Software-update: GIMP 2.10.32

The GIMP logo (79 pix) Versie 2.10.32 van het opensource-fotobewerkingsprogramma GIMP is uitgekomen. De naam GIMP is een afkorting voor 'GNU Image Manipulation Program'. De software is beschikbaar voor diverse besturingssystemen, waaronder Windows, FreeBSD, Linux, macOS en Solaris. Nieuw in versie 2.10 zijn onder meer de GEGL-image processing engine en de mogelijkheid om het canvas te roteren. Daarbij treffen we diverse nieuwe en verbeterde tools aan. De complete releasenotes voor versie 2.10.30 kunnen op deze pagina worden gevonden. Dit zijn in het kort de belangrijkste verbeteringen:

GIMP 2.10.32 Released

GIMP continues strengthening its bases as this new version 2.10.32 is quite heavy on bug fixes and improves our support for many image file formats.

Versienummer 2.10.32
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows 8, Windows 10, Windows 11
Website The GIMP
Download https://www.gimp.org/downloads/
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

14-06-2022 • 21:18

29 Linkedin

Bron: The GIMP

Update-historie

21-09 GIMP 2.10.32.1 24
14-06 GIMP 2.10.32 29
25-02 GIMP 2.99.10 18
12-'21 GIMP 2.10.30 24
10-'21 GIMP 2.99.8 4
09-'21 GIMP 2.10.28 12
05-'21 GIMP 2.99.6 43
03-'21 GIMP 2.10.24 5
10-'20 GIMP 2.10.22 11
06-'20 GIMP 2.10.20 20
Meer historie

Reacties (29)

Wijzig sortering
Ooit gebruikt om een open-source alternatief te hebben in plaat van P-shop. Adobe is handig om in een reeks programma’s te werken met zoals after fx, illustrator en ook premiere. Ben benieuwd of het open-source alternatief ook deze opties heeft. The Gimp is op een Linux bak een prima tool.
Gelukkig zijn er diverse closed en ook opensource alternatieven op het adobe pakket.
Als opensource alternatieven bv:

Photoshop - Gimp
Aftereffects - Natron
Illustrator - sK1 (ivm CMYK color support) of inkscape.
Premiere - Lightworks

Of natuurlijk een van de andere opties die er zijn.

Let wel de beste software is de software die je gebruikt en waarmee je het werk gedaan krijgt.
Ik vind Gimp geen Photoshop alternief. Je kunt er foto's mee bewerken, maar het is niet te vergelijken met een king size programma als Photoshop. Het is een mooie tool voor wie af en toe en foto wil opfrissen. Het is gratis, wat wel tof is

De enige die dichtbij Photoshop komt is Affinity Photo. Voor 3 tientjes te koop tijdens sale momenten die ze regelmatig hebben.

Wat betreft illustrator zijn er verschillende tools die interessant zijn zoals inkscape, maar ook daar moet ik zeggen dat Affinity Designer het dichtstbij komt als alternatief

Voor Premiere zou ik Davinci Resolve aanbevelen als alternatief. En wordt door heel veel videobewerkers gebruikt.

Onder aan de streep.. als je een beetje serieus bezig bent in de grafische sector kom je niet zo makkelijk om Adobe programma's heen. Ook al zou je het zelf willen. Ik probeer al een poosje los te komen maar loop dan toch weer tegen de lamp als ik samen moet werken met een ander grafisch team die wel met Adobe werkt, wat 99 van de 100 keer is. Vertalingen tussen Affinity en Adobe verschillen. Een vector illustratie gemaakt in Affinity geeft issues als je het opent in Illustrator. Om maar als voorbeeld te nemen. Hoewel ik andere fotobewerk programma's bezit is Photoshop echt de king en bespaar ik mezelf veel tijd.

ik wil wat meer met Krita doen voor het tekenwerk. Al gaat tekenen ook in Photoshop ontzettend goed.

