Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Crucial heeft nieuwe ssd's aangekondigd. De M550-modellen van het consumentenmerk van Micron beschikken over op 20nm geproduceerd mlc-geheugen van Micron en ze komen beschikbaar in varianten van 128GB, 256GB, 512GB en 1TB.

Waar Crucial zich met de M500-ssd's op de mainstreammarkt richt, moeten de M550-modellen gebruikt worden voor desktops, ultrabooks en video- en mediatoepassingen. De M550-schijven beschikken dan ook over hogere prestaties dan de M500. De geadverteerde sequentiële lees- en schrijfsnelheden liggen op respectievelijk 550MB/s en 500MB/s, al schrijft het 128GB-model op 350MB/s.

Ook het aantal iops bij willekeurig 4kB-lezen en -schrijven heeft een flinke boost gekregen ten opzichte van de M500. Zo liggen die bij de 512GB- en 1TB-modellen op 95K en 85K, waar ze bij de 480GB- en 960GB-modellen van de M500-serie in beide gevallen op 80K liggen. De snelheidswinst is behaald door gebruik te maken van de vernieuwde Marvell 88SS9189-controller. Bovendien maakt Crucial voor de 128GB- en 256GB-ssd's gebruik van 64Gb-mlc in plaats van 128Gb-chips, wat voor betere prestaties zorgt.

Verder beschikken de drives over Crucials parity-techniek RAIN, die nu efficiënter ingezet wordt waardoor een kleiner deel van het nand gereserveerd hoeft te worden voor dataredundantie. Crucial claimt dat de mttf 72TB bedraagt. De schijven komen beschikbaar in 2,5"-, M.2- en msata-formfactors.

Crucial M550
Capaciteit 128GB 256GB 512GB 1TB
Prijzen 2,5" €86,39 146,39 291,59 458,39
Controller Marvell 88SS9189
Nand-geheugen Micron 64Gb 20nm mlc Micron 128Gb 20nm mlc
Cache, lpddr2-1066 512MB 512MB 512MB 1GB
Sequentiële leessn. 550MB/s 550MB/s 550MB/s 550MB/s
Sequentiële schrijfsn. 350MB/s 500MB/s 500MB/s 500MB/s
4kB willekeurig lezen 90K iops 90K iops 95K iops 95K iops
4kB willekeurig schrijven 75K iops 80K iops 85K iops 85K iops

Crucial M550

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Bij Anandtech kwam ik net al een goede review tegen :)

http://anandtech.com/show...2gb-and-1tb-models-tested
HWI heeft de m550 inmiddels ook getest. Een stukje uit de conclusie
Met de M500 serie kon Crucial een paar maanden na de introductie qua prestaties eigenlijk al niet meer mee met de concurrentie. Hoewel de M500 serie pas april vorig jaar op de markt kwam, is het al een tijdje duidelijk dat Crucial snakte naar vernieuwing. Die vernieuwing is er nu met de M550 SSD's.

De prestaties zijn ten opzichte van de M500 flink toegenomen. Wat is gebleven is de uitstekende ondersteuning voor encryptie en de condensators die dataverlies bij stroomuitval voorkomen.

Het geteste 512GB model presteert gewoon goed: met een prestatiescore van 95 punten (zie vorige pagina) vindt Crucial aansluiting bij de top. Het 256GB model is wat langzamer en komt op 88 punten. Ook dat is een prima prestatieniveau, zeker voor normale consumententoepassingen.

Crucial laat ons weten dat betrouwbaarheid bij de M550's topprioriteit is - vandaar de keuze om nog steeds MLC geheugen te gebruiken in plaats van TLC - maar maakt er geen geheim van dat men met de nieuwe SSD's de strijd met Samsungs 840 Evo SSD's aan wil gaan. Op dit moment hebben nog geen hand vol shops de M550's opgenomen in hun prijslijsten, maar komen de gemiddelde prijzen al redelijk overeen met de 840 Evo's. Het is natuurlijk even afwachten wat de prijzen gaan doen wanneer de M550 op veel meer plekken uit voorraad leverbaar is.

