Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IFixit: Mac Pro is verrassend makkelijk te repareren

De Mac Pro is één van de meest repareerbare Apple-apparaten in jaren, stelt iFixit na een teardown. Het bedrijf haalde de 'kaasraspcomputer' uit elkaar en ontdekte dat het apparaat verrassend makkelijk te vervangen onderdelen heeft.

iFixit noemt de teardown een 'Fixmas miracle'. "Het is een prachtig, goed in elkaar gezet apparaat en een masterclass in repareerbaarheid", schrijft het bedrijf. Dat is een opvallend oordeel voor een Apple-apparaat; iFixit beoordeelt die jaar op jaar negatiever vanwege de slechte repareerbaarheid ervan. De site heeft zich altijd al hard gemaakt voor het 'recht om te repareren', ook op politiek niveau. iFixit wil dat er een wet komt die bedrijven dwingt al hun apparaten zo te ontwerpen dat consumenten ze makkelijk kunnen upgraden of repareren, in plaats van dat zij nieuwe spullen moeten kopen. De site speculeert dat Apple mogelijk de druk voelt en zich daar alvast op voorbereidt.

In de teardown van de Mac Pro is te zien hoe de meeste onderdelen als modules in de computer zijn verwerkt. Dat maakt ze heel simpel te vervangen door alternatieven. Vaak kan dat zelfs zonder gereedschap. Waar wel gereedschap nodig is maakt Apple bij de Mac Pro gebruik van standaard schroeven en aansluitingen. Dat is een breuk met het verleden. Apple introduceerde voor sommige laptops zelfs een nieuw, eigen type schroef waardoor het voor individuen moeilijk was ze te repareren. iFixit waardeert ook dat er meerdere gratis reparatiehandleidingen voor het apparaat beschikbaar zijn, en dat de componenten in de computer genummerd zijn zodat het makkelijk is ze terug te plaatsen. Wel is het volgens de site jammer dat Apple nog steeds een eigen ssd-formaat gebruikt dat weliswaar makkelijk te vervangen, maar moeilijk te koop is.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

17-12-2019 • 18:56

160 Linkedin Google+

Reacties (160)

Wijzig sortering
Compliment voor Apple! Nu maar hopen dat het ook bij andere fabrikanten en producten navolging vindt.
Navolging? Uhm.. Ik ga je vertellen dat elke PC beter te repareren is dan deze, aangezien je SSDs niet eens kan vervangen behalve door Apple-specifieke SSDs, en datzelfde geldt voor veel van de replacement parts die proprietair zijn, wat je veel geld gaat kosten om aan te komen als het uberhaupt te verkrijgen is.

Dus hoezo navolging? Elke PC kan je gewoon uit elkaar halen en aan vervangen wat je wilt.
Maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Nu inderdaad nog afstappen van die m.2 keying en stoppen met vast solderen van spullen wat waardeloos is voor zowel het repareren, als het privacy gedeelte.
Maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.
Ben ik het niet echt mee eens. Tuurlijk is het mooi dat het zo is, maar het zou alleen maar extra slecht zijn geweest als het niet zo was. Ik vind het niet niet bepaald knap dat een machine die vergelijkbaar is met een desktop een beetje makkelijk uit elkaar te halen is. Uiteindelijk komt dit ook gewoon neer op het makkelijk en goedkoop in elkaar zetten. Gezien de rest van de apparaten zeer slecht te repareren zijn en deze enkele machine voor de verandering een keer redelijk te doen is schieten we in het geheel er nog niets mee op. Dat iets fatsoenlijk te repareren is dat hoort de standaard te zijn, laten we nou niet gaan doen alsof wat de standaard hoort te zijn knap is.
Zit er in deze Mac Pro niet ook gewoon een T2 chip?... hoe gedraagt die zich wanneer je onderdelen gaat lopen vervangen?.. boot ie dan uberhaupt nog wel op? :+

Leuk dat FYSIEK hij makkelijk te tweaken is.. maar daar heb je niks aan als vervolgens je OS met de T2 chip praat en die zegt: "NOPE!" :P

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 17 december 2019 20:50]

Zover ik weet is een 'T2' chip alleen getrouwd met de TouchID van de Mac. Hetzelfde als dat de biometrische sensor van je iPhone of iPad ook gewoon getrouwd is met de Secure Enclave in de CPU. Daarmee is rommelen met deze privacy gevoelige sensor uitgesloten, wat natuurlijk ook als bijkomend voordeel heeft dat het gelijk een stukje koppel verkoop is.
Helaas, zoek ook maar eens de verhalen van de T2-chip in de iMac Pro op: Dit ding locked namelijk ook de SSD's en zullen overnieuw gekoppeld moeten worden als de SSD's vervangen worden (Meervoud, de iMac Pro gebruikt een RAID van 2 SSD's). Prullen = pech hebben alsnog naar een Apple Store of Service Provider
Het gaat hier om de Mac Pro, iMac Pro is een ander apparaat.
Het ging er meer om dat EviltSelf aan gaf dat de T2 alleen gebruikt wordt voor biometrische data, dat is niet zo.
Dat staat dus ook in het iFixit artikel. Die T2 zit er natuurlijk niet voor niets. Afgezien van dat je daarvoor bij Apple moet aankloppen is het verder een droom van een apparaat. En droomprijzen..
Inderdaad, daarom verbaast het me ook dat Apple dit gedaan heeft. Ik verwacht dat je voorlopig alle onderdelen nog gewoon kan vervangen (zie ook: https://nl.ifixit.com/News/t2-mac-repairs-test). Ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat bij deze Macs zouden uitschakelen, maar je hebt natuurlijk altijd de mogelijkheid dat je door middel van een update je PC niet meer zou kunnen gebruiken.

Overigens speelt Apple op het gebied van repareerbaarheid en upgradability een smerig spelletje met de third party reparatiezaken. Door allerlei updates en toevoegingen wordt het voor zulke bedrijven uiteindelijk onmogelijk gemaakt om nog te bestaan. Daarom ben ik blij dat met bezig is om zo'n wet in te voeren die dat tegen gaat.

Uiteindelijk zijn deze bedrijven veel goedkoper dan Apple zelf. Zelfs voor een Macbook van 7-8 jaar kan het het zeker nog waard zijn om een moederbord reparatie uit te laten voeren, maar bij Apple zelf is het de vraag of het zelfs voor een praktisch nieuwe Macbook waard is om hem te laten repareren.

