Ruimtesonde Juno stuurt foto's van Jupiters grote rode vlek naar aarde

De ruimtesonde Juno heeft foto's gemaakt van de grote rode vlek, een enorme, voortdurende storm op de planeet Jupiter. De foto's zijn genomen vanaf een hoogte van 9000km boven de wolken van de grote rode vlek. Nooit eerder werden van zo'n korte afstand opnames van de storm gemaakt.

De foto's van de storm zijn genomen op 10 juli. Tijdens de vluchtfase in de baan om de planeet waarbij de sonde het dichtst bij het midden van de planeet kwam, vloog Juno op een hoogte van 3.500 km boven de wolken van Jupiter. Ruim elf minuten later had de sonde bijna 40.000 km afgelegd, waarna het ruimtevaartuig zich boven de grote rode vlek bevond. Elke 53 dagen vindt er een dergelijke fly-by plaats op korte afstand van de planeet; de eerstvolgende vindt plaats op 1 september.

De grote rode vlek is sinds april ruim 16.300 km breed; dat is bijna 1,3 keer de diameter van de aarde. De storm wordt gemonitord sinds 1830 en bestaat wellicht al 350 jaar. Het lijkt erop dat de storm langzaamaan kleiner wordt. Wetenschappers weten nog niet goed waar de storm zijn energie vandaan haalt en wat de rode kleur veroorzaakt.

Juno werd op 5 augustus 2011 gelanceerd met als doel het bestuderen van onder andere het zwaartekrachtveld, het magnetisch veld en de polaire magnetosfeer van de planeet. Het duurde enkele jaren voordat de ruimtesonde van de NASA bij Jupiter arriveerde. Dat gebeurde in juli 2016; toen werd Juno succesvol in een baan om de planeet gebracht.

Eind augustus 2016 maakte de sonde zijn eerste fly-by, waarbij het oppervlak van de grote gasreus tot een afstand van ongeveer 4.200 kilometer werd genaderd. Op foto's die toen zijn gemaakt, was voor het eerst de noordpool van Jupiter te zien. Het duurt zo'n 48 minuten om een signaal naar Juno te sturen en ook weer 48 minuten om een signaal terug te krijgen. De sonde heeft in totaal 18.689 zonnecellen.

Een bewerkte foto; het origineel is genomen tijdens de fly-by over de grote rode vlek van Jupiter

Door Joris Jansen

Redacteur

13-07-2017 • 12:09

80

Reacties (80)

80
71
26
3
1
8
Wijzig sortering
Hier ook een korte video over de foto's die Juno gemaakt heeft van (o.a.) de polen van Jupiter.

Zeer indrukwekkend : https://www.youtube.com/watch?v=NmHOj8VQvNE
Toch machtig mooi om te zien elke keer. Duwt er toch wederom in hoe klein wij eigenlijk zijn. :)
Deze site vind ik altijd mooi: http://joshworth.com/dev/...xelspace_solarsystem.html
Als de maan 1 pixel zou zijn... Die afstanden :o
Deze is ook mooi, in real-time met de snelheid van het licht vanaf de zon door ons zonnestelsel reizen, waardoor je beseft dat zelfs met zo'n grote snelheid, de afstanden nog ontiegelijk groot zijn.
https://vimeo.com/117815404
Klein is misschien niet eens het juiste woord.

In vergelijking met het universum zijn we zelfs nihil.
Idd. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat er geen leven ("vergelijkbaar" met aarde) buiten Aarde als je hoort hoe nihil we zijn en hoe oneindig alles om ons heen is.
Nietig is een woord en gevoel dat in me op kwam tijdens een totale zonsverduistering eind jaren 90.

Indrukwekkendste wat ik ooit in mijn leven gezien heb.

