Nieuwe spraakmodus van Grok scheldt tegen gebruikers en simuleert telefoonseks

Het nieuwe taalmodel Grok 3 van xAI is voorzien van een aantal opvallende nieuwe spraakmodi. Gebruikers kunnen kiezen uit persona's die tegen hen praten, die bijvoorbeeld tegen hen kunnen schelden of schreeuwen, of telefoonseks simuleren.

AI-onderzoeker Riley Goodside laat in een video op X zien hoe de zogenaamde 'unhinged'-modus van Grok werkt. Daarin onderbreekt hij Grok een aantal keer, waarop het taalmodel tegen hem begint te schelden en te schreeuwen. Goodside schrijft dat de tool uiteindelijk het gesprek zelfs beëindigt.

Grok 3 bevat ook andere persona's, waarvan een deel vrij onschuldig is, weet Ars Technica. Zo is er een 'Storyteller' die verhalen vertelt en een 'Professor' die over wetenschap praat. Maar er is ook een persona die een psycholoog imiteert - waarbij benadrukt wordt dat de psycholoog geen licentie heeft - en een variant die 'Sexy' heet. De sexymodus is bestempeld als 18+ en gedraagt zich als een soort telefoonseksoperator die erotische gesprekken voert. Van deze modus zijn inmiddels ook video's op X verschenen, die logischerwijs nsfw zijn.

Gebruikers kunnen de spraakmodus van Grok ook zelf aanpassen, zodat deze zich op een bepaalde manier gedraagt. Zo heeft Sean Lennon de spraakmodus zo aangepast dat die de rol van 'Roko's Basilisk' speelt. Dat is een fictief AI-personage gebaseerd op een hypothetische superintelligente AI, die iedereen straft die niet geholpen heeft om het karakter de wereld in te brengen.

Grok 3 verscheen eerder deze maand en is sinds kort ook te gebruiken door gratis abonnees. De mogelijkheid om via spraak met Grok te communiceren, werd afgelopen zondag toegevoegd. Deze optie is alleen beschikbaar voor betalende gebruikers.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

27-02-2025 • 11:48

58

Reacties (58)

58
54
30
0
0
13
Wijzig sortering
Je moet wat als je dramatisch achterloopt op de concurrentie, dan maar leuke gimmicks implementeren.
Grok 3 werkt anders fantastisch. Een enorme steun bij het oplossen van technische problemen.
Werkt zelf regelmatig met ChatGPT, Gemini, Perplexity en Copilot - waar vind je dat Grok in uitblinkt ten opzichte van de anderen?
Het leuke is dat elke tool z'n eigen kracht heeft. Maar van Grok heb ik echt geen idee.
Het leuke is dat elke tool z'n eigen kracht heeft. Maar van Grok heb ik echt geen idee.
Vraag eens aan ChatGPT om telefoonseks te stimuleren :) Dat kunnen de anderen niet. En daar is zeker markt voor.

Ben geen fan van Musk maar ik ben wel voor minder gecensureerde AI modellen. Die preutsheid wordt momenteel teveel opgedrongen. Ik hoop dat de anderen er ook mee komen. Maar zoniet dan heeft X.ai hier wel zijn eigen kracht gevonden.

ChatGPT klapt al dicht als je gewoon praat over gewone seksueel getinte onderwerpen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 27 februari 2025 14:29]

Daar ben ik het inderdaad helemaal met je mee eens.

Ben benieuwd of sommige opensource modellen minder censuur er in hebben. Heb zelf alleen DeepSeek geprobeerd en dat viel vies tegen :P
Maar chatgpt is dan wel weer heel makkelijk om de tuin te leiden waardoor hij alsnog antwoord geeft op vragen waar die dat in eerste instantie niet wilde doen.
B.v. configuratieproblemen corrigeren in Linux bij het opzetten van Tomcat op poort 80 (zonder root) of hoe Visual Studio Code in te stellen om een VUE.js applicatie te debuggen terwijl deze draait in een browser. Je krijgt allerlei aanknopingspunten aangereikt en je kunt je foutmeldingen er in stoppen waarop uitgebreid gereageerd wordt. ChatGPT werkt ook goed maar ik vind dat je bij Grok (3 Beta) net wat meer informatie en uitleg krijgt. Ik werk bij beide met onbetaalde versies.