Hoe dan ook, je kunt voor een kwartje vooraan zitten en een heel eind komen. Echter is Adobe (nog steeds) heer en meester.

[Reactie gewijzigd door RoyK op 15 juni 2022 14:05]

Ik benoemde een aantal opensource alternatieven en geen proprietary (closed source) zoals de door jouw aangedragen voorbeelden.

Maakt overigens niet dat jouw voorbeelden beter of slechter zijn, want zoals al gezegd is de beste software degene die je gebruikt en waarmee je je werk gedaan krijgt.
Of dit nou een Gimp, Photoshop, Paintshop-Pro of Affinity Photo is maakt daarin verder niet uit. Werk gewoon met wat jij prettig vind werken. Overigens vind ik persoonlijk dat je Gimp wel tekort doet met je opmerking dat je er een foto wat mee kan opfrissen (het kan veel, veel meer), maar dat tezijde.
Of natuurlijk een van de andere opties die er zijn.
Voor werk wat je normaal met InDesign/InCopy zou doen is er ook een mooi open-source alternatief: Scribus.
En voor Lightroom hebben we ook nog Darktable als alternatief.

Aan de closed-source design kant heb je dan weer de Affinity Suite van Serif die de laatste jaren een steeds beter alternatief biedt voor de "grote drie" van adobe (Photoshop, Illustrator, InDesign).

Heb al veel mensen de tip gegeven om hierin te investeren in plaats van een adobe CC subscription omdat deze software eenmalig betalen is, en qua prijs/kwaliteit is het spotgoedkoop vergeleken met Adobe. Maar er geldt net als voor GIMP dat de featureset niet één op één overeen komt (zelfs met de PhotoGIMP plugin), dus wees inderdaad kritisch op wat je ècht nodig hebt en kijk dan wat de beste keus is.
Hmm, dan kom je toch al snel bij Inkscape en Blender uit voor vector graphics en videobewerking. Al is de open-source video editor scene nog wat verder versplinterd. Heb van verschillende mensen gehoord dat ze liever met Openshot, Shotcut, Kdenlive of Flowblade werken om uiteenlopende redenen.

Kan er helaas verder geen advies over geven want ik heb tot dusverre nog niet de tijd genomen om open-source alternatieven te verkennen. (misschien wel de moeite waard om iets te hebben in geval van nood)
Blender gebruik je niet voor je vector graphics. Blender gebruik je voor 3D materiaal
En binnen het 3D materiaal toch wel het echte vector werk. En een goede omzetting van 3D naar 2D en daarmee de perfecte vector-graphics tool. Waarschijnlijk/mogelijk/ongetwijfeld voor velen overkill maar toch wel degelijk vector graphics.
Ik ken geen één vector tekenaar of grafisch vormgever die Blender gebruikt om vector werk weg te zetten. Het is gewoon niet aan de orde. Dat je dit met Blender kunt fabriceren, sure.
Dat jij er geen kent wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn. Tenzij jij natuurlijk alle in de wereld zijnde vormgevers die met vector werken kent.

[Reactie gewijzigd door Slaiter op 15 juni 2022 16:00]

Nee Slaiter, ik ben al een jaar of 20 in de grafische sector actief waarvan ruim 10+ jaar als tekenaar in vector en pixel. Blender is gewoon niet een programma die je toepast om vectoren weg te stampen voor grafisch werk. Blender pak je voor awesome 3D omgevingen, animaties, concept arts etc etc etc. Niet voor je platte vectors. Daar zijn uitstekende didicated programma's voor zoals Illustrator, Inkscape, Designer, etc etc.
Ik zal niet in twijfel trekken dat je veel ervaring hebt. Maar blender verandert continu. Sinds een paar jaar wordt de 2D animatie workflow in blender steeds beter. Er zullen momenteel nog weinig mensen zijn (hoewel ik denk zeker niet 'geen één) die professioneel vector illustraties maken met blender. Maar dat zou best kunnen veranderen, afhankelijk van hoe blender zich de komende jaren nog gaat ontwikkelen.