Het grappige is overigens wel dat ze op hun eigen site (https://www.apple.com/nl/environment/) pronken met teksten als: ' Our ambition: to make products without taking from the Earth.' , en ' Want hoe langer jij je device kunt gebruiken, hoe beter het is voor de planeet.'. En dat terwijl ze het liefst hebben dat jij weer een nieuw apparaat aanschaft :)
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Veel fabrikanten maken gebruik van aangepaste moederborden, met aangepaste voedingen (een soms zelfs aangepaste voedingsstekkers), wat het weer lastig maakt met vervangen. Vaak zijn reserve onderdelen schaars, waardoor het lastig wordt om deze onderdelen te vervangen.

Over het algemeen zijn Apple reserve onderdelen makkelijker verkrijgbaar dan bij Windows oems (naar mijn idee), maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze niet zo veel verschillende producten aanbieden
Vrijwel elke desktop pc maakt gebruik van standaard moederborden, en standaard componenten die je gemakkelijk kunt vervangen. Laptops gebruiken wel aangepaste moederborden, maar vaak nog standaard componenten wat betreft opslag, geheugen en draadloos.

Het probleem is dat je bij Apple juist niet gemakkelijk aan vervangende onderdelen kunt komen, en dat je vaak met je apparaat naar een Apple store of een gecertificeerde reparatiewinkel toe moet. Of je moet 3rd party onderdelen gaan gebruiken, wat vrijwel altijd gewoon kan bij Windows apparaten, maar bij Apple ook problemen op kan leveren.
Vrijwel iedere desktop PC een standaard moederbord? Menig HP Desktop gebruikt niet standaard ATX voedingsstekkers, en de wat kleinere PC's hebben aparte vormfactoren. Soms kon je een verloopje kopen bij HP naar standaard PSU. Ik denk dat veel andere merken zoals Dell, Fujitsu en Lenovo hetzelfde doen, naar wat ik zo zie. Dan heb je dus ook speciale moederborden, net zoals bij laptops, specifiek per merk en type.
Ja, Game / zelfbouw PC's zijn "standaard" maar dat is een behoorlijke niche markt nu de meerderheid geen PC maar laptop heeft. Wat je over houdt aan PC's dat is dus ook weer voor een groot deel niet ATX en merk-specifiek etcetera tenzij je het zelf hebt (laten) bouwen. Het is niet vrijwel elke PC.

Uitbreiden van standaard componenten zoals RAM, SATA, NVME en grafische kaarten dat is dan wel inderdaad vaak standaard in PC's (wel vaak low profile..) gelukkig en dat is waar de Apple key en T2 chip echt irritant en afwijkend zijn. Net zoals laders en snoertjes met authenticatie chips.

Het APFS is ook geen zege voor de (pro) hobbyist alleen met Windows 10 ontploft de partitionering van een schijf ook behoorlijk en wordt je oude windows ook flink om zeep geholpen en zie ik de invloed van de gebruiker ook afnemen, maar gelukkig kan je wel iedere ssd, ram en grafische kaart gebruiken.

Ik zou trouwens graag een modern third party moederbord zie komen dat in een macBook Pro 2010-2015 kan, waar WIndows en UEFI gewoon modern en voor de gebruiker zijn. De schermen, accu, laders, toetsen en behuizing van deze modellen zijn nog steeds prima.
De SSD misschien niet - maar er zijn andere mogelijkheden om storage toe te voegen volgens iFixit.
What a pleasant surprise! Removing the blower fan housing reveals the teeny-tiny SSD.
We're happy to see a modular SSD, but not happy knowing it's bound to the T2 chip, meaning user-replacements are a no-go.
That said, there are plenty of other ways to add storage, so it's not a total loss!
Elke Windows pc waarschijnlijk wel, maar niet elke Apple pc, elke smartphone, elke printer, elke laptop etc.

Er is nog een wereld te winnen, en dit is wat je er ook van mag vinden een stap in de goede richting.
Honderden laptops en pc's en tablets en smartphones open gehaald
Daarbij waren enkel de Apples vaak een enorm probleem waren bijv
Macbook met defecte SSD's die uitgerekend vastgesoldeerd zitten.. etc etc
Bij geen één andere fabrikant zie je zulk soort rot streken tegen bij 'high-end' apparaten.
Nou... Dat betwijfel ik.

Waarom:
- kunnen printerkoppen niet eenvoudig vervangen worden
- zijn Samsung smartphones bijna onmogelijk te repareren
- kunnen we de batterij in de smartphone niet vervangen
- worden nergens meer schema's bij geleverd
- moet de accu van een electrische fiets bij de handelaar "ingeleerd" worden
- is kapotte electronica in een auto een geldput
- is menig wasmachine met kapotte electronica meteen total loss

Apple is misschien slecht op dit gebied, maar vlak de concurrentie niet uit.
Voor bijvoorbeeld Samsung, LG, SOny etc telefoons kan je bij de fabriekanten direct spareparts bestellen. Ondanks dat ze lastig uit elkaar te halen zijn (hetzelfde als bij Iphones) kan je wel echte parts vinden waarbij je bij Apple vaker toegewezen bent op third party rotzooi.

Daarnaast maakt Apple het ook nog eens moeilijker door bijvoorbeeld telefoon ID's aan het scherm te koppelen. Na een scherm reparatie door een niet Apple toegewezen reparateur vervalt je Truetone scherm functionaliteit bijvoorbeeld.

In de Macbooks zijn bvijroorbeeld de accu's vastgelijmd en moet je ontzettend veel moeite doen om deze eruit te krijgen. Bij andere fabriekanten schroef je ze er gewoon uit.
(hetzelfde als bij Iphones)
Volgens ifixit spant Samsung de kroon qua slechte repareerbaarheid. Apple doet het wat beter met de iPhone.
Uhm nope het "free yourself" & "unlocked bootloader" Essential telefoon is bij veruit de slechtse volgens iFixit met een score van 1
Omdat het puur over het open maken gaat van het apparaat. Niet over het kunnen verkrijgen van spareparts om de reparatie uit te voeren. Voor een reparateur zijn beide merken prima te repareren. Alleen is het sourcen van de parts het grote verschil.
Dit klopt wel, bij alle merken kun je in een laptop alles vervangen en openschroeven of klikken. Bij Apple zit alles gesoldeerd, gelijmd of gebruiken ze andere standaarden dan andere merken. Puur om je hun eigen troep weer te laten kopen waar ze nog eens extra op verdienen.

