Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Op internet zijn afbeeldingen van twee versies van een MSI GTX 960 verschenen. De GTX 960 zou een nieuwe videokaart zijn die Nvidia op korte termijn wil aankondigen. De kaart zou over een GM206-gpu op basis van Maxwell beschikken.

Op de afbeeldingen die Videocardz publiceert, staan de MSI GTX 960 Gaming 2G en de MSI GTX 960 100 Million Edition. De kaarten beschikken over MSI's Twin Frozr V-koeler met twee ventilators en 2GB gddr5-geheugen. Verdere details over bijvoorbeeld kloksnelheden zijn er nog niet.

Videocardz meldt nog wel dat de GTX 960 een geheugeninterface van 128bit breed, een 4+1-fasige stroomvoorziening en een enkele 8-pinsvoedingsconnector heeft. Net als de GTX 970 en 980 zou de GTX 960 over displayport, hdmi en dvi beschikken.

De gpu van de kaart betreft naar verluidt de GM206, een chip die gebaseerd is op de Maxwell-architectuur, net als de GM204 van de GTX 970 en 980. Eerder verschenen ook al de productnamen van GTX 960-versies van Asus en Galax.

MSI GTX 960MSI GTX 960MSI GTX 960MSI GTX 960

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

"GTX 960 een geheugeninterface van 128bit breed"

is dit niet wat aan de lage kant? ik heb zelf een gtx560 ti en die had dacht ik al een hogere bus snelheid?
de 550 had dacht ik wel een 128bits bus maar kan het mis hebben hoor?
Volgens de eerder geplaatste GameDebate-link heeft de GTX960 een 192bits geheugenbus (256bits voor de GTX770), dus niet 128bits.
Daarnaast beschikt de GTX960 over 2MB L2 cache (ipv. 512kB voor de GTX770), waardoor de lagere geheugenbandbreedte tov. de GTX770 zou moeten worden gecompenseerd, aldus diezelfde link.
Die link naar Game-Debate gaat over de GTX960Ti GPU. Ook staat er een releasedatum bij van 1 januari. Komt niet echt over als betrouwbare informatie.

[Reactie gewijzigd door Robolokotobo op 6 januari 2015 20:40]

Zelfs de GTX760 heeft nog een 256bits geheugenbus.
Dus kan aan mij liggen hoor, maar dan is 128/192bits wel erg aan de lage kant.
Maar wie weet, meschien doet dit inderdaad niks met de prstaties, en is het nog genoeg.
Maar dat is nog even afwachten natuurlijk.
Ben in elk geval benieuwd naar de prestaties van de 960 ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 7 januari 2015 08:44]

vreemdt dat tweakers dan toch 128bits vermeld?
Dat is gewoon klakkeloos overgenomen van hun bron(Videocardz).
De 970 en 980 zijn 256 bit en dat is ook geen bottleneck voorzover ik begrepen heb.
De 970 en 980 zijn 256 bit en dat is ook geen bottleneck voorzover ik begrepen heb.
De GTX 970 en GTX 980 gebruiken een nieuwe generatie van losless compressie. De 256 bit bus is daarmee vergelijkbaar met een 384 bit bus van een eerdere generatie. Vandaar dat de bus geen bottleneck is.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn games waar een 780 Ti gewoon sneller is dan een GTX 980 en dat alles heeft te maken dat de 780 Ti een grotere bit bus heeft. Dit komt vooral voor bij games waar veel geheugen van de kaart is vereist.
Onzin, de GTX 980 is bij 90% van de games een stuk sneller dan de 780 Ti. Zie bijv: http://www.anandtech.com/bench/product/1072?vs=1351 En als de 780 Ti een keertje een haar sneller is dan heeft dat met andere dingen te maken. Bijvoorbeeld met het feit dat de 780 ti beschikt over 2880 CUDA cores, en de GTX 980 heeft maar 2048 CUDA cores.
Tuurlijk is de 980 in de meeste gevallen sneller. De meeste games op 4k resolutie krijgen de geheugen niet eens vol. Ga eens een gemodde skyrim spelen op een 4k resolutie met custom textures. Dan zit je al snel aan de max van je geheugen en dan presteert de 780 Ti toch beter dan een 980 en dat heeft toch echt te maken met bus size.

