Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

In een vertrouwelijk document heeft de FBI Amerikaanse bedrijven gewaarschuwd op de hoede te zijn voor Iraanse hackers. Vooral defensie- en energiebedrijven zouden het doelwit zijn, net als een aantal educatieve instellingen.

De waarschuwingen zijn geuit in een vertrouwelijk document dat door persbureau Reuters is ingezien. Het zogenaamde Flash-rapport geeft inzicht in de aanvalstechnieken en malware die de Iraanse hackers zouden gebruiken om binnen te dringen bij Amerikaanse bedrijven, aldus Reuters. Tevens zou de FBI hebben ontdekt dat het Iraanse hackprogramma groter is dan aanvankelijk gedacht. FBI-topman Stuart McClure zou hebben gezegd dat het de plannen van Iran onderstreept om belangrijke Amerikaanse infrastructuur lam te leggen.

Er zouden bedrijven zijn geïdentificeerd die mogelijk doelwit zijn van de hackers. Daarbij gaat het ook om bedrijven en instanties buiten de Verenigde Staten. De FBI spoort bedrijven aan om zich te melden als zij denken slachtoffer te zijn geworden van hackers.

Alhoewel de FBI spreekt over Iraanse hackers wordt de Iraanse overheid niet als dader aangewezen, al zou zij wel verdachte zijn. Er zouden twee ip-adressen zijn geïdentificeerd uit Iran waarmee de hackpogingen worden gedaan. De FBI en de Amerikaanse overheid wilden geen commentaar geven op de berichtgeving van Reuters.

De afgelopen tijd heeft de Verenigde Staten veel te kampen gehad met hackpogingen. Kortgeleden werd er nog ingebroken op de servers van het Witte Huis. Naast Iraanse zouden veel Chinese hackers het gemunt hebben op Amerikaanse overheidsinstellingen en bedrijven. China zou zelfs bovenaan de lijst staan met landen die cyberaanvallen plegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

vertrouwen verdwijnt met een raket en komt met paard en wagen.
Ik denk dat Iran er behoorlijk meer aan doet om als een goede partner over te komen dan voorheen. Toch ziet de VS hen nog steeds als de grote boeman. Ik denk dat ze beter toenadering kunnen zoeken, zeker gezien het feit dat IS daar zo actief is. En laten we wel zijn, zolang de VS nog afhankelijk is van olile, hebben ze meer aan vrienden dan aan vijanden in die regio.
Ik snap de beweegredenen van de FBI in deze dan ook niet zo.
Het is niet een organisatie die personen of groepen bestempelen, maar de personen in dergelijke organisaties die de beslissingen nemen. Generaliseren werkt beide kanten op: er mag dan een generieke noemer zijn als "iran", "criminelen", "de FBI", "de overheid", maar dat zijn slechts termen. Net als dat er geen 'Tweakers' bestaat zonder de personen die daadwerkelijk bepalen wat nieuwswaardig is en wat de inhoud van een bericht vervolgens is.

Vertrouwen/wantrouwen hoor je niet enkel te hebben in de generieke noemers, maar vooral in de personen die er onderdeel van zijn en beslissingen nemen om iets te benoemen, of zich te lenen om een bepaald doel liever na te streven boven het andere.

Ik zou persoonlijk niet veel vertrouwen hebben in schrijvers van de berichten, laat staan berichten die in de derde generatie zijn geplaatst (lees nog verder ontdaan van nuance/achtergrond).

Hoe verbaasd ben je eigenlijk over het zelf willen vormen van een stellige mening over de beweegredenen van een organisatie of de personen, als je die eigenlijk niet kent en enkel leest wat voor je staat geschreven door een persoon die je waarschijnlijk niet kent, die weer een stukje heeft overgeschreven van een andere persoon die iets heeft herkauwd als nieuws?
IS is niet in Iran actief maar wel in omringende landen...
De VS is helemaal niet afhankelijk meer van olie uit het midden oosten. De schalie olie revolutie heeft er voor gezorgd dat de VS onafhankelijk is van buitenlandse olie. Dat heeft er onder meer ook voor gezorgd dat de olie prijzen zo sterk gedaald zijn in de afgelopen weken.
edit . Daar plukken wij ook de voordelen van.