Waarom dacht je dat een Apple apparaat al tijden geen volledig USB type A slot heeft? Kunnen ze weer adapters verkopen waar je nogmaals aan je verdienen.
Een dure Siemensafzuigkap. Lampje kapot. Dus gehele elektronica vervangen. 400 euro.
Niet mijn ervaring. Ga jij maar eens een compacte Dell laptop proberen te openen. Prettige wedstrijd.
Het ene model type is gemakkelijker dan de andere, het merk zegt niets.
Toevallig zijn Dell Laptop's toch het makkelijkste om te repareren.. Bij elke schroefgaatje staat de dikte, lengte en nummering erbij aan de binnenkant van mijn XPS 15. Alles is vervangbaar, niks is gesoldeerd.
Net zo compact als een Macbook Pro 15, dus dat het niet mogelijk is, is onzin.
Hij is wel anderhalve millimeter dikker ;)

Op zich is het klein maken ook niet het probleem, het zit meer in hoeveel ruimte er over is voor batterij en goede koeling. De XPSen zijn berucht om het laag houden van de snelheid tegen oververhitting en doen ook geen 8-10 uur op een batterij..
Dat is dus grote onzin.. De XPS 15 heeft een 97Wh accu, net onder de 100Wh grens om in een vliegtuig te kunnen stappen.
Qua Throttling, mijn XPS 15 kan de CPU pieken op 78 Watt. De adapter levert max 130 Watt. Vergelijk dat eens met een Apple die een 87 Watt adapter levert, ook voor de octacores. Ik weet niet wat de precieze power limit is, maar met 87 Watt zal de CPU echt niet meer dan 45-55 kunnen benutten.

Wat ik niet begrijp, is waarom klaagt iedereen over de XPS 15 met CPU throttling, terwijl iedereen stil is over de Macbook Pro 15.
Apple haalt een truc uit met power: bij piekbelasting kunnen de MacBook Pro's zowel stroom van de adapter als uit de batterij halen. Omdat je zo'n laptop doorgaans niet als server gebruikt en zelfs met gamen niet de piek continu aantikt is dat niet echt een issue.
Overigens heeft de 16 incher een 96 watt adapter.

En iedereen had een mening over het probleem met de eerste 15 inch MacBook Pro's met i9 CPU die door een throttling niet sneller waren dan een i7, dus dat iedereen daar stil over is lijkt me feitelijk niet juist.
Ik trok een paar jaar terug voor het eerst een Toshiba C55 open. Die dingen zijn pas makkelijk. Je haalt de schroeven uit de onderkant, trekt de onderkant eraf en je kunt direct overal bij. En ook het LCD is makkelijk te vervangen. Jammer dat toevallig net dat model bijna niet sneuvelt :)
Je bedoelt een Dell Inspiron Mini? Nooit een probleem mee gehad
Dat is wel zo, maar als je die open hebt kun je gewoon alles vervangen wat je wilt. Het gaat erom dat je componenten kunt vervangen. Dat die Dell wat lastiger te openen is maakt niet zoveel uit.
Heb hier ervaring mee en nogmaals elk onderdeel is vervangbaar zelfs in de kleine Dell XPS13 modellen (op het geheugen dat direct op het moderbord gesoldeerd na). De batterij is niet verlijmd, Het keyboard zit met schroeven vast dus niet met potnagels etc.
Bij mijn HP laptop zit de storage (en RAM) ook gewoon vastgesoldeerd.
Tuurlijk wel bij Microsoft en Lenovo zijn er ook toestellen die alles gesoldeerd op het moederbord hebben.

Of dit wenselijk is geheel wat anders natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 17 december 2019 23:02]

Dell, HP en anderen hebben tegenwoordig en al veel vroeger gesoldeerde onderdelen zoals CPU en RAM. Ik heb een Asus laptop van ~2009 waar 4G vast in het bord zit. Om ultra-dun te blijven is er geen plaats meer voor een aansluiting, en als je zelf een paar honderden laptops moet ondersteunen, zie je dat de meeste mensen niet eens (willen) weten dat je er een extra 4G en SSD kunt inprikken, die hebben liever een nieuwe, dunnere, lichtere laptop.
Je kan ook gewoon NVMe of SATA SSD's gebruiken he.
Dat kan niet zonder adapter (als er al adapters zijn die werken in deze Mac Pro). Apple gebruikt een andere keying voor hun ssd's, het is wel dacht ik wel een standaard m.2 aansluiting, maar eentje die vrijwel niet wordt gebruikt.
Ik heb zelf nog de Macbook Air uit 2017, en ook die maakt al gebruik van die aansluiting, waardoor ik voor mijn 480gb ssd al bijna 300 euro kwijt was (inclusief gereedschap en externe behuizing voor eenvoudige migratie). Ik had ook een veel goedkopere Samsung NVME schijf kunnen kopen met dezelfde capaciteit, maar dan had ik er ook een adapter bij moeten bestellen, en ik houdt niet zo van het gebruik van adapters waar dat niet nodig zou moeten zijn.
Ze hebben gewoon PCIe en SATA poorten. Ik heb het dus niet over de speciale SSD poorten oid.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 18 december 2019 13:50]

Dat met die onvervangbare SSD (icm T2 chip) is ook positief: als iemand je Mac Pro steelt heeft die er niets aan?
Aan de andere kant is zo'n chip voor bescherming van data, niet voor bescherming tegen diefstal. Zo wordt het ook bij Windows laptops gebruikt (TPM module). Daar kun je dan ook gewoon de schijf vervangen en Windows weer installeren, maar de oude schijf kun je alleen uitlezen als deze in de laptop zit. Als je zo'n duur apparaat hebt zul je ook de nodige beveiliging hebben waar je de pc gebruikt.

Bij de Mac Pro zou die chip er dus voor zorgen dat je er niks mee kunt als je zelf de schijf vervangt, uiteindelijk is de hele repareerbaarheid van dit apparaat maar schijn, en kun je het meeste toch niet zelf vervangen.
Volgens mij heeft @andreetje het niet persé over PC's. Hij heeft het over 'andere fabrikanten en producten'. Dus niet beperkt tot PC's, volgens mij. Dat je zelf een nieuw printplaatje in je Airfryer kunt zetten als de timer niet meer werkt. Dat je gemakkelijk onderdelen aan je stofzuiger kunt vervangen. Dat je makkelijk(er) een accu in je telefoon kunt vervangen of upgraden, etc. In 99% van die gevallen is een nieuw (OEM) onderdeel met een stukje zelfreperatie goedkoper dan reperatie door de fabrikant en zeker dan de aanschaf van een compleet nieuw product. Ook in het kader van duurzaamheid zou het fabrikanten sieren om dit mogelijk te maken. Het vereist wel een stukje innovatie en een ander verdienmodel, maar het is echt niet onmogelijk.
Is soms bij hp en dell niet anders geheugen uitbreiding die enkel werkte met dell of hp aangekocht geheugen.Ergens te begrijpen als een stabiel workstation wil moet de fabrikant 100 procent zeker zijn dat de hardware voldoet is niet meer geval al er van eender welk merk er in kan.
Want een Dell, HP of een Lenovo desktop krijg je niet makkelijk open? Zelfs het gros van hun laptops hebben je binnen no-time open.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 17 december 2019 19:09]

As far as I've seen with dell: mijn precision kan ikzelf upgraden (geheugen, ssd en accu), scherm heb ik op de planning staan (heb witte vlekken..) maar als ik zag hoesnel zo een dell mannetje het on premise doet moet dat ook niet al te veel werk zijn.