:)
En toch hebben we de grootste bek... :+
Geen idee. Wie weet zijn er wezens met een veel grotere bek in het universum. Moeilijk voor te stellen als je naar sommige mensen kijkt maar zolang we nog niet eens ruim buiten ons eigen zonnestelsel kunnen komen, zullen we dat niet weten :+
Bizar he, dat er gewoon een storm raast die al 350 jaar duurt, dat is niet te bevatten... zou je bijna een mad max wereld hebben waarbij bepaalde zones no-go zijn om naar toe te gaan :P
Anoniem: 532811 @Jeroenzer13 juli 2017 12:50
De planeet is grotendeels een bal gas omringd door straling en is daarmee redelijk een no-go zone.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 532811 op 24 juli 2024 17:18]

Misschien dat er in bepaalde lagen levensvormen kunnen 'zweven', maar hoe ga je dit ontdekken en/of onderzoeken? Moeilijk.
Allicht met een sonde à la de Russische Venera's (lander, orbiter) op Venus.

Die toonden aan dat je zelfs in extreme omstandigheden (90 bar luchtdruk, 485°C temperatuur) nog best wat foto's en metingen kunt maken, en dat was nog jaren '70 techniek.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 24 juli 2024 17:18]

Ik zie toch meer in manen zoals Enceladus of Europa om naar leven te zoeken, iets minder extreme omstandigheden. Eventueel de waterfonteinen van Enceladus samplen bijvoorbeeld.
Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat er levensvormen zijn die kunnen overleven in die omstandigheden. Dan moeten ze al in staat zijn om de immense druk te overleven, extreme temperaturen en de zwaarte kracht te overleven. En dan spreken we over enkele duizenden graden Celsius, paar keer de druk van de volledige aardse atmosfeer terwijl je in een stof bevind die zich ergens tussen gas en vloeibaar bevind. Het lijkt me makkelijker om buiten de atmosfeer van Jupiter te overleven dan er in.
Vergeet niet dat voor gasreuzen zoals Jupiter 'atmosfeer' een relatief begrip is. In feite is het een continuum van hele hoge druk (waarin wellicht vaste stoffen te vinden zijn) tot ruimte-druk (lees: 0). en daarin zitten hele grote verschillen in temperatuur. Zweef je in de buitenste laag, dan is het er ijzig koud, terwijl als de druk toeneemt de temperatuur ook toeneemt op grotere 'diepte' ( pv = nRT, zoals de natuur/scheikundigen weten).
Als je als organisme (beestje veronderstelt al hele complexe levensvormen) op een of andere manier je dichtheid kunt regelen, kun je een aangename hoogte in de atmosfeer uitzoeken.

Daarnaast heb je beestjes als het beerdiertje die botweg alles doorstaan. Bacterieen zijn er ook goed in om zich in absurde omstandigheden in leven te houden.
Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat er levensvormen zijn die kunnen overleven in die omstandigheden.
Levensvormen passen zich aan aan de omgeving, eventueel 'leven', in wat voor vorm dan ook, is niet per se gelimiteerd aan aardse begrippen van overleefbaarheid.

Wij kunnen immers ook niet overleven op 10km diepte in de oceaan, toch is er daar leven. Het zou best kunnen dat (veel minder geavanceerde) levensvormen zich op andere planeten hebben aangepast aan hun omgeving. (een omgeving die overigens, net als aarde, ook door de millennia heen is veranderd)

Wel zou je verwachten dat, doordat het spontaan ontstaan van een 'levensvorm' enorm onwaarschijnlijk is, ze zijn uitgegroeid uit dezelfde eencellige microbes waar het leven op aarde mee is begonnen. (misschien dat die ook wel met een komeet zijn meegelift)

Wat die microbes kunnen overleven heb ik geen idee van, maar de aarde was in die tijd (3-4 miljard jaar geleden) ook een compleet andere planeet dan dat het nu is. (niet overleefbaar voor ons)

[Reactie gewijzigd door Brazos op 24 juli 2024 17:18]

Ja, en dat die storm voor ons ongekende windsnelheden kent (aan de rand) van ruim 400kmh. Zo groot dat de aarde er 2-3x in past.