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 13 december 2014 16:12]

Oh, ik dacht dat de oliesmokkel vanuit IS gebied naar het pro-IS turkije daarvoor zorgde.

http://www.al-monitor.com...illegal-oil-pipeline.html
Nee, de hoeveelheden die daar uitkomt is onvoldoende om invloed te hebben op de wereld prijzen. Bovendien gaat het artikel dat je linkt over diesel; dat is dus geraffineerde olie.

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 13 december 2014 16:59]

Op dit niveau is het merendeel van olieproductie in de wereld niet rendabel. Het is een uitputtingsslag geworden. Er zal wel prijsherstel komen, maar naar welk niveau weet niemand.
Ze hebben meer aan vijanden in die regio, dan hebben ze een "goede" rede om binnen te vallen voor olie
En laten we wel zijn, zolang de VS nog afhankelijk is van olile, hebben ze meer aan vrienden dan aan vijanden in die regio.
Elk weldenkend mens zou het daarmee eens zijn... Maar af en toe het journaal kijken wekt de indruk dat het Amerikaanse motto meer iets is als: "Waar heb je vrienden voor nodig, als je kruisraketten hebt?"...
En dan hebben we het nog niet eens over schaliegas dat ze in idioot tempo aan het ontwikkelen zijn. Als de tegenstanders gelijk krijgen dan zijn ze over een paar jaar net zo afhankelijk van geďmporteerd drinkwater als nu van geďmporteerde olie, maar dat zullen ze vast niet uit het Midden Oosten halen.
Canada heeft een aardige voorraad zoetwater liggen... Helaas is het meeste bevroren.
Bedankt jongens! Kunnen jullie volgende keer ook even waarschuwen als jullie een nieuwe Stuxnet maken, of wanneer de NSA weer een nieuwe zero-day heeft gevonden om bij iedereen binnen te komen met 1 druk op de knop? Bedankt alvast!

In all seriousness: Is dit niet gewoon een kwestie van pot en ketel?
Dat was ook mijn eerste reactie, maar op zich kan ik me voorstellen dat de eigenaar van een energiecentrale het niet erg vindt om op de hoogte te worden gehouden van nieuwe dreigingen.
Ik denk dat de eigenaar van een energiecentrale zich sowieso mag afvragen hoe zijn veiligheid gewaarborgd is wanneer vitale systemen aan het open internet hangen???
Student kwam waarschijnlijk via een USB stick binnen..

[edit]@Kalief; stomme autocorrect; ik bedoelde Stuxnet

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 13 december 2014 14:19]

Dan was dat wel een héél kleine student.
Vooral het rookverbod zou de oorzaak (kunnen) zijn ...

http://www.dailymail.co.u...gets-charge-USB-port.html
Precies, wat denken die Amerikanen wel, wij kunnen alles maken maar de rest van de wereld mag niks. Zelf het meest geavanceerde virus ooit ontwikkelen om kerncentrales in Iran plat te leggen en nu een heel zielig persbericht de wereld inbrengen. Ach, Iran staat al 10 jaar op de planning om binnen te vallen, nu nog even zoeken naar een "goed argument" geef het nog een jaar of twee en dan zitten ze in Iran. Ergens hoop ik ook dat Amerika een keer compleet word platgelegd, misschien dat ze dan hun ogen gaan openen met hetgeen wat ze zelf veroorzaken jaar in jaar uit.
Ik ben het met je eens dat dit een duidelijk politiek gemotiveerd persbericht is. Maar het idee dat Iran als volgende aan de beurt is duid van weinig realistisch besef. Vanuit ons eurocentrisch perspectief lijkt Iran hetzelfde als Iraq of Afghanistan. Maar als je gaat kijken naar het aantel inwoners, grote van het leger, landoppervlakte etc dan zie je dat Iran echt een heel andere orde van grote is.
Wat zullen we er tussen leggen ? Iraq en Afghanistan zijn al geplunderd
(lees: oliecontracten zijn binnen) , next up is Iran, al dan niet onder het mom van IS. En anders verzint de VS wel weer een Bin Laden om het allemaal te rechtvaardigen (9/11). Het enige wat de economie van de VS nog kan redden is oorlog want $$$$.
Onder het mom van IS? Dat is nog wel het slechtste argument. Iran strijd zelf ook tegen IS. De oorlog tegen IS is juist voor een deel een reden dat er meer (clandestien) diplomatiek verkeer tussen Iran en de VS is.
Vanuit jou westerse visie zijn Iraq, Iran en Afghanistan misschien een pot nat, die de VS zonder moeite kan binnenvallen en veroveren. Maar dat is een niet echt realistische visie. Ik zeg niet dat Iran onveroverbaar is, maar het heeft wel een bevolking die ruim twee keee zo groot is. Daarnaast zal de lokale bevolking ook niet echt warm worden van een 'bevrijding' van de VS, gezien de recente geschiedenis van Iran en de rol van de VS hierin
Geen idee waarom je een -1 had, je verkondigt gewoon je mening waarin ook nog eens feiten staan (kunnen met één simpele google search al gevonden worden).
hoho zo mag je toch niet denken, onze amerika is vredelievend hoor....
Juist het feit dat Iran redelijk moeilijk doet blijft ze in het vizier houden.