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 6 januari 2015 18:30]

Kerel, hou op met die onzin te verkondigen!! Wake up dude! De 780 ti heeft helemaal niet meer geheugen. Je bent vreselijk in de war.

Hier zijn de feiten nog één keer op een rij voor je:
GTX 980: 4 GB VRAM
780 ti: 3 GB VRAM (één hele GB VRAM minder dus!)

Een zwaar gemodde skyrim met allemaal 2K en 4K textures draait dus ook stukken beter op een GTX 980. Dankzij die hele gigabyte extra videogeheugen!

De 3 GB videogeheugen van de 780 ti is bij een aantal spellen al te weinig om ultra textures te kunnen draaien. Bijvoorbeeld Assassin's Creed: Unity heeft 4GB videogeheugen nodig voor ultra textures. En bij een gemodde Skyrim loop je ook zeker tegen de limitaties van maar 3 GB VRAM aan.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 6 januari 2015 18:27]

Ik heb nooit verkondigd dat de 780 meer geheugen heeft, het weet er enkel beter mee om te gaan als de geheugen helemaal vol zit. Shadows of mordor had ook 8gb nodig zeiden ze maar de 8gb 290 versie haalde nauwelijks meer fps dan de 4gb 290

Maar ik laat het hier maar bij want de meningen verschillen en hier komen wij dus nooit uit :"D

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 6 januari 2015 19:00]

Met GDDR5 is de impact een stuk lager, maar het is inderdaad érg krap. Hoewel vaak sneller dan AMD kaarten in de "gewone" resolutie modellen, zodra de resolutie/aantal schermen omhoog gaat, is de AMD reeks ondanks de tragere GPU tóch vaak sneller omdat hij niet tegen zijn geheugenbus aan zit te hikken: een 512bit GDDR5 bus is wel érg breed.
Ja dat is krap. Ze hebben wel heel veel vertrouwen in de Maxwell chips om deze mid-high range kaart tot 128bit te beperken. De x60 kaarten zitten meestal op 192bit. Nu maar hopen dat dit de prestaties op grote resoluties niet te veel in gedrang brengt. (vergelijkende tabel: http://en.wikipedia.org/w...graphics_processing_units)

[Reactie gewijzigd door goarilla op 6 januari 2015 15:55]

De 900 serie gebruikt een compressie techniek waardoor je met een kleinere busgrootte toch genoeg datadoorvoer hebt.
Maar ja, het is wel weinig, maar ze doen dit natuurlijk omdat als ze de huidige architectuur al gelijk helemaal benutten, er ze niks meer hebben voor de 1000 serie, dan knallen ze waarschijnlijk de bus omhoog, wat extra cores ivm kleinere procede en hup je hebt een nieuwe kaart.
Ter ere van wat is de 100 miljoen editie? Want nu lijkt het net een speciale kaart, maar de specs zijn (tot zover bekend) identiek.

Daarbij; is het nog wel interessant om een GPU met 2Gb uit te brengen, als je voor veel games een veelvoud daarvan nodig hebt? Of is een kaart als deze überhaupt niet voor het hele hoge segment bedoelt? :) (Ik ben niet zo heel erg thuis in de exacte verhoudingen tussen GPU's)
Als je inzoomt op de tweede afbeelding kun je op de doos het volgende lezen: The Grand Milestone 100 million cards of MSI & nvidia.
MSI is celebrating the shipment of 100 million GeForce graphics card in an exceptional way. GeForce GTX 970 equipped with Twin Frozr V cooler will now be available in three flavors: red, gold and green.
Bron

Ter ere van de 100 miljoenste kaart hebben ze een aantal modellen met een speciaal kleurtje koeler te koop. Kaarten zijn dus inderdaad identiek aan elkaar.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 6 januari 2015 15:27]

Ik vind het echt zeer jammer dat MSI (nauwelijks tot) geen blauw/zwarte kaarten meer maakt.

Mijn hele PC is van binnen een showmodel blauw/zwart (met blacklight en geen rode sata kabels, maar AC Ryan zilveren satakabels die speciaal nog extra oplichten in blacklight - en een hogere doorvoersnelheid hebben - 2% ofzo lol).