het 2d gereedschap in blender is momenteel vooral gericht op animaties, maar er zijn zeer zeker ook mensen die het voor statische 2d illustraties gebruiken. Google maar eens op de term 'greasepencil'. De wereld staat niet stil, en wat gister een waarheid als een koe was kan morgen maar zo anders zijn.
Ja, maar zo kan ik er nog wel 100 invullen. Blender is gewoon niet de tool die je pakt voor het vector werk. En dat is geen welles nietus spelletje. Dat is gewoon wat het is. 99,9% gebruikt Illustrator / Designer / Inkscape / etc als ze vector artwork moeten maken. Dat Blender ook goed te gebruiken is voor 2D werk is een heel ander verhaal. En in veel gevallen is dit concept art gericht, of animatie gericht. Niet voor het gewone vector werk zoals een logo, een illustratie, een flyer, een poster, een wenskaartje, een huisstijl. Blender = niet het programma dat je erbij pakt om met vectors iets te gaan maken. Wie dit wel wil doen, lekker doen. Doe je ding. Als het voor je werkt, werkt het. Maar ik ken er geen één die zo werkt als het om vectoren gaat. Ik ga het erbij laten ;)

[Reactie gewijzigd door RoyK op 16 juni 2022 12:22]

De grafische sector is al lang niet meer de enige sector die vector-gebaseerde systemen gebruikt. De wiskundigen waren ongetwijfeld de eersten. De astronomen hebben ook hun vector gebaseerde systeem. Zij gebruiken blender ook helemaal niet.

Maar er zijn genoeg creatievelingen die blender wel gebruiken. Het wordt voor zover ik weet gebruikt voor 3D ontwerpen in de breedste zin van het woord. Maar dan ook niet altijd en niet overal.

En uiteindelijk worden veel van de 3D-omgevingen die in Blender zijn gemaakt uitgevoerd naar een 2D-plaatje waar een grafisch ontwerper heel andere gereedschappen voor zou gebruiken. Is het toch een in Blender gemaakt 2D plaatje...

[Reactie gewijzigd door beerse op 16 juni 2022 15:38]

Ik gebruik ook Blender. Het is een prachtig gereedschap voor animaties, concept art en zelfs illustratie. 2D afbeeldingen kan de output zijn, wat immers je uiteindelijke render is. maar dit zijn nagenoeg altijd gerasterde afbeeldingen. Oftewel een pixel uitkomst die in veel gevallen ook nog even een keertje door Photoshop heen gaan voor een laatste tweak omdat dit sneller is dan weer je render opnieuw te moeten draaien.
Ik had het wat ongelukkig verwoord, maar het is natuurlijk Inkscape voor vector graphics en Blender voor video en 3d. ;)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd alleen maar premiere en photoshop heb gebruikt. Maar nadat het een maandelijks dingetje werd en de functies tegenvielen, ben ik nu over naar GIMP + luminar en davinci resolve. Scheelt je bakken met geld en naar mijn mening een veel betere en snellere werkervaring.
Het nadeel van de Gimp is dat de programmeurs het steeds verder kapot maken.
Ik durf niet meer te upgraden.
'Wat zouden ze nu weer verkloot hebben?'
Niemand is perfect, dus het kan best zijn dat er ergens fouten insluipen. De beste manier om ons daarop te wijzen, is door een issue in onze issue tracker aan te maken: https://gitlab.gnome.org/GNOME/gimp/-/issues.

Daarnaast kan het natuurlijk best zo zijn dat we iets wijzigen waar niet iedereen het mee eens is. Maar dat is niet uniek voor GIMP. We proberen om een zo goed mogelijke gebruikers ervaring voor een zo groot mogelijke groep gebruikers te maken.