Edit: excuus ik las te snel je comment, ik ondersteun je verhaal.
Ik ben nog nooit een desktop tegen gekomen waar je niet alles kon wijzigen. Daarbij gelaten heb ik ook nog nooit iets van apple kunnen/willen of moeten openmaken

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 17 december 2019 19:23]

En bij Dell krijg je typisch een uitgebreide handleidung hoe je iets vervangt. Is niet altijd even duideijk of uitgebreid, maar beter dan niets.
De Precision is dan ook een van hun duurdere productlijnen. De Latitudes 2-in-1 krijg je ook niet open en de XPS of Inspiron zijn ook voor de schroothoop nadat de garantie verloopt.
De precision is idd een tikje duurder (maar nog steeds beter te verandwoorden dan een instap van 8k xD) enige andere referentie materiaal qua laptops zijn hiero 5+ jaar oude laptops maar das flauw want in die tijd was alles te repareren
Voor Apple is het een stap in de goede richting.

En naast de oude Apple pc zijn er legio andere producten van allerlei merken die slecht te repareren zijn.
Ja maar hun doen het ook.

Dat is wat je nu zegt. Mag jij bedenken of dat een goed of echt verschrikkelijk kinderachtig en slecht argument is.

Het is qua repareerbaarheid van de MacOS apparaten zo gruwelijk slecht dat het nieuws is dat het een keer niet zo heel slecht maar alsnog niet goed is. Dat is best bedroevend naar mijn mening. Maarja, je zou maar voor een normale prijs een ssd kopen en je opslag upgraden, verdiendt Apple er niks aan.
Ja maar hun zij doen het ook.

Wat maakt dat uit? Het zou mooi zijn als alle fabrikanten hun apparatuur beter repareerbaar maken. Dat geldt ook voor bruingoed bijvoorbeeld.

Dit is hopelijk een stap in de goede richting van Apple.
Nu maar kijken wat dit voor de rest van hun produktportfolio gaat betekenen. Makkelijk repareerbare Iphones? Ik denk het niet, maar we kunnen hopen.
Hoe moeilijk kan het zijn om je smartphone uit te rusten met heuse schroefjes ipv plakband...

Het non-argument zal wel weer "ja maar waterdicht" zijn.
Schroefjes zijn duurder dan tape.
Schroefjes en schroefgaten nemen extra ruimte in beslag.
Een telefoon moet zo dun mogelijk zijn... Letterlijk elke millimeter ruimte telt en wordt optimaal benut.
Het aantal telefoons met schroefjes is denk ik nog op één hand te tellen...
Meeste telefoons hebben schroeven je bedoeld waarschijnlijk hoe de front en achter panelen bevestigd zijn. Die overigens in de meeste gevallen vrij eenvoudig te verwijderen zijn met wat warmte en beetje ervaring. Niet zo makkelijk als schroeven maar toch goed te doen. Enige wat zeer slecht te vervangen blijft is een oled display: lees compleet vervangen (digitizer en frame) of niet.
Het maakt mij niet uit of de telefoon 7 of 8 mm dik is.

Of eigenlijk wel. Mijn voorkeur gaat uit naar 8 mm. Met schroefjes.
Schroefgaten zijn lastiger (en dus duurder) om waterdicht te maken. En als het een keer open is geweest krijg je het nooit meer zo goed waterdicht als dat het was. Door te kitten kan dat wel.
Van mij hoeft een telefoon niet waterdicht te zijn. Maar de accu wil ik wel kunnen vervangen.

Er worden anno 2019 nog legio niet-waterdichte telefoons verkocht. Dat kan dus het probleem niet zijn.

Daarnaast is "lastiger" niet "onmogelijk". De fabrikanten moeten gewoon wat beter hun best doen.
Iets waar ik Apple voor moet prijzen is inderdaad hoe gemakkelijk je hun Macbooks open krijgt. Dat zijn een paar schroefjes en je hebt hem al open. Daar kunnen veel bedrijven zoals HP, Dell en Lenovo vaak nog wat van leren. Daar moet je vaak eerst prutsen met het toetsenbord e.d.
"...vaak eerst prutsen met het toetsenbord e.d."

Zo vaak kan dat niet zijn, heb nog nooit een laptop gehad waarbij ik moest prutsen om open te krijgen.
Samsung (vroegah!), HP, Chuwi, Medion, Asus en nog andere merken laptops open gehad en ook echt niet alleen maar oude types, misschien heb ik tot nu toe gigantisch veel geluk gehad? ;)
Veel laptops hebben wel een constructie waarbij je eerst uit moet zoeken hoe je die openmaakt zonder de boel te slopen. Vaak kun je aan de onderkant wel de boel losschroeven, maar moet je wel eerst het toetsenbord eruit prutsen voordat je de onderkant eraf kunt halen.
Serieus? Dan heb je ontzettend veel geluk gehad :D :D
Neen heb jaren dell/hp laptops hersteld (sys admin) en nooit geen enkel probleem mee gehad, zeker de reeksen gericht naar bedrijven zijn heel makkelijk uit elkaar te halen.
Tegenwoordig zal het een stuk beter zijn, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat Macbooks zeer gemakkelijk open te maken zijn. Ik haalde bijvoorbeeld wel eens van die Elitebooks uit elkaar, maar wat een ramp was dat om daar bij het moederbord te komen.
Niet tegenwoordig was een 10-15 jaar geleden,
Sindsdien enkel wat zaken zoals schijven/batterij vervangen nooit problemen gehad.
Oude macbooks zijn nog te doen nieuwe een complete ramp, apple doet actief heel veel om dit tegen te gaan. Je ziet dat ook aan de scores bij ifiit de nieuwe apple krijgen allemaal 1/10 beste 2/10 . Gemiddelde gelijkaardige dell/hp zit aan 5-6/10 .

Makkelijk openmaken is niks dat al de componenten vastgelijmd/gesoldeert zijn en moeilijk bereikbaar is dat wel .
Ik heb het alleen over het openmaken. Dat is bij een Macbook een klepje eraf en je ben bij het moederbord. Het licht er inderdaad aan waar je moet zijn, want de batterij bijvoorbeeld zit erin gelijmd. Ik moet vaak bij de moederborden zijn voor moederbord reparaties, en ik vind dat je die bij Macbooks er makkelijk uit kan halen.