Maar goed, ik ga dus geen super rode grafische kaart toevoegen. Is voor mij gewoon een rede geweest om geen radeon meer te nemen.

Tevens vind ik het jammer dat de kaarten geen lucht naar buiten duwen, maar die sterke fans die diffusseren het alleen maar door mijn kast - waardoor de casefans meer lawaai moeten maken.

Als reactie op de drie kleuren ^^^
Een veelvoud? Dat is natuurlijk niet waar. Met 4GB heb je voor het overgrote deel van de games genoeg. Tenzij je op 4k gamed met de allerhoogste settings, echter kan zelf de 980 niet echt vloeiend 4k games spelen dus dat is ook een non issue.
Whoops dubbel.

[Reactie gewijzigd door killerfreak op 6 januari 2015 15:57]

Interessant, wil een update doen naar een scherm met 21:9 scherm met een 3440x1440 resolutie.
Speel niet hele zware games (sim city 5 en wat oudere NFS ) maar mijn huidige GTX 560 ondersteunt volgens de specificaties de hogere resolutie niet. De GTX 760 zijn maximale output resolutie is hoger en ondersteunt deze daardoor wel. Ben benieuwt wat de prijs wordt en of het dan de moeite waard is om voor deze te gaan ipv van de GTX760. Met een E8400 cpu heeft een veel zwaardere kaart toch niet zoveel zin.
Ik gebruik zelf een 3440x1440 scherm en ik kan alleen maar zeggen: je zal er geen spijt van hebben ;)

Qua videokaart: ikzelf gebruik een lichtjes overclockte R9 270 (geen X) en dat lukt vrij goed voor Simcity, Diablo 3 en andere (niet zo veeleisende) games, al moeten de settings hier en daar wel op op medium. De GTX 760 zit daar nog iets boven, dus dat moet wel lukken, zou ik denken. Als je toch graag alles op hoge settings zet of iets recentere games wilt spelen ga je wel nog een trapje hoger moeten gaan en dan komt deze GTX 960 in beeld. Ik zou wel wat reviews met benchmarks op hoge resoluties afwachten, want die 128-bit bus zou wel eens een bottleneck kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 6 januari 2015 16:16]

SimCity 5 is echt wel een vrij zware game. op http://www.notebookcheck....-Benchmarked.89763.0.html wordt dat duidelijk. Als je deftige graphics wil hebben (schaduw en belichting), moet je al een high-end videokaart hebben genre R9 280X of GTX 760...
Met mijn HD6470M overgeclocked naar 921MHz geraak ik op min. settings op 1366x768 gemiddeld op zo'n 40.5 fps gedurende de p/m 15 minuten durende tutorial...
Hopelijk is dit dan de eerste betaalbare kaart voor 4K@60Hz (HDMI 2.0) waar je zo nu en dan ook nog eens wat games mee kan spelen op je HTPC. Ben benieuwd!
Een GTX980 kan nog geen vloeiende 4K beelden genereren en deze zal trager zijn. Verwacht er dus niet te veel van.

edit:
Nu ik je bericht nog eens lees, denk ik dat je bedoelde dat je hem voor 4K "desktop" werk zou willen gebruiken en af en toe een spelletje op een lagere resolutie of op "low" settings. Gigabyte heeft al een kortere 970 voor m-ITX systemen, maar die past niet in low-profile HTPC behuizingen. Maar dat geldt voor nieuwe MSI bordjes zo te zien ook.

[Reactie gewijzigd door aap op 6 januari 2015 15:29]

Doel je hiermee op gaming? Dat is me bekend, dat zal sowieso terugschalen worden naar full HD (wat ik overigens niet een ramp vind). Maar voor 4K media content zou dit toch een aardige powerhouse moeten zijn, denk je niet?

edit: Idd ;-)

[Reactie gewijzigd door Xypriz op 6 januari 2015 15:30]

Hij zei "betaalbare kaart", die 970 is precies 2x zo duur... :)