Het 'westen' werkt op allerlei fronten mee,
in principe worden alle gegevens verstrekt indien er een kleine verdenking is, en indien er wat meer is wordt er niet moeilijk gedaan over uitlevering.

Bankgegevens die onlangs aan het licht kwamen, passagiersgegevens, uitleveringen, etc. En dan nog is het de vraag wat de overheid allemaal weet, de CIA heeft onlangs bekent dat ze wat regels hadden overtreden, maar als je die uitspraken daarvoor deed liep je het risico een gevangenis straf te krijgen.
Het maakt mij persoonlijk geen bal uit waar hacks vandaan komen, mij interesseert het alleen hoe je ze kunt voorkomen of desnoods repareren.
Mee eens. Malware van bevriende landen of niet, ik moet het niet.
FBI = binnenlands
CIA = buitenlands
NSA = overal waar ze willen
Ja, dit is een typische pot-ketel.
Maar ik ben niet onpartijdig, ik weet immers heel goed dat het Iraanse samenlevingsmodel toch net even iets minder fijn is dan het onze. Objectiviteit bestaat niet.
of wanneer de NSA weer een nieuwe zero-day heeft gevonden om bij iedereen binnen te komen met 1 druk op de knop?
of wanneer de NSA weer een nieuwe zero-day heeft gevonden laten maken, om bij iedereen binnen te komen met 1 druk op de knop?
In all seriousness: heb je het bericht van Jim Finkle, Reuters, gelezen voordat je reageerde?

Cybercrime, Cyberintelligence, Cyberdefense zijn compleet verschillende zaken.

Als je het bericht met dat in gedachten leest: hoe kwalijk zou jij het een overheidsorganisatie belast met het terugdringen van cybercrime nemen als die niet ging waarschuwen als er een dreiging is die kennelijk bij bedrijven niet erg op het netvlies staat maar waar ze wel flink schade door kunnen leiden?

Of ga je ook pot verwijt de ketel roepen als de politie in Nederland waarschuwt voor personen die je geld afhandig maken?
Alhoewel de FBI spreekt over Iraanse hackers wordt de Iraanse overheid niet als dader aangewezen, al zou zij wel verdachte zijn.