Mocht Crucial het prijsniveau rond of idealiter zelfs onder het niveau van de 840 Evo's houden, dan is de M550 echt een uitstekende keuze..
Overigens, de oude m500 zijn niet reuze snel, maar wel in de aanloop naar deze release wel enorm in prijs gedaald. pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

De 240 GB variant is al voor iets meer dan 90 euro verkrijgbaar. Zie ook dit bericht op HWI over een "prijzenslag".

Wil je een eenvoudige maar vlotte pc met een wat grotere SSD (eventueel zonder harddisk) dan zijn de M500 best te overwegen. Het verschil tussen de verschillende SSD's ga je in de praktijk niet zo reuze hard merken.
Kijk bijvoorbeeld naar de PCMark7 tests. PCMark7 maakt gebruik van traces gebaseerd op moderne software uit het Windows 7 tijdperk. Juist omdat deze benchmark gebruikmaakt van echte en ook moderne applicaties, is dit eigenlijk de belangrijkste benchmark om je beslissing welke SSD te kopen op te baseren. Een verschil met PCMark Vantage is dat PCMark7 de traces in real time afspeelt. Daardoor liggen de scores van SSD's dichter bij elkaar, maar komen de resultaten ook veel beter overeen met wat je in de praktijk daadwerkelijk mag verwachten.

Kort en goed: in die test liggen de SSD's qua real life prestatie toch behoorlijk dicht bij elkaar.

Edit: reactie aangepast omdat ik per abuis linkte naar de M500 review. Is nu hersteld

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 19 maart 2014 15:14]

Zijn de power-loss caps er nu wel of niet uit?
HWI zegt namelijk van wel, maar ik hoor ook andere geluiden.
Als ze ontbreken dan heeft voor mij toch wel duidelijk de m500 de voorkeur aangezien ik vrij weinig aan snelheid heb (wel de snappyness door lage latency, maar grote, rauwe doorvoer doe ik nauwelijks)
De Crucial M550 beschikt wel over capacitors. HWI meldt in zijn review van niet, maar als je hun afbeeldingen bekijkt, zie je de array van capacitors zitten.

Crucial geeft dit zelf ook aan dat de M550 wel over power-loss capacitors beschikt:

Data Protection: Employs onboard power-loss protection and advanced error recovery techniques to protect the integrity of stored data. (Bron)

en

Power Loss Protection Protects integrity of stored data during unexpected power loss (Bron)

[Reactie gewijzigd door Don Roberto op 18 maart 2014 15:38]

Staat gewoon bij HWI.
Net als de M500 SSD's heeft de M550 een reeks condensators die bij eventuele stroomuitval ervoor zorgen dat er nog voldoende energie voorhanden was om alle gecachte data naar het flashgeheugen weg te schrijven.
bron: http://nl.hardware.info/r...-nieuwe-marvell-generatie
Koen geeft inderdaad aan dat zij fout waren en inmiddels heeft hwi het aangepast.

Netjes dus dat het uiteindelijk is opgelost.

[Reactie gewijzigd door Don Roberto op 18 maart 2014 16:47]

De oude M500 is dankzij de prijs juist de meest aantrekkelijke SSD: acceptabele snelheden, goede betrouwbaarheid en zo ongeveer de goedkoopste op de markt.