Disclaimer: ik ben een van de GIMP developers. We zijn slechts een klein team, dus we kunnen niet alle wensen en onvolkomenheden direct aanpakken, maar we doen altijd ons best om een zo goed mogelijk product af te leveren.
Oh, wow, dank je voor de persoonlijke reactie! Natuurlijk snap ik ook wel dat niet iedereen precies kan krijgen wat of zij wil, en sowieso dank voor het bijdrage aan de free software community. _/-\o_

Ik zal zeker eens mijn grootste ergernis in schieten:

Verreweg het grootste probleem dat ik heb met de Gimp is dat het niet met Ubuntu mee schaalt op high dpi monitoren (terwijl een hoop andere software zoals webbrowsers dat wel prima doen). Op mijn mooie 4k Eizo's is fotobewerking daarom een drama omdat de menuutjes en de icoontjes erg klein worden. Ik schakel één van mijn twee schermen daarom terug naar full HD, en daar zet ik dan de menuutjes op, zodat ze tenminste leesbaar zijn. Voor een grafisch programma in 2022 zou dat niet nodig hoeven zijn.

Als dat zou worden verholpen zou de Gimp weer prettig bruikbaar worden in het tijdperk van 4k schermen.

De Gimp is trouwens niet het enige programma met dat issue. Audacious is bijvoorbeeld net zo erg.
Dit zou al deels beter moeten werken in de development versie die gebruik maakt van GTK3 (2.99.10).

Helaas zitten we met onze stabiele versie nog steeds vast aan GTK2, die onvoldoende support heeft voor high dpi. In versie 3 dat gebruik maakt van GTK3 zou de support voor high dpi beter moeten zijn. Er zijn echter ook daar nog steeds open issues.

En zoals ik al zei, het helpt ons echt als meer mensen gedetailleerde beschrijvingen geven van hun problemen in onze issue tracker. Alleen met reacties daar kunnen we wat doen.

Doordat GTK zo diep verweven zit in onze grote codebase duurt het helaas langer dan gehoopt met ons kleine team om de overstap naar GTK3 te voltooien (en GTK4 is inmiddels ook al daar, dus we zullen later nog een stap moeten zetten).
@hooibergje @Empheria @Slaiter @pennepesto @RoestVrijStaal @VisionMaster @Crazy Harry @bartvanklaveren
Mogelijk dat er met meer draagvlak aan de hand van presentaties, en het een optie is om gebruik te maken van donaties? Ik heb met het gebruik van een ‘socialbox’ WA vervangen en om dan een x bedrag over te maken. Ze doen hun best om privacy hoog in het vaandel te houden. Met reden geld doneren zodat deze developers kunnen blijven doorontwikkelen. De truuk is wel om niet te groot te willen worden. Om de continuïteit te borgen is dat voor de gehele linie maar met name Linux een manier om steun te betuigen is mijn mening.

Mijn ervaring is dat als je op deze schil inzet er best profijt te halen valt over een langere periode. Niet iedereen kan in deze gedachte meegaan omdat het niet ‘flasy’ is.

Zelfs bij app’s uit de iOS store is het geven van feedback bijzonder nuttig en soms duurt het lang om dit terug te zien. TomTom is voor mij een mooi voorbeeld omdat ze een icoon om je audio te kiezen hebben toegevoegd. Verbonden via bluetooth aan de auto of gewoon je telefoonspeaker, dit is dan aanwezig zichtbaar bij het bepalen van je route. Zat er eerder niet in, en hoor je geen gesproken aanwijzingen als je muziek op hebt staan. Als je op vakantie gaat wordt alleen Tomtom aan best wel saai, zeker als de drop op is;-). Alleen de moeite nemen en het juist te formuleren is een opgave.

Edits: terug lezen,

[Reactie gewijzigd door DefaultError op 15 juni 2022 09:21]

Eerlijk gezegd lukt het me niet helemaal om de strekking van je verhaal af te leiden uit de tekst.