Gelukkig is de planeet zó enorm, dat er nog genoeg plek is om te schuilen, mocht er al iets van leven mogelijk zijn op Jupiter. Niet de ideale vakantiebestemming.
Waar zou je willen schuilen? Die planeet is één grote storm. Het is nl gas, dus geen obstakels om achter te schuilen/de wind tegen te houden :)
Vandaar dat het me ook niet logisch lijkt dat leven op een gasreus zou kunnen evolueren. De omgeving is m.i. te dynamisch om evolutie ook maar een kleine kans te geven op het vormen van meercellige organismen. Zelfs eencellig lijkt me al lastig omdat er geen 'schuilplaats' is om alle benodigde processen de tijd te gunnen.
Het was ook geen reële optie, dat lijkt me duidelijk...op een gasreus lijkt het me uitgesloten om ook maar rond te lopen, laat staan te schuilen. Ik bedoel gewoon qua schaal.
350 jaar geleden hebben we de storm voor het eerst gezien... Die kan goed al duizenden jaren bezig zijn of langer! We weten gewoon dat het minstens 350-400 jaar moet zijn omdat we toen pas de telescoop hebben uitgevonden.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 24 juli 2024 17:18]

Blijft toch bizar om in te denken dat dit echt een andere planeet is ergens ver bij ons vandaan waar ik nu foto's van zie... heel bijzonder. Ben erg benieuwd naar of ze hier weer echt nuttige data uit kunnen halen!
Sowieso Jupiter een van de meest intrigerende planeten vind ik :)
De missie van Juno is blijkbaar vooral om de manen van Jupiter te bestuderen. Die manen zijn vooral genoemd naar de vele minnaressen van Jupiter/Zeus. Komt er dus op neer dat we Jupiter zijn vrouw sturen om zijn minnaressen in 't oog te houden. Smeerlappen dat we zijn.
Juist niet de manen maar de atmosfeer van Jupiter. Oorspronkelijk zou er zelfs geen camera aan boord zijn, maar dat vond men toch jammer, en ook het publiek zou de mooie plaatjes niet willen missen.
Wetenschappers weten nog niet goed waar de storm zijn energie vandaan haalt en wat de rode kleur veroorzaakt.
Ik weet dat Wikipedia geen volledig betrouwbare bron is, maar zij schrijven hier het volgende over.
De atmosfeer van Jupiter bestaat hoofdzakelijk uit waterstof en helium. Andere gassen die worden aangetroffen zijn methaan, ammoniak, waterstofdeuteride, ethaan en waterdamp. Fosfine, waterstofsulfide en ammoniumwaterstofsulfide komen slechts sporadisch voor. Deze gassen zorgen voor de rode, bruine en witte wolken.
Blijkbaar zorgen bepaalde gassen voor die kleurstelling. De storm zorgt er misschien voor dat meer van die kleurige gassen worden worden samengeperst?
Ik zou wel een filmpje willen zien waar hij die storm invliegt :P Wel precies in het midden dan.

[Reactie gewijzigd door Ryan1981 op 24 juli 2024 17:18]

Je verwacht dat zoiets als de strip "Storm" gaat gebeuren?

on-topic:
mooie foto, en we gaan er dus nog meer krijgen?
Niet eerder van gehoord maar mijn eerste gok zou zijn dat hij toch verbrand in de atmosfeer van jupiter.
Wanneer stopt Tweakers nu eens met de ".geek" tag voor dergelijke berichten?

Dit is top-of-the-bill wetenschap, waarvan de resultaten vrijwel altijd in Science en Nature verschijnen. Het gaat hier niet om een koffietafel-PC met waterkoeling, die een eenling met teveel vrije tijd in zijn kelder gebouwd heeft.

De mensen achter dit fantastische werk, verdienen mijn inziens meer respect. En kom niet met de uitleg dat het ook als een geuzennaam gezien kan worden. Deze wetenschappers zijn wellicht geeky, maar bovenal intelligent en vindingrijk. Met het woord geek doe je ze echt tekort.

Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 24 juli 2024 17:18]

Anoniem: 120539 @Vocte13 juli 2017 14:06
Wanneer stopt Tweakers nu eens met de ".geek" tag voor dergelijke berichten?...
...Het gaat hier niet om een koffietafel-PC met waterkoeling, die een eenling met teveel vrije tijd in zijn kelder gebouwd heeft.
Juist daarom. Technisch gezien heeft het niets met tweaken van wat dan ook te maken. De meesten van ons kunnen hier kwa knutselen ook niets mee.
Omdat Tweakers in de loop der jaren heeft geleerd dat de een deel van de doelgroep toch ook ruimtevaart in het algemeen wel leuk vind, bieden ze deze content ook aan. Met een apart kopje, niets mis mee.