Die score van Ifixit is ook gebaseerd op het vervangen van een SSD en het geheugen, iets wat bij een Macbook niet mogelijk is. Maar zoals hierboven beschreven is dat niet hetgeen waar ik op doelde.

Daarnaast zitten die oude laptops vaak ook met 300 miljard schroeven vast die altijd maar lastig te vinden zijn. Overigens moet ik zeggen dat er ook 'Windows' laptops zijn die prima open te maken zijn. Ik heb nu een Dell staan waar het letterlijk één schroefje losdraaien is, en dan is hij open. Maar dan heb je het moederbord er nog niet uit :) Als je dat wil doen ben je een stuk langer bezig.
Moederbord is al een exterme en dure aanpassing meest aanpassingen zijn veel simpler dan dat.
Met een beetje kracht valt alles wel open te maken.

Maar de vraag is krijg je na vervanging van het defecte onderdeel het zaakje weer in dezelfde staat dicht zoals van voor de vervanging? Bij OEM laptops (laat staan smartphones) wordt daar vaak geen rekening mee gehouden.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 17 december 2019 21:19]

Volgende vraag. Zijn de spullen los te koop. Dat ik het kan vervangen is fijn. Maar kan ik het ok krijgen.

Overigens zo goed als elke kant en klaar pc kan je prima servicen tegenwoordig. Dus dat het goed repareerbaar is wil niet zeggen dat andere het slecht doen. Alleen dat het nu eindelijk weer een keer goed is.
Euh.. noem eens één OEM waarbij dit niet de standaard is? :+ Behalve Apple.
Dell, HP, Asus - afhankelijk van de productlijn ...
Want desktops van andere merken zijn niet te upgraden?
Ik krijg deze opmerking nu voor de n-de keer, maar dat zeg ik niet.
Ik krijg deze opmerking nu voor de n-de keer, maar dat zeg ik niet.
Begrijpelijk aangezien u het wel degelijk impliceert: "hopen dat het ook bij andere fabrikanten en producten navolging vindt"
Andere fabrikanten die bijvoorbeeld smartphones maken die slecht te repareren zijn....
Andere fabrikanten die bijvoorbeeld smartphones maken die slecht te repareren zijn....
Gelukkig dan maar dat het onderwerp hier een desktop-pc van mac is...
Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt?
Wat een sensatie artikel, $53K als je het maxed out ja.
De meeste goedkope kost nog steeds een klein fortuin met een prijs van $5.999.

[Reactie gewijzigd door Cpt.Morgan op 17 december 2019 20:36]

Wat best goedkoop is t.o.v. vergelijkbare PC’s.
Absoluut niet goedkoop en zeer magere prestaties, je krijgt voor 6k een 8 core systeem met een amd 580 gpu... (256gb ssd......16GB ram) De gemiddelde verkoop prijs zal rond de 20k zijn aangezien bedrijven wel een aanzienlijk voordeel willen hebben en niet meer van het zelfde (de oude mac pro).
Dit is geen spelcomputer maar een workstation. Vergelijkbare PC’s zijn minstens net zo duur of duurder. Een zelf bij elkaar geraapte AMD consumenten PC is een totaal ander soort machine.
Compleet onzin, wat ook gewoon aangegeven word door 9/10 reviewers er zit misschien een xeon (i7 werkt niet met ecc) in en ecc geheugen, maar zelfs samenstellen ben je veel goedkoper uit.
Magic word is dus kennelijk 'workstation' toevallig heb ik een workstation, wat niet anders is dan veel cores, ram(ecc) en snelle gpu (vaak snel in opengl). Ik heb geen ecc nodig (wat allang al niet meer zo duur is) maar ecc + een am4 bord met x570 is echt niet zo duur.

Voor
2000€ heb ik een threadripper 32cores-64threads (hogere single core performance dan de xeon ook nog)
500€ mobo met ECC support(alle threadrippers hebben ecc supp.).
800€ - 4TB pcie 4.0 SSD's (of de langzamere samsung pro's)
1600€ 256GB 4x64GB 2933mhz ECC ram.
1000€ quadro rtx 4000 (worktstation kaart of je neemt gewoon een 2080ti) hoe dan ook veel maar ook veel sneller dan de AMD 580x.
5900€ heb je dus een super snelle game computer.... Vergeet ik nog wel een 1000watt voeding en een kast dus doe er 500 € bij, maar dan heb jij een systeem wat:
sneller is dan de snelste 28core cpu van apple,
kwa ram een 5000+ € config optie hebt. tussen de 192 en 384GB ram opties +3600 /+7000€.

Ik kom met de apple config op bijna 30k uit, maar dit is maar een spelcomputer.
En dit systeem kan je naar hartenlust uitbreiden vervangen en swappen.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 december 2019 10:31]

Dan koop je toch fijn zo'n threadripper? Niks mis mee voor games en een beetje facebooken. Eigenlijk zwaar overkill...

Als je niet gamed, maar voor je werk 'zwaar' werk met 8k video, studiorecording, 3d modelling etc doet en je op een deadline zit waarbij ieder uur telt wil je niet blijven steken met een vaag probleem omdat iemand besloten heeft om een driver hack te introduceren omdat Battlefield 28 dan 3fps meer krijgt in een benchmark ga je dus voor de profi hardware. Een leverancier die het spul garandeert voor een specifieke taak en stabiliteit boven prijs.

Bij Dell, HP en consorten kan je vergelijkbare workstations krijgen tegen vergelijkbare prijzen.
Als je dan ook nog als eis stelt dat er macOS op moet draaien is dit systeem je enige keuze.
Bij hp en dell zijn ze goedkoper... de enige reden dat je een workstation koopt bij dell hp is als ondernemer voor werknemers en projecten. Als jij als zzp'er werkt gebruik je dit als je niks maar ook niks weet van pc's geen interesse hebt of simpelweg geen tijd en moeite wilt besteden. Ik heb letterlijk zo'n systeem opgesteld voor iemand die professioneel o.a. voor video bewerking gebruikt maar daarnaast ook rendered met 3d pakketten(windows). Studio's als ILM /Blur gebruiken ook pc's met threadripper, maar leef maar lekker in de fantasie dat je een apple pc nodig hebt. Vorige generaties waren good value for money of zelfs best value. Deze dus niet. Kan je zelf opzoeken maar je weet kennelijk alles van spelcomputers en facebook maar niks van workstations (mooi ander man na praten). Threadripper is trouwens niet optimaal voor gaming (net zo min als een xeon, maar beiden kunnen het wel), maar dat wist je natuurlijk met je infinite wisdom al.
Dit is geen game-computer, dit is een workstation. Ga eens bij HP of Dell kijken wat een vergelijkbare machine kost. Dit is niet voor thuisgebruik en niemand die zo'n machine aanschaft zal serieus een zelfbouw computer overwegen.