HWI zit er met zijn review behoorlijk naast overigens. Volgens HWI heeft de M550 geen condensatoren om stroomuitval op te vangen, maar zowel Crucial's persbericht als de foto's op Anandtech spreken en tonen duidelijk condensatoren om stroomuitval op te vangen. Dit is juist die ene feature waar de Crucial op uitblinkt tov Samsung.
Dat is een artikel uit april vorig jaar en gaat over de M500, niet deze M550. Zelfs de grootte is niet juist, dat artikel gaat over een 240GB, welke niet voorkomt in de M550 reeks.
Je linkt naar de review/conclusie van de m500 en niet de m550.
Dit is de review van de m550 ;)

http://nl.hardware.info/r...-nieuwe-marvell-generatie
Volgensmij heb je een recensie van de M500 aangehaald, niet de M550
Dat is een review van de M500, dit gaat over de M550.
Zo'n conclusie is precies de reden waarom ik heel weinig bij HWI kom, het is een conclusie die vrijwel niets met de echte praktijk te maken heeft. De maxima waar ze over vallen doen in de praktijk in zelfs een bovengemiddelde game pc totaal niet terzake want dat verschil is vrijwel niet merkbaar. Het is daarom wat mij betreft een (zeer) vreemde conclusie om te stellen dat alleen de prijs de aanschaf van die SSD's kan rechtvaardigen. Ieder andere serieuze techsite zegt juist vrijwel het tegenovergestelde en legt het probleem vooral bij de andere merken die (veel) duurdere SSD's hebben die theoretisch beter presteren maar waar in de praktijk weinig tot niets van te merken is... en de hogere prijs daarom niet in verhouding staat. Voor bijna de helft van het geld heb je een SSD die in de praktijk hooguit 5% minder presteert... oftewel, veruit de meeste knal voor je knaken.

Maar goed... HWI beweerde ook dat erg geen power loss capacitors op deze nieuwe versie zitten... je kan ze zien op de afbeelding! Moeilijk serieus te nemen zo...
Je hebt de review van de M500 gepakt, die review is al een jaar oud ;)
Wil nie veel zeggen hoor, maar je linkt en quote uit de review van de m500, niet die m550 :+

Nvm is al tig keer gezegd zie ik nu pas :+

[Reactie gewijzigd door analogworm op 18 maart 2014 19:20]

Als Tweakers nog wilde weten waarom ik in de post over reclame maken zo negatief was: dit is een goed aanknopingspunt.

Zowel Anandtech als HWI hebben al een uitgebreide review in de lucht, en hier lees ik een aankondiging.

Gemiste kans, ondanks de leuke geheugentest van vandaag!
Nee, NDAs enzo. Anandtech en HWI hebben blijkbaar al een week (of meer) geleden hun exemplaar gekregen maar mochten niks zeggen tot het officiele persbericht de deur uit was. T.net zat niet bij de geselecteerde sites, en hoorde dus pas iets nadat Crucial zelf iets zei. Minuten daarna kwamen de andere sites met hun vooraf gebakken stuk tekst.
Logisch want T.net heeft niet eens een review geschreven over de M500. Ze schrijven wel een review over een of andere onbelangrijke OCZ, maar een SSD uit de BBG en die in het forum veel wordt geadviseerd wordt niet naar gekeken. T.net is ook veel minder een reviewsite dan HWI.
T.net is ook veel minder een reviewsite dan HWI.
Wat gezien de slogan ("wij stellen technologie op de proef") best verbazingwekkend is, natuurlijk...
De 240 GB variant is al voor iets meer dan 90 euro verkrijgbaar.
Ik zou dan wel zeggen voor net geen 100 euro, iets meer dan 90 euro denk ik aan 91 of 92 euro...
Uh hallo, wakker worden! Het gaat hier over de Crucial M550, niet de M500, die is er al een tijdje.

Verder mooi van Crucial, ze zijn goed bezig de laatste tijd. Ze bieden SSD's aan voor (relatief) lage prijzen(eindelijk eens een prijsdaling bij ssd's) en ook nog eens hoge capaciteiten(1 TB). Dat andere fabrikanten maar heel rap volgen want ze zijn allang over tijd. Het is nu wachten op 2 en 3 TB SSD's zodat we die slome hdd's eindelijk eens overboord kunnen gooien.
You traitor, you. :P Geintje.