Het zou pas een 'normaal' artikel worden als het bijvoorbeeld vooral over de gebruikte communicatie-technieken of foto-technieken gaan; deze details ontbreken.
Juist; maar dan zou .Game ook wel voor (p)reviews van games moeten gaan en .News voor technieuws, en niet zozeer tweaking-gerelateerde zaken...
Met die verstande valt eigenlijk al het andere nieuws op Tweakers wel in de categorie "geek" en NASA-berichten juist niet :-)
Af en toe, Ik vind dit soort nieuws over ruimte geweldig om te lezen.
Ik denk dat je het eerder moet zien als : het prikkelt je inner geek gevoel!?
Dat klopt maar het nieuws is voor de Geek dus dat is op zich dus uitstekend weer gegeven hier.

Ze brengen hier informatie naar voren voor de Geek en de Tweaker is eigenlijk best wel een geek op zich. Ja ik weet dat er hier ook pure nieuwslezers zijn. Ik bedoel alleen ware tweakers proberen te bereiken is een te kleine markt voor het Tweakers concept. En ze bedoelen vast niet dat alleen NASA werknemers Geeks zijn. Ook al is mijn persoonlijke mening dan weer dat je een knap staaltje GEEKWAARDIGHEID moet hebben wil je überhaupt voor een instantie als NASA OF ESA etc kunnen werken. Een GEEK kijkt verder dan zijn neus lang is. Een GEEK maakt van niets...... iets...een GEEK is niks mis mee....
Fantastisch en prachtige foto's de oorzaak van de storm is echter al jaren duidelijk : De inwoners van Jupiter hebben zo'n 350 jaar geleden deze storm veroorzaakt, wetende dat hij daarna eeuwen zou draaien. Daarna is met veel subsidie een absurd groot windmolen park gebouwd waarmee de rest van de planeet van energie wordt voorzien.

Ook de rode kleur is duidelijk, op elke molen staat bovenop een grote rode lamp zodat de inwoners aldaar eromheen kunnen vliegen en niet met hun beschonken kop ertegen aan komen na fors stappen.
Onlangs een hele discussie gehad man een vriend van mij, deze blijft maar beweren dat de aarde plat is en dat de mensheid niet zomaar alles moet aannemen.

Ontopic: Maar inderdaad prachtige foto.
Dan gelooft 'ie zeker ook niet in zwaartekracht?
Deels wel, maar hij vraagt aan mij bewijs dat zwaartekracht ook werkelijk zwaartekracht is. Dus wat je ook zegt trekt die in twijfel. Vandaar kaart ik dat onderwerp ook niet aan.
Kan niet anders dan dat hij trollt zou ik dan denken :p neem dat nooit serieus, wat mij betreft is het dan: als je het niet wil geloven, prima dan niet...
Klopt, en zijn zelfs ruimtefoto's van gemaakt

Aarde is plat
Jij kiest je vrienden wel goed uit :9
Ken hem al jaren, altijd normaal op niveau een gesprek kunnen voeren. Maar ineens uit het niets begon die alles in twijfel te trekken. Dus nu vermijd ik gewoon dat onderwerp.
Dat soort mensen ken ik ook.

Eerste wat ik dan vraag is of die dan ook niet in mobiele telefoons en auto's gelooft.

Omdat dat ook dingen zijn die dankzij dezelfde wetenschappelijke methodes zijn uitgevonden.

Dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.

Maar dat zijn dezelfde type menden die ook beweren dat 11 September een inside job was.
Natuurlijk kan de aarde plat zijn, en kan het zijn dat er nog nooit iemand in de ruimte is geweest en dat astronauten acteurs zijn en dat ruimtefoto's en video's cgi zijn, dat gps van straling komt die overal op de wereld tevens mensen hersensspoeld en dat een onzichtbare elite de wereld controleert....

Oh en alle wetenschappers liegen je ook voor en doen maar alsof.