Dat lijkt me ook niet mogelijk, want was het niet zo dat een digitale aanval op de VS ook aangepakt zou worden als conventionele aanval?
Zit er opeens iemand in de tuin van de Amerikanen en de Engelsen , Goh hebben ze niet genoeg aan Facebook, whatsapp, Google ,Apple en Microsoft.
Leuke website om al die aanvalsvectoren te bekijken:
http://map.ipviking.com/
Wat heeft een sterk versimpelde, gekuisde, (geo)grafische weergave van een paar aanvallen te maken met aanvalsvectoren en een kennelijk nogal gedetailleerd bericht over een specifieke dreiging uit een groepering? Serieus geheel niets. Die ipviking map is werkelijk enkel 'leuk' als grafische achtergrondruis.
Backdoors zijn net als hoeren je betaald er voor ze doen waar je ze voor betaald maar je hebt ze nooit voor je aleen!!!!!
kwartje valt blijkbaar nog steeds niet , iraniers hebben geld dus ook access tot zero days.
gewoon op de zelfde markt als waar de VS en europa ze koopt!
http://www.youtube.com/watch?v=JhkXSg9KQE8 (zero days)
http://www.youtube.com/watch?v=qHUX_5ARofg (meetimng rop gongrijp)
http://www.youtube.com/watch?v=iJ1JKSwHKjc (meeting mensenrechten)
Ze hebben dit zelf over zich afgeroepen ook de sony hack!
als je als overheid cyberspace niet begrijpt moet je maar op de blaren zitten!
een land word niet sterker door het bewust open laten van backdoors!
het is net als een virus ebola er is geen good or bad ,,, er is aleen maar yin en yang dat het evenbwicht hersteld!
Verder is het hebben van offencive capabilities natuurlijk belacheliojk als je niet eens weet waar een aanvalk vandaan komt!
want masqeren van eeen aanval is pinuts in cyber space!
'Ze hebben dit zelf over zich afgeroepen'.
Vraagje: bij welke 'ze' hoor jij eigenlijk als iemand anders een mening over je zou moeten vormen?

Als je zelf al niet in staat bent om te bedenken dat de wereld iets ingewikkelder in elkaar zit dan een simpel 'ze hebben dit over zich afgeroepen' heb ik de hoop dat je nooit in de wereld van informatiebeveiliging een baan gaat vinden.

Het internet, criminaliteit, vrijheid: je kan niet simpelweg in hokjes gaan denken en er van alles gaan bijslepen om een punt te maken. Ja het kan wel, maar het is dan los zand. En dan is nu juist niet waar een flash-bericht van de FBI over gaat, laat staan als je als ZZP-er of grote onderneming je systemen veilig moet houden met peronen als jij als directeur/werknemer.
check out map.ipviking.com hacking is going on 24/7
Ja en niet alleen vanuit Iran.

Ik begrijp niet zo goed waarom er per se wordt gewaarschuwd voor Iran. Het lijkt me dat de dreiging vanuit rusland of china net zo groot, al dan niet groter is.

Volgens mij is er op dit moment een cyberspionage wereldoorlog aan de gang
Of hackers nou uit Iran, of waar ze ter wereld, dan ook dan ook vandaan komen. Iedere hacker, met kwade bedoelingen is er al één te veel.
Wat doet dit in een FBI-document?
FBI is toch intern? En Iran is toch nog geen onderdeel van Amerika of heb ik ergens iets gemist?
De FBI heeft onder andere als taak de binnenlandse veiligheid te bewaken en daarin past dit natuurlijk prima.


De vele 'pot verwijt de ketel' reacties verbazen me. Als er een dreiging is moet de FBI dan niet waarschuwen? Hou in de gaten dat als grote Amerikaanse belangen geschaad worden dat vrijwel direct gevolgen heeft in Europa. De laatste grote crises is begonnen met binnenlandse Amerikaanse banken tenslotte. Als de Amerikaanse beurs plat gaat verdwijnen er hier duizenden banen en is er een veel groter risico op een groot conflict.