Is je boodschap nu dat "donaties gekoppeld aan een feature request" zouden helpen bij het naar een hoger niveau tillen van open-source software? Vanuit een ethisch oogpunt zie ik daar voor een developer al een hele belangrijke reden om dit niet te doen: Stel dat een partij een grote som geld doneert om specifiek iets aan te pakken, maar als team besluit je dat dat niet bij de visie van het project past. Ga je het geld dan terugstorten? Mag je het gebruiken voor de ontwikkeling van andere dingen? Ga je daar speciaal een beleid voor opstellen, dan wel voorwaarden aan verbinden?

Ik vind de kracht van de open-source wereld juist dat de teams achter de software in discussie met de community tot nieuwe inzichten komen, zoals hier bijvoorbeeld ook gebeurt. En dat geld geen rol speelt in het besluitvormingsproces, zoals bij commerciële projecten wel het geval is. De enige drijfveer bij open-source is een goed en onderhoudbaar product neerzetten, en ik ben bang dat het accepteren van donaties voor feature requests aan die gedachte zal gaan rommelen.
De truuk is wel om niet te groot te willen worden.
Hier kun je ook op meerdere manieren naar kijken. Wat voor Blender heel goed gewerkt heeft is dat het programma door de beschikbaarheid vrijwel altijd als extra conversietool of back-up is geïnstalleerd in de VFX- en game-industrie, en langzaam maar zeker steeds meer meerwaarde heeft gekregen voor de grote bedrijven. Die zijn in de loop der jaren steeds meer geld gaan doneren en nu is er voor de ontwikkeling van Blender inmiddels bijna twee ton per maand beschikbaar.

Het zal voor GIMP lastiger zijn om diezelfde influx te bereiken omdat de primaire afzetmarkt voor zover ik tot nu toe meegemaakt heb nogal stug is (vaak de beruchte Apple/Adobe combi). De fotografie- en digitale communicatie-/reclamewereld lijkt momenteel in brede zin helemaal geen heil te zien in open-source, waardoor de steun helaas toch vooral bij de community vandaan moet komen.

Dat gezegd hebbende, zou ik toch zeker aanraden om geld te doneren aan dit soort projecten in plaats van het aan Adobe te "doneren". Iedere cent die je aan Adobe geeft gaat direct naar de zakken van de aandeelhouders en CEO. Bij open-source gaat iedere cent in bloed, zweet en tranen van de ontwikkelaars zitten die samen het product vormen.
Bij het kunnen doneren van grote sommen zal je wel degelijk, met het inwilligen van eisen, voorwaarden kunnen opstellen. Je nu eenmaal toch om de tafel. Duidelijk hebben waar je ethisch voor staat met open-source ontwikkelingen is binnen het team een prima uitgangspunt. Lobby werkt altijd als de belangen groter worden. Dan is een raadzaam om te kunnen incasseren of brede schouders te hebben.

Ik denk dat we van de gedachte af moet dat doneren als ‘uncool’ gezien wordt. Het blijft waken, dat invloed je onafhankelijkheid kan aantasten.
Dan zal een overstap naar Qt wel out of the question zijn? Ik ben een fervent KDE gebruiker. 8-) Hoewel KDE steeds beter wordt in het integreren van GTK based applicaties dus het wordt minder een issue.

Enorm bedankt voor alle bijdragen van jullie kleine team! Zonder Gimp zou ik niet weten hoe ik foto's moest bewerken in Linux. _/-\o_
Klinkt als een GTK probleem. Wellicht dat je dit hebt met iedere GTK gebaseerde. Dit melden helpt.
Wat vind jij, als GIMP developer, van de huidige ontwikkelingen van GIMP ToolKit GTK?
Het is al heel lang niet meer de GIMP toolkit. Zoals ik al opmerkte, loopt GIMP erg achter met GTK. We proberen nog steeds de omzetting naar GTK3 te voltooien. Gedetailleerde kennis van de huidige stand van zaken betreffende GTK4 heb ik niet.
Dank voor uw mooie werk _/-\o_

Ik gebruik het al lange tijd met tevredenheid. Ben geen professioneel graficus dus zal nooit heel diep in het programma komen maar het werkt prettig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee