Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Crucial brengt twee nieuwe ssd-series uit. De BX100-lijn zou vergelijkbaar zijn met de huidige MX100-modellen, terwijl de MX200 voor een hoger prijssegment zijn bedoeld. Daarnaast komt Crucial met nieuwe configuratie- en beheersoftware.

De Crucial MX200-modellen zijn voorzien van een Marvell 88SS9189-controller en 16nm-mlc-chips van Micron. Er komen drie versies, met opslagcapaciteiten van 250GB, 500GB en 1TB. De MX200-ssd's behalen volgens de fabrikant sequentiële lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 555 en 500MB/s, terwijl de iops liggen op respectievelijk 100.000 en 87.000. De verwachte levensduur, uitgedrukt in de waarde total bytes written, ligt voor de drie modellen op 80, 160 en 320TB. Naast 2,5"-modellen zullen de MX200-ssd's ook in msata-, M.2 2260- en M.2 2280-form factors beschikbaar komen.

Crucial BX100Crucial MX200

Met de BX100-modellen mikt Crucial op het instapsegment. De BX100-ssd's zijn voorzien van een Silicon Motion SM2246EN-controller en 16nm-mlc-geheugen van Micron. Crucial geeft een levensduur op van 72TB. Er zijn vier modellen, met capaciteiten van 120GB, 250GB, 500GB en 1TB. De sequentiële leessnelheden liggen voor alle uitvoeringen op 535MB/s, maar de schrijfsnelheden lopen uiteen van 185MB/s tot 450MB/s. De 1TB-uitvoering behaalt tot 90.000 iops bij leesacties terwijl bijvoorbeeld het 120GB-model niet verder komt dan 43.000 iops bij 4KB-schrijfacties.

Volgens Crucial zullen zowel de MX200- als de BX100-modellen vanaf 20 januari te koop zijn voor nog onbekende prijzen. Daarnaast heeft de fabrikant Crucial Storage Executive aangekondigd, een tool om ssd's van het merk te configureren en beheren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

OMG. Waarom moet zo'n simpele tool web based zijn? Ik haat dat.
Waardeloze tool, 146MB te groot (voor een web app) en hij ziet mijn MX100 niet...

De email support functie werkt alleen als je mailclient (of plugin) hebt geinstalleerd die mailto: calls afhandeld.
De tool werkt hier perfect. Ik heb ook de MX 100. De tool is zeer zeker niet waardeloos.

Indien er bij jou iets fout gaat dan zou ik contact opnemen met Crucial en de bug mededelen. Dit is de eerste publieke versie van deze software dus er valt vast nog wel iets aan te verbeteren.
Zoals ik aangaf werkt zelfs het mailen naar support niet zonder extra software te installeren...

Daarnaast wil eerste public release niets zeggen, het is een final release... daarvan mogen wij nverwachten dat basis functionaliteiten gewoon werken. Mijn laptop heeft geen exotisch config, ik heb 3 browsers geprobeerd ondertussen (IE11, FF en Nightly(x64)).
Je mist ook niks eerlijk gezegd. De tool stelt niks voor in vergelijking met de Samsung magician software, het is eigenlijk een soort van HDtune maar dan in je browser. Had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Hopelijk bouwen ze dit nog uit.
http://gyazo.com/6861e83fb72ff25ca0dd9752652bb254
Echt goed kan ik het niet noemen :O
Het geen wat ik kon zien (al zich ik geen data ofc) zag er neit indrukwekkend uit, gewoon stats over beschikbare ruimte en smart status + een optie om firmware updates te doen.

HDTune zal waarschijnlijk meer info tonen dan dat deze Crucial tool doet.
Jes! Nog een nutteloze tool die ik eigenlijk best wel wilde hebben :D
Zowel HWI als TechPowerUp beweren juist dat de MX200 de MX100 vervangt, en de BX100 meer voor een lager budget dan de MX100 bedoeld is. Dit lijkt me ook logischer gezien de benaming.
De twee nieuwe series 'sandwichen' volgens Crucial de huidige MX100, die nog niet end-of-life gaat. Qua prijspunt zal de BX100, gericht op het basic/value-segment, dus iets onder de MX100 zitten, terwijl de MX200 wat hoger wordt gepositioneerd.
Quote is van HWI ;) Lijkt er dus op dat deze 2 nieuwe SSD's een aanvulling vormen op de huidige MX100. Waarschijnlijk zal de MX100 op termijn wel uitgefaseerd worden en is de MX200 dan definitief zijn vervanger. De BX versie zal dan echt voor de basics gaan. Lijkt me een enorm interessante SSD te worden aangezien de echte prestaties voor de meeste mensen toch niet merkbaar zijn tussen verschillende SSD's onderling.

De BX100 zal dus volgens mij de nieuwe budget koning worden en de prijzenoorlog verder aanwakkeren. Verder lijkt het me vanuit marketingoverwegingen vooral dat de MX100 nog even wordt aangehouden. Deze is inmiddels bekend en geniet van een goede reputatie en kan de nieuwe reeks 'in gang duwen' vooraleer EOL te gaan.
Maar waarom veel mensen voor een MX100 ipv. een EVO840 is vanwege de power loss protection. Op de website is die feature nergens te vinden bij de nieuwe ssd's, wat ik persoonlijk erg jammer vind als die website klopt. Dat is voor mij dan ook de reden geweest om een "langzame" 128gb mx100 te nemen ipv een "stuk snellere" evo840. (snelheden gequote omdat je er als gewone gebruiker weinig verschil tussen merkt zoals jezelf ook al aangeeft)
Samsung 840 evo ssd's hebben tripple level cell, wat ze minder betrouwbaar maakt dan multi level cell (2) en is duurder. Imo is de mx100 een betere keus.
In theorie wel. Onlangs heeft Tweakers een artikel gepubliceerd waarbij een externe website de duurzaamheid van SSD's heeft getest tot wanneer deze falen en de SSD's van zowel Samsung als cruvial als ik me niet vergis bleken de meest betrouwbare te zijn onder deze extreme omstandigheden.

Ik kan het artikel niet meteen vinden.
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Toch raar, ik zou kwa benaming de MX-200 als opvolger zien. Zouden ze dan bijvoorbeeld MX-101 doen ofzo?
Als in, op volgorde van performance:
BX-10x
MX-10x
MX-20x
Misschien dat de BX lijn vergelijkbaar is met de oude V4, die ten tijde van de M4 als budgetSSD vanuit Crucial bedoeld was. Die had ook een andere controller, andere SATA interface en verschilde behoorlijk op snelheid. Kan zijn dat nu voor de gem. consument een iets tragere SSD nog snel genoeg is en de BX dus wel een gewilde budgetkoning wordt.

Frappant overigens dat in de MX200 lijn wel dezelfde controller wordt gebruikt als bij de MX100 en M550. Ook de sequentiŽle snelheden zijn hetzelfde, enkel de IOPS zijn zo'n 10-15% opgekrikt lijkt het. Ik gok dat sequentiŽle wel gelimiteerd zijn door de SATA interface, maar ben wel benieuwd naar hoe de IOPS zo opeens hoger kunnen worden. Zou dit door de firmware komen of gewoon hardwarematig door grotere NAND chips + meer cache?

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 6 januari 2015 22:17]

Ik denk zoals jou dat met de BX100 1 TB eindelijk betaalbaar gaat worden(<=§ 200). Crucial geeft weeral het goede voorbeeld door een budgetreeks met lagere snelheden uit te brengen om de prijsdaling van ssd's sneller te doen verlopen. De MX200 zal ook in prijs dalen, maar het zal langer duren. Verder wacht ik met groot ongeduld op 2 TB ssd's en groter. Wat houdt de fabrikanten tegen. Is er een of andere technische belemmering? We zitten al zo lang op 1 TB.

Bij gelijkblijvende snelheden(sata 600 limiet) en hogere capaciteiten moeten de prijzen toch eens beginnen dalen. Als je ipv de capaciteit de snelheid omhoog brengt(zoals nu gebeurt met pci-e ssd's) zullen we nog lang mogen wachten op betaalbare hoge capaciteit ssd's.
Zeer interessant. Nog geen 3D-Nand volgens mij..

Volgens andere sites (bijv Storagereview) deze (USD) prijzen:
The MX200 line is available in capacities of 250GB, 500GB, and 1TB with respective prices of of $139.99, $249.99, and $469.99. The Crucial BX100 are available in 120GB, 250GB, 500GB, and 1TB capacities and are priced at $69.99, $109.99, $199.99, and $399.99, respectively.
Met die prijzen is de BX100 een leuke investering voor mijn laptop iom de snelheid iets omhoog te krijgen.
Beestje word wel oud maar is nog niet aan vervanging toe wat mij betreft voor veel dingen die ik ermee doe. En er zit niet voor niets een 2e bay in die laptop :)
Wat nog helemaal niet gevraagd is, en wat mijns inziens de belangrijkst vraag is: zijn deze ssd's voorzien van powersafe-caps?
Ik vermoed van niet als we van de gegevens op de website uit kunnen gaan.

mx200: http://eu.crucial.com/eur/en/storage-ssd-mx200 - geen power loss protection.
mx100: http://eu.crucial.com/eur/en/storage-ssd-mx100 - wel power loss protection
In de MX200 product flyer staat powerloss protection wel vermeld met als note erbij: "Refers to data at rest only"
Dit is dezelfde soort powerloss protection die de M500, M550 en MX100 ook hebben...

Maar Crucial had gezegd dat het de marketing rondom op de powerloss protection ging aanpassen, gezien mensen onterecht het aanzagen voor een full powerloss protection voor on the fly data...
Dus ze schreeuwen er niet meer mee rond nu...

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 6 januari 2015 22:55]

Uhh.. dus die powerloss functie in de MX100 zat ook al in de M500?

Dan heb ik een probleem :P

Wij gebruiken ssd's (in pc's) die in een omgeving staan waar we wel eens een blackout krijgen. Nu is het zo dat die dingen na zoveel tijd opnieuw geinstalleerd moeten worden omdat windows in de soep loopt.

Nam dus aan dat dit probleem met de MX100 verholpen was.. niet dus..

Dan toch maar een UPS er tussen
Precies!
Er is een verschil tussen consumenten SSD's en enterprise SSD's. De capacitors bij Crucial zijn niet voor dataprotectie, maar om te voorkomen dat de SSD gebricked raakt bij stroomuitval. Andere fabrikanten lossen dat op een andere manier op.

Uitleg van het verschil:
[b]The Truth About Micron's Power-Loss Protection[/b]

I want to begin by saying that I do not like calling out companies' marketing. I believe marketing should always be taken with a grain of salt and it is the glorified marketing that creates a niche for sites like us. I mean, if companies were truly honest and thorough in their marketing materials, you would not really need us because you could compare products by looking at the results the manufacturers publish. Hence I do not usually spend much time on how this and that feature are just buzzwords because I think it is fine as long as there is nothing clearly misleading.

I obviously assumed that the power-loss protection would provide the same level of protection as in the enterprise SSDs (i.e. all data that has entered the drive would be protected in case of a sudden power-loss) as Micron did not make any distinction between power-loss protection in client drives and power-loss protection in enterprise drives.

In the MX100 review, I was still under the impression that there was full power-loss protection in the drive, but my impression was wrong. The client-level implementation only guarantees that data-at-rest is protected, meaning that any in-flight data will be lost, including the user data in the DRAM buffer. In other words the M500, M550 and MX100 do not have power-loss protection -- what they have is circuitry that protects against corruption of existing data in the case of a power-loss.
But there is a limit. If a company manages to "fool" me with their marketing, then I think there is something seriously wrong. The case in point is Micron's/Crucial's client SSDs and their power-loss protection. Back when the M500 was launched a bit over a year ago, Micron introduced an array of capacitors to its client SSD and included power-loss protection as a feature in the marketing material.

I obviously assumed that the power-loss protection would provide the same level of protection as in the enterprise SSDs (i.e. all data that has entered the drive would be protected in case of a sudden power-loss) as Micron did not make any distinction between power-loss protection in client drives and power-loss protection in enterprise drives.

I got the first hint when I reviewed the M500DC. It had much larger and more expensive tantalum capacitors as the photo above shows, whereas the client drives had tiny ceramic capacitors. I figured that there must be some difference, but Micron did not really go into the details when I asked during the M500DC briefing, so I continued to believe that the client drives have power-loss protection as well, but maybe not just as robust as the enterprise drives.

In the MX100 review, I was still under the impression that there was full power-loss protection in the drive, but my impression was wrong. The client-level implementation only guarantees that data-at-rest is protected, meaning that any in-flight data will be lost, including the user data in the DRAM buffer. In other words the M500, M550 and MX100 do not have power-loss protection -- what they have is circuitry that protects against corruption of existing data in the case of a power-loss.


Hele verhaal:
http://www.anandtech.com/...sd-review-nda-placeholder
Iets meer informatie over de Curcial Storage Executive:
Available today, the Crucial Storage Executive is a software tool that helps users monitor, maintain, and optimize their Crucial SSD. Available for download at crucial.com/se, the new tool allows users to:

Update to the latest firmware version
Reset the drive's encryption password
Report on drive status, model, capacity, firmware version, temperature, and overall health
The tool works with the new BX100 and MX200 SSDs, as well as existing M500, M550, and MX100 SSDs.
Jammer dat de veel verkochte M4 niet ondersteund word.

Klopt het trouwens dat de site (http://www.crucial.com/se) nog helemaal niet bestaat en dus de software ook nog niet beschikbaar is?

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 6 januari 2015 18:11]

Inderdaad, had verwacht dat alle Crucial SSDs ondersteund zouden worden. Jammer!
Dat lijkt me stug, het kan best zijn dat dit soort interfaces pas sinds kort beschikbaar zijn, en dus alleen werken op de nieuwste edities. MX100 en verder dus. Ik verwacht ook niet dat mijn nieuwe SSD past op een oude computer met IDE-aansluitingen.
Op wat voor interfaces doel je precies?
Iets protocol-achtigs waarmee die SSDs te configureren zijn, ik vermoed dat dit bepaalde commandos zijn waar de SSD op reageert, maar dat die commandos per serie verschillen, of zelfs soms helemaal niet geimplementeerd zijn.
Klopt het trouwens dat de site (http://www.crucial.com/se) nog helemaal niet bestaat en dus de software ook nog niet beschikbaar is?
De verkorte site http://www.crucial.com/se bestaat inderdaad nog niet. Maar dat is slechts de doorverwijssite, een afkorting naar de echte site. Dit is de echte site: http://eu.crucial.com/eur/en/support-storage-executive
Op de echte site kun je de software gewoon downloaden.
De vraag is of ie echt niet werkt of dat ze alleen zeggen dat het niet werkt.
Heb zelf een MX100 dus dat zit wel snor :+
Reset the encryption password.

Niet echt een feature die ik graag bij de producent neerleg :/
De prijzen:
Crucial BX100 SSD
Available in 120GB, 250GB, 500GB, and 1TB capacities with respective MSRPs of £53.99, £84.99, £153.99, and £306.99.

Crucial MX200 SSD: Available in 250GB, 500GB, and 1TB capacities with respective MSRPs of £107.99, £191.99, and £360.99,
Bron

Daar zal nog wel wat vanaf gaan als ze in de winkel liggen, dus 500GB voor 170§ ? :D

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 6 januari 2015 21:20]

Dat zijn prijzen in ponden. 170 euro voor 500GB lijkt me erg stug.

Edit: ik dacht dat je het over de MX200.

[Reactie gewijzigd door Aurora op 6 januari 2015 23:06]

Nee, eerder § 188 voor 500 GB.

De MX200 is wel serieus in prijs gestegen tov de MX100. § 450 voor de 1 TB versie is serieus duur. Ben serieus ontgoocheld.
Ik ga nog wachten met de 1TB SSD's die betaaldbaar zijn. Lang leve het ťcht stille HTPC :p
(I know, hier zijn nog geen prijzen vermeld, maar waarschijnlijk gaan ze nog lang niet in de buurt komen van normale HDD's)
Gaat ook niet gebeuren. SSD's zijn tig keer sneller, dus het is logisch dat ze ook flink duurder zijn dan HDD's. Pas als we grenzen gaan bereiken, zouden SSD's het kunnen gaan overwinnen in zowel capaciteit als in prijs. Maar ik dacht ooit ergens hier op T.net gelezen te hebben dat Seagate of Toshiba in de nabije toekomst nog wel een 20TB HDD wist te kunnen produceren.

Geef het een jaartje of 10 nog dus ;)
Dat zou mooi zijn :D Maarjah, tegen dat met 32K films gaat dat ook weer snel vol zitten he ;)
Het is niet logisch dat ssd's duurder zijn dan hdd's. Hdd's is een technologie die ten dode opgeschreven is en zullen id toekomst helemaal vervangen worden door ssd's als ze betaalbaar worden. Volledig elektronisch(ssd) gaat het winnen van mechanisch(hdd). Kun je vergelijken met een benzinemotor(mechanisch) tov een elektromotor(elektrisch). Benzinemotor gaat ook verdwijnen.

Moesten de twee technieken naast elkaar bestaan en de ene techniek geen significante voordelen zou hebben op de andere maar wel veel sneller, dan heb je het recht om meer geld te vragen. Bij een ssd vs. een hdd gaat dit niet op. Significante voordelen ve ssd zijn geen mechanische bewegende onderdelen(geen platters met koppen) waardoor geluidsproduktie, levensduur en snelheid(parallellisatie) veel gunstiger zijn.

Het is de overgang van mechanica naar elektronica, dat kun je niet tegenhouden.
Dus wat je met je eerste zin wil zeggen is dat het niet logisch is dat SSD's duurder dan HDD's *blijven*. Dat ze dat nu zijn, is wel degelijk logisch. De kostprijs van alle componenten is gewoon hoger.
"Crucial geeft een levensduur op van 72TB"

Hoe moet ik dat zien? Elke cel kan worden overschreven met 72GB data in totaal ? Hier wordt geen kip duidelijker van, zeker de normale consument niet.
Het lijkt me echter wel zeer duidelijk, ze garanderen dat er 72 TB aan data op de SSD geschreven kan worden (40 GB per dag voor 5 jaar). Waar jij nu weer iedere cel vandaan haalt is mij weer niet duidelijk.
Oh zo, ik interpreteerde het verkeerd. Dat is best veel natuurlijk, dan zit het met de levensduur wel goed!
72 TB is helemaal niet zoveel. Normaal voor budget SSD's, maar duurdere SSD's hebben stukken hogere limieten.

Maar goed, dit is wat ze garanderen. Waarschijnlijk kun je zonder problemen 150 TB of 200 TB schrijven.
Stel, ik bouw een computer. Is dan eerder deze nieuwe serie aan te raden? Of de MX100 gewoon?

Mooie specificaties trouwens van de SSD's. Hoge lees en schrijfsnelheden!
Dat hangt van de prijs af, en de beschikbaarheid. Als je nog een anderhalve maand kunt wachten ga je het weten, als ie nu af moet zeg ik een MX-100. Simpeler kan het niet.
En van de reviews \ test resultaten.

Crucial kan wel zeggen dat deze schijven in theorie beter presteren maar dat hoeft in praktijk niet altijd waar te zijn.

Daarnaast heeft de MX100 power loss protection en volgens de Crucial website de MX200 en BX100 niet (het staat iig niet als feature vermeld). Dat kan voor sommigen ook beslissende factor zijn. Ik hoop iig dat de mx100 beschikbaar blijft zodra deze SSDs goed leverbaar zijn (als de informatie op de website klopt en deze nieuwe SSD's dus geen power loss protection hebben)
Het zit er wel op, maar het is niet een on-the-fly powerloss protection.

Zie ook de comment van Swordlord hierboven
Hangt af vd prijs eigenlijk.
BX100: Crucial geeft een levensduur op van 72TB. Er zijn vier modellen, met capaciteiten van 120GB, 250GB, 500GB en 1TB.

Voor welk model geldt die 72TB?
Als dat voor het 1TB model is, dan gaat een MX200 dus ruim 4x zo lang mee als een BX100.

Tevens lijkt de BX100 geen powerloss protection te hebben i.i.t. de MX200.
Ik denk voor allemaal. Maar iemand onder me heeft het uitgerekend: 40 GB per dag voor 5 jaar, dus de levens duur ik meer dan prima. De BX100 is een echte budget SSD, om kosten te besparen hebben ze te powerloss protection weggelaten, lijkt me.
Ik denk het niet. Die levensduur in TB loopt doorgaans gelijk op met de capaciteit, dus dan zou voor de BX100 gelden:
120GB capaciteit => 9TB levensduur
250GB capaciteit => 18TB levensduur
500GB capaciteit => 36TB levensduur
1TB capaciteit => 72TB levensduur

Om het in perspectief te plaatsen, voor de al wat oudere Intel 320 SSD geldt bij vergelijkbare capaciteit een 40% langere/hogere levensduur. Echter, zoals je aangeeft, het wordt als budget SSD gepositioneerd, dus verschil moet er zijn.
Lijkt me niet. Bij de MX200 wordt voor elke versie een ander getal aangegeven, bij de BX100 maar een. Maar goed we zullen het zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True