Dit soort machines is niet bedoelt voor consumenten maar voor (grote) bedrijven. Je betaalt hier niet alleen voor performance maar ook voor hele andere zaken, zoals betrouwbaarheid en lange support. Voor dit soort spul gelden hele andere eisen dan voor consumentenspullen. Workstation-class hardware wordt er op gebouwd dat het hele dagen intensief gebruikt wordt, dus worden er betere kwaliteit onderdelen gebruik. Dit gaat verder dan een Xeon CPU, denk aan dingen als betere kwaliteit condensatoren e.d. En als jouw zelfbouw PC over een paar jaar stuk gaat, dan kan je misschien vervangende onderdelen kopen (als je geluk hebt) of je bouwt gewoon een nieuwe PC, maar een bedrijf waar zo'n machine kritiek is wil dat deze super betrouwbaar is en dat mocht ie toch stuk gaan dat reserveonderdelen gegarandeerd voor X jaar na aanschaf nog leverbaar zijn.

Voor de doelgroep van dit soort machines is die paar duizend euro extra peanuts en dat geven ze graag uit voor de voordelen die zo'n machine brengt. Als jij een dag niet kan gamen omdat je PC stuk is, dan is dat jammer, als een bedrijf een dag stil ligt omdat een machine stuk is, dan kost dat klauwen met geld.
Klopt helemaal, maar het blijft nog steeds te veel geld voor wat je krijgt en er zijn veel zzp'ers die deze machines ook kopen. Wat ik hier boven ook heb neergezet, voor bedrijven is eht een ander verhaal maar bij HP ben je goedkoper uit met een vergelijkbaar (2x quadro 8000rtx 28c, 15.tb ram dual intel optane of 8TB SSD's = fully spec'd) systeem =42k vs 61k In een middengroot bedrijf is dat best wel een groot verschil in aanschaf, als jij het volle potentieel kan gebruiken van de mac, dus de afterburner kaart en de 128GB videoram en apple software dan is het de beste keus, maar voor veel bedrijven waarschijnlijk niet.

Nogmaals als jij denkt dat threadripper voor gaming is weet je niks van gamepc's (game pc is een ryzen 8core ruim voldoende, dit is een 32 core 64 thread 88 pci-e 4.0 lanes), ooit afgevraagd waarom ze threadripper altijd testen met cinebench en blender workloads. Ik heb jaren Xeon gehad nu amd ryzen en hierna een threadripper, leuk voor gaming maar leuker voor CAD.
Nope:

https://www.youtube.com/watch?v=uCwAYydwtr4

$1,400 hackintosh die beter presteert .
Leuk voor een hobbyist maar compleet nutteloos voor de markt waar de Mac Pro voor bedoelt is. Je moet dit vergelijken met workstation PC’s, niet met een in elkaar geknutseld consumentenprul.
Die zijn net zo zeer een pak goedkoper, de hardware is generisch en niks speciaal, de apple tax die er bovenop komt is niet omdat apple zoveel betere ondersteuning of garantie bied maar om het merk.
Als het over profesioneel spul gaat is louter op specs vergelijk zinloos.
Garantie bijvoorbeeld, dell komt gewoon zelfde dag of ten laatste volgende en herstelt het probleem , apple heeft dat niet voor belgie. Dus kan je of dit ding naar een apple winkel sleuren (1 in belgie trouwens) of opsturen? Absurd voor een bedrijf.

In het hogere segment (dus 10k+) is het inderdaad minder overpriced maar daar zit je dan met andere problemen, in het lagere segment is het gewoon onzinnig om dit te kopen en ben je voor de helft van het geld veel beter af elders. Voor diegene die het echt nodig hebben is dit een super niche product, voor de rest is het vooral om het merk en prestige te doen en niet echt iets wat goed is prijs/prestatie/kwaliteit
Eeeh nee.

Voor 6000,- heb je een behoorlijk high-end Windows machine met alle toeters en bellen waar het instap model van Apple niet aan kan tippen qua features enz.
Voor de goede orde: IK ben het met je eens.

Wel wil ik de nuance toevoegen dat het niet zomaar de onderdelen zijn die je in een reguliere PC zet.
Inderdaad, volgens mij kan je beter over server onderdelen spreken dan reguliere pc onderdelen.

Ik vind het een prachtige machine, design wise is het subliem en respect aan de engineers bij Apple. Ik behoor niet tot de doelgroep maar het is toch geweldig dat er dergelijke producten op de markt gebracht worden. Ben benieuwd of ze aspecten verbeteren en doorvoeren naar andere producten.
Bij HP kan je ook makkelijk een systeem van 53kEURO samenstellen. Dus zo bijzonder is dat ook weer niet wat Apple doet.
Dat is een opvallend oordeel voor een Apple-apparaat
Hoezo? De iPhones scoren doorgaans hoger of gelijk aan de concurrentie.

Google Pixel 4 XL Teardown - iFixit 4/10


Samsung Galaxy Note10+ 5G Teardown - iFixit 3/10


Huawei Mate 30 Pro Teardown - iFixit 5/10


iPhone 11 Pro Max demontage - iFixit 6/10


iPhone 11 Teardown - iFixit 6/10

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 17 december 2019 19:18]

Laptoprepareerbaarheidsscores

Macbook Pro 16" 2019: iFixit 1/10
Macbook Pro 13" (2x thunderbolt): iFixit 2/10
Macbook Pro 15" Touchbar: iFixit 1/10

Microsoft Surface laptop 3 15": iFixit 5/10
HP Elitebook 840 G6: iFixit 10/10
LG Gram 15": iFixit 9/10

Als je op laptopniveau kijkt heeft alleen de originele Surface laptop een score lager dan Apple-laptops. Sterker nog, geen enkele Apple laptop heeft een score van meer dan 4.

Dat ze het op telefoonniveau goed doen zegt meer over de miserabele staat van de telefoonmarkt dan over hoe goed Apple het nou doet. Lijmen en vastsolderen is helaas in de telefoonwereld een trend die niet weggaat, maar op computergebied is Apple hard op weg hier een gewoonte van te maken. Ze hebben al diverse bedrijven met zich meegetrokken die niet het lef hadden te proberen klanten op zo'n manier een oor aan te naaien tot anderen het ook deden.

Op de SSD na vind ik dit een enorm goede stap van Apple. In de Enterprise wereld worden overal nonstandaard connectors en vormpjes gebruikt om dure contracten aan te smeren en Apple gaat daar deze keer niet in mee.

Je moet echter ook niet denken dat Apple het zo goed doet tegenover de rest, dat is op de computermarkt echt niet het geval. Ook in de tabletmarkt doen ze het slecht, maar Microsoft heeft met pijn en moeite een product ontwikkeld dat nóg slechter te repareren is.