Ik praat de schandaden van de US niet goed maar er is werkelijk niets mis als de FBI bedrijven die van groot belang zijn waarschuwt voor mogelijke gevaren. Het is nu onderhand wel bekend dat veel landen die zich een groot staand leger niet kunnen veroorloven sterk investeren in cyberwar. Effectief en spotgoedkoop. Hoe geadvanceerder je tegenstander is hoe kwetsbaarder.
De FBI heeft onder andere als taak de binnenlandse veiligheid te bewaken en daarin past dit natuurlijk prima.
Tja, daar verschillen we dan van mening over, want op deze manier kan je alles onder de FBI laten vallen, benoem iets als mogelijke bedreiging (of het een echte bedreiging is kan je pas zeggen na onderzoek) voor een amerikaanse burger en je hebt een vrijbrief voor FBI-onderzoek wereldwijd.
De vele 'pot verwijt de ketel' reacties verbazen me. Als er een dreiging is moet de FBI dan niet waarschuwen?
Het probleem is dat ze volgens mij (en anderen vermoed ik) niet waarschuwen voor de reeele cyberterroristen / hackers (de amerikaanse "veiligheidsdiensten") maar enkel voor politiek mooi uitkomende doelwitten die toch al zwart gemaakt moesten worden.
Hou in de gaten dat als grote Amerikaanse belangen geschaad worden dat vrijwel direct gevolgen heeft in Europa. De laatste grote crises is begonnen met binnenlandse Amerikaanse banken tenslotte. Als de Amerikaanse beurs plat gaat verdwijnen er hier duizenden banen en is er een veel groter risico op een groot conflict.
Dit neigt bijna naar een stockholm-complex.
Het is nu onderhand wel bekend dat veel landen die zich een groot staand leger niet kunnen veroorloven sterk investeren in cyberwar.
Is dit zo? Waarom focust Amerika zich er dan ook zo op? Ik denk eerder dat het gewoon een onderdeel van het leger is en dat je in jouw stukje cyberwar zo kan vervangen door vliegtuigwar, grondtroepenwar etc. etc. Je focussed je gewoon op 1 onderdeel van het leger.
Alleen Amerika heeft een giga-leger en zonder zich te focussen hebben die al giga-geinvesteerd in cyberwar.
Alleen America met een giga leger? Ik dacht het niet Zowel China als India (beiden ook kernwapen landen) hebben grotere legers;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_military_and_paramilitary_personnel
Inderdaad, de gevolgen voor banen in Europa/Nederland (direct en indirect) zijn giga. Om nog maar te zwijgen van de gevolgen voor pensioenen en e.d. Ik ben blij dat de FBI dat soort waarschuwingen geeft.
Mocht Iran de zelfde waarschuwingen kunnen geven over de VS of andere landen , dan verwelkom ik die met het zelfde enthousiasme. :-)) Heeft iemand informatie over de waarschuwingen vanuit Iran, China of Rusland??? nee dat dacht ik al.

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 13 december 2014 17:36]

Vreemd. Zoals Senzune het al zegt. Koppel daaraan ook nog eens de over ijverige britten en wetende dat de israeli's ook alles en iedereen bespioneren en hacken en je mag gerust stellen: het westen verwijt de ketel..............
Stel 'ons' of het 'westen' aub niet gelijk aan israel en de VS!

Die landen zijn het vnl. die er een handje van hebben iedereen te bespioneren, te doden in andere landen, te ontvoeren uit andere landen, etc., en tegelijk anderen te beschuldigen van slecht gedrag. Hmm...
We hebben martelkampen in europese landen zoals polen en Nl heeft er geen probleem mee. hackers die naar het oostblok worden gelokt om naar de vs te krijgen zonder die 'lastige' nederlandse wetten.
NL die aan alles wel meedoet op nato gebied.
Onze politici die onder het mom van KP en terreur alles tapt en zelfs dmv buitenlandse diensten wetten omzeilt.

Onze overheid is geen haar beter zolang het aan dit soort dingen meedoet alleen daar hoor je de NL media niet over...
Ik hoorde Opstelten gisteren nog op de tv zeggen dat het zo belangrijk voor ons is dat wij allemaal onze privacy verliezen. In ons eigen belang en voor onze eigen veiligheid.

De Nederlandse overheid heeft een onmenselijk gezicht gekregen. Waar blijft de oppositie om deze ontwikkelingen te stoppen? Waarom staan de Nederlandse kranten niet vol met protesten tegen de surveillancestaat?

Het is allemaal 1 gezapige kliek geworden die niet verder meer denkt dan aan de eigen carričre,
Nederland zit gewoon in dezelfde hoek als Amerika en Groot-Brittanië.

Als zij fout zitten moeten wij hun er op wijzen. Doen we niet, dus moeten we het bij Iran ook niet doen.
Begin dan eens zelf met ontkoppelen janpiet.

De wereld is niet zwart-wit. Er leven miljarden personen op deze planeet met ieder hun eigen belangen en beweegredenen. En zelfs die zijn niet eenduidig en ieder moment hetzelfde.