De kans alleen dat dat ook maar 1 van die dingen niet en masse uitlekt is 0.000000....1%. Ook enig
'tegenbewijs'-video's die gepost zijn zijn mensen die volgens mij graag hunzelf willen horen en bevatten geen enkel concreet en meetbaar bewijs... ( Ja ik heb ze gezien. Ik vond het blijkbaar leuk om in m'n vrije tijd complottheorie dingen op te zoeken ofzo. Tot nu toe alleen maar teleurstelling )
Ik ben hier nogal stellig in, maar iedereen die serieus dit soort dingen beweert is niet meer goed bij zijn hoofd. Het is heel gezond om alles om je heen in twijfel te trekken. Alle informatie van je zintuigen wordt uiteindelijk als een illusie in je hoofd gepresenteerd. Je zou zelfs serieus kunnen onderzoeken of de aarde plat of bol of iets anders is, ook al moet je dan wel sterk open-minded zijn.
Maar zeker weten dat iets wat niet is bewezen waar is, is een teken van problemen in de hersenen. Een kennis van mij vertelde mij ineens dat hij heilig geloofde in Derek Ogilvie. Heb hem meteen afgezworen. Zelfs na een reeks sterke argumenten om hem te proberen te laten inzien, dat elk persoon op zijn minst zou moeten twijfelen aan dat soort fenomenen, bleef hij volhouden dat het allemaal 100% waar was. Hij kwam zelf alleen maar met voorbeelden die hij had meegemaakt tijdens een show. Zijn enige argument was dat het toch onmogelijk was dat iemand zoveel details van al die mensen correct kon opnoemen... 8)7 Doorgeslagen en gehersenspoeld.
Mensen willen graag zoiets geloven, omdat mensen soms liever in een eigen droomwereld leven dan in de (vaak harde) realiteit. Vind ik prima, ik snap hoe dat werkt, maar ga niet andere mensen meeslepen in die droomwereld.

[Reactie gewijzigd door Playa del C. op 24 juli 2024 17:18]

Om aan de show mee te mogen doen moet je vooraf een vragenlijst invullen.
Derek Ogilvie zou deze van te voren niet zien. Waar ik zelf al niet in geloof.
De lijsten zouden gebruikt worden ter controle.
8)7
Precies, zoiets zei ik ook al tegen hem. En daarnaast staat heel veel informatie op Facebook en vooral over mensen die 'open staan' voor dit soort dingen. Ook denk ik dat Derek hier en daar (illegale) toegang heeft tot medische gegevens, want het meeste van zijn opmerkingen gaat over medische klachten.

Ik vroeg die kennis van mij: dus je gelooft ook dat de geesten van jouw overleden familie-leden nu om jou heen kunnen zweven. Volmondig ja als antwoord, haha. En toen zei ik: en Derek is de enige die met die 'geesten' contact kan leggen... 8)7

Zelf denk ik trouwens dat een groot deel van het publiek een groep acteurs is.

[Reactie gewijzigd door Playa del C. op 24 juli 2024 17:18]

Ik ben ook bij zo'n show geweest eens. Geen lijsten. Wel is de manier waarop hij dingen vraagt op zo'n manier geformuleerd en geven mensen onbewust antwoorden waardoor hij het gesprek al sturend in de 'juiste' richting kan duwen. Wat dat betreft zou je dan kunnen zeggen dat hij goed mensen kan 'lezen' (mensenkennis).
Er is ook bewezen dat hij simpelweg aan cold reading doet.
Hot reading wordt gespeculeerd maar was volgens mij niet bewezen. (alhoewel de meldingen van vragenlijstjes en "onschuldige" praatjes vooraf aan de show door medewerkers het wel suggereren)

Diverse tests zou hij ook door mand mee gevallen zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Derek_Ogilvie

Nu kan het natuurlijk wel dat hij er zelf heel erg in geloofd, maar cold reading is een ding wat je kan leren https://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading
Desalniettemin vind ik het wel knap als je signalen van mensen (onbewust) zo goed op kan pikken.
Zelf zie ik nog maar net of iemand (die ik niet extreem goed ken) juist in een vrolijke bui of chagerijnig is.