Ik kan geen data vinden over concurrentie op Apple's all in one, maar het zou me verbazen als Apple daar marktleider in repareerbare spullen is; bij dat apparaat is het plaatsen van een VESA mount van de fabrikant iets dat toch echt in drie keer naar de Apple store en met een hoop social mediakabaal moet worden opgelost. Linkje.
Maar tegenover de Surface een onterecht minpunt.
Zo noemen ze bij de MacBook het volgende:

The processor, RAM, and flash memory are soldered to the logic board. Repairs and upgrades will be impractical at best.

Op de SSD na zit ook bij de surface het RAM geheugen en de cpu gesoldeerd, maar word helemaal niet in de score meegenomen als minpunt.
Ook bij de LG en HP zijn de CPU gesoldeerd (net als elke andere laptop)

[Reactie gewijzigd door Crp op 17 december 2019 21:49]

Ik heb de review niet gelezen maar ik ben het eens met je kritiekpunt. Dan nog is het vastsolderen van de SSD+RAM+CPU erger dan het vastsolderen van RAM+CPU.

Een grotere SSD installeren op de Surface is mogelijk en kosteneffectief, op de MacBook is het een intensief process waarbij er een kans aanwezig is dat de de T2 chip problemen geeft met je OS als je de SSD gehersoldeerd krijgt.

Ik vind ook Microsoft's gang van zaken zeer triest. Hun tablets zijn nog erger dan die van Apple en hun laptops zijn net wat beter. De concurrentie doet weer beter en daarom vind ik wel dat je op basis van deze punten kan stellen dat een makkelijk-repareerbaar product van Apple (waarvoor hulde) wel degelijk een verassing is.
Daar gaat het hier ook niet om. In verhouding tot alle Apple apparaten is dit een van de weinige die een voldoende scoort. De meeste komen niet verder dan een 2.
De scores van de iPhones vind ik best netjes. En over tablets en laptops gesproken: doet iFixit überhaupt teardown voor non-Apple merken?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 17 december 2019 19:21]

Zeker, alleen niet op de NL site zichtbaar.
https://www.ifixit.com/Te...=1&sort=recent&filter=all

Van Huawei tot dell, microsoft tot Logitech.
Vooral scores neerzetten die jou goed uitkomen.. 8)7
Nou fairphone 3 haalt een 10!
Pixel 3a 3axl een 6!
Is de Fairphone wel concurrentie voor de iPhone? Ik zei ook “gelijk”. Maar wat is misgegaan bij ontwerpen van de Pixel 4 dan?

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 17 december 2019 19:19]

Als je bericht 100% on-topic was geweest, zonder het gezeur, had je dat niet gehad.. :)
Nu hopen dat ze met de volgende generaties Macbook Pro's ook wat stappen gaan zetten. Ik wil een upgrade pad hebben voor zo'n apparaat.
Is het zo vreemd om te wensen dat je later, over een jaar of 2, 3 je geheugen wil verdubbelen en een grotere SSD erin wil? Lijkt me eigenlijk heel normaal, zeker als pro.
De tijd dat zoiets nodig was door softwareontwikkelingen is echt wel voorbij. Als je nu een capabel systeem koopt, dan voldoet dat over 5..6 jaar nog steeds. Net zoals een 5...6 jaar oud systeem dat destijds capabel was nu ook nog steeds voldoet.

Wat ga jij over 2/3 jaar extra doen als pro waardoor je een zwaarder systeem nodig hebt?
Oh, dus de markt voor onderdelen, RAM, SSD's, ... is eigenlijk nutteloos , volgens u?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 17 december 2019 23:01]

MacOS is niet zo RAM afhankelijk? Die mag je even uitleggen. Het geheugenbeheer van MacOS is gewoon zwaar knudde in vergelijking met dat van Windows of Linux, dus mij lijkt dat MacOS dan juist erg RAM afhankelijk is.
Nee juist andersom. Het geheugen beheer van windows is vrij knudde. Vooral de weergave. Ik heb op t werk een 32Gb machine waarvan ik soms om verklaarbare redenen door mn ram heen ben. Wat blijkt. Docker draait nog met 16GB in reserve. Helemaal prima natuurlijk alleen is dit niet terug te zien in taakbeheer. Net als WSL kun je pas achter komen als je met administratie tools gaat speuren via broncontrole.
Hier komt mij letterlijk niks bekends is voor, ik heb Sysinternals Process Explorer gebruikt naast windows eigen ram checker (task man.) en is gewoon 1:1 het zelfde wat hij opgeeft (minder uitgebreid). Dito met hwinfo (nog minder info). Misschien even je sys. admin vragen waarom je dat niet ziet..
Draai je wel eens docker dan? Want dan zou dit je bekend voor moeten komen. Docker draait op windows namelijk op hyper-v en een van de voordelen is dat dit daardoor host transparant is. Het grote nadeel van de implementatie is dat windows dit niet ziet. Het hele proces is niet zichtbaar. Pas als je in de hyper-v manager gaat kijken kun je zien wat er daadwerkelijk gebruikt wordt. Windows ziet alleen de reservering.

Linux en osx volgens mij ook snappen dat een reservering niet gelijk staat aan het daadwerkelijke gebruik.

Op windows kun je dus geen enkele container hebben draaien en toch 16Gb ram kwijt zijn (Want windows communiceert niet met hyper-v).
Docker is een sandbox, ik heb geen sandbox nodig, kennelijk vindt jullie system admin dat jullie een sandbox omgeving nodig hebben. Maar jij geeft een enkele app die duidelijk ram reserveert om te functioneren en dit -in jou ogen- onzichtbaar doet, is niet het zelfde als zeggen hoe slecht windows met ram omgaat of zichtbaarheid daarvan want dat is niet zo, deze app doet dit specifiek op deze manier.
Ga nou geen aannames doen. Onze sysadmin heeft niks te zeggen over welke software we gebruiken. We gebruiken docker omdat al onze applicaties op kubernetes draaien.

Windows gaat in deze slecht om met ram omdat het wel weet dat het geheugen gereserveerd is (dat zie je namelijk wel in taskmanager alleen niet door wat). Maar doodleuk wel probeert om er wat in te duwen omdat het geheugen in principe wel vrij is. Heb al menig BSOD voorbij zien komen hierdoor. WSL 1 had hetzelfde probleem en kreeg veel blue screens doordat windows denkt dat het de enige speler is op de host en zoveel mogelijk ram probeert te pakken.