Ik moet bekennen dat ik ook meer-en-meer voor een second check ga daar.
Uiteraard eerst Tnet, begrijp me niet verkeerd, maar als ik voor een koop ga, dan ook anderen inmiddels. Zeker Anand. En, ja, die is net zo commercieel, en zo, maar toch vaak uitgebreider.
En dan natuurlijk ook andere sites.
Enniewee, de Tweakers kennen ze wel.
Het wordt meer en meer belangrijk om de anderen ook te checken. Daar had ik lang geleden niet zo'n behoefte aan.

De nieuwe vraagbaak al ingevuld? Tnet rules, nog steeds, maar de vraagstelling maakt duidelijk wat de plannen zijn.
Bij Anandtech kwam ik net al een goede review tegen :)

http://anandtech.com/show...2gb-and-1tb-models-tested
de kwaliteit van de review is goed, die van de M550 blijkbaar iets minder. Spijtig en een beetje een gemiste kans om aan de top te blijven meedraaien (mijn M4 indachtig). Dat is het voor/nadeel van jonge markten: nieuwe spelers hebben nog kansen
De prijzen voor de 2,5 inch variant zijn(volgens de Crucial website):
128GB: §87
256GB: §146
512GB: §291
1024GB: §458

Er zal uiteindelijk op de markt nog wat afgaan en ik verwacht dat ze uiteindelijk goedkoper zullen zijn dan de 840 EVO.
Ze zullen wel moeten want qua prestaties leggen ze het ook af tegen de 840 EVO. Ik verwacht zelf iets rond de 100 euro voor een 256 GB, zeg maar 1-2 tientjes boven de huidige M500s. Desnogwelteplus, met die prijzen is het de manier om je laptop van een fikse SSD te voorzien. Snel genoeg, en in grootte te krijgen zonder blut te gaan.
Hoe moet ik dat interpreteren als een MTTF is uitgedrukt als 72TB? Gemiddeld 72TB lezen/schrijven voordat ie kapot gaat? Per cell? Per chip? Per disk?

[Reactie gewijzigd door Cilph op 18 maart 2014 15:22]

Het gaat om schrijven. Je zou dus vijf jaar lang elke dag 40GB op de SSD moeten schrijven om die 72TB te halen. Zolang zou het volgens Crucial dus moeten duren voordat je de eerste failure tegenkomt.

MTTF: Van begin tot eerste failure
MTBF: De gemiddelde tijd tussen falen

[Reactie gewijzigd door Don Roberto op 18 maart 2014 15:28]

Dus je koopt die 1TB en dan kan je hem gemiddeld maar 72 keer volledig vol schrijven voordat hij dood is? Dat vind ik wel heel kort eigenlijk. Ik zal er vast naast zitten. Iemand die mij kan corrigeren?
Nee. Het is een redelijk ingewikkeld verhaal en daarom geeft Crucial zelf aan dat de geschatte levensduur van de SSD gemiddeld 1,5 miljoen uur is. Dit is een simpelere benadering, maar is wel duidelijk voor de consument.
Endurance 72TB total bytes written (TBW), equal to 40GB per day for 5 years
Dit is wat bij de M500 op de site staat wat Style 147 ook al aangeeft hieronder.
Daaruit trek ik eigenlijk opnieuw de conclusie dat 72TB data schrijven het maximum ongeveer is.

Ondanks dat 40GB per dag best een aardige hoeveelheid is vind ik maximal 72 keer je harde schijven helemaal volgooien toch heel erg weinig.
main time beteren failure geeft volgend mij aan dat gemiddeld om de 72TB en foute bit geschreven wordt. Niet dat je schijf dan aan hoort is. Aangezien elk mogen file systeem error correctionele bevat, ga je dat niet heel erg merken.
Ok als er om de 72TB een paar cellen doodgaan die vervangen kunnen worden met de rest cellen die aanwezig zijn valt het wel mee :) maar anders was het gewoon echt slecht.
Precies, en sorry voor mijn swype-fouten... ;-)
Swype heeft een MTBF van slechts een paar letters!
En aangezien de maximale schrijfsnelheid 500MB/sec is duurt dit dan 72TB/500MB/sec = 72000GB/0.5GB/s = 144000 sec = 2400 min = 40 uur...?
Hou jij wel rekening met het verschil tussen bits en bytes? ;)
Nee, want hoofdletter B = byte, en b = bit toch? Dat was tot nu toe nog altijd mijn interpretatie.