(Hierbij moet ik dus wel op bronnen van een ander afgaan, die wel veelvuldig gecontroleerd worden, maar nog altijd niet 100% betrouwbaar zijn ;) )

[Reactie gewijzigd door Morelleth op 24 juli 2024 17:18]

Ja, maar praten is makkelijk ook alles in twijfel trekken is makkelijk. Maar ze komen maar niet met feiten. Nee ze verwijzen naar simpele Youtube video's
En toen bleek ie gelijk te hebben..
Pas maar op dan, dan gelooft hij binnenkort ook niet meer in vaccinaties.
Daar kan ik mij zo boos om maken.
Arjan Lubach had daar nog een realistische filmpje over gemaakt.
Maar voor sommige mensen is het nog steeds zeer "gevaarlijk".
Een andere maat van mij, 2 kinderen en die voed hij Vegan op, en zonder enige vaccinatie.
Wat erg. Ik ken ook mensen die je inderdaad vroeger hoog in aanzien had en nu compleet in die theorieën verdwijnen. Zeker die Anti-vaccins mensen. Nu mijn vriendin is doktor(clb/schoolarts) dus die geeft ook heel veel spuiten op een jaar. In heel België, met all duizenden vaccins die gegeven worden is het zelfs maar 2x op een jaar dat ze een epipen gebruiken met verdenking van, dan is het nog niet eens zeker of die kids echt iets hebben. Geen schades, ja sommige zijn wat vervelend en kun je iets zeer van krijgen. Tetanus is zo'n vervelende. Maar ook die voor baarmoederhalskanker is veilig. Het is inderdaad erg triest dat sommige meiden op die leeftijd een ziekte ontwikkelen maar dat is niet aan die spuit. Dat staat er los van. Wijzen is simpel, het onderzoeken niet. Want als vaccinaties autisme veroorzaakte zouden verveel en veel meer mensen moeten hebben. Vroeger had je dat ook al. Ik vond overigens het filmpje van John Oliver beter over vaccinatie.

Vaccins zijn té goed, daarom gaan mensen twijfelen. Ze weten niet meer wat de ziektes nu echt waren. Veel kunnen je echt hersenbeschadiging bezorgen zoals de mazzelen. Het zal een 'slinger beweging' moeten zijn. Een paar grote uitbraken met verschillende doden en misschien dat mensen dan weer geloven dat het wel degelijk helpt. Ik kan hier ook zo ontzettend boos om worden. Allerlei zaken worden erbij gehaald die totaal niet relevant zijn. En ze spelen met de levens van hun kinderen en al die kinderen die te jong/ziek zijn om zelf een vaccin te krijgen. Correlatie en verbanden zien ze erg makkelijk over het hoofd. Komen tot verkeerde conclusies etc.

Zelfde met die 'flat-earthers'.
Social media en het internet draagt daar ook zeker aan bij. Je 'liked' dingen en krijgt zo steeds meer van dat soort posts te zien. Bij mij is het gelukkig Prof. Brain Cox etc. Maar bij zulke mensen vormt zich langzaamaan een bubbel en denken ze dat iedereen zo denkt.

Ik hoop zo dat dit inderdaad maar gewoon een paar idioten zijn die zo denken en dat het niet meer is dan 0.05% van de Nederlanders/Belgen. of 0.00000000000000000000000000000000000000002 van de wereldbevolking om maar iets te zeggen. Geen zin om uit te rekenen hoeveel dat dan geeft xD

On topic dan! :D

Wat is het toch gaaf om dit soort foto's te zien. We beginnen pas met rondkijken en we vinden veel. Ik ben wel en niet teleurgesteld dat ik nu leef en niet wat later als er een verbinding is tussen Mars en de Aarde. Hoe tof zou het zijn als je straks kinderen hebt die geboren zijn op die rode planeet en voor het eerst naar Aarde komen om deze planeet te zien?! Maar we maken dit nu mee. Raketten die zelf landen en herbruikbaar zijn, dat hadden we eind jaren '90 niet kunnen bedenken, of ik niet. Ja misschien fantaseren maar niet dat het écht gebeurd. We ontdekken en maken zo veel informatie op dit vlak en dan zijn er aan de andere kant mensen bezig oorlogje te spelen over een stukje land. Kom op zeg. We hebben enkel deze planeet nog, daar moeten we goed voor zorgen!

