dezelfde muziek speelt zal het bandbreedte gebruik wel meevallen. Het gaat sowieso maar om muziek, dat is toch niet zo groot.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 januari 2015 16:38]

Wees blij: Taylof Swift krijgt nu niets van Spotify. Die heeft al haar nummers eraf gehaald. :)
Als ik nu zoek op Taylor Swift krijg ik een hele lijst aan nummers. Kennelijk is ze van haar besluit terug gekomen.
Ik moet ook zeggen ik er naar tevredenheid gebruik van maak, je hoort nummertje shazam dan luisteren via spotify knop en je voegt hem toe aan afspeellijst.
Je maakt bepaald lijstje offline beschikbaar en klaar, niks meer wachten tot thuis ofzo ben liedje downloaden weer toevoegen aan je telefoon of tablet en je muziek programma op de pc.
Ook best tevreden maar verbaas me ook over de vele covers van hits waarbij de originele versie soms NIET te vinden is, erg jammer want een B artiest versie van een hit hoef ik niet te horen.
Het aanbod is best ruim maar compleet is het nog niet te noemen.

Overigens vind ik dat de Apps (zowel op IOS en Adroid) voor verbetering vatbaar zijn. Zijn niet altijd even overzichtelijk en veels te veel BS opties die je zou moeten kunnen uitzetten.
Helemaal mee eens. Vooral bij klassieke muziek is het soms lastig zoeken op de telefoon. Maar als het echt belangrijk is, dan biedt de desktop-versie uitkomst.

Ik vind het grootste nadeel eigenlijk het grote aanbod. De keuze is te groot, alles is direct beschikbaar, en terugkijkend was ik meer tevreden met mijn oude ipodje met 8GB muziek. Juist door het vele aanbod neem je vaak niet de tijd om ergens echt naar te luisteren.
Klopt doe ik ook bijna niet het is meer van hoor leuk nummer toevoegen, zodat ik die ook weer kan luisteren.
Maar het is inderdaad niet echt dat ik iets ga luisteren wat ik niet ken, wellicht alleen de top zoveel geluisterd.

Het zou handig zijn als je ook van andere mensen kan luisteren wat ze hebben, ik heb het wel eens geprobeerd moet kunnen maar het is mij niet gelukt.
ik ben zelf niet zo'n fan van spotify omdat ik voor muziek betaal zonder ze echt te bezitten. ik vind het nog altijd fijn om voor muziek die ik echt leuk vind een CD te hebben of echte losse MP3's te hebben en deze gewooon nog te bezitten zelfs al blijkt bijvoorbeeld over 10 jaar dat de app vervangen is door een ander. ook heeft de store mijn exentrieke muzieksmaak (nog) niet helemaal in catalog en is dit dus ook niet voor mij aantrekkelijk
Fijn voor je ;)
Wat is dat toch met mensen die in een discussie hun mening over een product of dienst willen delen? Alsof dat representatief is...

On topic: Weet je zeker dat over 10 jaar je CD's het nog doen? En "losse MP3" heb je ook niet echt bezit; het zijn bitjes op een disk.

Muziek is een dienst. TV wordt dat ook steeds meer. Overige media ook (kranten, tijdschriften). Jammer vanuit nostalgische redenen wellicht.
Dit lijkt me juist bij uitstek de juiste plaats om je mening te geven...

Ik vind Spotify een prima dienst en zeker d'r geld waard. Helaas zal het nimmer alles omvattend zijn.

[Reactie gewijzigd door Steeliebob op 12 januari 2015 17:44]

Het is natuurlijk heel bon-ton om te roepen dat je muzieksmaak niet op Spotify staat, want dan ben je kennelijk een echte kenner ofzo.
Ik vraag me af of ze de tijdelijke abonnees ook meetellen. Een maand geleden hielden ze een actie waarbij je voor een euro drie maanden Spotify Premium kreeg. Zou wel verklaren waardoor er opeens zo'n groei is.
de actie was 3 maanden premium voor 10 euro. ik heb er zelf ook gebruik van gemaakt, als die actie niet was geweest had ik het namelijk ook niet gekocht. dus inderdaad, deze actie zal wel invloed gehad hebben op het huidige aantal abonnees