Waar zit de fout dan ? Leg uit..
Het volgende is voor de M500 beschreven: http://www.crucial.com/store/ProductMarketing_m500.aspx

"Life Expectancy 1.2 million hours mean time to failure (MTTF) "
"Endurance 72TB total bytes written (TBW), equal to 40GB per day for 5 years"

Aangezien MTTF over een tijd gaat is 72TB onlogisch, ik denk ook dat het door elkaar gebruikt wordt.

Gezien deze getallen verschilt het niet met de M550.
Lalala, niks om je druk over te maken. http://techreport.com/rev...ata-retention-after-600tb

Overigens verschilt de hoeveelheid die je kan schrijven ook nog eens per grootte schijf. Het gaat namelijk om het aantal keer dat je 'm opnieuw kan schrijven.
Zoals Don Roberto ookal aangeeft is het een vrij ingewikkeld verhaal met write amplification, blocks, pages en write cycles.
En dan als het stukje band geheugen het niet meer doet, krijg je een 'vers' stukje uit de spare area. Dus effectief merk je er dan nog niks van.
Ik verwacht dat de bovengrens van Sata600 nu toch wel behaald is. Tijd voor andere technologiŽn
SATA Express is de opvolger:
http://www.anandtech.com/...ng-sata-express-with-asus

Oftewel: PCI Express over een (aangepast) SATA connector.
mwah, echte random io zit doorgaans nog ver onder de 100MB/s, dan is er dus nog ruimte genoeg! Neemt niet weg dat ik ook graag een snellere bus zie, als dat ook lagere latencies betekent!
De huidige lees- en schrijfsnelheden zijn 500MB/s en 250MB/s. Goede upgrade dus! Lijkt mij iig de meerprijs waard, maar aan de andere kant; een 240GB M500 is ongeveer even duur als een 128GB M550. Ik ben benieuwd waarvoor mensen zouden kiezen.
Mee eens, ik persoonlijk zal voor een 240GB kiezen dan.
Ze kunnen zich beter richten op een grotere capaciteit.
Maar een nieuwe snellere versie is altijd goed! (Want daardoor word de oude 'minder snelle' versie goedkoper :) )
Mee eens :) Waarschijnlijk is de 240GB M500 al snel goedkoper dan de 128GB M550 en ik zou dan ook voor de opslag kiezen, maar een snellere ssd is inderdaad ook niet verkeerd. Ik ben benieuwd wat Samsung nu gaat doen met hun ssd's.
Ja maar meestal verdwijnt de oudere versie dan uit de schappen en zit je weer met het duurdere model opgescheept en zo daalt de prijs nooit. Ik word er moedeloos van. Ze zouden zich idd beter richten op grotere capaciteiten ipv snelheid zoals hierboven al gezegd. Een SSD is toch al snel genoeg.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 19 maart 2014 02:23]

Mooi artikel waar je meteen van smult, en meteen weer denkt dat je toch net te vroeg voor je aankoop bent gegan (zoals altijd)...maar
Waar Crucial zich met de M500-ssd's op de mainstreammarkt richt, moeten de M550-modellen gebruikt worden voor desktops, ultrabooks en video- en mediatoepassingen.
Errrmmm...Dat is toch lijkt mij de mainstreammarkt? Dit moet misschien net iets anders verwoord worden. Dit spreekt elkaar een beetje tegen, zoniet, gewoon vreemd.