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 24 juli 2024 17:18]

Het blijft bijzonder dat er mensen zijn die dergelijke zaken geloven. Met hetzelfde gemak nemen ze die onzin aan en roepen dat wij de wetenschap niet zomaar moeten geloven... Terwijl wetenschap geen kwestie van geloven is. Alles is meetbaar, aantoonbaar en beproefd. Maar ja, als je van al die bewijzen roept dat het onzin is omdat je het niet snapt, houdt elke discussie op natuurlijk.
Van een Tweaker verwacht ik toch wel minieme kennis van hoe zulke theorieën tot stand komen. Daar gaat veel onderzoek aan vooraf (ook verschillende partijen) en dan komen ze tot een conclusie die inderdaad voor 95% waar is. Dan geloof ik die wel ja.

Jij maakt het nu af alsof ze dat bij het drinken van een biertje iets doen en dat presenteren als waarheid. Kom op zeg 8)7
Nee dat maak jij er zelf van.
Kijk eens na waar ik op reageer. Ik maak enkel een observatie naar wat jij daar zegt en dat is nogal simplistisch.
Omdat iemand een proefje heeft gedaan en er een schijnbaar kloppende formule tegenaan gooit, klopt het allemaal en is het waar?

Ik hoop dat je inderdaad niet zo makkelijk denkt over wetenschap die ertoe doet en dit soort onderzoeken naar andere planeten want dat is niet 'een proefje en wat formules prevelen'
Als een theorie voor 95% klopt neem ik dat inderdaad voor waar aan. En als je die 95% niet goed genoeg vind moet je nog maar eens wat basis doorlezen over onderzoeken etc.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 24 juli 2024 17:18]

Nou nee. Ook al ben ik (en velen met mij) niet in staat om alle experimenten die ooit gedaan zijn na spelen en/of te controleren, is er een heel groot verschil tussen beweren dat de aarde plat is, of aantonen dat ie rond is.

Die flat earthers hebben geen enkel bewijs, alleen gewouwel van mensen die geen idee hebben. En dat het gewouwel is, is makkelijk aan te tonen. En dat de aarde rond is ook. En heel veel natuurwetten zijn met eenvoudige experimenten aan te tonen. En dat is in ieder geval meer dan de deniers kunnen, want die hebben slechts het voornoemde gewouwel.

Het is een beetje zoals al die deskundologen die internet hebben ontdekt als afzetmarkt van pseudo-wetenschap. De talloze foodblogs waarin geneuzel staat als de vermeende heilzame werking van zout uit de Himalaya, vogelzangzaad of kokosolie. Een beetje cherry picken uit echte wetenschappelijke verhalen en daar dan hun eigen draai aan geven. Ik vermoed dat de industrie erachter zit, maar dan lijk ik weer een complotdenker :+
En het erge is dan nog dat ze de vaccins/medicijnen/reguliere artsen duur vinden maar wel voor 40 Euro aan kleine suikerbolletjes kopen. Die man/vrouw luistert naar ze voor 100 Euro of meer per uur, ja dan voelen ze zich geholpen. Een gewone arts kan die tijd niet besteden om vele redenen.

Zo is het ook dat de reguliere geneeskunde daadwerkelijk dingen uit de natuur gebruikt, echter halen ze er eerst de schadelijke stoffen uit om dan pas te gebruiken. Ik dacht trouwens dat het Ibuprofen was dat in de huidige tijd nooit op de markt gebracht zou kunnen worden vanwege bijwerkingen etc. Als je daar een overdosis van neemt sloopt je je complete lever en ben je ver van huis. Zo hoorde ik op spoed al dat ze snel wilden weten waarmee iemand de zelfmoord poging had gedaan. Bij slaapmiddel was het "haal opgelucht adem, laat de persoon goed uitslapen en naar de psycholoog ermee'. Iemand die ibuprofen had genomen was er lichte paniek.
Ach, alles heeft een overdosis. Laten we niet teveel afdwalen.
Sorry, I don't feed the trolls... :+
haha...doesn't work... ;)
Hij weet er niks van, de aarde is hol ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hollow_Earth

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.