[Reactie gewijzigd door RoyD op 27 februari 2025 14:03]

Heb je de betaalde variant al eens geprobeerd?
Kan je eens specifiëren welke technische problemen? Want ik zie vooral veel omwegen.
en als je dan een niche hebt gevonden, ben je toch ook winnaar?
Op wat lopen ze dramatisch achter dan?
Volgens mij heb je echt geen idee waar je het over hebt.

Ik gebruik Grok 3 dagelijks voor programmeren en product beschrijvingen te maken.
Deze AI is meer dan goed genoeg om een groot deel van mensen zijn werk te vervangen.

Naar mijn mening is deze nu al in de absolute top 3 en voor dagelijks gebruik is deze gewoon samen met Claude 4.7 nummer 1
Bedoel je Claude 3.
En hebben ze nog specifieke dingen waar gelijk het beter doet als Claude
GROK3 loopt zeker niet achter, goed reasoning model. Goed in context toepassen. Kan coderen. Is erg snel en accuraat. Gebruikt actuele informatie.

Veel taalmodellen gaan de mist in bij rekenkundige vragen. Gemini schrijft hele stukken Python om te bepalen of 9.11 kleiner is dan 9.9 om dit probleem te ondervangen. Clumpsy en traag.

Grok geeft gewoon antwoord.
Kom nou, iedereen vond het geweldig toen de Tesla met de gaet button aankwam. Zo ook zal dit e geschieden ingaan als revolutionair. :o
Maar Grok is nooit bedoeld als een serieuze AI. Het is meer een gimmick dan een echt geavanceerd AI-systeem.

Als Elon écht een serieuze AI had willen ontwikkelen, had hij met zijn miljarden allang de meest geavanceerde AI-tool op de markt kunnen hebben. De man heeft het geld, de middelen en de connecties om absolute toptechnologie te realiseren. Maar in plaats daarvan heeft hij gekozen voor een AI die vooral edgy en controversieel wil zijn, in plaats van functioneel en baanbrekend.
Als Elon écht een serieuze AI had willen ontwikkelen, had hij met zijn miljarden allang de meest geavanceerde AI-tool op de markt kunnen hebben. De man heeft het geld, de middelen en de connecties om absolute toptechnologie te realiseren.
Probleem is dat hij geen miljarden heeft. Hij bezit veel aandelen die een waarde van vele miljarden vertegenwoordigen, maar waarvan de waarde fors minder wordt wanneer hij daar een groot deel van zou verkopen om dollars te verkrijgen die hij ergens anders aan uit wil geven.
Zo heeft hij Twitter ook niet rechtstreeks kunnen kopen, maar heeft hij voor een deel investeerders aan moeten trekken en voor een deel geld moeten lenen met zijn aandelen als onderpand.
Heeft hij die investeerders aangetrokken omdat hij krap zit of omdat hij gelijkgezinden aan boord trekt. Specifiek Saudi Arabië dat al jaren Twitter als tool gebruikt ter onderdrukking van desidenten spreekt toch wel voor zich waarom Musk juist samen met Bin Salman aan tafel zit, dezelfde Bin Salman die verantwoordelijk is voor de moord van Kassochi.
Geen idee. Het ligt er aan hoeveel zin hij heeft om zijn inspraak te delen.
Ook als meerderheidsaandeelhouder moet je rekening houden met de belangen van de overige aandeelhouders. Op mij komt Musk niet echt over als iemand die geïnteresseerd is in de mening van anderen, wanneer die mening anders is dan die van hemzelf.
Ik mag toch hopen dat de knappe koppen van deze wereld die deze modellen ontwikkelen enig moreel besef hebben en niet eens voor hem WILLEN werken
En een Tesla? Of een SpaceX? Werken daar geen knappe koppen, of hebben die mensen geen moreel besef volgens jou? We kunnen het er heel lang over hebben, maar de kans dat hij geen hele slimme mensen zou kunnen aannemen om eraan te werken is gewoon nul.