4k @ 60Hz kan op veel ITX moederbordjes zelfs met ingebouwde graphics van een Core xxxxM processor.
Ben benieuwd naar de prijs. Hij moet wel echt rond de 200-250 euro max liggen wil hij interesant zijn tov de 970.
Ze hebben gehoord dat hij voor ongeveer 177 euro (25.000 yen) over de toonbank moet gaan.
oh op de bron waar deze foto's van afkomen staat 400-500 Australische dollars. Dat is omgerekend zo 270-340 euro. Nu is alles best duur in Australië dus je mag aannemen dat die daar onder zit, al met al denk ik een prijs van rond de 220.
Nou, ik zal er niet raar van opkijken. Alles in Australie is ongeveer 4x zo duur als hier. Fles cola 6 dollar en zak chips 4,5 dollar in de supermarkt, een hamburger+friet+biertje bij een tentje 25 dollar. Behalve auto's. :)
Ja maar elektronica kan niet 4x zo duur zijn dan kun je beter shippen.
Daarbij moet je wel zeggen Australie heeft een veel hoger minimumloon dus dat scheelt dan wel weer.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 6 januari 2015 20:53]

Ja, ze verdienen ook veel meer natuurlijk. Wel maar 10% BTW. Ken iemand die werkt in de zorg daar, die betaalt maar 7% inkomstenbelasting. Ondanks de hoge prijzen hou je zelf nog steeds ruim 2 maal zoveel over als in NL.
Waarom is alles zo duur daar? Is de economie ook op zijn kop?
Nee de economie gaat goed daar, geld rolt echt. In shopping malls zitten ze rijen dik op stoelen hun haar, voeten en nagels te laten doen enzo. :) Er is ook weinig concurrentie, er zijn 2 supermarktketens en die zijn nogal machtig, dus dat drijft ook de prijzen op volgens mij. Het land heeft ook veel grondstoffen. En genoeg ruimte. :) Maar we dwalen af... ;)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 7 januari 2015 03:00]

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik vind die koelers van msi maar een beetje fragiel eruit zien. Voor de rest een nette kaart :) De 900 serie van Nvidea gaat toch volledig directx 12 ondersteunen in de toekomst? Hoe zit nu precies met de R9 200 serie van AMD?
SAPPHIRE schrijft over mijn kaart:
DirectX® 12

The tessellation performance on AMD Radeon R7/ R9 series is up to 2X faster than the previous generation, and DirectCompute performance is also faster to accelerate advanced post-processing, filtering, and anti-aliasing techniques. Direct X12 games has never looked this good.

* Based on preliminary DirectX 12 specifications as of July, 2014, AMD’s GCN-based products are expected to support DirectX 12 upon its release. The DirectX 12 specification and support for it are subject to change without notice.
Dit betekend dus dat we binnekort volop kunnen genieten van directx 12 in de toekomst met onze R9 kaarten? :*)
Daar reken ik wel op :D !
wat een knuppel die dat geschreven heeft. Je zou denken dat ze toch wel op spelling checken met zulke officiele berichten?

"Direct X12 games (meervoud) has (enkelvoud) never looked this good."
Zeker in een land (Hong Kong) waar Engels een officiële taal is.. ;)
Komt er ook een groene versie van de 970/980??? Zou echt perfect passen in mijn groene build: gigabyte g1 sniper z87 en cooler master haf x nvidia edition :)
Ja volgens Videcardz komt de 970 in rood, groen en goud beschikbaar.
Link: http://videocardz.com/541...00me-and-gtx-970-4gd5t-oc
Sweet, wie wil er een gtx780 kopen ;)
Ik vraag me dan af welke het juist betreft. Als je naar onderstaande link kijkt is er een enorm verschil in prestaties tussen de drie uitvoeringen die ze gaan brengen.

http://www.kitguru.net/co...raphics-cards-this-month/
Dit is de ideale kaart voor mij denk ik. Gamen doe ik niet heel veel, en hoeft niet overal op Ultra. Deze verbuikt lekker weinig dus kan straks mooi lopen op mijn 430Watt voeding, ik wacht et smart op de reviews :)
Hier iets meer informatie inc. prijzen op VS stores:
http://nl.hardware.info/n...-960-duikt-op-in-webshops

Als ik die prijzen zo zie, dan kan je net zo goed een 970 halen voor minder ;-) (op dit moment)

[Reactie gewijzigd door n00bs op 6 januari 2015 16:26]