Als jij, net als vele andere personen maar graag in hokjes blijft denken, in plaats van je voor het vormen van een mening serieus te verdiepen in de achtergrond van een actie, zoals waarom dit bericht op Tweakers staat zoals het er staat, waarom een persoon als Jim Finkle van Reuters dit wel schrijft maar andere berichten niet, waarom personen bij de FBI werken en anderen bij de NSA of buschauffeur zijn, pas dan kan je eigenlijk een oordeel gaan vormen.

En nu niet meteen gaan doemdenken: bedenk liever of je kan oordelen/beslissen op basis van wat je niet weet en of anderen dat ook doen.

Helaas zitten veel personen nogal simpel in elkaar en schrijven liever eerst hun mening om vervolgens nog niet eens moeite te doen om serieus te bedenken hoe stompzinnig het is om te generaliseren op basis van 'nieuws'.

[Reactie gewijzigd door kodak op 14 december 2014 15:02]

"Verkapt antisemitisme weer op tweakers."

Kritiek op de VS maakt je geen antichristen maar Israël is heilig?
Israël is een van de grootste criminelen uit die regio. Pak er anders even die docu bij van Louis theroux. Dat zul je pas zien wat het probleem daar werkelijk is, en een hint het zijn niet alleen de Palestina. Sterker nog, ik denk dat Israël mogelijk meer schuld heeft een die chaos dan Palestina. Huizen in Palestina opkopen om zo op die manier het land in te nemen, settlements te pas en te onpas neerplempen en de boel afsluiten van eerste levensbehoeften. Nee wat mij betreft kan je de VS samen met Israël op de grote hoop foute landen gooien.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 13 december 2014 18:43]

Het hele discriminatie verhaal is tegenwoordig een kapstok.

Zwarte piet vergeten ?

Of nog erger, maar grotendeels doodgezwegen :
http://www.ad.nl/ad/nl/10...kom-in-Molukse-wijk.dhtml

Wel iedereen op de bres voor / tegen zwarte piet, maar een Nederlands gezin in een molukse wijk ?
WFT ... waarom doet NL nog steeds aan segregatie en gettovorming ?
"afspraken uit het verleden ?"

"we" zijn kapot, uitgediscrimineerd, als we niet eens ons eigen tuintje kunnen bijhouden .... dan moeten we ook niet over de buren klagen
Als je kritiek op Israel hebt dan ben je gelijk een antisemiet. Ik word hier een beetje ziek van.
Dat gejammer altijd over antisemitisme bij kritiek op Israel word zolangzamerhand ook erg voorspelbaar.
Israel is altijd al een grote vriend van de VS geweest, en zij steunen elkaar over en weer. Hiermee is elk argument over 'mensenrechten' per definitie schijnheilig, want Amerika is vermoedelijk een van de grootste schenders van mensenrechten ter wereld. En dat staat nog los van onverantwoorde militaire acties van Israel zelf.
Amerika en deels VN respecteren de souvereiniteit van landen niet onder het mom van 'terrorisme'. Al dat gejammer over het atoomprogramma is grotendeels propaganda. Zie hier ook een mooie samenvatting van de feiten: http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_program_of_Iran .
Zo lang wij als Nederland Amerika steunen terwijl we weten dat zij mensen martelen, moeten we niet zeuren over het strafrecht in een land met een totaal andere cultuur.
Het jammere is dat jij werkelijk niet weet wat er gaande is. Israel bespioneert de staten die haar in leven houden net zo hard als het haar vijanden bespioneert. Het is algemeen bekend dat bijvoorbeeld een bedrijf dat zaken doet met Israel, volledig gehackt en bespioneerd wordt. Yep, zoals ook de NSA voornamelijk met economische bedrijfsspionage bezig is.

En hoeze vrijheid van meningsuiting in Israel? Een land waar je officieel geen inwoner van kunt zijn als je niet uit een joodse moeder geboren bent. Het land dat algemeen als een van de meest rascistische ter wereld wordt gezien. Het land waar de palestijnse bewoners nog niet zo lang burgerrechten hebben. Dat noem jij een vrij land?

Google eens op internet op Folke Berndadotte. Of lees eens voor de flauwe kul de brieven van Ben-Gurion. Gewoon om je eigen kennis over het door jouw zo geliefde Israel bij te spijkeren. Schrikbarend hé?

Maar weet jij wel het verschil tussen anti-semitisme en anti-zionisme?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True