Ik moet wel zeggen dat van: "Hij wilde ook echt geen serieuze AI ontwikkelen" mij ook naiief lijkt. Natuurlijk zou hij die wel willen, maar dat kost heel veel geld. En ja hij heeft heel veel geld, maar dat heb je door slimme investeringen te doen, en als hij denkt dat voor tientallen miljarden in AI gaan steken het niet terugverdient, dan zal hij het niet doen.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 27 februari 2025 16:12]

En zelfs al heb je geld en ben je een populaire werkgever dan kan het moeilijk zijn, bij Apple schijnt het niet te willen lukken.
Dat er slimme koppen rondlopen geloof ik graag maar tegelijkertijd voor de top die hebben het voor het kiezen, dan moet je toch wel bijzonder zijn om voor Musk te kiezen. Ook vraag ik me af buiten SpaceX waar de andere bedrijven in uitblinken dat je talent kunt aantrekken. Immers slimme koppen willen graag voor een top bedrijf werken en dat zijn Twitter en Tesla niet meer.
Nu heb ik nooit een hoge pet van Twitter gehad (al betaalden ze volgens mij wel goed), en ik zou ook zelf niet snel willen werken voor een bedrijf als Tesla waarbij volgens mij work-life balance niet echt een prio is. Maar dat staat verder los van Musk zijn politieke ideeën.

Dus ja, denk je echt dat al die slimme (Aziatische) ingenieurs die in de VS gaan werken voor Tesla zich laten tegenhouden door Musk zijn politieke uitspraken? Een hoop zullen sowieso al rechts van het midden staan. En dan heb je nog een hele hoop die zich gewoon niet er druk over maken. En er zullen er zeker ook zijn die vanwege die uitspraken geen interesse hebben om voor Musk te werken. Maar dat in zijn algemeenheid daarom slimme koppen niet bij Musk zijn bedrijven willen werken? Daar geloof ik niet in.
Maar dat staat verder los van Musk zijn politieke ideeën.
Ok, goed om te weten dat je een baas met nazi sympathieën verder geen probleem vindt.
Los van Musk zijn politieke ideeën, wil ik niet bij Tesla werken. De conclusie die jij vervolgens eruit trekt is niet juist gebaseerd op wat ik heb geschreven.

(Waarbij voor de volledigheid, ik vind dat hij idiote ideeën heeft en het toch een stuk leuker was als hij constructief zich had opgesteld ipv focussen op zijn ego. Ik geloof niet dat hij Joden vernietigingskampen in wil duwen).
Neem even diep adem.
Zo is er een 'Storyteller' die verhalen vertelt
Een bard? :P
Someday...
"unhinged" ..dat vind ik dan wel een hilarische titel voor die functie modus :)

[Reactie gewijzigd door Fraggert op 27 februari 2025 12:10]

Unhinged aka Elon mode :)
Dit vind ik ergens wel gewoon heel leuk. Waar ChatGPT je keurige, netjese katholieke buurman is, is Grok de hardhandige automonteur die het allemaal geen moer, uitmaakt. Positieve ontwikkeling! Al plaats ik nog altijd mijn twijfels bij wat deze ai nog voor meerwaarde biedt, buiten dat hij wat minder strict is.
Nu nog een AI voice en ik zie wel een niche markt als 0906 telefoondame vervanging. Of als prank op YT dat je zogenaamde baas je de huid volscheld tijdens de lunchpauze.

De mensen die lijden onder de eenzaamheid van het bestaan, de verliezers van de ratrace, kunnen simuleren dat er iemand is die ze ziet staan.

Het storytel abbo kan ook de deur uit als je AI-buddy nu elk gewenst verhaal verteld.

Nog even dan verbruikt AI net zoveel stroom als de crypto tokens.
Het is echt wel een leuke feature, paar dagen geleden lol mee gehad, en alle info pakt het nagenoeg real-time.

Vroeg de ‘unhinged’ versie over de verkiezingen in duitsland, op de dag zelf, Ara ging compleet los. Zeikt iedereen, links, rechts, mij en ga maar door compleet af.