Windows 10 pro zou in principe hyper-v aware moeten zijn maar communiceert dus slecht over resources en gaat daardoor dus ook slecht om met memory.
Daarentegen mijn MacPro 5,1 heb ik al talloze keren van een upgrade voorzien.
Cpu’s , memory, HD, SSD, Video alles is al minstens 1keer van een upgrade voorzien.
Beetje veel aannames he? Ik ben app ontwikkelaar, gebruik al 10 jaar macbook pro's. Sinds een paar jaar op 16GB RAM met een model uit 2012, dat begon met 4GB ofzo. SSD is nu 1TB t.o.v. een HDD van 320GB ofzo?
Als ik aan Android en iOS tegelijk werk, of dingen moet porten, dan heb ik 2 IDE's openstaan, en 2 emulators, dan is meer dan 8GB ram zeer wenselijk.
Natuurlijk. Ik ben in de race voor een nieuwe 16 inch MBP. Wil ik wel zeker een jaar of vijf mee doen. 16GB memory is nu voor mij zat, evenals 512GB SSD momenteel voldoende is. Dat durf ik echter voor vijf jaar niet aan. Dus 1TB & 32GB nu kopen, terwijl ik dat nu eigenlijk niet nodig heb. Liever had ik de mogelijkheid gehad geheugen en SSD later te upgraden...
Waarom wil je en upgrade pad hebben? Waarom koop je niet gewoon wat je nodig hebt?
Omdat ik dan 2 - 3x zo duur uit ben? Maximale upgrade aan het begin is extreem veel duurder dan na een aantal jaar iets upgraden.
Mwah dat is ook wel een beetje overdreven. Zoveel goedkoper is ram ook niet geworden. Ssds zijn weliswaar goedkoper geworden, maar als je meer performance wil betaal je nog steeds ongeveer hetzelfde per GB. Ja het is iets minder, maar je moet een 2TB sata SSD ook niet gaan vergelijken met een NVME PCIe x4 unit.

Daarnaast is het op de lange termijn een stuk goedkoper om iedere twee jaar een medium model met upgrade te halen en dan de oude te verkopen dan dat je de meest uitgebreide versie haalt en daar dan upgrades op doet.
+200 euro voor 16GB ram? +400 voor 512GB SSD? 8)7 8)7
Ik koop toestel met zelfde specs voor 1/3 van de prijs.
De SSD is de belangrijkste component - dus is er geen reden om hoera te roepen, meen ik te moeten menen. Nu wat u denkt, is uiteraard uw goed recht.
Volgens mij is dat toch echt de CentralPU hoor ...
Haha. Tja dan zou ik zeggen is Intel in 2019 wel de juiste keuze voor workstation georiënteerde pc's.

Ik vind de ssd ook een van de belangrijkste onderdelen als je kijkt naar upgradebaarheid.

Daarnaast RAM. Als je dir ding voor videobewerking koopt kan een upgrade wel wenselijk zijn bij 8k of 16k content over x jaar. Als je zo lang met de machine doet. Ook opslag mag dan groter en dat vervangen is wel handig.
Klinkt te mooi om waar te zijn.. so where's the catch?
the catch is natuurlijk dat je de "makkelijk te instaleren onderdelen" niet kunt kopen buiten de Apple-stores om. Of ze gebruiken PKI signatures zodat je geen andere onderdelen erin kunt stoppen.
Alleen de ssd kun je dan weer niet zelf updaten vanwege de T2 chip.

En waarom is dit nu weer off topic? Ik lever extra, on topic informatie.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 17 december 2019 19:02]

Het is niet onjuist. Van macrumors en die hebben het weer van ifixit:

From a repair standpoint, the only downside is that while the SSDs are modular, they are not user replaceable since they are tied to the Apple T2 security chip.

If you need to remove and replace the SSD modules, a support document says to contact Apple or an Apple Authorized Service Provider instead.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 17 december 2019 20:11]

Als dat altijd zo blijft dan blijven PCIe en SATA nog steeds over.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 17 december 2019 20:14]

En de ssd door apple llaten upgraden is weer hartstikke duur natuurlijk 🙃
Is dit ook zo ? Ik dacht dat je de T2 chip kon desactiveren net zoals secureboot op ern windows pc.

Heeft iemand hier meer info over ?
Nu is een Mac Pro(met de huidige formfactor) mijn inziens ook wel het apple-apparaat wat de hoogste repareerbaarheid moet hebben. Het lijkr qua ruimte en indeling het meest op een gewone pc van alle pc-achtige apparaten die apple lange tijd gemaakt heeft.

En daarnaast mag het voor deze prijs ook wel natuurlijk, dan moet je wel wat aan kunnen passen zonder gelijk weer een hoofdprijs te betalen on apple het te laten doen.

En gezien de ontwerpcyclus(en de prijs) van de Mac Pro moet ie ook wel even meegaan natuurlijk. En hoe langer iets meegaat, hoe groter de kans dat je wil upgraden/onderhoud of schoonmaakwerk wilt uitvoeren.

Maar alsnog, fijn dat apple zich in deze lijkt te beteren.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door user029 op 17 december 2019 19:06]

Nu deze trend voor alle "pro" apparaten voortzetten svp. Zou opzich fijn zijn als de pro naam bij Apple geascioceerd kon worden met repairability en eventueel upgradability (dat laatste is persoonlijk minder belangrijk). Maar vooral het makkelijk maken reparaties zou goedkoop en fijn zijn voor iedereen
Waren de towers niet altijd super easy te onderhouden? Kan me mijn B/W G3 tower nog herinneren waarbij het moederbord mee uitklapte.

De vorige zal ongetwijfeld slechter geweest zijn, maar dat was eigenlijk meer een soort “we noemen het geen Cube want hij is rond” Mac.
Het was al vanaf de eerste aankondiging duidelijk dat de Mac Pro modulair zou zijn, dus zo'n verrassing kan het niet zijn dat hij ook eenvoudig te repareren is. Echt duur is hij ook niet, voor zijn doelgroep. Het is een werkstation en werkstations zijn nooit goedkoop.
https://appleinsider.com/...w-mac-pro-isnt-overpriced
Maar ik zou inderdaad graag een Mac hebben waarvan je na verloop van tijd geheugen en opslag kan vergroten, zoals ik tot 2011 altijd heb gedaan: nieuwe Mac kopen met de kleinste hd en minste RAM en dat dan voor een fractie van de Apple-prijzen vervangen door ruim RAM en overdadige opslag.
De iPhones worden weer dikker en zwaarder door een grotere accu en voor mij mogen de MacBooks ook wat dikker en zwaarder in ruil voor vervangbare RAM en opslag.
Mijn MacBook Pro (late 2013) werkt trouwens al 5 jaar probleemloos. Alleen de accu ga ik vervangen. Die zit gelukkig nog gewoon vastgeschroefd. Maar zo mooi modulair als de eerste pizzadoos-iMac zal het wel nooit meer worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True