[Reactie gewijzigd door HMC op 18 maart 2014 15:52]

Ik heb zelf de M500 en het is ondanks dat de lagere sequentiŽle schrijfsnelheid (waarvoor gebruik je dat?) een prima product. Als je geen samsung product wil lijkt me ook deze incarnatie weer een mooie ssd.
Sequential write is a disk access pattern whereby large contiguous blocks of data are written to adjacent locations on the surface of a device. The term is used primarily within the context of benchmarking and the speed is usually measured in MBps. This type of access pattern is common when writing large files such as video, music and high definition images. As a rule of thumb approximately 50% of a typical users disk access on a PC will consist of sequential reads and writes. ;)
Õk kan op de crucial site bij de M550 niks over power-loss condensators vinden. Dat is toch wel een groot nadeel tov de M500.
Uit de product brief:
The M550 is built using Micron’s 20nm NAND Flash and
offers the same features as our popular M500 SSD—
including RAIN reliability technology, device sleep (DEVSLP)
mode, Opal 2.0 self-encryption, asynchronous power-loss
protection
, and adaptive thermal monitoring—but with
superior performance (up to 550 MB/s, nearly saturating
the SATA 6 Gb/s bus) and greater power savings thanks to
reduced power consumption during device sleep.
De M550 is in principe gewoon een M500 met nieuwere controllerversie, 64bit NAND voor de kleinere formaten en minder parity ruimte gereserveerd voor RAIN. Crucial heeft zich met de M500 verkeken op de betrouwbaarheid van 128bit NAND en komt er nu achter dat ze met minder parity nog steeds betrouwbaar data op kunnen slaan.
Staat er toch wel:
http://www.crucial.com/eu/products/m550.aspx


"Power Loss Protection - Protects integrity of stored data during unexpected power loss"
Zitten hier ook 2242-modellen tussen?
Geintje zeker?
@4real. Gewoon de 550 prijzen in de tabel hierboven.
dacht dat eerst ook, maar de tabel hier op Tnet is correct.

Zit gewoon te denken om er een voor opslag te kopen, alhoewel ik net een Samsung 120 voor OS heb gekocht. (ja, we lopen hier iets achter.)
Dit ziet er goed uit!

[Reactie gewijzigd door HMC op 18 maart 2014 16:04]

SSD voor opslag is eigenlijk een no go... je haalt echt vrijwel geen enkel voordeel uit een SSD bij een dergelijke toepassing en het is relatief gezien (erg) duur. Een voordelig geprijsde SSD ligt tussen de 40 en 45 cent per GB... een HDD is doorgaans het tienvoudige goedkoper per GB met een gemiddelde van 4 cent per GB. Als je dan toch een edge wil hebben wat betreft snelheid ga dan voor een SSHD, die zitten zo rond de 10 cent per GB en presteren al een flink stukje beter. Buiten dat is betrouwbaarheid ook nog altijd een factor en dan is je data in principe ook veiliger op een ouderwetse hdd.

Edit @hieronder: Je zegt het zelf al, uiteraard zijn er praktische uitzonderingen mbt snelheid. Maar dan nog... stel ik heb een 20mp camera en schiet mijn plaatjes in raw12, dan heb je het over ca. 30MB per foto. Dat is maal 500 ongeveer 15GB... valt nog best mee met een oude hdd.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 18 maart 2014 19:46]

Nou, als je bijvoorbeeld Adobe bridge gebruikt die ff de meta data van 500 raw foto's op wilt halen kan ik mij zo voorstellen dat dat met een SSD stukken sneller gaat :)
En nee een SSHD gaat niet helpen want die moet het eerst in zijn cache gezet hebben.

Maar goed, het is inderdaad wel een uitzonderings scenario.
One million dollar!!!! Maar serieus: ~$120 ~$200 ~$400 ~$650 respectivelijk.
Bron: http://www.tomshardware.c...al-m500-1tb-ssd,3551.html


edit:
Shit dat is de M500

Hier iets meer over de m550: http://nl.hardware.info/v...l/producten/210547-210548

[Reactie gewijzigd door 4Real op 18 maart 2014 15:16]