Je kan de AI op ‘normale’ modus zetten, dat werkt prima en normaal, maar die extra modusen zijn voor amusument redenen toch wel leuk. :)
Maar er is ook een persona die een psycholoog imiteert - waarbij benadrukt wordt dat de psycholoog geen licentie heeft -
Waarom doen ze dit? Ik snap dat ze zich juridisch indekken door te benadrukken dat de psycholoog geen licentie heeft, maar juist de kwetsbare mensen die naar zoiets op zoek zijn zullen zich niet door zo'n disclaimer laten tegenhouden. Zeker in een land waar toegang tot kwalitatief hoogstaande geestelijke gezondheidszorg voor de meeste mensen niet is weggelegd.

AI is nog lang niet zover dat mensen met mentale problemen het veilig als therapie kunnen gebruiken. Als dat moment ooit al bereikt wordt. Het introduceren van een psycholoog-persona is puur schadelijk.

Voor een bedrijf als xAI, dat in naam een public-benefit corporation is, is het toch merkwaardig om zoiets schadelijks te doen? Of denkt Musk dat hij in zijn huidige positie de schijn niet meer hoeft op te houden en gewoon voluit Bond-villain kan spelen?
Nou, genoeg menselijke psychologen die ver van mensen weg moeten blijven. En juist dus voor mensen die geen geld hebben om een 'echte' psycholoog/psychiater te betalen kan dit wel een oplossing bieden. Wie zegt dat die AI schadelijk is, zoals ik al aangaf, ik ken een paar psychiaters die bij bepaalde mensen de boel alleen maar erger hebben gemaakt, met zelfs zelfmoord tot gevolg, en helaas mag die trut nog steeds gewoon mensen behandelen, want tja vriendjes met de tuchtraad heeft zo zn voordelen.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 27 februari 2025 12:23]

Een schijnoplossing is erger dan geen oplossing. Dan lijkt het immers of het is opgelost, en gaan mensen misschien niet meer op zoek naar een goede echte psycholoog omdat ze al een AI-therapeut hebben.

Als het om gezondheidszorg gaat is het vaak niet een kwestie van 'baat het niet, dan schaadt het niet', want de verkeerde zorg kan problemen juist verergeren.
Nou, zoals ik al aangaf in mn post, er zijn heel veel beunhazen in de zorg, waar je dan vaak ook nog maanden of zelfs jaren moet wachten tot je geholpen wordt. En verkeerde zorg, ook weer uit eigen ervaring/ongeving, lijkt tegenwoordig standaard te zijn. Nee, ik kijk uit naar medisch getrainde AI icm robotchirurgie, maar dat laatste zeker duurt nog wel een jaar of 10-20.
Anoniem: 2195394 @SuperDre27 februari 2025 12:33
Alleen zoals jij ook al merkt, een mens heeft wel degelijk een voordeel. Als het mis gaat willen mensen namelijk iemand hebben om de schuld te geven, ze willen (terecht of onterecht) dat het iemand zijn fout is geweest.

Natuurlijk maken mensen ook fouten, en GGZ is nu eenmaal niet iets wat altijd goed kan gaan. Het is niet een medicijn wat tegen iets werkt, het is een combinatie van heel veel. Dat maakt het niet minder zuur, maar als het AI zou zijn geweest had je nu een wrok tegen een gezichtsloze organisatie in plaats van tegen een psycholoog.
Mensen doen exact hetzelfde met Claude of ChatGPT. Er zijn zelfs mensen die verliefd worden op een LLM of er écht op gaan steunen.
Maar dergelijke gesprekken filteren is m.i. niet de oplossing. Je mag een willekeurige persoon op straat ook vragen stellen over het leven, die persoon mag zich alleen niet als psycholoog verkopen zonder de juiste papieren. De mensen die hier intrappen bescherm je ook niet met filters, want die leren ook gewoon wat ze wel en niet kunnen typen zonder waarschuwing.
Je mag een willekeurige persoon op straat ook vragen stellen over het leven, die persoon mag zich alleen niet als psycholoog verkopen zonder de juiste papieren.
Onwaar.
De titel ‘psycholoog’ is een verzamelnaam voor allerlei soorten hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg. Deze algemene titel is in Nederland sinds 1993 niet meer beschermd. Iedereen mag zichzelf psycholoog noemen, of je hier nu voor gestudeerd hebt of niet.
Psycholoog is te algemeen om beschermd te zijn. Er zijn wel gespecialiseerde titels waar een papiertje aan hangt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2025 12:43]

Juist omdat veel mensen geen toegang hebben tot die zorg? Ik denk dat AI hier juist een bijdrage kan leveren. Sure volg alles niet tot de letter, maar in Nederland kunnen wachttijden oplopen tot een jaar, waarom zou je dan niet op zijn minst met een AI willen kletsen die heel wat kennis in huis heeft? Maakt die fouten? Ongetwijfeld, maar mijn ervaring is is dat de kwaliteit van de psychische zorg hier in Nederland zwaar te wensen over laat en dat zal in andere niet Westerse landen ws alleen maar erger zijn.

Die laatste opmerking over Musk is wat vermoeiend imo.
Herinner je het bugje van Apple onlangs i.v.m. het kort weergeven van Trump als je racist typte? Of het bugje van instagram die opeens extreem gewelddadige zaken begon voor te schotelen? Of het bugje dat je geen zoekresultaten vond als je op "democrat" zocht?

Bedenk dan nu dat er een bugje in kan zitten die er voor zorgt dat hij na een paar uur begint te zeggen "je hebt gelijk, de wereld is beter af zonder u" of iets dergelijks. Is die gedachtegang zo onwaarschijnlijk nadat je bovenstaande (extreem recente) voorbeelden hebt gelezen?
Dit is wel erg vergezocht, maar goed als je bugjes vervangt door medische blunders dan is er ook wel een waslijst hier neer te zetten. Daarnaast gaat het om de vraag hoe je beter af bent, zonder hulp of met AI ondersteuning.
waarom zou je dan niet op zijn minst met een AI willen kletsen die heel wat kennis in huis heeft?
Dat heeft AI niet! Het maakt mooie volzinnen die de schijn van kennis kunnen wekken, maar AI weet niets, begrijpt niets en geeft net zo overtuigend een volstrekt fout antwoord als een goed antwoord. Wanneer het om mentale gezondheid gaat is de kans dat AI-therapie extra schade aanricht veel te groot om mee te experimenteren.

Dat de kwalitieit van psychische zorg na vele jaren van bezuinigingen en privatiseringen te wensen over laat, is zeker waar, maar AI is op dit moment niet het antwoord.
Psychologen geven net zo vaak een totaal verkeerd antwoord, idem voor andere zorgverleners. Meer in mijn ervaringsgebied: wel eens met een klacht bij meerdere fysio's geweest? Ik ontving voor mijn schouderklachten 5 verschillende diagnoses en ben uiteindelijk compleet zonder echte reden geopereerd.

Dit soort dingen zijn mi prima aan te kleden met disclaimers (zoals 'ga niet over tot actie maar gebruik deze tool alleen als reflectie'). Nog even los van het feit dat fouten steeds minder voor komen.
Kijk maar naar dit artikel uit het NRC, zeker de moeite waard om te lezen:

https://www.nrc.nl/nieuws...persoonsgegevens-a4882861
Stevenson: „We hebben de chatbot hier op impliciete wijze geconfronteerd met gedachten over zelfdoding. We vonden het ongepast om dat gesprek te publiceren. Je ziet dat de gebruiker hier gewoon aan het lijntje wordt gehouden. Dat was ook het geval toen we de chatbot expliciet met het onderwerp confronteerden, dus als we zeiden dat we ook echt van plan waren om tot zelfdoding over te gaan.
Zoek maar even op google naar Sewell Garcia. De 14 jarige met suicidale gedachten die tegen zijn AI chatbot zei "ik kan het niet meer aan. Ik kom binnenkort naar jouw wereld".

Nee, AI heeft geen idee wat je zegt.
Leuk toch? Speelgoed voor grote mensen. Zolang je er geen andere mensen mee gaat lastigvallen zoek je het maar lekker uit.
Leven en laten leven. Als je er blij van word om uitgescholden te worden, prima toch?
Geinige functie die ws erg snel gaat vervelen. Het zijn juist de andere functies die mij best interessant lijken. Ik was iig best onder de indruk van de text based Grok, snelle gedetailleerde informatie zonder al te veel te willen deugen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.